eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
32.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
384 ویدیو
136 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 چند نکته از پُست‌های سابق دربارۀ «نظام فکری» 🔹 ناشران باید یک «نظام فکری» به جامعه بدهند، نه اندیشه‌های از هم جدا و بسته‌های از هم گسسته. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/1928 🔹 اگر به جوان امروز «نظام فکری» ندهیم، از هجوم فرهنگیِ دشمن منفعل خواهد شد. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/661 🔹 نظام فکری باید رابطه اعتقادات شیعی را با همه عرصه‌های زندگی مشخص ‌کند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/106 🔹 برای هماهنگ‌سازیِ تحقیقاتِ «حوزوی» و «دانشگاهی» و «اجرایی»، نیازمندِ «مدیریتِ شبكه‌ای» هستیم. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/554 ☑️ @mirbaqeri_ir
🔵 گفتاری دربارۀ «بایسته‌های نظام اعتقادی اسلامی» ۱) نظام‌مند بودن؛ ۲) حداکثری بودن؛ ۳) اجتماعی بودن؛ ۴) فطری بودن. ↙️ https://b2n.ir/354019
⚡️⚡️ ما بايد اعتقادات خودمان را ارتقاء ببخشيم و رابطه‌اش را با حيات اجتماعي تبيين كنيم. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «اگر بخواهيم فرهنگ اجتماعي را بازسازي كنيم به طوري كه بستر حكومت ديني باشد، به‌ناچار بايد در اعتقادات ديني خودمان بازنگري بكنيم و اين اعتقادات را بازسازي كنيم. البته اعتقادي كه ما نسبت به اصول و بنيادهاي ديني خودمان داريم و در حوزۀ علم كلام يا عرفان يا فلسفه بحث شده، باطل نيستند، اما بحث اين است كه واحد مطالعۀ آنها واحد جامعه و تاريخ نيست و ما براي ايجاد حكومت ديني كه بر بستر فرهنگ اسلام جاري بشود و مديريت اجتماعي را مبتني بر اسلام برنامه‌ريزي كند نياز به يك اعتقاداتي داريم كه آن اعتقادات، واحد مطالعه‌اش، جامعه و تاريخ باشد. در غرب هم اين دو اتفاق افتاده، يكي اينكه واقعاً اعتقادات ديني را سعي كردند كاهش بدهند به حدّي كه منحصر در حوزۀ زندگي خصوصي شود و ارتباطش را با زندگي اجتماعي قطع كند و عقلانيّت سكولاري هم كه براي اداره جامعه ايجاد كردند واحد مطالعه‌اش را از فرد به جامعه و تاريخ تسرّي دادند. ما هم طبيعتاً بايد اين كار را انجام بدهيم. ما باید اعتقادات ديني‌مان را گسترش بدهيم. فرضاً شما متديّنين را ببينيد که در امور مالي‌شان چطور عمل مي‌كنند؟ حساب سال دارد، در حلال و حرامش دقت مي‌كند، گاهي بدهي‌هاي شرعي‌اش را سالي دو بار مي‌پردازد ولي همين آدم وقتي مي‌خواهد يك شركتي بزند، يك كارخانه‌اي بزند، و قراردادي ببندد، اين محاسبه را نمي‌كند كه اين تجارتي كه انجام مي‌دهد سرانجام اقتدار اقتصاد اسلام با آن واقع مي‌شود و يا اقتصادهاي بيگانه. این امر، داخل در محاسبه‌اش نيست، معنايش اين است كه فرهنگ دينداري ما ظرفيت محاسبه‌ای در اين مقياس ندارد؛ لذا بايد كلاسه‌ فرهنگ دينداري ما ارتقاء پيدا كند، به طوري كه بتوانند رابطه‌ اعتقادات خودشان را با موضع‌گيري‌هاي اجتماعي‌شان (در حوزه‌ سياست، فرهنگ، اقتصاد و امثال اينها) بفهمند، نه با موضع‌گيري‌هاي زندگي خصوصي و فردي‌شان. يكي از كارهايي كه ماركسيست‌ها مي‌كردند اين بود كه رابطۀ بين ايدئولوژي خودشان با موضع‌گيري اجتماعي را به شدت تبيين مي‌كردند؛ لذا كسي كه آن ايدئولوژي را انتخاب مي‌كرد در مواضعش _ در معاشرت و رفت و آمد و كاركردنش _ تأثير مي‌گذاشت. فرضاً اگر مي‌خواست كار كند، نمي‌رفت در كارخانۀ بنز كار كند، بلكه در كارخانه‌ لوكوموتيوسازي مشغول به كار مي‌شد؛ مي‌گفت این براي طبقه‌ كارگر كار مي‌كند و آن براي طبقه‌ سرمايه‌دار. اين معنايش اين است كه رابطه‌ي اعتقادات خودش و نگاه تاريخي اجتماعي خودش را با عمل اجتماعي‌اش مي‌ديد.‌ اين [مطلب] را شما در حوزۀ فرهنگ اسلامي بايد بازتوليد كنيد به طوري كه رابطۀ بين رفتار اجتماعيِ ما با فرهنگ مذهب كاملاً تبيين بشود. امروز این‌طور نیست که فرهنگ عمومي جامعه يا حتي فرهنگ تخصصي جامعه مبتني بر آن شكل بگيرد كه بگويند باید این اقتصاد را مبتني بر نفي سَبيل طراحي كنید؛ يعني به شما بگويند این ارزش را در دانش اقتصاد چطوري جاري مي‌كنيد؟ بنابراين، ما بايد اعتقادات خودمان را اول ارتقاء ببخشيم و بعد رابطه‌اش را با حيات اجتماعي تبيين كنيم. براي اينكه ارتباطش با حيات اجتماعي تبيين و مدوّن بشود، طبيعتاً بايد عقلانيت تخصصي جامعه هم تحت تأثير اين فرهنگ شكل بگيرد و الا اگر عقلانيت تخصصي جامعه كه موضع‌گيري‌هاي علمي جامعه را معيّن مي‌كند، ارتباطي به اين فرهنگ نداشته باشد طبيعتاً موضع‌گيري‌هاي اجتماعي بريده‌اي از فرهنگ مذهب واقع خواهد شد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
🌸 خجسته میلاد رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) و امام جعفر صادق (علیه السلام) مبارک
⚡️⚡️ همه طرح‌ها باید در ذیل طرح نبي اکرم(ص) برای پیشبرد عالَم باشد. نباید جداي از آن حضرت براي خودمان برنامه‌ريزي کنيم يا در برنامه‌هايي که ديگران ریخته‌اند حضور پيدا کنیم. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔸کتاب الهي، يک طرح جامعي است که يک بخش آن اداره جوامع بشري است. وجود مقدس نبي اکرم(ص) با اين طرح، عالم را به سمت خدا پيش می‌برند و عالم را اداره می‌کنند. ما هم به بخشي از اين طرح مي‌توانيم راه پيدا بکنيم. به‌اندازه‌اي که اهل سرّ شديم، اهل همراهي شديم و به اندازه‌اي که حرکت کردنِ در اين برنامه جامع براي ما لازم بود، از اين علم به ما داده مي‌شود و ما هم مي‌فهميم که کجاي عالم هستيم و چه‌کار بايد بکنيم. به‌خصوص بعد از امتحان کردن ما پرده کنار مي‌رود و حقايقي به انسان عطا می‌شود. 🔸اين طرح جامعي که وجود مقدس نبي اکرم(ص) به عهده دارند در عالم اجرا بکنند، خصوصياتي دارد که مربوط به کل کائنات است. حضرت با اين برنامه‌اي که دارند، عالم دنيا، عالم برزخ، قيامت و بعد از قيامت را در اين طرح اداره مي‌کنند و عالم انسان‌ها، عالم ملائکه، عالم نباتات و جمادات و شياطين و جنيان هم در اين برنامه حضرت جا دارند. از همان اندازه که ما از قرآن مي‌فهميم، اين استفاده مي‌شود که همه اين عوالم، در اين برنامه حضرت حضور دارند و حضرت همه اين عالم را به سمت خداي متعال و به سمت مقصد سير مي‌دهد. 🔸يک بخش از اين طرح واسع حضرت براي ما قابل فهم مي‌شود و به ما دستور دادند که سير ما با وجود مقدس نبي اکرم(ص) و معصومين(ع) باشد، یعنی در اين طرح حرکت کنيد، و مواظب باشيد برنامه ديگري نريزيد يا در برنامه‌هايي که ديگران دارند حضور پيدا نکنيد. «يا أَيهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقين»؛ يعني تقواي الهي داشته باشيد و با صادقين باشيد و همراه با آنها در عالم سير کنيد. صادقين، وجود مقدس نبي اکرم(ص) و اهل بيت‌شان هستند. آنها با خداي متعال و مردم صادق هستند و مقام صدقِ مطلق دارند و به عهدي که با خداي متعال می‌بندند، وفا مي‌کنند. يک معناي همراهي با صادقين، اين است که طرح ما داخل طرح نبي اکرم(ص) باشد و جداي از او براي خود برنامه‌ريزي نکنيم. ☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیت‌الله میرباقری
⚡️⚡️ ما بايد اعتقادات خودمان را ارتقاء ببخشيم و رابطه‌اش را با حيات اجتماعي تبيين كنيم. 💠 استاد سید
⚡️ ضرورت آموزش نظام فکری و بینش اعتقادی به دانش‌آموزان 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «در حوزه تعليم و تربیت، اگر ما بخواهيم يک نسلي تربيت کنيم که در مقابل امواج تمدني غرب و در مقابل امواجي که جريان نفاق در دنياي اسلام ايجاد مي‌کند، مقاومت کند، غير از اين که بايد حوزه تعليم را تغيير دهيم و اين کتب درسي و نظام تعليم _ لااقل در حوزه علوم انساني _ تغيير کند بايد يک دوره نظام فکري و اعتقاداتي را هم به جوان‌ها تعليم دهيم که اين تعليم، رابطه بين اعتقاد و عمل اجتماعي‌شان را تمام کند؛ يعني بفهمند که چطور بايد عمل کنند که به نفع اسلام تمام شود؛ یعنی در مقابل ساختارهاي سياسي جهان غرب و ساختارهاي فرهنگي جهان غرب موضع پيدا کنند.» ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 تا زمانی که شما یک «نظام فکری» به دانش‌آموزانِ مدارس و دبیرستان‌ها ارائه نداده‌اید، آن‌ها به‌گونه‏‌های مختلف، بازیچۀ لیبرال‌ها و منحرفین خواهند شد. 🔲 علامه سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: "«نظام فکری» فرهنگِ «اعتقاد تا عمل» برای استفاده عموم است. به نظر می‌‏رسد ارائه، تعلیم و تعمیم یک بروشور و معرفی‏‌نامۀ خلاصه و ساده‏‌ای از «فرهنگ اعتقاد تا عمل اسلامی» در سطح مدارس ابتدایی ضروری است و در سطوح بعدی و در دانشگاه‌ها هم باید تسلط بیشتری بر نظام فکری داشته باشند. یعنی آن‌ها را نباید در فرهنگ مشتت جامعه رها کنیم و بعد افسوس بخوریم و بگوییم چرا فلان جوان مثلاً «رپ» شد؟! (طایفه‏‌ای به نام «رپ» آمدند و با یک تلقینات و القائات و شبهاتی، ذهن جوانان دبیرستانی، حتی بعضی بچه‏‌های خانواده‌های شهدا را دزدیدند و به قشر جوان آسیب زدند.) بنده عرض می‏‌کنم تا زمانی که شما یک #نظام_فکری ارائه ندهید که رابطۀ بین اعتقاد و عمل جوانان جامعه را برقرار کند، به‌گونه‏‌های مختلف بازیچۀ وساوس ابلیس خواهند شد. این موضوعِ مهمی است که باید برای آن فکری کرد. جوانی که به منافقین می‌‏پیوندد و یا چریک انتحاری می‏‌شود، قبل از هر چیز، جذب نظام فکری آن‌ها شده است. الان بحمداللّه از نظر سیاسی، منافقین، لیبرال‌ها (که آزادی‌های غربی را مطرح می‌کنند) و... منزوی شده‏‌اند، امّا خطر فکری آنها هنوز تمام نشده است. دستگاه باطل تلاش می‌کند برای جوانان، نظام فکری بسازد، ما نیز باید یک نظام فکریِ برتری بسازیم که نظام فکریِ آن‌ها را بشکند؛ یعنی رابطۀ بین «اعتقاد تا عمل اسلامی» را به‌نحوِ منطقی بیان کند." ۱۳۷۵/۱۱/۳۰ ☑️ @mirbaqeri_ir
مبنای نظام فکری .mp3
12.14M
🎧 استاد میرباقری | قطعۀ صوتی با عنوان «مبنای نظام فکری» 🔍 مبنا و محورِ نظام فکری، سه‌گانۀ «الوهیت، ولایت، شریعت» است. ☑️ @mirbaqeri_ir
«نظام فکری» و «مبارزه» .MP3
4.65M
🎧 استاد میرباقری | قطعۀ صوتی با عنوان «نظام فکری و مبارزه» 💥💥 «نظام فکری» در «میدان جنگ» ساخته می‌شود. ▫️انسانی که در وسط مبارزه تربیت می‌شود، دائماً خودش را به‌روز و بالفعل می‌کند. ☑️ @mirbaqeri_ir
↖️ «نظام فکری» در «میدان مبارزه» ساخته می‌شود.
مکتب جبهه‌سازی .MP3
3.88M
🎧 استاد میرباقری | قطعۀ صوتی با عنوان «مکتب جبهه‌سازی» 🔍 «جبهه‌سازی» سطوح مختلف و وسیعی دارد و «شیعیان، مسلمانان، مسیحیان، موحدان و حتی مستضعفان و احرار عالَم» را پوشش می‌دهد («مَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَان»). 🔍 ما برای جبهه‌سازیِ جهانی، به «مکتب واحدِ جبهه‌سازی» داریم که بر مبنای مکتب اهل بیت(ع) شکل می‌گیرد. مکتب جبهه‌سازی به‌معنای تقلیلِ ایدئولوژیِ توحیدی و ایجاد تکثر در پایگاه حقانیت نیست، بلکه ذیل مکتب اهل بیت(ع)، دیگران را جانمایی می‌کند و شبکه درست می‌کند. 🔍 جبهه‌سازی بر مبنای «همدلی، همفکری و همکاری» اتفاق می‌افتد. ☑️ @mirbaqeri_ir
🔵 پروندۀ نکته‌ها دربارۀ «اصلاح شاکله» ↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2193
📣 نکته‌های «نظام فکری»، مقدمه‌ای بود برای معرفیِ مجموعۀ صوتیِ «جاری حکمت». 👈 «جاری حکمت» یک شروعِ جدّی برای ارائۀ منظمِ اندیشه‌های استاد میرباقری است. 👈 در کانال «جاری حکمت» عضو شوید و دوستانتان را به این کانال دعوت کنید. در این کانال می‌توانید شَمای کُلی از یک منظومه فکری را ملاحظه فرمایید. (این مجموعه، به‌تدریج، در قالب کتاب، تنظیم و تدوین می‌شود.)
🔴 «جاری حکمت» به‌مثابۀ یک نظام فکری @jariehekmat 🔹 مجموعۀ صوتیِ «جاری حکمت»، گزينشی از گفتارهای موضوعیِ آیت‌الله میرباقری در چند دهۀ گذشته است که می‌تواند کلیاتِ یک «نظام فکری توحیدی» را به نسل جوان و نخبگان ارائه دهد. نظام فکری به‌معنای منظومۀ هماهنگِ معرفتی است که همه عرصه‌ها و زوايای وجودیِ انسان و جامعه را پوشش می‌دهد و هيچ عرصه‌ای را به اغيار واگذار نمی‌کند. «نظام فکری» رابطۀ اعتقادات شیعی را با همه عرصه‌های زندگی مشخص ‌می‌کند. eitaa.com/mirbaqeri_ir/2250 🔹 در مجموعۀ «جاری حکمت»، تا کنون ۸ بستۀ صوتی (حدود ۳۰۰ ساعت) گزینش و طبقه‌بندی و بارگذاری شده است.‌ این بسته‌ها عبارت‌اند از: ۱. «ولایت الهیه»، ۲. «حکمت تاریخ»، ۳. «حکمت حکومت»، ۴. «زیارت جامعه کبیره»، ۵. «منزلت حضرت زهرا(س)»، ۶. «مهدویت و انتظار»، ۷. «حوزه و روحانیت»، ۸. «علم دینی». در آینده نیز ان‌شاء‌الله موضوعات «انقلاب اسلامی و غرب» «محرم و عاشورا»، «اخلاق و تربيت» و «تفسیر ترتیبی قرآن» استخراج و تقدیم خواهد شد. این موضوعات، دوازده بستۀ اصلیِ این مجموعه را تشکیل می‌دهند. در ادامه، موضوعات فرعی و همچنین دو پرونده «مبانی فلسفه» و «مبانی اصول» نیز گزینش و طبقه‌بندی و بارگذاری خواهد شد. ان‌شاء‌الله. 🔶 لینک عضویت: 🔵 https://eitaa.com/jariehekmat
🌠 کانال «در محضر آیت‌الله میرباقری» 🌠 🔺گزیده‌های اخلاقی، معارفی و اجتماعی از اندیشه‌های استاد سید محمّدمهدی میرباقری🔻 http://eitaa.com/joinchat/81264640Cb085753cb3
🔹 گزیده‌هایی از دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری دربارۀ ⬇️⬇️
🔰 #انقلاب_اسلامی_آغازگرِ_عصر_جدید 🌀 امام خامنه‌ای: «آن روز که جهان میان شرق و غرب مادّی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمی‌بُرد، انقلاب اسلامی ایران، با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد؛ چهارچوب‌ها را شکست؛ کهنگی کلیشه‌ها را به رخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد #و_آغاز_عصر_جدیدی_را_اعلام_نمود. طبیعی بود که سردمداران گمراهی و ستم واکنش نشان دهند، امّا این واکنش ناکام ماند. چپ و راستِ مدرنیته، از تظاهر به نشنیدن این صدای جدید و متفاوت، تا تلاش گسترده و گونه‌گون برای خفه کردن آن، هرچه کردند به اجلِ محتوم خود نزدیک‌تر شدند.» (منبع: «بیانیهٔ گام دوم»، ۱۳۹۷/۱۱/۲۲) «با پیروزی این انقلاب عظیم، #عصر_جدید‌ی_در_مناسبات_عالم پدید آمده است. این عصر را باید #عصر_امام_خمینی نامید و ویژگی آن، عبارت است از بیداری و جرأت و اعتماد به نفس ملت‌ها در برابر زورگویی ابرقدرت‌ها و شکستن بت‌های قدرت ظالمانه و بالندگی نهال قدرت واقعی انسان‌ها و سربرآوردن ارزش‌های معنوی و الهی.» (منبع: «پیام به مناسبت اولین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)»، ۱۳۶۹/۳/۱۰) ☑️ @mirbaqeri_ir
🔴 نشر «تمدن نوین اسلامی» منتشر کرد: (خوانشی از مفاهیم و راهبردهای ) اثر آیت‌الله میرباقری (۲۰۸ صفحه) ☎️ 09104646212 🆔 @tamaddonnovin ☑️ @mirbaqeri_book
⚡️ در بیانیۀ گام دوم، شاخص‌های جدیدی برای ارزیابیِ انقلاب اسلامی مطرح شده است که بر غیرِ انقلاب اسلامی قابل‌تطبیق نیست. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «بر اساسِ بیانیۀ گام دوم، انقلاب اسلامی را آغاز کرده و انسداد تاریخی بعد از رنسانس را ـ که مسیر یک‌طرفه و کوری پیشِ روی بشریت قرار داده بود و رسیدن به سعادت را متوقف بر دوری از ادیان الهی و آموزه‌های قدسی و زمینی شدن و عرفی شدن تعریف کرده بود ـ شکسته است؛ انقلاب اسلامی، درواقع، یک انفتاح تاریخی است و گشایش جدیدی به‌سویِ پیشرفت است که در آن، «دین و دنیا» و «زندگی و بندگی» توأمان دیده می‌شوند و بهبود وضعیت زندگی و معیشت انسان بر محور بندگی خدای متعال طراحی می‌گردد. این نکتۀ مهمی در این بیانیه است. حال، اگر انقلاب اسلامی در این مقیاس قرار دارد، باید شاخص‌هایی داشته باشیم که دستاوردهای انقلاب اسلامی را در این مقیاس ارزیابی کند و این شاخص‌ها جز بر انقلاب اسلامی قابل‌تطبیق نباشد. این شاخص‌ها در بیانیه وجود دارد.» (منبع: ) ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ چرا بعضی‌ها با جوشش انقلابی مخالف‌اند؟ 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «تلقی بعضی‌ها این است که انقلاب برای تحققِ یک هدفی بود و تمام شد و الآن دورۀ سازندگی است، یعنی جوشش انقلابی باید فروکش کند و از این به بعد برویم و بسازیم! ریشۀ این حرف آن‌جاست که آرمان انقلاب اسلامی را به یک انقلاب ضداستبدادی یا ضداستعماری محدود می‌کنند و لذا انقلاب اسلامی را تمام‌شده می‌دانند؛ می‌گویند می‌خواستیم دست قدرت‌ها را کوتاه کنیم که کردیم! می‌خواستیم رژیم استبدادی را به جمهوری تبدیل کنیم که کردیم! ولی اگر شما گفتید هدف انقلاب اسلامی ایجادِ یک تکانۀ جهانی است و می‌خواهد را پیشِ روی بشر قرار بدهد و را در مقابلِ رنسانس ایجاد کند، این جوشش انقلابی باید تا مرحلۀ تمدّن اسلامی برقرار باشد. جوشش انقلابی هر کجا خاموش شود، شما از حرکت بازمی‌مانید. اگر وحدت‌بخشی و انسجام‌بخشی و ساختارسازی را متناسب با تمدّن رقیب انجام دهید، انقلاب اسلامی از جوشش می‌افتد.» (منبع: ) ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 نقدی بر «سند الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت» 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: " ـ که کارشناسان و متخصصان عزیز زحمت بسیار زیادی برای تهیۀ آن کشیده‌اند ـ با این‌که نقاط مثبت و امتیازات فراوانی دارد، اما یکی از اشکالاتش این است که برای ایران اسلامی که در مقیاس تمدّنی و در مقیاس موازنۀ جهانی با نظام استکباری حرف دارد، نوشته نشده است و همسنخ با استراتژی امنیت ملی آمریکا نیست. البته درست است که سندی که برای یک کشور نوشته می‌شود باید در مقیاس ملی باشد، منتها باید درون را با بیرون، توأمان ملاحظه کند. آمریکا وقتی می‌خواهد استراتژی امنیت ملی بنویسد، امنیت ملی خودش را به برتری در موازنۀ جهانی و محور شدن در توسعۀ جهانی گره می‌زند و آن‌وقت ‌‌بر اساسِ این استراتژی، اقتصاد خود را تعریف و سازماندهی می‌کند. یا را هم در نظر بگیرید؛ این سند می‌خواهد تا سال 2030 جامعۀ جهانی را به نقطۀ خاصی در غربی‌شدن برساند. این سند، سکولاریسم را دنبال می‌کند تا یک جهانِ سکولار بسازد. ما به عنوانِ رقیب تمدّنی غرب باید چه کنیم؟ این یک شوخی است که بگوییم این اسناد را امضا می‌کنیم و «حقِ تحفّظ» را رعایت می‌کنیم! حق تحفُّظْ، محتوای آن سند را عوض نمی‌کند! رقیب تمدّنی ما با این اسناد می‌خواهد جهان را اداره کند، آن‌وقت ما فقط دنبال «حق تحفّظ» باشیم؟! این کار با رقابت تمدّنی و با اهداف و مطلوبیت‌های انقلاب اسلامی نمی‌سازد. الگوی پیشرفت ملی ما باید در مقیاس این اسناد و با این ملاحظات نوشته شود. نمی‌گویم الگوی ملی باید برنامۀ جهانی داشته باشد، بلکه باید مثل استراتژی امنیت ملی آمریکا ناظر به برتری در موازنه باشد و با آن استراتژی مقابله کند. آمریکا می‌گوید من رهبر جهان هستم و امنیت ملی من وقتی تأمین می‌شود که این جایگاه برای من حفظ شود؛ آن‌وقت ‌‌بر اساسِ این رویکرد، اقتصادش را طراحی می‌کند. ما نمی‌گوییم رهبر جهان هستیم، ولی یکی از دو طرف قطب تمدّنی جهان هستیم؛ ما یک کشورِ معمولی در غرب آسیا نیستیم، کشوری هستیم که سابقه تاریخی دارد و محور و خاستگاه یک تمدّن جدید است؛ ما اگر می‌خواهیم برای چنین کشوری سند ملی بنویسیم، باید جایگاه و مأموریت آن را در نظر بگیریم و متناسب با آن، سند ملی بنویسیم.» (منبع: ) ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️حتی در کاخ فرعون سه اسوه وجود دارد: حضرت موسای کلیم، آسیه (همسر فرعون) و مؤمن آل فرعون. ⚡️ رویکرد درست، فتح قلّه‌های علم مدرن و استحالۀ آن علم و عبور از آن مرزهاست. ⚡️ رویکرد ما در برابر تمدن غرب، استحالۀ آن تمدن در تمدن نوین اسلامی است (نه پذیرش، نه گزینش، نه گریز) 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔸 آیا همه‌چیزِ غرب بد است؟ به یک معنا خیر. همۀ آدم‌هایی که در غرب هستند بدند؟ خیر، ‌‌اصلاً این‌طور نیست. حتی در کاخ فرعون سه اسوه وجود دارد: حضرت موسای کلیم، آسیه (همسر فرعون) و مؤمن آل فرعون. ما جنگ با آدم‌ها نداریم، با جریان تمدّن غرب کار داریم. 🔸 از دستاوردهای غربی حتماً باید استفاده کنیم؛ گمان من این است که حتماً باید قلّه‌های علم و تکنولوژی غربی را فتح و استحاله کنیم، و الّا نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم و بر تمدّن غرب چیره شویم. رویکرد ما فتح قلّه‌های علم مدرن و عبور از آن مرزهاست. پس، در عمل باید به همین نسخه عمل کنیم که قلّه‌های دانش غرب را فتح کنیم؛ حتماً نباید از آنچه در جهان می‌گذرد بی‌خبر باشیم؛ باید آن‌ها را بگیریم و تسخیر کنیم و سپس استحاله کنیم. قبل از تسخیر نمی‌شود اصلاح و ترمیم و استحاله کرد. شما تا به علوم روز مسلط نشوید، ‌‌اصلاً نمی‌توانید کاری با آن انجام دهید.» 🔸 ما نه غرب‌پذیریم، نه غرب‌گزینیم، نه غرب‌گریزیم و نه غرب‌ستیزیِ کور را دنبال می‌کنیم. رویکرد ما رویکرد استحالۀ تمدّن غرب در تمدّن اسلامی است؛ کمااین‌که غرب می‌خواهد ما را در خودش استحاله کند. هر تمدّنی اگر رقیب تمدّنی دارد، به کمتر از استحالۀ او قانع نیست. الآن غرب می‌خواهد ما را در جهازِ هاضمۀ فرهنگی خودش منحل و مضمحل کند و تلقی‌مان از خدا و دین و دین‌داری را به‌گونه‌ای تغییر دهد که با مدرنیته بسازد. در مقابل، ما باید آن تمدن را در مفاهیم دینی خودمان استحاله کنیم. این استحاله از ایدئولوژی تا فلسفه تا دانش و تا تکنولوژی پیش می‌رود. همۀ این سطوح را باید استحاله کنیم. (منبع: ) ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ استحاله چیست؟ 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «می‌توانیم در چهارچوب ارزش‌های خودمان، پدیده‌های نو را استحاله کنیم. منتها استحاله سطوحی دارد، از مراحل ساده تا مراحل پیچیده. ما اگر یک شیء را با نقطه‌مختصاتش آوردیم، کل آن سیستم را آورده‌ایم. ما اگر سیستم برق‌رسانیِ یک اتومبیل را قبول کردیم، کل دستگاه آن را قبول کرده‌ایم؛ مگر این‌که نقطه‌مختصاتش را عوض کنیم. تا وقتی که در نقطه‌مختصاتش تغییری ندهیم، باید کل موتور را متناسب و سازگار با همان بسازیم. حتی اگر ما چرخ یک اتومبیل را با همۀ نقطه‌مختصات قبول کنیم، کل اتومبیل را قبول کرده‌ایم. آیا می‌توانیم چرخ تراکتور (با شدّت نیرویی که تولید می‌کند) را به ماشین بنز وصل کنیم؟ آیا چرخ پیکان را می‌شود به بنز ببندیم؟ آیا می‌توانیم سیستم اتومبیلی را که با سوخت فسیلی کار می‌کند ـ مثلاً ـ به قطار برقی تبدیل کنیم؟ آیا می‌توانیم همان سیستم برق‌رسانی آن را به این‌جا بیاوریم؟ قطعاً خیر. پس همۀ اجزا را باید عوض کنید. طبیعتاً نظم اجتماعی و روابط اجتماعی، بسیار پیچیده‌تر و ارگانیزه‌تر از یک سیستم سادۀ مکانیکی است؛ لذا باید پدیده‌های نو را هوشیارانه بیاوریم و در آن تصرف کنیم و استحاله‌اش کنیم و الّا آن پدیده، متصرف خواهد شد. ما در مقابلِ پدیده‌های جدید مجبور نیستیم؛ ولی اگر آن‌ها را با همۀ لوازم و اقتضائاتش قبول کردیم، منفعل می‌شویم؛ مثلاً اگر رسانه را با همۀ اقتضائاتش قبول کردیم، در مقابلِ آن منفعل می‌شویم. رسانه را باید بیاوریم و در مقاصد خودمان در سطوح مختلفی استحاله کنیم. خودِ غربی‌ها هم همین کار را می‌کنند. مثلاً یک‌موقعی با چکش و میخ روی سنگ می‌نوشتند، اما الآن با قلم نوری می‌نویسند؛ آن ابزار قدیمی استحاله شده و به ابزار دیگری تبدیل شده است. رسانه‌های دیجیتال امروزی هم تفاوت زیادی با رسانه‌های قدیمی دارد؛ رسانه‌های قدیمی در یک فرایندی استحاله شده و به‌صورتِ مجموعۀ دیگری درآمده است. سؤال این است که چرا همیشه آن‌ها این کار را انجام دهند؟ ما هم باید این پدیده‌ها را در فرایند دیگری به نفع خودمان استحاله کنیم. البته تمامِ کار ما هم این نیست که فقط تمدّن رقیب را استحاله کنیم، بلکه خودمان هم باید تولید کنیم؛ ولی چون در مواجهۀ با آن تمدّن هستیم، ناچاریم موضع و استراتژی روشنی در مقابلِ آن داشته باشیم.» (منبع: ) ☑️ @mirbaqeri_ir