eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
29.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
311 ویدیو
126 فایل
🎙 نظام اندیشه: https://mirbaqeri.ir/جاری-حکمت.html 🌐 پایگاه اینترنتی: www.mirbaqeri.ir ☎️ دفتر استاد: 02532603861 09127593462 📚 خرید کتاب‌های استاد: 09104646212
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 دعا برای فرج امام زمان و دفع بلا 🔹 سخنران: استاد میرباقری 🔹 با نوای حاج‌حیدر خمسه 🔹 مکان: مسجد مقدس جمکران 🔹 زمان: سه‌شنبه، ۲۴ فروردین ۱۴‌۰۰، ساعت ۲۰‌:۳۰ ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 این یک قاعده کلی است، اگر شب جمعه از دست رفت سحر جمعه را از دست ندهیم، اگر سحر رفت روز جمعه را از دست ندهیم و اگر روز جمعه از دست رفت غروب جمعه را از دست ندهیم. نسبت به هم همینطور است. اگر ماه رجب و یا ماه شعبان از دست رفت، این روزهای پایانی را مغتنم بشماریم. 💥 اگر انسان واقعاً برای ماه رمضان جدی است باید سبکبال بشود. اینکه اولیاء خدا طول سال و یا لااقل ماه رجب و شعبان را ریاضت می‌کشیدند برای همین بوده است. اگر کسی ماه شعبان و رمضان را استفاده کرد که نعم المطلوب. ولی اگر تا الان نتوانسته، این مابقی ماه شعبان را از دست ندهد و تهیأ پیدا کند و بعد مراقب باشد که ماه رمضان از دست نرود. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: «کار شیطان ایجاد غفلت از فرصت‌ها است و برای انسان  فرصت‌سوزی می‌کند و این فرصت‌سوزی هم گاهی به‌نحوی است که یک فرصت‌هایی را از انسان می‌گیرد، فرض کنید انسان سحر شب جمعه را از دست داد، شیطان وسوسه می‌کند و به جای اینکه انسان برخیزد و با نماز اول صبح جبران این نافله شب را کند، انسان را غافل می کند به طوری که احساس خستگی می‌کند و احساس می‌کند که دیگر حالا نماز صبح هم اول وقت نخواند. این غفلت‌هایی که در انسان ایجاد می‌کند که یک فضیلت بزرگ را می‌گیرد و بعد آرام‌آرام یک نوع افسردگی در انسان ایجاد می‌کند و توفیق عبادت‌های دیگر را هم می‌گیرد. این به‌عکس آن چیزی است که به ما فرموده‌اند؛ فرموده‌اند اگر فرصتی را از دست دادی بلافاصله تدارک کن و اگر نماز شبت را نخواندی قضا کن، اگر نماز صبح اول وقت از دستت رفت فضیلت وقت را از دست نده. این یک قاعده کلی است، اگر شب جمعه از دست رفت سحر جمعه را از دست ندهیم، اگر سحر رفت روز جمعه را از دست ندهیم و اگر روز جمعه از دست رفت غروب جمعه را از دست ندهیم. نسبت به ماه شعبان هم همینطور است. اگر ماه رجب و یا ماه شعبان از دست رفت، این دو سه روز را مغتنم بشماریم. این همان مضمون حدیث نورانی است که امام رضا (علیه السلام) به اباصلت در آخرین جمعه ماه شعبان فرمودند که خودت را برای ماه رمضان مهیا کن و کارهای غیرجدی را کنار بگذار و مشغول به کثرت تلاوت قرآن باش و زیاد قرآن بخوان و دعا و استغفار و توبه کن که خالص بشوی، یعنی همه غفلت‌ها از بین برود تا برای ماه رمضان حضور پیدا کنی و اگر امانتی نزد تو است پرداخت کن که وقتی وارد ماه رمضان می‌شوی هیچ باری روی دوش تو نباشد. چون خیلی وقت‌ها انسان می‌خواهد به سمت خدا برود و همه چیز آماده است ولی یک باری روی دوش انسان است که نمی‌گذارد انسان حرکت کند. اگر انسان واقعا برای ماه رمضان جدی است باید سبکبال بشود. این که اولیاء خدا طول سال و یا لااقل ماه رجب و شعبان را ریاضت می‌کشیدند برای همین بوده است. حالا اگر کسی ماه شعبان و رمضان را استفاده کرد که نعم المطلوب. ولی اگر تا الان نتوانسته، این مابقی ماه شعبان را از دست ندهد و تهیأ پیدا کند و بعد مراقب باشد که ماه رمضان از دست نرود. یکی از غفلت‌هایی که شیطان برای ما ایجاد می‌کند این است که در دستگاه محاسباتی ما تصرف می‌کند و نمی‌گذارد که درست محاسبه کنیم و هر چیزی را سر جای خودش و به‌اندازه خودش بزرگ ببینیم. خبر را بزرگ و کوچک می‌کند و ما را با حادثه‌های کوچک مشغول می‌کند و از حادثه‌های بزرگ غافلمان می‌کند و درنتیجه حادثه‌های بزرگ مخفی می‌شوند.» ☑️ @mirbaqeri_ir
🔵 سخنرانی استاد میرباقری در ماه مبارک رمضان 🔸 ده شب اول (شروع از چهارشنبه شب) 🔸 شبکه قرآن (از حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها) 🔸 ساعت ۱ بامداد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در آستانه ماه مبارک رمضان، ۱۴۰۰/۱/۲۴ ⚡️ بالاترین رزق در ماه مبارک رمضان، رزق قرآن است. ⚡️ توصیه‌هایی برای بهره‌گیری از فرصت‌های ماه مبارک رمضان ☑️ @mirbaqeri_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 استاد میرباقری | قرائتِ کاملِ دعای ابوحمزهٔ ثمالی 💥 در ۳۰ شبِ ماه رمضان، ۳۰ دور «دعای ابوحمزه» را بخوانید تا به فضاهای جدید و عَوالِم جدید ورود کنید. 💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «سی شب ماه رمضان، سحرها بلند شوید و ابوحمزه بخوانید. اگر کسی سی‌شب ابوحمزه خواند و سر این سفره نشست، کم‌کم فضاهای جدیدی به رویش باز می‌شود؛ کم‌کم با عوالم دیگری رفیق می‌شود؛ می‌فهمد چه نیازهایی وجود دارد و چه وسعتی در این عالم هست و چه سیرهایی برای انسان می‌تواند وجود داشته باشد؛ می‌فهمد چه خطراتی او را تهدید می‌کند و چه عیوبی در او هست که از آنها غافل بوده است. موانع انسان، عیوب انسان، رحمت‌های خدا، وسعت عوالم، وسعت اضطرارها و مسیر طولانیِ پیش روی ما، در دعاهای سحر ماه رمضان [مثل دعای ابوحمزه] وجود دارد. اگر کسی سی شب آمد و گریه کرد، کم‌کم شب سی‌ام، کمی طعم ابوحمزه با ذائقه‌اش آشنا می‌شود؛ کم‌کم حال دعا به او دست می‌دهد. ☑ @mirbaqeri_ir
💥 ماه رمضان، بهترین فرصت برای دعا کردن است. ماه رمضان بسترِ قبولیِ عمل و اجابتِ دعاست. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: «بهترین فرصت برای دعا ماه رمضان است. فرموده‌اند: در ماه رمضان چهار خاصیت هست: اول اینکه نَفَستان تسبیح است. یعنی نفس می‌کشید و ثواب تسبیح خداوند را می‌بَرید. این خیلی عجیب است و من فقط این را در باب نفس غصه‌دار بر سیدالشهداء دیدم: «نَفَسُ‏ الْمَهْمُومِ‏ لِظُلْمِنَا تَسْبِيح‏». دوم اینکه خواب روزه‌دار عبادت است. این خیلی خوب است که آدم می خوابد و ثواب می‌برد. فضای ماه رمضان بیت‌النور است و کسانی که وارد بیت‌النور حضرت و خانه نبی‌اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) می‌شوند، خوابشان هم عبادت است. «لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ‏». ماه رمضان یک فضایی از آن بیت‌النور است که خوابتان در آن، عبادت و ذکر است. سوم این که دعایتان در ماه رمضان مستجاب است. چهارم هم اینکه عملتان مقبول است. این چهار خصوصیت خیلی عجیب است، در واقع ماه رمضان بستر قبولی عمل و اجابت دعاست. لذا بهترین فرصت ماه رمضان در ماه و است که از خدای متعال بخواهیم. این اوقات وقت خوابیدن نیست. وقت خواب زیاد است! یک استاد عزیزی می‌فرمود پدر بزرگوار من می‌آمد مادرم را برای نماز شب بیدار می کرد و می‌گفت بلند شو، [بعداً] آن‌قدر بخوابیم که کسی سراغمان نیاید! الآن وقت بیداری و عبادت است. ما باید فراغتی برای خودمان ایجاد کنیم و ان‌شاء‌الله از فرصت‌های این ماه رمضان استفاده کنیم و جوری بشود که وقتی این ماه تمام می‌شود دلمان همیشه در این ماه بماند.» ☑️ @mirbaqeri_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 استاد میرباقری | فضای ماه مبارک رمضان ⚡️ فضای ماه رمضان فضایی است که عملتان در آن، مقبول است. فضای این ماه مثل محیط ولایت است؛ اگر عملی در محیط ولایت امیرالمومنین(ع) واقع شد، خدای متعال در این فضا عمل را قبول می کند، ولی بیرون از این فضا، خداوند عمل را قبول نمی‌کند. ☑️ @mirbaqeri_ir
نشانی: تهران، میدان شهدا، خیابان مجاهدین اسلام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی شب یازدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰، در حسینه آیت‌الله حق‌شناس(ره) ☑️ @mirbaqeri_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی شب دوازدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰، در حسینه آیت‌الله حق‌شناس(ره) ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 اگر کسی همه کارهای روزانۀ غیرماه‌رمضان را ادامه دهد (یعنی خوابش همان‌گونه و اندازۀ اشتغالات روزانه‌اش هم همان‌گونه باشد)، نمی‌تواند انتظار داشته باشد که توفیق پنج دور ختم قرآن هم نصیبش شود. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: «اگر کسی بخواهد در ماه مبارک رمضان از و از رزق دعاها برخوردار شود باید فرصت بگذارد و کند. اگر کسی می‌خواهد همه کارهای روزانه غیرماه‌رمضان را ادامه دهد (خوابش همان‌گونه و اندازه اشتغالات روزانه‌اش هم همان‌گونه باشد) اما ۵ هم بکند، نمی‌شود! به‌خصوص اگر بخواهد با توجه و با ترتیل باشد... . امثال بنده به بهانه عبادت، ترک کار می‌کنیم و به بهانه کار، ترک عبادت! خدا نکند یک شب ماه رمضان دوساعت بیاییم "مسجد ارک" بیدار باشیم، فردا تا بعدازظهر می‌خوابیم و همه کارها‌ی روزمان تعطیل است! این را خدای‌متعال نمی‌پسندد. نمی‌گویم انسان استراحت نکند، ولی باید تدبیری باید داشته باشد تا بتواند جمع بین این امور کند؛ هم به کارش برسد هم به عبادتش برسد. این شدنی‌ است؛ بزرگان این‌گونه بودند. مرحوم آیت‌الله العظمی بهجت از قول یکی‌ از اساتیدشان می‌فرمودند: یک جور‌ درس می‌خواندند که آدم می‌گفت: او چه موقع عبادت می‌کند؟! و یک‌جوری عبادت می‌کردند که آدم می‌گفت: او کِی درس می‌خواند؟! یکی از کارهایشان زیارت عاشورایِ هر روز و نماز جعفرِ هر روز بود و هزارمرتبه در روز "انا انزلناه" می‌خواندند. آن‌وقت به کارهایشان هم می‌رسیدند و بیشتر از دیگران هم به کارشان می‌رسیدند». ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 آنهایی که اهل محاسبه و دقت هستند، از رزق‌های معنویِ ماه رمضان بهره‌مند می‌شوند. «در ماه رمضان، رزق‌هایی تقسیم می‌شود که همه دوستان و محبین اهل بیت(ع) حتماً از آن بهره‌مند هستند، منتها آنهایی که اهل محاسبه و دقت هستند و هر روز دارایی‌های خودشان را حساب و کتاب می‌کنند، می‌فهمند که چه چیزی به آنها اضافه و یا از آنها کم شده است. در حالی که آنهایی که اهل محاسبه سود و زیان نیستند مثل کاسبی می‌باشند که ماهی یک بار هم دخلش را حساب نمی‌کند، نمی‌فهمند که سود کرده‌اند یا زیان دیده‌اند.» ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 توصیه‌های راهبردی آیت‌الله میرباقری در سال ۱۳۹۲: 🔹 برخی می‌گويند كه برای حل مسائل باید در چارچوب همین معادلات جهانی حرکت کنیم، منتها سعی كنيم که در معادلات جهانی سهم تأثیر خود را در موازنه بالا ببریم؛ مگر چین و ژاپن يا ترکیه این کار را نمی کنند! چه لزومی دارد که برای بهبود و اصلاح مسائل خود زیر میز جامعه جهانی بزنیم! بلكه بايد اين بازی جهانی را بپذيريم و سعی کنیم كه سهم تأثیر خود را افزایش دهيم! طرفداران این رویکرد توجه نمی‌کنند که انقلاب اسلامی حرف جدیدی دارد و راه جدید آورده است. برخي از اينها كشور ما را با ترکیه مقایسه می‌کنند و آن را الگو می‌بینند و خیال می‌کنند كه هوشمند هستند كه اين مقايسه و کشف الگو را انجام مي‌دهند! برخي هم در گذشته، كشور ما را با مالزی مقایسه می‌کردند. 🔹 ما اکنون بين دوراهیِ به رسميت شناختنِ ادبيات استکباری جهاني و یا مسير هستيم؛ اگر کسي چانه‌زني درون موازنه جهاني را مثل ترکيه و مالزي و حتي مثل ژاپن و چين به رسميت بشناسد، دو خطا شکل گرفته است: اول اين که عزت اسلامي را فداي کرده است که ملت ايران حاضر به اين معامله نيست و دوم اينکه بي‌ترديد به حل مشکلات مادي هم نخواهد رسيد. امنيت و رفاه پايدار براي دنياي اسلام و براي ملت ايران جز از طريق تغيير موازنه‌‏هاي جهاني ممکن نيست و الا غرب در موازنه جهاني، جايگاهي براي دنياي اسلام و براي جمهوري اسلامي تعريف خواهد کرد که يک جايگاه تبعي و يک تمدن تبعي است. به تعبيري در جايگاه منطقه‌اي، جمهوري اسلامي ايران را تابعي از ترکيه تعريف خواهند کرد، چرا که ظرفيت ترکيه براي سکولار شدن خيلي بالاتر از ظرفيت جمهوري اسلامي ايران است. نتيجه‌اش اين است که ظرفيت‏‌هاي کشور ما به‌لحاظ اقتصادي، زيردست ترکيه قرار خواهد گرفت. در اين صورت، به‌جاي اين‌که در مقياسي حرکت کنيم که بتوانيم موازنه اقتصادي را بر عليه غرب به هم بزنيم (که امروز به‌نسبتی به هم زده‌‏ايم) در مقياسي حرکت مي‏‌کنيم که از اقمار ترکيه مي‏‌شويم! 🔹 گفتمان عزت و مقاومت، حتماً رفاه و امنيت را هم به دنبال دارد، منتها با مقاومت بر سر حفظ قدرت. رفاه و امنيت پايدار براي جمهوري اسلامي در چارچوب مقاومت و پیشرفت محقق مي‌‏شود نه در چهارچوب سازش و حرکت در داخل موازنه جهاني. حرکت و چانه‌زني در موازنه کنوني جهاني به رفاه پايدار در مقياس ظرفيت جمهوري اسلامي و ملت رشيد ايران ختم نمي‌‏شود. آنهايي که در اين چارچوب فکر مي‌‏کنند بي‌ترديد ملت را با نان و آب و با رفاه و امنيت زودگذر معامله خواهند کرد. 🔹 خط نفوذی که الآن دنبال می‌شود، اين است که آدم‌هايی غربزده [فعال شوند] که همه‌چيز را در غرب می‌بينند، ملت و هويت ما را هيچ می‌انگارند و می‌گويند ما بايد الگوهاي توسعه غربي را در روابط سياسی و فرهنگی و اقتصادی‌مان حاکم کنيم و اسلام را هم داشته باشيم! آدمی که اين تفکر را قبول کرد دشمن می‌شود و ديگر لازم نيست جاسوس باشد و قصد خيانت داشته باشد؛ چون خودش افتخار می‌کند که الگوهای توسعه غربی را در کشور پياده کند. اين تفکر، تفکری است که ما را اسير می‌کند؛ تفکر نفوذ است؛ نفوذ نرم از اينجا واقع می‌شود. (منبع: کتاب تداول قدرت) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3735 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3736 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3738 ☑️ @mirbaqeri_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی شب سیزدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰، در حسینه آیت‌الله حق‌شناس(ره) ☑️ @mirbaqeri_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی شب چهاردهم ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰، در حسینه آیت‌الله حق‌شناس(ره) ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 دعای ابوحمزه، وسعتِ اضطرار می‌آورد. «اگر انسان به نان است، نان به او می دهند! دلیلش این است که اگر بیشتر از نان به او بدهند، هدر می شود. من که از خدا جز نان نمی‌خواهم، طبیعی است که اگر بیشتر بدهند، این نعمت من را خسته می کند و حوصله‌ام را سر می‌برد و نمی‌دانم با آن چه کار کنم! یکی از اساتید ما می‌گفت: دیده‌اید اینهایی که از بالای ماشین هندوانه پرت می‌کنند؟ در لحظه‌ای که طرف مقابل حواسش پرت است، اگر پرت کنند، هم هندوانه می‌شکند، هم طرف آلوده می‌شود! ما هم وقتی چیزی را نمی‌خواهیم، اگر به ما بدهند، هم خودمان آلوده می‌شویم و هم نعمت را ضایع می‌کنیم. پس به اندازه و اضطرارمان به ما می‌دهند و طبیعی است که گسترش و ، می‌آورد. وسعت اضطرار به این است که سحرها بلند بشوید دعای ابوحمزه بخوانید! دعای ابوحمزه، کم‌کم فضای و فضای ، فضای بدی‌های من و فضای محاسن او، و موانع و مشکلات من را برایم روشن می‌کند. آن‌وقت انسان، پیدا می کند، زبان دعا که پیدا شد همان می‌شود که فرمودند: «مَنْ أُعْطِيَ الدُّعَاءَ أُعْطِيَ الْإِجَابَة». ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 رزق حقیقیِ ماه رمضان، رهایی از محیط ولایت طاغوت است. «بنی‌امیه در آتش جهنم دمیدند و شعله‌ورش کردند. اولیای طاغوت می‌خواهند ما را در این آتش اسیر کنند. رزق ماه رمضان و رزق شب قدر، عتق من‌ النار (رهایی از این آتش) و رسیدن به است. این رزق، رزق حقیقیِ ماه رمضان است.» ☑️ @mirbaqeri_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی شب پانزدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰، در حسینه آیت‌الله حق‌شناس(ره) ☑️ @mirbaqeri_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی شب شانزدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰، در حسینه آیت‌الله حق‌شناس(ره) ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 مأموریتِ «ملی و منطقه‌ای و جهانیِ» جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی چیست و ما الآن در کجای راه هستیم؟ رویکردها و پاسخ‌های مختلفی که به این پرسش وجود دارد موضع‌گیری احزاب و جریان‌های سیاسی را در نحوۀ مدیریت کلان کشور شکل می‌دهد. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: «نکته مهم این است که مأموریت جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی چیست، و ما الان کجای راه هستیم. نسبت به انقلاب اسلامی، رویکردها متفاوت است؛ و همین رویکردها موضع‌گیری احزاب را در نحوه مدیریت کلان کشور شکل می‌دهد. یک رویکرد این است که مأموریت انقلاب اسلامی تنها یک بود که به انجام رسید و دیگر دوران انقلاب اسلامی تمام شده است؛ حال ما باید تلاش کنیم به بهترین و معقول‌ترین وجه کشورمان را اداره کنیم و کاری به انقلاب اسلامی نداشته باشیم. اما رویکرد دوم می‌گوید انقلاب اسلامی مأموریتی معطوف به جامعه جهانی داشته و آن مأموریت بزرگ، هنوز استمرار دارد و از وظایف ماست که آن را به انجام برسانیم؛ آن مأموریت این است که به تعبیر امام(ره)، انقلاب اسلامی مقدمه انقلاب جهانی اسلام به پرچمداری وجود مقدس امام زمان(عج) است و ما باید به اندازه وسع و توان خود مسیر تحقق آن هدف بزرگ را هموار کنیم؛ لذا ذیل پیامی که در فروردین ۱۳‌۶۸ به مهاجرین جنگ تحمیلی دارند ـ که به نظر من از مهم‌ترین پیام‌های ایشان است که به مناسبت نیمه شعبان، در آخرین سال حیاتشان و بعد از پایان جنگ صادر شده است ـ می‌فرمایند: «مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطۀ شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت(عج) است که خداوند بر همۀ مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظه‌‌ای مسئولین را از وظیفه‌‌ای که بر عهده دارند منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد». ايشان مکرر تأکید می‌کردند که مشکلات باید حل شود ولی نباید مردم دولتمردان را به‌گونه‌ای تحت فشار قرار دهند که نتوانند آن مأموریت‌های بزرگ را انجام بدهند. به هر حال این یک نکته بسیار مهم است که ما مأموریت انقلاب اسلامی را تمام‌شده می‌دانیم و یا انقلاب، حرکتي است بزرگ به سمت یک هدف بزرگ و آن، انقلاب جهانی اسلام به دست حضرت بقیه الله(عج) و تغییر وضعیت فرهنگی و سیاسی کل جهان است. طبیعتاً ما رویکرد دوم را حق می‌دانیم و بیان حضرت امام(ره) هم همین است و مقام معظم رهبری(حفظه الله) نیز همین مسیر را دنبال میکنند. اصولاً به مقداری که ما را در جهان تغییر دهیم امکان عمل به اسلام در داخل هم فراهم می‌شود. این‌طور نیست که اگر قدرت در دست غرب باشد و آنها بر جهان مسلط و امکانات هم در اختیارشان باشد و ما در تغییر این موازنه قدرت بی‌اثر باشیم، آنها به ما اجازه دهند که حکومت اسلامی به پا کنیم. اگر دین بخواهد گسترش پیدا کند باید را به دست آورد تا امکان تحقق آرمان‌های خودش را در مقیاس ملی هم فراهم نماید. اینکه ما به بیش از یک حکومت عقلایی نیاز داریم را خیلی‌ها قبول ندارند؛ که طبیعتاً در برنامه‌ریزی‌ها و عملشان هم ظهور می‌یابد. بعضی‌ها هم دخالت دین در اداره را مطلقاً نفی می‌کنند و می‌گویند حکومت باید عقلایی و حداکثر در چارچوب فقه اسلامی باشد.» (منبع: کتاب تداول قدرت) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3724 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3736 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3738 ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 کسی که درک درستی از مأموریت انقلاب اسلامی ندارد، نمی‌تواند به‌گونه‌ای مدیریت کند که به توسعۀ اقتدار اسلام ختم شود؛ يعني دیپلماسیِ او « افزایش اسلام» نخواهد بود. نمی‌گویم آدم خوبی نیست، شاید نماز شب هم بخواند، ولی توان، ظرفیت و مهارت دیپلماسی‌ای که به افزایش قدرت اسلام ختم شود را ندارد. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: «انقلاب اسلامی در جهان به‌مثابه یک عمل می‌کند و شاهدش هم ظرفیت‌هایی است که دشمن بر علیه ما به کار می‌گیرد. در همین مذاکرات طولانی با غرب، شش قدرت بزرگ جهانی یک طرف قرار گرفتند و در طرف دیگر جمهوری اسلامی قرار داشت که دوازده سال مذاکره کردند. این معنایش اقتدار جهانی ماست. ما باید این قدرت را بفهمیم و تلاش کنیم که آن را بشناسیم و از آن، به نحوی صیانت کنیم که پیوسته جریان چرخش قدرت به نفع اسلام در جهان ادامه پیدا کند. در طول این چهل سال، حتی موازنه داخلی دنیای اسلام هم تغییر کرد و دو قرائت از که یکی، اسلام سازش و انفعال یعنی اسلام توسعه‌گرای غربی مثل ترکیه، و ديگري، اسلام تحجر و سلفیت مثل عربستان بود، در موازنه قدرتشان در جهان به‌نسبتي تضعیف شدند، و قدرت اسلام ناب و مکتب اهل بيت(ع) افزایش پیدا کرد. می‌توان در موازنه، شاخص‌های اینها را به دقت بیان کرد. البته در اينجا نیز دو جریان وجود دارد؛ یکی جریانی که واقعاً نه به این قدرت معتقد است و نه می‌تواند این قدرت را بفهمد؛ شاخصه‌های قدرت را همان شاخصه‌های قبلی می‌داند که براساس آن، ابرقدرت‌ها پنج تا هستند: آنهایی که سلاح اتمی دارند و محورشان هم آمریکاست. کسی که موازنه قدرت را این‌گونه می‌بیند می‌گوید آمریکا می‌تواند به‌راحتی توانایی‌های ما را نابود کند! پیداست که او درکی از فضای جنگ قدرت ندارد و طبیعتاً نمی‌تواند مدیریتی کند که به توسعۀ ختم شود؛ يعني دیپلماسی او دیپلماسی افزایش اقتدار اسلام نیست. نمی‌گویم آدم خوبی نیست، شاید نماز شب هم بخواند، ولی توان، ظرفیت و مهارت آن دیپلماسی را که به افزایش قدرت اسلام ختم شود، ندارد. او در اسلام چنین قدرتی را نمی‌بیند تا آن را پی بگیرد. رویکردی که چنین قدرتی را باور ندارد می‌گوید ما بیجا از اقتصاد به سیاست، سوبسید دادیم، ما باید از سیاست به اقتصاد سوبسید بدهیم! یا آن آقا در کلیپی که پخش کرد صريحاً گفت که کشورهایی مثل ژاپن هزینه‌های نظامی را پایین آوردند و صرف اقتصاد کردند و رشد کردند. پس دو رویکرد وجود دارد؛ در یک رویکرد، بايد در مقابل قدرت‌های زورگو مقاومت کرد که این مقاومت، برای صیانت از اقتدار اسلام و قدرت ایجادشده انقلاب و افزایش آن است که آن آقایان ممکن است فهمی از آن نداشته باشند، در حالی که صیانت و افزایش این اقتدار، ضروری است و هر تلاش دیگری بخواهد اتفاق بیفتد در سایه این اقتدار است. یعنی اقتصادی که می‌تواند این قدرت را تبدیل به ثروت کند و ابزار تبدیل این قدرت به ثروت را دارد. کسی که این را نمی‌بیند می‌گوید این قدرت، خیالی است و شما با توهم زندگی می‌کنید و باید این رفتار را کنار بگذارید و اقتصاد علمی (یعنی غربی) داشته باشید! گویا اقتصاد مقاومتی اقتصاد عالمانه‌ای نیست و شیوه علمی ندارد! این دو تا رویکرد در جامعه وجود دارد و ممکن است بگویید هیچ کدامشان هم منکر اسلام نیستند و هر دو هم فی‌الجمله انقلاب اسلامی را قبول دارند و سابقه خدمت در جمهوری اسلامی را هم دارند و ان‌شاء‌الله بهشت هم می‌روند؛ ولی نظام فکری و ظرفیت اندیشه یک طرف، ظرفیتی نیست که بتواند از این قدرت، صیانت کند و اقتصاد را بر مدار گسترش آن پی بگیرد و حل معضل کند. اما اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که در آن، ما شرایط اقتدار را حفظ کنیم؛ چون با مقاومت است که می‌توان موازنه قدرت را به نفع اسلام تغییر داد و اگر در مقابل اقتصاد غرب، مقاومت نکنیم حتماً قدرت آنها نفوذ می‌کند و ما را به تسلیم می‌کشاند». (منبع: کتاب تداول قدرت) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3724 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3735 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3738 ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 مذاکرۀ تمدنی، دانش و قدرتِ روحیِ خاصِ خودش را می‌طلبد و کسانی که تفکر و دانش و شجاعت و جسارتِ این نوع مذاکره را ندارند، نمی‌توانند پرچم‌دار این کار بشوند و اگر پرچم‌دار بشوند، نتیجه چندانی عائد نخواهد شد. 🔰 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: 🔹 مذاکره دو گونه است: مذاکره انفعالی و مذاکره تمدنی. مذاکره انفعالی یعنی مذاکره کنیم که شاید یک امتیازاتی به ما بدهند و ما را نیز در جامعه جهانی بپذیرند و گشایش‌هایی برای ما ایجاد کنند. اما مذاکره تمدنی، مذاکره از موضع ملتی است که آغازگر و پرچمدار یک حرکت تمدنی در برابرِ تمدن رقیب است. ما گفت‌وگو را قبول داریم، اما گفت‌وگو از موضع قدرت تمدنی، نه از موضع ضعف و انفعال. 🔹 مذاکرۀ تمدنی، تفکر و دانش و قدرتِ روحیِ خاصِ خودش را می‌طلبد و کسانی که تفکر و دانش و شجاعت و جسارتِ این نوع مذاکره را ندارند، نمی‌توانند پرچم‌دار این کار بشوند و اگر پرچم‌دار بشوند، نتیجه‌ای عائد نخواهد شد و به نظر می‌رسد علت شکست مذاکرات اخیر ، علاوه بر خباثت و بدعهدی دشمن، همین فقدان قدرت روحی و دانشی در جبهۀ خودی برای مذاکرۀ تمدنی بود. البته بنده نمی‌خواهم زحمات را نادیده بگیرم و بگویم هیچ دستاورد مثبتی نداشته‌ایم، بلکه ریشۀ نتیجه‌بخش نبودنِ این نوع مذاکرات را دارم عرض می‌کنم. حتی وقتی گفت‌وگوی تمدن‌ها را طرح می‌کردند، ظرفیتشان ظرفیت گفت‌وگوی تمدنی نبود. این که با ادبیات تمدن غرب و در چارچوب جهانی‌سازی غربی با خودِ غرب مذاکره کنیم، گفت‌وگوی تمدنی نیست؛ گفت‌وگفت است نه گفت‌وگو. 🔹 ما باید سرمایه‌گذاری کنیم و گفتمان مذاکرۀ تمدنی و انقلابی را به گفتمان عمومی و مطالبه عمومی تبدیل کنیم. به طور کلی، یکی از زمینه‌های تشکیل این است که گفتمان انقلاب اسلامی را به شعارهای پرجاذبه و فراگیر تبدیل کنیم، به‌طوری که آرام‌آرام به گفتمان عمومی و مطالبه عمومی و مردمی تبدیل شود. 🔹 شعارهای انقلاب و ادبیات امام هنوز زنده است. می‌شود این شعارها را به یک گفتمان عمومی تبدیل کرد، به‌طوری که از کف جامعه هم همین مطالبات دنبال شود و آن‌وقت، ، در مسیر صحیح خودش قرار می‌گیرد. ما باید گفتمانی براساس شعارهای امام و رهبری شکل بدهیم و از جمله مطالب مهم این است که حتماً نگذاریم شعارهای مثبت را کسانی که نسبتی با آن شعارها ندارند تملّک کنند و معنا کنند! برای مثال، نباید دفاع از آزادی را کسانی که حقیقتاً طرفدار آزادی نیستند مصادره کنند و آن را معادل لیبرالیسم قرار دهند. (۱۳۹۹/۹/۲۸) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3724 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3735 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3736 ☑️ @mirbaqeri_ir