https://eitaa.com/mirebrahimi1402
این لینک دعوت به کانال مدیریت پیمان جوانمردان در ایتا هست.
*آیین جوانمردان و صفت های نیک آنان*
 دکتر عباسعلی گائینی
چو در تاریخ نیک بنگریم مفاهیم اخلاقی برگرفته از ریشههای اصیل دلاورانی بوده است که به صفتهای گوناگون شناخته شدهاند. سه واژه فِتیان، عیاران و جوانمردان در گذشته این دیار بیانگر دلاوران و شجاعمردان و زورمندانی بودهاند که از زور بازوی خود در کمک به دیگران فراوان بهره گرفتهاند. اهل فتوّت بهعنوان یک مفهوم اخلاقی به کسانی گفته میشد که «سخاوت و مهماننوازی» و «شجاعت و دلاوری» را در حد اعلا داشتند تا جایی که سخاوت گاه به تنگدستی و دلاوری گاه به از جان گذشتن میانجامید.
اهل فتوّت را نمیتوان به سرزمینی خاص محدود کرد و در لغت نیز نمیتوان فِتیان (یعنی اهل فتوت) را فقط معادل صفات سخاوت و شجاعت دانست. در جایی، لغت فتوّت به معنای حسن خلق آمده و شامل فضائلی مانند بزرگواری، علوّ طبع، سخاوت، رشادت بوده که از یک فتای حقیقی (جوانمرد واقعی) انتظار میرفته است. در نقلی دیگر در قرآن کریم، فِتیان به معنای اجتماعی از جوانانی مؤمن ذکر شده است که در گذر زمان همعقیده شدهاند و فضائل و خصائل مذکور را وظیفه خود دانستهاند و موحدانی بودهاند که خداوند بر ایمان آنان افزوده است. اعراب قدیم نیز صفت «فتی» را به شخصی میدادهاند که به منتهای انسانیت و حد کمال رسیده است. بهترین مثال در تاریخ اعراب در جنگجویی یک فتای حقیقی، علیبن ابیطالب(ع) پسر عمّ و داماد پیامبر اسلام محمد(ص) است که مشوق و الگوی واقعی تمام جوانمردان تاریخ بوده و هست. شجاعت او مشهور بود، چنانکه چند مرتبه جان خود را در راه پیامبر اسلام به خطر انداخت و داستان معروف او در جنگاوری با «عمربن عبدود» خود، اخلاقیترین کاری است که در تاریخ جنگاوری برای رضایت خدا، نام او را از زمان خود فراتر برد و آیینه تمامنمای پهلوانی در تاریخ شد؛ و از اینروست که شعار «لا فَتی اِلّا عَلی لا سَیفَ اِلّا ذُوالفقار» شعار همه جوانمردان شد.
نگارنده این سطور نه داعیه تاریخدانی و پیگیری سیر تکامل و حکایت این گروه از جنگاوران بامروت را در سر دارد و نه میخواهد به تاریخنگاری در این آیین در گذر زمان بپردازد، بلکه در تفکر خویش باور دارد که زنده نگه داشتن یاد و مرام فِتیان، عیاران و جوانمردان، میتواند مانع از رخ دادن بسیاری از آسیبهای اجتماعی شود که گریبانگیر نهتنها نسل جوان، بلکه جامعه در حدّ فراگیر شده است. بنابراین، به فراخور فهم خود از مسائل اجتماعی، هر از چندی نگاهی به این مقولهها میکند و شمّهای از سیر و سلوک این آیین جوانمردی را در نوشتههای سردبیری به قلم درمیآورد تا هشداری باشد برای همه کسانی که در چارچوبهای فرهنگی، اجتماعی و تربیتی میکوشند نمونههای انسان بافضیلت را به جامعه کنونی معرفی کنند. به اعتقاد نویسنده، همان آیینهای پاک انسانی در سدههای گذشته باعث شده است تا هزاران نظم و نثر زیبا در تاریخ به یادگار بماند تا نسل امروز با دست انداختن بدانها در تقابل امواج سهمگین و نابودکننده مرزهای اخلاقی و انسانی بییار و راهنما نباشد.
موضوعی که جامعه امروز تشنه آن است، کرم و عفو و گذشت است. این صفت در آیین جوانمردان دیروز، جزء رکنهای بیرونی برشمرده شده است. آنها معتقد بودند جوانمردی دوازده رکن دارد که شش رکن آن درونی و شش رکن آن بیرونی است (یا به عبارتی ارکان باطنی و ظاهری). در آیین جوانمردی کریم (دارای صفت کرَم) یعنی کسی که عطا کند و منت ننهد. به همین دلیل، خداوند را کریم میخواندند. در مرام کریم (جوانمرد) عفو و گذشت به این معنا بود اگر همه عالم او را برنجانند او نرنجد. این فضیلت زیبای وجود آدمی را حافظ در بیتی به نیکویی نشان میدهد:
وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم
که در طریقت ما کافری است رنجیدن
اصول اخلاقی عیاران، خود، حکایتی است دیگر که در آن همه معارف انسان پاک، جلوهای عیان دارد. جوانمردان و عیاران از دروغ و دروغگویی بیزار بودند و دروغگو را به مجازاتهای سخت محکوم میکردند. در موارد اصلی مرامنامه آنها، اصل جوانمردی سه چیز است:
یکی آنکه آنچه بگویی بکنی؛ دوم آنکه راستی در قول و فعل نگاه داری؛ سیم آنکه شکیب را کاربندی.
در سیر و سلوک جوانمردان، جوانمردترین از همه مردمان آن بوَد که «دلیر و مردانه بوَد و شکیبا به هر کاری».
از زیباترین فرازهای آیین عیاران و جوانمردان، «عیب دیگران را پنهان کردن» بود. آنها بر این باور بودند که ستّارالعیوب صفت بزرگ خداوند است و عیبها و گناهان بندگان خود را نادیده میگیرد و جوانمردان میکوشیدند این صفت را در خود زنده نگه دارند. به همین دلیل عطار در قالب یک شعر زیبا، صفت جوانمردی را به زیباترین وجه میگشاید. داستان شکلگیری این شعر را که به اواخر قرن هشتم برمیگردد، محمدبن منوّر، صاحب کتاب اسرارالتوحید در قرن ششم نیز در شرح احوال شیخ ابوسعید ابوالخیر آورده است:
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا حرفهای این آقا را قبول دارید؟
مجلس محل حضور نمایندگان تمامی مردم ایران زمینه. چه مسلمان چه مسیحی چه زرتشتی و ... نماینده میتونه فارس ترک لر بختیاری کرد و ... باشه.
آحاد جامعه بایستی در مجلس نماینده داشته باشند. مثلا اصناف، سرمایه داران، کارگرها و ...
نماینده مجلس وزیر و استاندار و .. نیست. او نماینده بخشی از جامعه است که بایستی در توازن و پیشرفت جامعه، همکاری کنند.
اینجانب به شدت مخالف مجلس فیلتر شده هستم. مجلسی که برای ورود به آن بایستی فوق لیسانس به بالا داشته باشی!
همین حرفها موجب شده که کاراکترهای سینما و تلویزیون و هر کسی که به هر بهانه ای دیده شده رای بیاره.
کی خواهیم پذیرفت که ما ملت سرمایه داری هستیم و هیچ اشکالی ندارد کسانی را انتخاب کنیم (شما بخوانید به عنوان نماینده استخدام کنیم)که از ما قویتر هستند حال چه فکری چه مالی چه سایر توانایی های دیگر.
عالم و حکیم بودن ارزشه. سرمایه داری(از حلال) آنهم ارزشه. خوشگل و خوش تیپ و خوش بو بودن! هم ارزشه.
🥀سعدیا دیگر بنی آدم برادر نیستند
🖊افشین علا
سعدیا دیگر بنی آدم برادر نیستند
جملگی اعضای یک اندام و پیکر نیستند
عضوهای بی شماری را به درد آورده چرخ
عضوهای دیگر امّا یار و یاور نیستند
کودک چشم آبیِ غرب و سیه چشمِ عرب
در نگاه غربیان با هم برابر نیستند
شاید اطفالی که اکنون در فلسطین زنده اند
تا رسد شعرم به این مصراع، دیگر نیستند
از نگاه غربیان انگار در مشرق زمین
مادرانِ داغِ کودک دیده، مادر نیستند
نزد آنانی که می گریند در سوگِ سگان
صحنه های قتل انسان، گریه آور نیستند
کاش بیبیسی سؤال از باربی سازان کند؛
این عروسک ها که می سوزند، دختر نیستند؟
ای نتانیاهو! اگر مردی تو با مردان بجنگ
گرچه اسرائیلیان از دَم، مذکّر نیستند
بی مروّت! کودکند اینها نه مردان حماس
خانه اند اینها که شد ویرانه، سنگر نیستند
کودکان هر چند بسیارند در ویرانه ها
ساقه های تُردِ ریحانند، لشکر نیستند
خادمانِ کعبه سرگرمند در کاباره ها؟
یا که اهل جنگ، جز با رقص خنجر نیستند؟
بار دیگر خو گرفت این قوم با دختر کُشی؟
یا که غیرت داده از کف، یا دلاور نیستند؟
پشته ها از کشته ها پیداست، دنیا کور نیست؟
آسمان از ناله پر شد، گوش ها کر نیستند؟
تا به کِی کودک کُشی در غزّه؟ آیا غربیان
در هراس از انتقام اهل خاور نیستند؟
از هوش مصنوعی خواستم که تصویری از یک فرد فاسد رو که این روزها مشابه اش را خیلی دیدیم برایم بکشد و تصویر زیبای زیر رو خلق کرد. برایم جالب هست. با شما به اشتراک میزارم.
تصویر برای نشان دادن یک فرد فاسد. این صحنه لحظه تهمت در یک جمع اجتماعی را به تصویر می کشد و بر نیت بدخواهانه شخص از طریق بیان و رفتار او تأکید می کند.
۱۵۰ نماینده فعلی مجلس ؛ به امید خدا در مجلس آینده نیستند. می توانید حدس بزنید که چه درصدی از آنها ؛ مناصب دولتی را به غیر حق اشغال می کنند؟! (غیر حق یعنی غیر شایستگی).
هدایت شده از 361درجه ایران-۱
images.jpeg
9.2K
اخبار تحلیلی ویژه 361 درجه ایران
خبرمسرت بخش استعفای معاون اول قوه قضاییه هر چند دیرهنگام
اولین اطلاع رسانی در خصوص فساد فرزندان معاون اول قوه قضاییه توسط رسانه های معاند! صورت پذیرفت. حدودا یکماه بعد با احتیاط بسیار و سربسته، سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ خبرنگاران، اتهامی اثبات نشده در خصوص وابستگان یکی از مسئولین قضایی را تایید کردند. و بعد نام و اتهام علنی گردید ولی معاون اول قوه قضاییه کماکان در منصب خود فعالیت میکردند. تا اکنون که لطف کردند و استعفا دادند و ریاست قوه نیز بناچار و با کراهت پذیرفتند.
قبلا نیز درخواست امان نامه برای خبرنگاران رسمی را داده بودم. اگر ریاست محترم قوه قضاییه، به خبرنگاران به عنوان ناظران امین مردم، امان نامه بدهد و حمایت کند، به نظر میرسد در اجرا و گسترش عدالت، اتفاقات بسیار میمون و خوشایندی رقم بخورد و قبل از آنکه رسانه های معاند و اونور آبی بخواهند راوی باشند، این خبرنگاران رسمی متعهد حرفه ای، روایت خواهند کرد. روایتی صادقانه و ارزنده.
i361.ir
هدایت شده از 361درجه ایران-۱
images (1).jpeg
8.8K
اخبار تحلیلی ویژه 361 درجه ایران
چرا ضبط تصویر و صدا در دادگاههای علنی و محاکم قوه قضاییه ممنوع است؟
مراجعین به محاکم قضایی، احتمال دارد با قاضی مواجه شوند که خلاف حق و عدالت حکم میکند. و شاید عامدانه و عالمانه! و با مهارتی که دارد به طریقی انشاء رای کند که حتی دردادگاه تجدیدنظر نیز امکان شکستن رای بسیار سخت باشد
بعضی اوقات قاضی جانبدارانه و یا شاید ناآگاهانه و یا مغرضانه و یا برای رسیدن به آمار عملکرد ماهانه و یا عدم حوصله و وقت برای دقت در رسیدگی و یا بر اساس پیش قضاوت ذهنی و یا شاید بر اساس توصیه و دستور و نفوذ دلالها و یا عدم اجازه استماع دفاعیات و یا خلاف رویه های قضایی و یا عدم رعایت رویه قضایی در استماع شهادت شهود و یا .... عمل نماید.
به دادگاه انتظامی قضات مراجعه میکنید و یا به حفاظت اطلاعات. از شما سند و مدرک میخواهند. چگونه ثابت می کنید که قاضی از طرف مقابل شما رشوه گرفته است؟! چگونه ثابت میکنید که قاضی اجازه حرف زدن و دفاع کردن نداده است؟ و یا ....
چه خوب می شد اجازه دهند در دادگاهها، افراد دیگری غیر از طرفین دعوا نیزحضورپیدا کنندویا اجازه دهند که روال جلسه رسیدگی ثبت و ضبط شود. آنگاه حداقل می توان امیدوار بود که قاضی حداقل ظاهر امر درجلسه رسیدگی را رعایت خواهد کرد و روال قانونی طی خواهد شد.
متاسفانه اثبات فساد قاضی،اثری درحکم صادره ندارد. همچنین قاضی از اختیارات بی بدیلی برخوردار است. در قوانین جاریه، مقام و قدرت قاضی بسیار سطح بالا بوده و قاضی را قریب به معصومیت و به دور از اشتباه وفسادوخیانت میداند و اثبات عدم صلاحیت قاضی ویا نظارت براوهر دو کاری است بس دشوار
هدایت شده از 361درجه ایران-۱
images.png
11.8K
اخبار تحلیلی ویژه 361 درجه ایران
ثبت مشخصات و نام کارشناسان رسمی در اشخاص پرونده ها
در سیستم رایانه ای قوه قضاییه که بحمدالله اثرات بسیار خوبی داشته است، مشخصات طرفین دعوا و قاضی و شهود و مطلعین ثبت میگردد. در سیستم نظر سنجی پس از جلسات نیز، طی پیامکی نحوه عملکرد قاضی و مدیر و منشی و بایگان نیز سوال میگردد.
چه بهتر می بود که اسم کارشناسان رسمی دادگستری نیز در رایانه ثبت می شد. آنگاه به راحتی می شود آمار گرفت که یک نفر قاضی بر اساس قرعه، کارشناس انتخاب میکند و یا بر اساس آشنایی و تمایل فردی قاضی؟
i361.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یاران و دوستان جوانمرد
آیا می توانیم امشب سر سفره افطار بنشینیم؟!
جوانمردان؛ پول نمیخواهیم؛ برنج و روغن نمیخواهیم؛ صرفا کمک کنید میلیاردها تومان سرمایه این افراد شکسته و زمین گیر شده را به دستشان برسانیم.
خواهش می کنم. لطفا ....
اگر بر مرام جوانمردی هستید ؛ برای حق ؛ برای عدالت ؛ به ما ملحق شوید.
https://eitaa.com/mirebrahimi1402
پیمان جوانمردان
https://eitaa.com/i361pj121
Pj121.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥منو تو هیئت راه نمیدادن / من حتی از سینه زدن برای امام حسین هم محروم بودم
32.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 *این ویدئو به اندازهی چند کلاس جامعهشناسی ارزشمند و مفید است*
♻️این فیلم ضبط شده از یک رخداد واقعی را نگاه کنید.
♦️دقت کنید !
▫️چگونه کسانی "شروع" کردند،
▫️چگونه کسانی "پیوستند"
▫️و چگونه یک موقعیت پیچیده، به "سامان" رسید.
آینده جامعه را کسانی می سازند که :
▫️ *امیدوارند*
▫️ *کنشگرند* (در دایره امکان دست به اقدام می زنند)
▫️ *خود تعمیم یافته دارند* (وجودشان را در خود محدود نکرده اند)
▫️ *مسئولیت پذیرند* (در قبال جامعه احساس مسئولیت می کنند). / جامعه مدنی
☆☆☆☆☆
پ.ن. تحلیلی درست و شایسته از آنچه جامعه ی ما به آن نیازمند است. چرا منتظریم تا اتفاق ناگواری بیفتد و همه در تقبیح آن داد سخن بدهیم؟ ما کجای کار هستیم؟ یک منفعل بی اراده هستیم که اخلاق و شخصیت مان را هم به تاراج داده ایم و یا بخشی از جامعه هستیم که اثرگذاریم و سازنده؟ این خانم در این فیلم یک قلندر است. یک جوانمرد
Picture1.png
786.2K
در اینجا به کمک هوش مصنوعی یک عکس کشیده ام که به طور نمادین مقابله با اتهامات نادرست و امید برای غلبه بر چنین ناملایماتی از طریق انعطاف پذیری و حقیقت را به تصویر می کشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدا کند همه مردم اینچنین فکرکنند
برنامه قرآنی *محفل* شبکه ۳ با حضور بیش از ۱۰۰ هزار نفر هم اکنون در حال پخش است
ماشالله.
امسال هم برنامه *محفل* هم *سرزمین شعر* برنامه های بسیار جذابی هستند
دومین روز اعتراض پدر و مادر شهید حدادیان به بازگشایی خانقاه مرکزی دراویش!
🔹در پی خبر بازگشایی خانقاه مرکزی فرقه دراویش گنابادیه واقع در خیابان بهشت تهران، پدر و مادر شهیدمحمدحسینحدادیان با ابراز ناراحتی به این تصمیم نسنجیده مسئولین ذیربط، با در دست داشتن عکس شهدای فتنهی گلستان هفتم، که در بهمنماه سال ۹۶ توسط دراویش فتنهگر به شهادت رسیده بودند، اعتراض خود را علام نمودند.
🔹شایان ذکر است با این که شهید محمد حسین حدادیان در سحرگاه سیام بهمنماه سال ۹۶ در خیابان گلستان هفتم تهران به دست دراویش قداره کِش به طرز فجیعی به شهادت رسید، اما تا کنون نه تنها قاتلان این شهید عزیز شناسایی نشده اند! بلکه در مسیر پرونده قضایی وی نیز کوتاهیهای آشکاری صورت گرفته است!
علی قلهکی پرسیده:
🔹ترورِ کور؟!
▪️ستونِ اصلیِ ایرانیِ مقاومت در سوریه و لبنان را زدند؛ دقیقا یک روز پس از خروجِ از ایران و در ساختمان کنسولگری کشور در سوریه که بابت جلسهی مهمی در آنجا جمع شده بودند؛ به همراه یک سردارِ دیگر که همطراز او بوده و ۵ مستشار دیگر ایرانی!
▪️دقیقا چه تروری و با چه کیفیتی میشود "ترورِ هدفمند" که این را "ترورِ کور" مینامید؟!
◾️پی نوشت: ابراهیم رئیسی در بیانیهای، حمله به کنسولگری ایران در دمشق و شهادت دو فرمانده عالی نظامی و ۵ مستشار دیگر را ترور کور نامیده بود!
*دوست و دوستی*
دوست و دوستی مفاهیم پیچیده و عمیقی دارند که در فرهنگها، ادبیات، فلسفه و علوم اجتماعی به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفتهاند. دوستی نوعی رابطه عاطفی میان دو یا چند نفر است که بر اساس محبت، اعتماد، درک متقابل و حمایت شکل میگیرد. در ادامه، به چند جنبه مهم دوست و دوستی اشاره میکنیم:
*اهمیت دوستی*
حمایت اجتماعی: دوستان میتوانند منبع مهمی از حمایت اجتماعی باشند، که در زمانهای سخت و بحرانها به ما کمک میکند.
افزایش سلامت روانی: وجود دوستان و تعامل مثبت با آنها میتواند به بهبود سلامت روانی و کاهش احساس تنهایی کمک کند.
توسعه شخصیت: دوستی میتواند فرصتهایی برای یادگیری، رشد شخصیتی و توسعه مهارتهای اجتماعی فراهم آورد.
*ویژگیهای دوست خوب*
اعتماد و صداقت: وجود اعتماد متقابل و صداقت در روابط، از مهمترین ویژگیهای دوستی است.
حمایت و درک متقابل: دوستان خوب در شادیها و غمها کنار هم هستند و یکدیگر را درک میکنند.
احترام متقابل: احترام گذاشتن به عقاید، احساسات و مرزهای یکدیگر برای حفظ دوستی ضروری است.
*چالشهای دوستی*
تغییرات زندگی: تغییرات بزرگ در زندگی مانند ازدواج، تولد فرزند، یا تغییر مکان زندگی میتواند بر دوستیها تأثیر بگذارد.
تضادها و اختلافات: گاهی اوقات، اختلاف نظرها و تضادهای ناخواسته میتواند منجر به تنشهایی در روابط دوستانه شود.
*نگهداری از دوستی*
ارتباط مداوم: برای حفظ دوستی، مهم است که به طور منظم و صادقانه با دوستان خود در تماس باشید.
مشارکت در تجربیات: اشتراکگذاری تجربیات و فعالیتهای مشترک میتواند پیوندهای دوستی را تقویت کند.
حل اختلافات: مواجهه بااختلافات به صورت سازنده و با استفاده از گفتگو میتواند به حفظ و تعمیق دوستیها کمک کند.
*تأثیر دوستی در زندگی فردی و اجتماعی*
تقویت اعتماد به نفس: داشتن دوستان حمایتگر میتواند به افزایش اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی کمک کند.
کاهش استرس: ارتباط با دوستان و به اشتراک گذاشتن نگرانیها و تجربیات میتواند به کاهش استرس و اضطراب منجر شود.
تقویت مهارتهای اجتماعی: دوستیها فرصتهایی را برای تمرین و تقویت مهارتهای اجتماعی فراهم میآورند، مانند مهارتهای ارتباطی و حل تعارض.
*دوستی در فلسفه و ادبیات*
ارسطو: او دوستی را به سه دسته تقسیم کرد: دوستیهای مبتنی بر لذت، منفعت و خیر خالص. ارسطو معتقد بود دوستی مبتنی بر خیر خالص، که در آن دو طرف به خاطر خود فرد دوست داشته میشوند، بالاترین نوع دوستی است.
ادبیات: در ادبیات جهان، دوستی به عنوان یک موضوع مهم و اغلب به عنوان یک نیروی قدرتمند که قادر به تغییر زندگیها است، به تصویر کشیده شده است.
*چالشهای مدرن دوستی*
فناوری و رسانههای اجتماعی: در دوران مدرن، رسانههای اجتماعی و فناوریهای ارتباطی تأثیر عمیقی بر نحوه شکلگیری و حفظ دوستیها داشتهاند. این میتواند هم فرصتهایی برای ارتباطات گستردهتر فراهم کند و هم چالشهایی مانند سطحی شدن روابط و تنهایی افزایش یافته را به همراه داشته باشد.
تنهایی در جوامع مدرن: با وجود فرصتهای فراوان برای ارتباط، بسیاری از افراد در جوامع مدرن احساس تنهایی میکنند. این نشان میدهد که ایجاد و حفظ دوستیهای معنادار نیازمند تلاش و تعهد فراتر از ارتباطات آنلاین است.
دوستی پدیدهای است که فراتر از مرزهای فرهنگی و زمانی، افراد را به یکدیگر متصل میکند. در تلاش برای پرورش و حفظ دوستیها، انسانها میتوانند به غنای تجربیات خود بیافزایند و معنای بیشتری به زندگی خود ببخشند. از طرف دیگر، چالشها و موانع پیشروی دوستی در عصر مدرن نشان میدهد که نیاز به ارتباط و تعامل انسانی فراتر از محدودیتهای فیزیکی و تکنولوژی است. دوستیهای پایدار و معنادار نیازمند تلاش و اهتمام آگاهانهای هستند که از طریق ارتباط صادقانه، حمایت متقابل و اشتراک گذاری تجربیات به دست میآیند.
در نهایت، دوستی و دوستداشتن به عنوان ارزشهای انسانی عمیق، نه تنها به غنیسازی زندگی فردی کمک میکنند بلکه به تقویت بافت اجتماعی و فرهنگی جوامع نیز میانجامند. این مفاهیم، به ویژه در زمانهای چالشبرانگیز، به ما یادآوری میکنند که انسانها برای برقراری ارتباط، درک و همدلی با یکدیگر طراحی شدهاند. دوستیها میتوانند منابع قدرتمندی برای مقابله با تنهایی، افسردگی و اضطراب باشند، زیرا آنها به ما یادآوری میکنند که حتی در سختترین زمانها، ما تنها نیستیم.