📜 قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
يَمُصُّونَ اَلثِّمَادَ وَ يَدَعُونَ اَلنَّهَرَ اَلْعَظِيمَ. قِيلَ لَهُ وَ مَا اَلنَّهَرُ اَلْعَظِيمُ؟ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اَلْعِلْمُ اَلَّذِي أَعْطَاهُ اَللَّهُ. إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَمَعَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ سُنَنَ اَلنَّبِيِّينَ مِنْ آدَمَ وَ هَلُمَّ جَرّاً إِلَى مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ. قِيلَ لَهُ وَ مَا تِلْكَ اَلسُّنَنُ؟ قَالَ عِلْمُ اَلنَّبِيِّينَ بِأَسْرِهِ وَ إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ صَيَّرَ ذَلِكَ كُلَّهُ عِنْدَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ. فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ فَأَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ أَعْلَمُ أَمْ بَعْضُ اَلنَّبِيِّينَ؟ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اِسْمَعُوا مَا يَقُولُ، إِنَّ اَللَّهَ يَفْتَحُ مَسَامِعَ مَنْ يَشَاءُ. إِنِّي حَدَّثْتُهُ أَنَّ اَللَّهَ جَمَعَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عِلْمَ اَلنَّبِيِّينَ وَ أَنَّهُ جَمَعَ ذَلِكَ كُلَّهُ عِنْدَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هُوَ يَسْأَلُنِي أَ هُوَ أَعْلَمُ أَمْ بَعْضُ اَلنَّبِيِّينَ.
(اصول کافی، ج۱، ص۲۲۲)
ترجمه:
امام باقر عليه السلام فرمود: مردم رطوبت را میمكند و نهر بزرگ را رها میكنند. عرض شد: نهر بزرگ چيست؟ فرمود: رسول خداست و علمى كه خدا به او عطا فرموده است. همانا خداى عزوجل سنتهاى تمام پيغمبران را از آدم تا برسد به خود محمد صلّى اللّٰه عليه و آله، براى او گرد آورد. عرض شد آن سنتها چه بود؟ فرمود: همه علم پيغمبران، و رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله تمام آن را به امير المؤمنين عليه السلام تحويل داد. مردى عرض كرد: اى پسر پيغمبر! اميرالمؤمنين أعلم است يا بعضى از پيغمبران؟ امام باقر (به اطرافيان توجه كرد و) فرمود: گوش دهيد اين مرد چه ميگويد؟! همانا خدا گوشهاى هر كه را خواهد باز ميكند. من به او ميگويم: خدا علم تمام پيغمبران را براى محمد صلّى اللّٰه عليه و آله جمع كرد و آن حضرت همه را به امير المؤمنين تحويل داد، باز او از من میپرسد كه على أعلم است يا بعضى از پيغمبران (و نميفهمد كه معنى سخن من اين است كه آنچه همه پيغمبران میدانستند امیرالمؤمنین بهتنهایى میدانست).
📢 امام باقر (علیهالسلام) فرمودند: مردم، رطوبت (ثِماد) را میمَکَند و نهر عظیم را رها میکنند!
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«امام باقر(علیه السلام) فرمودند: «يَمُصُّونَ الثِّمَادَ وَ يَدَعُونَ النَّهَرَ الْعَظِيمَ» [مردم، رطوبت را میمَکَند و نهر عظیم را رها میکنند!].
سؤال شد نهر عظيم چيست؟
فرمودند: وجود مقدس رسولالله(صلی الله علیه وآله)، که همه علوم و معارف الهی يکجا به ایشان عطا شده است، نهر عظيم هستند. سپس فرمودند هر علمی که خدای متعال به نبیاکرم(صلی الله علیه وآله) عنایت فرمود، آن حضرت به اميرالمؤمنين (علیه السلام) عطا کردند.
بنابراين، اميرالمؤمنين (علیه السلام) و يکیکِ ائمه(علیهم السلام) نهر عظيماند و دیگران ثِمادند.
اين روایت، هشداری به همۀ ماست که مصداقِ «يَمُصُّونَ الثِّمَادَ وَ يَدَعُونَ النَّهَرَ الْعَظِيمَ» نشویم.»
#نَهر_عظیم
#رطوبت
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ محکوم شدن عالِمِ شامیِ مدعیِ فقه و کلام، در مباحثۀ کوتاه با امام صادق (علیهالسلام):
📜 عنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ، قَالَ:
كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، فَوَرَدَ عَلَيْهِ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الشَّامِ، فَقَالَ: إِنِّي رَجُلٌ صَاحِبُ كَلَامٍ وَ فِقْهٍ وَ فَرَائِضَ، وَ قَدْ جِئْتُ لِمُنَاظَرَةِ أَصْحَابِكَ.
فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: «كَلَامُكَ مِنْ كَلَامِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَوْ مِنْ عِنْدِكَ؟»
فَقَالَ: مِنْ كَلَامِ رَسُولِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ وَ مِنْ عِنْدِي.
فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: «فَأَنْتَ إِذاً شَرِيك رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ؟»
قَالَ: لَا،
قَالَ: «فَسَمِعْتَ الْوَحْيَ عَنِ اللَّهِ- عَزَّ وَ جَلَّ- يُخْبِرُكَ؟»
قَالَ: لَا.
قَالَ: «فَتَجِبُ طَاعَتُكَ كَمَا تَجِبُ طَاعَةُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ؟»
قَالَ: لَا.
فَالْتَفَتَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِلَيَّ، فَقَالَ: «يَا يُونُسَ بْنَ يَعْقُوبَ، هذَا قَدْ خَصَمَ نَفْسَهُ قَبْلَ أَنْ يَتَكَلَّمَ»
(كافي، ج1، ص: 417)
ترجمه:
يونس بن يعقوب گويد: خدمت امام صادق عليه السلام بودم كه مردی از اهل شام بر آن حضرت وارد شد و گفت: من علم كلام و فقه و فرائض ميدانم و برای مباحثه با اصحاب شما آمدهام.
امام صادق(ع) فرمود سخن تو از گفتار پيغمبر است يا از پيش خودت؟
گفت: از گفته پيغمبر و هم از خودم.
امام فرمود: پس تو شريك پيغمبری؟ گفت: نه.
فرمود: از خدای عزوجل وحی شنيدهای كه به تو خبر دهد؟
گفت: نه.
فرمود: چنانكه اطاعت پيغمبر را واجب ميدانی اطاعت خودت را هم واجب ميدانی؟
گفت: نه!
حضرت به من متوجه شد و فرمود: ای يونس پسر يعقوب! اين مرد پيش از آنكه وارد بحث شود خودش را محكوم كرد.
12.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️ محکوم شدن عالِمِ شامیِ مدعیِ فقه و کلام، در مباحثۀ کوتاه با امام صادق (علیهالسلام):
📜 يونس بن يعقوب گويد: خدمت امام صادق عليه السلام بودم كه مردی از اهل شام بر آن حضرت وارد شد و گفت: من علم كلام و فقه و فرائض میدانم و برای مباحثه با اصحاب شما آمدهام.
امام صادق(ع) فرمود سخن تو از گفتار پيغمبر است يا از پيش خودت؟
گفت: از گفته پيغمبر و هم از خودم.
امام فرمود: پس تو شريك پيغمبری؟ گفت: نه.
فرمود: از خدای عزوجل وحی شنيدهای كه به تو خبر دهد؟
گفت: نه.
فرمود: چنانكه اطاعت پيغمبر را واجب ميدانی اطاعت خودت را هم واجب ميدانی؟
گفت: نه!
حضرت به من متوجه شد و فرمود: ای يونس پسر يعقوب! اين مرد پيش از آنكه وارد بحث شود خودش را محكوم كرد!
(اصول كافی، ج۱، ص۴۱۷)
☑️ @mirbaqeri_ir
دعای شب عرفه.mp3
36.16M
🎙 دعای شب عرفه با صدای استاد میرباقری
📜 اللَّهُمَّ يَا شَاهِدَ كُلِّ نَجْوَى وَ مَوْضِعَ كُلِّ شَكْوَى یا عَالِمَ كُلِّ خَفِيَّةٍ یا مُنْتَهَى كُلِّ حَاجَةٍ
يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ عَلَى الْعِبَادِ يَا كَرِيمَ الْعَفْوِ يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ يَا جَوَادُ يَا مَنْ لاَ يُوَارِي مِنْهُ لَيْلٌ دَاجٍ وَ لاَ بَحْرٌ عَجَّاجٌ وَ لاَ سَمَاءٌ ذَاتُ أَبْرَاجٍ وَ لاَ ظُلَمٌ ذَاتُ ارْتِتَاجٍ
يَا مَنِ الظُّلْمَةُ عِنْدَهُ ضِيَاءٌ أَسْأَلُكَ بِنُورِ وَجْهِكَ الْكَرِيمِ الَّذِي تَجَلَّيْتَ بِهِ لِلْجَبَلِ فَجَعَلْتَهُ دَكّاً وَ خَرَّ مُوسَى صَعِقاً وَ بِاسْمِكَ الَّذِي رَفَعْتَ بِهِ السَّمَاوَاتِ بِلاَ عَمَدٍ وَ سَطَحْتَ بِهِ الْأَرْضَ عَلَى وَجْهِ مَاءٍ جَمَدٍ وَ بِاسْمِكَ الْمَخْزُونِ الْمَكْنُونِ الْمَكْتُوبِ الطَّاهِرِ الَّذِي إِذَا دُعِيتَ بِهِ أَجَبْتَ وَ إِذَا سُئِلْتَ بِهِ أَعْطَيْتَ وَ بِاسْمِكَ السُّبُّوحِ الْقُدُّوسِ الْبُرْهَانِ الَّذِي هُوَ نُورٌ عَلَى كُلِّ نُورٍ وَ نُورٌ مِنْ نُورٍ يُضِيءُ مِنْهُ كُلُّ نُورٍ إِذَا بَلَغَ الْأَرْضَ انْشَقَّتْ وَ إِذَا بَلَغَ السَّمَاوَاتِ فُتِحَتْ وَ إِذَا بَلَغَ الْعَرْشَ اهْتَزَّ وَ بِاسْمِكَ الَّذِي تَرْتَعِدُ مِنْهُ فَرَائِصُ مَلاَئِكَتِكَ وَ أَسْأَلُكَ بِحَقِّ جَبْرَئِيلَ وَ مِيكَائِيلَ وَ إِسْرَافِيلَ وَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عَلَى جَمِيعِ الْأَنْبِيَاءِ وَ جَمِيعِ الْمَلاَئِكَةِ...
☑️ @mirbaqeri_ir
#عرفه فيضی دارد که از دو مکان منتشر میشود: #کربلا و #عرفات.
بنا بر روایات، بابی که از امام حسين(ع) در عرفه گشوده میشود، مهمتر از بابی است که در عرفات گشوده میشود.
در اين فيوضاتی که منتشر میشود ما هم میتوانيم شريک باشيم. ما هم با دلمان میتوانيم در آن صحنهها حاضر باشيم.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
«عید، آن روزی است که یک مائدۀ آسمانی و یک حقیقتی از عالم غیب نازل میشود، یک نشانهای از طرف خدا میآید و بابی بهسوی توحید به روی ما باز میشود.
چنین روزی را حق داریم عید بگیریم و اِلّا مؤمن با آمَدوشُدِ دنیا، نه خوشحال میشود نه غُصّه میخورد.
عید، مبتنی بر رفتوآمَدِ دنیا نیست.»
#استاد_میرباقری
#عید_قربان
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 صلوات غیر خدای متعال عبارت است از: ورود به وادی ولایت، همراه با اقرار و خشوع در مقابل مقامات اولیای الهی
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«براساس روایات، حقیقت صلواتی که خدا بر نبیاکرم(ص) و اهلبيت ايشان(ع) میفرستد، #تطهیر_از_نقص است؛ یعنی آنها را از نقص بیرون میبرد و حتی امتشان را پاک میکند؛ در صلوات بر موسیبنجعفر (ع) آمده است: «خدایا! صلواتی بر او بفرست که بهواسطه آن، قرون و امتها را شفاعت کند». این، صلوات خداوند است که او را از نقص پاک میکند و در مقامات عالی و مقامات قدس قرار میدهد.
اما #صلوات_ما براساس این روایت، #اقرار به این مقامات است. باطن صلوات برای ما همین نکته است. وقتی انسان به مقامی اقرار میکند یعنی خود را ذیل آن مقام تعریف میکند؛ نه اینکه فقط به زبان اقرار کند.
انبیا(ع) به مقامات چهارده معصوم(ع) اقرار کردهاند. آیا اقرار آنها فقط به زبان بوده است و رسیدن به این مقام بلند فقط با اقرار زبانی برایشان بهدست آمده است؟ این اقرار یعنی انسان خود را تحت مقامات آنها قرار دهد؛ وقتی ما صلوات میفرستیم #ظاهرش این است که از خدا میخواهیم صلواتش را بر او بفرستد و درجات او را بالا ببرد، اما #باطنش این است که ما خود را زیردست او تعریف میکنیم، درجات او را میپذیریم و اقرار میکنیم که او شایسته است و ما پاییندست او هستیم و اگر چیزی به ما برسد به برکت صلوات بر اوست؛ ازاینرو اگر انسان خود را در طول معصوم تعریف کرد، درهای ولایت معصوم به رویش باز میشود.
پس صلوات غیر خدای متعال عبارت است از: ورود به وادی ولایت همراه با اقرار، خشوع در مقابل مقامات ايشان. نبايد اشکال شود که این کار شرک است؛ زیرا اگر این کار شرک بود، اولین کسی که به ملائکه دستور به شرک داده، خداوند متعال است؛ اتفاقاً برخی که نمیخواهند در برابر پیامبر (ص) و اهلبيت ايشان(ع) تواضع کنند، معتقدند ابلیس چون موحد بود، سجده نکرد!! آنها ابلیس را تطهیر میکنند و خدای متعال و ملائکه را تنقیص؛ یعنی خداوند دستور به شرک داد، جناب جبرائیل و میکائیل هم مشرک شدند و فقط ابلیس مخلص و موحد ماند و سجده نکرد! این سخنِ بسیار زشتی است. امیرالمؤمنین(ع) در توصیف ابلیس، عکس این سخن را میفرمایند و او را «إِمَامُ الْمُتَعَصِّبِینَ وَ سَلَفُ الْمُسْتَكْبِرِینَ» توصیف ميکنند؛ ابلیس را لعنت میکنند که بر آدم(ع) سجده نکرد؛ حال، برخی معتقدند که او موحد بود و سجده نکرد!
وقتی خدا به ملائکه فرمود که به آدم(ع) سجده کنید، با آنکه آدم(ع) در حجاب جسم بود، ملائکه بر او سجده کردند و باب معرفت خلیفةالله برايشان باز شد؛ #معرفت_خلیفةالله، باب الله است؛ ابواب الهی بر آنها باز شد؛ بنابراین حضرت آدم(ع) کجا و حضرت محمد(ص) کجا! صلوات بر حضرت، خشوع بر پیامبر(ص) و اهلبيت ايشان(ع)، ابواب توحید را به روی انسان باز میکند.»
☑️ @mirbaqeri_ir
فرازی از دعای کمیل.mp3
6.28M
🎧 فرازی از دعای کمیل با صدای استاد میرباقری
اَللّـهُمَّ اِنّي أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ الَّتي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْء وَبِقُوَّتِكَ الَّتي قَهَرْتَ بِها كُلَّ شَيْء وَخَضَعَ لَها كُلُّ شَيء وَذَلَّ لَها كُلُّ شَيء، وَبِجَبَرُوتِكَ الَّتي غَلَبْتَ بِها كُلَّ شَيء، وَبِعِزَّتِكَ الَّتي لا يَقُومُ لَها شَيءٌ، وَبِعَظَمَتِكَ الَّتي مَلاََتْ كُلَّ شَيء، وَبِسُلْطانِكَ الَّذي عَلا كُلَّ شَيء، وَبِوَجْهِكَ الْباقي بَعْدَ فَناءِ كُلِّ شَيء، وَبِأَسْمائِكَ الَّتي مَلاََتْ اَرْكانَ كُلِّ شَيء، وَبِعِلْمِكَ الَّذي اَحاطَ بِكُلِّ شَيء، وَبِنُورِ وَجْهِكَ الَّذي اَضاءَ لَهُ كُلُّ شيء،
يا نُورُ يا قُدُّوسُ يا اَوَّلَ الاَْوَّلِينَ وَيا آخِرَ الاْخِرينَ، اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِي الذُّنُوبَ الَّتي تَهْتِكُ الْعِصَمَ، اَللّـهُمَّ اغْفِـرْ لِي الذُّنُوبَ الَّتي تُنْزِلُ النِّقَمَ، اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِي الذُّنُوبَ الَّتي تُغَيِّـرُ النِّعَمَ، اَللّـهُمَّ اغْفِرْ لي الذُّنُوبَ الَّتي تَحْبِسُ الدُّعاءَ، اَللّـهُمَّ اغْفِرْ لِي الذُّنُوبَ الَّتي تُنْزِلُ الْبَلاءَ، اَللّهُمَّ اغْفِرْ لي كُلَّ ذَنْب اَذْنَبْتُهُ وَكُلَّ خَطيئَة اَخْطَأتُها، اَللّهُمَّ اِنّي اَتَقَرَّبُ اِلَيْكَ بِذِكْرِكَ وَاَسْتَشْفِعُ بِكَ اِلى نَفْسِكَ وَأَسْأَلُكَ بِجُودِكَ اَنْ تُدْنِيَني مِنْ قُرْبِكَ وَاَنْ تُوزِعَني شُكْرَكَ وَاَنْ تُلْهِمَني ذِكْرَكَ، اَللّهُمَّ اِنّي أَسْأَلُكَ سُؤالَ خاضِع مُتَذَلِّل خاشِع اَنْ تُسامِحَني وَتَرْحَمَني وَتَجْعَلَني بِقِسْمِكَ راضِياً قانِعاً وَفي جَميعِ الاَْحْوالِ مُتَواضِعاً...
☑️ @mirbaqeri_ir