eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
33.1هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
434 ویدیو
143 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
95.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 سخنرانی آیت‌الله میرباقری در همایش ملی کنگرۀ عظیم اربعین حسینی، ۱۲ آبان ۱۳‌۹۵ ▫️26 دقیقه ▫️90 مگابایت ⚡️ زيارت، تجمّع ارواح بر حول امام است؛ زیارت، هجرت قلوب به‌سوی امام و تجديد عهد با امام است؛ زیارت، عبور از حجب ظلمانیِ تاريخی و عصری است که پرده بر حقيقت ولايت انداخته است. فلسفۀ زیارت، رسيدن به وادی ولايت امام و امّت‌سازی در تاريخ بر محوریت ایشان است. ⚡️ همچنان‌که توریسم غربی، انتقال فرهنگ غربی می‌دهد، زیارت هم فرهنگ تمدن الهی را انتقال می‌دهد. 🖇 صوت ☑️ @mirbaqeri_ir
زیارت اربعین و امت‌سازی.mp3
24.25M
📹 سخنرانی آیت‌الله میرباقری در همایش ملی کنگرۀ عظیم اربعین حسینی، ۱۲ آبان ۱۳‌۹۵ ⚡️ زيارت، تجمّع ارواح بر حول امام است؛ زیارت، هجرت قلوب به‌سوی امام و تجديد عهد با امام است؛ زیارت، عبور از حجب ظلمانیِ تاريخی و عصری است که پرده بر حقيقت ولايت انداخته است. فلسفۀ زیارت، رسيدن به وادی ولايت امام و امّت‌سازی در تاريخ بر محوریت ایشان است. ⚡️ همچنان‌که توریسم غربی، انتقال فرهنگ غربی می‌دهد، زیارت هم فرهنگ تمدن الهی را انتقال می‌دهد. 🖇 فیلم ☑️ @mirbaqeri_ir
12.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ۵۰ سال قبل و پیش‌بینی برگزاری کنگرۀ عظیم اربعین در سرزمین کربلا 💥 اربعین یعنى میعاد شیعیان در یک کنگرۀ بین‌المللى، جهانى، در یک سرزمینى که خود آن سرزمین خاطره‌انگیز است؛ سرزمین خاطره‌ها است؛ خاطره‌هاى باشکوه، خاطره‌هاى عظیم؛ سرزمین شهدا، مزار کشته‌شدگان راه خدا. اینجا جمع بشوند پیروان تشیّع، و دست برادرى و پیمان وفادارىِ هرچه بیشتر ببندند. این اربعین است. ۱۳‌۵۲/۱۲/۲۴ 📜 لینک متن: https://khl.ink/f/40753 https://khl.ink/f/43508 ☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیت‌الله میرباقری
🔻 هیچ شکی نیست که فلسفۀ ما و عرفان ما، در مسیر پیشرفت و استضائۀ از نور وحی بوده است. ولی اینکه فرهنگ
🔻حکمت، دانش بالادستیِ فقه است. 🔰 آیت‌الله میرباقری: ⚡️ دانش‌ بالادستیِ فقه، حكمت است. همان حل‌وفصل مسائل كلانی است كه فیلسوفان به آن می‏‌پردازند، منتها با نگاه قاعده‌مندتر و مستند به وحی. ☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیت‌الله میرباقری
🔻حکمت، دانش بالادستیِ فقه است. 🔰 آیت‌الله میرباقری: ⚡️ دانش‌ بالادستیِ فقه، حكمت است. #حکمت همان
🔻 حکومت دینی، حکومتی است مبتنی بر «عرفان حكومتی، حکمت حكومتی و فقه حكومتی»، نه صرفاً مبتنی بر فقه مناسک. 🔰 آیت‌الله میرباقری: ⚡️ اگر می‌‏خواهیم برای حکومت، دستورالعمل بدهیم، نمی‌توانیم تفقه را فقط در فقه احکام منحصر كنیم. در ارائه احکام تناسبات اجتماعی، حتماً باید «عرفان حكومتی، حکمت حكومتی و فقه حكومتی» با هم باشند كه واحد مطالعه همه آنها سرپرستی جامعه است. این تفقه، درواقع تفقه در دین و نظام استنباط است. ⚡️ ما نمی‌توانیم حکومت را فقط با فقه احکام، دینی کنیم. دینی شدن حکومت قبل از اینکه با فقه احکام باشد، با عرفان و حکمتِ مستنبط از دین است. تا عرفان اجتماعیِ دینی و حکمت اجتماعی دینی ارتقاء پیدا نکند، حکومت دینی واقع نخواهد شد. حکومت دینی حکومتی است مبتنی بر «عرفان، حکمت و فقه». به تعبیر دیگر، مبتنی است بر فقه دین، نه صرفاً مبتنی بر فقه مناسک. ☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از حسینا
مراسم عزاداری اربعین حسینی در موکب حسینا مراسم ظهرها بعد از نماز عصر: به کلام: حجت الاسلام و المسلمین پناهیان با نوای: حاج سیدرضا نریمانی، حاج مهدی رسولی، حاج حنیف طاهری مراسم شب‌ها بعد از نماز عشاء: به کلام: آیت الله میرباقری با نوای: حاج میثم مطیعی، حاج سیدمهدی حسینی 🔹 از شنبه ۲۷ مرداد تا جمعه ۲ شهریور ماه (به مدت ۷ روز) 📍 عراق، طریق مشایّه نجف کربلا عمود 909، موکب حسینا @hussaina_909
«در زیارت سیدالشهدا، همه چیز آماده است که به عزم‌های بزرگ برسيم. ما يك عهدی با امام داشته‌ايم و تا به زيارت نرویم، عهدمان ناقص است. زيارت، اتمام عهد است؛ ما می‌رویم که عهدمان را با امام، كامل كنيم. در اين اتمام عهد، باید تصميم‌های بزرگ بگيريم. راه باز است؛ حالا وقت حُرّ شدن و زُهیر شدن است.» ☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیت‌الله میرباقری
🔻 حکومت دینی، حکومتی است مبتنی بر «عرفان حكومتی، حکمت حكومتی و فقه حكومتی»، نه صرفاً مبتنی بر فقه من
🔻 جریان «مکتب» در علم و برنامه‌ریزی 🔰 آیت‌الله میرباقری: ⚡️ علم دینی وقتی محقق می‌شود که اولاً شما _ به‌عنوان منظومه معارفِ «ارزشی، توصیفی، تکلیفی» _ و معادله و برنامه‌ریزی عینی را در یک راستا و در یک مسیرِ منسجم قرار دهید و ثانیاً یک شبکه تحقیقات ایجاد کنید و مدیریت تحقیقات را به عهده بگیرید. ⚡️ چگونه می‌شود نسبت بین مکتب و علم و برنامه‌ریزی را برقرار کرد، به‌گونه‌ای که مکتب، حاکم بر معادله و برنامه‌ریزی شود و متغیر اصلیِ منظومه معرفتی قرار بگیرد؟ در اینجا احتیاج به روش تحقیق و فلسفه روش داریم. فلسفۀ روش یا ، ريشه و پايه‌ای عقلانی است که بر اساس آن می‌توان «روش عام» را مطرح کرد و سه منطق «حجيت، معادله، اداره» را هماهنگ نمود. ☑️ @mirbaqeri_ir
69.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 آیت‌الله میرباقری | «شرطِ کارآمدی فلسفۀ اسلامی» (ارائه‌شده در مرکز تخصصی فلسفۀ اسلامی، ۱۳‌۹۲) ◽️۳۸ دقیقه ◽️ ۶۶ مگابایت ⚡️ فلسفه اسلامی به‌لحاظ محتوا، ناتوان از راهبری علوم نیست. نقص، در رویکرد و روش است. آنچه مانع امتداد فلسفه در دانش‌‌‌های فرودستی است، نگرش منطقی حاکم بر تمايز بين فلسفه و علوم است. اين نگرش که ما موجودات را به حيثيت‌‌‌های کاملاً ممتاز از هم تقسيم کنيم و بعد، تفسير و بررسی مسائل مربوط به هر حيثيت را به‌عهدۀ دانش خاص بگذاريم، اين، چيزی است که مانع تسرّی فلسفه به دانش‌‌‌های مادون می‌شود. ⚡️ اگر موجوداتِ خارج، يک حيثيتشان، حيثيت موجوديتشان است و حيثيات ديگری هم دارند که متباين از حيثيت موجوديتشان هستند و انضمام به آن پيدا می‌کنند، در اين صورت، احکام هيچ حيثيتی، به حيثيت ديگر تسرّی پيدا نخواهد کرد. اگر طبقه‌بندی علوم بر اساس اين نگرش اتفاق بيفتد، همۀ علوم در عرض هم قرار خواهند گرفت و هیچ علمی، علم اَعلیٰ یا تاج علوم نخواهد بود. ⚡️ تنها راه چاره اين است که يک شبکه مفاهيمِ متقوّم به همديگر را، که «ابهام و تحصُّل» و «اجمال و تفصيل» دارند، در نظر بگیرید. بايد مرحلۀ مفهوم رياضی و طبيعی را تعيّن همان مفهوم فلسفی بدانيد؛ کمااينکه نوع را تعيّن جنس مي‌دانيد. اگر اين کار را در نظام مفاهيم نکنيد و رابطه مفاهيم را رابطه ابهام و تحصل و رابطه مجمل و مبين نبينيد، هيچ‌گاه‌ نمی‌توانيد يک مفهوم را در مفهوم ديگر فرآوری کنيد. ☑️ @mirbaqeri_ir
کارآمدی فلسفه.MP31(2).mp3
46.17M
🎙 آیت‌الله میرباقری | «شرطِ کارآمدی فلسفۀ اسلامی» (ارائه‌شده در مرکز تخصصی فلسفۀ اسلامی، ۱۳‌۹۲) ⚡️ فلسفه اسلامی به‌لحاظ محتوا، ناتوان از راهبری علوم نیست. نقص، در رویکرد و روش است. آنچه مانع امتداد فلسفه در دانش‌‌‌های فرودستی است، نگرش منطقی حاکم بر تمايز بين فلسفه و علوم است. اين نگرش که ما موجودات را به حيثيت‌‌‌های کاملاً ممتاز از هم تقسيم کنيم و بعد، تفسير و بررسی مسائل مربوط به هر حيثيت را به‌عهدۀ دانش خاص بگذاريم، اين، چيزی است که مانع تسرّی فلسفه به دانش‌‌‌های مادون می‌شود. ⚡️ اگر موجوداتِ خارج، يک حيثيتشان، حيثيت موجوديتشان است و حيثيات ديگری هم دارند که متباين از حيثيت موجوديتشان هستند و انضمام به آن پيدا می‌کنند، در اين صورت، احکام هيچ حيثيتی، به حيثيت ديگر تسرّی پيدا نخواهد کرد. اگر طبقه‌بندی علوم بر اساس اين نگرش اتفاق بيفتد، همۀ علوم در عرض هم قرار خواهند گرفت و هیچ علمی، علم اَعلیٰ یا تاج علوم نخواهد بود. ⚡️ تنها راه چاره اين است که يک شبکه مفاهيمِ متقوّم به همديگر را، که «ابهام و تحصُّل» و «اجمال و تفصيل» دارند، در نظر بگیرید. بايد مرحلۀ مفهوم رياضی و طبيعی را تعيّن همان مفهوم فلسفی بدانيد؛ کمااينکه نوع را تعيّن جنس می‌دانيد. اگر اين کار را در نظام مفاهيم نکنيد و رابطه مفاهيم را رابطه ابهام و تحصل و رابطه مجمل و مبين نبينيد، هيچ‌گاه‌ نمی‌توانيد يک مفهوم را در مفهوم ديگر فرآوری کنيد. ☑️ @mirbaqeri_ir
🟦 پروندۀ دیدگاه آیت‌الله میرباقری دربارۀ فلسفۀ صدرایی و ضرورت تکامل فلسفه 🟤 نسبت به فلسفه اسلامی، افراط‌گرا یا تفریط‌گرا نباشیم. فلسفه اسلامی با فلسفه یونان تفاوت دارد. فلسفه اسلامی از فرهنگ قرآن و فرهنگ اهل‌بیت (علیهم‌ السلام) تأثیر پذیرفته است. البته فلسفه موجود باید بسط و تکامل پیدا کند؛ هم از لحاظ "استناد منطقی به وحی" و هم از لحاظ "امتداد عینی پیدا کردن و معطوف شدن به عمل اجتماعی".↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6478 🟤 کاری که تمدّن غرب انجام داده، اين است که فلسفه‌های سکولار را به فلسفۀ زندگی تبديل کرده و از دل آن، دانش تولید کرده است. نظام دانشی غرب مبتنی بر فلسفۀ غرب است. ما هم باید بتوانيم حکمت را کاربردی کنيم و به حوزۀ دانش تسرّی بدهيم. حکمت بايد معطوف به نيازمندی‌های اجتماعی باشد.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6495 🟤 تفقّه باید از یک جهت، وارد عرصۀ حکمت و عرفان شود و از جهت دیگر وارد عرصۀ جامعه بشود و واحد مطالعۀ آن از فرد به جامعه ارتقا پیدا کند. این سطح از تفقّه است که می‌تواند مبنای اداره جامعه باشد و محور گسترش عقلانیت گردد و رهبری دانش را نیز بر عهده بگیرد.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6508 🟤 عقلانیت فلسفی در عرض تفقّه دینی قرار ندارد. این‌که آقای دکتر مهدی حائری، وکالت حکیم را در مقابل ولایت فقیه، بیان می‌کند، به‌دلیل اشتباه در نگاه به فلسفه است؛ ایشان معیار صحت فلسفه را در همه سطوح، از دین جدا کرده و بنابراین، عقلانیت فلسفی در مقابل تفقّه دینی قرار گرفته ‌است.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6511 🟤 عرفان و حکمت باید در طول وحی قرار گیرند، نه در عرض وحی‌. البته این سخن به‌معنای نقلی‌شدنِ این علوم نیست. علم دینی این نیست كه در آیات و روایات بگردیم و یک گزاره‌ای پیدا كنیم که در باب مسائل علوم باشد و بعد بگوییم این گزاره، دینی است!↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6529 🟤 هیچ شکی نیست که فلسفۀ ما و عرفان ما، در مسیر پیشرفت و استضائۀ از نور وحی بوده است. ولی اینکه فرهنگ وحی، فضای فرهنگ فلسفه و عرفان ما را تحت تأثیر قرار داده است، کافی نیست؛ باید منطق استدلال و شیوۀ شهود ما هم مقید به وحی گردد.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6532 🟤 دانش‌ بالادستیِ فقه، حكمت است. حکمت همان حل‌وفصل مسائل كلانی است كه فیلسوفان به آن می‏‌پردازند، منتها با نگاه قاعده‌مندتر و مستند به وحی.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6538 🟤 ما نمی‌توانیم حکومت را فقط با فقه احکام، دینی کنیم. دینی شدن حکومت قبل از اینکه با فقه احکام باشد، با عرفان و حکمتِ مستنبط از دین است. تا عرفان اجتماعیِ دینی و حکمت اجتماعی دینی ارتقاء پیدا نکند، حکومت دینی واقع نخواهد شد. حکومت دینی حکومتی است مبتنی بر «عرفان حکومتی، حکمت حکومتی و فقه حکومتی». به تعبیر دیگر، مبتنی است بر فقه دین، نه صرفاً مبتنی بر فقه مناسک.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6539 🟤 چگونه می‌شود نسبت بین مکتب و علم و برنامه‌ریزی را برقرار کرد، به‌گونه‌ای که مکتب (عرفان، حکمت، فقه)، حاکم بر معادله و برنامه‌ریزی شود و متغیر اصلیِ منظومه معرفتی قرار بگیرد؟ در اینجا احتیاج به روش تحقیق و فلسفه روش داریم. فلسفۀ روش یا ، ريشه و پايه‌ای است که بر اساس آن می‌توان «روش عام» را مطرح کرد و سه منطق «حجيت، معادله، اداره» را هماهنگ نمود.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6542 🟤 فلسفه اسلامی به‌لحاظ محتوا، ناتوان از راهبری علوم نیست. نقص، در رویکرد و روش است. آنچه مانع امتداد فلسفه در دانش‌‌‌های فرودستی است، نگرش منطقی حاکم بر تمايز بين فلسفه و علوم است. اين نگرش که ما موجودات را به حيثيت‌‌‌های کاملاً ممتاز از هم تقسيم کنيم و بعد، تفسير و بررسی مسائل مربوط به هر حيثيت را به‌عهدۀ دانش خاص بگذاريم، اين، چيزی است که مانع تسرّی فلسفه به دانش‌‌‌های مادون می‌شود. تنها راه چاره اين است که يک شبکه مفاهيمِ متقوّم به همديگر را، که «ابهام و تحصُّل» و «اجمال و تفصيل» دارند، در نظر بگیرید. بايد مرحلۀ مفهوم رياضی و طبيعی را تعيّن همان مفهوم فلسفی بدانيد؛ کمااينکه نوع را تعيّن جنس می‌دانيد. اگر اين کار را در نظام مفاهيم نکنيد و رابطه مفاهيم را رابطه ابهام و تحصل و رابطه مجمل و مبين نبينيد، هيچ‌گاه‌ نمی‌توانيد يک مفهوم را در مفهوم ديگر فرآوری کنيد.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6545 ☑️ @mirbaqeri_ir