eitaa logo
تاملات قرآنی - روایی
990 دنبال‌کننده
151 عکس
7 ویدیو
77 فایل
🔰 تاملات قرآنیـروایی در مقیاسِ «فردی، اجتماعی و تمدنی» 🔅 تفسیر برگزیده‌ی آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام 📚 در آثار استاد میرباقری حفظه‌الله ♻️ مدیر کانال @esteghase (این کانال توسط علاقمندان به مباحث استاد و بصورت خودجوش اداره میشود)
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱 تسبیح همه ذرات عالم، از آثار تسبیح نبی اکرم(ص) است! 🌹 قرآن درباره حضرت داوود (ع) میفرماید که کوه‌ها مسخّر ایشان بودند؛ حضرت تسبیح می‌گفت و با تسبیحش آنها هم تسبیح می‌گفتند. «وَ سَخَّرْنا مَعَ داوُدَ الْجِبالَ یسَبِّحْنَ» [انبیاء:79]. 🌸 مثل بدن ما که مسخّر ماست؛ اگر خوب تسبیح بگوییم، بدن ما هم تسبیح می‌گوید؛ یعنی کسی که نماز می‌خواند، اگرچه در واقع روحش نماز می‌خواند، ولی بدن او هم وارد وادی ذکر می‌شود و نورانی می‌شود. لذا در بدن مؤمن هم می‌توانیم شعاع نماز را ببینیم؛ کسانی که اهل بصیرت بودند، از ظاهر چهره اشخاص میفهمیدند که آنها نماز شب می‌خوانند یا خیر، و حتی میفهمیدند افراد در چه مقامی از نماز هستند. پس نماز و تسبیح انسان، بر بدن اثر می‌گذارد. 🌿 همینطور اگر همه عالم تسبیح می‌گویند، در حقیقت تسبیح نبی اکرم (ص) است؛ «بِنَا عُبِدَ اللَّهُ‏»[الکافی، ج1، ص193]. بناست آن حضرت، همه کائنات را هدايت کند و همه عالم را به مقام تسبيح برساند، «يُسَبِّحُ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ» [جمعه:1]؛ در واقع این تسبیح عامی که در مقام تکوين واقع می‌شود، از آثار تسبيح نبی اکرم (ص) است. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔻 آداب زیارت امام حسین(ع) در قرآن 🔻 🌟 در ماجرای نبوت حضرت موسی (ع) در قرآن کریم چنین خطاب شده است: «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً» [طه: 12]. در برخی روایات بیان شده که وادی طوی، بود و آن شجره سید الشهداء (ع). و امر را هم معنا کرده اند به تعلقات پیش و پس حضرت موسی(ع). چرا که هنگامی که ایشان با خانواده عازم مصر شد به خدا عرض کرد من قلبم را برای تو خالص کردم و هیچ چیزی غیر از تو نیست؛ ولی وقتی آمد به سمت طور دو تا نگرانی داشت. یکی پشت سر که زنش بود که در حال زایمان بود و یکی هم نگرانی مصر را داشت که به او گفتند این دو را هم زمین بگذار «فاخلع نعلیک». 🌟 فرق مسافر و راحل همین است . مسافر آنست که وطنش پشت سرش است، میرود تا برگردد. اما راحل به دنبال برگشت نیست. علت این که ما در زیارت، نتیجه لازم را نمیگیریم همین است که نشدیم؛ در حالی که زائر میتواند در هر قدمی ثواب یک حج عمره داشته باشد، یعنی یک سیر کامل برای ما باشد. اگر راحل باشیم به دنبال برگشت نیستیم، اگر هم برگردیم به خاطر است که بر دوشمان قرار میدهند. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
تفسیر زیارتنامه اربعین.mp3
26.52M
🎧 استاد میرباقری| شرح فرازهایی از زیارتنامه اربعین 🔸 شام اربعین حسینی1397، سه‌شنبه ۸ آبان 🔹کربلای معلی، موکب فدائیون سیده زینب(س) 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔰 بهره ما از زیارت اربعین این باشد که مثل حبیب بن مظاهر، آماده یاری امام زمانمان باشیم! 🔸خروجی زیارت اربعین باید این باشد: «أَشْهَدُ أَنِّي بِكُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِإِيَابِكُمْ مُوقِنٌ»به شما ایمان دارم و یقین دارم که بازگشتی دارید. «بِشَرَائِعِ دِينِي وَ خَوَاتِيمِ عَمَلِي‏» تمام اعمالم ذیل این ایمان است. 🔹«خَوَاتِيمِ عَمَلِي» یعنی پایان عملم، فقط رو به سمت و دارد. اگر کسی به سمت امام حسین (ع) رفت، باید تمام زندگی و قبله اعمالش به سمت رجعت و ظهور باشد. 🔸پس اولا عالم قلبمان که اصلی ترین عالم ماست، تسلیم قلب شماست؛ «قَلْبِي لِقَلْبِكُمْ سِلْمٌ». بعد هم «وَ أَمْرِي لِأَمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّى يَأْذَنَ اللَّهُ لَكُمْ‏» منتظرم که خدا اذن دهد تا در خدمت شما قرار گیرم و همه امکاناتم را خرج شما کنم. 👈 حبیب این گونه بود، آنها را تبعیت کرده بودند. لذا آماده امام بودند و وقتی فرمان حضرت آمد، حتی خانه هم نرفتند که خداحافظی کنند. 🔹 بعد از این مراحل معنا دارد، لذا در فراز آخر میگوید: «فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ». 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔰 در زیارت اربعین به سیدالشهداء (ع) التماس کنیم که اتفاق بیفتد... 💥 در فراز آخر زیارتنامه اربعین میگوید: «فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ». این دو معیت و دو همراهی چند معنا دارد: 🌟 یک معنایش اینست که همراهی من، هم ظاهری است و هم باطنی. هم حرف دلم با شماست و هم حرف زبانم. چنین نیست که دلم به سمت دنیا باشد و زبانم به سمت شما! 🌟 معنای دیگر دو معیت اینست که هم قبل از ظهور آماده خدمتگزاری هستم و هم بعد از ظهور. همراهی قبل از ظهور آنست که در این ، قلبم و فکرم و تمام قوایم پشت سر شما آماده هست« قَلْبِي لِقَلْبِكُمْ سِلْمٌ، وَ أَمْرِي لِأَمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ، وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّةٌ ». معیت بعد از ظهور نیز آنست که در پایت را در رکاب کنی و هر دستوری که حضرت داد، تبعیت کنیم. این همراهی بسیار سخت است. فرمود: وقتی حضرت در مسجد کوفه ماموریتشان را به 313 نفر میگویند، همه میروند به جز 12 نفر. بعد که دور دنیا را گشتند و دیدند خبری نیست، دوباره بر میگردند. 👈 بعضی در دوران غربت همراه امام هستند، اما در دوران غلبه خیر؛ و بعضی دیگر بالعکس. لذا در زیارت اربعین از سیدالشهداء التماس کنیم تا حضرت ما را اربعینی کنند و این دو معیت اتفاق بیفتد. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
نقش یهود در عاشورا.mp3
6.55M
🎧 استاد میرباقری| نقش یهود در عاشورا 💠 وَقَضَیۡنَاۤ إِلَىٰ بَنِیۤ إِسۡرَ ٰ⁠ۤءِیلَ فِی ٱلۡكِتَـٰبِ لَتُفۡسِدُنَّ فِی ٱلۡأَرۡضِ مَرَّتَیۡنِ وَلَتَعۡلُنَّ عُلُوࣰّا كَبِیرࣰا [اسراء: ۴]💠 🔸 تاویل داستان‌های بنی‌اسرائیل در قرآن 🔹تفاوت میان یهودیان و کلیمیان 🔸علو کبیر بنی‌اسرائیل، به شهادت رساندن سیدالشهداء (علیه‌السلام) است. 🔹اما مقصود از یهود، یهود امت پیامبر است.
🌟 زیارت سفر الی الله است و زائر، راحل و مهاجر الی الله است. 🌟 زیارت، سفری به سوی خدا در وادی ولایت امام(ع) است که صراط مستقیم است. مقصد خداوند متعال است اما از طریق سیر با امام و این سیر هم هیچ وقت تمامی ندارد. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
مواقیت شرعی و مواقیت شمسی.mp3
11.67M
🎧 استاد میرباقری| مواقیت شرعی 💠یَسۡـَٔلُونَكَ عَنِ ٱلۡأَهِلَّةِۖ قُلۡ هِیَ مَوَ ٰ⁠قِیتُ لِلنَّاسِ وَٱلۡحَجِّ وَلَیۡسَ ٱلۡبِرُّ بِأَن تَأۡتُوا۟ ٱلۡبُیُوتَ مِن ظُهُورِهَا وَلَـٰكِنَّ ٱلۡبِرَّ مَنِ ٱتَّقَىٰۗ وَأۡتُوا۟ ٱلۡبُیُوتَ مِنۡ أَبۡوَ ٰ⁠بِهَاۚ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ💠 [بقره: ۱۸۹] 🔸 مواقیت شرعی (شب جمعه، ماه رمضان، حج و...) مواقیت حقیقی هستند. نمی‌توان آن‌ها را عوض کرد. 🔹 سال شمسی به یک معنا، اعتباری است. اما سال قمری، مواقیت حقیقی را نشان می‌دهد که آن‌ها را جز با تغییرات هلال نمی‌توان تشخیص داد. 🔸 میان این گردش هلال و آن مواقیت، یک رابطه‌ی حقیقی است، نه قراردادی.
مروری فشرده بر مضامین زیارت عاشورا.mp3
3.88M
🎧 استاد میرباقری| جبهه عاشورائیان و مراحل شکل گیری آن ( بر اساس زیارت عاشورا) 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
ختم نبوت.mp3
3.52M
🎧 استاد میرباقری| بررسی سه نظریه پیرامون 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
یهود بیرونی و یهود درونی.mp3
6.22M
🎧 استاد میرباقری| اتحاد یهود بیرونی با یهود امت! 💠ألَمۡ تَرَ إِلَى ٱلَّذِینَ أُوتُوا۟ نَصِیبࣰا مِّنَ ٱلۡكِتَـٰبِ یُؤۡمِنُونَ بِٱلۡجِبۡتِ وَٱلطَّـٰغُوتِ وَیَقُولُونَ لِلَّذِینَ كَفَرُوا۟ هَـٰۤؤُلَاۤءِ أَهۡدَىٰ مِنَ ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ سَبِیلًا💠 [نساء: ۵۱] 🔸 در صف‌بندی‌ها، یهود بیرونی به یهود درون امت (یعنی منافقین) ایمان می‌آورند و هم‌دست می‌شوند. اما محور، یهود درونی است، نه یهود بیرونی. 👈 یهود بیرونی به کفار می‌گویند: این منافقین از شیعیان امیرالمومنین علیه‌السلام بهترند! 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
5d3359b0f33ce6a392b7980d_-7404153918596187498.mp3
7.45M
🎧 استاد میرباقری| تقسیم رزق قرآن به دست امام 💠أَلَمۡ تَرَ كَیۡفَ ضَرَبَ ٱللَّهُ مَثَلࣰا كَلِمَةࣰ طَیِّبَةࣰ كَشَجَرَةࣲ طَیِّبَةٍ أَصۡلُهَا ثَابِتࣱ وَفَرۡعُهَا فِی ٱلسَّمَاۤءِ * تُؤۡتِیۤ أُكُلَهَا كُلَّ حِینِۭ بِإِذۡنِ رَبِّهَاۗ وَیَضۡرِبُ ٱللَّهُ ٱلۡأَمۡثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمۡ یَتَذَكَّرُونَ💠 [ابراهیم: ۲۴-۲۵] 🔸 امام به هرکسی بر اساس حکمت، رزق علم می‌دهند. دست ما نیست. 🔹 هر حین (شش‌ماه یک‌بار) این درخت، ثمر می‌دهد و علم خاصی از ناحیه‌ی امام نازل می‌شود. 🔸 این رزق هم در آسمان تقسیم می‌شود. رزق زمینی‌ها نیست؛ رزق سماواتی‌هاست.