eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
33.1هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
436 ویدیو
143 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
«به جوان‌های عزیز توصیه می‌کنم که حتماً جلد ۲۱ صحیفه امام(ره) را به‌دقت مطالعه کنند و بر محور آن، جلسات مباحثه تشکیل دهند». ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 امام خمینی(ره): تمامی سعی و توان خود را در ادارۀ هر چه بهتر مردم بنماید، ولی این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند. 💥 این روشن است که شکستن فرهنگ شرق و غرب، بی‌شهادت میسر نیست. ✔️ حضرت امام خمینی(ره): « باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطۀ شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت ـ ارواحنافداه ـ است که خداوند بر همۀ مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. و مادی اگر لحظه‌ای مسئولین را از وظیفه‌ای که بر عهده دارند منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد. باید تمامی سعی و توان خود را در ادارۀ هر چه بهتر مردم بنماید، ولی این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند. مردم عزیز ایران که حقاً چهرۀ منوّر تاریخ بزرگ اسلام در زمان معاصرند، باید سعی کنند که سختی‌ها و فشارها را برای خدا پذیرا گردند تا مسئولان بالای کشور به وظیفۀ اساسی‌شان که نشر اسلام در جهان است برسند و از آنان بخواهند که تنها برادری و صمیمیت را در چهارچوب مصلحت اسلام و مسلمین در نظر بگیرند. چه کسی است که نداند مردم عزیز ما در سختی هستند و گرانی و کمبود بر فشار می‌آورد، ولی هیچ‌کس هم نیست که نداند پشت کردن به فرهنگ دوَل دنیای امروز و پایه‌ریزی فرهنگی جدید بر مبنای اسلام در جهان و برخورد قاطع اسلامی با امریکا و شوروی، فشار و سختی و شهادت و گرسنگی را به دنبال دارد و مردم ما این راه را خود انتخاب کرده‌اند و بهای آن را هم خواهند پرداخت و بر این امر هم افتخار می‌کنند. این روشن است که شکستن فرهنگ شرق و غرب، بی‌شهادت میسر نیست... من بار دیگر از مسئولین بالای نظام جمهوری اسلامی می‌خواهم که از هیچ‌کس و از هیچ چیز جز خدای بزرگ نترسند و کمرها را ببندند و دست از مبارزه و جهاد علیه فساد و فحشای سرمایه‌داری غرب و پوچی و تجاوز کمونیزم نکشند که ما هنوز در قدم‌های اول مبارزۀ جهانی خود علیه غرب و شرقیم. مگر بیش از این است که ما ظاهراً از جهانخواران شکست می‌خوریم و نابود می‌شویم؟ مگر بیش از این است که ما را در دنیا به خشونت و تحجر معرفی می‌کنند؟ مگر بیش از این است که با نفوذ ایادی قاتل و منحرف خود در محافل و منازل، عزت اسلام و مسلمین را پایکوب می کنند؟ مگر بیش از این است که فرزندان عزیز اسلام ناب محمدی در سراسر جهان بر چوبه‌های دار می‌روند؟ مگر بیش از این است که زنان و فرزندان خردسال حزب‌الله در جهان به اسارت گرفته می‌شوند؟ بگذار دنیای پست مادیت با ما چنین کند ولی ما به وظیفۀ اسلامی خود عمل کنیم. من باز می‌گویم همۀ مسئولان نظام و مردم ایران باید بدانند که غرب و شرق تا شما را از هویت اسلامی تان ـ به خیال خام خودشان ـ بیرون نبرند، آرام نخواهند نشست. نه از ارتباط با متجاوزان خشنود شوید و نه از قطع ارتباط با آنان رنجور، همیشه با بصیرت و با چشمانی باز به دشمنان خیره شوید و آنان را آرام نگذارید که اگر آرام گذارید، لحظه‌ای آرامتان نمی‌گذارند. البته ما از زحمات وزارت امور خارجه قدردانی می‌کنیم و آنها باید با جدیت به کار خود ادامه دهند که ان شاءالله در انجام وظیفۀ بزرگ الهی و سیاسی خود موفق خواهند بود.» (جلد ۲۱ صحیفۀ امام، ۶۸/۱/۲)
💥 انقلاب اسلامی دستاورد فقاهت شیعه است. «پایگاه مشروعیت انقلاب اسلامی، دستگاه فقاهت در عصر غیبت است. فقیه بزرگی بر اساس دستگاه فقاهت شیعه به این تشخیص رسیده و حجت بر او تمام شده که باید بر اساس دلایل قرآنی و روایی قیام کند. این قیام، علاوه بر اینکه برای او حجت است، برای مردم هم حجت است. بنابراین، به لحاظ مبانی فقهی تا وقتی این پرچم در دست فقیه جامع‌الشرایطی است که براساس تشخیص فقهی خود اقدام می‌کند، حجیت عصر غیبت را برای خود و مقلدینش دارد و دیگران حق مخالفت ندارند. لذا می‌بینید که فقهای بزرگی چون مرحوم آیت‌الله‌العظمی اراکی، مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی و... که رهبری نهضت را به عهده نداشتند، وقتی این نهضت پیروز شد، با همه وجود در کنار امام ایستادند، زیرا می‌دانستند که این دستاورد فقاهت شیعه است و حجیت عصر غیبت را دارد.» https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2922 ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 اشارۀ استاد میرباقری به کتاب «بر تبعید» (روایتی از تبعید آیت‌الله سید علی خامنه‌ای به ایرانشهر و جیرفت در دوران اختناق پهلوی دوم) «من یک‌موقعی یک کتابی از رهبر انقلاب دیدم با عنوان ، که جریان تبعید ایشان به ایرانشهر را توضیح می‌دهد. عنوان کتاب را هم خیلی پسندیدم: «بر تبعید». یعنی ایشان در تبعید نبودند بلکه مسلط بر تبعید بودند. یک تبعیدی را به فرستاده‌اند و کارهای زیادی انجام داده که یکی از آنها این است که یک در آنجا آمده و ایشان امامت شهر را به دست گرفته است و از دوستانشان از اطراف و اکناف ایران کمک خواسته‌اند و کمک‌های مردمی رسیده و این شهر فقیرِ گرفتار را در سیل نجات داده‌اند. این جریان هم برایم جالب بود که ایشان شب‌ در چادرها می‌گشتند و امکانات را تقسیم می‌کردند و نظارت می‌کردند که خوب اداره بشود و بعد از آن، ساعت ۱ نصف شب به محل خودشان می‌آیند و می‌بینند دو سه تا از بسته‌های غذایی در خانه مانده است؛ همراهان می‌گویند اینها مالِ خودمان است؛ ایشان می‌گویند نه، ما بیسکویت و نان داریم و همان را می‌خوریم. لذا ایشان دوباره برمی‌گردند و اینها را در چادرها تقسیم می‌کنند. پیداست که خداوند چنین کسی را رهبر می‌کند! اینها بوده است. به نظر من، خدای متعال ایشان را برای انجام تربیت کرد و ساخت.» ۱۴۰‌‌۰/۲/۳۰ ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 امامتی که رهبر انقلاب در آثارشان تحلیل می‌کنند، امامتی کمتر از مقیاس زیارت جامعه کبیره نیست. ایشان امامی را که در سطح زیارت جامعه کبیره است، یک بار در سیمای صلح امام مجتبی(ع) می‌بینند، یک‌بار در سیمای عاشورا می‌بینند، یک بار در سیمای امیرالمومنین(ع) می‌بینند و یک بار در سیمای امام سجاد(ع) و بقیه ائمه اطهار(ع). 💠 آیت‌الله میرباقری: «شما نوع تفکری که از دورۀ جوانی در رهبر انقلاب شکل گرفته است را ببینید! «طرح کلی اندیشه» و کتب دیگر ایشان را ببینید! نگاه ایشان به اسلام است و معارف دین را فقط در حد نظری نمی‌بینند و از معارِف محقق دینی بحث می‌کنند. و که در معارف اهل بیت(ع) هم فراوان است، را طرح می‌کنند؛ شجره طیبه‌ای که به نبی اکرم(ص) و اهل بیت(ع) تفسیر شده، و شجره خبیثه‌ای که به بنی‌امیه تعبیر می‌شود. ایشان اسلام را با رویکرد اجتماعی می‌فهمند و معنای اسلامِ محقق را می‌فهمند و سال‌ها روی سیره اهل بیت(ع) کار کرده‌اند و با یک نگاه صحیح تحلیل می‌کنند. هیچ‌جا شما نمی‌بینید ایشان آن امامی را که دارند تحلیل می‌کنند، امامی کمتر از مقیاس باشد؛ ایشان امامی که در سطح جامعه کبیره است را یک بار در سیمای صلح امام مجتبی(ع) می‌بینند، یک‌بار در سیمای عاشورا می‌بینند، یک بار در سیمای امیرالمومنین(ع) می‌بینند و یک بار در سیمای امام سجاد(ع) و بقیه ائمه اطهار(ع). ولی همان امامِ زیارت جامعه کبیره است. مطالعات و امتحانات ایشان به نظرم همان «وَ اصْطَنَعْتُکَ لِنَفْسِی» است. خداوند ایشان را برای کارهای بزرگ آماده کرد.» ۱۴۰‌۰/۲/‌۳۰ ☑️ @mirbaqeri_ir
1400-03-13.mp3
19.92M
🎧 استاد میرباقری | برنامه مخاطب خاص، ۱۴۰۰/۳/۱۳ 📺 https://www.telewebion.com/episode/2586834 ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ امام باقر(ع) و امام صادق(ع) با به مبارزه برخاستند و يک در را بنیان نهادند. ⚡️ یکی از مکاید در طول تاریخ، مکتب‌سازی‌های بدلی بوده است. 💠 : 🔸 مکتب‌سازي و ايجاد يک معنويت مبهم در مقابل گرايش توحيدي، از مکايد درازمدت است که هميشه دنبال مي‌کند. اين مکتب‌سازي از «حَسبُنا کتاب الله» شروع مي‌شود تا بعد در دوره بني‌اميه و معاويه به جايي مي‌رسد که کاملاً وجود مقدس اميرالمومنين(ع) را رصد مي‌کند و هر کاري حضرت مي‌کنند بدلش را مي‌سازد. فرقه‌هاي کلامي و گرايش‌هاي معنوي منحرف که الان پيدا می‌شود تصادفي نيست و همان‌طور که الان دستگاه شياطين جن و انس تفرق معنوي و ايجاد گرايش‌هاي باطل را مديريت مي‌کنند، در دوره‌هاي قبل هم همين‌طور بوده است. من در کتاب توحيد صدوق، انحرافاتي که در دنياي اسلام در موضوع توحيد شده است را ديدم. در تفسير توحيد يک طيف، از کساني هستند که به «تعطيل» يا «تشبيه» رسيده‌اند. اينها مکتب‌سازي است و ريشه‌اش به دستگاه طواغیت و شیاطین برمي‌گردد. درواقع، يکي از کارها ايجاد کالاي جايگزين است که در آن دوره هم به‌شدت اتفاق افتاده است، مثل تحريف اسلام، تحريف و حتي روش فقاهت، تحريف که در همه اين‌ها مکتب‌سازي‌هاي متعدد انجام شده است؛ از اشاعره و جبريه بگيريد تا مرجئه. اين‌ها همه ساخته و پرداخته عملي دستگاه طواغیت و بني‌اميه است و تصادفاً ظهور پيدا نکردند. شأني که وجود مقدس امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در اين زمينه دارند چيست؟ 🔸 همان‌طور که شيخ مفيد نقل کرده‌اند قبل از امام باقر(ع)، تشيع که مکتب حق است يک روشن و حتي يک و يا داراي چارچوب روشن نداشت و ما گاهي در فقه نيازمند اهل سنت مي‌شديم، ولي امامین صادقین(ع) يک درست کردند. در صدر اسلام واقعا اين گونه بود و نبض فرهنگ در دست امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بوده است. ایشان هم مبارزه با گرايشات منفي مي‌کردند و جلوي آن معنويت باطلي که بعد مبدأ پيدايش گرايشات صوفيانه شد ايستادند، و هم به‌شدت با گرايشات انحرافاتي و ظاهري‌گري مبارزه کردند و به دنبال ايجاد يک عقلانيت استوار شيعي در کلام و در اعتقادات بودند. ايشان يک بناي عظيمي را در فقه و کلام و عرفان و اخلاق گذاشتند.» ☑️ @mirbaqeri_ir