📝 معرفی مقاله
📚 نظریه فهم متن از دیدگاه میرزای نائینی(ره) در قیاس با نظریه فهم متن شلایرماخر
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
✍️ نویسنده: مسعود فیاضی
چکیده
💠 اصول فقه دستگاه روش شناسی استنباط احکام شرعی است و در آن از قواعد و ابزارهای فهم مراد جدی شارع سخن گفته می شود. هرمنوتیک نیز دستگاه روششناختی فهم معنای متن بوده و دارای سه دوره روشی، روش شناختی و فلسفی است. هرمنوتیک روش شناختی معنای متن را مراد جدی مولف می داند، ولی در مقام بحث از ابزارهای فهم معنای متن نیست، بلکه از «نظریه فهم متن» که منشاء تعیین ابزارهای فهم متن و توجیه کننده چرایی و چیستی آنهاست، سخن می گوید. اصول فقه فعلی هرچند در معناشناسی با هرمنوتیک روش شناختی مشترک است، ولی در شرایط فعلی شامل بحث از ابزارهای فهم معنای متن است و مستقلا بحثی راجع به نظریه فهم متن اصولیون ندارد. این در حالی است که این نظریه در ارتکاز فقها و اصولیون وجود دارد و اجزای مختلف آن به صورت پراکنده در بخشهای مختلف فقه و اصول فقه مورد اشاره قرار گرفته است. فردریش شلایرماخر از هرمنوتیست های محوری هرمنوتیک روش شناختی است که نظریه فهم متن او شاکله اصلی این دوره هرمنوتیکی را شامل می شود. در این مقاله سعی شده است نظریه هرمنوتیکی آیت الله شیخ محمد حسین نائینی که به جهت برخورداری از ذهن اصولی خلاق، منسجم و ساختارمند دارای نظریه فهم است، از فرمایشات ایشان در بخش های مختلف استخراج گردد، با نظریه فهم متن شلایرماخر مقایسه شود و برتری های آن نشان داده شود. نظریه فهم متن مرحوم نائینی مبتنی بر راهبرد مرکزی تمسک به ظهور کلام و نظریه فهم متن شلایرماخر مبتنی بر راهبرد مرکزی بازتولید فردیت مولف است.
🔗 دانلود فایل PDF مقاله نظریه فهم متن از دیدگاه میرزای نائینی(ره) در قیاس با نظریه فهم متن شلایرماخر
┅══❉♦️❉══┅
🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
✨یا ذالجلال والاکرام ✨
📆یکشنبه
۲۴ دی ۱۴۰۲
۰۲ رجب ۱۴۴۵
۱۴ ژانویه ۲۰۲۴
حدیث قدسی:
جَعَلتُ هذَا الشَّهرَ (رَجَبَ) حَبلاً بَینی و بَینَ عِبادی فَمَنِ اعتَصَمَ بِهِ وَصَلَ بِی
ماه رجب را ریسمانی میان خود و بندگانم قرار داده ام؛ هر کس به آن چنگ زند، به وصال من رسد.
إقبال الأعمال، ج ۳، ص ۱۷۴
🤲 دعای دوری ازبلا
هرکس صبح سه مرتبه بگوید:
🔮 الْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ حَمْداً كَثيراً طَيِّباً مُباركاً فيهِ
هفتاد بلا از او دور می شود که کمترین آن اندوه است.
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠🔅💠🔅
فضیلت ذکر سبحان الله
✍️امام باقر(ع) به نقل از رسول خدا(ص) فرمود: "هر کس که سبحان اللَّه بگوید، خداوند درختى در بهشت برایش میکارد".( ثواب الأعمال و عقاب الأعمال)
امام صادق (ع) از پدر و جد بزرگوارشان روایت مى کنند: نبى اکرم (ص) در پاسخ مسائلى که مردى یهودى از آن حضرت پرسیده بود، ضمن حدیث طویلى فرمود: آن گاه که بنده سبحان الله بگوید، آنچه پایین تر از عرش خداست با او سبحان الله مى گویند و به گوینده ده برابر پاداش آنها داده مى شود و چون الحمدلله گوید، خداوند نعمت دنیا را به او کرامت کند تا نعمتهاى آخرت را ببیند، و آن سخنى است که بهشتیان هنگام ورود به بهشت مى گویند و همه سخنها در دنیا قطع مى شود به جز الحمدلله که قطع نمى گردد و آیهی44 سورهی کریمه احزاب به همین حقیقت اشارت دارد: "درود بهشتیان در روزى که به دریافت و دیدار پاداش خدا نایل مى شوند، سلام است."(تفسیر المیزان ، ج۱۰، ص ۱۷)
🌹امیرالمۆمنین على(ع) مىفرماید:
تسبیح و سبحان الله گفتن یک نیمه از ترازوى اعمال را پر کرده و الحمدلله گفتن ترازوى اعمال را سرشار مىسازد و الله اکبر گفتن فاصلهی میان آسمان و زمین را پر مىکند.
📚مکارم الاخلاق ، ص۳۰۹
┅══❉♦️❉══┅
🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
4_5841595825427326140.mp3
526.8K
┅══❉♦️❉══┅
🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
7.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اندیشه سیاسی اسلام از دیدگاه میرزای نائینی
🔹 حجت الاسلام نصیری گفت: از دیدگاه میرزای نایینی جامعهای که آزادی سیاسی نداشته باشد جامعهای بهیمی محسوب میشود.
🔗 لینک
┅══❉♦️❉══┅
🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
📝 معرفی مقاله
📚 حکومت اصل احترام بر اصل برائت در شبهه موضوعی در عقود از دیدگاه میرزای نائینی (ره)
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
✍️ نویسنده: حسن شکوری-استاد عالی حوزه علمیه قم
چکیده
💠 شبهه و شک در گفتمان فقهی اصولی از سویی در تقسیمی کلی به دو بخش حکمی و موضوعی تقسیم می شود و از دیگر سو موضوع برای جریان اصول علمی چهارگانه برائت، احتیاط، استصحاب و تخییر است. از دیدگاه محقق نائینی (ره) شبهه موضوعی شبهه ای است که کبرای مجعول شرعی معلوم است و شبهه در صغری حاصل شده است. به گفته میرزای نائینی (ره) معلوم بودن کبرای مجعول در شبهه موضوعی نباید کسی را در وادی این تصور خاطی وارد نماید که علی القاعده در شبهات موضوعی اصل برائت جاری نمی گردد. از جهتی دیگر جریان اصل برائت – یا هر اصل دیگری – در هر مجرایی منوط به آن است که اصل حاکم یا وارد بر آن وجود نداشته باشد. در فرض تردد عقدی خارجی و واقع شده، بین لازم و جایز بودن – که به عنوان یک شبهه موضوعی قلمداد می شود – محقق نائینی (ره) اصلی را تحت عنوان «احترام در اموال» مطرح نموده و آن را بر اصل قابل جریان این شبهه – یعنی اصل برائت – حاکم و مقدم می داند. این نظریه ایشان از جانب برخی از دانشمندان اصولی و فقهی مورد ارزیابی و نقد قرار گرفته است.
کلیدواژهها:
#شبهه_موضوعی_در_عقود
#حکومت_و_ورود
#اصل_احترام
#ملاکهای_شبهه_موضوعی
______________________________________
عنوان مقاله [English]
📚 The Principle of Inviolability Governing the Principle of Exemption in Thematic Doubts in Contracts
✍️ نویسنده [English]
Ḥasan Shakūrī
Lecturer at the advanced stage of the Islamic Seminary of Qom
چکیده [English]
💠 Doubts and misgivings in the discourse of Islamic jurisprudence are divided, on the one hand, into two parts: those dealing with the ruling (ḥukm) and those dealing with the subject matter (mawḍūʿ), and on the other hand, the subject-matter is something to which apply the four scientific principles including the principles of barāʾat (exemption), precaution, presumption of continuity (istiṣḥāb) and takhyīr (discretion). From the point of view of late Muḥaqiq Nāʾīnī (ra), the thematic doubt (doubt concerning the subject matter) is a doubt in the major premise (kubra) of a legal statement is known, and the doubt persists in the minor premise (ṣughra). According to Mīrza Nāʾīnī (ra), the fact that the major premise is known in a thematic doubt should not lead anyone to the false impression that the principle of exemption does not apply to thematic doubts across the board. On the other hand, the application of the principle of exemption – or any other principle – in any course of action is hinged upon the fact that there is no governing or overriding principle. In the event of a doubt pertaining to the necessity and allowableness of a contract, – which is considered as a thematic doubt – the late Muḥaqiq Nāʾīnī (ra) has revealed a principle tilted “inviolability of property” which he believe to take precedence and override the principle of exemption. This theory has been evaluated and criticized by some scholars of Islamic jurisprudence and its principles.
🔗 دانلود فایل PDF مقاله: حکومت اصل احترام بر اصل برائت در شبهه موضوعی در عقود از دیدگاه میرزای نائینی (ره)
┅══❉♦️❉══┅
🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
🏴 سالروز شهادت جانسوز دهمین شمس ولایت، حضرت امام هادی علیهالسلام را به محضر مقدّس قطب عالم امکان، حضرت صاحبالزّمان عجّلاللهفرجهالشریف و همۀ شیعیان تسلیت عرض مینمائیم.
▪️نام مبارک حضرتِ إمام هادی ، علیّ ، پدر بزرگوارشان امام جواد الائمة ، و مادر آن حضرت سمانه مغربیة معروف به سیّدة است.
کنیه شریف ایشان أبوالحسن ثالث ، و برخی از ألقاب آن حضرت ، نجیب ، مرتضی ، هادی ، نقیّ ، عالم ، فقیه ، أمین ، مؤتمن ، طیّب ، عسکری ، فقیه عسکری ، إبن الرضا ، میباشد.
☑️ #امام_هادی صلواتاللهعلیه فرمودند:
🌿 «خداوند متعال، دنيا را جاى گرفتارى و امتحان قرار داده و آخرت را سراى جزا و پاداش؛ و گرفتارى دنيا را سببی برای ثواب آخرت قرار داده و ثواب آخرت را در عوضِ گرفتارى دنيا.»
◾️ «قال أبوالحسن الثالث عليهالسلام: إن الله جعل الدنيا دار بلوى والآخرة دار عقبى وجعل بلوى الدنيا لثواب الآخرة سببا وثواب الآخرة من بلوى الدنيا عوضا.»
📚 تحف العقول ، ص۴۸۳
بحار الانوار ، ج۷۵، ص۳۶۶
┅══❉♦️❉══┅
🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
✨یا قاضی الحاجات ✨
📆 دوشنبه
۲۵ دی ۱۴۰۲
۰۳ رجب ۱۴۴۵
۱۵ ژانویه ۲۰۲۴
مناسبت : شهادت امام هادی علیه السلام
امام هادی علیه السلام:
العِتابُ خَیرٌ مِن الحِقْدِ
سرزنش کردن بهتر است از کینه به دل گرفتن.
بحارالأنوار: ۷۸/۳۶۹/۴
صلوات خاصه بر امام هادی عليه السّلام
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِيَاءِ وَ إِمَامِ الْأَتْقِيَاءِ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ وَ الْحُجَّةِ عَلَى الْخَلائِقِ أَجْمَعِينَ اللَّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَهُ نُورا يَسْتَضِيءُ بِهِ الْمُؤْمِ
نُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوَابِكَ وَ أَنْذَرَ بِالْأَلِيمِ مِنْ عِقَابِكَ وَ حَذَّرَ بَأْسَكَ وَ ذَكَّرَ بِآيَاتِكَ وَ أَحَلَّ حَلالَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ بَيَّنَ شَرَائِعَكَ وَ فَرَائِضَكَ وَ حَضَّ عَلَى عِبَادَتِكَ وَ أَمَرَ بِطَاعَتِكَ وَ نَهَى عَنْ مَعْصِيَتِكَ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ.
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠🔅💠🔅
💠 #زیارت_جامعه که از امام هادی علیهالسلام صادر شده است دریایی است که قعراین دریا قابل درک نیست...
این زیارت دربردارنده باورهای شیعه درباره امامت، مقام ائمه علیهم السلام و وظایف شیعیان در مقابل آنهاست...
اگر در زندگانی امام دهم علیهالسلام غیر از این زیارت نبود، برای اثبات امامت مطلقه او کافی بود
در بخشی از این زیارت می فرماید: والْمُقَصِّرُ فِي حَقِّكُمْ زَاهِقٌ
مقصر در حق شما زاهقٌ است
کیست که از این تقصیر مُبرّا باشد؛ همه گرفتاریم، چون نه حق امام هادی علیهالسلام را شناختیم، نه به مردم شناساندیم... .
🎙برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی
┅══❉♦️❉══┅
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
ماه رجب، ماه استغفار .mp3
6.8M
🎧 استاد میرباقری | ماه رجب، ماه استغفار
┅══❉♦️❉══┅
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
27.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 برقية آية الله العظمى المحقق الكبير الشيخ النائيني قدس سره عام 1922 الى متصرف لواء كربلاء ومطالبته بالحضور الى النجف الاشرف للتشاور في امور الرعية
┅══❉♦️❉══┅
🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠