يكی از الزامات مدّاحی، پرورش روحی و رفتاریِ خود مادحين است.
هر كس میخواهد در اين عرصه پا بگذارد، بداند که این کار، كمتر از شاگردی امام صادق(ع) نيست؛ همانگونه كه زیّ طلبگی باید زیّ خاص باشد، زیّ كسانی هم كه پا به عرصۀ مدح اهلبیت(ع) میگذارند و به اين عنوان شناخته میشوند، كمتر از آن نيست.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 اطلاعیۀ «هیئت ثارالله قم» درباره «زمان و مکان برگزاری هیئت» در دهۀ اول محرم
❇️ ضمن عرض تشکر از عزیزانی که در نظرسنجی مشارکت داشتهاند، به اطلاع میرسانیم در راستای احترام به نظر شما عزاداران سیدالشهدا علیه السلام، و تلاش برای هرچه بهتر و باشکوهتر برگزار شدن بزم عزای اهلبیت علیهم السلام، مقرر گردید مجلس عزاداری #دهه_اول_محرم امسال هیئت ثارالله قم، به جای شب، به بعدازظهر منتقل گردد.
📌شایان ذکر است با توجه به تقارن ماه محرم با فصل تابستان و گرمای هوا، جهت خدمتگزاری هرچه بهتر امسال، مجلس عزا در محل مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام واقع در خیابان معلم برگزار خواهد شد.
⏳متعاقباً اطلاعات بیشتر و تکمیلی، از طریق کانال رسمی هیئت به سمع و نظر شما خواهد رسید.
🇮🇷#هیئتثاراللهقم
https://eitaa.com/joinchat/3088711680C8c8ff4bfa6
یکی از ضرورتهای کار مادحین، تلقّی معارف است.
مداحی كه #كتابالحُجّه کافی را ده بار نخواند، نمیتواند مداح خوبی باشد. او در اين صورت نمیداند چه كسی را میخواهد مدح كند.
مرثیهخوانی كه با اعماق زيارت جامعه و زيارت ناحيه و روايات #كاملالزيارات در باب بکاء آشنا نباشد، میخواهد مصيبت چه كسی را بخواند؟
وقتی تلقی خود انسان از مصيبت، آن مصيبتی نيست كه مُلک و ملكوتِ عالم را زيرورو كرده است و خود انسان به اين دريافت نرسيده، چگونه میخواهد ديگران را به اين وادی رهنمون شود؟
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 مباهله از آن تکالیف مهمی است که روی دوش اهل بیت(ع) گذاشته شد.
📢 در دعوت به توحید چه کسانی میتوانند وارد مباهله با علمای مسیحی بشوند؟ کسانی که مصداق «إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيرا» هستند.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
🔹 این یک بحث پردامنهای است که اصلاً نقش مباهله در تثبیت حقیقت چیست و حضرت در این مباهلهای که کردند در عالم چه کار کردند؛ چون هر تصرفی که حضرت میکنند در مقیاس خودشان است و وقتی نبی اکرم(ص) در عالم میآیند، او که قرآن میخواند همه عالم آیه میشود، او که نماز میخواند همه عالم مصلی میشوند؛ اینطور نیست که این کار از ما هم بر بیاید! حضرت وقتی وارد مباهله شدند چه اتفاقی در عالم افتاد؟ یک نکتهای در آن است که اولاً در چه مرحلهای مباهله ممکن است و اصلاً جای مباهله کجاست؟ چرا با یهود و کفار قریش مباهله نکردند و با مسیحیهای نجران مباهله کردند؟ مسیحیهای نجران آدمهای مؤمنی بودند و آخرش هم میدانید که وقتی دیدند حضرت با این بزرگواران آمدند دیگر مباهله نکردند و عالم بزرگشان گفت این چهرههایی که من میبینم اگر با آنها مباهله کنید و دستشان بالا برود کوه را از جا میکنند و عذابی نازل میشود که یک مسیحی هم در عالم باقی نمیمانند و مباهله نکردند و حاضر شدند جزیه بدهند.
پیداست که این مباهله خیلی امر عظیمی بوده و کار سادهای نیست. یک بار سنگین و خطر عظیم است و لذا در روایات خمس آمده که: قریش مدعی هستند خمس برای آنهاست، حضرت فرمودند عجب، آن روزی که باید به جنگ برویم و درگیر بشویم یا در مباهله ما باید صف اول باشیم، منافعش باید برای آنها باشد؟ البته بحث تقسیم منافع نیست، میفرمایند این درآمد عمومی که میخواهد جامعه با آن اداره بشود و امکانات اقتصادی اداره جامعه دست آنها باشد، مباهلهاش را ما باید انجام بدهیم؟ یعنی آن کسی که در صف مباهله میآید اوست که میتواند راه را پیش ببرد و اوست که باید این امکانات را راهبری کند و جامعه را بگرداند. دعوا سر منافع شخصی نیست. در روایات باب خمس چند تا روایت در این مضمون داریم و پیداست که این امر مباهله خیلی امر عظیمی است و امر دشواری است که در کنار جنگها قرار میگیرد.
🔹 مباهله با اهل کتاب بر سر موضوع توحید بود. در داستان حضرت عیسی(ع)، حضرت میفرمود مخلوق است و آنها میگفتند نه، ثالث ثلاث است!
در دعوت به توحید چه کسی میتواند وارد مباهله با علمای مسیحی بشود؟ کسی که مصداق «إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيرا» است. باید از شرک مطلق حتی شرک خفیّ پاک باشد. کسانی که از شرک، مطهر هستند و در مقام اخلاص محض هستند میتوانند در وادی توحید وارد مباهله بشوند. نبی اکرم(ص) اینها را در مباهله و در وادی توحید میبرد و با اینهاست که مباهله در وادی توحید واقع میشود. اینجاست که آیه تطهیر به آیه مباهله گره میخورد.
🔹 اگر حقیقت توحید برای اهل مباهله آشکار نباشد نمیتوانند در موضوع توحید مباهله کنند. اگر آلوده به شرک باشند حق مباهله در توحید را آن هم در این مقیاس مباهله ندارند. مقیاس مباهله اینجا معلوم میشود. پس مباهله از آن تکالیفی است که روی دوش اهل بیت(ع) گذاشته شده و لذا «نساء» میشود حضرت زهرا و «ابناء» میشوند حسنین(ع) و «أنفسنا» میشود امیرالمؤمنین(ع). و کس دیگری در مباهله حاضر نیست.
پس یک داستان اهلبیت(ع) داریم که آنها تطهیر شدهاند و ربطی به دیگران ندارد. و باری که روی دوششان گذاشته میشود بارهای عظیمی است که یکی مباهله است، یکی عاشوراست، یکی داستان صدیقه طاهره سلام الله علیهاست و بیست و پنج سال خانهنشینی امیرالمؤمنین(ع) است و...».
☑️ @mirbaqeri_ir
44.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار مبلغین و طلاب حوزههای علمیه سراسر کشور. ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
💻 Farsi.Khamenei.ir
⚡️ امروز نگاه رایج در حوزههای علمیّه این است که تبلیغ در مرتبهی دوّم قرار دارد. مرتبهی اوّل چیزهای دیگر است [مانند] مقامات علمی و امثال اینها؛ «تبلیغ» در مرتبهی دوّم است. ما از این نگاه باید عبور کنیم! تبلیغ، مرتبهی اوّل است.
⚡️ در حوزههای علمیّه از اوّل، از هزار سال پیش، سنّت تبلیغ وجود داشت؛ حالا چه به شکل نگارش، چه به شکل منبر رفتن، چه به شکل شعر گفتن.
🔵 رهبر معظم انقلاب اسلامی:
◀️ امروز نگاه رایج در حوزههای علمیّه این است که تبلیغ در مرتبهی دوّم قرار دارد، مرتبهی اوّل چیزهای دیگر است [مانند] مقامات علمی و امثال اینها؛ «تبلیغ» در مرتبهی دوّم است. ما از این نگاه باید عبور کنیم. تبلیغ، مرتبهی اوّل است؛ من این را میخواهم عرض بکنم.
◀️ در حوزههای علمیّه از هزار سال پیش، سنّت تبلیغ وجود داشت. البتّه من فرصت نکردم که یک قدری بیشتر فحص کنم و مراجعه [کنم] ــ یعنی وقت نکردم مراجعه کنم ــ آن مقداری که حالا در ذهن من بود، فرض کنید از زمان مثلاً شیخ صدوق، این کتابهای متعدّد شیخ صدوق (رضوان الله علیه) همه تبلیغات است: امالی تبلیغ است، خصال تبلیغ است، عیون اخبار الرّضا تبلیغ است؛ همهی اینها تبلیغات است. فقط هم تبلیغِ مذهب نیست؛ تبلیغِ اخلاق است، تبلیغِ دین است، تبلیغِ توحید است؛ همینهایی که ما باید انجام بدهیم. تعدادی از رسالههای شیخ مفید (رضوان الله علیه) در جواب سؤالات بلاد مختلف ــ که اینها چند سال پیش در کنگرهی شیخ مفید(۱۳) چاپ شد ــ تبلیغات است. شیخ طوسی، در کنار آن فقهِ عمیقِ عریقِ آنچنانی، امالی دارد؛ امالیِ شیخ، تبلیغ است، امالیِ سیّد مرتضیٰ، تبلیغ است. عرض کردم، حالا من مجال نکردم مراجعه کنم ببینم ــ شماها بیشتر وقت دارید و بیشتر حوصله دارید [میتوانید مراجعه کنید] ــ که در قرون بعدی در حوزههای علمیّه تبلیغ چه جوری انجام میگرفته؛ لکن مثلاً در قرون اخیر، مجلسی (رضوان الله علیه) ــ مجلسی آدم باعظمتی است؛ مجلسی را دستِکم نباید گرفت، خیلی آدم باعظمتی است ــ در کنار کتاب بحار و کتب متعدّدی که ایشان در مسئلهی حدیث و تبیین حدیث و بیان حدیث و مانند اینها دارد، مثلاً کتاب حقّالیقین و حیاتالقلوب که کتابهای فارسی [است دارد]؛ اینها برای چیست؟ تبلیغ است دیگر. مرحوم نراقی [هم] کتاب فارسی دارد، بعدها هم البتّه بوده که حالا مواردی در ذهنم هست؛ مثلاً فرض کنید تفسیر منهجالصّادقین(۱۴) و امثال اینها فارسی است؛ فارسی برای کیست؟ فارسی برای علما و فضلا و مانند اینها نیست؛ تبلیغ است برای آحاد مردم؛ یعنی علما به سنّت تبلیغ اهمّیّت میدادند. حالا این را هم که منبر و شکل تبلیغی منبر از کِی بوده، بنده مجال نکردم [ببینم]؛ دلم میخواست اگر بتوانم مراجعه کنم، امّا مثلاً همین ملّاحسین کاشفی سبزواری در قرن نهم و دهم یا مثلاً واعظ قزوینی در قرن دهم ــ که شاعر بزرگی هم هست ــ در ذهن من [اینجور] هست که اینها اهل منبر بودند و میرفتند صحبت میکردند و از آن وقتها این سنّتِ منبر وجود داشته. ملّا حسین کاشفی صاحب روضة الشّهدا است، و ما که روضهخوانی میکنیم، در واقع گرفتهشدهی از کتاب آن بزرگوار است. و همچنین بعداً علمای بزرگی مثل شیخ جعفر شوشتری [اهل منبر بودند]. شیخ جعفر شوشتری معروف به وعظ است؛ ملّا است، فقیه بزرگی است امّا خب اهل منبر بوده؛ که البتّه با شیخ جعفر کاشفالغطاء اشتباه نشود. یا مرحوم حاج آقا رضای همدانی واعظ، ملّای بزرگ ــ که باز با حاج آقا رضای همدانی صاحب مصباح الفقیه اشتباه نشود؛ او کس دیگری است ــ صاحب هدیّة النّملة الی رئیس الملّة، واعظ بوده است. در زمان خود ما مرحوم آمیرزا ابوالحسن قزوینی فیلسوف، که امام در دورهی جوانیاش پیش ایشان یک مقدار فلسفه خوانده بود، ملّای بزرگی بود. ایشان را خود من دیده بودم. در همین مسجد جامع تهران، در یک شبستانی نماز میخواند، منبر میرفت و مردم مینشستند منبر ایشان را گوش میکردند. قبل از ایشان، مرحوم شاهآبادی، استاد امام ــ که خب ما ایشان را درک نکردیم ــ در همین مسجد جامع منبر میرفتند. اینها کسر شأن نمیدانستند منبر رفتن را. در مشهد خود ما، مرحوم حاج میرزا حسین سبزواری، مرحوم حاج آقا حسن قمی منبر میرفتند. یعنی سنّت تبلیغ، حالا چه به شکل نگارش، چه به شکل منبر رفتن، چه به شکل شعر گفتن، در حوزههای علمیّه وجود داشته؛ این اهمّیّت این را نشان میدهد.
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=53333
♻️ همایش تبلیغ نو ( ۱۴۰۱/۰۴/۰۲)
❇️ همگرایی مبلغین دغدغهمند در تحول تبلیغ براساس نیاز جامعه
📹 سخنرانی استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری
https://www.aparat.com/v/48V9I
📹 سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین پناهیان
https://www.aparat.com/v/ZPoFD
☑️ @mirbaqeri_ir
🔰 فراخوان جذب خادم هیئت ثارالله قم
◀️ حوزههای همکاری: عکاسی و ویرایش عکس، فیلمبرداری، تدوین صوتی و تصویری (افترافکت، ادیوس، پریمیر، ادوبی اودیشن)، ادمین فضای مجازی (توزیعگر و تولید)، موشنگرافی، صوت، پژوهشگر، حملونقل، انتظامات، خدمات، فنی و برق، فرهنگی، حوزۀ کودک و نوجوان، و... .
📜 فرم ثبتنام از طریق پرسشنامۀ آنلاین:
https://yun.ir/e9lz72
🌀 ارتباط با امور خُدام هیئت ثارالله:
@Sarallah_khadem
🇮🇷 #هیئتثاراللهقم
https://eitaa.com/joinchat/3088711680C8c8ff4bfa6
در محضر آیتالله میرباقری
یکی از ضرورتهای کار مادحین، تلقّی معارف است. مداحی كه #كتابالحُجّه کافی را ده بار نخواند، نمیتوان
💥 هیئت و زیارت، دو معبر عبور از فتنهها و شبههها
«دو معبر اصلی عبور از فتنهها و شبهههایی که شیطان در طول تاریخ ایجاد کرده (که شاید پیچیدهترین آن در دنیای امروز باشد)، این دو مسیری است که با عاشورا باز شده است: یعنی اولاً ارتباط عاطفی با عاشورا و اشک بر عاشورا و دیگری زیارت؛ یعنی به لقاء عاشورا و صاحب عاشورا رفتن و عهد خود را با او تجدید کردن که این عهدها، همان زیارتنامهها است.
این دو باب، مهمترین راههای دستیابی به شفاعت نبی اکرم(ص) در عاشورا است.
بر این اساس مهمترین کانونهایی که میتوانند رفع شبهه و فتنه کنند، دو کانون هیئت و زیارت [حرم] است.»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
موضوعِ كارِ هيئت، عبارت است از ايجاد ارتباط بين جامعه و عاشورا. و برنامهريزی برای اينكه اين ارتباط، بهشكل صحيح برقرار شود.
هيئاتِ ما کانونهای جوشش عواطف عاشورايی هستند که در آنجا میخواهيم مردم را به عاشورا گره بزنيم و از متن اين گرهزدن، بصيرت، صفبندی با کفر و نفاق و موضعگيری حاصل شود.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
🔲 مراسم سوگواری دهه اول محرم در #هیئت_ثارالله_قم
◻️ سخنران: آیتالله میرباقری
◻️ سخنران هیئت نوجوانان: استاد عباسی ولدی
◻️ مداحان: حاج عباس حیدرزاده و حاج ابوذر بیوکافی
◻️ زمان: از سهشنبـه ۲۷ تیرماه، به مدت ۱۱ روز، عصرها؛ از سـاعت: ۱۶:۳۰
◻️مکان: میدان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم علیهالسلام
🆔 @sarallahqom
34.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 با نوای استاد میرباقری
▪️باز این چه شورش است که در خلق عالم است
باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است
▪️باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین
بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است
▪️این صبح تیره باز دمید از کجا کزو
کار جهان و خلق جهان جمله در هم است
▪️گویا طلوع میکند از مغرب آفتاب
کاشوب در تمامی ذرات عالم است
▪️گر خوانمش قیامتِ دنیا بعید نیست
این رستخیز عام که نامش محرّم است
▪️در بارگاه قدس که جای ملال نیست
سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است...
▪️کشتی شکست خوردهٔ طوفان کربلا
در خاک و خون طپیده میدان کربلا
▪️گر چشم روزگار بر او زار میگریست
خون میگذشت از سر ایوان کربلا
▪️نگرفت دست دهر گلابی به غیر اشک
زآن گل که شد شکفته به بستان کربلا...
▪️زان تشنگان هنوز به عیوق میرسد
فریاد العطش ز بیابان کربلا
▪️از آب هم مضایقه کردند کوفیان
خوش داشتند حرمت مهمان کربلا...
☑️ @mirbaqeri_ir
🏴 وَ بَذَلَ مُهجَتَهُ فيكَ لِيَستَنقِذَ عِبادَكَ مِنَ الجَهالَةِ وحَيرَةِ الضَّلالَة...
🔲 مراسم سوگواری دهه اول محرم در «حسینیۀ حضرت فاطمة الزهرا (سلام الله علیها)»
◻️ سخنران: آیتالله میرباقری
◻️ مداح: حاج علیاصغر انصاریان
◻️ زمان: از صبح روز اول محرم، ساعت ۵:۳۰ الی ۸ (بهمدت ۱۲ روز)
◻️مکان: قم، خیابان شهیدان فاطمی (دورشهر)، نبش کوچۀ ۱۳ (خواهران و برادران)
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
📢 روز اول محرم، روز مخصوص دعا برای فرزنددار شدن است.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
◀️ «امام رضا علیهالسلام به ريانبنشبيب فرمودند که در روز اول محرم حضرت زکريا دعا کردند و دعايشان مستجاب شد. [إِنَّ هَذَا الْيَوْمَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي دَعَا فِيهِ زَكَرِيَّا ع رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ فَاسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ وَ أَمَرَ الْمَلَائِكَةَ فَنَادَتْ زَكَرِيَّا وَ هُوَ قائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى فَمَنْ صَامَ هَذَا الْيَوْمَ ثُمَّ دَعَا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ كَمَا اسْتَجَابَ لِزَكَرِيَّا... .]
◀️ تلقي من اين است که اگر کسي از اين جنس خواستهها دارد و ميخواهد نسلش آباد و در خدمت سيدالشهدا باشد و ميخواهد امکاناتش در خدمت سيدالشهدا باشد و توفيق خدمتگزاري به ساحت مقدس حضرت و تأسي به حضرت را در برنامههايش داشته باشد، راهش اين است که روز اول محرم #روزه بگيرد و #دعا کند که انشاءالله اين دعا در #روز_اول_محرم مستجاب میشود. هر دعايي وقتی دارد و بهار اين دعا در روز اول محرم است.
◀️ اگر کسي شهادت ميخواهد يا نسل پاک و آبادي ميخواهد که در مسير سيدالشهدا باشد و امکانات و مالش ميخواهد در مسير سيدالشهدا باشد از بيانات وجود مقدس امام رضا ارواحنا فداه اينطور ميفهمم که حضرت ميفرمايند روز اول محرم را روزه بگيريد و دعا کنيد دعاي شما هم مستجاب ميشود. اين يعني اول محرم فرصت اينطور درخواستها و اجابت اينطور دعاهاست؛ فرصت اول محرم يک باب خاصي به شهادت سيدالشهدا باز ميشود که از اين باب ميشود وارد شد و اجابت بشود.»
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 در دهۀ اولِ ماه محرم، درهایی از عاشورای حقیقی به روی ما باز میشود.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqei_ir
🗒 زمانبندی جلسه عزاداری #هیئت_ثارالله_قم از روز سهشنبه، ۲۶ تیرماه به مدت ۱۱ روز
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5593
📺 پخش زنده:
http://Aparat.com/sarallahqom/live
📣 اگر مایل بودید، در کانال «هیئت نوجوانان ثارالله قم» عضو شوید: @sarallahqomjavan
📢 مراقبۀ خاص محرّم، مراقبۀ اجابت دعوت سیّدالشُّهداست.
◼️ استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«ما یک مراقبات عمومی داریم، یک مراقبات خاص داریم، مثلاً ماه رمضان، ماه محرّم، دهه ذیحجّه، هر کدام مراقبۀ خاص دارد. شب جمعه و سَحَر جمعه هم مراقبات مخصوص به خود دارد.
مراقبۀ محرّم، مراقبۀ اجابت دعوت سیّدالشُّهداست. ما باید مراقبه کنیم ببینیم چهقدر اجابت کردیم و به همراهیِ آن حضرت رسیدیم یا نه؟ در زیارت رجبیّه آمده «لَبَّيْكَ دَاعِيَ اللَّهِ إِنْ كَانَ لَمْ يُجِبْكَ بَدَنِي عِنْدَ اسْتِغَاثَتِكَ وَ لِسَانِي عِنْدَ اسْتِنْصَارِكَ فَقَدْ أَجَابَكَ قَلْبِي وَ سَمْعِي وَ بَصَرِي». آیا واقعاً قلب ما اجابت کرده یا خیر؟ آیا گوش ما دعوت حضرت حق را شنیده و به سمع رسیدیم؟ بَصَر ما عاشورا را دیده و به شهود عاشورا و به رؤیت آن دعوت رسیدیم؟ آیا حقیقت آن دعوت و آن ندایی که در عالَم هست را شنیدیم؟ این ندا تعطیل نشده. ندای حضرت هنوز هم در عالَم جاری است و خواهد بود؛ آیا به آن جذبهها رسیدیم یا نه؟ و آیا این اجابتها ما را به عاشورا رسانده است یا خیر؟
#تربیت_ولایی
☑️ @mirbaqeri_ir
06) سخنرانی، آیة الله میرباقری.mp3
49.29M
🎙 #سخنرانی استاد میرباقری
🔺 مراسم روز دوم ۱۴۰۲
🔰 هیئت ثارالله قم
🆔 @sarallahqom