میرزاییها
☝️ شنیدن این فایل صوتی را به میرزاییهای عزیز پیشنهاد میکنیم. با این توضیح که : ▫️ میرزا هم از سو
داستان جنگل ۲ - دکتر مسعود جوزی.mp3
12.27M
☝️ شنیدن این فایل صوتی را به شما میرزاییهای عزیز پیشنهاد میکنیم. با این توضیح که:
▫️ حسن خان آلیانی، تالش زبان و حامی جنگليها بود.
▫️ عبدالرزاق خان شفتی، تالش زبان و دشمن جنگليها بود.
▫️ضرغام السلطنه مورد وثوق روسها بود. روسها هم با حمایت از وی او را حاکم بخشی از خمسه طوالش کرده بودند.
▫️ ضرغامالسلطنه در هشتپر، رضوانشهر، پونل، ماسال و شاندرمن دارای نفوذ بود اما حاکم بلافصل این مناطق نبود.
▫️ او نه تنها محبوب رعایایش نبود که حتی تفنگدارانش نیز از سر اجبار و زور به او خدمت میکردند.
▫️ در یکصد سال پیش ماسوله و آلیان نیز جزو خمسه طوالش محسوب میشد و این مساله باعث میشد تا ضرغام السلطنه احشام مردم آلیان و ماسوله را به زور غارت نموده و به فروش برساند.
▫️ هیچ حسن رابطه و حسن ظنّی بین او و سایر تالشها از جمله تالشهای فومنی و به طور مشخص حسن خان آلیانی وجود نداشت.
▫️ حسن خان آلیانی و ایل تالش زبان آلیانی همانگونه که در جنگ با عبدالرزاق خان شفتی[که تالش زبان بود] به میرزا و جنگليها کمک کردند، همانگونه نیز در جنگ با ضرغامالسلطنه [که تالش نبود و رئیس ایل تالش هم نبود] به میرزا و جنگليها یاری رساندند.
🎙 داستان جنگل (۲)
📌 روایتی تحلیلی از هفت سال نهضت جنگل
👤 مسعود جوزی، پزشک و روزنامهنگار
📆 گفتوگوی تلگرامی گروه ارغنون، ۱۳ دی ۱۴۰۲
♻️ داستان جنگل (۱) را اینجا بشنوید
@mirzaeihaa
میرزاییها
این اعلان دیواری در یکی از اتاقهای خانه میرزا نصب شده است. کلیه عکسها، اعلانها، اسناد و اینفوگرافیکهای موجود در خانه میرزا با نظارت مستقیم دکتر مجید رحمانی تولید و نصب گردیده است...
دکتر رحمانی خود کتابی دارد تحت عنوان (ابعاد بین اللملی نهضت جنگل)! اما گویا از همزبانی با هم استانیهای تالش زبان خود اکراه داشته است که تصویر جلد کتاب نوه حسن خان آلیانی را در این اعلان قرار نداده است...
در کنگره میرزا کوچک خان نیز این اعلان وجود داشت و باز همان نگاه بینالمللی ایشان بود که حکمفرمایی میکرد...!
@mirzaeihaa
☝️چند فریم از چشمهایش...
📌 کار رنگی سازی این تصاویر به همت دکتر رحمانی مبدع نظریه ابعاد بینالمللی نهضت جنگل انجام شده است ...
@mirzaeihaa
میرزاییها
☝️ شنیدن این فایل صوتی را به میرزاییهای عزیز پیشنهاد میکنیم. با این توضیح که : ▫️ میرزا هم از سو
دکتر مسعود جوزی:
درود و سپاس از بازنشر و نیز نظرات شما
درباره تبار پدری میرزا کوچک براساس منابعی سخن گفتهام از جمله:
📌روزنامه خاطرات عینالسلطنه قهرمان میرزا سالور
وقایع ۶۱ جمادى الثانى ۱۳۳۶ ق با عنوان «میرزا کوچک خان رشوند است»:
«در رودبار که رفتم گفتند میرزا کوچک خان اصلاً رشوند است؛ از رشوندهاى رودبار که سابقاً جمعى از آن ها به رشت رفته توطن اختیار کردند، لیکن خودش مایل نیست به این سمت معرفى شود. این مسئله را هم سالار سعید (رشوند) از رشوندهاى رشت کشف نموده بود. من به میرزا اسحق قسم دادم به رشوندهاى المــوت نگویــد که این هم مزید بر علت خواهد گردید. من همین قدر مى دانم هر آشــوبى، هر انقلابى، هر هرزگى، هر جنگى در ایران واقع شــود من و الموت و الموتى از آن مســتثنى نمى باشــیم و آخرش نصیب و قسمتى به ما عاید مى شود»
📌ســیدمحمد بحرالعلوم، در کتاب تاریخچه میرزا کوچکخان:
«میرزا کوچک خان پسر میرزا بزرگ و میرزا بزرگ پسر میرزا یونس است. میرزا یونس اصلاً از ایل رَشْوَند بوده که یکى از ایلات پســت مختصر قزوین به جانب الَمَوت مى باشــد؛ و میرزا بزرگ که از عهد پدر در قزوین مى زیسته، در عصر میرزا عبدالوهاب مستوفى به شهر رشت رفته داخل در خدمت وى شد و از قصبه فومَن دخترى بگرفت. از او چند فرزند ذکور و اناث به وجود آمد و پســر بزرگ تر را به اســم پدر خود یونس نامید و چون بیشتر اوقات وى را کوچک آقا و میرزا کوچک مى خواندند، لذا مردم نیز تبعیت کرده نام اصلى او مهجور و به نام مزبور مشهور گشت»
تبار رشوندی میرزا کوچک خان جنگلی (۱۲۶۰ - ۱۱ آذر ۱۳۰۰ ش)
نویسنده: عنایت الله مجیدی
نشریه پیام بهارستان، سال سوم شماره ۱۳ (پاییز ۱۳۹۰)
http://kurmanj.blogfa.com/post/111
magiran.com/p989369
خوشحال میشوم منابع شما را هم ببینم.
این که آلیانیها پیش از شروع نهضت به نهضت پیوسته بودند را متوجه نشدم.
درباره کردها براساس کتاب گیلک عرض کردم. البته منابع دیگری هست که حتی دیرتر اعلام میکند که به نظرم منطقی نیست.
ضمنا براساس منابع، تنها فعالیت اقتصادی کردها در گیلان، جمعآوری کتیرا و تنها محل سکونت و کارشان ماسوله نبوده است.
گروه تبادل نظرات:
درود و سپاس آقای دکتر جوزی عزیز ...
گیاه گَوَن فقط در ارتفاعات خلخال و ماسوله و طارم است که می روید و این مناطق دقیقا در خط الراس محالی قرار دارد که به غرب کشور منتهی می شد ...
جمع آوری گون و استخراج کتیرا توسط کردها حتی تا پنجاه سال گذشته نیز در ماسوله مسبوق به سابقه است ...
حضور کردها در نقاط جلگهای به جهت کارگری در امورات کشاورزی گیلانیها که تخصصی در آن نداشتند یعنی شغل فصلی بجارکاری برایشان صرفه اقتصادی نداشت ...
این وجود گیاه گون و استخراج کتیرا بود که پایشان را به گیلان باز کرده بود ... با سپاس مجدد 🙏❤️
این منبع و پنج منبع دیگر که گویای تبار رشوندی میرزا است در همین کانال میرزاییها مورد نقد و بررسی قرار گرفته است... برای مثال در همین منبع گفته شده که این موضوع را سالار سعید از رشوندهای رشت کشف نموده ... خوب این آقای سالار سعید کیست ؟ و چگونه کشف کرده ؟ مگر رشت رشوند هم داشته است ؟
جسارتا استناد به منبعی که خود آن منبع از شخصی ناشناس مطلبی دال بر رشوند بودن تبار میرزا ذکر کرده کمی جالب نیست ...
🙏❤️👍
میرزا قبل از شروع نهضت جنگل به سراغ محمد تقی خان گشتی که از نوادگان امیر هدایت الله خان گشت رودخانی معروف به اتورخان رشتی بود رفت ... میرزا می خواست پایگاه نهضت خود را در گشت بنا بگذارد... نگاه میرزا معطوف به تاریخ منطقه گشت و خوشبینی به نواده امیر هدایت الله خان بود ... میرزا خبر نداشت که محمد تقی خان گشتی ( که گشتی ها به او مَمتی خان می گفتند) نیز مثل جدش نیست و آن جسارت امیر هدایت الله خان در بن و بنیاد نواده اش ممتی خان وجود ندارد ... در این ایام بود که حسن خان آلیانی در گوراب زرمیخ مورد اسقبال آلیانیها قرار گرفت و صحنه استقبال از حسن خان را میرزا دید و این شد که تصمیم گرفت با او ارتباط برقرار کند و مابقی ماجرا ... این مساله( بدون ذکر موضوع ممتی خان) در کتاب دکتر شاهپور ذکر شده است 🙏❤️🌸👍
جذب حسن خان آلیانی قبل از شروع نهضت جنگل بوده است ... جنگ با عبدالرزاق خان پس از این واقعه بوده بنابراین طبیعی است که حسن خان هم حاضر در این جنگ بوده باشد ...
دکتر مسعود جوزی:
علما میفرمایند: اثبات شی نفی ما عدی نمیکند!
کارهای سخت مرتبط با کشاورزی مثل نهر کندن توسط کردها در منابع آمده است.
راستش نقد مورد نظر را خوانده بودم و البته قانع نشدم.
جسارتا کتاب دکتر شاپور آلیانی را با دقت خواندم و در بسیاری موارد آن را منبع معتبری نمیدانم.
از کوتاهی پیشینیان ما بوده که منابع را بررسی انتقادی نکردهاند.
گروه تبادل نظرات:
اشتباه ما هم این است که کتاب پیشینیان را نقد نکرده ایم ...🙏🌸
تقدیم به مادرمان فاطمه زهرا سلام الله علیها.pdf
938.5K
☝️ تقدیم به مادرمان زهرا سلام الله علیها که «چادر» یادگار درخشان او برای زنان و دختران است...
📌 در دورهُ محمود جم، حتی مردان هم در انتخاب نوع پوشش اختیار نداشتند! + معرفی دو فقره سند
✍️ پژوهش و نگارش : مرتضی سخایی
📆 ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
@mirzaeihaa
میرزاییها
🎛 برنامه رادیویی سردار گیل و دیلم (قسمت سی و هشتم) 🎯 کاری از رادیو گیلان 🧮 تهیه کننده : کامران جع
radio-gilan-02_10_26-13_00.mp3
14.4M
🎛 برنامه رادیویی سردار گیل و دیلم (قسمت سی و نهم)
🎯 کاری از رادیو گیلان
🧮 تهیه کننده : کامران جعفری
🎬 کارگردان و مجری : مهرانه به نهاد
👤 کارشناس علمی : کریم هوشنگی (نوه مشهدی علیشاه هوشنگی چُمِثقالی)
🔶 موضوع گفتگو: نحوه تشکیل هیئت اتحاد اسلام
📌 مصاحبه و گفتگوی سرکار خانم آزاده ناطق با سرکار خانم معصومه اَپروز
📆 تاریخ پخش : ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
👈 هر هفته، سه شنبه ها ساعت ۱۳:۰۰ از رادیو گیلان
@mirzaeihaa
هدایت شده از درسیاهکل
♦️ارتباط حسن خان آلیانی با حیدرخان و قره خان فشتالی دیلمی برای ایجاد یک جنگل تازه
♦️حیدرخان فشتالی دیلمی کیست؟!
🔹مرتضی سخایی در گزارشی به ارتباط حسن خان آلیانی(معینالرعایا) با حیدرخان و قره خان فشتالی دیلمی برای ایجاد یک جنگل تازه و معرفی سندی تازه یاب پیرامون سرگذشت حیدر خان فشتالی دیلمی از زبان خودش اشاره کرده است.
✍️متن کامل خبر در وبسایت درسیاهکل به آدرس زیر/کلیک کنید↙️
🔗 https://www.darsiahkal.ir/121364
✔️کانال خبری «درسیاهکل»👇
🆔 @DarSiahkal
میرزاییها
♦️ارتباط حسن خان آلیانی با حیدرخان و قره خان فشتالی دیلمی برای ایجاد یک جنگل تازه ♦️حیدرخان فشتالی
با سپاس از اینکه با دقت این مقاله مهم رو خوندید... سوال خوبی مطرح کردید🙏🌸
#اطلاع_رسانی
▫️ کوچک خان از نگاهی دیگر
👤 دکتر ناصر عظیمی دوبخشری
📆 زمان: سهشنبه، ۲۶ دی ۱۴۰۲، ساعت ۱۷
🔰 مکان: رشت. خیابان معلم. کافه موزه رشت
@mirzaeihaa
میرزاییها
♦️ارتباط حسن خان آلیانی با حیدرخان و قره خان فشتالی دیلمی برای ایجاد یک جنگل تازه ♦️حیدرخان فشتالی
⁉️ یک سوال از کسانیکه اخبار مبارزه بر علیه فئودالیسم را دنبال میکنند...
👌 این سوال خوب را یکی از اهالی فشتال از ما پرسیده است...
@mirzaeihaa
میرزاییها
⁉️ یک سوال از کسانیکه اخبار مبارزه بر علیه فئودالیسم را دنبال میکنند... 👌 این سوال خوب را یکی از ا
عابد حیدری فشتالی:
درودبرشما میرزایی های عزیز،شایدباورش سخت باشه،ولی واقعیت اینه که تا به امروز که نزدیک به یک قرن از خاموشی خیزش حیدرخان می گذره ،هنوز کسی نیومده این قیام رو ریشه یابی کنه انگیزه ی پیدایش این حرکت چه بوده، آیا خوانین به مقدار اجاره ی قوم حسین خان سردارمحتاج بودند ویا از گسترش اندیشه ی مقاومت علیه خوانین در بین جامعه ی رعیت هراس داشتند.
چرا نویسندگان همش می نویسن،این اونو کشت و اون اینو کشت ،مگر قاعده ی جنگ ومبارزه غیراز اینست آن هم یک قرن پیش،مگر همین امروز جنگ ها رو نمی بینیم ؟؟؟!!!
مشکل اینجاست که تاریخ نگاری ما میدانی و با زجر سفر و دمخورشدن با طرف های درگیر در مناقشات محلی ومنطقه ای نبوده ونیست.!
دراین مورد خاص ،بیشتر نویسندگان می نویسند که حیدرخان دزد بوده(بویژه نویسنده ی همین کتابی که پی دی اف آن درکانال شما موجود هست)،چون نمی دانند قوم حسین خان سردار از بزرگ ترین رمه داران و دامداران منطقه بودند .
تعداد فرزندان حیدرخان و تعدادبرادران حیدرخان را نمی دانند ودرذکرنامشان دچار اشتباهند.
می نویسند نوروز فرزند حیدرخان درسیاهکل اعدام شد،درحالی که نوروز درسال ۱۳۲۶ دراثر بیماری درفشتال فوت ودفن شد.
می نویسندحیدرخان به دین و شرع و...مردم باورنداشت و به مقدسات وباور داشت های مردم بی اعتنابود ،چون نمی دانند نخستین محوطه سازی و دیوارکشی دور امامزاده فشتال را ایشان انجام داد،کاهبیجار و ....داستان هیات عزاداری سیاهکل محله و...بماند ونمیدانند دروقت هجوم قوای قزاق دولتی به فشتال دلیل به اسارت نرفتن بلور زن اول حیدرخان و دستگیر نشدن نوروزخان فرزند دوم حیدرخان، سفرزیارت به مشهدالرضا بود.
نویسنده همین کتاب ارزش شهادت را آنقدر پایین می آورد که قصدوباوردارد با توهین کردن به بزرگ خاندان ،بازماندگان اورا بزنند وبکشند واو شهید لقب بگیرد آنهم در نزاع ودرگیری محلی،آیا شهادت همین است،کدام ممیزی به ایشان اجازه چاپ ونشرداده؟؟؟
ایشان نمیداند که نوه ی صفرخان در دفاع مقدس شهید شده ،نتیجه ی حیدرخان مجروح شده ، نوه ی حیدرخان کاردارنظامی حاکمیت در کشورهای خارجی بوده و...نمی دانندکه حیدرخان از شرق فشتال به سوی سیاهکل جاده ساخته و از غرب فشتال به سوی سنگر که تا پاشاکی انجام شد ونیمه کاره ماند...
می نویسند که برای مواجب و خوراک مبارزان از اموال مردم استفاده می کرده ،چون فکر می کنند حیدرخان سربازخانه داشته و نمی دانند که همراهان حیدرخان قوم وخویش حیدرخان بودند و خانه وزندگی و دام و رمه داشتند و اتراقشان همیشه در جاهایی بوده که آنجا قوم وخویش ومناسبات فامیلی داشتند .
بله درجریان مبارزه خطا واشتباه و حق کشی و نامردی ونامردمی حتما بوده و کسی قصد پاک و پیراسته جلوه دادن و حق مطلق خواندن و ....حیدرخان را ندارد ،براساس شرایط زمان وقوع حادثه باید قضاوت کرد وتاریخ نوشت نه کینه توزانه و مغرضانه.
چند نفر از خوانندگان کتاب ها ،نویسندگان را می شناسند،ودراین مورد بخصوص، محمداسماعیل عرفانی را که حتی اسم فامیل خودش را هم عوض کرده"از برقی به عرفانی" و رابطه ی !!!او با شجاع ممالک و داستان!!!او باصفایی را ،تا پی به این همه هجمه ی او به حیدرخان ببرد که چرا انتقام جویانه نوشته و کرارا تاکید به نسبت های ناروا دارد.
تاریخ نویسی که حتی نمی داند صفایی برادر صفرخان نبوده و...
واین ذهن آگاه و روحیه ی پرسش گر و تحلیل گر ،تاریخ نویسان امروزیست که بواسطه ی دوری صدساله از جریان وقوع خیزش،با مطالعه ی کتاب های نوشته شده توسط دوستان ودشمنان هردوگروه مناقشه،وبا به دست آوری اسنادی که هنوز در پستوهای خانه ها بویژه آرشیوهای دودمان خوانین نهان مانده اندویک نمونه ی بارز آن هم همین سندبا ارزش و گویای پنج صفحه ای ،وبا دقت و تجزیه و صحت سنجی واقع بینانه، راز و رمز و انگیزه و علل وقوع خیزش را موشکافانه به نگارش درآورند.بدون حب وبغض و بدون توهین به هیچ کدام از طرفین مخاصمه.
ازاطاله ی کلام در محضر بزرگان علم وادب وتاریخ ،پوزش می خواهم اگرچه بسیار از نگفته ها هنوز مانده
البته اگر جناب برقی عرفانی برای ماهم کتاب ننویسد...
پیشنهاد میکنم درحوضه ی ادبیات تخیلی فعایت کند که موفق تر خواهد بود و پیشینه شان هممحفوظ تر.
گروه تبادل نظرات:
درود آقای حیدری عزیز
از آشنایی با شما خوشبختیم و از حضورتان در میرزایی ها خوشحالیم ...
مشکل تاریخ نویسان ناجوانمرد درد مشترک ماست ...
متاسفانه تاریخ این مبارزات پاک را کسانی نوشته اند که خود فرسنگها از بطن آن دور بوده اند و کوچکترین اعتماد و اعتباری برای این مبارزات قائل نبوده اند ...
در کنج حجره یا در پشت میز کار خود نشسته اند و با ورق زدن چند کتاب احساس وظیفه کرده اند ...
در مورد حسن خان آلیانی هم دقیقا مثل حیدرخان قلم زده اند ...
خوشبختانه تاریخ مسیر خود را پیدا می کند و روسیاهی به تن زغال می ماند ...
با ارادت
@mirzaeihaa
تیمسار جهانگیر تنهای چوشلی ، نماینده نظامی "سابق"ایران در دادگاه بین المللی لاهه _هلند
نوه ی حیدرخان دیلمی فشتالی
@fashtal1🌸🍃
منبع،کانال تلگرامی چوشل
@mirzaeihaa
29.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅مستندی در فشتال
بیست و پنجم اردیبهشت سالروز سربداری حیدرخان دیلمی
یاد همه ی آزادمردان بخون خفته ی گیلانم گرامی باد.
@fashtal1🌸🍃
🍀 عموصفر
@mirzaeihaa
عمارت تاریخی و امنیتی #حیدرخان در #فشتال
پس از قدمتی بیش از یک قرن ونیم پایداری درنتیجه ی بی مبالاتی وارثان و بی توجهی مسئولین فرهنگی ، درساعت ۱۰و۲۰دقیقه ی امروز ۹۸٫۱۱٫۲۱ دراثر سنگینی ناشی از نشست برف برشیروانی آن فرو ریخت.
عمارت حیدرخان ،دراثرزلزله ی سال ۶۹ به طور جزیی خسارت دید ودراثر فشار مسئولان وقت بابت تخصیص وام ساخت پس از تخریب خانه ،سبب شد ساکنین به ناچار دست به تخریب این عمارت باشکوه و خاطره انگیز بزنند.
پس از سال ۶۹ تنها واحد همکف ازیک بخش این عمارت باقی مانده بود که تحت تاثیر عوامل طبیعی باد،باران وبرف رفته رفته استحکام خودرا ازدست داد .
@fashtal1🌸🍃
@mirzaeihaa
میرزاییها
عمارت تاریخی و امنیتی #حیدرخان در #فشتال پس از قدمتی بیش از یک قرن ونیم پایداری درنتیجه ی بی مبالات
چه سرنوشت مشابهی
زلزله سال ۱۳۶۹ عمارت حسن خان آلیانی در زیده را هم به تلی از خاک تبدیل کرد و وارثین دیگر نتوانستند آنرا تعمیر و بازسازی کنند
@mirzaeihaa
4_5843710100388188563.mp3
36.97M
#پادکست
داستان #فشتال_حیدرخان_صفرخان_هیبت از زبان استاد ناصر وحدتی در برنامه ی آوای کاسپین
▫️ مردم گیلان به چه کسانی (خان) میگفتند؟!
📅 هجدهم شهریورنودوشش
♻️ ارتباط حسن خان آلیانی(معینالرعایا) با حیدرخان و قره خان فشتالی دیلمی برای ایجاد یک جنگل تازه و معرفی سندی تازه یاب پیرامون سرگذشت حیدر خان دیلمی از زبان خودش
@mirzaeihaa
radio-gilan-02_10_26-13_00.mp3
14.4M
🎛 برنامه رادیویی سردار گیل و دیلم (قسمت چهلم)
🎯 کاری از رادیو گیلان
🧮 تهیه کننده : کامران جعفری
🎬 کارگردان و مجری : مهرانه به نهاد
👤 کارشناس علمی : کریم هوشنگی (نوه مشهدی علیشاه هوشنگی چُمِثقالی)
🔶 موضوع گفتگو: دلایل ایجاد تفرقه در نهضت جنگل
📌 مصاحبه و گفتگوی سرکار خانم آزاده ناطق با سرکار خانم معصومه اَپروز بخش دوم
📆 تاریخ پخش : ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
👈 هر هفته، سه شنبه ها ساعت ۱۳:۰۰ از رادیو گیلان
@mirzaeihaa