eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
28.8هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
307 ویدیو
126 فایل
🎙 نظام اندیشه: https://mirbaqeri.ir/جاری-حکمت.html 🌐 پایگاه اینترنتی: www.mirbaqeri.ir ☎️ دفتر استاد: 02532603861 09127593462 📚 خرید کتاب‌های استاد: 09104646212
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 ما از شرایط تقیه به‌طور کلی عبور نکرده‌ایم و آنهایی که جریان تقیه را در برنامه‌ریزی برای عبور شیعه به‌سمت ظهور نمی‌بینند و خلاف تقیه عمل می‌کنند، راه انحرافی می‌روند و حرکت شیعه به‌سمت ظهور را کُند می‌کنند. 💠 آیت‌الله میرباقری: «ما برای عبور به‌سمت عصر ظهور، یک شرایط تقیه داریم. ما از شرایط تقیه به طور کلی عبور نکرده‌ایم و آنهایی که جریان تقیه را در برنامه‌ریزی برای عبور شیعه به‌سمت ظهور نمی‌بینند و خلاف تقیه عمل می‌کنند، راه انحرافی می‌روند؛ اینها وارد عرصه اجتماعی می‌شوند و مداخله‌گری می‌کنند، ولی چالش‌های غیرضرور و درگیری‌های بیخود ایجاد می‌کنند و ما را در یک میدان دیگری از چالش‌ها قرار می‌دهند که نباید در آنجا تمرکز کنیم و افزوده‌ای هم ندارد. این، یک نوع جریان انحرافی است و واقعاً هم انحراف است. ائمه علیهم‌السلام در عین اینکه شیعه را مدیریت می‌کردند که در درون جامعه اسلامی شکل بگیرد، ولی جامعه شیعه را کاملاً با تقیه ساختند. از کسانی که این تقیه را خیلی خوب بحث کرده‌اند مرحوم شیخ علی‌آقا صفایی هستند که: تقیه را ما نباید به معنی ترک اقدام بگیریم؛ یعنی اقدام متناسب با برنامه‌ریزی دقیق و با شناخت شرایط. در عین این که کاملاً واضح است تقیه‌ای که ما می‌گوییم، به معنی این‌که یک گسست نسلی اتفاق بیفتد و ما اعتقادات شیعه را به نسل بعدی منتقل نکنیم نیست. ائمه علیهم‌السلام هم به ما زیارت عاشورا یاد دادند و هم تقیه را یاد دادند و مراعات هم می‌کردند. امام صادق علیه‌السلام یک حوزه‌ای داشتند که کاملاً معارف شیعه را بسط می‌دادند. اما وقتی با منصور مواجه می‌شدند، گاهی می‌فرمودند امیرالمؤمنین. این معنایش این نیست که حضرت دارند انفعال به خرج می‌دهند ولی دارند یک تدبیری می‌کنند برای این که شیعه را عبور بدهند و جامعه شیعه ساخته بشود. به نظر می‌آید بعضی‌ها در جامعه این ظرفیت را ندارند و درست نمی‌توانند این مسئله را ملاحظه و درک کنند. برای جلوگیری از گسست در جامعه شیعه لازم نیست ما تقیه را زیر پا بگذاریم. اینها به نظر من انحراف است و دشمن‌تراشی می‌کنند و درگیری‌های بزرگ ایجاد می‌کنند. حالا اگر بعضی‌هایشان وابسته نباشند، ولی آنهایی هم که وابسته نیستند، تفکرشان اینطوری است و واقعاً برای ما بحران‌سازی می‌کنند. ما دنبال پان‌اسلامیسم نیستیم، ما دنبال بسط مکتب اهل بیت علیهم‌السلام در عالم هستیم. منتها راه بسط مکتب اهل بیت را خود اهل بیت به ما یاد داده‌اند که چطور باید این اتفاق در مسیر تاریخ بیفتد و با غفلت از این مسیر صحیح، یک نوع انحراف پیدا می‌شود و دشمن‌تراشی‌های بیخود و درگیری‌های هزینه‌ساز بیخود برای جامعه شیعه می‌کند و حرکت شیعه به سمت ظهور را کُند می‌کند.» 🔗 eitaa.com/mirbaqeri_ir/4815 ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 مبارزۀ شیعه با جبهه دنیاخواهی و استکبار، دو تجزیه در جهان ایجاد می‌کند: یک تجزیه در جهان غرب، که مسیحیت صهیونی را از مسیحیت مؤمن جدا می‌کند، و یک تجزیه در جهان اسلام که اهل سنتی که مُحبّ هستند و مستضعف‌اند را از وهابیت و جریان نواصب تفکیک می‌کند. 🔵 استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔸 حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌درستی بر اتحاد و وحدت دنياي اسلام تأکيد کرده و تاکید مي‌کنند. اگر به سمت حرکت نکنیم، بدنه دنیای اسلام از دست می‌رود. 🔸 ما بايد مواظب جنگ‌هاي فرقه‌ای مذهبي‌ای که دشمنان ايجاد مي‌کنند، باشيم؛ ما به آن دامن نزنيم. ما کاري نکنيم که مذهبی‌اي که دشمن دنبال مي‌کند، شعله‌ور بکنيم. برخوردمان با مسئله سقيفه برخورد (ره) باشد. برخورد ایشان برخوردی است که مناقشه‌بردار نيست. بعضي به ایشان اعتراض مي‌کردند که وحدت اسلامی را به هم زده. خُب، خيلی بزرگان از ايشان دفاع کردند. يک مقاله‌ای مرحوم (ره) دارند: «الغدير و وحدت اسلامي». آن مقاله را ببينيد. آنجا تأکيد مي‌کنند که اين نوع بحث، مبدأ وحدت جامعه اسلامی است. 🔸 درست است که ما دنبال وحدت اسلامی هستيم، ولي سؤال مي‌کنم: آيا واقعاً قرائت سلفي [یا قرائت سازشکار] می‌توانند با اسلام ناب به اتحاد واقعي برسند؟! آیا این [نزاع] در جایی سر بر نمی‌دارد؟ 🔸 مبارزه تمدنی‌ شیعه با جبهه دنیاخواهی و مستکبران عالم، در جهان ایجاد می‌کند؛ یک تجزیه در عالم مسیحیت، که مسیحیت صهیونی را از مسیحیت مؤمن (که منحل در دنیاگرایی اُومانیسم و تجدد نشده است)، جدا می‌کند، و همچنین اهل سنتی که مُحبّ هستند و مستضعف‌اند را از وهابیت و جریان نواصب جدا می‌کند. 🔸 يک تجزیه قهري در درون دنياي اسلام اتفاق می‌افتد و صف طرفداران اسلام آمريکایی (چه از نوع اسلام خشن تکفیری و چه از نوع اسلام سازشکار) از صف اسلام ناب جدا می‌شود. و از اسلام، هر دو در کنار جريان غرب و ليبرال دموکراسي، فعاليتهای نيابتی منطقه‌ای انجام می‌دهند. اين درگیری به يک دوقطبی کشيده مي‌شود؛ هم دنياي غرب تجزيه مي‌شود و هم دنياي اسلام. طرفداران غرب در دنياي اسلام، که همان اسلام آمريکايي هستند، در کنار جريان غرب و ليبرال دموکراسي قرار مي‌گيرند و براي بسط نفوذ آن کار مي‌کنند. و طرفداران اديان الهي آرام آرام به سمت دنياي اسلام می‌آیند؛ يعنی يک ترکيب جديد و آرايش جديد از نيروها شکل می‌گیرد؛ از يک طرف، تشيع و انقلاب اسلامي و در کنار آن، مسلماناني که مُحبّ اهل بيت(ع) و درگير با تمدن مادي غرب هستند و در کنار آنها حتي موحداني که به آئين مذهبي خودشان معتقدند مثل مسيحيت سنتی و حتی کليمی‌ها (ما بين يهود و کليم فرق مي‌گذاريم؛ کليمي ها موحديني هستند که پيرو حضرت موساي کليم هستند). اين اتحاد شکل خواهد گرفت و جبهه نفاقی که مدعی بود درگیر با یهود و کفار است، کنار مسیحیت صهیونی و یهود قرار می‌گیرد و این اتفاق، عامل پالایش دستگاه اهل سنت خواهد شد. در واقع، آن تجزیه‌ها مقدمۀ یک است؛ ترکیبی که فراتر از اتحادهای سیاسی، بلکه یک است. این ماهیت الهٰیاتی است که به پایداری این اتحاد کمک می‌کند. (این نکات در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ در کانال ارائه شده است.) 🔗 دیدگاه امام خامنه‌ای دربارۀ علامه امینی(ره) و کتاب الغدیر و مسئله وحدت اسلامی http://farsi.khamenei.ir/book-content?id=20219 🔗 eitaa.com/mirbaqeri_ir/4814 ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 از ضروریات اخلاق اسلامی این است كه انسان روی مسئله ولایت حساس باشد و بداند باری كه الآن روی دوش اسلام است چیست؟ معنا ندارد که من خودم بخواهم با برنامه‌های فردی مهذب بشوم، ولی به مسئله ولایت و بارهایی که روی دوش ولیّ حق قرار دارد، حساس نباشم. همچنان‌که معنا ندارد وقتی امام حسین(ع) را محاصره می‌کنند، دور خانۀ كعبه بچرخی و بخواهی مهذب بشوی!! 📢 از ضروریات اخلاق و تهذیب این است كه انسان در بحران و فشار بتواند یک باری را از دوش ولیّ جامعه بردارد و یارِ ولی فقیه باشد. "یار" باشد نه "بار". دواءِ درد ِ ولیّ حق باشد، نه داءِ ولیّ حق. 💠 آیت‌الله میرباقری: «بدون این كه ما یك حكومت حقی كه دنبال توسعه قدرت اسلام در عالم باشد داشته باشیم و زیر آن پرچم قرار بگیریم رشد اجتماعی، تهذیب اجتماعی و پیدایش ملكات فاضله در جامعه ممكن نیست. بنابراین ما باید سرمایه‌گذاری اساسی برای حفظ و اصلاح چنین حكومتی در حد وسع و توان خودمان بكنیم و نكته مهم این است كه شانه از زیر بار خالی كردن، كار را حل نمی‌كند. بحمدلله یك حكومت حقی در ایران برپا شده است. حالا تا یك مشكلی پیش می‌آید، این درست نیست که هرکداممان یك گوشه گلیم را که گرفته‌ایم رها كنیم. مرد راه کسی است كه در بحران، پای ولایت حق می‌ایستد و الا آنجایی كه نان به نرخ روز خوردن است، طرفداری مشكل نیست! آن‌موقعی كه همه به روی حضرت امیر(ع) شمشیر كشیدند، ارزش مالك اشتر معلوم می‌شود. آن روزی كه به خانه حضرت(ع) می‌ریزند و ریسمان به گردنش می‌اندازند، قدر سلمان و ابوذر معلوم می‌شود. مهم این است كه انسان در بحران و فشار بتواند یك باری را از دوش ولی جامعه بردارد و یار ولی فقیه باشد. یار باشد نه بار. در دوران امیرمؤمنین(ع) یك جنگ بسیار جزئی پیش آمده بود، به مردم گفتند جنگ است. گفتند اگر شما می‌آیید ما هم می‌رویم. حضرت فرمود آیا من مركز حكومت را رها كنم و برای چنین مسئله كوچكی همراه لشكر بیایم؟ من می‌خواهم با شما مشكل خودم را حل كنم، ولی شما به‌جای اینكه دوای من باشید، درد من هستید. این قضیه مثل كسی است كه خار در پایش رفته و می‌خواهد آن را با خار در بیاورد؛ خب این خار، به‌جای اینكه آن خار قبلی را در بیاورد، پای آدم را دوباره خارآلود می‌كند! مهم این است كه انسان بتواند یار ولی حق باشد، نه بار ولی حق. دواء درد ولی حق باشد، نه داء ولی حق. و این آن چیزی است كه جزو ضروریات اخلاق اسلامی است كه انسان روی مسئله ولایت حساس باشد و بداند باری كه الآن روی دوش اسلام است چیست؟ معنا ندارد که من خودم مهذب بشوم، ولی روی مسئله ولایت و بارهایی که روی دوش ولیّ حق قرار دارد، حساس نباشم. همچنان‌که معنا ندارد وقتی امام حسین(ع) را محاصره می‌کنند، دور خانه كعبه بچرخی و بخواهی مهذب بشوی!! تسبیح دست بگیری و ورد بگویی و بخواهی آدم بشوی! این چه آدم‌شدنی است؟! حضرت از مکه که آمدند در خطبه‌شان فرمودند: «مَنْ کانَ فِینَا بَاذِلًا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَائِنَا نَفْسَهُ فَلْیرْحَل مَعَنا». اگر می‌خواهی به سوی خدا بروی، با من بیا! رفته‌ای دور خانه می‌چرخی؟! این کار آدم را به لقاء نمی‌رساند. معنا ندارد وقتی امام حسین علیه‌السلام دارد به جنگ می‌رود، ما روی آن حساسیت نداشته باشیم و ندانیم که چه باری بر دوش اسلام و ولیّ مسلمین است، و خودمان بخواهیم با برنامه‌های فردی خودمان را تهذیب كنیم!» (سال ۱۳۷۴- در ضمنِ جلسات تبیین مبانی حکومت دینی) ☑️ @mirbaqeri_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 صوت سخنرانی مراسم در دفتر مقام معظم رهبری_قم به کلام حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری در تاریخ ١۴٠١/۰۵/۱۶ 🎥 برای مشاهده فیلم این سخنرانی به لینک ذیل مراجعه نمایید: https://aparat.com/v/m2A6O کانال اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در قم @KHAMENEI_QOM
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 صوت سخنرانی مراسم در دفتر مقام معظم رهبری_قم به کلام حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری در تاریخ ١۴٠١/۰۵/۱۷ 🎥 برای مشاهده فیلم این سخنرانی به لینک ذیل مراجعه نمایید: https://aparat.com/v/35WgC کانال اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در قم @KHAMENEI_QOM
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 در فضای مجازی باید فعالیت کنیم، ولی فعالیت ما در این فضا نباید مصداق این شعر باشد که: «شُد غُلامی که آبِ جوی آرَد/ جویِ آب آمد و غُلام بِبُرْد»! 📢 دشمن در فضای مجازی یک طراحی بزرگ برای ایجاد استحاله فرهنگی انجام داده است. اگر با «انگیزۀ درگیری با دشمن»، وارد فضای مجازی نشوید، حذف یا مستحیل می‌شوید. اگر نمی‌خواهید بروید با پرچمداران آنها و با طرحشان درگیر بشوید، حتماً شما را حذف می‌کنند. طرح شما باید طرح درگیری باشد و به‌اندازه هم وارد شوید. 🔵 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: «در فضای مجازی باید فعالیت کنیم ولی فعالیت ما در فضای مجازی نباید مصداق این شعر باشد که: «رفت غلامی که آبِ جوی آرد/ جویِ آب آمد و غلام بِبُرْد»! واقعاً یک طراحی بزرگی کرده‌اند برای استحاله فرهنگی مخاطبان خودشان. اگر با انگیزۀ درگیری با دشمن وارد فضای مجازی نشوید حذف می‌شوید. یعنی اگر نمی‌خواهید بروید که با پرچمداران آنها و با طرحشان درگیر بشوید، حتماً شما را حذف می‌کنند. باید طرح شما طرح درگیری باشد و به اندازه هم بروید. خدا رحمت استاد ما سید منیرالدین حسینی را. یکی از شاگردانشان نقل می‌کردند که: در اول انقلاب، یکی از مجلات زنان را، که تصاویر مبتذلی هم داشت، به ما داده بودند که ارزیابی کنیم و گزارش تهیه کنیم. ایشان به شاگردان سفارش کرده بودند: "این‌گونه نگاه کنید که این‌جور مجلات پر از مار و عقربِ جهنمی است. مراقب باشید که شما را نیش نزنند! تصویری را یک‌بار که دیدید، روی آن را با کاغذی بپوشانید و چسب بزنید (تا دوباره آن تصویر را نبینید) و نکاتتان را روی آن کاغذ بنویسید و هیچ‌وقت بدون وضو وارد این کار نشوید و...". انسان باید دائم توجه داشته باشد و با یک برنامه‌ای، به فضای مجازی ورود و خروج کند. فقط بحث ابتذال‌ها نیست، بعضی اخبارش که از سمت دشمن ارسال می‌شود، خطرناک‌تر از ابتذال است.، مجموعه فضایی که برای ذهن آدم ایجاد می‌کنند و درکی که از شرایط ایجاد می‌کنند درکی است که بیم و امید افراد را به هم می‌ریزد. الآن شما خیال می‌کنید چرا بعضی از حزب‌اللهی‌های ما شرمندگی از انقلاب دارند؟ به خاطر اینکه جنگ روانی دشمن با همین رسانه اتفاق می‌افتد و نقطه‌قوت‌های ما را به تبدیل به نقطه‌ضعف کرده و نقطه‌ضعف‌های خودشان را تبدل به نقطه قوت کرده‌اند. آنها تدریجاً یک مجموعه اطلاعاتی به مخاطبان می‌دهند که تحلیل آنها و افق آنها را عوض می‌کند. این خیلی خطرناک‌تر از ابتذال است، ما در مقابل یک چنین چیزی هستیم. در چنین فضایی باید دائم توکل و توسل داشته باشیم و توجه داشته باشیم و آنجایی که به بن‌بست می‌خوریم برگردیم و نظام فکری خودمان و اطلاعات خودمان را تقویت کنیم. نه اینکه پنج سال در این فضا باشیم و بعد آرام‌آرام خدای‌ناکرده انحراف فرهنگی و فکری و اعتقادی پیدا کنیم و سرباز آن طرف بشویم! برای دفع این خطر، مراقبه و دقت لازم است. این خیلی نکتۀ مهمی است.» ☑️ @mirbaqeri_ir
❇️ گفت‌وگو و تبادل‌ِنظرِ «الکساندر دوگین» با «آیت‌الله میرباقری» دربارۀ مدرنیته و آخرالزمان (در سال ۱۳‌۹۴) 🌀 مشرق‌نیوز ▶️ https://b2n.ir/s70470 🌀 رجانیوز ▶️ https://b2n.ir/q72202 ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 مسئلۀ ما مسئلۀ حکمرانی و مسئله انقلاب صنعتی است. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: «هنوز هم وقتی احیاناً صحبت از نسبت دین و صنعت می‌کنیم، عده‌ای می‌گویند یعنی نظر شما این است که هواپیما حرام است یا از برق استفاده نکنیم؟! این حرف‌ها به این دلیل است که توجه نمی‌کنند که مسئلۀ ما مسئلۀ انقلاب صنعتی است، نه محصولاتش. البته باز هم باید جلوتر برویم و بگوییم: مسئله ما حتی انقلاب علمی و صنعتی هم نیست، بلکه مسئلۀ ما مسئلۀ حکمرانی مادی بر جهان است که دارد از طریق انقلاب علمی و صنعتی اتفاق می‌افتد.» «روشن است که اگر ما به قله‌های علم مدرن نرسیم حتماً دولت اسلامی شکل نخواهد گرفت و اگر هم به قله‌ها برسیم ولی باز هم همین مسیر را ادامه بدهیم باز هم آورده‌ای برای ما ندارد؛ ما باید بتوانیم تحولی در مسیر علم ایجاد کنیم تا اندیشه در چهارچوبه‌های جدید شکل بگیرد و منتهی به دانش اسلامی و تمدن اسلامی بشود.» 👉https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4573 ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️ زیارت ناحیه مقدسه ظهر عاشورا ۱۴‌۰۱ 🎤 استاد میرباقری 🔰هیئت ثارالله قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙پیش چشمم تو را سر بریدند... ◾️روضه شهادت امام سجاد علیه السلام
📢 تسخیر لانۀ جاسوسی و زندانی کردنِ جاسوس‌های آمریکایی، ابّهت آمریکا را شکست و به ملت‌ها فهماند که آمریکا و ابرقدرت‌ها، به‌اندازه‌ای که ادعا می‌کنند قدرت ندارند! این، دستاوردِ بزرگی بود. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: «وقتی دانشجوهای خط امام، یک سال و نیم، جاسوس‌های آمریکا را نگه داشتند، وقتی می‌خواستند آزادشان کنند جریان‌های مخالف سروصدا کردند که آقا! اگر شما می‌خواستید اینها را اعدام کنید، چرا آزاد می‌کنید؟! اگر می‌خواستید آزاد کنید چرا یک سال نگه داشتید؟! رابطه ما با اروپا را هم خراب کردید. هنوز بنی‌صدر سر کار بود. امام بزرگوار آنجا یک سخنرانی کردند و فرمودند: شاه آن‌قدری که ادعا می‌کرد قدرت نداشت! خدا این را به ما فهماند. حمله کردیم، ابهت شاه را شکستیم و ملت آزاد شدند و قیام کردند. آمریکا و ابرقدرت‌ها هم به‌اندازه‌ای که ادعا می‌کنند قدرت ندارند. آنها پیش از این، با "کشتی‌ حرکت‌ دادن" دولت ساقط می‌کردند. ما می‌خواستیم این ابهت را بشکنیم که شکستیم. و واقعاً هم شکسته شد.» ☑️ @mirbaqeri_ir ➖➖➖➖➖➖ 🔗 امام خمینی (قُدّ‌ِسَ سِرُّه الشریف): «...ارزش‏‎ ‎‏این [تصرف لانه جاسوسی] در عالَم به این است که شما یک بتی که اینها درست کرده بودند و بت بزرگی بود که‏‎ ‎‏همۀ ممالک را گرفته بود، شکستید. این، یک جنبۀ سیاسی و ارزش سیاسی‏‎ ‎‏داشت که همۀ ارزشها پیش او کوچک‌اند.‏ ارزش این عمل این است که آن بت بزرگی که برای ملتها تراشیده‏‎ ‎‏بودند، شکسته شد. ارزش این عمل یک ارزشی نیست که ما بتوانیم به میزان‏‎ ‎‏درآوریم. اینها ارزش دارد به اینکه ما نصف ملتمان هم [برای آن] کشته شوند». ◀️ لینک متن کامل سخنرانی امام راحل (رحمة الله علیه): https://b2n.ir/q83271
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت‌اللّه میرباقری: خودمان را با مطالعه یک کتاب اخلاقی بی‌نیاز نبینیم؛ مبلغین ما محتاج عقبه پژوهشی هستند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
"معارف اهل‌بیت را ما گاهی سهل می‌گیریم. معارف اهل‌بیت بسیار جدی است. فهم روایات خیلی ارزشمند است. این روایت از امام صادق علیه‌ السلام است که فرمود: «اعرفوا منازل شیعتنا بقدر روایتهم و معرفتهم». جایگاه شیعیان ما اگر می‌خواهید ببینید که چگونه است ببینید چقدر با روایات و معارف ما آشنا هستند. بعد فرمودند راه وصول به معرفت هم یک چیز بیشتر نیست: «و المعرفة هی الدرایة للروایه». معارف ناشی از فهم روایات ماست؛ اگر کسی کلام ما را فهمید از طریق این کلمات به معارف می‌رسد. سپس فرمودند «و بالدرایات للروایات یعلوا المومن الی اقصی درجات الایمان». سیر مؤمن تا عالی‌ترین درجات نورانی ایمان، با فهم روایت ماست." ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 یک مداح موفق آن کسی است که ده‌ها مقتل را زیر و رو کرده باشد و ارزش این مقاتل برایش معلوم باشد و بتواند از لطافت‌هایی که در آن مقاتل وجود دارد استفاده کند. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔸 یک مداحِ خوب شدن و یک شاعر آئینیِ خوب شدن، نیازمند به یک سلسله فضایل است. یک سلسله از این فضایل، صوری هستند و یک سلسله از این فضایل، باطنی هستند. اگر انسان هر دو را کسب نکرد ماندگار در این وادی نمی‌شود. آن فضایل ظاهری، علوم ظاهری است که باید بلد باشند.  🔸 یک روضه‌خوان و مداح خوب باید اطلاعات علمی زیادی باید داشته باشد. باید لااقل تاریخ صدر اسلام و تاریخ زندگی اهل‌بیت را به‌خوبی و عالمانه بداند و نه جسته و گریخته.  🔸 یک مداح خوب اگر بخواهد در این زمینه خدمت‌گزار خوبی باشد، گمان من این است که باید مقاتل را زیر و رو کرده باشد نه تنها یک مقتل. یک مداح موفق آن کسی است که ده‌ها مقتل را زیر و رو کرده باشد و زیروبمِ این مقاتل و ارزش این مقاتل برایش معلوم باشد و بتواند از لطافت‌هایی که در آن مقاتل وجود دارد استفاده کند. البته حداقل این است که یک مقتل صحیح معتبر و غنی مبنای کار او باشد و هر محرّم مقتل را مرور کند؛ ولی واقعاً یک مداح خوب و کسی که می‌خواهد شعر آئینی خوب بگوید، باید ده‌ها مقتل را به‌خوبی خوانده باشد و مسلط به مقاتل  و تاریخ این مقتل‌نویسی و امثال این‌ها باشد و در این زمینه‌ها باید مطالعات فراوان و عالمانه‌ای داشته باشد. 🔸 همچنین باید نسبت به ادبیات عرب و زبان عربی حتماً آشنایی داشته باشد. به گمان من اگر یک مداح می‌خواهد موفق باشد باید بتواند منابع اصلی ما در وادی معارف اهل‌بیت و مقاتل دست پیدا کند و نه مقاتل دسته دو و درجه دو و لذا باید به ادبیات عرب در حد توجه به منابع اولیه آشنا باشد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا