eitaa logo
میرزای نائینی
290 دنبال‌کننده
403 عکس
208 ویدیو
5 فایل
📚موسسه فرهنگی حفظ و نشر آثار آیت‌الله میرزای نائینی ره ✳️ کانال رسمی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی(ره) ↙️ جهت اطلاع از آخرین اخبار، لینک‌های زیر را دنبال کنید. 🌐سایت◄ https://mirzanaeini.com/ 🔸تلگرام◄ T.me/MirzaNaeini 📝ارتباط با ادمین ◄ @Mirzaadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: قلب متیقّن و دلِ شکسته‌ای می‌خواهد که دعایش مثل تیر به هدف برسد، به‌گونه‌ای‌که دعا کنیم و اجابت آن را بفهمیم، و یا حداقل به ما وعده‌ی استجابت بدهند. 📚در محضر بهجت، ج٣، ص٢٣٠ ___________________ 🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره ┏━━━━━━━━━━━━━━━┓ 🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com ┗━━━━━━━━━━━━━━━┛ 🔅 💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅💠🔅 🔆💠🔅💠
📝 معرفی مقاله 📚 مسببات تولیدی از منظر میرزای نائینی (ره) نوع مقاله : مقاله پژوهشی ✍️ نویسندگان: محمدجواد فاضل لنکرانی ۱ احمد رضا خسروی ۲ ۱ استاد خارج اصول و فقه حوزه علمیه قم ۲ دبیر علمی گروه اصول فقه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) چکیده 💠 محقق نائینی (ره) در ابواب مختلف اصول فقه از بحث مسببات تولیدی سخن به میان آورده است و مسائل و موضوعاتی را بر آن مبتنی کرده است. پژوهش حاضر که با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و به روش توصیفی تحلیلی انجام گردیده، به بررسی مسببات تولیدی از منظر محقق نائینی پرداخته است. پژوهش انجام شده نشان می‌دهد ایشان بین دواعی و مسببات تولیدی تفاوت قائل است و تعلق تکلیف به آن را ممکن می‌داند. در مقابل تعلق تکلیف را به دواعی غیر ممکن است. در این تحقیق روشن گردید که ملاکات احکام شرعی از جمله دواعی بوده و امکان تعلق تکلیف به آن وجود ندارد. همچنین ضابطه تمییز و تشخیص مسببات تولیدی و دواعی از منظر محقق نائینی مورد بررسی قرار گرفت. در پایان، به جریان اصول عملیه در مسببات تولیدی پرداخته شد و نهایتاً روش شارع در تشریع تبیین گردید. 🔗 دانلود فایل pdf: مسببات تولیدی از منظر میرزای نائینی (ره) ___________________ 🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره ┏━━━━━━━━━━━━━━━┓ 🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com ┗━━━━━━━━━━━━━━━┛ 🔅 💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅💠🔅 🔆💠🔅💠
✨یا حی و یا قیوم ✨ 📆چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ ۲۷ جمادی الثانی ۱۴۴۵ ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: إنَّ الْعَفوَ لا یَزِیدُ الْعَبدَ إلّا عِزّاً فَتَعافَوا یُعِزُّکُمُ اللَّهُ همانا عفو جز بر عزّت بنده نمی افزاید، پس از یکدیگر درگذرید تا خداوند به شما عزّت بخشد. الکافی، ج ۶، ص ۱۰۸ ⚫شهادت سلطان علی بن محمّد الباقر علیه السّلام ◾در این روز در سال 116 ه’ جناب ابوالحسن سلطان علی فرزند امام باقر علیه السّلام در اردهال کاشان به شهادت رسید. 📚 (شرح زندگانی حضرت سلطانعلی بن محمّد باقر علیه السّلام: ص 62. مراقد المعارف: ج 2، ص 8279. روضات الجنّات: ج 4، ص 212) ▪️عده ای از دوستان اهل بیت علیهم السّلام از اهالی چهل حصاران و فین کاشان نامه ای خدمت امام باقر علیه السّلام نوشتند، که چون ما از محضر شما دور هستیم یکی از آقازادگان خود را برای راهنمائی و تربیت ما و تعلیم احکام به جانب ما بفرستید. 🔸آن حضرت فرزند بزرگوار خود، جناب علی بن محمّد علیه السّلام را با رسولان فرستاده، روانه کاشان کردند، و اسباب سفر آن حضرت را برادرش امام صادق علیه السّلام فراهم نمودند. 🔸هنگام ورود آن حضرت، در فین حدود شش هزار نفر برای استقبال آمدند، حضرت مدتی در جاسب و خاوه مشغول هدایت مردم بودند ، و بیشتر در مسجد جامع کاشان که فعلاً در کوی میدان کهنه واقع است مشغول عبادت بودند و شیعیان برای ادای نماز جمعه خدمتش مشرف می شدند، و کرامات زیادی مشاهده می نمودند. 🔸آن حضرت نامه هائی برای پدر بزرگوارش به مدینه می فرستاد و حالات خود و شیعیان را بیان می فرمود، تا در سال 114 ه’ خبر شهادت پدر بزرگوارش به آن حضرت رسید و بعد از سه سال از شهادت پدر بزرگوارش در سال 116 ه’، مخالفین آن حضرت را با عده ای از دوستان و موالیان و منسوبین به آن حضرت شهید کردند. ▪️از آنجا که 27 جمادی الثانی در سال شهادت آن حضرت با 17 مهر ماه شمسی بوده، هر سال به مناسبت سالگرد آن حضرت در جمعه دوم مهر ماه مراسم قالی شویان همراه با عزاداری با شکوهی کنار قبر مطهرش برگزار می شود. 📚 (مراقد المعارف: ج 2، ص 80) 🔹 هم اکنون در سرداب زیر ضریح مقدس آن حضرت، بدن مبارک حدود صد نفر از آن شهدای بزرگوار تازه و سالم هست، که مرحوم آیه اللَّه سیّد شهاب الدین مرعشی نجفی مشاهده فرموده اند. 📚 (به کتاب «نور باهر» تألیف مرحوم محمّد باقر مرندی و اجساد جاویدان به نقل از کسانی که همراه آیه اللَّه مرعشی نجفی اجساد مطهر را زیارت کرده اند مراجعه شود). 📚 تقویم شیعه (نیشابوری) کانال عروه الوثقی وابسته به مسجد امام موسی کاظم علیه السلام. قم ___________________ 🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره ┏━━━━━━━━━━━━━━━┓ 🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com ┗━━━━━━━━━━━━━━━┛ 🔅 💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅💠🔅 🔆💠🔅💠
📷 مرحوم آیت‌الله میرزا علی هسته‌ای 🔹حسد در جایی است كه شخص خودش را كم ارزش می‌داند؛ كسی كه سرمایه ولایت را داشته باشد، ثروتمند است. ___________________ 🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره ┏━━━━━━━━━━━━━━━┓ 🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com ┗━━━━━━━━━━━━━━━┛ 🔅 💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅💠🔅 🔆💠🔅💠
📷 برخی از شاگردان نائینی 🔸تربیت یافتگان درس نائینی, با بهره هایی که از دانش وی گرفته بودند, به حوزه های علمیه, در جای جای سرزمین اسلامی, حیات تازه دمیدند و مراکز علوم اسلامی را, با درسهای محققانه و مجتهدپرور خویش غنا بخشیدند و حدود نیم قرن, مهار قافله دانش فقه و اصول را در دست گرفته از نسلی به نسل دیگر منتقل کردند. بزرگانی که از محضر نائینی, بهره مند شده اند, عبارتند از: 1️⃣ شیخ موسی خوانساری نجفی (م:1363هـ.ق.) از نخبگان و مقرر درس اصول و فقه نائینی که بخش فقه آن, تحت عنوان (منیة الطالب فی حاشیة المکاسب), برای استفاده محققان, در دو جلد, به چاپ رسیده است. 2️⃣ شیخ محمد علی کاظمینی خراسانی (م: 1365هـ.ق.) از شاگردان محقق و بنام حوزه درس اصول نائینی و گردآورنده آن. وی, این تقریرها را در چهار جزء, تحت عنوان: (فوائد الاصول) در دسترس محققان دانش اصول, قرار داده است. 3️⃣ محمد تقی آملی (م: 1391 هـ.ق.) از شاگردان بنام و با فضل نائینی و گردآورنده دوره دوم درس مکاسب اوست, با عنوان: (المکاسب والبیع) که چاپ و منتشر گردیده است. ونیز شرح بسیار سودمندی دارد بر کتاب عروة الوثقی, با عنوان: (مصباح الهدی) که در آن, دیدگاههای جدید و بسیار مفید, دیده می شود. 4️⃣ سید ابوالقاسم خوئی (م:1413 هـ.ق.) از شاگردان پرآوازه حوزه درس نائینی, کسی که بیش ترین بهره های علمی خود را از محضر وی گرفته و تا واپسین لحظه های حیات پربار استاد, ملازم و همراهش بوده است. ___________________ 🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره ┏━━━━━━━━━━━━━━━┓ 🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com ┗━━━━━━━━━━━━━━━┛ 🔅 💠🔅 🔅💠🔅
📝 معرفی مقاله 📚 الفوارق الثبوتیة والإثباتیة بین العلة والحکمة عند المحقق النائینی (ره) نوع مقاله : مقاله پژوهشی ✍️ نویسنده: جعفر نجفی (بستان) - استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه چکیده 💠 انّ للاسباب و العلل الشرعیّة أقسام: 1- موضوعات الاحکام 2- مایقع موقع العلّة و الحکمة والقسم الأول یرتفع شخص الحکم بإرتفاعه و القسم الثانی محلّ البحث و له ثلاثة اقسام: 1- مطلق مایقع موقع العلّة و الحکمة 2- خصوص العلّة من القسم السابق اذا ارتفع شخص الحکم بها 3- خصوص العلّة من القسم السابق اذا ارتفع سنخ الحکم بها ومحل البحث القسمان الاخیران الثانی و الثالث و لکلّ منهما اقسامٌ تزید علی اربعة عشر قسماً و المهم هنا تمییز العلّة عن الحکمة إثباتاً و للمحقّق النائینی(ره) فارق جید بینهما لایستهان به و تلتّف مباحث هذه الرسالة حوله. 🔗 دانلود فایل PDF: الفوارق الثبوتیة والإثباتیة بین العلة والحکمة عند المحقق النائینی (ره) ___________________ 🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره ┏━━━━━━━━━━━━━━━┓ 🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com ┗━━━━━━━━━━━━━━━┛ 🔅 💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅💠🔅 🔆💠🔅💠
📢 هلال ماه رجب غروب امروز رؤیت شد و فردا، شنبه اول ماه رجب است 🖼 گزارش استهلال ماه رجب المرجب ۱۴۴۵ ه‌.ق: khl.ink/f/54925 🔅 💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅💠🔅 🔆💠🔅💠🔅💠🔅
🟢 مراقبات شب اول‏ ماه رجب 🔴 شب شريف و یکی از چهار شبی است که اختصاص به احیا گرفتن دارد و اعمال دیگری نیز وارد شده است: 1️⃣ چون هلال را ببيند بگويد: «اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَيْنَا بِالْأَمْنِ وَ الْإِيمَانِ وَ السَّلامَةِ وَ الْإِسْلامِ رَبِّی وَ رَبُّكَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ» 🌸 و نيز از حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلّم نقل شده است كه چون هلال رجب را می‌ديدند می‌‏خواندند: 🌹 «اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِی رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّيَامِ وَ الْقِيَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَ لا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ» 2️⃣ غسل چنانكه بعضى از علما فرموده‌اند از حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلّم مروى است كه: هر كه درک كند ماه رجب را و غسل كند در اوّل و وسط و آخر آن، بيرون آيد از گناهان خود مانند روزى كه از مادر متولد شده است. 3️⃣ زيارت حضرت امام حسين عليه السّلام 4️⃣ بيست ركعت نماز در هر رکعت بخواند: ▫️سوره «حمد» ۱ مرتبه ▫️سوره «توحید» ۱ مرتبه‌ و بعد از هر دو ركعت سلام دهد. تا محفوظ بماند خود و اهل و مال و اولادش و از عذاب قبر در پناه باشد و از صراط بی ‏حساب مانند برق بگذرد. 5️⃣ دو ركعت نماز رکعت اوّل ▫️سوره «حمد» ▫️سوره «ألم نشرح» ▫️سوره «توحيد» (سه مرتبه) ▫️رکعت دوّم ▫️سوره «حمد» ▫️سوره «ألم نشرح» ▫️سوره توحيد» ▫️سوره «فلق» ▫️سوره «ناس» و چون سلام نماز داد ▫️سى مرتبه لا إِلَهَ إِلا الله ▫️سى مرتبه صلوات تا حق تعالى گناهان او را بيامرزد مانند روزى كه از مادر متولد شده است. 6️⃣ سى ركعت نماز در هر رکعت: ▫️سوره حمد» ۱ مرتبه ▫️سوره كافرون» ۱ مرتبه ▫️سوره توحيد» ۳ مرتبه 7️⃣ دعای امام جواد علیه السّلام از امام جواد عليه السّلام روایت شده است كه فرمود: مستحب است كه اين دعا را در شب اوّل رجب بعد از عشاء بخواند: 🌹 «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِأَنَّكَ مَلِكٌ وَ أَنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ مُقْتَدِرٌ وَ أَنَّكَ مَا تَشَاءُ مِنْ أَمْرٍ يَكُونُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِنَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَا مُحَمَّدُ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي أَتَوَجَّهُ بِكَ إِلَى اللَّهِ رَبِّكَ وَ رَبِّي لِيُنْجِحَ بِكَ طَلِبَتِي اللَّهُمَّ بِنَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ أَنْجِحْ طَلِبَتِی» و سپس حاجت خود را از خدا بخواهد. 8️⃣ دعای امام کاظم علیه السّلام که پس از نماز شب در سجده خوانده می‌شود: 💐لكَ الْمَحْمَدَةُ إِنْ أَطَعْتُكَ وَ لَكَ الْحُجَّةُ إِنْ عَصَيْتُكَ...💐 📚 به مفاتیح‌الجنان مراجعه شود ┅══❉♦️❉══┅ 🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره ┏━━━━━━━━━━━━━━━┓ 🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com ┗━━━━━━━━━━━━━━━┛ 🔅 💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅💠🔅 🔆💠🔅💠🔅💠🔅
✨ یارب العالمین ✨ 📆شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ ۰۱ رجب ۱۴۴۵ ۱۳ ژانویه ۲۰۲۴ مناسبت : ولادت امام محمد باقر (ع) پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم: رَجَبٌ شَهرُ اللّه ِ الأصَبُّ یَصُبُّ اللّه ُ فِیهِ الرَّحمَةَ عَلی عِبادِهِ رجب ماه بارش رحمت الهی است. خداوند در این ماه رحمت خود را بر بندگانش فرو می ریزد. عیون اخبارالرضا (علیه السلام)، ج ۲، ص ۷۱ غررالحكم حدیث ۳۷۲۵ دعای دوری ازبلا هرکس صبح سه مرتبه بگوید: 🔮 الْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ حَمْداً كَثيراً طَيِّباً مُباركاً فيهِ هفتاد بلا از او دور می شود که کمترین آن اندوه است. 🔅 💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅💠🔅 🔆💠🔅💠🔅💠🔅
📷 دستور ده هزار توحید 👤 شیخ جعفر ناصری حفظه الله 💯 توصیه آقای قاضی (ره) ☘️ ماه رجب؛ ماه تخلیه هست. ┅══❉♦️❉══┅ 🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره ┏━━━━━━━━━━━━━━━┓ 🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com ┗━━━━━━━━━━━━━━━┛ 🔅 💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅💠🔅 🔆💠🔅💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هرکسی بااین دعا بخشیده میشه... 🔹 دعایی که همه پیامبران خوانده اند ┅══❉♦️❉══┅ 🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره ┏━━━━━━━━━━━━━━━┓ 🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com ┗━━━━━━━━━━━━━━━┛ 🔅 💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅💠🔅 🔆💠🔅💠
📷 اعمال مشترک ┅══❉♦️❉══┅ 🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره ┏━━━━━━━━━━━━━━━┓ 🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com ┗━━━━━━━━━━━━━━━┛ 🔅 💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅💠🔅 🔆💠🔅💠
📝 معرفی مقاله 📚 نظریه فهم متن از دیدگاه میرزای نائینی(ره) در قیاس با نظریه فهم متن شلایرماخر نوع مقاله : مقاله پژوهشی ✍️ نویسنده: مسعود فیاضی چکیده 💠 اصول فقه دستگاه روش ­شناسی استنباط احکام شرعی است و در آن از قواعد و ابزارهای فهم مراد جدی شارع سخن گفته می­ شود. هرمنوتیک نیز دستگاه روش­شناختی فهم معنای متن بوده و دارای سه دوره روشی، روش ­شناختی و فلسفی است. هرمنوتیک روش ­شناختی معنای متن را مراد جدی مولف می­ داند، ولی در مقام بحث از ابزارهای فهم معنای متن نیست، بلکه از «نظریه فهم متن» که منشاء تعیین ابزارهای فهم متن و توجیه­ کننده چرایی و چیستی آنهاست، سخن می­ گوید. اصول فقه فعلی هرچند در معناشناسی با هرمنوتیک روش ­شناختی مشترک است، ولی در شرایط فعلی شامل بحث از ابزارهای فهم معنای متن است و مستقلا بحثی راجع به نظریه فهم متن اصولیون ندارد. این در حالی است که این نظریه در ارتکاز فقها و اصولیون وجود دارد و اجزای مختلف آن به صورت پراکنده در بخشهای مختلف فقه و اصول فقه مورد اشاره قرار گرفته است. فردریش شلایرماخر از هرمنوتیست­ های محوری هرمنوتیک روش­ شناختی است که نظریه فهم متن او شاکله اصلی این دوره هرمنوتیکی را شامل می ­شود. در این مقاله سعی شده است نظریه هرمنوتیکی آیت الله شیخ محمد حسین نائینی که به جهت برخورداری از ذهن اصولی خلاق، منسجم و ساختارمند دارای نظریه فهم است، از فرمایشات ایشان در بخش های مختلف استخراج گردد، با نظریه فهم متن شلایرماخر مقایسه شود و برتری­ های آن نشان داده شود. نظریه فهم متن مرحوم نائینی مبتنی بر راهبرد مرکزی تمسک به ظهور کلام و نظریه فهم متن شلایرماخر مبتنی بر راهبرد مرکزی بازتولید فردیت مولف است. 🔗 دانلود فایل PDF مقاله نظریه فهم متن از دیدگاه میرزای نائینی(ره) در قیاس با نظریه فهم متن شلایرماخر ┅══❉♦️❉══┅ 🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره ┏━━━━━━━━━━━━━━━┓ 🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com ┗━━━━━━━━━━━━━━━┛ 🔅 💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅💠🔅 🔆💠🔅💠
✨یا ذالجلال والاکرام ✨ 📆یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ ۰۲ رجب ۱۴۴۵ ۱۴ ژانویه ۲۰۲۴ حدیث قدسی: جَعَلتُ هذَا الشَّهرَ (رَجَبَ) حَبلاً بَینی و بَینَ عِبادی فَمَنِ اعتَصَمَ بِهِ وَصَلَ بِی ماه رجب را ریسمانی میان خود و بندگانم قرار داده ام؛ هر کس به آن چنگ زند، به وصال من رسد. إقبال الأعمال، ج ۳، ص ۱۷۴ 🤲 دعای دوری ازبلا هرکس صبح سه مرتبه بگوید: 🔮 الْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ حَمْداً كَثيراً طَيِّباً مُباركاً فيهِ هفتاد بلا از او دور می شود که کمترین آن اندوه است. 🔅 💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅💠🔅 🔆💠🔅💠🔅💠🔅
فضیلت ذکر سبحان الله ✍️امام باقر(ع) به نقل از رسول خدا(ص) فرمود: "هر کس که سبحان‏ اللَّه‏ بگوید، خداوند درختى در بهشت برایش می‌کارد".( ثواب الأعمال و عقاب الأعمال) امام صادق (ع) از پدر و جد بزرگوارشان روایت مى کنند: نبى اکرم (ص) در پاسخ مسائلى که مردى یهودى از آن حضرت پرسیده بود، ضمن حدیث طویلى فرمود: آن گاه که بنده سبحان الله بگوید، آنچه پایین تر از عرش خداست با او سبحان الله مى گویند و به گوینده ده برابر پاداش آن‌ها داده مى شود و چون الحمدلله گوید، خداوند نعمت دنیا را به او کرامت کند تا نعمت‌هاى آخرت را ببیند، و آن سخنى است که بهشتیان هنگام ورود به بهشت مى گویند و همه سخنها در دنیا قطع مى شود به جز الحمدلله که قطع نمى گردد و آیه‌ی44 سوره‌ی کریمه احزاب به همین حقیقت اشارت دارد: "درود بهشتیان در روزى که به دریافت و دیدار پاداش خدا نایل مى شوند، سلام است."(تفسیر المیزان ، ج۱۰، ص ۱۷) 🌹امیرالمۆمنین على(ع) مى‌فرماید: تسبیح و سبحان الله گفتن یک نیمه از ترازوى اعمال را پر کرده و الحمدلله گفتن ترازوى اعمال را سرشار مى‌سازد و الله اکبر گفتن فاصله‌ی میان آسمان و زمین را پر مى‌کند. 📚مکارم الاخلاق ، ص۳۰۹ ┅══❉♦️❉══┅ 🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره ┏━━━━━━━━━━━━━━━┓ 🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com ┗━━━━━━━━━━━━━━━┛ 🔅 💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅💠🔅 🔆💠🔅💠
4_5841595825427326140.mp3
526.8K
┅══❉♦️❉══┅ 🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره ┏━━━━━━━━━━━━━━━┓ 🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com ┗━━━━━━━━━━━━━━━┛ 🔅 💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅💠🔅 🔆💠🔅💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اندیشه سیاسی اسلام از دیدگاه میرزای نائینی 🔹 حجت الاسلام نصیری گفت: از دیدگاه میرزای نایینی جامعه‌ای که آزادی سیاسی نداشته باشد جامعه‌ای بهیمی محسوب می‌شود. 🔗 لینک ┅══❉♦️❉══┅ 🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره ┏━━━━━━━━━━━━━━━┓ 🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com ┗━━━━━━━━━━━━━━━┛ 🔅 💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅💠🔅 🔆💠🔅💠
📝 معرفی مقاله 📚 حکومت اصل احترام بر اصل برائت در شبهه موضوعی در عقود از دیدگاه میرزای نائینی (ره) نوع مقاله : مقاله پژوهشی ✍️ نویسنده: حسن شکوری-استاد عالی حوزه علمیه قم چکیده 💠 شبهه و شک در گفتمان فقهی اصولی از سویی در تقسیمی کلی به دو بخش حکمی و موضوعی تقسیم می شود و از دیگر سو موضوع برای جریان اصول علمی چهارگانه برائت، احتیاط، استصحاب و تخییر است. از دیدگاه محقق نائینی (ره) شبهه موضوعی شبهه ای است که کبرای مجعول شرعی معلوم است و شبهه در صغری حاصل شده است. به گفته میرزای نائینی (ره) معلوم بودن کبرای مجعول در شبهه موضوعی نباید کسی را در وادی این تصور خاطی وارد نماید که علی القاعده در شبهات موضوعی اصل برائت جاری نمی گردد. از جهتی دیگر جریان اصل برائت – یا هر اصل دیگری – در هر مجرایی منوط به آن است که اصل حاکم یا وارد بر آن وجود نداشته باشد. در فرض تردد عقدی خارجی و واقع شده، بین لازم و جایز بودن – که به عنوان یک شبهه موضوعی قلمداد می شود – محقق نائینی (ره) اصلی را تحت عنوان «احترام در اموال» مطرح نموده و آن را بر اصل قابل جریان این شبهه – یعنی اصل برائت – حاکم و مقدم می داند. این نظریه ایشان از جانب برخی از دانشمندان اصولی و فقهی مورد ارزیابی و نقد قرار گرفته است. کلیدواژه‌ها: ______________________________________ عنوان مقاله [English] 📚 The Principle of Inviolability Governing the Principle of Exemption in Thematic Doubts in Contracts ✍️ نویسنده [English] Ḥasan Shakūrī Lecturer at the advanced stage of the Islamic Seminary of Qom چکیده [English] 💠 Doubts and misgivings in the discourse of Islamic jurisprudence are divided, on the one hand, into two parts: those dealing with the ruling (ḥukm) and those dealing with the subject matter (mawḍūʿ), and on the other hand, the subject-matter is something to which apply the four scientific principles including the principles of barāʾat (exemption), precaution, presumption of continuity (istiṣḥāb) and takhyīr (discretion). From the point of view of late Muḥaqiq Nāʾīnī (ra), the thematic doubt (doubt concerning the subject matter) is a doubt in the major premise (kubra) of a legal statement is known, and the doubt persists in the minor premise (ṣughra). According to Mīrza Nāʾīnī (ra), the fact that the major premise is known in a thematic doubt should not lead anyone to the false impression that the principle of exemption does not apply to thematic doubts across the board. On the other hand, the application of the principle of exemption – or any other principle – in any course of action is hinged upon the fact that there is no governing or overriding principle. In the event of a doubt pertaining to the necessity and allowableness of a contract, – which is considered as a thematic doubt – the late Muḥaqiq Nāʾīnī (ra) has revealed a principle tilted “inviolability of property” which he believe to take precedence and override the principle of exemption. This theory has been evaluated and criticized by some scholars of Islamic jurisprudence and its principles. 🔗 دانلود فایل PDF مقاله: حکومت اصل احترام بر اصل برائت در شبهه موضوعی در عقود از دیدگاه میرزای نائینی (ره) ┅══❉♦️❉══┅ 🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره ┏━━━━━━━━━━━━━━━┓ 🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com ┗━━━━━━━━━━━━━━━┛ 🔅 💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅💠🔅 🔆💠🔅💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 سالروز شهادت جانسوز دهمین شمس ولایت، حضرت امام هادی علیه‌السلام را به محضر مقدّس قطب عالم امکان، حضرت صاحب‌الزّمان عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و همۀ شیعیان تسلیت عرض می‌نمائیم. ▪️نام مبارک حضرتِ إمام هادی ، علیّ ، پدر بزرگوارشان امام جواد الائمة ، و مادر آن حضرت سمانه مغربیة معروف به سیّدة است. کنیه شریف ایشان أبوالحسن ثالث ، و برخی از ألقاب آن حضرت ، نجیب ، مرتضی ، هادی ، نقیّ ، عالم ، فقیه ، أمین ، مؤتمن ، طیّب ، عسکری ، فقیه عسکری ، إبن الرضا ، میباشد. ☑️ صلوات‌الله‌علیه فرمودند: 🌿 «خداوند متعال، دنيا را جاى گرفتارى و امتحان قرار داده و آخرت را سراى جزا و پاداش؛ و گرفتارى دنيا را سببی برای ثواب آخرت قرار داده و ثواب آخرت را در عوضِ گرفتارى دنيا.» ◾️ «قال أبوالحسن الثالث عليه‌السلام: إن الله جعل الدنيا دار بلوى والآخرة دار عقبى وجعل بلوى الدنيا لثواب الآخرة سببا وثواب الآخرة من بلوى الدنيا عوضا.» 📚 تحف العقول ، ص۴۸۳ بحار الانوار ، ج۷۵، ص۳۶۶ ┅══❉♦️❉══┅ 🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره ┏━━━━━━━━━━━━━━━┓ 🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com ┗━━━━━━━━━━━━━━━┛ 🔅 💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅💠🔅 🔆💠🔅💠
✨یا قاضی الحاجات ✨ 📆 دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ ۰۳ رجب ۱۴۴۵ ۱۵ ژانویه ۲۰۲۴ مناسبت : شهادت امام هادی علیه السلام امام هادی علیه السلام: العِتابُ خَیرٌ مِن الحِقْدِ سرزنش کردن بهتر است از کینه به دل گرفتن. بحارالأنوار: ۷۸/۳۶۹/۴ صلوات خاصه بر امام هادی عليه السّلام اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِيَاءِ وَ إِمَامِ الْأَتْقِيَاءِ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ وَ الْحُجَّةِ عَلَى الْخَلائِقِ أَجْمَعِينَ اللَّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَهُ نُورا يَسْتَضِي‏ءُ بِهِ الْمُؤْمِ نُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوَابِكَ وَ أَنْذَرَ بِالْأَلِيمِ مِنْ عِقَابِكَ وَ حَذَّرَ بَأْسَكَ وَ ذَكَّرَ بِآيَاتِكَ وَ أَحَلَّ حَلالَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ بَيَّنَ شَرَائِعَكَ وَ فَرَائِضَكَ وَ حَضَّ عَلَى عِبَادَتِكَ وَ أَمَرَ بِطَاعَتِكَ وَ نَهَى عَنْ مَعْصِيَتِكَ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ. 🔅 💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅💠🔅 🔆💠🔅💠🔅💠🔅
💠 که از امام هادی علیه‌السلام صادر شده است دریایی است که قعراین دریا قابل درک نیست... این‌ زیارت دربردارنده باورهای شیعه درباره امامت، مقام ائمه‌ علیهم ‌السلام و وظایف شیعیان در مقابل آنهاست... اگر در زندگانی امام دهم علیه‌السلام غیر از این زیارت نبود، برای اثبات امامت مطلقه او کافی بود در بخشی از این زیارت می فرماید: والْمُقَصِّرُ فِي حَقِّكُمْ زَاهِقٌ مقصر در حق شما زاهقٌ است کیست که از این تقصیر مُبرّا باشد؛ همه گرفتاریم، چون نه حق امام هادی‌ علیه‌السلام را شناختیم، نه به مردم شناساندیم... . 🎙برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی ┅══❉♦️❉══┅ ┏━━━━━━━━━━━━━━━┓ 🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com ┗━━━━━━━━━━━━━━━┛ 🔅 💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅💠🔅 🔆💠🔅💠
ماه رجب، ماه استغفار .mp3
6.8M
🎧 استاد میرباقری | ماه رجب، ماه استغفار ┅══❉♦️❉══┅ ┏━━━━━━━━━━━━━━━┓ 🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com ┗━━━━━━━━━━━━━━━┛ 🔅 💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅💠🔅 🔆💠🔅💠
27.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 برقية آية الله العظمى المحقق الكبير الشيخ النائيني قدس سره عام 1922 الى متصرف لواء كربلاء ومطالبته بالحضور الى النجف الاشرف للتشاور في امور الرعية ┅══❉♦️❉══┅ 🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره ┏━━━━━━━━━━━━━━━┓ 🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com ┗━━━━━━━━━━━━━━━┛ 🔅 💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅💠🔅 🔆💠🔅💠
📝 معرفی مقاله 📚 مناقشة فی اشتراک الأحکام بین العالم و الجاهل مع التأکید علی رأی المحقق المیرزا النّائینی (ره) نوع مقاله : مقاله پژوهشی ✍️ نویسنده: حمید الالهی دوست- مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن و عضو هیئت علمی جامعة المصطفی (ص) العالمیة چکیده 💠 أوّل من عبّر بالاشتراک بین العالم و الجاهل هو الشیخ الانصاری و من تأخّر من العلماء اتّبعوه. و یستشهدون لذلک ببعض الادلۀ و القرائن کالإجماع و الضرورۀ و تواتر الاخبار. لکن هذه الادلۀ لا تفی باثبات الاشتراک لأنّ الإجماع مدرکی و منقول؛ و اما تواتر الاخبار فأجاب المحقق النائینی بأنّه لم نعثر علی تلک الأدلّة سوی بعض أخبار الآحاد التی ذکرها صاحب الحدائق فی مقدمات کتابه فکیف بتواترها و الضرورۀ أیضا لم تتحقق لنا. اذن الرأی الصحیح فی الاشتراک متعلق بأبی الحسن الشعرانی v فإنّه أفاد أنّ عدم کون الجاهل مکلّفاً لایستلزم التّصویب و قال: إنّ اشتراک العالم بالحکم و الجاهل حتی القاصر لا دلیل علیه و أنّ الرّفع فی حدیث الرّفع رفعٌ واقعی. و علیه فالاشتراک ثابتٌ بین العالم بالحکم و الجاهل المقصّر دون القاصر. کلیدواژه‌ها 🔗 دانلود فایل PDF مقاله: مناقشة فی اشتراک الأحکام بین العالم و الجاهل مع التأکید علی رأی المحقق المیرزا النّائینی (ره) ______________________________________ عنوان مقاله [English] The Application of Rulings to Knower and Ignorant, with an Emphasis on the Opinion of Late Muḥaqiq Nāʾīnī (ra) نویسنده [English] Hamīd Ilāhī Dūst Director of the Department of Qur’an Interpretation and Sciences and a member of the Faculty of Al-Mustafa University چکیده [English] The first scholar to bring up the issue of rulings being applicable to both the knower and the ignorant was al-Shaykh Al-Anṣārī, and his successors from the Shiite scholars. They cite some arguments and evidence including consensus, conspicuity, and frequent transmission (tawātur). However, these evidences do not suffice to prove the fact that rules are applicable to both the knower and the ignorant (ishtirāk) because the consensus is either based on evidence (madrakī) or it is also transmitted (manqūl). As for the frequency of the reports, late Muḥaqiq Nāʾīnī has replied that he did not find any evidence except for some single reports that the author of Al-Ḥadāʾiq mentioned in the introductions to his book. So there is no way those single reports could be termed as frequent. On the other hand, conspicuity has not been established according to us either. So, the correct opinion on the subject is related to Abū al-Ḥasan al-Shaʿrānī inasmuch as he declared that the ignorant person who is not held accountable is not required to do what is his exact duty. Accordingly, there is no reason whatsoever that the rules are applicable to the knower and the ignorant even if the latter is innocent. Thus, they are truly relieved of the obligation and not held responsible for what they do not know. The conclusion is that the ruling is applicable to the knower and the one who is guilty of ignorance (culpable). ┅══❉♦️❉══┅ 🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره ┏━━━━━━━━━━━━━━━┓ 🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com ┗━━━━━━━━━━━━━━━┛ 🔅 💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅💠🔅 🔆💠🔅💠