eitaa logo
تاملات قرآنی - روایی
986 دنبال‌کننده
146 عکس
7 ویدیو
72 فایل
🔰 تاملات قرآنیـروایی در مقیاسِ «فردی، اجتماعی و تمدنی» 🔅 تفسیر برگزیده‌ی آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام 📚 در آثار استاد میرباقری حفظه‌الله ♻️ مدیر کانال @esteghase (این کانال توسط علاقمندان به مباحث استاد و بصورت خودجوش اداره میشود)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰اسرار نهفته در داستان اطعام اهل بیت (ع) 👈 این اطعام، یک نمونه و یک مَثَل است که عوالم بعدی را بفهمیم! 🔹بالاتر از این، ممکن نیست؛ آدم روزه گرفته باشد و در روز سومِ روزه‌اش، که دیگر کسی محتاج‌تر از خودش نیست، طعامش را اطعام کند و خودش با آب افطار کند. به‌خصوص طعامی که به یک معنا قرض و نسیه است؛ وجود مقدس فاطمه زهرا (س) که همه افعالش اسرار عبادات است، در ازای این جو یا گندم نسیه، کار یدی انجام داده‌اند و بعد این جو یا گندم به دست مبارک حضرت به طعامی تبدیل شده است و در نهایت هم این طعام را با این کیفیت اطعام کرده‌اند. این فعل، همان نسبت به ابرار در عالم آخرت است. 🔸«وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْكیناً وَ یتیماً وَ أَسیراً» این فرازها بیان شفاعت امیرالمؤمنین (ع) و اهل بیت ایشان (ع) نسبت به ابرار است. چون شرّ روز قیامت فراگیر است، برای ابرار می‌ترسند؛ لذا برای اینکه آن شر، ابرار را نگیرد، لقمه سفره خودشان را اطعام می‌کنند. 🔹کسی که از سر محبت الهی در این دنیا به مسکین و یتیم و اسیر اطعام می‌کند، در همه عوالم حاضر است که در محبت خدا همه سختیها را تحمل کند تا ابرار را به منزل برساند. کسی که از شکم گرسنه نمی‌گذرد، از قلبهای محتاج می‌گذرد؟ از ارواحی که محتاج رزقهای باطنی هستند و رزق معرفت، محبت و درجات بهشت می‌خواهند، می‌گذرد؟ 🔸این بزرگواران هستند. کسی که سراسر محبت خداست، توجهش به خلق هم و برای خداست. آنها شفیع کل هستند و در همه عوالم شفاعت می‌کنند؛ این شفاعت هم است. این اطعام، یک نمونه و یک مَثَل است که عوالم بعدی را بفهمیم؛ آن عوالم هم همین طور است. 🔹پس داستان، داستان (ع) است. در روایت است حضرت در بستر رحلت و شهادت بودند که جبرئیل آمد و عرض کرد همه آسمان‌ها را تزئین کرده‌ایم. حضرت فرمودند اینها من را خوشحال نمی‌کند؛ بگو امتم چه می‌شوند؟ «وَ یخافُونَ یوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطیراً»؛ نگران هستند که مبادا آن شرّ فراگیر، محبین و دوستان ایشان و آنها را که در راه هستند، بگیرد. کسی که اینگونه اطعام می‌کند، شفاعتش هم به این صورت است؛ ما را در قیامت تا آخرین درجات می‌برد، هیچ پاداشی هم از ما نمیخواهد؛ «إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُریدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً». این اطعام برای کسی که یتیم و مسکین آنها شد، دائمی است. 🔸پس خدای متعال به ما نعمت داده‌ است؛ اگر این نعمت را کردیم، سرانجامش «سَلاسِلَ وَ أَغْلالاً وَ سَعیرا» است. اگر هم بودیم، جزو ابرار می‌شویم؛ آن وقت آن سبیل، شفیع ما می‌شود؛ اهل‌بیت (ع) هم شُفعاءاند، هم سبیل‌اند و هم صراط. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
هل أتی.mp3
19M
📼 تفسیر صوتی سوره «هل أتی» #تفسیر_سوره_هل_اتی #تفسیر_صوتی (39 دقیقه، 18مگ) 👇 فهرست مباحث در 👇 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔰 راز سختی های دوران غیبت! 🔹 به‌طور کلی، این یک سنت الهی است که وقتی پیغمبری را می‌فرستد، همراهش سختی‌ها می‌آید. «وَ ما أَرْسَلْنا فی‏ قَرْیةٍ مِنْ نَبِی إِلاَّ أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یضَّرَّعُونَ‏» [اعراف:94] بعد اگر به مرحله ایمان و تقوا می‌رسیدند، درهای آسمان و زمین به‌رویشان باز می‌شد؛ «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ» [اعراف:96] 🔸 همه خیرات، برای متقین و برای اهل ایمان است؛ دیگران اگر روزی می‌خورند، از کنار دست مؤمنین است، نه اینکه آنها اصل باشند. ولی این مقدمات و این رنجها و سختیها، برای آن است که اینها به و برسند؛ اگر به مرحله‌ای رسیدند که دیگر آمدوشد نعمت‌ها مشغولشان نکرد، تمام درها به‌رویشان باز می‌شود. تا وقتی به آنجا نرسند که آمدوشدها آنها را از هدف غافل نکند، ما درها را می‌بندیم تا غافل نشوند و دنبال این پیامبر راه بیفتند و به رشد برسند؛ وقتی به رشد رسیدند، همه درها به‌رویشان باز می‌شود. 🔹 وقتی پيامبر آمدند، مسلمانها مدت‌ها در مکه در شعب ابیطالب در محاصره بودند. بعد به مدينه آمدند و جنگ‌های فراوانی داشتند. اصحاب صفه گاهی غذايی برای خوردن نداشتند. در بعضی جنگ‌ها يک خرما را چند نفر در يک روز تقسيم مي‌کردند. در مقابل گشايش‌های فراوانی که به حسب ظاهر برای کفار قريش و ايران و روم و... وجود داشت، اصحاب حضرت این همه رنج داشتند. اگر کسی نگاهش محدود باشد، به پیامبر می‌گوید شما آمدید اما مشکلات حل نشد؛ نه یک روز و دو روز و نه ده روز و بیست روز، 23 سال است شما پیغمبرید! در مکه سال‌ها با سختی گذشت و مشکلات حل نشد؛ در مدینه گفتیم دیگر حکومت تشکیل داده اید و مشکلات حل می‌شود، ولی هر روز کار دشوارتر شد! 🔸 این دشواری‌ها تا عصر ظهور در امت حضرت هست. گشایش‌ها همیشه گشایش‌های موقت بوده و این سختی‌ها تا عصر ظهور هست. به‌خصوص که الآن دوره چیرگی ظاهری قدرت‌های مستکبر و مادی در جهان است، ممکن است کسی توهم کند که ما رها شده ایم و بگوید این چه حقانیتی است؟! همه امکانات و قدرت در دست دیگران است، ولی ما ادعای حقانیت می‌کنیم! 👈 این سختی‌ها برای آن است که مردم آماده شوند. «إِنَ‏ أَمْرَنَا صَعْبٌ‏ مُسْتَصْعَبٌ‏»؛ و ولایت معصوم، امر دشواری است و انسان‌ها باید آماده شوند. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
💥 دعای مخصوص روز اول ماه محرم ✨ امام رضا (ع) فرمودند اگر کسی شهادت میخواهد، نسل پاک و آبادی میخواهد که در مسیر سیدالشهدا (ع) باشد، میخواهد امکانات و مالش در مسیر حضرت باشد، حضرت فرمودند راهش این است که روز اول محرم را بگیرید و همین را بکنید که دعای شما مستجاب می شود. ✨ اگر کسی میخواهد توفیق خدمتگذاری به ساحت مقدس امام حسین (ع) و تاسی به ایشان را در برنامه هایش داشته باشد، راهش این است. ✨ هر دعایی وقتی دارد و بهار این دعا در روز اول محرم است؛ فرصت اول محرم یک باب خاصی به شهادت سیدالشهدا(ع) باز می شود. 🔻 متن کامل در 🔻 https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/950
💥 هر دعایی وقتی دارد و بهار این دعا در روز اول محرم است ... 🌟 ریان بن شبیب نقل می کند روز اول محرم محضر امام رضا (علیه السلام) رسیدم. حضرت فرمودند امروز روزی است که خدای متعال دعای زکریا را مستجاب کرد و به او یحیی را عنایت کرد که حالا داستانش در روایات مفصل آمده است. 🌟 جناب زکریا وقتی در سیر معنوی خودش، مقامات پنج تن به او عرضه شد، به این وجودهای نورانی و مقدس متوسل میشد. وقتی به نام سیدالشهداء می رسید و متوسل به حضرت می شد، به جناب زکریا حالت حزن و اندوه دست می داد. ایشان از جبرئیل سوال کرد و جبرائیل داستان عاشورا را برای حضرت با رمز بیان کرد که حدیثش در کتاب شریف احتجاج آمده هست. «کهیعص» [مریم:1] این پنج حرف اشاره به داستان عاشوراست. با اشاره و رمز داستان عاشورا را به حضرت زکریا گفتند. در نقل این است که ایشان چند روز عزادار بود و گفتگویش با مردم قطع شد و بعد از خدای متعال تقاضا کرد فرزندی به او عطا کند و این فرزند در راه خدا به شهادت برسد و این فرزند هم فرزند استثنایی و فوق العاده باشد و محبتش در دل حضرت جا بگیرد تا حضرت در مصیبت وجود مقدس رسول خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم) و سیدالشهداء شریک بشود. 🌟 این همانجایی است که انبیاء در سیر خودشان تاسی به نبی اکرم می کردند و با شفاعت نبی اکرم سیر می کردند. یکی از مقاماتش همین داستان حضرت زکریا است که خدای متعال دعا را مستجاب کرد و حضرت یحیی(ع) را به ایشان دادند و همه می دانید داستان شهادت حضرت یحیی که یک شهادت ویژه ای است، خیلی شبیه به شهادت سیدالشهداست. 🌟 حضرت هم در طول مسافرت کربلا مکرر از حضرت یحیی یاد کردند گاهی می فرمودند مرا به بی وفایی دنیا همین بس که سر مثل یحیایی برای ناپاک زاده ها به عنوان هدیه برده شد؛ دقیقا مثل داستان خود سیدالشهداست دیگر که سر مطهرشان را برای ابن زیاد و یزید به عنوان هدیه برده شد. یحیی چنین شخصیتی است در شهادت تشبه به حضرت دارد و این را خدای متعال در اجابت دعای حضرت زکریا به ایشان عنایت کرده. 🌟 حضرت فرمودند ریان بن شبیب در این روز اول محرم که حضرت زکریا دعا کردند و دعایشان مستجاب شد. تلقی من این است که اگر کسی شهادت میخواهد، نسل پاک و آبادی میخواهد که در مسیر سیدالشهدا (ع) باشد، میخواهد امکانات و مالش در مسیر حضرت باشد، طبق فرموده امام رضا(ع) راهش این است که روز اول محرم را بگیرید و این را بکنید که دعای شما مستجاب می شود. اگر کسی میخواهد توفیق خدمتگذاری به ساحت مقدس امام حسین (ع) و تاسی به ایشان را در برنامه هایش داشته باشد، راهش این است. 🌟 هر دعایی وقتی دارد و بهار این دعا در روز اول محرم است؛ فرصت اول محرم یک باب خاصی به شهادت سیدالشهدا(ع) باز می شود. (شب اول محرم 1398ـ حوزه مبارکه فیضیه قم) 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
📣 میرباقری در دهه اول محرم 1. تفسیر سوره مجادله شبها در حوزه مبارکه فیضیه / هیات ثارالله قم 2.تفسیر سوره کهف صبحها در حسینیه حضرت زهرا (س) پخش تلویزیونی از در ساعت۱۸ 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔻 چهار شرط همراهی با کاروان امام حسین علیه‌السلام سیدالشهداء علیه‌السلام وقتی می‌خواستند در روز هشتم ذی‌حجه (روز ترویه) از مکه بیرون بیایند، یک خطبه‌ای دارند که ظاهر آن، خطاب به کسانی است که در سال ۶۰ هجری در مکه هستند و حضرت دارند آن‌ها را دعوت می کنند؛ ولی خطاب ایشان عام است و همه ما هم گویا مخاطب این خطبه حضرت هستیم. اگر اجابت کنیم، حضرت از ما هم دست‌گیری می‌کنند و ما را هم به کاروان خودشان ملحق می‌کنند: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْيَرْحَلْ‏ مَعَنَا». چهار نکته در همین فراز کوتاه هست: 1️⃣ از جان گذشتن «بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَه‏» این مسیر مسیری است که انسان باید از جان خودش عبور کرده باشد. اگر کسی می‌خواهد با امام حسین حرکت کند، باید جانش را کف دست گرفته باشد و همه‌ی سرمایه‌اش را بیاورد. کسی که به تعلقات خودش چسبیده؛ به مالش، به زندگی‌اش، به جانش علاقه‌مند است و می‌خواهد این‌ها را حفظ کند، نمی‌تواند در این کاروان حرکت بکند. امام حسین با همه‌‌ی سرمایه‌ی ما کار دارند. با خود ما کار دارند؛ می‌خواهند این جان را از ما بگیرند و به خدا برسانند. کسانی پا به این میدان می‌گذارند که می‌دانند جان دادن در رکاب سیدالشهداء «غرامت» نیست، بلکه «غنیمت» ماست. 2️⃣ آمادگی لقاء‏ اگر کسی خودش را آماده لقاء الله کرده «مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ» با ما حرکت کند. کسی که مشغول به دنیا نیست، از دنیا بزرگ‌تر شده، دلش از دنیا بیرون رفته و آماده‌ی لقاء خداست، می‌تواند با ما حرکت کند. کسانی که هنوز از دنیا بزرگ‌تر نشده‌اند و تمام همشان این است که به چرب و شیرین دنیا برسند، این‌ها با امام همراه نمی‌شوند. 3️⃣ کوچ از دنیا در قدم اول باید کوچ کنند از دنیا: «فَلْيَرْحَل‏». کوچ به معنی مسافرت نیست. مسافر غیر از راحل است. مسافر وطنش پشت سرش است، می‌رود و برمی‌گردد؛ اما راحل آن کسی است که دل از وطن شسته، چشم از وطن برداشته و وطنش پیش رویش است. لذا به فکر برگشتن نیست. اگر کسی مشتاق لقاء خدا شده، همه‌ی سرمایه‌اش را در دست گرفته که این سرمایه را ببرد و به لقاء خدا برساند، این باید از دار دنیا کوچ کند. دیگر دنیا وطنش نباشد و به هیچ وجه قصد برگشت نداشته باشد. 4️⃣ معیت با امام شرط چهارم -که مهم‌ترین شرط است- این است: فَلْيَرْحَلْ‏ «مَعَنَا». باید خودش را به امام برساند. مهمترین نکته در سفر الی الله همین است. راهی به سوی خدا نیست الا با امام. این راه با پای ما رفتنی نیست؛ نه با پای دل، نه با پای عقل... آن‌هایی که با امام حرکت نمی‌کنند، طعمه‌ی شیطان می‌شوند. گاهی اشتیاق و بی‌قراری هم دارد، شوری هم در دلش می‌افتد، دلش گرم می‌شود، می‌خواهد حرکت کند به سمت خدا، ولی اگر با امام حرکت نکند به مقصد نمی‌رسد. الان هم مسئله همین است؛ الان هم اگر کسی می‌خواهد به خدا برسد، باید با کاروان امام حسین علیه‌السلام حرکت کند. (شب اول محرم 1398ـ حرم مطهر حضرت معصومه (س) ) 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
💥 بهترین دعا برای پدر و مادر در زیارت عاشورا آمده ...‏ 🌟یک موقع من به ذهنم می آمد که چرا دائما می گوییم «بِأَبِي أَنْتَ‏ وَ أُمِّي‏»؟ این چه حرفی است؟! خب از کیسه خودت خرج کن! چرا میگویی پدرم و مادرم به فدای تو؟! اهل و عیالم به فدای تو؟! بعد یک آقایی، یک داستانی را نقل کرد و متوجه شدم اصلا مسئله چی است. نقل میکرد که شخصی هر روز زیارت عاشورا میخواند و در زیارتش عرضه می داشت: «بِأَبِي أَنْتَ‏ وَ أُمِّي». یک روز این زیارت را نخواند؛ پدر و مادرش در خواب آمدند و از او گلایه کردند که چرا برای ما دعا نکردی. 🌟 این دعاست؛ بهترین دعا برای پدر و مادر این است که فدای امام حسین بشوند. ما اگر فدای امام حسین نشویم فدای دنیا می شویم. اگر کسی با امام حسین همراه نشود، فدای دستگاه شیطان خواهد شد. آنهایی که خودشان را به امام حسین رساندند بهشتی شدند. جاودانه شدند. این بهترین دعاست. در زیارت جامعه کبیره از معصومین (ع) چنین میخواهیم «بِأَبِی أَنْتُمْ وَ أُمِّی وَ نَفْسِی وَ أَهْلِی وَ مَالِی» یک کاری بکن پدر و مادر من، اهل و عیال من، مالم و همه هستی ام را فدای تو کنم. 🌟جبهه سیدالشهداء تماما نفع است و هیچ ضرری در آن نیست! جبهه دشمن هم تماما ضرر است. مگر اصحاب عاشورا ضرر کردند؟ بله، غنایم طرف دشمن بود؛ به حسب ظاهر فتوحات و پیروزی ها آن طرف بود، ولی واقعا کدام ضرر کردند؟ 👈 جبهه حق همیشه همینطور بوده! الان هم سختی و عسر هست، ولی «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً» خدای متعال در در دل همین سختیها، برای مومنین گشایش می کند. آنهایی که از وسط این سختی رد نمی شوند، برای همیشه در عسر می مانند؛ اما آنهایی که با حضرت راه می روند، از وسط این سختی به یسر میرسند. (شب ۴محرم ـ حوزه مبارکه فیضیه قم) 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔰 هشت دستور امام رضا (ع) برای بهره مندی بهتر از ماه محرم امام رضا (ع) در روز اول محرم به ریان بن شبیب خطاب کردند و چند نکته اساسی درباره تکالیف و فرمودند. البته این دستورها، عام است و مختص به محرم نیست. اما بهار اين تکاليف، محرم است. 1️⃣ روزه و دعا برای فرزندان اگر کسی شهادت می¬خواهد، نسل پاک و آبادی می¬خواهد که در مسیر سیدالشهدا (ع) باشد، می¬خواهد امکانات و مالش در مسیر حضرت باشد، امام رضا(ع) فرمودند راهش این است که روز اول محرم را روزه بگیرید و این دعا را بکنید که دعای شما مستجاب می شود. اگر کسی می¬خواهد توفیق خدمت-گذاری به ساحت مقدس امام حسین (ع) و تاسی به ایشان را در برنامه¬هایش داشته باشد، راهش این است. هر دعایی وقتی دارد و بهار این دعا در روز اول محرم است؛ فرصت اول محرم یک باب خاصی به شهادت سیدالشهدا باز می شود. 2️⃣ اشک و بکاء دستور دوم این است. امام رضا فرمودند اگر بناست گریه کنی «إِنْ‏ كُنْتَ‏ بَاكِياً لِشَيْ‏ءٍ فَابْكِ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (ع)» ابن الشبیب! اگر گریه کنی بر امام حسین به گونه¬ای که اشکت بر صورت جاری بشود، خدای متعال گناه تو را، کم یا زیاد بزرگ یا کوچک، همه را میبخشد و پاک میکند.‏ بعد امام رضا فرموند: از اول محرم کسی لبخند بر لبان پدر من نمی دید، تا روز عاشورا که روز حزن و اندوه پدر من بود. الان هم ساحت وجود مقدس امام زمان (عج) همینطوری است. 3️⃣ زیارت سید الشهداء ابن الشبیب! اگر دوست می داری که خدای متعال همه گناهانت را بیامرزد، خودت را به زیارت امام حسین علیه السلام برسان «فَزُرِ الْحُسَيْنَ (ع)» اصل زیارت همان بار برداشتن و به طرف حضرت رفتن است، ولی انسان از راه دور هم میتواند به ثواب این زیارت و برکات این زیارت نائل بشود. 4️⃣ لعن بر دشمنان امام حسین (ع) بعد فرمودند اگر میخواهی در آن غرفه¬های بهشتی با رسول خدا (ص) باشی دشمنان حضرت را لعن کن. این هم یک دستور سلوکی بسیار مهم است. توجه به لعن دشمنان حضرت و فاصله گرفتن و تبری جستن از دشمنان حضرت که جزو بهترین دعاهاست. 5️⃣تمنای وصال ابن الشبیب! اگر خوشحال می شوی که ثوابی که خدا به شهدای عاشورا شهدای سیدالشهداء داده، مثل آن ثواب را به تو بدهد دستور این است: هر وقت یاد امام حسین علیه السلام می افتی چنین دعا کن: «يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً» ای کاش من هم موفق می شدم و با شهدای کربلا می بودم. حضرت فرمود اگر بتوانی این تقاضا را به ساحت مقدس سیدالشهداء بکنی آن ثواب به شما می رسد. با این که فرصت از دست رفته، با این که ما اهل تسویف و تأخیر بودیم و به از قافله سیدالشهداء جا مانده¬ایم، ولی گویا سیدالشهداء (ع) برای رساندن ما شفاعت می کنند. لذا کسانی هم که از قافله جا ماندند، برای ملحق شدن به شهدای عاشورا راهشان باز است و این خیلی بشارت بزرگی است... خود امام رضا(ع) هم ضامن اند؛ امام وقتی وعده ای می دهد خودش ضامن است! 6️⃣و7️⃣و 8️⃣بعد حضرت سه تا دستور دادند «إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ مَعَنَا فِی الدَّرَجَاتِ الْعُلَى مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَیكَ بِوَلَایتِنَا». بهار این عبادات، دهه محرم است. قله سیر در این ایام این است که انسان به مقام همراهی در حزن، همراهی در فرح و در نهایت مقام محبت برسد «وَ عَلَیكَ بِوَلَایتِنَا». این، رزق ماه محرم است. اگر انسان نتواند در حزن و سرور همراه امام بشود، نمی‌تواند به مقام محبت برسد. امام هم یک جاهایی غصه می‌خورند، امام هم یک جاهایی خوشحال می‌شوند. انسان بالغ، انسانی است که غصه‌ها و شادی‌هایش را مدیریت می‌کند و حزن و شادی اش را ببرد در وادی حزن و شادی امام. یعنی هر چیزی خوشحالش نکند. توجه داشته باشیم که خوشحالی‌ها و شادی‌های ما، درجه ما را نشان می‌دهد، مقام ما را نشان می‌دهد و گاهی ما را متوقف می‌کند. اینهایی که برای امام حسین گریه می‌کنند، در واقع رشحات حزن امام (ع) است که می‌آید در وجود انسان، رشحات غصه امام است. گریه، انواعی دارد. لطیف ترین گریه، همین است که ادامه حزن امام است. (شب اول محرم1398ـ مدرسه مبارکه فیضیه قم) 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
نجوای دستگاه کفر عامل حزن مومنین.mp3
9.13M
👆 چرا بعضی‌ها از انقلابی‌گری خسته شده‌اند؟ بر اساس تفسیر آیه‌ی شریفه‌ی «إِنَّمَا ٱلنَّجۡوَىٰ مِنَ ٱلشَّیۡطَـٰنِ لِیَحۡزُنَ ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ » [مجادله:10] 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔰 زیارت عاشورا را چگونه بخوانیم؟ ⬅️ زمان زیارت در روز عاشورا، باید قبل از زوال (قبل از اذان ظهر) قرائت شود. اما در روزهای دیگر، در هر وقت از شبانه روز میتوان آنرا خواند. ⬅️ لعن ها و سلام ها این روش که یک بار سلام و لعن گفته میشود و بعد بگوییم: «مائۀ مرۀ» یا «تسع و تسعین مرۀ» در روایات نیامده است. در روایتی چنین آمده که لعن را یک مرتبه و «اللهم العنم جمیعا» را صد مرتبه بگویید. همچنین سلام را یک مرتبه، و چهار سلام آخر یعنی: «السلام علی الحسین، و علی علی بن الحسین، و علی أولاد الحسین، و علی أصحاب الحسین» را صد مرتبه بگویید. البته سند این روایت باید بررسی شود. سایر تلخیص ها هیچ ریشه روایی ندارد. البته اگر کسی به قصد رجاء زیارت عاشورا بخواند و لعن و سلام آن را یک مرتبه بگوید، اشکالی ندارد، ولی این کار، سندی ندارد. ⬅️ مستحبات قبل و بعد از زیارت در روایات گوناگون، مستحبات مختلفی برای زیارت عاشورا بیان شده است که روش جمع همه این روایات به این صورت است که: ۱. انسان به صحرا و فضای وسیع و یا بالای بام برود ۲. به قبر سیدالشهداء (ع) اشاره کرده و یک سلام و لعن مختصر بدهد ۳. دو رکعت نماز بخواند ۴. تکبیر بگوید و زیارت ششم امیرالمؤمنین (ع) یا زیارت امین الله قرائت کند ۵. زیارت عاشورا را بخواند ۶. دو رکعت نماز زیارت به جا آورد. ۷. دعای علقمه بخواند ضیافت بلا. صص۸۲-۸۸ 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
📖 سوره امام حسین (ع) 🔸 بنا بر روایات معصومین (ع) ، سوره امام حسین (ع) است . مرحوم صدوق از امام صادق (ع) نقل کرده اند: «اقْرَءُوا سُورَةَ الْفَجْرِ فِی فَرَائِضِكُمْ وَ نَوَافِلِكُمْ فَإِنَّهَا سُورَةٌ لِلْحُسَینِ بْنِ عَلِی (ع)»؛ سوره فجر را، در نمازهای واجب و مستحب تلاوت کنید، این سوره متعلّق به امام حسین (ع) است... 🔹 «وَ هَذِهِ السُّورَةُ فِی الْحُسَینِ بْنِ عَلِی وَ شِیعَتِهِ وَ شِیعَةِ آلِ مُحَمَّدٍ خَاصَّةً»؛ این سوره به شکل خاص در شأن امام حسین (ع) و شیعیان حضرت و شیعیان آل محمد (عهم) است. «مَنْ أَدْمَنَ قِرَاءَةَ الْفَجْرَ كَانَ مَعَ الْحُسَینِ فِی دَرَجَتِهِ فِی الْجَنَّةِ‏»؛ کسی که بر تلاوت این سوره مداومت کند، در بهشت همراه با امام حسین (ع) و در درجه ایشان خواهد بود. 👈 در روایات فرموده اند وجود مقدس سیدالشهداء (ع) در گودی قتلگاه، با آیات آخر سوره فجر مورد خطاب قرار گرفتند. در حالی که همه عالم، مضطرب و متلاطم بودند، حضرت در گودی قتلگاه، در کمال آرامش و در مقام رضایت نفس قرار داشتند و خدای متعال ایشان را مورد خطاب قرار داد و فرمود «یا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعی‏ إِلى‏ رَبِّكِ راضِیةً مَرْضِیةً» البته میتوانیم بگوییم متعلّق به حضرت هست، از همان «وَ الْفَجْرِ» تا آیات پایانی، ولی قدر متیقن این است که فرمودند مخاطب اصلی در آیات پایانی سوره، وجود مقدس سیدالشهداء (ع) هستند. 🔻برای شنیدن تفسیر از سوره فجر مراجعه کنید به🔻 https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/959 https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/960
راه عبور از سختی ها.mp3
4.85M
🎧 راه عبور از سختیها 👈 ایستادگی در راه خدا، سختی و گرفتاری‌های فراوان به همراه دارد. 👈 عبور از بن‌بست‌ها، خیلی وقت‌ها درونی است؛ نه بیرونی. یعنی مومن از آن مشکلات بزر‌گ‌تر می‌شود و از این مرحله عبور می‌کند. 👈 توکل بر خدا در بن‌بست‌ها، راه عبور از سختی‌هایی است که شیطان در راه خدا برای مومنین ایجاد می‌کند. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔰 عناوین ۹منبر تفسیر سوره در محرم۹۸ (مدرسه مبارکه فیضیه قم ـ هیأت ثارالله) 1. جبهه باطل با اقامه حدود شیطانی در برابر حدود الهی / جریان تقابل با حدود الهی و ولایت اهل بیت (ع) (بر اساس آیات 1تا6 سوره مجادله) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2008 2. مقابله تمدن غرب با حدود الهی از طریق / مقابله همه جانبه تمدن غرب با حدود الهی (بر اساس آیات 1تا6 سوره مجادله) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2017 3. ائمه طاغوت بر محور مخالفت با دین و نبی اکرم (ص) (بر اساس آیات 7تا9 سوره مجادله) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2030 4. شیطان در جامعه مومنین با ابزارهای رسانه ای / و ، ابزار جنگ روانی دشمن برای القای در جامعه (بر اساس آیه10 سوره مجادله) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2046 5. اهداف نجوای تاریخی شیاطین و راه های مقابله آن / اهداف دشمن و راههای مقابله با آن (بر اساس آیه 9 تا 11 سوره مجادله) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2055 6.شکل گیری مجلس نجوای مومنین بر محور اهل بیت (ع) / اهل بیت(ع)، طریق بهره مندی از اسرار الهی و طرح نبی اکرم (ص) (بر اساس آیات 11 تا 21 سوره مجادله) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2066 7. شکل گیری در مقابل نجوای و خصوصیات ایندو (بر اساس آیات 19 تا 22 سوره مجادله) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2082 8. تحلیل باطنی ماجرای صدقه و مقیاس آن / تکلیف به صدقه برای صف مدعیان از صاحبان اسرار (تفسیر آیات 12و13 سوره مجادله) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2110 9. صفات و خصوصیات حزب الله و حزب الشیطان در سوره مائده (بر اساس آیات 51تا56 سوره مائده) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2146
🔰 عناوین ۱۱منبر استاد میرباقری با موضوع (حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) ـ محرم۹۸) 1. شروط همراهی با کاروان امام حسین (ع) ـ با محور خطبه امام حسین (ع) هنگام خروج از مکه (مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْيَرْحَلْ مَعَنَا) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/1993 2. موانع همراهی با امام(1) / امام نور و امام نار ـ با محور آیت الکرسی و آیه شریفه (َّ لاََتِيَنَّهُم مِّن بَينْ‏ِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمَانهِِمْ وَ عَن شَمَائلِهِمْ) [اعراف:17] https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2006 3. آثار همراهی با امام ـ با محور روایت کافی https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2015 4. موانع همراهی با امام(2) ـ بر اساس داستان طالوت و جالوت در سوره بقرۀ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2028 5. بازگشت حقیقت تقوا به همراهی با امام ـ بر اساس آیات آخر سوره توبه، سوره حجرات، آیات آغازین سوره طلاق https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2044 6. لوازم همراهی با امام (1) همراهی با امام در بلا و سختی https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2053 7. لوازم همراهی با امام (2) / همراهی با امام در حزن و شادی https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2064 8.راه جبران جاماندگان از امام(1) ـ با محور داستان مخلفین در سوره فتح https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2080 9. راه جبران جاماندگان از امام(2) ـ بر اساس آیه64 نساء https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2105 10. همراهی با امام زمان(عج) در خونخواهی امام حسین(ع) ـ بر اساس آیه 33 اسراء و زیارت عاشورا https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2126 11. برکات و نتایج همراهی با امام ـ بر اساس آیات سوره فتح https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2137
دلدادگی به کفار و تحقیر جبهه خودی.mp3
9.29M
🎧 دلدادگی به جبهه‌ی کفار و تحقیر جبهه‌ی خودی ❗️می‌گویند حتی اسلام واقعی هم آن‌جاست! در حالی که تقوای آن‌ها تقوای مادی است. جنایاتی که غربی‌ها انجام داده‌اند، شگفتی‌آور است. 🔅 ما با نظم و نظافت و علم مخالف نیستیم؛ با تحقیر خودی در برابر دشمن مخالفیم. 🔺 با توجه به تفسیر آیه‌ی "فَتَرَى ٱلَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضࣱ یُسَـٰرِعُونَ فِیهِمۡ یَقُولُونَ نَخۡشَىٰۤ أَن تُصِیبَنَا دَاۤئرَةࣱۚ فَعَسَى ٱللَّهُ أَن یَأۡتِیَ بِٱلۡفَتۡحِ أَوۡ أَمۡرࣲ مِّنۡ عِندِهِۦ فَیُصۡبِحُوا۟ عَلَىٰ مَاۤ أَسَرُّوا۟ فِیۤ أَنفُسِهِمۡ نَـٰدِمِینَ" [مائده: ۵۲]
🔻لطائف زیارت عاشورا (۱) ⚡️ درباره زیارتنامه ها دو احتمال وجود دارد. اول درخواست نزول سلام حضرت حق بر مخاطب، که این مخاطب در زیارات، ولی خداست. این سلام نوعی دعاست که منشأ تحقق همه محسوب میشود. دوم ابراز و اظهار موقف و موضع نسبت به ولی خداست. یعنی هم تقاضای نزول سلام حق بر ولی خدا متناسب با ظرفیت ایشان را از خدا میطلبیم و هم اعلام میکنیم که موضع ما نسبت به ایشان، موضع صدق و سلام و است. ⚡️ مرحوم میرزا ابوالفضل تهرانی در کتاب شفاء الصدور میفرمایند: وقتی انسان در سلام به ولی خدا اعلام موقف و موضع میکند و میگوید: نسبت به شما سلم هستم و از ناحیه من نسبت به شما چیزی جز سلم نمیرسد، باید مواظب رفتار خودش باشد، چرا که تخلف از فرمان خدا یکی از مهمترین عواملی است که منشأ ایذای اولیاء خدا میگردد. 👈 پس بهتر است انسان در اعمال خود مراقبت کند تا اهل باشد؛ نه اینکه در زبان اهل سلام، ولی در عمل اهل ایذای ولی خدا باشد. (۱) 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔻لطائف زیارت عاشورا (۲) 🔆 پدر عبادالله! 🔹 خطاب در فراز اول زیارت عاشورا، کنیه حضرت یعنی است. ظاهر کنیه این است که حضرت فرزندی به نام «عبدالله» داشته اند. در تاریخ آمده که حضرت شیرخواره ای به نام «عبدالله» داشتند که در کربلا به شهادت رسیده و در زیارت ناحیه مقدسه از او با عنوان «عبدالله رضیع» یاده شده است. 🔸 در باطن «ابا عبدالله» اشاره دارد به اینکه ایشان، هستند؛. هر جا عبداللهی هست، حضرت نسبت به او جنبه ابوت، شفقت، مهر و دستگیری دارند و اساسا این عبودیت، محصول دامان سیدالشهداست. ❤️ لذا هر عبدی از عبادالله باید احساس نسبت به سیدالشهدا(ع) داشته باشد و احساس کند تحت مهر و محبت و الطاف ایشان قرار دارد. ابا عبدالله یعنی اینکه عبودیت از مسیر ولایت امام حسین میگذرد. اگر کسی در مسیر بندگی خدای متعال به مراتبی از ایمان دست پیدا میکند، به برکت تولی به ایشان بوده است. (2)
همراهی در طرح ولی خدا هزینه می‌خواهد.mp3
2.16M
🎧 در طرح تاریخی او، می‌خواهد. 👈 امیرالمومنین (علیه‌السلام) صدقه‌ی نجوا با رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) را با ماجرای و پرداخت کردند. تفسیر آیه شریفه «یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوۤا۟ إِذَا نَـٰجَیۡتُمُ ٱلرَّسُولَ فَقَدِّمُوا۟ بَیۡنَ یَدَیۡ نَجۡوَىٰكُمۡ صَدَقَةࣰۚ ذَ ٰ⁠لِكَ خَیۡرࣱ لَّكُمۡ وَأَطۡهَرُۚ فَإِن لَّمۡ تَجِدُوا۟ فَإِنَّ ٱللَّهَ غَفُورࣱ رَّحِیمٌ» [مجادله: ۱۲] 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
معنای عالم دنیا و تفاوت آن با عالم طبیعت.mp3
3.46M
🎧 معنای عالم دنیا و تفاوت آن با عالم طبیعت! 🔸 عالم دنیا، عالم طبیعت نیست؛ بلکه محیط ولایت ائمه‌ی جور و شیطان است. 🔹اهل ولایت امام، در همین عالم دنیا هم در مقامات آخرت سیر می‌کنند. 🔸راه نجات از گرداب‌های عالم دنیا، سوار شدن بر (علیهم‌السلام) و مخصوصا سیدالشهداء (علیه‌السلام) است.
رابطه‌ی ظاهر و باطن قرآن.mp3
3.5M
🎧 کلید فهم آیات باطنی قرآن 👈 رابطه‌ی ظاهر و باطن، و تنزیل و تاویل قرآن، رابطه‌ی حقیقت و مجاز نیست؛ بلکه رابطه‌ی است. این، کلید فهم آیات باطنی قرآن کریم است.
لطائف زیارت عاشورا (3) 🔰 سلام و لعن 🔺در زیارت عاشورا به وجود مقدس سیدالشهداء (علیه السلام) و اصحاب و اهل بیت ایشان داده می شود كه یک نوع دعاست. عظمت آنها و عبادت های آنها، موجب صلوات و دعاست. دعای دیگر، بر دشمنان ایشان است. لعن یعنی دعای برای دوری رحمت خدای متعال از دشمنان. یعنی انسان تقاضا می کند: خدایا تو که ارحم الراحمینی و رحمتت واسعه است اینها را از آن رحمت خاصه و رحیمیه خود دور کن. در واقع، عبادت سیدالشهدا (علیه السلام) ما را به سلام دعوت می کند و کار دشمن هم ما را به لعن می کشاند؛ یعنی موضعمان نسبت به دو جبهه، مشخص می شود. 🔺این لعن است که ما را از سقوط و انحطاط و از خطر امواج فتنه که از دستگاه شیاطین جنی و انسی می آید، حفظ می کند. گویا مؤمن خودش یکی از قلعه ها و سنگرهای اسلام است و شیاطین سعی می کنند این سنگر را با امواج ظلمانی خود فتح کنند و اگر کسی به آنها پیوند بخورد شیطنت های آنها انسان را می گیرد. 🔺حقیقت لعن با ورود به فضای عاشورا دریافت می شود. اگر کسی وارد عاشورا نشود جسارت و جرأت این دعا در او پیدا نمی شود. اگر وارد عاشورا شدید می بینید این دشمنی که این قدر قیافه حق به جانب و مدافع و و... می گیرد اگر پایش بیفتد به کودک لب تشنه شش ماهه، بین دو نهر آب، روی دست پدرش، تیر می زند؛ آن وقت است که انسان می تواند شمشیرش را از غلاف بیرون بکشد. و گرنه فطرت انسان اجازه نمی دهد که به راحتی، یک مرغ یا حتی یک پشه را بکشد. 🔺خود امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا که دلش تا یک لحظه قبل برای دشمنان می سوخت و می فرمود: «من خیر شما را می خواهم، اجازه بدهید حجت را بر شما تمام کنم و حرفم را بزنم، چرا هلهله می کنید و ...»، یک لحظه بعد وقتی دشمنان می گویند: «بُغضاً لِاَبیک»، ذوالفقار را از این طرف لشگر دشمن می گذارد و از آن طرف بیرون می آید! راوی می گوید: تا حالا ندیدم یک آدم مجروح غصه دار گرسنه و تشنه و ... این گونه مبارزه کند. 🔺 اینجا دیگر جای دلسوزی نیست. آنجا که خدا عذاب می کند اگر دلت سوخت، خودت هم مستحق عذاب می شوی! و این دلسوزی، است. آنجا که خدا عذاب می فرستد و یا ولی خدا (که معدن الرحمه است) به اذن الله عذاب می کند، جای دلسوزی نیست؛ این اشفاق و محبت، اشفاق انحرافی و است و اشفاق و محبت خدایی نیست. خدایی که ارحم الراحمین است، اشد المعاقبین هم هست؛ «أنَّكَ أرْحَمُ الرّاحِمینَ فی مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ، وَ أشَدُّ الْمُعاقِبینَ فی مَوْضِعِ النَّكالِ وَ النَّقِمَةِ» هر دو، خوب است. هم جهنم خوب است هم بهشت. امیرالمؤمنین، فقط قاسم الجنه نیست، «قَاسِمُ الْجَنَّةِ وَالنَّارِ» است؛ هم «نِعْمَةِ اللَّهِ عَلَی الْأَبْرَارِ» است و هم «نَقِمَتِهِ عَلَی الْفُجَّار». 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir