eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
30.6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
320 ویدیو
133 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 استاد میرباقری | خطبه‌های نماز عید سعید فطر در مسجد مقدس جمکران ☑️ @mirbaqeri_ir
تجمّعات عظیم مذهبی و سیاسی در ماه مبارک رمضان و راهپیمایی باشکوه روز قدس نشان داد که جبهۀ مؤمنان بر دشمنان پیروز شده است. تلاش دشمن در جنگ ترکیبی این است که سرمایۀ معنوی را تضعیف کند، در حالی که حضور مردم نشان می‌دهد که دشمن موفق نبوده. هرچند ضربه‌هایی زده، اما ما نیز ضربه‌های کاری وارد کرده‌ایم. ☑️ @mirbaqeri_ir
«خیلی‌ها، باید سختی‌های برزخ و قیامت را طی کنند تا قلبشان از شرک پاک شود و بفهمند جز خدا کسی کاره‌ای نیست و به فکر انسان نیست! ما اگر در همین سحرها متوجّهِ تنهایی‌ها و غفلت‌های خودمان بشویم، خدای متعال، همۀ آن سختی‌ها را از ما بر می‌دارد و کار، به سختی‌های جان‌کَندن و برزخ و قیامت نمی‌کشد ☑️ @mirbaqeri_ir
💠 چند ویراست در ویراستی، دربارۀ ولایت فقیه و مکتب انتظار. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5358 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5368 ☑️ https://virasty.com/Mirbaqeri_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 استاد میرباقری | جایگاه حرم‌های امامان ◀️ دنیا محلّ تلاقیِ ما با امام است. ما را به دنیا آوردند و امام هم تنزّل پیدا کرده که ما با امام تلاقی کنیم و بقیۀ سلوک، سلوک با امام است. زیارت امام، تلاقی با امام است. حرم‌های امامان، محل تلاقی ما با امام است. ◀️ تخریب حرم امام تخریب بیت نبوت است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ ریاضتِ چنین و چنان، اگر با همراه نباشد، در دستگاه خدا ارزشی ندارد. ⚡️ ابلیس دو رکعت نماز خواند و ۴۰‌۰۰ سال طول کشید، اما این نماز در ترازوی خدای متعال هیچ وزنی ندارد. ☑️ eitaa.com/mirbaqeri_ir
📣 این چه نوع تعریف از اخلاق است که بگوییم فلان شخص، عارف و مُهذّب است اما برای او مهمّ نباشد که پرچمِ اسلام شکست بخورد یا پیروز شود؟! این نوع اخلاق، همان اخلاقِ یونان است! اخلاقِ انبیاء اخلاقِ تولّی و تبرّی است. 💠 آیت‌الله میرباقری: «اگر می‌خواهیم نظام اخلاقی اسلام را تنظیم کنیم، بالاتر از همه‌چیز باید «عبودیت و مسکنت» را بنویسیم و در ذیل آن، «تولّی و تبرّی» را قرار دهیم. طریقِ قُرب، تولّی و تبرّی است؛ همچنان‌که در زیارت عاشورا آمده است: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ فِي هَذَا الْيَوْمِ وَ فِي مَوْقِفِي هَذَا وَ أَيَّامِ حَيَاتِي بِالْبَرَاءَةِ مِنْهُمْ وَ اللَّعْنَةِ عَلَيْهِمْ وَ بِالْمُوَالاةِ لِنَبِيِّكَ وَ آلِ نَبِيِّكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمُ السَّلَام‏». «تخلّقِ کامل» یعنی «تبرّی کامل و تولّی کامل». کسی که از دشمنان تاریخی سیّدالشُّهدا(ع) تبرّی ندارد، چگونه می‌تواند بگوید من یک انسان اخلاقی هستم؟‌ انسانی که نسبت‌به پرچم اسلام حسّاسیت ندارد، چطور می‌تواند بگوید من متخلّق هستم؟ این چه نوع تعریف از اخلاق است که بگوییم فلان شخص، عارف و مُهذّب است اما برای او مهمّ نباشد که پرچمِ اسلام شکست بخورد یا پیروز شود؟ این نوع اخلاق، همان اخلاقِ یونان است! اخلاقِ انبیاء اخلاقِ تولّی و تبرّی است. تبرّی و تولّی به این معنا، یکی از فروع دین نیست، بلکه‌ جزو اصول دین و از ارکان توحید است.» (منبع: کتاب / در آستانۀ نشر) ☑️ @mirbaqeri_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 آیت‌الله میرباقری | قطعۀ صوتیِ قدیمی (۱۳‌۸۱/۲/۱۹)، با عنوان «رابطۀ اخلاق و ولایت» ◀️ اگر می‌خواهیم منازلُ‌السّالکین و منازلُ‌العارفین بنویسیم، باید «منازل سیر در ولایت الهیّه» را بنویسیم. بسیاری از آنچه در سلوک و عرفان و اخلاق نوشته شده است، باید به این اصل قید بخورد. البته نباید بین ولایت و اخلاق، به‌صورت مکانیکی جمع کرد، بلکه روح اخلاق باید به ولایت برگردد. ◀️ امر به معروف یعنی تلاش برای گسترش جریان ولایت حقه. نهی از منکر یعنی جلوگیری از گسترش جریان ولایت طاغوت. جهاد اصغر و جهاد اکبر هم به همین مبنا بر می‌گردد. ◀️ گناه، ولایت طاغوت را تقویت می‌کند. گناه، مثل دمیدن در آتش نمرود است. ◀️ همۀ میثاق‌ها و امتحان‌ها به این بر می‌گردد که آیا توحید و ولایت را قبول می‌کنیم و با آن راه می‌رویم یا خیر؟ ◀️ ما از طریق فتنه‌ها و ابتلائات، به تولّی و تبرّی می‌رسیم. 🖇https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5375 ☑️ @mirbaqeri_ir
«اگر ما وارد عرصۀ تربیت شده‌ایم، باید بدانیم که معلّمی نیست، معلّمی نوعی است و با پا گذاشتن در این عرصه، انجام این مأموریت الٰهی را به دوش گرفته و پذیرفته‌ایم. این مأموریت، نیازمند محبّت و فداکاری است.» ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 سه دهۀ قبل، به یک اردوی دانشجویی در مشهد رفته بودیم. در قطار که برمی‌گشتیم، در مباحثات، نقدی به یکی از کتاب‌های علامه جعفری کردم. آقایی آنجا بود که هم باسواد بود و هم اخلاقی. من را یواشکی صدا زد و گفت: "فلانی، شما که ایشان را جلوی این دانشجویان نقد می‌کنی، به سبد چه کسی می‌ریزد؟ به سبد رقیبش، سروش!" من دیدم چه حرف حکیمانه‌ای زد. 🔰 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: "یادم هست سه دهۀ قبل، به یک اردوی دانشجویی در مشهد مقدس رفته بودیم. در قطار که برمی‌گشتیم، در مباحثات، یک نقدی به یکی از کتاب‌های علامه جعفری کردم. یک آقایی آنجا بود که هم باسواد بود و هم اخلاقی. من را یواشکی صدا زد و گفت: «فلانی، شما که علامه جعفری را جلوی این دانشجویان نقد می‌کنی، به سبد چه کسی می‌ریزد؟ در سبد سروش. الآن دو قطب در دانشگاه هست: جریان روشنفکری که لیدرش آقای سروش است و این طرف هم جریان انقلابی که لیدرش آقای محمدتقی جعفری است. او را که نقد کنید، در سبد رقیبش می‌ریزد. اینجا جای نقد آقای جعفری نیست». من دیدم چه حرف حکیمانه‌ای زد. ما باید حواسمان جمع باشد که دعواهای بی‌خود درست نکنیم که نتیجه‌اش در سبد رقیب بریزد. ما آن‌هایی که باید جذب کنیم، دفع نکنیم و آن‌هایی را که باید دفع کنیم بی‌خودی جذب نکنیم و روی آنها سرمایه‌گذاری نکنیم." ☑️ @mirbaqeri_ir