eitaa logo
مصباح الفقاهه
721 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
181 ویدیو
262 فایل
مصباح الفقاهه- مدرسه علمیه آیت الله العظمی خویی(ره) #پژوهش #فقه #اصول 💢 نقل مطالب با ارسال لینک کانال مجاز است. @misbahulfiqahe ارسال مقالات فقهی و اصولی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی http://muf.journals.hozehkh.com ادمین: @misbahulfiqaha
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ تعبیر آیت الله خویی خیلی لطیف نیست. 🔺 تعبیر آقای خوئی برای آمیرزا محمدتقی شیرازی با عنوان «بعض المعاصرین» خیلی لطیف نیست. 🔺 چون آقای خوئی در طبقه شاگرد شاگردان آمیرزا محمدتقی بود و بهتر بود از تعبیر «بعض من عاصرناه» استفاده می‌کرد. 🔺 آقای خوئی ۲۱ ساله بوده که آمیرزا محمدتقی فوت می‌کند. 🔶منبع: مجله تقریرات/شماره نهم •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @khpajouhesh1396 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
نیازمندی های زمان معاصر 💢 برای معرفی اسلام و برطرف نمودند نیازهای جامعه ضرورت پژوهش در تمام زمینه های علوم اسلامی بیش از پیش احساس می شود ✅ حضرت آیت الله نوری همدانی در دیدار معاون پژوهش حوزه های علمیه: 🔹 برای معرفی اسلام به دنیای امروز و برطرف نمودن مشکلات و نیازمندهای زمان معاصر ضرورت پژوهش در تمام زمینه های معارف و علوم اسلامی بیش از پیش احساس می شود. 🔹 لازم است تربیت پژوهشگران بر اساس استعداد و توانایی آنان باشد. در گذشته تربیت محققان بر اساس توانایی و ذوق آنها بوده و این موضوع را در سیره امام باقر (علیه السلام) و امام صادق (علیه السلام) به روشنی مشاهده می کنیم که ایشان افراد را بر اساس استعداد و توانایی های که داشتند دسته بندی و آموزش می دادند. 🔹 ارتباط و برگزاری همایش ها و مناظرات علمی میان محققان و اندیشمندان یکی از عوامل مهم در پیشبرد و برجسته سازی نتایح علوم است و باید در کنار این گونه جلسات از محققان و صاحب نظران برجسته تقدیر نمود. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @khpajouhesh1396 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
pdf.pdf
21.88M
🔰 ⭕️ به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی. فایل ملی انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی. 🔘 دانشگاه اصفهان - سال 1397 🔘 677 صفحه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @khpajouhesh1396 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
💢 فرق جوهری امام خمینی و انبیاء با دیگران 🔶 ما دو دعوت داریم؛ 🔺 ۱. یک دعوت این است که کسی یک جا می‌نشیند و به مردم می‌گوید بروید. این صدا با فطرت مردم سازگار نیست به همین خاطر مردم آن را قبول نمی‌کنند. 🔺 ۲. یک دعوت این است که به مردم گفته شود «مردم من رفتم شما هم بیایید». این صداست که با فطرت مردم آشنا و مردم به دنبالش راه می‌افتند. 🔺فرق امام خمینی(ره) و دیگران نیز همین بود. 🔺 امام قائد بود دیگران سائق بودند. دیگران می‌گفتند بروید امام می‌گفت بیایید. 🔺 سر موفقیت امام این بود که قائد و پیشرو بود نه سائق. انبیاء نیز اینطورند. 🌿 تفسیر تسنیم ذیل آیات ۲۰ تا ۲۷ سوره مبارکه یس •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @khpajouhesh1396 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ عقب ماندگی حوزه ی امروز نسبت به حوزه ی دیروز 🔺 شما نگاه کنید در آن روز علماى ما چقدر محصول علمى و فقهى و کلامى براى مردمِ زمان خودشان دارند. 🔺 همان عدّه‌ى کمى که در گذشته بودند، کارهاى بزرگى انجام دادند. اگر در نیشابور یا بلخ یا هرات یا طوس که اقصى نقاط دنیاى اسلام نسبت به بغدادِ آن روز بود، چند نفر شیعه زندگى مى‌کردند و سؤال فقهى یا کلامى داشتند، «شیخ مفید» آنان را از بغداد هدایت و راهنمایى مى‌کرد. یعنى «شیخ مفید» از زمان خودش عقب نبود. 🔺 یا در زمان «شیخ طوسى»، اگر دشمنِ مکتبِ اهل بیت مى‌گفت : «أن لا مصنَّفَ لکم»؛ شما کتاب و تصنیف ندارید، «شیخ طوسى» خودش به تنهایى وارد میدان مى‌شد و بزرگترین کتاب رجالى را تلخیص مى‌کرد و اختصاصاً یک کتاب و فهرست رجالى دیگر مى‌نوشت. یعنى بدون معطّلى، رجال «کشّى» را تلخیص کرد، رجال خود را نوشت و فهرست «شیخ» را هم نگاشت! 🔺 اما امروز، این گونه نیست. امروز، حوزه‌ى علمیه از زمان خودش خیلى عقب است.ما از دنیا عقبیم؛ دیگر چرا این را منکر شویم!؟ این یک عیب قطعى است که حوزه‌ى امروز ما، آن را دارد. 🔶 بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی - ۱۳۷۴/۰۹/۱۳ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @khpajouhesh1396 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
فراخوان چهاردهمین جشنواره علامه حلی 📝 طلاب زیر ۳۵ سال حوزه‌های علمیه برادران و خواهران سراسر کشور می توانند در این جشنواره شرکت نمایند. 📆 مهلت: 31 اردیبهشت ماه 1401 📌گروه‌های علمی: تفسیر و علوم قرآنی، علوم حدیث و درایه، کلام، اخلاق و تربیت، فقه و حقوق اسلامی، فلسفه و منطق، اصول فقه، تاریخ اسلام و تشیع، ادبیات، علوم انسانی مرتبط با حوزه دین. 🔹 بخش ویژه: «دستاوردهای دانشی و عملکردی حوزه علمیه قم» 💻 سایت جشنواره: https://3c5.com/fPtfs •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @khpajouhesh1396 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ انتقاد از آخوندخراسانی 🔺این را باید کاملاً خط بطلان کشید که حجیت ذاتی قطع است! 🔺 حجیت ذاتی قطع نیست، کاشفیت ذاتی قطع است. 🔺 آنچه «بیده عظمّه العقول»، می‌تواند بگوید اینجا به این قطع عمل بکن و آنجا به این قطع عمل نکن. این نظیر زوجیت اربعه نیست که هر دو تکوینی باشد. 🔺 حجیت امر اعتباری است، امر اعتباری که باید و نباید است و به «ید» دیگری است، این را مگر می‌شود پیوند ضروری زد به یک امر تکوینی؟! 🔺 اگر مرحوم آخوند مقداری این مسائل را دقیق‌تر می‌خواند و بیشتر استاد می‌دید، این حرف را نمی‌زد. 🔺 البته قبل از او مرحوم شیخ هم این حرف را زده است که اینها خیال می‌کنند قطع حجیتش ذاتی است، در حالی که کاشفیت آن ذاتی است. 🔶 منبع: سایت دفتر معظم له https://b2n.ir/j11801 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @khpajouhesh1396 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
آیین نامه تدوین مقالات - سال تحصیلی 1400-1401 – مدارس عالی ثامن جهت راهنمایی در تدوین مقالات درسی با آیدی زیر ارتباط بگیرید. https://eitaa.com/K_pajouhesh_k •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @khpajouhesh1396 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
✅همایش بزرگداشت یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم 📌این دبیرخانه در نظر دارد با تولید آثار علمی، پژوهشی، سمعی و بصری به مناسب صدمین سال تاسیس حوزه علمیه قم، خاستگاه تاریخی حوزه قم و نقش اثرگذار آن در تاریخ معاصر ایران و جهان را واکاوی کرده و جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی آن را تبیین کند. 📆مهلت ارسال آثار: ۱ شهریور ۱۴٠۱ ✔️ محورهای پنج گانه: https://b2n.ir/y95267 👈تارنما: www.howzeh100.ir 👈پست الکترونیکی: howzeg100@irdc.ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @khpajouhesh1396 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ دو ساختار پیشنهادی آیت الله سیستانی برای چینش مباحث دانش اصول‌فقه 1⃣ ساختار حجیت‌محورانه اصول: 🔺 چینش بحث‌های اصولی براساس ساختار حجیت‌محور، بر این اندیشه استوار است که علم اصول به‌عنوان مقدمه علم فقه تدوین گشته است. 🔺 بنابراین باید روش و ساختار آن با نقش مقدمیت اصول، همخوانی داشته باشد. ازآنجاکه علم فقه به بررسی و بیان حکم شرعی می‌پردازد، متناسب با آن، دانش اصول براساس «حجت» که حکم شرعی را اثبات می‌کند، شکل می‌گیرد. 2⃣ ساختار اعتبارمحور اصول 🔺 براساس ساختار اعتبارمحور، ابتدا باید گفت مبادی تصدیقی هر علمی یا بدیهی است که نیازی به پژوهش ندارد و یا نظری است که باید در دانش دیگری به‌عنوان مقدمه علم موردبحث قرار گیرد. 🔺 علم فقه ازآنجاکه به حکم شرعی می‌پردازد و حکم نیز نوعی اعتبار به شمار به می‌رود، به دانش دیگری نیاز دارد تا از مبادی تصدیقی حکم شرعی سخن گوید. 🔺 به سخن دیگر، این دانش از اعتبار و اعتبار شرعی و اقسام و شرایط آن بحث می‌کند. به چنین دانشی، اصول‌فقه می‌گوییم. 🔶 منبع: صادق آملی لاریجانی/ فلسفه علم اصول، ج ۱، ص ۹ سید منیرالدین قطیفی ،الرافد فی علم‌الاصول،(تقریرات درس خارج اصول آیت‌الله سید علی سیستانی)، ص ۴۶٫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جهاد تبیین.pdf
1.29M
🔰فایل Pdf تدریس و ارائه کتاب جهاد تبیین در اندیشه مقام معظم رهبری 📚این کتاب به تازگی منتشر شده است. 🔶 در این فایل کلیات و عنوان مباحث و سرفصل‌های موضوع جهاد تبیین ذکر شده است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @khpajouhesh1396 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ علی‌بن‌ابیطالب(ع) را با خطبه باید شناخت، نه با خطابه و سیدرضی ◻️ از غربت علی بن ابیطالب (ع) بکاهید و نهج‌البلاغه اصیل را که به لطف الهی، همه آن در یک جا جمع شد، مطرح قرار دهید. سیدرضی سعی بلیغی داشت، ولی فرصت نبود، ضرورت آن احساس نمی‌شد و مقدور هم نبود که بتواند تمام کلمات حضرت را جمع‌آوری کند. بسیاری از بیانات عمیق و علمی علی بن ابیطالب (ع) در نهج‌البلاغه فعلی نیامده است. علی بن ابیطالب (ع) را با خطبه باید شناخت، نه با خطابه و سیدرضی، خطبه‌ها را نقل نکرده، خطابه‌ها را نقل کرده و نهج‌البلاغه فعلی که به نام خطبه‌ها مطرح است، بسیاری از آنها خطابه است، نه خطبه. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @khpajouhesh1396 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ مکاتب فقهی امامیه 1⃣ مکتب فقیهان راوی منظورمان از این فقیهان آن کسانی است که فقیه بودنشان بستگی داشت به روایت احادیث مثل زراره، محمد بن مسلم، و…. روایتی است از امام رضا (ع): علینا ابلاغ الأصول و علیکم تفریع الامور. این دلیل است بر این که در آن زمان هم قواعد و اصولی بوده است. روش و ماده فقهی: ماده فقهی این‌ها عبارت بود از روایات دریافتی از معصوم (ع) و روش فقاهتی ایشان: سماع از امام و انتقال به اتباع و پیروان امام بود. با این حال، بعضی از این فقیهان، به خاطر دوری از معصوم به بعضی از قواعد و اصول ملتزم شدند. بنابراین روش آن‌ها استفاده از آیات و روایات صریح به علاوه بعضی از اصول و قواعد منصوص بود. اعلام فقهای محدثین: ابان بن تغلب، احمد بن محمد بزنطی، ابان بن عثمان بجلی، برید عجلی، ثعلبه بن میمون، جمیل بن درّاج، حسن بن محبوب سرّاد، زکریّا بن آدم اشعری، زراره ابن اعین، فضیل بن یسار، ابوبصیر اسدی، محمد بن مسلم، یونس بن عبدالرحمن، محمد بن ابی عمیر. متون فقهی مکتب فقهای روات در زمان ائمه علیهم السلام مخصوصاً زمان امام باقر (ع) و امام صادق (ع) تا اواسط قرن سوم، فقه بصورت بیان روایات معصومین (ع) همراه با اسانید بوده است و اجتهاد در این دوره در واقع بمعنای تمییز روایت صحیح از غیر صحیح، و تبویب احادیث بر اساس ابواب فقه بوده است. بعضی از کتب فقهی که به این روش تدوین شده‌اند عبارت‌اند از: ۱) الصلاه: تألیف «حریز بن عبدالله سجستانی» 2) یوم و لیله: تألیف «یونس بن عبدالرحمن موسی آل یقطین» •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @khpajouhesh1396 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ مکاتب فقهی امامیه 2⃣ مکتب فقیهان محدّث: 🔺این مکتب از قرن چهارم شروع شده و تا قرن پنجم ادامه داشته است. 🔺رهبران این دوره که بزرگ‌ترین محدثان و فقهای شیعه امامیه محسوب می‌شوند غالباً در دو شهر مهم مذهبی و فرهنگی آن روزگار، یعنی قم و ری، زندگی می‌کردند و در تهذیب و تنقیح و تنظیم حدیث شیعه نهایت تلاش خود را مبذول داشتند. 🔺این مکتب در اواخر قرن چهارم و اوائل قرن پنجم با کوشش و تلاش شیخ مفید و شاگردش شریف مرتضی در هم کوبیده شد و گرچه چند تنی به صورت پراکنده تا دوره‌های بعد از هواداران آن باقی مانده بودند. 🔺روش و ماده فقهی: ماده فقهی آن‌ها احادیث بوده است و روش آن‌ها تغییر کرده است به ۱ ـ ارزش‌گذاری احادیث ۲ ـ به جمع‌آوری اخبار صحیح مفید علم ۳ ـ اکتفاء به متن حدیث در فتوی. 🔺اعلام مکتب فقیهان محدث: – علی بن حسین بن بابویه قمی (م ۳۲۹ ق) – شیخ کلینی، محمد بن یعقوب کلینی رازی (م ۳۲۹ ق) – محمد بن الحسن بن احمد بن الولید (م ۳۴۳ ق) – ابوالحسین الناشی، علی بن عبد الله بن وصیف (م ۳۶۶ ق) – شیخ صدوق، محمد بن علی بن حسین بن بابویه قمی (م ۳۸۱ ق). شیخ صدوق نزدیک به دویست تألیف در حدیث، فقه و کلام دارد. به او و پدرش، صدوقین می‌گویند. 🔺متون فقهی مکتب فقهای محدثین – المقنع: تألیف شیخ صدوق – النهایه: تألیف شیخ طوسی. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @khpajouhesh1396 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ مکاتب فقهی امامیه 3⃣مکتب فقیهان اصولی این مکتب از حدود آغاز غیبت کبری به وسیله قدیمیین: ابن ابی عقیل عُمانی معاصر کلینی (۳۲۹) و ابن جنید اسکافی (۳۸۱ ق) آغاز شد، و مکتب فقهای محدث را برچید. (۴) و تاکنون ادامه دارد. روش و ماده فقهی: ماده فقهی آن‌ها فراتر از متن احادیث بوده است. روش کار آن‌ها متکی بر قواعد مختلف است، لغوی و اصولی و فقهی، و به این ترتیب استنباط فقهی، یک کار تطبیقی است. مصادر فقهی: کتاب و سنت و اجماع و سپس عقل اضافه شد. این ادله و مصادر برای دست یافتن به حکم شرعی بود، و در صورت نبود حکم شرعی به اصول عملیه مثل استصحاب، برائت و …رجوع می‌کنند. متون فقهی مکتب اصولی: – المتمسک بحبل آل الرسول: تألیف «حسن بن علی بن ابی عقیل عمانی» – تهذیب الشیعه لاحکام الشریعه: تألیف «محمد بن احمد بن جنید ابی علی اسکافی» – المبسوط: تألیف شیخ الطائفه «ابی جعفر محمد بن حسن بن علی طوسی» – المهذب: تألیف «سعد الدین ابی القاسم عبد العزیز بن براج طرابلسی» – غنیه النزوع إلی علمی الاصول و الفروع: تألیف «سید حمزه بن علی بن زهره حلبی» – السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی: تألیف «ابی جعفر محمد بن منصور بن احمد بن ادریس حلی اهم منابع اصولی: – الذریعه إلی الأصول الشریعه سیدمرتضی – عده الأصول شیخ طوسی – معارج الأصول محقق حلّی – نهایه الأصول علامه حلّی – تمهید القواعد شهید ثانی – معالم الأصول شیخ محمدحسن بن شهید ثانی – زبده الأصول شیخ بهائی – الفوائد المدنیه محمدامین استرآبادی و... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @khpajouhesh1396 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🌿 دوره مجازی آموزش سریع (ده انگشتی)؛ ویژه پژوهشگران ◽️ (اسکای روم) ◽️زمان: چهار‌شنبه، ۴ و ۱۱ اسفند، ساعت ۱۸:۳۰ ◽️مدرس: استاد کسراییان (مدرس دوره‌های ویراستاری رایانه‌ای و تایپ) ◽️هزینه سرمایه‌گذاری شما برای ۲ جلسه: ۲۵ هزار تومان ✨با کیفیت آموزش (بازگشت وجه در صورت عدم رضایت) ◽️این دوره برای پژوهشگرانی که می خواهند انجام پژوهش خود را افزایش دهند، مفید و کاربردی است ◽️ظرفیت محدود 🌐 لینک و توضیحات بیشتر: https://eseminar.tv/wb54093 ◽️لینک پاسخگویی @mroyesh1 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @khpajouhesh1396 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ مکاتب فقهی امامیه 4⃣مکتب فقیهان اخباری در قرن یازدهم هجری انشعابی در مکتب اصولی رخ داد به نام: اخباری‌گری. سلسله جنبان مکتب فقهای اخباری، مولی محمد امین استرآبادی است . 🔺ماده فقهی: ماده این‌ها اندکی فراتر از متن حدیث است. 🔺مصادر فقهی: اخباریین عملاً عقیده داشتند منبع استباط فقه شیعه منحصراً سنت است بدون کتاب، اجماع و عقل. 🔺روش فقهی: از ظاهر سنت حکم شرعی را بدست می‌آوردند و در صورت دست نیافتن به حکم شرعی احتیاط می‌کردند، در صدور حکم غالباً قائل به احتیاط هستند. 🔺تفاوت‌های عمده بین اخباریان و اصولیان: – در منابع فقه، اخباریین می‌گویند: استدلال به ظاهر کتاب لایجوز مگر در محدوده تفسیر سنت از ظواهر کتاب، اما اصولی استدلال به ظاهر قرآن را مطلقاً حجت می‌دانند. – قطعیت روایات کتب اربعه در نظر اخباری و اشتمال کتب اربعه بر قطعی‌ات و ظنّیات در نظر اصولی. – اخباریین روایات را به صحیح (مفید علم به صدور) و ضعیف (غیرمفید علم به صدور) تقسیم می‌کنند، ولی اصولیین به ۴ دسته تقسیم می‌کنند: ۱ ـ صحیح ۲ ـ موثق ۳ ـ ضعیف ۴ ـ حسن – اخباری در صورت فقدان نصح به احتیاط رجوع می‌کند ولی اصولی به اصل برائت رجوع می‌نماید. – اصولی در دست‌یابی به حکم شرعی، یکی از سه راه را علی التخییر جایز می‌داند (اجتهاد، تقلید، احتیاط) اما اخباریان به رجوع به احادیث اکتفا می‌کند. 🔺 منابع فقهی مکتب فقهای اخباری: – الحدائق الناظره فی احکام العتره الطاهره: تألیف فقیه محدث شیخ «یوسف بحرانی» – ریاض المسائل فی بیان الاحکام بالدلائل: مشهور به «شرح کبیر» تألیف «سید علی بن محمد علی طباطبائی حائری» @khpajouhesh1396
🔺بحث های غیرکاربردی بی فایده اند. 🔹برخی معتقدند که طلبه باید بیست سال از عمر خودش را صرف اصول کند. اگر اصول را مقدمه استنباط و اجتهاد دانستیم، بیست سال مقدمه ما را از ذی المقدمه باز می‌دارد 🔸«تورم زدایی» لازم و ضروری است. بدین معنا که باید از حجم مباحثی که بیشتر جنبه هنرنمایی در علم اصول دارد و یا فقط برای نشان دادن قدرت و قوت علمی‌خود است، کاست. اگر بحثی جنبه کاربردی نداشت، فایده‌‌ای هم بر آن مترتب نیست! 📚 گامی ‌به سوی تحول آیت الله العظمی مکارم شیرازی صفحه۲۹۴ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @khpajouhesh1396 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅
🔹فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی 💠دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی در ۲۸ گروه علمی از آثار علمی و پژوهشی طلاب در راستای پاسخ به نیازهای نظام، جامعه و حوزه، می‌کند. 🔷 اطلاعات بیشتر👇 🌐 www.pazhuhesh.ir 🌐 https://b2n.ir/t08880 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @khpajouhesh1396 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ نقش علم اصول در اجتهاد 🔺 هر کس نقش اصول را در استنباط انکار کند زیاده روى کرده و گزاف گفته است. 🔺 روشن است استنباط بسیارى از احکام بر پایه محکم و استوار مسائل علم اصول قرار دارد و بدون آن استنباط در این زمان, امکان ندارد. 🔺 در عبارت بالا هم از نیاز استنباط به قاعده هاى اصولى سخن به میان است و هم از ضرورت محکم و مستدل سازى قواعد اصولى. 🔸 منبع: خمینی، رسائل، ج2،ص97 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @khpajouhesh1396 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
✳️ فراخوان طرح‌های پژوهشی برتر در حوزه علوم انسانی اسلامی 🔴 مجری: پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها 📆 مهلت ارسال آثار: 31 فروردین 1401 👈پست الکترونیک: pajoheshgah@jz.ac.ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @khpajouhesh1396 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ جریانات قبل از شیخ مفید در فقه شیعه 1⃣ جریان اول که فرد شاخص آن علی بن‌بابویه (متوفی ۳۲۹) است. 🔺 فقاهت در این جریان به معنای افتاء بر طبق متون روایات است. 🔺 بدیهی است که فقاهت با این کیفیت، بسی ابتدایی و عاری از اسلوب فنی و پیچیده است. 2⃣ جریان دوم نقطه‌ی مقابل این جریان و متکی به استدلال و به ظن غالب، متخذ و سرمشق گرفته از فقه سنی است. 🔺 دو چهره‌ی معروف این جریان حسن ابی عقیل العمانی (متوفی احتمالا 329) و ابن جنید الاسکافی (متوفی احتمالاً ۳۸۱) میباشند. 🔺 درباره ابن‌جنید گفته‌اند مسلم مینماید که وی گرایش به قیاس و رأی داشته و از طریقه‌ی معروف و مقبول شیعه برکنار بوده است. 🔺 آراء عمانی نیز غالباً در شمار شذوذات فقهی و متروک است و شاید به همین جهت هم از کتاب او جز نامی برای اعصار بعد از علامه و محقق(ره) باقی نمانده است. ✅ اما فقه مفید از این هر دو عیب، پاک و دارای هر دو مزیت است: 1⃣ هم تکیه بر روشهای معتبر نزد امامیه دارد. 2⃣ هم استفاده از اجتهاد مصطلح و دخالت دادن عنصر استدلال و استنباط نظری در فقه. ✅ بنابر این او همان کسی است که قالب علمی مقبول و معتبر نزد شیعه را به دست آورد و مواد مأثور و اصول متلقاة را نظم علمی بخشید و آن را در حوزه‌ی فقاهت شیعه باقی گذارد. 🔸 منبع: پیام به کنگره‌ی جهانی هزاره‌ی شیخ مفید 1372/01/28 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @khpajouhesh1396 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ روش های انتخاب موضوع پایان نامه سطح3 (ویژه دانش پژوهان محترم پایه 10 - ثامن 4) استاد محترم: حجت الاسلام و المسلمین علیرضا نوروزی 🗓 زمان: سه شنبه 3 اسفندماه 1400 - ساعت: 11 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @khpajouhesh1396 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
آشنايي با ساختار يك مقاله علمي و آرايههاي آن.pdf
110.3K
❇️. آشنایی با ساختار مقاله علمی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @khpajouhesh1396 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ اجتهاد در رجال 🔺 اجتهاد در رجال به این معناست که وجوه توثیق و تضعیف برای فقیه معلوم شود. 🔺 مثلاً اینکه کثرت نقل اجلّاء موجب وثاقت مروی عنه می‌شود یا نه؟ 🔺 یا اگر می‌شود مبتنی بر چه شرائطی است؟ 🔺یا اینکه توثیقات افرادی همچون علّامه و سیّد بن طاووس، به خاطر مبنای آن‌ها در أصالهٔ العدالهٔ است یا آن که به جهت احراز وثاقت راوی توسّط آن‌هاست؟ 🔺 یا مسأله دیگر در توثیقات متأخّرین این است که توثیقات آن‌ها بر اساس فحص و استقراء نیست؛ بلکه بر اساس اجتهاد در همان مدارکی است که در اختیار ما نیز می‌باشد. 🔺با این وصف، آیا باز هم توثیقات آن‌ها حجّت است یا آن که به جهت مدرکی بودن این توثیقات، دلیلی بر حجّیّت آن‌ها وجود ندارد. 🔺کلام در حسّی یا حدسی بودن اصل توثیقات رجالیین (چه متقدّم و چه متأخّر) نیز از همین قبیل است. 🔺این‌ها اموری است که مجتهد برای استنباط حکم شرعی، نیازمند به اخذ مبنا در آن‌هاست و مجتهد بدون اتّخاذ مبنا در این امور، نمی‌تواند حکم فقهی را به درستی استنباط کند. 🔸 ویژه‌نامه پنجمین همایش عرصه‌ها و روش‌های حدیث‌پژوهی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @khpajouhesh1396 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ اختصاص کد DOI به مقالات نشریه مصباح الفقاهه 🔺 در راستاي استاندارد سازي ساختار دوفصلنامه علمی تخصصی مصباح الفقاهه به موازات مجلات معتبر كشور اخذ شناسه doi براي مقالات این دوفصلنامه علمي تخصصي انجام شد. 🔺 شناسه دیجیتالی DOI یک کد به شکل اعدادي و الفبایی است كه برای هر اثر منتشر شده استانداری از جمله مقالات، صادر مي شود. 🔺 اين كد مخصوص و منحصر به همان اثر بوده كه توسط آژانس ثبت نام بنیاد بین المللی DOI از سال 1996 طراحي شد و برای شناسایی محتوا و دسترسی به لینک آن اثر در اینترنت، اختصاص داده می شود. 🔺 در این بین، شرکت Crossref وظیفه تخصیص شناسه DOI به مقالات علمی دنیا که در مجلات معتبر چاپ می شوند را برعهده دارد. 🔺 این شرکت با صدور نزدیک به 80 میلیون کد به مقالات علمی سهم عظیمی در علمی سنجی در دنیا را ایفا می کند. 🔺محققان حوزوی و دانشگاهی مي‌توانند آثار خود را با رعايت شرايط مندرج در بخش «راهنماي نويسندگان» در سامانه دوفصلنامه مصباح الفقاهه به‌آدرس http://muf.journals.hozehkh.com/ ارسال کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 32230941-051 تماس بگيرند. 🔺 این دوفصلنامه به مدیرمسئولی آیت الله سیدمصباح عاملی، سردبیری حجت الاسلام و المسلمین سیدحمید علوی آزیز و توسط واحدپژوهش مدرسه علمیه آیت الله العظمی خویی منتشر می شود. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @khpajouhesh1396 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄