📢 وقتی حق و باطل ممزوج میشود، شیطان فرصت استیلا پیدا میکند.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
🔹 «وجود مقدس امیرالمومنین در خطبه پنجاه نهجالبلاغه فرمودند: «إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ يُخَالَفُ فِيهَا كِتَابُ اللَّهِ وَ يَتَوَلَّى عَلَيْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَى غَيْرِ دِينِ اللَّهِ فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ لَمْ يَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِينَ إ وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِينَ وَ لَكِنْ يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ فَهُنَالِكَ يَسْتَوْلِي الشَّيْطَانُ عَلَى أَوْلِيَائِهِ وَ يَنْجُو الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنى».
هیچ وقت باطل، خودش را به صورت خالص عرضه نمیکند. آغاز فتنهها از پیروی از اهواء است و بدعتها از همینجا شروع میشود. اگر حق، خالص از آمیختگی با باطل عرضه بشود آنهایی که دنبال حق هستند هیچ وقت اشتباه نمیکنند و اگر لباس باطل را از پیکره حق بردارید، زبان معاندین قطع میشود و نمیتوانند بر علیه حق حرف بزنند.
🔹 کار جبهه باطل در تاریخ همیشه این است که باطل را با حق آمیخته میکند و سعی میکند یک لباس باطلی بر آن بپوشاند که با هم خلط و ممزوج میشوند. دستگاه باطل با این کار، هم زبان اعتراض را به حق باز میکند و هم باطل را به اسم حق به مردم تحمیل میکند. این فتنه آنقدر سنگین است که کار سخت میشود و استیلای شیطان اینگونه واقع میشود. در این فتنه ابلیس آنهایی که از قبل خدای متعال برای آنها خیری در نظر گرفته فقط اهل نجاتاند.
🔹 تفکیک این آمیختگی هم فقط کار امام معصوم است، زیرا آنها به هیچ وجه حاضر نیستند خودشان را از حق جدا کنند، چون اگر خالص شوند دیگر مورد قبول نیستند و منزوی می شوند و جایگاهشان هم جهنم است. این آمیختگی در ارواح و مظاهر عینی حیات اجتماعی کفار است که باید تفکیک بشود. در سوره بینه همین مطلب توضیح داده شده که حضرت این اختلاط و آمیختگی را بر مدار کتاب و بینه و امام جدا میکنند.
☑️ @mirbaqeri_ir
📜 پیام تشکر و قدردانی از همدردی مراجع تقلید، مسئولان و مردم
«بسمِ اللّهِ الرّحمنِ الرّحیم.
«مَنْ لَمْ يَشْكُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ لَمْ يَشْكُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل».
بدینوسیله مراتب قدردانی و سپاس خود را از مراجع معظم تقلید، رؤسای محترم قوای سهگانه، اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری، رئیس محترم حوزه علمیه و علما و اساتید معزز، فرمانده کل ارتش، خطبای گرانقدر و مادحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، اقوام، دوستان و آشنایان و همه عزیزانی که به صورت اعلامیه، تلفنی یا حضوری، رحلت برادرِ اینجانب مرحوم استاد حجتالاسلام والمسلمین حاج سید ابراهیم میرباقری را تسلیت گفته و باعث تسلیخاطر بازماندگان گردیدند، اعلام میدارم.
خدای متعال به همۀ سروران گرامی طول عمرِ همراه با عزت و عافیت عطا کند و روح آن مرحوم را با ارواح انبیاء و اولیاء الهی محشور فرماید.
سیّد محمّدمهدی میرباقری»
☑️ @mirbaqeri_ir
فلسفه اصول 005 11-09-00.mp3
19.37M
🎧 آیتالله میرباقری | ادامه بررسی دیدگاه مرحوم نائینی در رابطه شریعت و حکومت | جلسه ۵
🗓 چهارشنبه ۱۴۰۰/۸/۱۱
☑️ @mirbaqeri_ir
فلسفه اصول 06 18-08-00.mp3
16.49M
🎧 آیتالله میرباقری | ادامه بررسی دیدگاه مرحوم نائینی در رابطه شریعت و حکومت | جلسه ۶
🌀 بررسی اجمالی نظریه مرحوم نائینی و بیان دو نکته ای که ایشان در نسبت شریعت و حکومت بیان کرده و در تقریر طرفداران عرفی بودن حکومت از کلام ایشان، این دو نکته نادیده گرفته شده یا به آن کماعتنایی میشود.
🗓 چهارشنبه ۱۴۰۰/۸/۱۸
☑️ @mirbaqeri_ir
فلسفه اصول 07 19-08-00.mp3
17.33M
🎧 آیتالله میرباقری | بررسی نظریه مرحوم علامه طباطبایی در نسبت شریعت و نظام اجتماعی | جلسه ۷
🗓 چهارشنبه ۱۴۰۰/۸/۱۹
☑️ @mirbaqeri_ir
سخنرانی_آیت_الله_سید_مهدی_میرباقری_مراسم_عزاداری_حضرت_معصومه_سلام.mp3
19.74M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی به مناسبت سالروز رحلت حضرت معصومه سلام الله علیها
در حسینیه آیتالله حقشناس، ۲۵ آبان ۱۴۰۰
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 بسیج دانشجویی «تصمیمسازیهای غلط» را رصد و افشا کند. تصمیمسازی غیر از تصمیمگیری است؛ تصمیمسازان کسانی هستند که بستر تصمیمگیریِ تصمیمگیران و مدیران را مهیا میکنند.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«همه جوانان بسیجی ما محترماند و همگی خدمت میکنند اما مأموریتها متفاوت است؛ بسیج کارگری مأموریت خودش را دارد و بسیج دانشجویی مأموریت خودش. شما دانشجویان بسیجی باید دائماً دشمن را رصد علمی کنید و ببینید از کجا و با کدام تصمیمگیری و با کدام تصمیمسازیِ غلط میخواهد ضربه بزند. شما جامعه را هوشیار کنید؛ تصمیمگیران جامعه را هوشیار کنید و بگویید اینجا دارند نفوذ میکنند؛ رد پای یک تصمیمگیری غلط هست.
شما باید یک چشمهای باز داشته باشید که ببینند دشمن کجا تصمیمسازی میکند؛ زیرا خیلی جاها تصمیمگیری نمیکند، بلکه تصمیمسازی میکند. جاسوسی که دیگر جاسوسی قدیم نیست که یک آدم را وابسته سیاسی کنند، این دانشگاههای معروف را در انگلستان و فرانسه و آمریکا درست کردند برای این که جوانهای کشورهای دیگر را الینه کنند؛ ببرند آنها را از نظر فکری منحل کنند تا وقتی به کشورشان برگشتند از طریق دانش غربی، تصمیمسازی غلط ایجاد کنند. فرآیند تصمیمسازی به ظاهر فرآیند کاملاً علمی است، ولی یک فرآیند پیچیدۀ استعماری است؛ استعمار فرامدرن یعنی این که از طریق تصمیمسازی های علمی به دست کارشناسان خود یک کشور، کشور را به ورطه سقوط میاندازند. این نمونه در کشورها فراوان وجود دارد. خب، چه کسی باید این را رصد کند؟ نسل روشنفکر متعهد باسواد جامعه و عالمان جامعه و بسیجیان فرهنگی باید این رصد را بکنند.»
☑️ @mirbaqeri_ir
«عزم» غیر از «هَوَس» است. هَوَسِ خوبشدن را همه دارند! این، راهگشا نیست. عزمِ بر خوبشدن مهم است.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 کسی که از یک حَبّهقند نمیگذرد، چطور میتواند از یک کلّهقند و از کارخانۀ قند بگذرد؟!
◀️ «انسانی که با دنیا تسویهحساب کرده، میتواند اهل سبقت نسبت به آخرت باشد و اِلّا کسی که هزار هوس دنیایی در دلش هست، این هوسها کِی میگذارند که آدم اهل سبقت باشد؟ یک هوسش مانع میشود؛ یک آرزویش مانع میشود.
◀️ آنهایی که با همهچیز تسویهحساب کردند اهل سبقتاند. آنهایی که یک عمر تمرین کردند و از لذتهای کوچک گذشتند و اهل ایثار در کوچکها بودند، در همۀ هستی خودشان هم میتوانند اهل ایثار و سبقت باشند و در پیشِ روی سیدالشهدا(ع) خونشان را بدهند و دون الحسین(ع) شهید بشوند.
◀️ یک عزیزی تشبیه زیبایی داشت، میفرمود اگر کسی از یک حبهقند نگذشت چطور از یک کلهقند میگذرد؟! اگر از یک کلهقند نگذشت چطور از کارخانۀ قند میگذرد؟
تمرین میخواهد! آدم در آن روزی که باید در مقابل یک حبۀ قند مقاوم باشد و نیست، چطور از خود انتظار دارد که وقتی کارخانۀ قند پیشنهاد شد گذشت کند؟ انسانی که با هوسهای کوچکش درگیر نیست و زیر پای هوسهای کوچکش قرار دارد و در چنگال هوسهای کوچکش اسیر است و تمرین نکرده که عبور کند، چطور میتواند در صحنهای که همۀ آمال و آرزویش میآید، اهل سبقت و سرعت باشد و کوتاه نیاید؟
◀️ آن کسانی که در کمک کردن به دین و در یاری کردن اولیاء خدا اهل سبقت و جلودار بودند، این خصوصیت را داشتند که اهل سبقتها و سرعتها و معرفتها و توجه به غنیمتها و فوزها بودند و از این غنیمتها و فوزها غافل نبودند و در پشتسر، تمرینهای مستمر اینها برای سبقت جستن و جلوداری در نصرت دین خدا و اولیاء الهی بوده است.»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 اگر خمس مالت را نمیدهی یا برای رضای خدا از خوابت نمیگذری، چگونه میتوانی در راه خدا از جانت بگذری؟!
💥 اگر انسان در کوچکها، مخیر به بهشت و جهنم و بین دنیا و آخرت و مخیر بین رضای خدا و لذت نفس میشود و لذت نفس را ترجیح میدهد، دلیلی ندارد که وقتی به امتحانات بزرگ رسید بتواند پا بر روی هوای نفسش بگذارد!
◀️ این "شکر" و "کفر" در هر نگاه و حرکتی و خوردن و خوابیدن و در کوچکترین موضعگیریهای انسان وجود دارد و در همۀ اینها بهشت و جهنم هست.
اگر انسان در کوچکها، مخیر به بهشت و جهنم و بین دنیا و آخرت و مخیر بین رضای خدا و لذت نفس میشود و لذت نفس را ترجیح میدهد، دلیلی ندارد که وقتی به امتحانات بزرگ رسید بتواند پا بر روی هوای نفسش بگذارد!
◀️ انسان آنگاه که میفهمد باید از لذت این غذا بگذرد و غذای بهتر را به دوستش بدهد، جای بهتر را برای دوستش در نظر بگیرد، لباس بهتر را برای دیگران بخواهد، و جایی که میفهمد باید این گذشتِ کوچک را بکند، اما حاضر به این کار نشود، چطور میشود که در راه خدا بتواند گذشتهای بزرگ کند؟
آنگاه که آدم نمیتواند برای خدای متعال از خوابش بگذرد، چطور میتواند از جانش بگذرد؟
آنگاه که انسان برای خدای متعال حاضر نیست حق واجبی که در مالش قرار داده، ادا کند، چطور حاضر به فداکاریهای بزرگ میشود؟! خدای متعال به انسان میفرماید من رزق تو را میدهم، هرچه خرج کردی و خوردی اشکال ندارد، ولی هر مقدار زیاد آوردی واجب است یک پنجمش را بدهی. انسانی که حاضر نیست این حد از مالش گذشت کند و در راه خدای متعال، یا اصلاً دنبال حساب و کتاب نیست یا اگر هست دنبال راهی میگردد که بهطرف خودش جذب کند، این انسان چگونه در راه خدا از جان خودش میگذرد؟ انسانی که بخشی از این مازاد مالش را که سهم ولی معصوم خداست حاضر نیست بدهد و واجب هست، چگونه میتواند در راه ولی معصوم خدا برود و در رکاب او بجنگد؟!
بزرگواری از فرد دیگری نقل میفرمودند که: آنهایی که امام حسین (ع) را شهید کردند، [در جایی] از یک شربت آب نتوانسته بودند بگذرند، و امثال این [تعلقات]، آنها را کمکم به طمعهای بزرگ کشاند.
◀️ اگر از لذتهای کوچک، در راه خدای متعال بگذرم و با خدا تجارت کنم، مهیای بزرگترها میشوم. خدای متعال میفرماید ما به آنها گفتیم شما نماز بخوانید، فعلاً جهاد واجب نیست. اینها مدام میگفتند چرا جهاد را واجب نمیکند؟ مهیا نشدند و وقتی جهاد را برایشان واجب کردند، بهجای اینکه مهیا شده باشند و خوف خدا در دلشان جا گرفته باشد و توکل و اعتقاد خدای متعال در دلشان جا گرفته باشد، از دشمن میترسیدند! «يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةً». لذا حاضر نشدند بروند!
بنابراین انسان نباید معصیتهای کوچک را، تا وقتی به معصیتهای بزرگ نرسیده، معصیت حساب نکند! نباید منتظر باشد که کار به مرحلۀ نهایی برسد؛ چون آنوقت اگر امر مردد بین بهشت و جهنم شود، چه امیدی هست که موفق شود؟ انسانی که در اول، از لذتهای کوچک نمیگذرد، چطور میتواند به خودش امیدوار باشد و چه اعتمادی هست که وقتی پای لذتهای بزرگتر پیش آمد، بر نفسش غالب بیاید؟ اگر شیطان و نفس در امور کوچک حریف من میشود و من این اندازه حاضر به مقابله نیستم، چطور در امور بزرگ توانا خواهم بود؟ لذا روایات میفرماید هیچ گناهی را شما کوچک نشمارید! نگویید این گناه مهم نیست، من این گناه را میکنم و گناه مهمتر را ترک میکنم! آدم چه میداند که اگر گناه کوچک را مرتکب شد، بعد از آن موفق میشود گناه بزرگ را ترک کند!»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
فلسفه اصول 008 26-08-00.mp3
13.74M
🔷فلسفه اصول
📢 صوت جلسه ۰۰۸
🔹بررسی نظریه مرحوم علامه طباطبایی در نسبت شریعت و نظام اجتماعی
🗓چهارشنبه 1400/08/26
فلسفه اصول 09 02-09-00.mp3
14.49M
🔷فلسفه اصول
📢 صوت جلسه ۰۰۹
🔹بررسی نقاط اشتراک و اختلاف نظریه مرحوم نائینی و نظریه مرحوم علامه طباطبایی
🗓سه شنبه 1400/09/02
فلسفه اصول 010 03-09-00.mp3
12.61M
🔷فلسفه اصول
📢 صوت جلسه ۰۱۰
🔹 نقد و بررسی دیدگاه مرحوم نائینی
🗓چهارشنبه 1400/09/03
فلسفه اصول 011 09-09-00.mp3
15.03M
🔷فلسفه اصول
📢 صوت جلسه ۰۱۱
🔹 نقد و بررسی دیدگاه مرحوم نائینی از منظر دین شناسی
🗓سه شنبه 1400/09/0
هدایت شده از دروس خارج استاد میرباقری
🔰#لینک #دروس_خارج استاد_میرباقری در #سایت و #کانال
✅ لینک دانلود از #سایت
1⃣#صوت_فقه ١۳۹۹_۱۴۰۰ (ابتدای خمس فوائد)
https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/368
2⃣#تقریر_فقه ۱۳۹۹_۱۴۰۰ (ابتدای خمس فوائد)
https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/802
3⃣#صوت_حدیث (ابتدای شرح کافی)
https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/48
4⃣ #تقریر_حدیث (ابتدای شرح کافی)
https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/889
5⃣ #صوت_فلسفه_اصول
https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/570
6⃣ #تقریر_فلسفه_اصول
https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/831
✅لینک دانلود از #کانال
1⃣#صوت_فقه (سال ۱۴۰۰_۱۴۰۱)
https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/601
2⃣#تقریر_فقه (سال ۱۴۰۰_۱۴۰۱)
https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/600
3⃣#صوت_حدیث (۱۴۰۰-۱۴۰۱)
https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/678
4⃣ #تقریر_حدیث (سال ۱۴۰۰_۱۴۰۱)
https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/681
5⃣ #صوت_فلسفه_اصول(۱۴۰۰_۱۴۰۱)
https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/1032
6⃣ #تقریر_فلسفه_اصول(۱۴۰۰_۱۴۰۱)
https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/1009
7⃣ #متن_فلسفه_اصول (۱۴۰۰_۱۴۰۱)
https://eitaa.com/mirbaqeri_dars/1027
✅@mirbaqeri_dars
💥 فروش مجازی کتاب #نفس_مطمئنه
(تقریری از مباحث عاشورایی استاد میرباقری)
تألیف: محمدرضا ترابی
📚 502 صفحه (باتخفیف ویژه برای تعداد محدود 50 هزار تومان)
⚡️ با ارسال پُستیِ رایگان
📜 نقطه اصلی و کانون تجلی غيب در شهود عالم، واقعه عاشوراست. همه حقايق در صحنه ابتلاء عاشورا متجلی شده است؛ لذا پايگاه مديريت تغييرات عوالم نيز صحنه عاشوراست. اين حقيقت، نمونهای از آثار شفاعت اباعبدالله علیه السلام است.
سیدالشهدا علیه السلام در این درگیری پیروز مطلق هستند و گواه این پیروزی نیز این آیه قرآن است: «یا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّه»؛ امام صادق علیه السلام فرمودند که این آیه خطاب به حضرت سیدالشهدا علیه السلام و دوستان ایشان است.
🌀 لینک خرید آسان:
🌐 https://ppng.ir/d/STlP
🌀 پیام در شبکههای مجازی:
🆔 @tamaddonnovin
🌀 شماره تماس:
☎️ 09104646212
در محضر آیتالله میرباقری
💥 اگر خمس مالت را نمیدهی یا برای رضای خدا از خوابت نمیگذری، چگونه میتوانی در راه خدا از جانت بگذر
💥 زمینۀ رشدِ ما آن چیزی است که خداوند میدهد، نه آن چیزی که خودمان بهدنبالش هستیم!
📢 فقط خداست که میداند چه کسی با ثروت رشد میکند و چه کسی با فقر.
📢 اگر خداوند کسی را به فقر مبتلا کرد و او اصرار کند که ثروت به دست بیاورد، زمین میخورد. برای همین، خداوند میفرماید که نگاهتان را به عالَم اصلاح کنید!
📢 دنیا دار امتحان است که نه خوشیاش موضوعیت دارد و نه سختیاش. در هر دو صورت باید رشد کرد؛ اگر مثل سلیمان به تو حکومت دادند، باید رشد کنی و مثل امام حسین(ع) هم باید در گودی قتلگاه به خدا برسی.
#استاد_میرباقری:
◀️ آنموقع که خدا بر انسان سخت میگیرد و او را در فشار قرار میدهد نشانه اهانت به انسان نیست! کجای این، اهانت است؟ میخواهد انسان رشد کند. منتها فقط خداست که میداند چه کسی با #ثروت رشد میکند و چه کسی با #فقر.
◀️ آنچه که خداوند میدهد زمینه رشد است نه آن چیزی که ما دنبال آن هستیم! اگر ما فکر میکنیم که چیز دیگری زمینه رشد ماست اشتباه میکنیم. اگر خداوند کسی را به فقر مبتلا کرد و او اصرار کند که ثروت به دست بیاورد زمین میخورد. برای همین خداوند میگوید: «نگاهتان را به عالم اصلاح کنید»
◀️ اگر نگاهتان را به عالم اصلاح نکنید نمیتوانید در مسیر بندگی استقامت کنید؛ مردم دنبالتان بیایند خوشحال میشوید و اگر پراکنده شوند غصه میخورید و تنها که بشوید زمینگیر میشوید!
اما اگر نگاهتان را عوض کردید، همه چیز عوض میشود. نگاهتان را وسیع کنید و آیندۀ عالَم را هم ببینید. امام زمان را ببینید. رجعت را ببینید. خدا را ببینید. چرا فقط دنیا را میبینید؟ روزی بساط زمین جمع خواهد شد؛ کوهها مثل پنبه خواهند شد و اراده پروردگار ظهور پیدا خواهد کرد. آن روز، انسانی که خدا را در پشت این نعمتها فراموش کرده بود خواهد فهمید که همه چیز را باخته است.
چرا فقط دنیا را میبینید؟ نگاهتان را به عالم و نعمتهایش اصلاح کنید.
◀️ اگر انسان نگاهش را اصلاح کرد، آیا از دینش دست برمیدارد؟ آیا در برابر فراعنه میترسد؟ وقتی فهمید دنیا دار امتحان است، نه خوشیاش موضوعیت دارد و نه سختیاش. در هر دو صورت باید رشد کرد. اگر مثل سلیمان نبی به تو حکومت دادند باید رشد کنی؛ مثل امام حسین(ع) هم باید در گودی قتلگاه به خدا برسی».
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
💥 زمینۀ رشدِ ما آن چیزی است که خداوند میدهد، نه آن چیزی که خودمان بهدنبالش هستیم! 📢 فقط خداست که
💥 انسانِ ریاضتنکشیده و تمریننکرده و مهیانشده، از پسِ امتحانات و فتنههای بزرگ برنخواهد آمد.
اگر در امتحانات کوچک تمرین نکنیم، در امتحانات بزرگ هم امید موفقیتی نیست.
💠 #استاد_میرباقری:
«اگر انسان در تردیدِ بین دنیا و آخرت در این کوچکها، تمرین و ریاضتی را با خودش شروع نکرد، امیدی نیست به اینکه در جایی که بین تمام دنیا و آخرت مخیر میشود، موفق باشد.
انسان میتواند وزنۀ دویستکیلویی را بردارد، ولی اگر از وزنههای کوچک تمرین نکرد، امیدی نیست که یکدفعه وقتی وزنههای سنگین را جلوی او میگذارند بتواند آنها را بردارد. برای مثال انسان میتواند یک خطاط ماهر و نمونه شود و خط زیبا داشته باشد، ولی چنانچه تمرین نکند، حتماً به آن منزلت نمیرسد.
اگر انسان در جایی که مخیر بین دنیا و آخرت میشود در کوچکها تمرین را شروع نکند و بین دنیا و آخرت، آخرت را انتخاب نکند، بدون تردید در جایی که مسئلۀ دنیا و آخرت جدی میشود و تمام دنیای انسان مقابل تمام آخرتش قرار میگیرد که اگر بخواهد آخرت را انتخاب کند باید پا روی تمام دنیایش بگذارد، امیدی به این انسانِ ریاضتنکشیده و تمریننکرده و مهیانشده نیست. نه اینکه مجبور است؛ مجبور نیست، ولی نقطۀ امید چندانی برای چنین انسانی نیست.»
☑️ @mirbaqeri_ir
09010.mp3
29.29M
🔷فلسفه اصول
📢 صوت جلسه ۰۱۲
🔹 نقد و بررسی دیدگاه مرحوم نائینی از منظر دین شناسی
🗓چهارشنبه 1400/09/10
فلسفه اصول 013 16-09-00.mp3
21.2M
🔷فلسفه اصول
📢 صوت جلسه ۰۱۳
🔹بازگشت ارجاع به "عرف" در محدود "مالانص فیه" به ارجاع به "امر کارشناسی" / تحلیل امر کارشناسی با لایه های پیشینی علم مدرن
🗓سه شنبه 1400/09/16
فلسفه اصول 014 17-09-00.mp3
19.86M
🔷فلسفه اصول
📢 صوت جلسه ۰۱۴
🔹تحلیل ماهیت دولت مدرن
🗓چهارشنبه 1400/09/17
📢 ضرورت استنباط #حکمت_اجتماعی از آیات و روایات
استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«[متناظر با] همان بحث فلسفه اجتماعي که مرحوم علامه ميگويند، ما باید حکمت اجتماعي را مطرح کنیم. اینکه جامعه چگونه ديني ميشود؟
شما ميدانيد هم اعتقادات، هم احکام، هم اخلاق، فرع بر ولايت حقهاند. و تحققش هم فرع بر تولي است. در اخلاق بهترين بياني که هست، در حديث عقل و جهل است که تمام صفات حميده به وجود مقدس نبي اکرم عطا شده، به ديگران صفات حميده داده نميشود، قواي بندگي حضرتاند. خداي متعال امر فرمود «أَدْبِرْ فَأَدْبَرَ»، «أَقْبِلْ فَأَقْبَلَ»، «خَلَقْتُكَ خَلْقاً عَظِيماً وَ كَرَّمْتُكَ عَلَى جَمِيعِ خَلْقِي». بعد هم 75 لشکر برايش خلق کرد. تمام صفات حميده از ايمان، توکل، يقين، رضا، صبر، زهد، ايثار، تواضع، اينها از قواي نبي اکرماند. اگر کسي ذيل نبي اکرم قرار گرفت، متصف به اين اخلاق ميشود. اگر جامعهاي ذيل حضرت قرار گرفت، مناسبات انساني و اخلاقياش مناسبات اخلاق حميده ميشود. و اگر ذيل او قرار نگرفت، مناسباتش مناسبات اخلاق رذيله ميشود. و اگر ذيل او قرار گرفت، کمکم احکام و نماز و روزه و فروع محقق ميشود. اين را در روايات، عرض کردم هم در اخلاق بيان شده، هم در احکام. من چند تا روايت بخوانم. از اينها ميخواهم يک #حکمت_اجتماعي، و به نوعي يک فلسفه اجتماعي، استظهار کنيم که جامعه چگونه ديني ميشود. آيا جامعه با عمل به احکام، ديني ميشود يا با اخلاق، ديني ميشود يا با ولايت، ديني ميشود...»
(درس فلسفه اصول، جلسه ۱۰، تاریخ ۱۴۰۰/۹/۳)
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4223
#حکمتهای_مضاف
☑️ @mirbaqeri_ir