doa_ya_shahed_trajomeh.pdf
635.3K
📜 متن دعای «اللَّهُمَّ يَا شَاهِدَ كُلِّ نَجْوَى وَ مَوْضِعَ كُلِّ شَكْوَى یا عَالِمَ كُلِّ خَفِيَّةٍ یا مُنْتَهَى كُلِّ حَاجَةٍ...»
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
دعای شب عرفه.mp3
36.16M
🎙 دعای شب عرفه با صدای استاد میرباقری
📜 اللَّهُمَّ يَا شَاهِدَ كُلِّ نَجْوَى وَ مَوْضِعَ كُلِّ شَكْوَى یا عَالِمَ كُلِّ خَفِيَّةٍ یا مُنْتَهَى كُلِّ حَاجَةٍ
يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ عَلَى الْعِبَادِ يَا كَرِيمَ الْعَفْوِ يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ يَا جَوَادُ يَا مَنْ لاَ يُوَارِي مِنْهُ لَيْلٌ دَاجٍ وَ لاَ بَحْرٌ عَجَّاجٌ وَ لاَ سَمَاءٌ ذَاتُ أَبْرَاجٍ وَ لاَ ظُلَمٌ ذَاتُ ارْتِتَاجٍ
يَا مَنِ الظُّلْمَةُ عِنْدَهُ ضِيَاءٌ أَسْأَلُكَ بِنُورِ وَجْهِكَ الْكَرِيمِ الَّذِي تَجَلَّيْتَ بِهِ لِلْجَبَلِ فَجَعَلْتَهُ دَكّاً وَ خَرَّ مُوسَى صَعِقاً وَ بِاسْمِكَ الَّذِي رَفَعْتَ بِهِ السَّمَاوَاتِ بِلاَ عَمَدٍ وَ سَطَحْتَ بِهِ الْأَرْضَ عَلَى وَجْهِ مَاءٍ جَمَدٍ وَ بِاسْمِكَ الْمَخْزُونِ الْمَكْنُونِ الْمَكْتُوبِ الطَّاهِرِ الَّذِي إِذَا دُعِيتَ بِهِ أَجَبْتَ وَ إِذَا سُئِلْتَ بِهِ أَعْطَيْتَ وَ بِاسْمِكَ السُّبُّوحِ الْقُدُّوسِ الْبُرْهَانِ الَّذِي هُوَ نُورٌ عَلَى كُلِّ نُورٍ وَ نُورٌ مِنْ نُورٍ يُضِيءُ مِنْهُ كُلُّ نُورٍ إِذَا بَلَغَ الْأَرْضَ انْشَقَّتْ وَ إِذَا بَلَغَ السَّمَاوَاتِ فُتِحَتْ وَ إِذَا بَلَغَ الْعَرْشَ اهْتَزَّ وَ بِاسْمِكَ الَّذِي تَرْتَعِدُ مِنْهُ فَرَائِصُ مَلاَئِكَتِكَ وَ أَسْأَلُكَ بِحَقِّ جَبْرَئِيلَ وَ مِيكَائِيلَ وَ إِسْرَافِيلَ وَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عَلَى جَمِيعِ الْأَنْبِيَاءِ وَ جَمِيعِ الْمَلاَئِكَةِ...
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 روز عید، روز رجوع به امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) و روز تجدید عهد با آن حضرت است.
«روز عید رجوع به امام و توجه به ایشان است. در این چهار تا عیدی که ما داریم، جمعه، فطر، قربان و غدیر، دعای ندبه خواندن وارد شده است و توجه به امام زمان از طریق این دعا فوقالعاده است.»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 تفاوت «توسعه» و «پیشرفت»
💠 رهبر معظم انقلاب اسلامی:
◀️ «کلمهی «پیشرفت» را ما با دقّت انتخاب کردیم؛ تعمّداً نخواستیم کلمهی «توسعه» را به کار ببریم. علّت این است که کلمهی توسعه، یک بار ارزشی و معنایی دارد؛ التزاماتی با خودش همراه دارد که احیاناً ما با آن التزامات همراه نیستیم، موافق نیستیم. ما نمیخواهیم یک اصطلاح جاافتادهی متعارف جهانی را که معنای خاصّی را از آن میفهمند، بیاوریم داخل مجموعهی کار خودمان بکنیم. ما مفهومی را که مورد نظر خودمان است، مطرح و عرضه میکنیم؛ این مفهوم عبارت است از «پیشرفت». معادل معنای فارسی پیشرفت را میدانیم؛ میدانیم مراد از پیشرفت چیست. تعریف هم خواهیم کرد که منظور ما از این پیشرفتی که در فارسی معنایش روشن است، چیست؛ پیشرفت در چه ساحتهایی است، به چه سمتی است. ما این وام نگرفتن مفاهیم را در موارد دیگری هم در انقلاب داشتهایم. ما از کلمهی «امپریالیسم» استفاده نکردیم؛ کلمهی «استکبار» را آوردیم. ممکن است یک زوایایی در معنای امپریالیسم وجود داشته باشد که مورد نظر ما نیست. حسّاسیّت ما بر روی آن زوایا نیست؛ حسّاسیّت ما بر روی آن معنایی است که از کلمهی «استکبار» به دست میآید. لذا این را مطرح کردیم، در انقلاب جا افتاد؛ دنیا هم امروز منظور ما را میفهمد. و همچنین مفاهیم دیگری.
◀️ مفهوم پیشرفت، برای ما مفهوم روشنی است. ما «پیشرفت» را به کار میبریم و تعریف میکنیم که مقصود ما از پیشرفت چیست. درخصوص ایرانی بودن الگو، علاوه بر آنچه که دوستان گفتند؛ که خب، شرایط تاریخی، شرایط جغرافیایی، شرایط فرهنگی، شرایط اقلیمی، شرایط جغرافیای سیاسی در تشکیل این الگو تأثیر میگذارد -که قطعاً اینها درست است- این نکته هم مطرح است که طرّاحان آن، متفکّران ایرانی هستند؛ این کاملاً وجه مناسبی است برای عنوان ایرانی؛ یعنی ما نمیخواهیم این را از دیگران بگیریم. ما میخواهیم آنچه را که خودمان لازم میدانیم، مصلحت کشورمان میدانیم، آیندهمان را میتوانیم با آن تصویر و ترسیم کنیم، این را در یک قالبی بریزیم. بنابراین، این الگو ایرانی است. از طرف دیگر، اسلامی است؛ بهخاطر اینکه غایات، اهداف، ارزشها و شیوههای کار، همه از اسلام مایه خواهد گرفت؛ یعنی تکیهی ما به مفاهیم اسلامی و معارف اسلامی است. ما یک جامعهی اسلامی هستیم، یک حکومت اسلامی هستیم و افتخار ما به این است که میتوانیم از منبع اسلام استفاده کنیم. خوشبختانه منابع اسلامی هم در اختیار ما وجود دارد؛ قرآن هست، سنّت هست و مفاهیم بسیار غنی و ممتازی که در فلسفهی ما و در کلام ما و در فقه ما و در حقوق ما وجود دارد. بنابراین «اسلامی» هم به این مناسبت است. الگو هم نقشهی جامع است. وقتی میگوییم الگوی ایرانی - اسلامی، یعنی یک نقشهی جامع. بدون نقشهی جامع، دچار سردرگمی خواهیم شد؛ همچنانکه در طول این سی سال، به حرکتهای هفت و هشتی، بیهدف و زیگزاگ مبتلا بودیم و به این در و آن در زدیم. گاهی یک حرکتی را انجام دادیم، بعد گاهی ضدّ آن حرکت و متناقض با آن را -هم در زمینهی فرهنگ، هم در زمینهی اقتصاد و در زمینههای گوناگون- انجام دادیم! این بهخاطر این است که یک نقشهی جامع وجود نداشته است. این الگو، نقشهی جامع است؛ به ما میگوید که به کدام طرف، به کدام سمت، برای کدام هدف داریم حرکت میکنیم. طبعاً همینطور که دوستان گفتند، وضعیّت مطلوب باید تصویر شود و چگونگی رسیدن از وضع موجود به آن وضع مطلوب هم بایستی بیان شود. یقیناً سؤالات زیادی مطرح خواهد شد؛ این سؤالات بایستی دانسته شود. یکی از آقایان اینجا گفتند چهار هزار سؤال وجود دارد؛ این خیلی خوب است. این سؤالها شناخته شود، دانسته شود. این حرکت بایست در مجموعهی نخبگانی ما به وجود بیاید. سؤالها مطرح شود، به این سؤالها پاسخ داده شود؛ این حرکت طولانیمدّت است.
◀️ البتّه اینکه ما میگوییم ایرانی یا اسلامی، مطلقاً به این معنا نیست که ما از دستاوردهای دیگران استفاده نخواهیم کرد؛ نه، ما برای به دست آوردن علم، هیچ محدودیّتی برای خودمان قائل نیستیم. هر جایی که علم وجود دارد، معرفتِ درست وجود دارد، تجربهی صحیح وجود دارد، به سراغ آن خواهیم رفت؛ منتها چشمبسته و کورکورانه چیزی را از جایی نخواهیم گرفت. از همهی آنچه که در دنیای معرفت وجود دارد و میشود از آن استفاده کرد، استفاده خواهیم کرد.
(بیانات در نخستین نشست اندیشههای راهبردی با موضوع الگوی اسلامی - ایرانىِ پیشرفت، ۱۳۸۹/۹/۱۰)
🌐 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=10664
💥 الگوی توسعۀ غربی در ایران محکوم به شکست است.
«دولتهای جمهوری اسلامی باید توجه کنند که در یک نگاه كلان، مدرنیزاسیون و الگوی توسعۀ غربی در ایران موفق نخواهد بود؛ زیرا اعماق جامعۀ ما عاشورایی و اسلامی است و امكان تحقق توسعۀ غربی، بهنحو همهجانبه و در لایههای مختلف اجتماعی، در اینجا وجود ندارد.
اگر دولتهای ما بخواهند تابع جریان غربگرا عمل کنند، در برنامهریزیشان شکست خواهند خورد؛ چون نمیتوانند از سد اسلام عبور كنند و انقلاب اسلامی همچنانکه از سرِ الگوهای بدلی همچون ترکیه عبور کرد، از سرِ آنها هم عبور میکند.» (۱۳۹۲)
#استاد_میرباقری
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
#الگوی_توسعۀ_غربی
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 رئیسجمهور در برنامهریزی ملی، باید توجه کند که ادبیات توسعه غربی در ایران شکست خورده است.
⚡️ رئیسجمهوری که اتوپیای غربی را فهم میکند، ولی قدرت درک آرمانهای تاریخی ملت ایران بهعنوان آرمانهایی جذّاب و شورانگیز را ندارد، او در تَراز جمهوری اسلامی نیست. ۱۴۰۳/۳/۲۳
#استاد_میرباقری
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
#الگوی_توسعۀ_غربی
☑️ @mirbaqeri_ir
🎞 به یاد دولتمرد تراز جمهوری اسلامی، #شهید_رئیسی
◽️ خادمالرضا، مجاهد، فداکار، پرتلاش، مردمی و...
#انتخابات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیتالله میرباقری | فضای #تصمیمسازی در کشور، باید از دودیبودن دربیاید و شیشهای شود.
🔗 غربگرایان و مرتجعین میخواهند ریشه مشکلات را به اسلام و انقلاب برگردانند. اما به نظر حقیر، سهم عمدهٔ بحرانهای اجتماعی بر دوش علمِ مدرن و تکنوکراتها و غربگراهاست که با تئوریهای غربی (و ناهماهنگ با سیاستهای نظام)، در این چند دهه برای کشور برنامهریزی کردهاند و کشور را بهسمتِ لیبرالیسم اقتصادی و سیاسی و فرهنگی بردهاند و همیشه بحرانهای بزرگی ایجاد کردهاند.
🔗 مُقصّر اصلیِ ناهنجاریهای اجتماعی، نهادها و ساختار سرمایهداری مدرن هستند.
متأسفانه کارشناسهایی که چند دهه برای کشور تصمیمسازی کردهاند (کسانی که در سازمان برنامه و بودجه بودهاند، یا در پشت بانک مرکزی یا مراکز حساس و تصمیمگیر دیگر بودهاند و نقش اصلی در برنامریزی را داشتهاند)، اینها اپوزیسیون میشوند و میخواهند اسلام و انقلاب را محاکمه کنند. حاضر نیستند بپذیرند که الگوهای آنها در ایران جواب نمیدهد!
🔗 البته من سهم کوتاهی افراد را انکار نمیکنم، اما شما اگر کارخانهای دارید که تولید مواد مخدر میکند، با این روش که آدمهای مهذب بالای سرش بگذارید، از آن طرفش مواد صالح بیرون نمیآید.
نظام سرمایهداری اختلاف طبقاتی ایجاد میکند؛ ثروت متمرکز ایجاد میکند، تولید متمرکز ایجاد میکند، توزیع متمرکز ایجاد میکند؛ تولید و توزیع متمرکز، اختلاف طبقاتی ایجاد میکند و اهرمهای اجتماعی را جوری تنظیم میکنند که اموال ضعفا برود و در سازمان قدرت مصرف شود! ریشۀ اصلی مشکلات اینجاست. (۱۴۰۰)
#تصمیمسازان
#تصمیمگیران
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
💠 امام خمینی(ره): «ما از شرّ رضاخان و محمدرضا خلاص شدیم، لکن از شرّ تربیتیافتگان غرب و شرق به این
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ اگر دولت و ملت ما بخواهند استقلال خودشان را حفظ کنند، باید افکار خود را از قیدوبند تمدن غربی آزاد کنند.
⚡️جوانها را بهگونهای بار بیاورید که اسیر تفکرات غربی نباشند.
⚡️ ما با تمدن مخالف نیستیم، با تمدن صادراتی مخالفیم. تمدن صادراتی ما را به این روز نشانده است.
📹 امام خمینی (رحمة الله علیه):
«اگر شما آقایان و همه ملت ما بخواهند استقلال خودشان را، - و میخواهند - بخواهند آزادی خودشان را، - و میخواهند - باید اول افکارشان را آزاد کنند.
افکار ما الآن در قید و بند است. حالا هم هست. ان شاء الله بشود الآن یک نهضت، یک نهضت فکری هم شده الآن، لکن باید این [نهضت] را تتمیمش کرد.
شماهایی که در دانشگاه هستید و دانشمند هستید و متفکر هستید، این جوانهای ما را یک جوری بار بیاورید که خودشان بفهمند که خودشان یک چیزیاند. نگویند که ما باید گیر غرب باشیم، نگویند که ما باید غربی باشیم... اگر از غرب هم صنعتی میآید، یاد بگیرند، اما غربی نشوند، یاد گرفتن مسئله یک چیزی است و مغز را غربی کردن و از خودش غافل شدن، مسئله دیگر است.
ما با تمدن مخالف نیستیم، با تمدن صادراتی مخالفیم. تمدن صادراتی ما را به این روز نشانده است.» (صحیفۀ امام، ج۱۲، ص۲۵)
https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/12/page/25
💥 علت شکست مذاکرات دولت اعتدال برای رفع تحریمها، علاوهبر خباثت و بدعهدی دشمن، فقدان قدرت روحی و دانشی در جبهۀ خودی برای مذاکرۀ تمدنی بود.
🔰 آیتالله میرباقری:
◀️ مذاکره دو گونه است: مذاکره انفعالی (از موضع ضعف) و مذاکره تمدنی (از موضع قدرت).
مذاکره انفعالی یعنی مذاکره کنیم که شاید یک امتیازاتی به ما بدهند و ما را نیز در جامعه جهانی بپذیرند و گشایشهایی برای ما ایجاد کنند.
اما مذاکره تمدنی، مذاکره از موضع ملتی است که آغازگر عصر جدید و پرچمدار یک حرکت تمدنی در برابرِ تمدن رقیب است. ما گفتوگو را قبول داریم، اما گفتوگو از موضع قدرت تمدنی، نه از موضع ضعف و انفعال.
◀️ مذاکرۀ تمدنی، تفکر و دانش و قدرتِ روحیِ خاصِ خودش را میطلبد و کسانی که تفکر و دانش و شجاعت و جسارتِ این نوع مذاکره را ندارند، نمیتوانند پرچمدار این کار بشوند و اگر پرچمدار بشوند، نتیجهای عائد نخواهد شد و به نظر میرسد علت شکست مذاکرات دولت اعتدال برای رفع تحریمها، علاوه بر خباثت و بدعهدی دشمن، همین فقدان قدرت روحی و دانشی در جبهۀ خودی برای مذاکرۀ تمدنی بود. البته بنده نمیخواهم زحمات را نادیده بگیرم و بگویم هیچ دستاورد مثبتی نداشتهایم، بلکه ریشۀ نتیجهبخش نبودنِ این نوع مذاکرات را دارم عرض میکنم.
حتی وقتی عدهای، گفتوگوی تمدنها را طرح میکردند، ظرفیتشان ظرفیت گفتوگوی تمدنی نبود. این که با ادبیات تمدن غرب و در چارچوب جهانیسازی غربی با خودِ غرب مذاکره کنیم، گفتوگوی تمدنی نیست؛ گفتوگفت است نه گفتوگو! (۱۴۰۰)
☑️ @mirbaqeri_ir
🖥 حضور آیتالله میرباقری در برنامه تلویزیونی #جریان (شبکه یک سیما)
🔍 موضوع: ویژگیها و اولویتهای دولت چهاردهم در گام دوم انقلاب
🗓 یکشنبه، ۳ تیرماه ۱۴۰۳، ساعت ۲۰
☑️ @mirbaqeri_ir
35.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 دوگانۀ اصلی انتخابات ریاست جمهوری
(۲ تیر ۱۴۰۳)
💥 چالش حقیقی در انتخابات ریاست جمهوری، بین «رویکرد استقامت و پایداری در برابر ظلم و استکبار» با «رویکرد سازش و تسلیم» است.
چالش با جریانی است که بهدنبال اتّصال با سرمایهداری جهانی و بازتولید آن در داخل است.
چالش با کسانی است که برای ورود سرمایههای خارجی به کشور میخواهند از منطق استقامت دست بردارند.
💥 از «استقامت»، تعبیر به «دعوا» کردند! در حالی که استقامت یک منطقِ معقول برای کسب استقلال و مقابله با ظلم و تعدّیِ مستکبرین است! برخلاف دعوا که یک درگیریِ ناشی از غضب و خشونت و عواطف نامعقول است.
به این معنا، ملت ایران یک لحظه هم با کسی دعوا نکرده است.
💥 اینکه سیاستمداران ما با قرآن و نهجالبلاغه آشنا باشند، موجب خرسندی است، اما اینکه قرآن و معارف را در جهت توجیه سیاستورزیها یا سیاستبازیهای خودشان تحریف کنند مورد پذیرش نیست.
💥 قرائتی از اسلام که طرفدار سرمایهداری است، با نظام سرمایهداری جهانی ارتباط برقرار میکند و در داخل نیز یک سرمایهداریِ دستساخته و رفاقتی و حزبی به وجود میآورد!
اتّصال قدرت و ثروت در کشور و ایجاد سرمایهداری وابسته و حزبی، از عوامل مهم گسترش فقر است.
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 آنهایی که با اسم رمز «تعامل» بهدنبال سازش با سرمایهداری جهانی هستند، از #استقامت در برابر ظلم و تحمیل، تعبیر به #دعوا میکنند!
استقامت یک منطقِ معقول برای کسب استقلال و مقابله با ظلم و تعدّیِ مستکبرین است! برخلاف دعوا که یک درگیریِ ناشی از غضب و خشونت و عواطف نامعقول است.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir