eitaa logo
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
668 ویدیو
154 فایل
1. تاملات و یادداشتهای اختصاصی درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی؛ 2. معرفی و اطلاع رسانی نشستها و همایشها؛ 3. معرفی آثار خوب درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی ایران؛ 4. اینجا همیشه به روز هستید! تازه ترینها اینجاست! ارتباط با ادمین: @miradmin
مشاهده در ایتا
دانلود
باسمه تعالی با سلام و احترام خدمت اعضای محترم کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی؛ و خیر مقدم خدمت سروران عزیزی که جدید به کانال خودشان پیوستند؛ امشب، معرفی کانال دوست فاضلم حجت الاسلام دکتر محسن مومنی را خواهیم داشت که دکترای مدرسی انقلاب اسلامی دارند و مدیر موسسه پژوهشی تاریخی آیت‌الله حائری و از کارشناسان برنامه های تاریخی سیاسی رادیو معارف هستند. به امید خدا در پستهای آخر شبهای آینده هم معرفی کانال سایر اساتید حاضر در کانال را به صورت تبادل لینک خواهیم داشت تا مطالب عزیزان در این کانال، بیشتر دیده شود. ⬅️ کانال مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
واقعیت های تاریخ معاصر ما چی بوده❓ چرا رسانه ها اجازه نمیدن مردم از تاریخ بدونن❓ چرا تحریف تاریخ رو جدی نمی‌گیریم⁉️😳 🔯دشمن به دنبال اینه تا «هویت تاریخی» ما رو از بین ببره راستی درباره جنگ شناختی در تاریخ چیزی شنیدید⁉️ مجموعه کتابها، رمان ها، فیلم ها و مستندهای تاریخی رو در کانال اسلام سیاسی معرفی می‌کنم و البته مورد نقد و ارزیابی قرار میدم اگر مایل بودید همراهی کنید👇 https://eitaa.com/joinchat/432275478Ce1eec039cd
🟦 شبهه: درسته در این چهل سال، پیشرفت داشتیم، اما هر حکومت دیگری هم بود، پیشرفت می‌کردیم، پهلوی هم اگر بود، پیشرفت می کردیم! ✅ پاسخ👇 ⬅️ اولا به قول قدیمی‌ها «اگر را کاشتند هیچی سبز نشد». این یک فرافکنی قدیمی و نخ‌نما شده است که کسی ادعا کند «اگر من بودم همینطور یا بهتر بودم» هیچ عاقلی قضاوت خودش را به «اگر» گره نمی‌زند ⬅️ ثانیاً همین ادعای واهی برای کسانی قابل طرح است قبلاً فرصت قابل توجهی در اختیار نداشته‌اند. حکومت پهلوی بیش از پنجاه و سه سال (حدود ده سال بیشتر از الان جمهوری اسلامی) فرصت داشته در یک فرصت طلایی ایران را آباد کند: جمعیت کم و جوان، فروش عالی نفت، نبود جنگ و تحریمی و... اگر حکومت پهلوی هنری داشت در این پنجاه و سه سال انجام می‌داد (جالب است بدانید یکی از دلایلی که برای غیبت امام زمان علیه‌السلام بیان شده همین است که بعداً کسی نگوید اگر ما هم بودیم همین رفاه و عدالت را فراهم می کردیم) البته این بدان معنا نیست که در دوره پهلوی هیچ اقدامی صورت نگرفته است، ساخت و ساز همه جای دنیا بوده و هست. مقایسه ای بین وضعیت کنونی عقب مانده ترین کشورها با ۴۰-۵۰ سال گذشته آنها نشان می‌دهد پل و جاده و اینترنت و... در همه جا ایجاد شده است. دوران پهلوی هم از این قاعده مستثنا نیست، یعنی ابتدای دوره پهلوی با انتهای آن وضع کشور ما یکسان نبوده و اگر بر فرض عمر این رژیم ادامه داشت، باز هم اقداماتی صورت می‌گرفت. مهم این است که آیا اقدامات صورت گرفته اولا متناسب با ظرفیت کشور بوده؟ و ثانیا سرعت قابل توجهی داشته است؟ و ثالثا به چه قیمتی؟ و از همه مهمتر اینکه متاسفانه هیچ نشانه‌ای مبنی بر تکیه یا سرمایه گذاری بر دانش و نیروی بومی برای صنایع مهم و استراتژیک مشاهده نمی‌شد. اما امروز علوم و فناوری‌های مهم تر مانند نانو، سلول‌های بنیادی، هسته‌ای، موشکی، هوا و فضا، پزشکی و... کاملا بومی و در سطح اول جهانی است. حتی فولاد مبارکه اصفهان که در ابتدا از نیروی خارجی کمک گرفته، ظرف یکی دو سال به خوداتکایی کامل رسید. از دیگر دلایلی که نشان می دهد اوضاع به هیچ عنوان رو به بهبودی نبوده است، مراجعه به شاخص‌های مهمی مانند ضریب جینی (ملاک سنجش توزیع عادلانه ثروت و امکانات) است. طبق آمار (قابل رویت در سایت بانک جهانی)، ضریب جینی تا سال آخر دوره پهلوی در حال افزایش بود ولی در جمهوری اسلامی کاهش پیدا کرده است. (اگرچه هنوز تا رسیدن به نقطه آرمانی فاصله داریم) 🔹 دلیل دیگر سرعت شتابان و بالاتر از متوسط جهانی است که در این سال‌ها وجود دارد. یعنی همانطور که گفته شد، چه بسا و شاید در دوره پهلوی هم پزشکی رشد می‌کرد، اما در کوران رقابت جهانی، سرعت کم پیشرفت، هیچگاه جایگاه ایران را ارتقاء نمی‌بخشید ولی پس از انقلاب سرعت رشد ما باعث شد تا نه تنها از کشورهای مشابه، بلکه از بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز سبقت بگیریم. نمونه‌هایی از سرعت چشم‌گیر رشد از این قرار است: ✅ فناوری نانو: از رتبه ی۵۸ به ۱۶ رسیدیم. ✅ هوافضا: از ۴۵ به ۱۱ ✅ فیزیک: از ۵۶ به ۱۳ ✅ داروسازی: از ۴۹ به ۱۱ ✅ ثبت اختراع: از ۳۸ به ۷ ✅ علم انرژی: از ۵۵ به ۱۲ ✅ علم انرژی هسته ای: از ۷۷ به ۱۲ ✅ تولید علم: از بالای ۵۰ به ۱۶ ✅ ژنتیک و سلولهای بنیادی :رتبه‌ی دوم ✅ قدرت هشتم نظامی مستقل دنیا ✅ و... این آمار نشان می‌دهد که سرعت پیشرفت ایران پس از انقلاب بیشتر از متوسط جهانی بوده که باعث شده رتبه‌های ایران افزایش یابد، و الا با سرعت یکسان رتبه‌های جهانی تغییر نمی‌کرد. منبع: کانال پاسخ به شبهات فضای مجازی(با ویرایش و دخل و تصرف جزئی) ⬅️ کانال مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🟦درآمدی بر روش تحلیل سیاسی ✍️دکتر عباسعلی رهبر ⬅️ چگونه می‌توان تحلیل درستی داشت؟ برای تحلیل درست یک پدیده‌ی سیاسی، باید روش و منطق درستی داشت. «الزام روشی» به عنوان یک شاخص مهم در مباحث روز علمی مرتبط با «تحلیل سیاسی» مورد توجّه جدّی است. روش در یک عبارت اصطلاحی می‌تواند مبتنی بر سه گزاره باشد: ۱. مجموعه‌ی راه‌های کشف مجهول، ۲. مجموعه‌ی قواعد هنگام پژوهش، ۳. مجموعه‌ی ابزار و فنون جهت حل مجهول. ⬅️ تفاوت «توصیف»، «تفسیر»، و «تحلیل» سیاسی: «توصیف سیاسی» بررسی و بیان یک رویداد است به صورت سطحی و بیان واقعیت، آن‌گونه که هست. درواقع توصیف سیاسی گزارش دقیق از چگونگی و روند رویدادهای سیاسی است و لذا به حریم علّت‌ها راه پیدا نمی‌کند. «تحلیل» در تحلیل سیاسی به معنی شکستن کل -و نه کلی- به قسمت‌های مختلف به منظور تعیین ماهیت آن است. پس تحلیل سیاسی ناظر بر این است که پدیده یا رویداد سیاسی به عنوان یک کل در نظر گرفته شود، آن‌گاه آن پدیده به اَجزاء و واحدهای کوچک‌تر تقسیم گردد، سپس این اجزاء بررسی شود و پس از آن نیز ارتباط اجزاء با یکدیگر و همچنین در رابطه‌ با کلّ پدیده مورد توجّه دقیق و منطقی قرار گیرد. اما «تفسیر سیاسی» مقوله‌ی دیگری است. تفسیر به معنی رسیدن به استنباط درباره‌ی روابط بین متغیرهای مورد مطالعه و استخراج نتایج این روابط به معنی یافته‌های حاصل از تحلیل است. به عبارتی، تفسیر سیاسی بر پایه‌ی یافته‌ها و نتایج حاصل از تحلیل درباره‌ی روابط مورد مطالعه است و لزوماً درباره‌ی این روابط پدیده‌ی سیاسی نتیجه‌گیری می‌کند. لذا گفته‌اند که «تفسیر» مقصود تحلیل است. @mirkhalili
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
🟦درآمدی بر روش تحلیل سیاسی ✍️دکتر عباسعلی رهبر ⬅️ چگونه می‌توان تحلیل درستی داشت؟ برای تحلیل درست
ضمن خیر مقدم خدمت سروران عزیزی که جدید به کانال پیوستند، مطلب بالا، بخشی از یادداشت ارزشمند جناب آقای دکتر عباسعلی رهبر، استاد جامعه‌شناسی سیاسی و دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی که در کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی نیز حضور دارند. ان شاء الله در آینده، برخی کتابها و مقالات ایشان و سایر اساتید حاضر در کانال را معرفی خواهیم کرد. از یادداشتها و معرفی آثار عزیزان حاضر در کانال استقبال می شود. با تشکر
کتاب مقایسه انقلاب ایران. منوچهر محمدی.pptx
668.3K
🟦 اختصاصی: ⬅️ پاورپوینت کتاب انقلاب اسلامی در مقایسه با انقلاب های فرانسه و روسیه / تالیف دکتر منوچهر محمدی / دفتر نشر معارف انقلاب فرانسه که به نام انقلاب کبیر فرانسه هم شناخته می‌شود در طول سال‌های ۱۷۹۹ تا ۱۷۸۹ رخ داد و دوره‌ای از دگرگونی‌های اجتماعی - سیاسی در تاریخ سیاسی فرانسه و اروپا به دست ملت فرانسه بود. این انقلاب، منجر به تغییر نظام سلطنتی به جمهوری دموکراتیکی فرانسه و ایجاد لائیسیته (سکولاریسم: عدم دخالت دین در امور سیاسی) شد. انقلاب روسیه، که در سال ۱۹۱۷ رخ داد، جنبشی اعتراضی، ضد امپراتوری روسیه بود. نتیجه این انقلاب، سرنگونی حکومت تزارها و برپایی اتحاد جماهیر شوروی بود. این انقلاب با شعار صلح، نان، زمین و با هدف ایجاد نظامی استوار بود که در آن برابری اجتماعی برقرار باشد. انقلاب اسلامی ایران که در سال ۱۳۵۷ شمسی و ۱۹۷۹ میلادی رخ داد به سرنگونی نظام شاهنشاهی ایران منجر شد و جمهوری اسلامی روی کار آمد. منوچهر محمدی در کتاب انقلاب اسلامی در مقایسه با انقلاب های فرانسه و روسیه (ویراست دوم) به بررسی این سه انقلاب مهم تاریخ معاصر می‌پردازد و نقاط اشتراک و تفاوت‌های آن‌ها را بررسی می‌کند. در بخش‌های مختلف این کتاب، اوضاع و احوال سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پیش و پس از وقوع انقلاب بررسی می‌شود و شرحی بر وضعیت هر سه کشور می‌دهد که به ما در شناخت بهتر انقلاب‌های جهان کمک می‌کند. 🟦 پ ن: پاورپوینت کتاب ارسال می شود که اساتید بتوانند خودشان در صورت تمایل، بعد از مطالعه کتاب، در پاور حاضر، جرح و تعدیل و از آن استفاده کنند. ⬅️ کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی👇 @mirkhalili
توئیت دکتر محسن رایجی از فعالان فرهنگی کشور و عضو کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی🌸 ⬅️ کانال مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
دکتر علی اصغر کاملی.pdf
908K
🟦 بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف؛ ✍️ تجربیات حجت الاسلام دکتر علی اصغر کاملی، عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی منبع: پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها ⬅️ کانال مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
: 🎥 چرا در ۶ ماه اخیر فشارها علیه ایران افزایش یافته است؟ ⬅️ کانال مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
: 🟦 خاطره مقام معظم رهبری از ساعتی که رادیو برای اولین بار گفت: صدای انقلاب اسلامی در آن روزها ما در یک حالت بُهت بودیم. در حالی که در همه‌ی فعالیت‌های آن روزها ما طبعاً داخل بودیم. همان‌طور که می‌دانید ما عضو شورای انقلاب بودیم و یک حضور دائمی تقریباً وجود داشت. لکن یک حالت ناباوری و بهت بر همه‌ی ما حاکم بود. من یک چیزی بگویم که شاید شما تعجب بکنید. من تا مدتی بعد از ۲۲ بهمن هم که گذشته بود بارها به این فکر می‌افتادم که ما خوابیم یا بیدار. و تلاش می‌کردم که از خواب بیدار شوم. یعنی اگر خواب هستم، این رؤیای طلائی که بعدش لابد اگر آدم بیدار شود هر چه قدر خواهد بود خیلی ادامه پیدا نکند، اینقدر برای ما شگفت‌آور بود مسأله. آن ساعتی که رادیو برای اول بار گفت: صدای انقلاب اسلامی، یک همچی تعبیری. من تو ماشین داشتم از یک کارخانه‌ای می‌آمدم طرف مقرّ امام. یک کارخانه‌ای بود که عوامل اخلال‌گرِ فرصت‌طلب آن‌جا جمع شده بودند و شلوغی راه انداخته بودند و در بحبوحه‌ی انقلاب که هنوز شاید بختیار هم بود، آن روزهای مثلاً شاید هفدهم، هجدهم و مشکلات هنوز در نهایت شدت وجود داشت و هنوز هیچ کار انجام نشده بود، اینها به فکر باج‌خواهی و باجگیری بودند. توی یک کارخانه‌ای راه افتاده بودند، تحریکات درست کرده بودند و اینها. ما رفتیم آن‌جا که یک مقداری سروسامان بدهیم. در مراجعت بود که رادیو اعلان کرد که صدای انقلاب اسلامی. من ماشین را نگه داشتم آمدم پائین روی زمین افتادم و سجده کردم. یعنی اینقدر برای ما غیر قابل تصور و غیر قابل باور بود. هر لحظه‌ای از آن لحظات یک مسأله داشت، به طوری که اگر من بخواهم خاطرات ذهنی خودم را در آن مثلاً بیست روزِ حول و حوش انقلاب بیان کنم، یقیناً نمی‌توانم همه‌ی آن چه را که در ذهن و زندگی آن روزِ ما می‌گذشت را بیان کنم. منبع: پاسخ مقام معظم رهبری به سوال خبرنگار اطلاعات هفتگی در مصاحبه مطبوعاتی درباره دهه فجر، تاریخ ۱۳۶۲/۱۰/۲۴ ⬅️ کانال نخبگانی مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
: ⬅️کتاب «انقلاب اسلامی؛ زمینه‌ها، پیامدها و دستاوردها»، تالیف دکتر منوچهر محمدی، نشر سمت، در هشت فصل به مسائل نظری، علل و عوامل، زمینه‌های بروز انقلاب اسلامی، پیامدها و در پایان، جایگاه آن در میان انقلاب‌های بزرگ جهان پرداخته است و با اشاره به دستاوردها تحلیل مناسبی از انقلاب ارائه می‌دهد.👇 در فصل اول به مفهوم انقلاب پرداخته و آن را با انواع دگرگونی‌های سیاسی- اجتماعی از قبیل رفرم، نهضت‌های استقلال‌طلبانه و جدایی‌خواهانه، کودتا و شورش مقایسه می‌کند. در فصل دوم، اوضاع قدرت سیاسی و اجتماعی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی را با توجه به اقتدار شاه، ترکیب و بافت مردم تحلیل و تبیین می‌کند. در فصل سوم،مشارکت گسترده مردمی، روحانیت و مکتب انقلاب را به‌عنوان علت‌های پیروزی انقلاب معرفی و همچنین نقش‌های سه‌گانه امام خمینی به‌عنوان نظریه‌پرداز، فرمانده و معمار انقلاب اسلامی را بیان می‌کند. در فصل چهارم به بررسی عوامل شتابزا انقلاب ازجمله اجرای حقوق بشر کارتر، بروز مرض شاه و تلاش شاه در مدرنیزاسیون سریع کشور می‌پردازد. فصل پنجم با شرایط و اوضاع بعد از پیروزی انقلاب مواجه و با سیر انقلاب تا نظام سازی آشنا می‌شویم. تنش انقلاب با توطئه‌های داخلی و خارجی مانند درگیری با گروهک‌ها، فتنه‌ها، کودتا و جنگ مرور می گردد. در فصل شش نویسنده در تلاش است انقلاب اسلامی را با انقلاب‌های بزرگ فرانسه و روسیه مقایسه کند و برتری آن را از حیث مشارکت مردمی، رهبری انقلاب و ایدئولوژی به اثبات برساند. در دو فصل پایانی دستاوردهای انقلاب را با روش کل‌نگر می‌شمارد و آسیب‌های آن را بررسی می کند. @mirkhalili
: 🟦 چرا بعد از گذشت چهاردهه و تغییر نسل، برای تعیین نظام اداره کشور، رفراندوم برگزار نمی شود؟! ✍️ پاسخ: برگزاری رفراندوم، یکی از شیوه های مشارکت مردم در تعیین سرنوشت کشور است که در نظامهای سیاسی مورد پذیرش قرار گرفته است... متن کامل پاسخ در تصویر ضمیمه این پست آمده است. منبع: نشریه شبهات، شماره 8، مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات. ⬅️ کانال نخبگانی مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
: 🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها: کرسیها و نشستهایی که سه شنبه دوم اسفند ۱۴۰۱ با موضوع انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی برگزار می شود. لازم به ذکر است در برخی از کرسیهایی که پوستر آنها در این پست آمده، گواهی معتبر به شرکت کنندگان داده می شود. در صورت تمایل، برای اطلاع سایر اساتید، طلاب و دانشجویان جهت شرکت در این کرسیها ارسال بفرمایید. ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili