📷 اعمال مشترک #ماه_رجب
┅══❉♦️❉══┅
🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
📝 معرفی مقاله
📚 نظریه فهم متن از دیدگاه میرزای نائینی(ره) در قیاس با نظریه فهم متن شلایرماخر
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
✍️ نویسنده: مسعود فیاضی
چکیده
💠 اصول فقه دستگاه روش شناسی استنباط احکام شرعی است و در آن از قواعد و ابزارهای فهم مراد جدی شارع سخن گفته می شود. هرمنوتیک نیز دستگاه روششناختی فهم معنای متن بوده و دارای سه دوره روشی، روش شناختی و فلسفی است. هرمنوتیک روش شناختی معنای متن را مراد جدی مولف می داند، ولی در مقام بحث از ابزارهای فهم معنای متن نیست، بلکه از «نظریه فهم متن» که منشاء تعیین ابزارهای فهم متن و توجیه کننده چرایی و چیستی آنهاست، سخن می گوید. اصول فقه فعلی هرچند در معناشناسی با هرمنوتیک روش شناختی مشترک است، ولی در شرایط فعلی شامل بحث از ابزارهای فهم معنای متن است و مستقلا بحثی راجع به نظریه فهم متن اصولیون ندارد. این در حالی است که این نظریه در ارتکاز فقها و اصولیون وجود دارد و اجزای مختلف آن به صورت پراکنده در بخشهای مختلف فقه و اصول فقه مورد اشاره قرار گرفته است. فردریش شلایرماخر از هرمنوتیست های محوری هرمنوتیک روش شناختی است که نظریه فهم متن او شاکله اصلی این دوره هرمنوتیکی را شامل می شود. در این مقاله سعی شده است نظریه هرمنوتیکی آیت الله شیخ محمد حسین نائینی که به جهت برخورداری از ذهن اصولی خلاق، منسجم و ساختارمند دارای نظریه فهم است، از فرمایشات ایشان در بخش های مختلف استخراج گردد، با نظریه فهم متن شلایرماخر مقایسه شود و برتری های آن نشان داده شود. نظریه فهم متن مرحوم نائینی مبتنی بر راهبرد مرکزی تمسک به ظهور کلام و نظریه فهم متن شلایرماخر مبتنی بر راهبرد مرکزی بازتولید فردیت مولف است.
🔗 دانلود فایل PDF مقاله نظریه فهم متن از دیدگاه میرزای نائینی(ره) در قیاس با نظریه فهم متن شلایرماخر
┅══❉♦️❉══┅
🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
✨یا ذالجلال والاکرام ✨
📆یکشنبه
۲۴ دی ۱۴۰۲
۰۲ رجب ۱۴۴۵
۱۴ ژانویه ۲۰۲۴
حدیث قدسی:
جَعَلتُ هذَا الشَّهرَ (رَجَبَ) حَبلاً بَینی و بَینَ عِبادی فَمَنِ اعتَصَمَ بِهِ وَصَلَ بِی
ماه رجب را ریسمانی میان خود و بندگانم قرار داده ام؛ هر کس به آن چنگ زند، به وصال من رسد.
إقبال الأعمال، ج ۳، ص ۱۷۴
🤲 دعای دوری ازبلا
هرکس صبح سه مرتبه بگوید:
🔮 الْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ حَمْداً كَثيراً طَيِّباً مُباركاً فيهِ
هفتاد بلا از او دور می شود که کمترین آن اندوه است.
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠🔅💠🔅
فضیلت ذکر سبحان الله
✍️امام باقر(ع) به نقل از رسول خدا(ص) فرمود: "هر کس که سبحان اللَّه بگوید، خداوند درختى در بهشت برایش میکارد".( ثواب الأعمال و عقاب الأعمال)
امام صادق (ع) از پدر و جد بزرگوارشان روایت مى کنند: نبى اکرم (ص) در پاسخ مسائلى که مردى یهودى از آن حضرت پرسیده بود، ضمن حدیث طویلى فرمود: آن گاه که بنده سبحان الله بگوید، آنچه پایین تر از عرش خداست با او سبحان الله مى گویند و به گوینده ده برابر پاداش آنها داده مى شود و چون الحمدلله گوید، خداوند نعمت دنیا را به او کرامت کند تا نعمتهاى آخرت را ببیند، و آن سخنى است که بهشتیان هنگام ورود به بهشت مى گویند و همه سخنها در دنیا قطع مى شود به جز الحمدلله که قطع نمى گردد و آیهی44 سورهی کریمه احزاب به همین حقیقت اشارت دارد: "درود بهشتیان در روزى که به دریافت و دیدار پاداش خدا نایل مى شوند، سلام است."(تفسیر المیزان ، ج۱۰، ص ۱۷)
🌹امیرالمۆمنین على(ع) مىفرماید:
تسبیح و سبحان الله گفتن یک نیمه از ترازوى اعمال را پر کرده و الحمدلله گفتن ترازوى اعمال را سرشار مىسازد و الله اکبر گفتن فاصلهی میان آسمان و زمین را پر مىکند.
📚مکارم الاخلاق ، ص۳۰۹
┅══❉♦️❉══┅
🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
4_5841595825427326140.mp3
526.8K
┅══❉♦️❉══┅
🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اندیشه سیاسی اسلام از دیدگاه میرزای نائینی
🔹 حجت الاسلام نصیری گفت: از دیدگاه میرزای نایینی جامعهای که آزادی سیاسی نداشته باشد جامعهای بهیمی محسوب میشود.
🔗 لینک
┅══❉♦️❉══┅
🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
📝 معرفی مقاله
📚 حکومت اصل احترام بر اصل برائت در شبهه موضوعی در عقود از دیدگاه میرزای نائینی (ره)
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
✍️ نویسنده: حسن شکوری-استاد عالی حوزه علمیه قم
چکیده
💠 شبهه و شک در گفتمان فقهی اصولی از سویی در تقسیمی کلی به دو بخش حکمی و موضوعی تقسیم می شود و از دیگر سو موضوع برای جریان اصول علمی چهارگانه برائت، احتیاط، استصحاب و تخییر است. از دیدگاه محقق نائینی (ره) شبهه موضوعی شبهه ای است که کبرای مجعول شرعی معلوم است و شبهه در صغری حاصل شده است. به گفته میرزای نائینی (ره) معلوم بودن کبرای مجعول در شبهه موضوعی نباید کسی را در وادی این تصور خاطی وارد نماید که علی القاعده در شبهات موضوعی اصل برائت جاری نمی گردد. از جهتی دیگر جریان اصل برائت – یا هر اصل دیگری – در هر مجرایی منوط به آن است که اصل حاکم یا وارد بر آن وجود نداشته باشد. در فرض تردد عقدی خارجی و واقع شده، بین لازم و جایز بودن – که به عنوان یک شبهه موضوعی قلمداد می شود – محقق نائینی (ره) اصلی را تحت عنوان «احترام در اموال» مطرح نموده و آن را بر اصل قابل جریان این شبهه – یعنی اصل برائت – حاکم و مقدم می داند. این نظریه ایشان از جانب برخی از دانشمندان اصولی و فقهی مورد ارزیابی و نقد قرار گرفته است.
کلیدواژهها:
#شبهه_موضوعی_در_عقود
#حکومت_و_ورود
#اصل_احترام
#ملاکهای_شبهه_موضوعی
______________________________________
عنوان مقاله [English]
📚 The Principle of Inviolability Governing the Principle of Exemption in Thematic Doubts in Contracts
✍️ نویسنده [English]
Ḥasan Shakūrī
Lecturer at the advanced stage of the Islamic Seminary of Qom
چکیده [English]
💠 Doubts and misgivings in the discourse of Islamic jurisprudence are divided, on the one hand, into two parts: those dealing with the ruling (ḥukm) and those dealing with the subject matter (mawḍūʿ), and on the other hand, the subject-matter is something to which apply the four scientific principles including the principles of barāʾat (exemption), precaution, presumption of continuity (istiṣḥāb) and takhyīr (discretion). From the point of view of late Muḥaqiq Nāʾīnī (ra), the thematic doubt (doubt concerning the subject matter) is a doubt in the major premise (kubra) of a legal statement is known, and the doubt persists in the minor premise (ṣughra). According to Mīrza Nāʾīnī (ra), the fact that the major premise is known in a thematic doubt should not lead anyone to the false impression that the principle of exemption does not apply to thematic doubts across the board. On the other hand, the application of the principle of exemption – or any other principle – in any course of action is hinged upon the fact that there is no governing or overriding principle. In the event of a doubt pertaining to the necessity and allowableness of a contract, – which is considered as a thematic doubt – the late Muḥaqiq Nāʾīnī (ra) has revealed a principle tilted “inviolability of property” which he believe to take precedence and override the principle of exemption. This theory has been evaluated and criticized by some scholars of Islamic jurisprudence and its principles.
🔗 دانلود فایل PDF مقاله: حکومت اصل احترام بر اصل برائت در شبهه موضوعی در عقود از دیدگاه میرزای نائینی (ره)
┅══❉♦️❉══┅
🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
🏴 سالروز شهادت جانسوز دهمین شمس ولایت، حضرت امام هادی علیهالسلام را به محضر مقدّس قطب عالم امکان، حضرت صاحبالزّمان عجّلاللهفرجهالشریف و همۀ شیعیان تسلیت عرض مینمائیم.
▪️نام مبارک حضرتِ إمام هادی ، علیّ ، پدر بزرگوارشان امام جواد الائمة ، و مادر آن حضرت سمانه مغربیة معروف به سیّدة است.
کنیه شریف ایشان أبوالحسن ثالث ، و برخی از ألقاب آن حضرت ، نجیب ، مرتضی ، هادی ، نقیّ ، عالم ، فقیه ، أمین ، مؤتمن ، طیّب ، عسکری ، فقیه عسکری ، إبن الرضا ، میباشد.
☑️ #امام_هادی صلواتاللهعلیه فرمودند:
🌿 «خداوند متعال، دنيا را جاى گرفتارى و امتحان قرار داده و آخرت را سراى جزا و پاداش؛ و گرفتارى دنيا را سببی برای ثواب آخرت قرار داده و ثواب آخرت را در عوضِ گرفتارى دنيا.»
◾️ «قال أبوالحسن الثالث عليهالسلام: إن الله جعل الدنيا دار بلوى والآخرة دار عقبى وجعل بلوى الدنيا لثواب الآخرة سببا وثواب الآخرة من بلوى الدنيا عوضا.»
📚 تحف العقول ، ص۴۸۳
بحار الانوار ، ج۷۵، ص۳۶۶
┅══❉♦️❉══┅
🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
✨یا قاضی الحاجات ✨
📆 دوشنبه
۲۵ دی ۱۴۰۲
۰۳ رجب ۱۴۴۵
۱۵ ژانویه ۲۰۲۴
مناسبت : شهادت امام هادی علیه السلام
امام هادی علیه السلام:
العِتابُ خَیرٌ مِن الحِقْدِ
سرزنش کردن بهتر است از کینه به دل گرفتن.
بحارالأنوار: ۷۸/۳۶۹/۴
صلوات خاصه بر امام هادی عليه السّلام
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِيَاءِ وَ إِمَامِ الْأَتْقِيَاءِ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ وَ الْحُجَّةِ عَلَى الْخَلائِقِ أَجْمَعِينَ اللَّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَهُ نُورا يَسْتَضِيءُ بِهِ الْمُؤْمِ
نُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوَابِكَ وَ أَنْذَرَ بِالْأَلِيمِ مِنْ عِقَابِكَ وَ حَذَّرَ بَأْسَكَ وَ ذَكَّرَ بِآيَاتِكَ وَ أَحَلَّ حَلالَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ بَيَّنَ شَرَائِعَكَ وَ فَرَائِضَكَ وَ حَضَّ عَلَى عِبَادَتِكَ وَ أَمَرَ بِطَاعَتِكَ وَ نَهَى عَنْ مَعْصِيَتِكَ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ.
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠🔅💠🔅
💠 #زیارت_جامعه که از امام هادی علیهالسلام صادر شده است دریایی است که قعراین دریا قابل درک نیست...
این زیارت دربردارنده باورهای شیعه درباره امامت، مقام ائمه علیهم السلام و وظایف شیعیان در مقابل آنهاست...
اگر در زندگانی امام دهم علیهالسلام غیر از این زیارت نبود، برای اثبات امامت مطلقه او کافی بود
در بخشی از این زیارت می فرماید: والْمُقَصِّرُ فِي حَقِّكُمْ زَاهِقٌ
مقصر در حق شما زاهقٌ است
کیست که از این تقصیر مُبرّا باشد؛ همه گرفتاریم، چون نه حق امام هادی علیهالسلام را شناختیم، نه به مردم شناساندیم... .
🎙برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی
┅══❉♦️❉══┅
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
ماه رجب، ماه استغفار .mp3
6.8M
🎧 استاد میرباقری | ماه رجب، ماه استغفار
┅══❉♦️❉══┅
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
27.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 برقية آية الله العظمى المحقق الكبير الشيخ النائيني قدس سره عام 1922 الى متصرف لواء كربلاء ومطالبته بالحضور الى النجف الاشرف للتشاور في امور الرعية
┅══❉♦️❉══┅
🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
📝 معرفی مقاله
📚 مناقشة فی اشتراک الأحکام بین العالم و الجاهل مع التأکید علی رأی المحقق المیرزا النّائینی (ره)
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
✍️ نویسنده: حمید الالهی دوست- مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن و عضو هیئت علمی جامعة المصطفی (ص) العالمیة
چکیده
💠 أوّل من عبّر بالاشتراک بین العالم و الجاهل هو الشیخ الانصاری و من تأخّر من العلماء اتّبعوه. و یستشهدون لذلک ببعض الادلۀ و القرائن کالإجماع و الضرورۀ و تواتر الاخبار. لکن هذه الادلۀ لا تفی باثبات الاشتراک لأنّ الإجماع مدرکی و منقول؛ و اما تواتر الاخبار فأجاب المحقق النائینی بأنّه لم نعثر علی تلک الأدلّة سوی بعض أخبار الآحاد التی ذکرها صاحب الحدائق فی مقدمات کتابه فکیف بتواترها و الضرورۀ أیضا لم تتحقق لنا. اذن الرأی الصحیح فی الاشتراک متعلق بأبی الحسن الشعرانی v فإنّه أفاد أنّ عدم کون الجاهل مکلّفاً لایستلزم التّصویب و قال: إنّ اشتراک العالم بالحکم و الجاهل حتی القاصر لا دلیل علیه و أنّ الرّفع فی حدیث الرّفع رفعٌ واقعی. و علیه فالاشتراک ثابتٌ بین العالم بالحکم و الجاهل المقصّر دون القاصر.
کلیدواژهها
#اشتراک_الأحکام
#الجاهل
#العالم
#الغافل
#المحقق_النائینی
🔗 دانلود فایل PDF مقاله: مناقشة فی اشتراک الأحکام بین العالم و الجاهل مع التأکید علی رأی المحقق المیرزا النّائینی (ره)
______________________________________
عنوان مقاله [English]
The Application of Rulings to Knower and Ignorant, with an Emphasis on the Opinion of Late Muḥaqiq Nāʾīnī (ra)
نویسنده [English]
Hamīd Ilāhī Dūst
Director of the Department of Qur’an Interpretation and Sciences and a member of the Faculty of Al-Mustafa University
چکیده [English]
The first scholar to bring up the issue of rulings being applicable to both the knower and the ignorant was al-Shaykh Al-Anṣārī, and his successors from the Shiite scholars. They cite some arguments and evidence including consensus, conspicuity, and frequent transmission (tawātur). However, these evidences do not suffice to prove the fact that rules are applicable to both the knower and the ignorant (ishtirāk) because the consensus is either based on evidence (madrakī) or it is also transmitted (manqūl). As for the frequency of the reports, late Muḥaqiq Nāʾīnī has replied that he did not find any evidence except for some single reports that the author of Al-Ḥadāʾiq mentioned in the introductions to his book. So there is no way those single reports could be termed as frequent. On the other hand, conspicuity has not been established according to us either. So, the correct opinion on the subject is related to Abū al-Ḥasan al-Shaʿrānī inasmuch as he declared that the ignorant person who is not held accountable is not required to do what is his exact duty. Accordingly, there is no reason whatsoever that the rules are applicable to the knower and the ignorant even if the latter is innocent. Thus, they are truly relieved of the obligation and not held responsible for what they do not know. The conclusion is that the ruling is applicable to the knower and the one who is guilty of ignorance (culpable).
┅══❉♦️❉══┅
🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
✨یا ارحم الراحمین ✨
📆 سهشنبه
۲۶ دی ۱۴۰۲
۰۴ رجب ۱۴۴۵
۱۶ ژانویه ۲۰۲۴
أمیرالمؤمنین علی علیه السلام:
مَن عَمِلَ بِالجَورِ عَجَّلَ اللّه ُ هُلْکَهُ
هر که ستم کند، خداوند نابودی او را شتاب بخشد.
غررالحکم: ۸۷۲۳
⭐️امام صادق علیه السلام: هر کسی صبح قبل از هر گونه کلامی، سه مرتبه آیه 114 سوره مائده را بخواند، روزی او از جایی که گمان ندارد به او می رسد:
قال عِیسَى ابنُ مَریَم اللَّهمَّ ربّنا أَنزِلْ عَلَینَا مَائِدَةً مِنَ السَّمَاءِ تَکُونُ لَنَا عِیدًا لِأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَ آیَةً مِنکَ وَ ارزُقنَا وَ أَنتَ خَیرُ الرَّازِقِین.
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠🔅💠🔅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 موشن گرافیک| یادی از مرحوم آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
🔹 نبوغ و استعداد آیتالله العظمی صافی(ره) به حدی بود که از همان جوانی مورد توجه ویژه آیتالله العظمی بروجردی(ره) قرار گرفته و توفیق یافتند تا در اوائل سومین دهه از حیات مبارکشان به عضویت شورای استفتائات آیت الله بروجردی در آیند و حتی گاهی با درخواست آیت الله بروجردی به صورت انفرادی مامور به استخراج فتوا می شدند. همچنین اعتماد بالای آیت الله بروجردی به ایشان سبب شد تا نگارش کتاب ارزشمند «منتخب الاثر» با موضوع مهدویت به وی واگذر شود.
🏴 دومین سالگرد رحلت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره یکشنبه شب با حضور آیات عظام شخصیت های کشوری و لشکری اساتید حوزه علماء فضلاء و خیل هزاران عزادار دلداده اهل بیت علیهم السلام در مسجد مقدس امام حسن عسکری علیه السلام برگزار شد .
┅══❉♦️❉══┅
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
💠 دعای هر روز و شب ماه رجب
از امام صادق صلواتاللهعلیه روایت شده که فرمودهاند: سزاوار است این دعای شریف در هر روز و شب ماه رجب، در تعقیب نمازها خوانده شود:
🍃 «بِسمِ اللّٰهِ الرَّحمٰنِ الرَّحیمِ، يا مَن أَرجُوهُ لِكُلِّ خَيرٍ، وَآمَنُ سَخَطَهُ عِندَ كُلِّ شَرٍّ، يا مَن يُعطِى الكَثِيرَ بِالقَليلِ، يا مَن يُعطِى مَن سَأَلَهُ، يا مَن يُعطِى مَن لَم يَسأَلهُ وَمَن لَم يَعرِفهُ تَحَنُّناً مِنهُ وَرَحمَةً، أَعطِنِى بِمَسأَلَتى إِيَّاكَ جَمِيعَ خَيرِ الدُّنيا وَجَمِيعَ خَيرِ الآخِرَةِ، وَاصرِف عَنِّى بِمَسأَلَتى إِيَّاكَ جَميعَ شَرِّ الدُّنيا وَشَرِّ الآخِرَةِ، فَإِنَّهُ غَيرُ مَنقُوصٍ مَا أَعطَيتَ، وَزِدنى مِن فَضلِكَ يا كَرِيم.»
راوی گوید: سپس حضرت، محاسن شریف خود را در پنجۀ چپ گرفتند و این دعا را با حالت درماندگی و زاری همراه حرکت دادن انگشت اشارۀ دست راست خواندند:
👈 يا ذَا الجَلالِ وَالإِكرامِ، يا ذَا النَّعماءِ وَالجُودِ، يا ذَا المَنِّ وَالطَّولِ، حَرِّم شَيبَتِي عَلَى النَّارِ
📚 منابع :
۱. اقبال الاعمال سیدبنطاووس، جلد ۲، صفحه ۶۴۴
۲. بحار الانوار علامه مجلسی جلد ۹۵، صفحه ۳۹۰
┅══❉♦️❉══┅
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
💠شیخ طوسی در کتاب امالی، از سهلبن یعقوب نقل کرده است که به #امام_هادی علیهالسلام عرض کردم: در بیشتر روزها موانعی هست که نمیگذارد آدمی به دنبال مقصود خود برود
مرا راهنمایی بفرمایید که چگونه می توانم از آن خطرات احتمالی اجتناب کنم و خود را در حرض و امان قرار دهم زیرا گاهی ضرورت و ناچاری مرا وادار می کند که در آن روزها به دنبال خواسته هایم بروم.
🔹 امام علیه السلام فرمود ای سهل: ولایت ما برای شیعیان ما حافظ و نگهدارنده ای است که اگر در قعر دریاهای عمیق فرو روند، و یا در دشت بی آب و علف و بیابانهای خطرناک بین جانواران درنده و گرگهای وحشی، و دشمنان آدمی و پری قرار بگیرند، هر آینه از خوف و خطر آنها ایمن می باشند،
🔹 پس به خدا اعتماد کن و ولایت و دوستی خود را به ائمۀ طاهرین خالص گردان و به هرکجا که خواهی رو کن و به دنبال هر مقصدی که داری برو .
📚امالی طوسی ج۱ص ۲۷۶، بحارالانوار ج۹۲ص ۱
┅══❉♦️❉══┅
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
📝 معرفی مقاله
📚 الفوارق بین الامارات و الاصول مع التأکید علی رأی المحقق النائینی(ره)
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
✍️ نویسنده: حجتالاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی = استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و جامعه المصطفی العالمیه
چکیده
💠 من احد العناوین الهامه فی علم الاصول الاماره و الاصل العملی و هناک قد طُرحت مباحث متعدده فی هذین العنوانین، احدها التمایز بینهما و من هذه الجهه هناک اختلاف شدید بین علماء الاصول، فان البعض قائلون بعدم المجعول الشرعی و البعض قائلون بوجود المجعول فی الامارات؛ و هناک ایضا اختلاف بین القائلین بوجود المجعول، فان البعض قد اعتقدوا بجعل الحکم التکلیفی و البعض بالحکم الوضعی.
هذا المقال یسعی الی اختیار القول الصحیح ضمن التبیین الواضح لجمیع الاقوال و بخاصه قول المحقق النائینی(ره) و الامتیاز بینها و ان هناک ابداعا من حیث التبیین و منهج الدراسه و ذکر بعض النکات.
کلیدواژهها
#الامارة
#الاصل_العملی
#عالم_الثبوت
#عالم_الاثبات
#الجعلوالمجعول
#المحقق_النائینی
______________________________________
عنوان مقاله [English]
The Difference between Conjectural Proof (Amāra) and Uṣūl with Emphasis on late Nāʾīnī’s View
نویسنده [English]
Seyed Sadegh mohamadi
Professor of Foreign Jurisprudence and Principles of Qom Seminary and Al-Mustafa Al-Alamiya Community
چکیده [English]
One of the most important titles in ʿIlm al-Uṣūl is the conjectural proof (better known as amāra) and “practical principle”. Many arguments have been presented concerning these two instruments of derivation of legal rulings in the Islamic jurisprudence. One of them is the distinction between the two, and there is a serious difference of opinion among the scholars of Uṣūl with some of them denying the existence of Sharʿī majʿūl (or enacted rule) and some others accepting its existence in the conjectural proofs. Those who believe in the existence of a majʿūl also differ in their opinions concerning it inasmuch as some believe that only defining laws (al-aḥkām al-taklīfīya) are enacted whiles others say that only declaratory laws (al-aḥkām al-waḍʿīyya) are enacted. This article tries to give a clear statement of all the sayings, especially the sayings of Muḥaqiq Nāʾīnī (ra) and the distinction between them, and of course, there is novelty in terms of explanation and the way he examines and expresses some points.
🔗 دانلود فایل PDF مقاله : الفوارق بین الامارات و الاصول مع التأکید علی رأی المحقق النائینی(ره)
┅══❉♦️❉══┅
🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
💫﷽
✨یا حی و یا قیوم ✨
📆 چهارشنبه
۲۷ دی ۱۴۰۲
۰۵ رجب ۱۴۴۵
۱۷ ژانویه ۲۰۲۴
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم:
اِنَّ اللّه َ یُحِبُّ مِنَ الْخَیْرِ ما یُعَجَّلُ؛
خداوند کار خیری را که به آن شتاب شود دوست دارد.
کافی: ج ۲، ص ۱۴۲، ح ۴
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) :
اگر کسی قدرت بر روزهی ماه رجب را ندارد، هر روز این تسبیحات را صد بار بخواند، تا ثواب روزهی ماه رجب را دریابد :
سبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِيلِ، سُبْحَانَ مَنْ لا يَنْبَغِي التَّسْبِيحُ إِلّا لَهُ، سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ، سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ.
📚 مفاتیح الجنان
┅══❉♦️❉══┅
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خداوند در ماه رجب میگوید: این ماه ماه من است و این بنده بنده من است...
🎙آیت الله#مجتبی_تهرانی
┅══❉♦️❉══┅
┏━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
📝 معرفی مقاله
📚 سنخشناسی نقدهای امام خمینی(ره) به محقق نائینی(ره)
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
✍️ نویسندگان:
احمد مبلغی ۱
احمدرضا خسروی ۲
۱ استاد درس خارج حوزه علمیه
۲ دبیرعلمی گروه اصول فقه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
چکیده
💠 پژوهش حاضر با عنوان سنخشناسی نقدهای امام خمینی به محقق نائینی در راستای بررسی و مقایسه شیوه اجتهادی این دو اصولی به نگارش درآمده و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای و به روش تحلیلی توصیفی نگاشته شده است. در این تحقیق نقدهای امام خمینی به سه سنخ تقسیم گردیده است: ۱- نقدهای برخاسته از خواستگاه اعتبارات عقلا به اعتبارات عقلا؛ ۲- نقدهای برخاسته از عدم دقت در به کارگیری اصطلاحات فلسفی؛ ۳- نقدهای تحلیلی رایج. بررسی سنخ نقدها باعث تبیین و شناختی بهتر از اندیشه محقق نائینی، مدرسه و مکتب وی میگردد.
در این پژوهش سنخ نخست به صورت مستقل مورد بررسی قرار گرفت و روشن گردید که امام خمینی با داشتن نگاه خاصی به اعتبارات عقلایی، تعاملی منبع گونه با سیره عقلا داشته و از این رهگذر انتقادات بسیاری را متوجه محقق نائینی کرده است.
کلیدواژهها
#نائینی
#امام_خمینی
#سیره_عقلا
#نقدهای_امام_خمینی
#اعتبارات_عقلا
#امضاء_شارع
#منبع_اصولی
#تبعیت_از_سیره_عقلا
🔗 دانلود فایل PDF مقاله: سنخشناسی نقدهای امام خمینی(ره) به محقق نائینی(ره)
┅══❉♦️❉══┅
🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
📿 فضیلت اوّلین شب جمعه ماه رجب
اوّلین شب جمعه ماه رجب را، «لیلة الرّغائب» گویند. رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) در روایتى که فضیلت ماه رجب را بیان مىکرد فرمود: «از اوّلین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید که فرشتگان آن را «لیلة الرّغائب» نامیدند».
آنگاه رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) اعمالى را براى آن شب به این کیفیّت بیان فرمود:
روز پنج شنبه اوّل ماه را روزه مىگیرى،
چون شب جمعه فرا رسید، میان نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز مى گذارى (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت از آن، یک مرتبه سوره «حمد» و سه مرتبه «إنّا انزلناه» و دوازده مرتبه «قل هو الله احد» را مى خوانى.
پس از اتمام نماز هفتاد مرتبه مىگویى: «أللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد النَّبِىِّ الاُْمِّىِّ وَعَلى آلِهِ»
آنگاه به سجده مى روى و هفتاد بار مى گویى: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ»
سپس سر از سجده برمى دارى و هفتاد بار مى گویى: «رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ، إِنَّکَ أنْتَ العَلِىُّ الاْعْظَمُ»
بار دیگر نیز به سجده مى روى و هفتاد مرتبه مى گویى: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ»
آنگاه حاجت خود را مى طلبى که انشاءالله برآورده خواهد شد.
┅══❉♦️❉══┅
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
✨لا اله الا الله ملک الحق المبین ✨
📆 پنجشنبه
۲۸ دی ۱۴۰۲
۰۶ رجب ۱۴۴۵
۱۸ ژانویه ۲۰۲۴
مناسبت : لیله الرغائب «شب آرزوها»
امام کاظم علیه السلام:
رَجَـبٌ نَهْـرٌ فِی الْجَنَّـةِ أَشَدُّ بَیاضا مِنَ اللَّبَنِ وَ أَحْلی مِنَ الْعَسَلِ، فَمَن صامَ یَوْما مِنْ رَجَبٍ سَقاهُ اللّه ُ مِنْ ذلِکَ النَّهْرِ
رجب نام نهری است در بهشت، از شیر سفیدتر و از عسل شیرین تر. هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، خداوند از آن نهر به او می نوشاند.
من لایحضره الفقیه، ج ۲، ص ۵۶، ح ۲
┅══❉♦️❉══┅
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قدرشناسی از فرصت بینظیر ماه رجب
🎙مرحوم #آیت_الله_حق_شناس (ره)
┅══❉♦️❉══┅
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠