eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
29.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
312 ویدیو
126 فایل
🎙 نظام اندیشه: https://mirbaqeri.ir/جاری-حکمت.html 🌐 پایگاه اینترنتی: www.mirbaqeri.ir ☎️ دفتر استاد: 02532603861 09127593462 📚 خرید کتاب‌های استاد: 09104646212
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻کار اصلی در مسجد جمکران، باید سیاستِ افزایشِ زائر باشد؛ نه صرفاً تولید بروشور و طراحی سایت و این قبیل کارها. ✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «جمكران، بدل معنویِ كعبه است كه هركس در اين مكان نماز بخواند مثل اين است كه در كعبه نماز خوانده باشد. اين يك منزلتِ تكوينی است و يك حصنی است كه حضرت(عج) ايجاد كرده‌اند و البته اين امر، تنافی‌ای با برخی كارهای فرهنگی ندارد ولی كار اصلیِ جمكران، نفسِ زيارتِ جمكران است. 👉 مقام معظم رهبری فرموده‌اند تلاش كنيد تا ۱۵ ميليون زائرِ جمكران به ۵۰ ميليون برسد. اين فهمِ بسیار صائبی‌ است. اين امر غير از سايت زدن و توليد بروشور است. يعنی خودِ جمكران موضوعيت پيدا می‌كند. به عبارت ديگر نبايد موضوعی كه خود حضرت ايجاد كرده‌اند به حاشيه برود. البته توسعهٔ زيارتِ جمكران نيازمند خيلی از امكانات است، ولی سياستِ اصلی در موضوعِ جمكران بايد خودِ جمكران باشد.» ☑️ @mirbaqeri
کسی که بود شکافندۀ تمام علوم هزار حیف که از زهر کینه شد مسموم ■ شهادت جانسوز پنجمين اختر تابناك امامت و ولايت، امام محمد باقر عليه السلام، تسليت باد.
استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «امام باقر(ع) در توضیحِ باطنِ آيهٔ «فالْيَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَى طَعَامِهِ» فرمودند: ببینید علمِتان را از چه کسی می‌گیرید. مراقب باشيد علومِ خودتان را از سرچشمه‌های نورانی اخذ کنید.» ☑️ @mirbaqeri
🔻انبیا هم محتاجِ شفاعت هستند. ✔️استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «شخصی كه نامش ابواَيْمَن بود بر حضرتِ امام باقر(ع) وارد شد و گفت: ای اباجعفر! شما مردم را به غرور در می‌آوريد و دائم می‌گویيد: شفاعة محمد[ص]! شفاعة محمد[ص]! حضرت امام محمد باقر(ع)، در حالی كه آثارِ غضب در سيمايِشان مشهود شد، فرمودند: «وَيْحَكَ يَا أَبَا أَيْمَنَ أَ غَرَّكَ أَنْ عَفَّ بَطْنُكَ وَ فَرْجُك»؛ تو دهان و دامنِ خودت را پاک کردی و مغرور شدی و خيال کردی به مقصد رسيدی؟ «أَمَا وَ اللَّهِ إِنْ لَوْ قَدْ رَأَيْتَ أَفْزَاعَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَقَدِ احْتَجْتَ إِلَى شَفَاعَةِ مُحَمَّدٍ ص[...]»؛ اگر سختی‌های روز قيامت را می‌ديدی، می‌فهميدی که همه مردم و حتی انبیا محتاج به شفاعت هستند و اين پيغمبر(ص)، بايد دستشان را بگيرد». ☑️ @mirbaqeri
: بعد از به‌اشتراک‌گذاشتن‌ِ نکتهٔ روبه‌رو (https://eitaa.com/mirbaqeri/624)، چند نفر در فضای مجازی این شبهه را مطرح کردند که این مطلب، توجیه و تئوریزه کردن وضعیت موجود است و بنا بر این، کسانی که مشکلات کنونی اقتصادی را به وجود آورده‌اند، درواقع، مؤمنین را برای ظهور و تحمل ولایت معصوم آماده می‌کنند!! : جامعهٔ مؤمنین، ازطریقِ ابتلائات و امتحاناتِ آخرالزمان، رشد و ارتقاء پیدا می‌کند. بخشی از این ابئلائات، به توطئه‌های دشمنان خارجی برمی‌گردد و بخشی دیگر نیز در بی‌تدبیری‌ها و خیانت‌های داخلی ریشه دارد. اما باید توجه کرد که نقش‌آفرینیِ دشمنان داخلی و خارجی در ابتلائاتی که جامعهٔ مؤمنین را آبدیده می‌کند و ارتقا می‌بخشد، به‌معنای تطهیرِ آن دشمنان نیست؛ مثل این‌که نمی‌توان گفت: شمر و یزید کار خوبی کردند که عاشورا را پدید آوردند، چرا که عاشورا باعثِ رشد و تطهیرِ مؤمنین شده است! __ یحیی عبداللهی
🔻بابی که از امام حسين(ع) در عرفه گشوده می‌شود، مهم‌تر از بابی است که در عرفات گشوده می‌شود. ✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری: 🔹 «بنابر روایات، بابی که از امام حسين(ع) در عرفه گشوده می‌شود، مهم‌تر از بابی است که در عرفات گشوده می‌شود. ... عرفه غير از فيض زمانی، يک فيضی هم دارد که از دو مکان [کربلا و عرفات] منتشر می‌شود. در اين فيوضاتی که منتشر می‌شود ما هم می‌توانيم شريک باشيم. ما هم با دلمان می‌توانيم در آن صحنه‌ها باشيم. البته هر کس به اندازه خودش سهم و درجه دارد... . آن بی‌قراری است که مهم است. اگر کسی دلش از محيط، کنده شده باشد و دلش در عرفه و در کربلا باشد ان شاء الله در ثواب‌ها شريک است... عرفه روزی است که انسان بايد به معرفت برسد و با زوار امام حسين(ع) و اهل عرفات شريک شود. دلش آنجا باشد». 🔹 «در دريای ظلمانی و امواج فتنه‌های شياطين، تنها چراغ و پناهْ وجود مقدس سيدالشهدا(ع) است. در روز عرفه خودمان را به آن حضرت برسانيم. محور سلوک و تهذيب ما زيارت سیدالشهداست». 🔹 «در روز عرفه، زيارت سيدالشهدا(ع) جزء اعمال اصلی است که نبايد فراموش شود. حتی از راه دور هم باشد؛ چه بسا از راه نزديک بيشتر قبول کنند. جواب حضرت هم می‌رسد... دومين کار اين است که در روز عرفه، دعاهاي عرفه را هم بخواند، به‌خصوص دعايی در صحيفه است که در آن قسمت عمده‌اش دعا برای امام زمان(عج) است. اصل دعای بعدازظهر عرفه را صلوات قرار بدهيد و دعا بر امام زمان(عج). بقيه حاجات، فرع بشوند.» 🔹 «ما در روز عرفه بايد خودمان را به عِتْق از آتش جهنم برسانيم. در روايت، وارد شده که اگر کسی در ماه رمضان آمرزيده نشد، بايد منتظر روز عرفه باشد. پس بايد خودمان را برای روز عرفه آماده کنيم. در عرفه چه کار بايد کرد که به خدا برسيم، درحالی که در عرفات نيستيم؟ روايت آمده است که فردی به حضرت عرض کرد که من نتوانستم به مکه بروم و به کربلا رفتم. حضرت فرمود: تو کم نياوردی. طرف برايش جای سوال شد. حضرت طوری از فضيلت کربلا گفتند که فضيلت عرفات محو شد...». ☑️ @mirbaqeri
🌸 فرا رسیدن عید سعید قربان، عید بندگی و آغاز دهه امامت و ولایت، بر همگان مبارک باد.
✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری: «ظاهر فديه [در آيه «وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظيمٍ»؛ ذبح عظيم را فدیه او قرار دادیم] همان حيوانی بود که از بهشت آمد و قربانی شد [و حضرت اسماعیل قربانی نشد.] ولي امام رضا(ع) باطن آيه را معنا کرده و فرمودند: بعد از اين‌که خدای متعال به ابراهيم(ع) فرمود تکليفت را به نحو کامل انجام دادی، ابراهيم خليل(ع) به خدا عرضه داشت: کجای کار من خوب انجام نشد که من موفق نشدم فرزندم را در راهت قربانی کنم و به ثواب اعظم مصائب برسم؟ (گويا تلقی حضرت ابراهيم خلیل اين بود که بلا از اين عظيم‌تر نمی‌شود که پدری با محبت پدری، فرزندی مثل اسماعيل را فدا کند.) امام رضا(ع) فرمودند: خداي متعال اول از ابراهيم خلیل اقرار محبت در مورد نبي اکرم(ص) و سيدالشهدا(ع) را گرفت. ابراهيم خلیل فرمود پيامبر آخرالزمان را از خودم بيشتر دوست دارم؛ سيدالشهدا(ع) را هم از اسماعيل خودم بيشتر دوست دارم. (اگر فناء در محبتی باشد، اينجاست. چون خدای متعال، نبي اکرم(ص) را بيشتر از ابراهيم خلیل و سيد الشهدا(ع) را بيشتر از اسماعيل دوست می‌دارد، خليل الله هم نبی اکرم(ص) را بيشتر از خودش و سيدالشهدا(ع) را بيشتر از اسماعيلش دوست می‌دارد.) بعد از اين اقرار بر محبت، خدای متعال روضه قتلگاه را براي ابراهيم خلیل خواندند. در نقل هست ابراهيم خليل آن‌قدر غصه‌دار شد که اگر اسماعيلش را سر می‌بريد آن‌قدر غصه‌دار نمی‌شد.» ☑️ @mirbaqeri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 استاد میرباقری | قطعه صوتی درباره «ضرورتِ نظامِ فکری» 🔍 اگر به جوان امروز «نظامِ فکری» ندهیم، از هجوم فرهنگیِ دشمن منفعل خواهد شد. 🔍 رابطهٔ «نظام فکری» و پوشش (با هدفون بشنوید) ☑ @mirbaqeri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔍 بعضی انسان‌ها علومِ اهلِ بیت(ع) را، که نهر عظیم است، رها کرده‌اند و چشمه‌های آلودهٔ علومِ دیگران را می‌مَکَند.
🔻 هم‌چنان‌که ما باید به انبياءِ سلف ایمان داشته باشيم، آن‌ها هم بشارت به نبی خاتم(ص) می‌دادند و از امتشان برای امیرالمؤمنین(ع) و اهل‌بيت(ع) میثاق می‌گرفتند. ✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «در روايات متعددی نقل شده که هيچ پيغمبری مبعوث نشده الا به ولايت اميرالمؤمنين(ع). و همه انبیاء، امتشان را به این ولایت دعوت می‌کردند. هم از خود انبياء ميثاق ولايت گرفتند و هم انبیاء مرسل، حامل این ولايت بودند؛ «إِنَّ حَدِيثَ آلِ مُحَمَّدٍ صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ لَا يُؤْمِنُ بِهِ إِلَّا مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أَوْ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ أَوْ عَبْدٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَان». مرحوم کلينی در کافی شریف، بابی راجع‌به همين مطلب باز کرده‌اند و روايات متعددی را در این باب آورده‌اند. از روايت استفاده می‌شود که انبياء مرسل، مکلف به ولايت بودند و حامل اين ولايت‌اند. شاید معنای حامل ولايت بودن اين است که هم ولايت را به‌نحو اَتَمّ قبول کردند و هم مجرای ولايت در عالم هستند و می‌توانند ولايت را منتقل کنند. در تشبيه، شما وقتی می‌خواهید جسمی را حامل يک انرژی و نيرويی قرار بدهيد، بايد نقطه مختصات خاصی داشته باشد تا بتواند اين نيرو را منتقل کند. انتقال ولايت الهيه و حامل ولايت الهيه بودن و مجرای ولايت الهيه شدن، ظرفيتی می‌خواهد که در انبياء مرسل هست. لذا در نقل است که پيامبران اولوالعزم به‌نحو اَتَمّ و اکمل، حامل ولايت‌اند و می‌توانند بار ولايت الهيه را بکشند، لذا صاحب شريعت‌اند و امتشان را هم دعوت می‌کنند. هيچ پيغمبری نيست که امت خودش را به رسالت رسول الله(ص) و ولايت اميرالمؤمنين(ع) دعوت نکرده باشد. در روايات، مفصل بحث شده که همه انبياء سابق به این امر بشارت می‌دادند و به آن دعوت مي‌کردند. کمااينکه در قرآن از ما خواسته شده که به انبياء سلف ایمان داشته باشيم («آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِه»)، آن‌ها هم بشارت به نبی خاتم (ص) می‌دادند و از امتشان برای اهل‌بيت(ع) میثاق می‌گرفتند. هيچ نبی‌ای نيست الا اينکه مرسل به ولايت است. بنابراين، انبياء سابق هم، ميثاق ولايت از آن‌ها گرفته شده و در عالم، حامل ولايت‌اند و می‌توانند بار ولايت را بکشند. اگر انبياء اولوالعزم (ع) هم به مقام اولوالعزمی رسيدند، علتش همين است که در پذيرش ولايت رسول الله(ص) و اهل‌بيت عصمت و طهارت(ع)، ميثاق دادند و در اين جهت، استوار و ثابت‌قدم بودند. ميثاق ولايت الهيه از آن‌ها به‌نحو مؤکّد گرفته شده است؛ به‌خصوص در روایت آمده است که از انبياء اولوالعزم(ع) نسبت به ولايت وجود مقدس امام زمان(عج) هم ميثاق گرفته شده. چون آن‌ها ميثاق دادند و ترديد نکردند، صاحب عزم به حساب آمدند. آیه «وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً»، به عزم‌نداشتن نسبت به ميثاق ولایت معنا شده است». ☑️ @mirbaqeri
🌺 سال‌روزِ اتمام نعمت و اکمال دین، عید بزرگ الهی و عید همه انبیا و اولیا، عید سعید غدیر را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر(عج) و همه پیروان مذهب حقه، تبریک می‌گوییم. 🌺
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری: 🔸 «غدیر، پرده‌بردار‌ی از نَبَأ ْعَظيم است. اگر انسان به آن خبر راه پيدا کرد، همه اخبار غيبی در عالم را می‌فهمد والا همه عالَم برای او حجاب خواهد شد». 🔸 «مهم‌ترين فرمانی که پيامبر اسلام(ص) بعد از توحيد يا در ادامه توحيد، در طول دوران نبوتشان صادر کرده‌اند، فرمان غدير است». 🔸 «در خطبه غدير، اسرار ولايت بيان شده است؛ لذا توصيه می‌شود این خطبه را مطالعه کنيد».
TMP_d292T2_5303077080504729796.pdf
205.8K
🔺متن عربی و ترجمه فارسی خطبه غدیر
🔻در عید غدیر در هر سال، درهايی باز می‌شود که در غير غدير باز نمی‌شود. ✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «واقعه‌های عظيم (مثل مبعث، شب قدر، عید غدیر و ...)، مثل خورشيد هستند که يک عدد بيشتر نيست ولی هر روز طلوع مجدد دارد. در عید غدیر در هر سال، درهايی باز می‌شود که در غير غدير باز نمی‌شود؛ لذا روزه روز غدير فضيلت شصت سال روزه را دارد که اين شصت سال، مالِ سال اول نيست؛ بلکه هر سال اين روزه، اين فضيلت را دارد. اين فضيلت، قراردادی نيست. اين ظرف، ظرف خاصی است که عبادت در آن با فضيلت بيشتری واقع می‌شود». ☑️ @mirbaqeri
🔻دشمنان امیرالمؤمنین(ع) «فاسقُ‌الوُجود» هستند، اما شیعیان، فسقِ وجودی ندارند. ✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «در روايات می‌فرمايند: نگوييد شيعيان ما فاسق‌اند. اگر جايی اراده‌شان تخلف كرد، فاسقُ‌العمل‌اند نه فاسقُ‌الوجود؛ چون وجودشان از دايرهٔ ولايتِ ما خارج نيست و فسق وجودی ندارند. اما اعداءِ امیرالمؤمنین(ع) فاسقُ‌الوجودند. پس، فسقِ در عمل، غير از فسقِ در ايمان است. مؤمن، فسقِ در ايمان ندارد؛ در ايمان و در محوری‌ترين اراده‌اش، از حوزه ولايت ولی‌ّالله خارج نيست؛ ممکن است در بعضی از اراده‌های فرعی‌اش، از اراده ولیّ‌الله خارج شود؛ اين خروج، جبران‌شدنی‌ست؛ چون مؤمن، تحت ولايت است و اثر ولايت الله همين است: ««يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ»». معنای این آیه چیست؟ خدای متعال آن‌ها را از ظلمات بيرون مي‌برد؛ يعنی از ذنوب پاكشان می‌كند. ولايت الهيه، مطهِّرِ آن‌هایی‌ست كه اصل ولايت را قبول دارند.» ☑️ @mirbaqeri
🔻كسی كه با ولیّ‌ِ خدا عَداوت دارد، عباداتش هم گناه و معصیت است؛ چون عباداتش خرجِ توسعهٔ ولايتِ اولياءِ طاغوت می‌شود. 🔻عبادتی که در جبههٔ معاويه واقع می‌شود، آبرویِ دروغین درست می‌کند و مردم را فریب می‌دهد و در مقابلِ ولیّ‌الله قرار می‌دهد. ✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «كسی كه عداوت با ولیّ‌الله دارد، عباداتش هم معصيت است؛ عباداتش خرج توسعه ولايت اولياء طاغوت می‌شود، خرج طريق ضلال می‌شود. 👈 عبادتی که در جبهه معاويه واقع می‌شود، از گناه اهل معصیتی كه در جبهه معاويه نيستند، بدتر است. چرا؟ چون اين عبادت، جبهه معاویه را آبرومند می‌كند؛ وجهه برايش درست می‌كند تا مردم را فريب دهد. مثل ابوموسی اشعری كه قاری و حافظ قرآن است و دائم ختم قرآن می‌كند؛ این آبرويی که به دروغ كسب كرده ـ چون همه عباداتش برای حب نفس است؛ مثل ابليس كه برای حب نفس عبادت می‌كرد ـ او را در مقابل ولی‌ّالله، يك «قطب» می‌كند؛ بعد هم با وجود این‌که امیرالمؤمنین(ع) حاضر نيستند او را حَكَم قرار دهند، او حَكَم می‌شود؛ نمی‌گويد حضرت (ع) راضي نيستند. پیش از حکمیت هم، با انزوا و کناره‌گیری می‌خواهد بگوید راه درست همين است كه گوشه‌ای بنشينيم و قرآن بخوانيم و وارد جنگ اميرالمؤمنین(ع) و معاويه نشويم!» ☑️ @mirbaqeri
🌴🌴 سخنرانی‌های استاد میرباقری در دهه اول محرّم 🔵 صبح‌ها: حدود ساعت ۷:۴۵ (همراه با مداحی آقای شمس و صرف صبحانه) آدرس: قم، خیابان دورشهر، نبش کوچه ۱۳. 🔵 شب‌ها: بعد از نماز مغرب و عشا آدرس: حرم مطهر حضرت معصومه(س) ‌_شبستان. 🔵 شب‌ها: حدود ساعت ۲۱:۳۰ الی ۲۲:۳۰ (مداحان: آقایان حیدرزاده و ایزدی) آدرس: قم، مدرسه فیضیه، هیأت ثارالله.
بر نِی، سرِ حسین به‌دستِ سواره‌ای گاهی کند به محملِ زینب نظاره‌ای آنجا نشسته، غم‌زده، طفلی سه‌ساله است رنگِ پریده‌اش ز غمِ دل، اشاره‌ای ترسان گرفته دامنِ زینب که: عمه‌جان! دریایِ غم مگر که ندارد کناره‌ای؟! از آفتاب، لاله‌صفت چهره سوخته داغِ دلش مگو که ندارد شماره‌ای نیلی رُخَش ز سیلی و پایَش پُر آبله مجروح، گوش او ز پِیِ گوشواره‌ای از گریه‌اش کبابْ دلِ همرهانِ او هر گفته‌اش ز آتشِ حسرت، شراره‌ای محملْ  تکان چو می‌دهدش، یاد می‌کند از خیمه‌ای و کودکی و گاهواره‌ای تابِ سفر ندارد و راه است بس دراز خوانَد به گریهْ عمهٔ خود را که چاره‌ای دل نیست آن دلی که نسوزد به حالِ او دارد شرف به سنگدلان، سنگِ خاره‌ای دخت شَهی که کار دو عالم به‌دستِ اوست آوَخ اسیر شد به کف هیچ‌کاره‌ای زان دم که آفتابِ امامت غروب کرد گردد رقیه از پی او چون ستاره‌ای آمد سرِ حسین، "حسان"، پا به پای او زان دم که شد جدا ز تنِ پاره‌پاره‌ای (حبیب‌الله چایچیان)