📢 دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، بیت مرحوم آیتالله شاهآبادی، ستاد مرکزی هیئت رزمندگان اسلام، حجتالاسلام والمسلمین حامد کاشانی، حجتالاسلام والمسلمین دانشمند، حاج منصور ارضی، مهدی سلحشور، محمدحسین پویانفر و...
در پیامهای جداگانه به استاد سید محمدمهدی میرباقری، درگذشتِ برادرِ ایشان (مرحوم استاد سید ابراهیم میرباقری) را تسلیت گفتند.
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 وقتی حق و باطل ممزوج میشود، شیطان فرصت استیلا پیدا میکند.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
🔹 «وجود مقدس امیرالمومنین در خطبه پنجاه نهجالبلاغه فرمودند: «إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ يُخَالَفُ فِيهَا كِتَابُ اللَّهِ وَ يَتَوَلَّى عَلَيْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَى غَيْرِ دِينِ اللَّهِ فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ لَمْ يَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِينَ إ وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِينَ وَ لَكِنْ يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ فَهُنَالِكَ يَسْتَوْلِي الشَّيْطَانُ عَلَى أَوْلِيَائِهِ وَ يَنْجُو الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنى».
هیچ وقت باطل، خودش را به صورت خالص عرضه نمیکند. آغاز فتنهها از پیروی از اهواء است و بدعتها از همینجا شروع میشود. اگر حق، خالص از آمیختگی با باطل عرضه بشود آنهایی که دنبال حق هستند هیچ وقت اشتباه نمیکنند و اگر لباس باطل را از پیکره حق بردارید، زبان معاندین قطع میشود و نمیتوانند بر علیه حق حرف بزنند.
🔹 کار جبهه باطل در تاریخ همیشه این است که باطل را با حق آمیخته میکند و سعی میکند یک لباس باطلی بر آن بپوشاند که با هم خلط و ممزوج میشوند. دستگاه باطل با این کار، هم زبان اعتراض را به حق باز میکند و هم باطل را به اسم حق به مردم تحمیل میکند. این فتنه آنقدر سنگین است که کار سخت میشود و استیلای شیطان اینگونه واقع میشود. در این فتنه ابلیس آنهایی که از قبل خدای متعال برای آنها خیری در نظر گرفته فقط اهل نجاتاند.
🔹 تفکیک این آمیختگی هم فقط کار امام معصوم است، زیرا آنها به هیچ وجه حاضر نیستند خودشان را از حق جدا کنند، چون اگر خالص شوند دیگر مورد قبول نیستند و منزوی می شوند و جایگاهشان هم جهنم است. این آمیختگی در ارواح و مظاهر عینی حیات اجتماعی کفار است که باید تفکیک بشود. در سوره بینه همین مطلب توضیح داده شده که حضرت این اختلاط و آمیختگی را بر مدار کتاب و بینه و امام جدا میکنند.
☑️ @mirbaqeri_ir
📜 پیام تشکر و قدردانی از همدردی مراجع تقلید، مسئولان و مردم
«بسمِ اللّهِ الرّحمنِ الرّحیم.
«مَنْ لَمْ يَشْكُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ لَمْ يَشْكُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل».
بدینوسیله مراتب قدردانی و سپاس خود را از مراجع معظم تقلید، رؤسای محترم قوای سهگانه، اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری، رئیس محترم حوزه علمیه و علما و اساتید معزز، فرمانده کل ارتش، خطبای گرانقدر و مادحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، اقوام، دوستان و آشنایان و همه عزیزانی که به صورت اعلامیه، تلفنی یا حضوری، رحلت برادرِ اینجانب مرحوم استاد حجتالاسلام والمسلمین حاج سید ابراهیم میرباقری را تسلیت گفته و باعث تسلیخاطر بازماندگان گردیدند، اعلام میدارم.
خدای متعال به همۀ سروران گرامی طول عمرِ همراه با عزت و عافیت عطا کند و روح آن مرحوم را با ارواح انبیاء و اولیاء الهی محشور فرماید.
سیّد محمّدمهدی میرباقری»
☑️ @mirbaqeri_ir
فلسفه اصول 005 11-09-00.mp3
19.37M
🎧 آیتالله میرباقری | ادامه بررسی دیدگاه مرحوم نائینی در رابطه شریعت و حکومت | جلسه ۵
🗓 چهارشنبه ۱۴۰۰/۸/۱۱
☑️ @mirbaqeri_ir
فلسفه اصول 06 18-08-00.mp3
16.49M
🎧 آیتالله میرباقری | ادامه بررسی دیدگاه مرحوم نائینی در رابطه شریعت و حکومت | جلسه ۶
🌀 بررسی اجمالی نظریه مرحوم نائینی و بیان دو نکته ای که ایشان در نسبت شریعت و حکومت بیان کرده و در تقریر طرفداران عرفی بودن حکومت از کلام ایشان، این دو نکته نادیده گرفته شده یا به آن کماعتنایی میشود.
🗓 چهارشنبه ۱۴۰۰/۸/۱۸
☑️ @mirbaqeri_ir
فلسفه اصول 07 19-08-00.mp3
17.33M
🎧 آیتالله میرباقری | بررسی نظریه مرحوم علامه طباطبایی در نسبت شریعت و نظام اجتماعی | جلسه ۷
🗓 چهارشنبه ۱۴۰۰/۸/۱۹
☑️ @mirbaqeri_ir
سخنرانی_آیت_الله_سید_مهدی_میرباقری_مراسم_عزاداری_حضرت_معصومه_سلام.mp3
19.74M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی به مناسبت سالروز رحلت حضرت معصومه سلام الله علیها
در حسینیه آیتالله حقشناس، ۲۵ آبان ۱۴۰۰
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 بسیج دانشجویی «تصمیمسازیهای غلط» را رصد و افشا کند. تصمیمسازی غیر از تصمیمگیری است؛ تصمیمسازان کسانی هستند که بستر تصمیمگیریِ تصمیمگیران و مدیران را مهیا میکنند.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«همه جوانان بسیجی ما محترماند و همگی خدمت میکنند اما مأموریتها متفاوت است؛ بسیج کارگری مأموریت خودش را دارد و بسیج دانشجویی مأموریت خودش. شما دانشجویان بسیجی باید دائماً دشمن را رصد علمی کنید و ببینید از کجا و با کدام تصمیمگیری و با کدام تصمیمسازیِ غلط میخواهد ضربه بزند. شما جامعه را هوشیار کنید؛ تصمیمگیران جامعه را هوشیار کنید و بگویید اینجا دارند نفوذ میکنند؛ رد پای یک تصمیمگیری غلط هست.
شما باید یک چشمهای باز داشته باشید که ببینند دشمن کجا تصمیمسازی میکند؛ زیرا خیلی جاها تصمیمگیری نمیکند، بلکه تصمیمسازی میکند. جاسوسی که دیگر جاسوسی قدیم نیست که یک آدم را وابسته سیاسی کنند، این دانشگاههای معروف را در انگلستان و فرانسه و آمریکا درست کردند برای این که جوانهای کشورهای دیگر را الینه کنند؛ ببرند آنها را از نظر فکری منحل کنند تا وقتی به کشورشان برگشتند از طریق دانش غربی، تصمیمسازی غلط ایجاد کنند. فرآیند تصمیمسازی به ظاهر فرآیند کاملاً علمی است، ولی یک فرآیند پیچیدۀ استعماری است؛ استعمار فرامدرن یعنی این که از طریق تصمیمسازی های علمی به دست کارشناسان خود یک کشور، کشور را به ورطه سقوط میاندازند. این نمونه در کشورها فراوان وجود دارد. خب، چه کسی باید این را رصد کند؟ نسل روشنفکر متعهد باسواد جامعه و عالمان جامعه و بسیجیان فرهنگی باید این رصد را بکنند.»
☑️ @mirbaqeri_ir
«عزم» غیر از «هَوَس» است. هَوَسِ خوبشدن را همه دارند! این، راهگشا نیست. عزمِ بر خوبشدن مهم است.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 کسی که از یک حَبّهقند نمیگذرد، چطور میتواند از یک کلّهقند و از کارخانۀ قند بگذرد؟!
◀️ «انسانی که با دنیا تسویهحساب کرده، میتواند اهل سبقت نسبت به آخرت باشد و اِلّا کسی که هزار هوس دنیایی در دلش هست، این هوسها کِی میگذارند که آدم اهل سبقت باشد؟ یک هوسش مانع میشود؛ یک آرزویش مانع میشود.
◀️ آنهایی که با همهچیز تسویهحساب کردند اهل سبقتاند. آنهایی که یک عمر تمرین کردند و از لذتهای کوچک گذشتند و اهل ایثار در کوچکها بودند، در همۀ هستی خودشان هم میتوانند اهل ایثار و سبقت باشند و در پیشِ روی سیدالشهدا(ع) خونشان را بدهند و دون الحسین(ع) شهید بشوند.
◀️ یک عزیزی تشبیه زیبایی داشت، میفرمود اگر کسی از یک حبهقند نگذشت چطور از یک کلهقند میگذرد؟! اگر از یک کلهقند نگذشت چطور از کارخانۀ قند میگذرد؟
تمرین میخواهد! آدم در آن روزی که باید در مقابل یک حبۀ قند مقاوم باشد و نیست، چطور از خود انتظار دارد که وقتی کارخانۀ قند پیشنهاد شد گذشت کند؟ انسانی که با هوسهای کوچکش درگیر نیست و زیر پای هوسهای کوچکش قرار دارد و در چنگال هوسهای کوچکش اسیر است و تمرین نکرده که عبور کند، چطور میتواند در صحنهای که همۀ آمال و آرزویش میآید، اهل سبقت و سرعت باشد و کوتاه نیاید؟
◀️ آن کسانی که در کمک کردن به دین و در یاری کردن اولیاء خدا اهل سبقت و جلودار بودند، این خصوصیت را داشتند که اهل سبقتها و سرعتها و معرفتها و توجه به غنیمتها و فوزها بودند و از این غنیمتها و فوزها غافل نبودند و در پشتسر، تمرینهای مستمر اینها برای سبقت جستن و جلوداری در نصرت دین خدا و اولیاء الهی بوده است.»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 اگر خمس مالت را نمیدهی یا برای رضای خدا از خوابت نمیگذری، چگونه میتوانی در راه خدا از جانت بگذری؟!
💥 اگر انسان در کوچکها، مخیر به بهشت و جهنم و بین دنیا و آخرت و مخیر بین رضای خدا و لذت نفس میشود و لذت نفس را ترجیح میدهد، دلیلی ندارد که وقتی به امتحانات بزرگ رسید بتواند پا بر روی هوای نفسش بگذارد!
◀️ این "شکر" و "کفر" در هر نگاه و حرکتی و خوردن و خوابیدن و در کوچکترین موضعگیریهای انسان وجود دارد و در همۀ اینها بهشت و جهنم هست.
اگر انسان در کوچکها، مخیر به بهشت و جهنم و بین دنیا و آخرت و مخیر بین رضای خدا و لذت نفس میشود و لذت نفس را ترجیح میدهد، دلیلی ندارد که وقتی به امتحانات بزرگ رسید بتواند پا بر روی هوای نفسش بگذارد!
◀️ انسان آنگاه که میفهمد باید از لذت این غذا بگذرد و غذای بهتر را به دوستش بدهد، جای بهتر را برای دوستش در نظر بگیرد، لباس بهتر را برای دیگران بخواهد، و جایی که میفهمد باید این گذشتِ کوچک را بکند، اما حاضر به این کار نشود، چطور میشود که در راه خدا بتواند گذشتهای بزرگ کند؟
آنگاه که آدم نمیتواند برای خدای متعال از خوابش بگذرد، چطور میتواند از جانش بگذرد؟
آنگاه که انسان برای خدای متعال حاضر نیست حق واجبی که در مالش قرار داده، ادا کند، چطور حاضر به فداکاریهای بزرگ میشود؟! خدای متعال به انسان میفرماید من رزق تو را میدهم، هرچه خرج کردی و خوردی اشکال ندارد، ولی هر مقدار زیاد آوردی واجب است یک پنجمش را بدهی. انسانی که حاضر نیست این حد از مالش گذشت کند و در راه خدای متعال، یا اصلاً دنبال حساب و کتاب نیست یا اگر هست دنبال راهی میگردد که بهطرف خودش جذب کند، این انسان چگونه در راه خدا از جان خودش میگذرد؟ انسانی که بخشی از این مازاد مالش را که سهم ولی معصوم خداست حاضر نیست بدهد و واجب هست، چگونه میتواند در راه ولی معصوم خدا برود و در رکاب او بجنگد؟!
بزرگواری از فرد دیگری نقل میفرمودند که: آنهایی که امام حسین (ع) را شهید کردند، [در جایی] از یک شربت آب نتوانسته بودند بگذرند، و امثال این [تعلقات]، آنها را کمکم به طمعهای بزرگ کشاند.
◀️ اگر از لذتهای کوچک، در راه خدای متعال بگذرم و با خدا تجارت کنم، مهیای بزرگترها میشوم. خدای متعال میفرماید ما به آنها گفتیم شما نماز بخوانید، فعلاً جهاد واجب نیست. اینها مدام میگفتند چرا جهاد را واجب نمیکند؟ مهیا نشدند و وقتی جهاد را برایشان واجب کردند، بهجای اینکه مهیا شده باشند و خوف خدا در دلشان جا گرفته باشد و توکل و اعتقاد خدای متعال در دلشان جا گرفته باشد، از دشمن میترسیدند! «يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةً». لذا حاضر نشدند بروند!
بنابراین انسان نباید معصیتهای کوچک را، تا وقتی به معصیتهای بزرگ نرسیده، معصیت حساب نکند! نباید منتظر باشد که کار به مرحلۀ نهایی برسد؛ چون آنوقت اگر امر مردد بین بهشت و جهنم شود، چه امیدی هست که موفق شود؟ انسانی که در اول، از لذتهای کوچک نمیگذرد، چطور میتواند به خودش امیدوار باشد و چه اعتمادی هست که وقتی پای لذتهای بزرگتر پیش آمد، بر نفسش غالب بیاید؟ اگر شیطان و نفس در امور کوچک حریف من میشود و من این اندازه حاضر به مقابله نیستم، چطور در امور بزرگ توانا خواهم بود؟ لذا روایات میفرماید هیچ گناهی را شما کوچک نشمارید! نگویید این گناه مهم نیست، من این گناه را میکنم و گناه مهمتر را ترک میکنم! آدم چه میداند که اگر گناه کوچک را مرتکب شد، بعد از آن موفق میشود گناه بزرگ را ترک کند!»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
فلسفه اصول 008 26-08-00.mp3
13.74M
🔷فلسفه اصول
📢 صوت جلسه ۰۰۸
🔹بررسی نظریه مرحوم علامه طباطبایی در نسبت شریعت و نظام اجتماعی
🗓چهارشنبه 1400/08/26
فلسفه اصول 09 02-09-00.mp3
14.49M
🔷فلسفه اصول
📢 صوت جلسه ۰۰۹
🔹بررسی نقاط اشتراک و اختلاف نظریه مرحوم نائینی و نظریه مرحوم علامه طباطبایی
🗓سه شنبه 1400/09/02
فلسفه اصول 010 03-09-00.mp3
12.61M
🔷فلسفه اصول
📢 صوت جلسه ۰۱۰
🔹 نقد و بررسی دیدگاه مرحوم نائینی
🗓چهارشنبه 1400/09/03
فلسفه اصول 011 09-09-00.mp3
15.03M
🔷فلسفه اصول
📢 صوت جلسه ۰۱۱
🔹 نقد و بررسی دیدگاه مرحوم نائینی از منظر دین شناسی
🗓سه شنبه 1400/09/0