eitaa logo
میزان الحکمة|منطق فلسفه کلام
3.8هزار دنبال‌کننده
985 عکس
441 ویدیو
0 فایل
💯 اینجا یاد میگیری: ✅ چطور منطق رو در فلسفه ✅ و فلسفه رو در کلام بکار بگیری 📜ثبت‌نـام دوره👈 @mizanehekmat 📚 غرفـه کتــاب👈 @mizanalhekmah 📣 کـانـــال دوّم👈 @arabie_mobin110 ✉️ پیام‌ضروری👈 @mohammadi_92 👨‍💻 پیشنهــادات👈 b2n.ir/g45758
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 👈 زمـــان شروع ثبتنــام دهــه اول تیـــرمــاه🌪 ┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━ 🆔 @mizan_alhekmah ┗━━━━━━━ 📖🔑
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸سلام امام زمانم🌸 📖 السَّلامُ عَلَيْكَ يا قُطْبَ الْعالَمِ... 🌱سلام بر تو ای مولایی که همه کائنات بر مدار تو می‌چرخد. سلام بر تو و بر روزی که قبله‌ی دلهای اهل عالم خواهی شد! 🌸وقتتون مهدوی🌸 ┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━ 🆔 @mizan_alhekmah ┗━━━━━━━ 📖🔑
. ⚛️ چهارمیــن تقسیم وجود ✴️ تقسیم موجود به جوهر و عرض 👈 در نگـــاه بعضی از پیروان حکمت متعـــالیه جوهــر موجودی است که برای موجود شدن بی نیــاز از موضوع است بخلاف عــرض که موجودی است کـه بــرای موجود شدن نیازمند موضوع است. 👈 در نگاه ایشان جوهر و عرض دو نحو از انحــاء وجود و تحقّق اشیاء در خارج هستند. 👈 در نگاه ایشان جوهر و عرض از صفــات وجود هستند که در خارج به عینِ وجود، موجود هستند. 1 ┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━ 🆔 @mizan_alhekmah ┗━━━━━━━ 📖🔑
. 👈 در نگــاه ایشان جوهــر و عــرض در خــارج متحد و به عین یکدیگر موجودند و اگر تغایری هم بین آنها است ـ که هست ـ چیزی جز تغایر معنای و تحلیلی نیست. 👈 در نگــاه ایشان جوهر چهار قسم یعنی (1ـ جسم 2ـ مثال 3ـ نفس 4ـ عقل ) است و عرض ده قسم یعنی (1ـ کم 2ـ کیف 3ـ وضع 4ـ أین 5ـ متی 6ـ جده 7ـ أن یفعل 8ـ أن ینفعل 9ـ اضافه 10 ـ نسبت) است. 2 ┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━ 🆔 @mizan_alhekmah ┗━━━━━━━ 📖🔑
. 👈 در نگـــاه ایشان: 1ـ جــوهــر جسمــانی: جوهری است دارای فعلیت که استعداد پذیرش صورت های نوعیه گوناگون را دارد. مثل اجسام جمادات و نباتات و حیوانات و انسانها 2ـ جوهر مثالی: جوهری است نظیر جسم که خواص و آثار اجسام مادی مانند شکل، رنگ و ... را دارد ولـی محسوس بــه حــواس ظــاهری نیست مثل بعضی از ملائکه و مثل خیلی از افراد انسانی بعد از مرگ. 3ـ جوهر نفسانی: جوهری است ذاتاً مجرّد از موجود جسمانی که در مقــام فعل اجمالاً به موجود جسمانی تعلّق دارد. و ایــن جوهر یا حیــوانی است که در همه کارها به مــاده نیــازمند است و یــا انسانی است کــه در برخی از افعالش به ماده نیاز دارد؛ 4ـ جوهــر عقلانی: جوهری است که هم ذاتاً و هم در مقــام فعل و کار مجرّد است و هیچ تعلّقی به موجود جسمانی ندارد؛ مثل بعضی دیگر از ملائکه و مثل جمع قلیلی از انسانها بعد از مرگ. ( و مثل وجــود خــداوند متعال فتأمّل) 3 ┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━ 🆔 @mizan_alhekmah ┗━━━━━━━ 📖🔑
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ⚛️ پنجمیــن تقسیم وجود ✴️ تقسیــم موجـود بــه مـجــرّد و مــادی 👈 موجود مادی موجودی است محسوس 1ـ به حس ظاهــر 2ـ بالفعل یا بالقوّه 3ـ اوّل یــا ثـــانـی 1 ┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━ 🆔 @mizan_alhekmah ┗━━━━━━━ 📖🔑
. 👈 موجود مـادی محسوس به حس ظاهر است یعنی به وسیله حــواس پنج گانه انسان (بــاصره، سـامعه، لامسه، ذائقه، شامّــه) ادراک می شود 🔴 لـــذا امــوری که به وسیطه حــواس باطنی درک می شوند مادی نیستند مثل درد 👈 موجود مادی یا محسوس بالفعل است یا بالقوّه 🟢 اولی یعنی جسم دارای بعد و امتداد کــه از مجموعه ذرات انرژی متراکم تشکیل شده است دومی یعنی انرژی و مثل أجنّه 🍀 ادامــــه دارد 2 ┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━ 🆔 @mizan_alhekmah ┗━━━━━━━ 📖🔑
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 👈 موجود مادی یا محسوس اوّل است یا ثانی 🟢 اولی یعنی چیــزهایی کــه بالذات احساس می شوند که آنها چیزی جزء کیفیات محسوسه مانند رنگها و بــوها نیستند 🟢 دومی یعنی چیزهایی که عقـــل آنها را به کمــک حس درک می کند مانند جواهر مادی و اعراض به جزء کیفیات محسوسه 3 ┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━ 🆔 @mizan_alhekmah ┗━━━━━━━ 📖🔑
. 👈 موجــود مجــرد محسوس بــه حس ظـاهــر نیست نه بالفعل و نه بالقوّه، نه محسوس اول و نه ثانی 🟢 موجودات مجرّد به دو قسم تقسیم می شوند: 1ـ مثالی: موجودات مجرّدی که بعضی از خواص مادیات مانند شکل، رنگ و ... را دارند امــا با این وجود با حواس ظاهر درک نمی شوند مانند خیلی از افـرادی که در بــرزخ هستند. 2ـ عقلی: موجــودات مجرّدی کـــه هیـــچ یک از خــواص مادیات را ندارند مانند خداوند متعال یا بعضی از ملائکه 💐 ادامـــه دارد 4 ┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━ 🆔 @mizan_alhekmah ┗━━━━━━━ 📖🔑
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 📌 دو مسئله درباب مجرّدات است که از مسائل مهم و پرثمره است: 👇 1ـ آیا در مجرّدات حرکت و تغییر وجود دارد یا خیر؟ مثلاً ملائکه هــم دارای رشد و تکـامل هستند یا خیر؟ یا پیامبر اکرم ص و أئمه اطهار علیهم السلام در برزخ دائماً در حــال تکــامل و ارتفاع درجه هستند یــا اینکه پیامبرِ الآن با 1400 سال پیش هیــچ فرقی نکــرده؟ 2ـ اگر پاسخ به مسئله اوّل بله است؛ آیا در همه مجرّدات تغییر و حرکت است یا در بعضی؟ مثلاً آیا فقط خداوند متعال ثابت است یا اینکه مجرّدات دیگــری غیــر از خداوند نیز وجود دارد که ثابت هستند؟ 3ـ آیا چند موجود مجرّد می توانند مــاهیت نوعـی واحد داشته باشند (نظیر موجودات مادی مثل دو فرد گُل مثلا گل محمّــدی🌹 و گل لالــه🌷 که در ماهیت نوعی واحد مثلا گلیت مشترک‌اند) یا خیر؟ 5 ┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━ 🆔 @mizan_alhekmah ┗━━━━━━━ 📖🔑
. ⚛️ اینــا دیگه جاش توی کانال عمومی نیست اینــا رو در دوره ها توضیح میدیم 👈 یعنی مسئله را تقریر می کنیم 👈 ادلّــه طرفیــن رو ذکــر می کنیـم 👈 و بــه نقـد و بررسی آنهــا می پــردازیم 👈 سپس ثمـرات اعتقــادی اون رو ذکــر می کنیم ✅ حتماً میدونید که مباحث «زندگی پس زندگی» چقدر در این مباحث نقش داره و چقدر فــلسفــه در فهم و درک و تفسیر ایــن بــرنــامــه می تواند نقش ایفا کند💯 6 ┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━ 🆔 @mizan_alhekmah ┗━━━━━━━ 📖🔑
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام روز بخیـــر خوبیــــن ان شــاء الله ┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━ 🆔 @mizan_alhekmah ┗━━━━━━━ 📖🔑
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ سه خصوصیت مهم شب عرفه 🎙مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی امام صادق علیه السلام: كسی كه در ماه رمضان آمرزیده نشود، تا رمضان آینده آمرزیده نگردد مگر آن كه روز عرفه را درک کند مَن لَم يُغفَرْ لَهُ في شهرِ رمضانَ لَم يُغفَرْ لَهُ إلى مِثلِهِ مِن قابِلٍ إلاّ أن يَشهَدَ عَرَفَةَ. منبع: کافی، ج۴، ص۶۶ امشب و فردا رو ساده از دست ندهید ┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━ 🆔 @mizan_alhekmah ┗━━━━━━━ 📖🔑
. ⚛️ ششمیــن تقسیم وجود ✴️ تقسیم وجود به واحد و کثیر 👈 اغلب فلاسفه مسلمان معتقدند کــه وحـدت و کثــرت دو حقیقت عینی در عالم خــارج اند که به عین موجودات موجودند. مثلاً خــداوند متعــال عــلاوه بـــر بــودن در خــــارج، واحـــد نیز هست یعنی علاوه بر اینکه حقیقت خدا بـه واسطه وجــودش در خــارج محقّق شده است، حقیقت وحدتش هم به وسیله ایشان در عالم خارج محقق شده است. کثــرت نیز همین گــونه است جــز اینکه کثرت به وسیله مجموع آحاد موجود می شود. 👈 در فلسفه اقسام مختلفی برای وحدت و کثرت مطرح می شود کـــه در پست‌هـــای پــایین بعضی از اقســـام آن را تقدیمتان می کنیم 1 ┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━ 🆔 @mizan_alhekmah ┗━━━━━━━ 📖🔑