eitaa logo
سید علی میرفخرایی/ سعیدیسم
2.7هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
3.3هزار ویدیو
0 فایل
فعال فرهنگی،PH.D در رشته علوم قرآن و حدیث
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ کلیپ صوتی ویژه ♨️ 🎙توصیهٔ زیبا و تاثیرگذار آیت الله حائری شیرازی ! ✨اللّهمَ‌عَجِلْ‌لِوَلِیِڪ‌الفَـ♡ــࢪَج✨ @rasoulism1
16.mp3
4M
(تندخوانی) برای تعجیل در ظهور آقا قرآن تلاوت کنیم 🙏🍃 @rasoulism1
✍مرحوم حضرت آیت الله حاج شیخ علی سعادت‌پرور: هر چه براى بشر از سعادت دنیوى و اخروى و ملکوتى به دست مى‌آید، از این راه (اهل‌بیت علیهم‌السلام) است پس دست از دامان ایشان بر مدارید. @rasoulism1
💠حکم غلط خواندن قرآن كريم در حال روزه 💬 آیا کسی که قرآن کریم را غلط میخواند یا بعضی کلمات آن را اشتباه تلفظ می کند، جایز است در حال روزه قرآن بخواند؟ 🔹آیت الله خامنه ای: اگر غلط خواندن موجب تغییر معنا شود و آن معنای غلط را بخواهد به خدا و رسول را نسبت دهد حرام است و موجب بطلان روزه می‌شود. 🔹آیت الله سیستانی: بله، میتواند بدون آنکه قصد حکایت از قرآن مُنزّل را داشته باشد قرآن بخواند و در این صورت روخوانی یا از حفظ خواندن قرآن، هرچند بعضی کلمات را اشتباه بگوید موجب بطلان روزه نمی‌شود. 🔹آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه قرآن را عمداً غلط بخواند و آن را به عنوان کلام خدا به خدا نسبت دهد روزه او باطل می‌شود. 🔹آیت الله شبیری زنجانی: غلط خواندن قرآن، اگر عمدی نباشد، روزه را باطل نمی کند. 📚 رهیافت ۶، احکام روزه، انتشارات آستان قدس رضوی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محل اتفاق افتادن یک معجزه برای یک پیرمرد بی سواد کشاورز البته بسیار پاک و مومن.... کربلایی کاظم ساروقی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 فلسفه حجاب در اسلام و در قرآن از زبان حجت الاسلام عالی ✾ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @rasoulism1
اهمیت خواندن سوره قدر در عصر جمعه 🔹 حاج آقا رحیم ارباب (ره): آقا سيد جمال گلپایگانی نامه‌ای برای من نوشته و در آن نامه سفارش كرده که: در طول هفته هر عمل مستحبي را يادت رفت.. اين را يادت نرود كه عصر جمعه صد مرتبه سوره قدر را بخوانی. 🔻 عزیزان همانطور که میدانید در ماه مبارک رمضان خواندن هر آیه ثواب یک ختم قرآن را دارد و از اعمال ماه مبارک خواندن هزار مرتبه سوره قدر در طول ماه می‌باشد و همچنین با توجه به اهمیت خواندن سوره قدر در عصر جمعه از فرصت جمعه‌های ماه رمضان استفاده کنیم ان‌شاءالله .
30.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 گر دخترکی پیش پدر ناز کند روایت شنیدنی شفاعت تجربه گر توسط حضرت رقیه (س) ✾ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @rasoulism1
☘داستانی کوتاه☘ 🌸دیدن حوران بهشتی در هنگام مرگ 👈نقل است که سهل بن عبدالله مروزی همه روز به درس عبدالله می آمد . روزی بیرون آمد و گفت : دیگر به درس تو نخواهم آمد که کنیزکان تو بر بام آمدند و مرا به خود خواندند و گفتند : سهل من ، سهل من ! چرا ایشان را ادب نکنی ؟ عبدالله با اصحاب خود گفت : حاضر باشید تا نماز بر سهل بکنید. در حال سهل فوت کرد . بر وی نماز کردند . پس گفتند : یا شیخ ! تو را چون معلوم شد ؟ گفت : آن حوران خلد بودند که او را می خواندند و من هیچ کنیزک ندارم. ✾ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @rasoulism1
دو دسته، فرداي قيامت هيزم جهنم خواهند بود: ❶〖 آدم بخيلي که وجوهات و حق فقرا را از مال خود نپردازد〗 ❷〖 و ديگر عالِمي که دين خود را به دنياي خود بفروشد.〗 📚‍ فهرست غرر، ص ۲۷۲ ✾ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @rasoulism1
💠‏هاى ‏ 💬برخى از عبادت‏ها گناه محسوب مى‏شوند و باطل هستند همچون موارد زير: 🔹1. نماز، روزه‏، طواف و اعتكاف در حال #‏حيض و باطل وگناه است. (1) 🔹2. نافله ظهر و عصر در . (2) 🔹3. اذان و اقامه براى نمازهاى يوميه يا اذان از . (3) 🔹4. وضو از غسل جنابت (تا وقتى كه كارى كه وضو را باطل مى‏كند از او سر نزده). (4) 🔹5. روزه عيد و . (5) 🔹6. روزه يوم الشك به اول ماه رمضان يعنى روزى كه نمى‏داند آخر شعبان است يا اول رمضان، نبايد به نيت ماه رمضان روزه بگيرد ولى اگر به نيت روزه قضا يا روزه مستحبى روزه بگيرد، صحيح است و اگر بعداً معلوم شود همان روز اول ماه رمضان بوده از ماه رمضان حساب مى‏شود. (6) 🔹7. خوندن سوره‏هايى كه واجب دارد در حال و حيض و نفاس حرام است. (7) 📚 منبع: 1. توضيح المسائل محشى، ج 1، ص 260. 2. توضيح المسائل محشى، ج 1، ص 426. 3. همان، ص 518. 4. همان، ص 227. 5. همان، ص 964. 6. همان، ص 889. 7. همان، ص 545. ✾ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @rasoulism1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 دعای هنگام افطار 🔺 اللَّهُمَّ لَكَ صُمْتُ وَ عَلَى رِزْقِك أَفْطَرْتُ وَ عَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ 🔺 دعای امیر المومنین هنگام افطار: بِسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ لَكَ صُمْنَا وَعَلَى رِزْقِكَ أَفْطَرْنَا فَتَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ. 🔺 دعای هنگام لقمه اول افطار: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ اغْفِرْ لِى. 🔺 قرائت سوره مبارکه قدر نیز به هنگام افطار توصیه شده است 🤲 افطارمان را با شیرینی دعا برای ظهور (عج) آغاز کنیم. 🌺اللهم عجل لولیک الفرج🌺 @rasoulism1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 شهر الله خدایا ما بد کردیم...😢 ☘ گناه کردیم و توبه کردیم، بارها و بارها... آیا خدا میپذیره یا نه..؟ 📗 محمدبن مسلم از امام باقر (علیه السلام)
✨ مبشرات بزرگان در مورد نزدیکی ظهور 🌥 بشارت بیست و دوم: آیت الله حاج شیخ محمد حسن مولوی قندهاری (ره): «این انقلاب متصل است به انقلاب جهانی حضرت بقیه الله الاعظم.» «این سید جلیل القدر و عظیم الشأن، س‍پهسالار سپاه مولایمان صاحب الزمان است.» ✅ حجت الاسلام حاج شیخ علی خسروی (ره): ▫ «این انقلاب متصل است به انقلاب جهانی حضرت بقیه الله الاعظم.» و این جمله را من از زبان اون پیر خردمندی (شنیدم) که صد سال از خدا عمر گرفت (مرحوم آقای مولوی قندهاری (۱)) و فرمود: 🔸 از چهار سالگی تمام مفاتیح را از برم. تمام قرآن را از برم. ▫ و می‌فرمود: 🔸 در هفت، هشت سالگی در علوم کیمیا، لیمیا، سیمیا، جبر و رمل و اسطرلاب مجتهد (صاحب نظر) بودم. ▫ اون ولی خدا روزی که مقام معظم رهبری تشریف آوردند به مشهد و به وسیله‌ی یکی از دوستان، حاج مهدی آقای عزیزیان و فرزند ارجمندشان از من خواستند که وقتی از آقای مولوی برای دیدار (بگیرم)، وقتی ایشون رو بردیم و موقع برگشتن، من از ایشون سوال کردم که: 🔹 آقای مولوی، مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای را چگونه دیدید؟ ▫ فرمود (عین جملات ایشانه): 🔸 «این سید جلیل القدر و عظیم الشأن، س‍پهسالار سپاه مولامون صاحب الزمان است.» (۱). آیت الله شیخ محمد حسن مولوی قندهاری (ره)، از علما و عرفای معاصر و صاحب کرامت و دارای تشرفاتی خدمت امام زمان (عج) بودند. ایشان از شاگردان آیت الله العظمی سید علی قاضی (ره)، آیت‌الله العظمی سیّد ابوالحسن اصفهانی (ره) و ... بودند. آیت‌الله العظمی سیّد ابوالحسن اصفهانی، آن مرجع عظیم‌الشّأن و یکّه ­تاز که از ناحیه حضرت حجّت(عج) توقیع دارند، در مورد آیت الله مولوی قندهاری فرمودند: خُلَّص من آشیخ محمّدحسن است! در مرداد ۱۳۷۷ شمسی، روح آیت الله مولوی قندهاری به ملکوت اعلی پیوست و پیکرپاکش پس از اقامه نماز توسط حضرت آیت‌الله شیخ محمد تقی بهجت (ره) با حضور علماء و علاقه مندانش در جوار مرقد مطهر امام رضا علیه‌السّلام به خاک سپرده شد. 🏷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ مبشرات بزرگان در مورد نزدیکی ظهور 🌥 بشارت بیست و دوم: آیت الله حاج شیخ محمد حسن مولوی قندهاری (ره): «این انقلاب متصل است به انقلاب جهانی حضرت بقیه الله الاعظم.» «این سید جلیل القدر و عظیم الشأن، س‍پهسالار سپاه مولایمان صاحب الزمان است.» ✅ حجت الاسلام حاج شیخ علی خسروی (ره): ▫ «این انقلاب متصل است به انقلاب جهانی حضرت بقیه الله الاعظم.» و این جمله را من از زبان اون پیر خردمندی (شنیدم) که صد سال از خدا عمر گرفت (مرحوم آقای مولوی قندهاری (۱)) و فرمود: 🔸 از چهار سالگی تمام مفاتیح را از برم. تمام قرآن را از برم. ▫ و می‌فرمود: 🔸 در هفت، هشت سالگی در علوم کیمیا، لیمیا، سیمیا، جبر و رمل و اسطرلاب مجتهد (صاحب نظر) بودم. ▫ اون ولی خدا روزی که مقام معظم رهبری تشریف آوردند به مشهد و به وسیله‌ی یکی از دوستان، حاج مهدی آقای عزیزیان و فرزند ارجمندشان از من خواستند که وقتی از آقای مولوی برای دیدار (بگیرم)، وقتی ایشون رو بردیم و موقع برگشتن، من از ایشون سوال کردم که: 🔹 آقای مولوی، مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای را چگونه دیدید؟ ▫ فرمود (عین جملات ایشانه): 🔸 «این سید جلیل القدر و عظیم الشأن، س‍پهسالار سپاه مولامون صاحب الزمان است.» (۱). آیت الله شیخ محمد حسن مولوی قندهاری (ره)، از علما و عرفای معاصر و صاحب کرامت و دارای تشرفاتی خدمت امام زمان (عج) بودند. ایشان از شاگردان آیت الله العظمی سید علی قاضی (ره)، آیت‌الله العظمی سیّد ابوالحسن اصفهانی (ره) و ... بودند.
هدایت شده از  اندیشه سیاسی
♥️ چه روزی شود روزی که صبحم را با سلامِ به شما خوشبو کنم هرگاه سلامتان می دهم بند بند وجودم لبخندتان را می کند عليٰ آلِ يٰس ... ✋سلام صبحت بخیرگوهرنایابم☀️ ✨﴾﷽﴿✨ اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَفی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪَ ألْـفَـرَج🌤
هدایت شده از  اندیشه سیاسی
♥️ روب‌سوےڪربلا سمت حســـیݩ دَم به دَم‌بر زاده‌ےحیدر ســــلام صلی‌الله‌علیڪ‌یاسیدالشهدا✋ 🌿اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَعَلى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن🌿 ❤️صبحتون‌ڪربلایی🍃
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه‌ السّلام ♦️ ♦️ جلسه دوازدهم - شبِ چهاردهمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش) ✳️ قسمت اوّل ⬇️⬇️ از ابتدا تا دقیقه ۲۰ 🔸 یکی از علاماتی که برای ظهور حضرت بقیّةالله (عج) در روایات آمده است، طلوعِ شمس از مغرب است چه اینکه روایات دیگری نیز این علامت را، جزء علاماتِ قیامِ ساعة و قیامت دانسته‌اند. 🔹 از جمله‌ی این روایات، روایتی است که مرحوم جناب قطب الدّین راوندی، در کتاب خَرائِج و جَرائِح، از جناب رسول الله (ص) نقل فرمودند. 🔸 تربت مبارک مرحوم جناب قطب الدّین راوندی در حیاطِ بزرگِ شرقیِ حرم مطهّر حضرت معصومه (س) قرار دارد که مرحوم آیةالله مرعشی نجفی دستور داده بودند قبر مبارک جناب راوندی را برجسته کنند. 🔹 حضرت علّامه حسن‌زاده آملی (ره) در دروس معرفت وقت و قبله فرمودند که تمامِ قبرهای اطراف حرم حضرت معصومه (س)، به مقدار زیادی، از قبله، به طرف جنوب، انحراف دارند و تنها قبر مرحوم جناب قطب الدّین راوندی، دقیقاً رو به قبله است. 🔸 حضرت علّامه حسن‌زاده آملی (ره) همین مطلب را درباره‌ی قبورِ واقع در امامزاده ابراهیم شهر آمل نیز فرمودند که ضریحِ امامزاده و تمامِ قبوری که در آنجا قرار دارند، از قبله‌ی حقیقی، به طرفِ جنوب انحراف دارند و تنها یک قبرِ قدیمی در آنجا بود که دقیقاً رو به قبله قرار داشت. 🔹 مردم به گمانِ اینکه ضریحِ امامزاده، دقیقاً رو به قبله است، این را میزان خود قرار دادند و مابقیِ قبور را نیز به همان جهت گذاشتند. حضرت علّامه حسن ‌زاده آملی (ره) فرمودند چندین بار اهالی آنجا را از این مطلب آگاه کردم و آن‌ها هم متوجّه اشتباه خود شدند و بعدها به راه درست رفتند. 🔸 امّا اخیراً که بنده به آنجا مراجعه کردم، متأسفانه دیدم که باز هم ضریح جدید، از قبله انحراف دارد که تقریباً در تمام شهرهای ایران، به جز درصد بسیار اندکی، از سمتِ حقیقیِ قبله، به طرف جنوب انحراف داریم که این مباحث را باید به طور دقیق، در دروس هیئت، دنبال کرد. 🔹 عزیزان من! برای اینکه ان‌‌شاءالله مقامات عالیه‌ی توحیدی برایتان حاصل شود، دو مسیر را به دقّت در کتاب‌های حضرت علّامه حسن‌زاده آملی (ره) دنبال بفرمایید. 🔸 یکی، طریق معرفت نفس است که در این مسیر باید دروس معرفت نفس، دروس اتّحاد عاقل و معقول، گنجینه‌ی گوهر روان، الحُجَجُ البالغه، سَرحُ العُیون فی شرح العُیون و نُصوصُ الحِکَم بر فُصوصُ الحِکَم، به دقّت و به صورت تسلسلی طی شود. 🔹 طریق بعدی، دروس هیئت و دروس معرفت وقت و قبله است که با گذراندن این‌ها، تقریباً باید تمامِ مباحثی که زیربناهای علوم غریبه را تشکیل می‌دهد، برای انسان حاصل شود تا ان‌‌شاءالله بعد از این مراحل، خداوند توفیق فهم و رسیدن به رموز و لطایف علوم غریبه را به انسان عطا کند. 🔸 لذا این دو مسیر را به دقّت دنبال بفرمایید تا ان‌‌شاءالله مقامات عالیه‌ی توحیدی برایتان حاصل شود، توحیدی که حضرت علّامه حسن‌زاده آملی (ره)، توفیقِ رسیدن به آن را پیدا کردند که مقامِ توحیدیِ ایشان در بین تمام عارفان عصر ما و قبل از آن، جزء سرآمدترین مقامات توحیدی است. 🔹 عزیزان! در مسیر تحصیل علم، هرگز خودتان را به امور جزئیه نفروشید و سعی کنید چیزی را تحصیل کنید که دنیا و آخرت و بهشت و امثال آن در برابرش چیزی به حساب نیایند. 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه‌ السّلام ♦️ ♦️ جلسه دوازدهم - شبِ چهاردهمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش) ✳️ قسمت دوم ⬇️⬇️ از ۲۰ تا آخر 🔸 جناب قطب‌الدّین راوندی در کتاب "الخَرائِج وَ الجَرائِح" حدیثی از جناب رسول الله (ص) نقل کردند. 🔹 حضرت فرمودند "عَشْرُ عَلَامَاتٍ قَبْلَ السَّاعَةِ لَابُدَّ مِنْهَا" ده علامت و نشانه‌، قبل از قیامت و ساعة، به وقوع می‌پیوندد "السُّفْيَانِیُّ وَ الدَّجَّالُ وَ الدُّخَانُ وَ الدَّابَّةُ وَ خُرُوجُ الْقَائِمِ وَ طُلُوعُ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِهَا وَ نُزُولُ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ..." که عبارت اند از سُفیانی، دَجّال، دود، خروج قائم، طلوع خورشید از نقطه مغربش، نزول عیسی مسیح و... 🔸 که موضوع بحث ما راجع به عبارت "طُلُوعُ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِهَا" است. این حدیث را حضرت علّامه حسن زاده آملی (ره) نیز در کتاب دروس معرفة الوقت و القبلة مطرح فرمودند. البته حدیث، ادامه دارد امّا حضرت علّامه باتوجه به موضوع بحث شان، به همین مقدار اکتفا کردند. 🔹 جناب شیخ طوسی (ره) نیز در کتاب "المَبسُوط" خود، حدیثی از پیامبر اکرم (ص)، در این رابطه نقل کردند که حضرت فرمودند "لاتَنقَطعُ الهِجرَة حتّى تَنقَطِعُ التَّوبة وَ لاتَنقَطِع التّوبة حتّى تطلع الشَّمس مِن مَغرِبها" هجرت به انقطاع نمی‌رسد تا زمانی که توبه منقطع شود و هیچ‌گاه باب توبه بسته نخواهد شد تا زمانی که آفتاب از نقطه مغربش طلوع کند. 🔸 اینکه این عبارات به چه معنا هستند، نیازمند بحث‌های مفصّلی است که در اینجا درصدد تبیین آن‌ها نیستیم. موضوع بحث ما عبارت "طُلُوعُ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِهَا" است. یعنی طلوع خورشید از نقطه‌ی مغربش که این، یکی از علامات ده‌گانه‌ی قیام ساعة و ظهور حضرت بقیة الله (عج) است. 🔹 توضیح مطلب اینکه آفتاب هر روز، مداری را طی می‌کند و مدارِ هر روز، با مدار روزهای دیگر متفاوت است. آفتاب، در هر یک از این مدارها، طلوع و غروبی دارد که البته نقطه‌ی طلوع و غروب آن، در هر روز با روزهای دیگر متفاوت است امّا به طور کلّی، نقطه‌ی طلوع معمولاً در طرف مشرق و نقطه‌ی غروب، در سمت مغرب است. 🔸 لذا عبارت "طُلُوعُ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِهَا" یعنی آفتاب، به جای اینکه مثل هر روز، از نقطه‌ای در طرف شرق طلوع کند، از همان نقطه‌ای طلوع می‌کند که روز قبل در آنجا غروب کرده بود. 🔹 أبى خدیجه، یکی از اصحاب امام صادق (ع)، روایتی را از ایشان نقل فرمود. راوی می‌گوید در محضر امام صادق (ع) بودم که "سَألَهُ رَجُلٌ وَ أنا أسمَع" فردی از آقا سؤالی پرسید در حالی که من می‌شنیدم. 🔸 "فَقالَ" به آقا عرض کرد "إنّى أصلّي الفَجر ثُمَّ أذكر اللهَ بِكُلّ ما أريد أن أذكره مِمّا يَجِبُ عَلىَّ" امروز، نماز صبحم را به جا آوردم سپس اوراد و اَذکاری را که باید می‌گفتم، خواندم. 🔹 "فأريدُ أن أضع جَبينى فأنام قَبلَ طُلُوع الشَّمس فَأكره ذلك" بعد از آن، هنگامی که پیشانی و چهره‌ام را بر زمین گذاشتم تا به تعبیری سجده شکر به جا بیاورم، یکدفعه به خواب رفتم امّا خوابیدن در آن وقت را خوش نداشتم. 🔸 در ادامه روایت آمده امام صادق (ع) به او فرمود "وَ لِمَ" چرا ناراحتی؟ او گفت "أكره أن تطلعَ الشَّمس مِن غَير مَطلعها" ناراحتی من از این بابت است که هر روز تا طلوع آفتاب بیدار می‌ماندم تا ببینم آفتاب از کدام سمت طلوع می‌کند امّا امروز نتوانستم ببینم. 🔹 امام به او فرمود "لَيسَ بِذلِك خفاء أنظر من حيث يطلع الفَجر" این که چیز پنهانی نیست. آن هنگام که برای نماز صبح بلند می‌شوی، ببین فجر از کدام سمت طلوع می‌کند. اگر از مشرق طلوع کرد، آفتاب نیز از همان طرف طلوع خواهد کرد و اگر از جانب مغرب طلوع کرد، طلوع آفتاب هم از همان طرف است. وَالْحَمْدُ للهِ رَبّ الْعَالَمین 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
⭐️ حجّت الاسلام و المسلمین محمّدحسین صمدی آملی ⭐️ ♦️ موضوع: خضوع و خشوع ♦️ ♦️ جلسه سیزدهم - شبِ پانزدهمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش) ✳️ قسمت اوّل ⬇️⬇️ از ابتدا تا دقیقه ۱۳ 🔸 در دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان، از خداوند متعال درخواست می‌کنیم "اللّهُمَّ ارْزُقنِی فِیهِ طاعَةَ الخاشِعين" خدایا در این روز، طاعت خاشعین را روزی‌ام کن. 🔹 خشوع به معنای تذلّل و تواضع است که ضدّ آن، تکبّر و خودپسندی می‌باشد. 🔸 علّامه طباطبایی (ره) از استاد عظیم‌الشأن خود، مرحوم آقا سیّد علی قاضی (ره) نقل می‌فرمودند مَثَل انسانی که نماز می‌خوانَد، روزه می‌گیرد امّا به وقتش آنچه که باید، برایش حاصل نمی‌شود، همانند حوض آبی است که آب صاف و زلالی دارد امّا بسیار بدبوست. این، به این جهت است که گوشه و کنار این حوض، کثافاتی وجود دارد که آب زلال را بدبو کرده است. 🔹 در این دعا از خداوند متعال درخواست می‌کنیم که عبادت ما را، عبادت خاشعین قرار دهد. خداوند در قرآن می‌فرماید "لَو أنزَلنا هَذا القُرآن عَلى جَبَلٍ" اگر ما این قرآن را بر کوهی که همچون انسان از قوّه‌ی عاقله برخوردار بود، نازل می‌کردیم "لَرَأيتَهُ خَاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِن خَشيَةِ الله" هر آینه آن کوه در برابر آیات الهی خضوع و خشوع می‌کرد. 🔸 در ادامه دارد "وَ تِلکَ الأمثَالُ نَضْرِبُها لِلنّاس لَعَلَّهُم يَتَفَكَّرُون" انسان نیز باید به گونه‌ای باشد که در برابر عظمت وجودی آیات قرآن، خاشع گردد. اگر آن خشوع حقیقی برای انسان پیاده شود، هر آینه آیات الهی در او اثر می‌کند. 🔹 حضرت امیرالمؤمنین (ع) در خطبه‌ی متّقین فرمودند مؤمنین و متّقین، کسانی هستند که در عبادت‌های خود، خاضع و خاشع‌اند. در سوره مؤمنون نیز آمده "قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ * الَّذِینَ هُمْ فیِ صَلَاتهِمْ خَاشِعُونَ" مؤمنان رستگار شدند * آن‌ها که در نمازشان خشوع دارند. 🔸 خضوع، مربوط به اعضاء و جوارح ظاهری بدن است امّا خشوع، در رابطه با امور باطنی انسان و جَوانِح او به کار می‌رود. 🔹 مثلاً در نماز، اگر اعضاء و جوارح بدن، طبق ضوابط شرع، مؤدّب بودند، به آن خضوع می‌گویند امّا خشوع، یک مرتبه بالاتر است، یعنی همان‌گونه که ظاهر، متوجّه حق است، باطن نیز توجّه به حق داشته باشد و بداند که در مقابل چه کسی ایستاده است. 🔸 روزی جناب رسول الله (ص) فردی را دیدند که هنگام نماز، با ریش خود بازی می‌کرد. حضرت فرمودند اگر این مرد، خشوع داشت، اعضاء و جوارح او نیز خاشع بودند. 🔹 امام امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه فرمودند "إنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً" گروهی، خدا را به طمع و چشم‌داشت عبادت می‌کنند "فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ" که این عبادت، عبادت تجّار است. 🔸 "وَ إنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً" و گروهی خداوند را از ترس و بیمناکانه عبادت می‌کنند "فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ" که این، عبادت بردگان است. 🔹 هیچ‌گاه این دو نحوه عبادت، عبادت خاشعانه و خاضعانه نخواهد شد و آن اثری را که باید، در انسان نخواهد گذاشت. 🔸 در ادامه روایت آمده "وَ إنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ" امّا عدّه‌ای هم هستند که خدا را به خاطر عظمت وجودی‌اش و برای سپاسگزاری از او، عبادت می‌کنند که این، عبادتِ آزادگان است. به تعبیری چنین عبادتی، عبادت خاشعانه و خاضعانه است. 🔹 علّامه طباطبایی (ره) ذیل آیه‌ی استرجاع، سه مسلک را در تهذیب اخلاق مطرح فرمودند. مسلک اوّل، مسلک کسانی است که به خاطر رسیدن به منافع دنیوی، تهذیب اخلاق می‌کنند امّا گروه دوم تهذیب اخلاقشان به جهت بهره‌مندی از نعمات اخروی است و گروه سوم نیز فقط و فقط رضای خداوند را مدّنظر دارند. 🔸 که علامه طباطبایی (ره) فرمودند مسلک سوم، مخصوص اولیای الهی است. 🔹 امیرالمؤمنین (ع) در روایت دیگری فرمودند "مَا عَبَدْتُكَ خَوْفاً مِنْ نَارِكَ وَ لاَ طَمَعاً فِی جَنَّتِكَ" هیچ‌گاه تو را از ترس آتش دوزخ و همچنین شوق به بهشت، عبادت نکردم "بَلْ وَجَدْتُكَ أهْلاً لِلْعِبَادَةِ فَعَبَدْتُك" بلکه تو را سزاوار و شایسته عبادت یافتم پس عبادتت کردم. 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
⭐️ حجّت الاسلام و المسلمین محمّدحسین صمدی آملی ⭐️ ♦️ موضوع: خضوع و خشوع ♦️ ♦️ جلسه سیزدهم - شبِ پانزدهمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش) ✳️ قسمت دوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۱۳ تا آخر 🔸 در کلامِ بزرگان راجع به اهل بهشت و اهلُ الله آمده است که "اِنَّ اَهلَ الجَنَّةِ فِی الجَنَّةِ بِالذّات وَ مَعَ اللهِ بِالعَرَض" کسانی که خدا را به خاطر رسیدن به بهشت و نعمت‌های آن عبادت می‌کنند، بهشت، برای آن‌ها بالذّات است یعنی مقصود اصلی‌شان از عبادت، رسیدن به بهشت است و حق متعال، برایشان، بِالعَرَض است. 🔹 امّا "اَهلُ اللهِ مَعَ اللهِ بِالذّات" آن‌هایی که عبادتشان، عبادتِ خاشعانه است و به تعبیری، اهلُ الله‌اند، تنها به دنبال خودِ حق متعال‌ هستند و رسیدن به بهشت و نعمت‌های آن، هدف و مقصود آن‌ها نیست. لذا حق متعال برای آن‌ها بِالذّات است و بهشت، بِالعَرَض. 🔸 امام زین العابدین (ع) در مناجات الذّاکرین می‌فرمایند "الهی! لَو لَا الواجِبُ مِن قَبولِ اَمرِکَ لَنَزَّهتُکَ مِن ذِکری اِیّاکَ عَلَی اَنَّ ذِکری لَکَ بِقَدری لا بِقَدرِکَ" خدایا! اگر تو به من امر نمی‌کردی که مرا عبادت کن، قطعاً منزّه می‌داشتمت از اینکه ذکر تو را بگویم زیرا عبادت و ذکر من، به اندازه‌ی من است نه به اندازه تو. 🔹 و لذا کسانی که اهلُ الله‌اند، حق متعال را مقصود اصلی خود در عبادت قرار می‌دهند نه رسیدن به بهشت را. این است که حضرت علّامه حسن‌زاده آملی (ره) می‌فرمایند "الهی! اگر بهشت شیرین است، بهشت آفرین، شیرین‌تر است". 🔸 امام حسن مجتبی (ع) در روایتی فرمودند که چون خداوند، قلبِ پیغمبر اکرم (ص) را وسیع‌ترین قلب‌ها یافت، ایشان را به مرتبت خَتمی برانگیخت و قرآن کریم را بر او نازل کرد. 🔹 حضرت علّامه حسن‌زاده آملی (ره) در کتاب شریف "ده رساله فارسی" بعد از اینکه این روایت را از امام حسن مجتبی (ع) نقل می‌کنند، می‌‌فرمایند این قلبِ قابلِ مُستَفیض است که خداوند متعال در سوره‌ی مبارکه‌ی شعراء، درباره‌ی آن می‌فرماید: "وَ اِنَّهُ لَتَنزیلُ رَبِّ العالَمین * نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الاَمین * عَلَی قَلبِکَ لِتَکونَ مِنَ المُنذِرین * بِلِسانٍ عَرَبیٍّ مُبین". 🔸 بنابراین چون حق متعال، قلب جناب رسول الله (ص) را اَوسَعِ قلوب یافت، قرآن کریم را بر ایشان نازل کرد و هیچ‌کس جز پیغمبر اکرم (ص)، قدرتِ حملِ این بار سنگین را نداشت. 🔹 حضرت علّامه حسن‌زاده آملی (ره) در کتاب شریف "هزار و یک نکته" فرمودند که روزی، عدّه‌ای در محضر امام حسن مجتبی (ع) بودند و حضرت برای ایشان، فرمایشاتی عرشی فرمودند. یکی از افراد حاضر در جلسه، از فرمایشات حضرت بسیار تمجید کرد و آن‌ها را همانند دُرّ و گوهر دانست. 🔸 امام حسن (ع) به او فرمودند: چرا این حرف‌ها را به دُرّ و گوهر تشبیه کردی؟ و حال اینکه دُرّ و گوهر، جمادند و این‌ حرف‌ها، همه نور است. 🔹 قرآن کریم و فرمایشات اهل بیت (ع) همه نورند و جان انسان را اشتدادِ جوهریِ وجودی می‌دهند و به تعبیری، غذای روحِ او هستند. 🔸 از آن جایی که باید بین غذا و مُغتَذی (غذا گیرنده) سِنخیّت وجود داشته باشد و نفس ناطقه‌ی انسانی هم، از وَرای عالَم طبیعت است، لذا غذای او نیز آن‌سویی و از ماورای طبیعت است و هیچگاه چیزی که خارج از ذات انسان است، غذای جان او نمی‌شود. 🔹 امام حسن مجتبی (ع) در فرمایشی، خطاب به فرزندان و برادر زاده‌های خردسال خود فرمودند که ای فرزندان من! امروز، شما، خردسالانِ گروهی هستید و در آینده‌ای نزدیک، بزرگانِ گروه دیگری خواهید بود. پس دانش بیاموزید و هر کسی از شما که توانایی روایت و نگه‌داریِ دانش را ندارد، آن را بنویسد و در خانه‌ی خود بنهد. آری زینتِ خانه، کتابِ علمیِ در طاقچه است. والسّلام علیکم و رحمةالله 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 حضرت خاتم الأنبیاء ، محمّد مصطفی (ص) در روز شنبه « یوم الرسول الاعظم (ص) » 🌸 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )