eitaa logo
میرزایی‌ها
253 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
378 ویدیو
230 فایل
زندگی و زمانه #میرزا_کوچک_خان_جنگلی آنچه ناگفته شده و ناشنیده مانده
مشاهده در ایتا
دانلود
☝️ کسیکه تاریخ را از یاد می برد، بی شک خودش از یادها خواهد رفت، این سنت الهی است. با تمام این اوصاف گذشته ها گذشته اما آینده دست خود ماهاست و می توانیم با زدودن رسمهای ناسپاسانه آن را بسازیم، خوب و پسندیده ... ♻️ او معین‌الرعایا بود، نه معین السلطنه یا معین‌الدوله ♻️ جای خالی نام و یاد معین الرعایا در تابلوی روستای زادگاهش کیش دره @mirzaeihaa
اسماعیل پور رسول.pdf
2.55M
☝️ بیوگرافی میرزا اسماعیل پور رسول، یکی از اعضای فرهنگی نهضت جنگل 📥 پیشگامان فرهنگ گیلان(جلد اول)، صص 68-70 ✍️ سید ابراهیم مروجی ♻️ بیوگرافی صادق مهرنوش @mirzaeihaa
حسین کی استوان ، سیر تاریخی مشروطیت.pdf
7.34M
📝 نظر اجمالی به سیر تاریخی مشروطیت ایران ✍ حسین کِی اُستُوان 📥 تاریخ نهضتهای ایران(دوران معاصر)، بی تا، بی نا، صص۱ تا ۲۰ @mirzaeihaa
👤 عنایت صائمی 📌 عنایت صائمی متولد ۱۳۲۶/۰۹/۰۲ اهل و ساکن روستای خانِوانِه ماکلوان است. صائمی دیپلمه است و به علت علاقه به مسائل مرتبط با نهضت جنگل تمام کتابهای این حوزه را مطالعه کرده است. او بواسطه رشد و نمو در مراکز حساس نهضت جنگل، تعداد قابل توجهی از چهره‌هایی که در نهضت جنگل حضور داشتند را از نزدیک دیده و با آنها مصاحبه و گفتگو داشته است. از ایشان خواسته‌ایم تا برای هر یک از این چهره‌ها مطالبی را به رشته تحریر درآورد و برای ما ارسال کند. مطالب صائمی به همراه عکس واضح و جدید از این چهره‌ها می‌باشد که بر جذابیت کار ایشان افزوده است... (ناشناخته شدگان نهضت جنگل) به قلم عنایت صائمی را در هفته نامه چهار دی فومن و کانال میرزایی‌ها دنبال کنید. با تشکر از آقای عنایت صائمی و همچنین آقای سید فاضل فاضل نیای فومنی مدیر مسئول محترم هفته نامه چهار دی فومن ... ♻️ عکس کربلایی رحمان ابراهیمی میان رَزی کسیکه پناه میرزا و گائوک در روزهای پایانی نهضت جنگل بوده را آقای صائمی برای ما ارسال نمود @mirzaeihaa
حضور استاد علی نصیریان در خانه موزه میرزا کوچک خان در استادسرای رشت @mirzaeihaa
جنگل تنه همرایه هداسَه گیلَه میرزا اشته سَسَلَم یا کو شناسَه گیلَه میرزا ته شیریرَه شیرون بَرس اشته جا جیگایه تالش تنَه پِشته تنه راسه گیلَه میرزا بَندون دومنی کو ته شناسن سغَه دارِن دریا تنَه لپَّق ژَنه کاسَه گیله میرزا اشته دَخون آخون خَنیَه ایسپی رخونی اشته، را ریه اشته شی خاسه گیله میرزا موزِ دَبَسَم را دَلَکم ته ناربَر آبی دشبِن ته وینه شیلّه پلاسَه گیله میرزا رَشتَه رو کو مَندینَه ترا چِم بَه را مردوم دیل ناجَه به کول چِم خونَه تاسَه گیلَه میرزا تا سبزَه گیلون راسَه چَمَه سَر تنَه یا کو شِعرِن تنَه بون پیلَّه حیماسَه گیلَه میرزا اشته نومینَه گیلک و تالش که ای آبون تی دوشمن ره داره و داسه گیله میرزا @Masomehaprooz جنگل از همان زمان تا اکنون با تو همراه است میرزای گیلان سر و صدای تو در اینجا آشناست میرزای گیلان تو شیری و راه و مسیر جولانگاه شیران منزل و جایگاه توست قوم تالش پشتیبان تو است با تو رو راست است در دامنه کوهها درختان آزاد تو را میشناسند دریا با تو موج میزند میرزای چشم آبی گیلان صدای فریاد تو در رودخانه سفید رود تنیده است راه و ردپلی تو مثل خودت زیباست میرزای گیلان موزر (نوعی اسلحه)میبندیم و راه می افتیم تا تو پیشوایمان باشی دشمن تا تو را ببیند سست و ناتوان است میرزای گیلان در تمام مسیرهای منتهی به رشت مردم چشم به راه تو ماتده اند با دلی حسرت به دوش و با چشمی چون کاسه ی خون، میرزای گیلان! تا گیلان سبز است سرمان با تو در اینجا بالاست شعرهای شاعران با تو حماسه ای بزرگ میشوند میرزای گیلان وقتی با نام تو گیلک و تالش یکی شود برای دشمنت چون داره و داس است میرزای گیلان @Masomehaprooz
شعر تالشی گیلَه میرزا (میرزای گیلان) به سرایندگی سرکار خانم معصومه اَپروز که در نخستین کنگره ملی شعر سردار جنگل برگزیده شد و رتبه اول را مشترک به خود اختصاص داد را به همراه ترجمه در اینجا بخوانید ... @mirzaeihaa
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام با افتخار و سرافرازی تمام ما هم سیاه می پوشیم . امیدواریم عزادار حقیقی آن بزرگمرد باشیم ... @mirzaeihaa
📌 اتمام حجت رضا خان با میرزا کوچک خان 📆 1 آبان 1300 خورشیدی 🔸 هیچ آتش بسی در کار نبود. او برای قلع و قمع آمده بود ... ♻️ (انقلاب گیلان چگونه خاموش شد) را بخوانید ... @mirzaeihaa
رجال تهراني و برخي ولايات شمال غرب ايران- فورتسکیو.pdf
2.19M
📓 رجال تهراني و برخي ولايات شمال غرب ايران ✍️ کاپیتان ل . س . فورتسکیو 📝 مترجم : محمد علی کاظم بیگی 📥 تهران: مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی 📆 1379 📌 داوری یک مأمور انگلیسی که امور و افراد را از منظر دولت متبوع خود می نگرد. او این گزارش را در 4 فوریه 1921 مصادف با 5 اسفند 1299 به مقام ارشد تر خود نوشته است. در این اثر برخی از چهره های مرتبط با نهضت جنگل از جمله شخص میرزا کوچک خان در زمان حیاتشان معرفی شده اند ♻️ تاریخ 50 ساله نیروی زمینی شاهنشاهی ایران (بخش مربوط به نهضت جنگل) @mirzaeihaa
مستند نگاری در برند سازی یاوران نهضت جنگل _ امیر هوشنگ دانایی ؛ خبرنگار جمهوری اسلامی در کشورهای لهستان و قزاقستان _ دکتر فریدون شایسته ؛ پژوهشگر و نویسنده _ رضا ثقتی ؛ مدیرکل فرهنگ ارشاد اسلامی استان گیلان _ دکتر ولی جهانی ؛ مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گیلان _ دکتر میثم نوائیان ؛ باستانشناس و پژوهشگر _ مرتضی سخایی ؛ پژوهشگر نهضت جنگل _ دکتر جواد هادی زاده ؛ مدیرعامل فرهنگسرای گردشگری 📆 چهارشنبه ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۲ ⏰ ساعت ۱۷ 🔰 رشت، بلوار نامجو، بن بست دانشگاه ، اندیشکده سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان همراه با رونمایی مستند اوستا حسین آخرین تفنگ ساز نهضت جنگل ، ساخته علیرضا جوقه دوست @mirzaeihaa
در مورد «شباهتهای نهضت عاشورا و نهضت جنگل» در خدمت دوستان خواهم بود ... با احترام : سخایی
نشست تخصصی مستند نگاری در برندسازی فردا مورخ ۲۸تیرماه۱۴۰۲ ساعت ۱۷ در سالن اجتماعات حضرت آیت اله سید محمود ضیابری سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان برگزار می گردد. + رونمایی فیلم مستند @nlai_guilan
📜 منظومه لشگرآرا + pdf ✍ مرتضی سخایی قسمت اول قسمت دوم قسمت سوم @mirzaeihaa
📜 منظومه لشگرآرا را در سایت گیل یار بخوانید ✍ مرتضی سخایی قسمت اول قسمت دوم قسمت سوم قسمت چهارم ♻️ دانلود فایلهای پی دی اف @mirzaeihaa
👤 «سید عباس سجادی» 📌 سر میرزا توسط «قزاقها» بریده شد ... 🔸 «سید عباس سجادی» شاعر و ترانه سرا، مجری و کارشناس تلویزیونی به نقل از پدر خود «شادروان سید احمد سجادی»، مادربزرگش و دیگر معمرین روستایی، در مصاحبه‌‌ای با میرزاییها در تاریخ ششم شهریور 1401 می‌‌گوید: ادامه را در اینجا بخوانید... @mirzaeihaa
📌🥀 نحوۀ شهادت میرزا کوچک خان از زبان یک صاحب صلاحیت برای اظهار نظر ... در سال 1300 خورشیدی پیکر بی رمق میرزا را به خانه پدر بزرگم که روحانی و مالک بخش‌هایی از روستای گیلَوان بود می‌‌‌آورند، او به شدت سرما زده شده و نایی در بدن نداشت. به شیوۀ سنتی سعی در احیای میرزا می‌‌کنند که نتیجه بخش نبود. در همین حین قزاقها که در تعقیب میرزا بوده و ردَّش را زده بودند سر می‌‌رسند و با خانوادۀ سید مظفر و محلی‌ها درگیر شده و قصد ربایش میرزا را داشتند. در جریان تیراندازیها، یک تیر هم به دست خواهر سید مظفر به نام (سیده محبوبه سجادی) می‌‌خورد. بالاخره زور قزاقها چربید و میرزا را که دیگر با مرده‌‌ها فرقی نمی‌‌کرد با خود بردند. در خانقاه گیلَوان که در پنج کیلومتری گیلوان واقع هست، نیروهای قلیچ خان که از سوی عظمت خانم فولادلو روانه شده بودند سر می‌‌رسند و با قزاقها که خالو قربان کُرد نیز با آنها بوده درگیر می‌‌شوند. قزاقها پا به فرار می گذارند و چون پیکر میرزا سنگین بوده و نمی‌‌توانستند سرعت بگیرند، در این حین خالو قربان رو به یکی از افراد خود می‌‌کند و با زبان کردی می‌‌گوید سرش را ببر ... سید مظفر وقتی مطلع می‌شود که سر میرزا کوچک در روستای خانقاه از تن جدا شده و پیکر بی سرش جلوی امامزاده افتاده، با کمک چند تن از اهالی گیلوان جرأت به خرج داد و تن بی سر را به گیلوان برده و با احترام در قبرستان قدیمی گیلَوان دفن نمود تا اینکه این پیکر بی سر در سال 1320 خورشیدی شبانه و مخفیانه توسط مرحوم «یدالله عین‌اللهی» از اهالی روستای گیلَوان بدون اطلاع سید مظفر که از نظر شرعی مخالف نبش قبر بود، نبش قبر شده و به وادی سلیمان داراب و کنار سر میرزا منتقل می‌شود. سجادی با اشاره به اینکه در برخی منابع از شخصی به نام «سید اسد الله گیلوانی» نام برده شده که بر پیکر میرزا نماز خوانده می‌‌گوید: سید اسدالله گیلَوانی، پدر سید مظفر سجادی است.من شنیده بودم آن وقت‌ها سید اسدالله در سفر بوده و اگر نمازی بر پیکر ایشان خوانده شده توسط سید مظفر بوده که هم حضور داشته و هم روحانی بوده. 📞 گفتگوی میرزایی ها با آقای سید عباس سجادی نوۀ شادوران سید مظفر سجادی 📆 06/06/1401 ♻️ اینفوگرافیک @mirzaeihaa
بريدن سر مرحوم ميرزا هم تصميم آني تعقيب كنندگان بود و تصميم و دستور سردارسپه يا ضرغام السلطنه و غيره نبود. دکتر هومن یوسفدهی 1401/06/13
با سلام ضمن تشکّر از همه عزیزانی که به کار جمع آوری اطّلاعات میدانی می پردازند، باید یادآور شوم که در ثبت وقایع تاریخی ملاحظاتی وجود دارد و به همین خاطر باید در انتشار اطّلاعات تازه یاب، آن هم اطّلاعاتی که یکصد سال پس از واقعه‌ از نسل سوم و چهارم حاضران به دست می‌آید، تأمّل کرد و به نحوی باشد که نقاط تاریک موضوع را روشن کند، نه اینکه بر پیچیدگی های آن بیفزاید. برای مثال در خصوص نحوه شهادت میرزا کوچک خان یک روایت بی‌واسطه و روایت‌هایی با واسطه (یک و دو واسطه) وجود دارد که به اندازه کافی مبهم و سؤال‌برانگیز هست و باید با قرائن و اسناد تأیید شود. بنا بر این روایت‌های افواهی نسل‌های بعد که اساس آن گفته‌های معمّرین و احتمالاً یک کلاغ و چهل کلاغ است، بیشتر به کار مورّخین می‌آید که می توانند سره را از ناسره جدا کنند و به روشنتر کردن موضوع بپردازند و انتشار عام آن کمکی به تاریخ نهضت جنگل نخواهد کرد؛ بلکه ممکن است گزاره‌هایی نادرست را در اذهان مردم بنشاند که پاک کردن آن به راحتی ممکن نیست. البتّه این موضوع را به عنوان یک راهبرد برای کانال میرزایی‌ها پیشنهاد می کنم و گرنه به هیچ وجه قصدم انتقاد از بیانات دوست و همکار محترم و شاعر گرامی جناب دکتر سجّادی نیست. بخصوص که اطّلاع ایشان از عدم حضور سیّد اسدالله سجّادی در آن زمان از زبان اهل بیت آن مرحوم از نظر تاریخی بسیار مهمّ است. موفّق باشید! دکتر هومن یوسفدهی ۱۴۰۲/۰۴/۲۸