eitaa logo
میز اول تحلیل رویدادها
344 دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
54 ویدیو
7.4هزار فایل
مجله‌ی تحلیل رویدادها و مناسبت‌ها
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 مروری بر راهکارهای نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و ⚪️ نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب به‌عنوان یکی از ضرورت‌های باورهای دینی مستلزم برنامه‌ریزی صحیح در سه حوزه فرد، خانواده و جامعه و در سه مرحله نهادینه‌سازی (تعمیق)، گسترش فرهنگ (ترویج) و حفظ و پاسداری از باورهای ترویج شده (تحفیظ)، با استفاده از ابزار و شیوه‌های کاملاً مدرن و مؤثر به فعالیت پرداخت. ⚪️ 1. نهادینه سازی (تعمیق) ⚪️ پس از خانواده، مدرسه، عهده‌دار نهادینه‌سازی باورهای دینی و فرهنگ حجاب و عفاف خواهد بود. نهادینه‌سازی باور و فرهنگ دینی در حوزه سوم یعنی جامعه نیز جایگاه مهمی دارد. اثبات حجاب به‌عنوان اصل ضروری دین، هدف‌ها و برنامه‌های تربیتی حجاب و عفاف، فلسفه شارع مقدس در تشریع حجاب و عفاف، آثار و فایده‌های فردی و اجتماعی آن، از مقوله‌های مطرح در این مرحله است که باید متناسب با ادبیات روز کودک، نوجوان و جوان آموزش داده شود. ⚪️ 2. گسترش (ترویج) ⚪️ 3. حفظ و نگهداری (تحفیظ) ⚪️ مرحله سوم فرهنگ‌سازی، حفظ و پاسداشت باورهای دینی نهادینه‌شده و گسترش‌یافته در جامعه است. در این مرحله، با تنظیم و ابلاغ قانون‌ها و آیین‌نامه‌ها به اداره‌ها و مؤسسه‌های دولتی و غیردولتی، می‌توان فرهنگ پدیدآمده را که نمود بیرونی هم دارد، پاس داشت. ⚪️ در این مرحله، واردشدن برخی نهادها مانند نیروی انتظامی، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و مؤسسه‌های ویژه مربوط به پاسداری از شاخص‌های فرهنگی به عرصه عمل ضروری است. علاوه بر اینکه شناخت ابزارهای مناسب و شیوه‌ها و قالب‌های مؤثر و کارآمد، از گام‌های مهم برای نهادینه‌سازی و گسترش باورهای دینی است.
7. حجاب2.docx
27K
🔵 فایل word 🔶 مروری بر راهکارهای نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و https://eitaa.com/mizeavval
7. حجاب2.pdf
281.2K
🔴 فایل pdf 🔶 مروری بر راهکارهای نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و https://eitaa.com/mizeavval
🔶 آموزه‌های قرآنی عفاف و در داستان ملاقات شعیب(ع) و موسی(ع) ⚪️ در آیه ٢٢ تا ٢٨ سوره قصص، داستان ملاقات حضرت موسی(ع) و دختران شعیب(ع) و اتفاقاتی كه میان آنها می‌افتد، نقل شده است. در برخی تفاسیر، ذیل آیات مربوط به این داستان، نكته‌های مهمی درباره حضور اجتماعی بانوان آمده است كه برخی از آنها عبارت است از: ⚪️ زنان باید در محیطی سالم و به دور از آسیب كار كنند. ⚪️ حریم میان زن و مرد یك ارزش است كه دختران شعیب(ع) به آن توجه داشتند. ⚪️ دختران پیامبر خدا چوپانی می‌كردند، ولی هرگز به ذلت و گدایی تن ندادند. ⚪️ گفت وگوی مرد با زن در صورت لزوم و با هدف خیرخواهانه و انگیزه كمك‌رسانی به او، جایز است. ⚪️ پاسخ زنان به پرسش‌های بی‌غرض مردان جایز است. ⚪️ كار زن در خارج از خانه اشكالی ندارد؛ به شرط آنكه زن در محیط كار با مرد تنها نباشد؛ با مردان اختلاطی نداشته باشد؛ مردی كه توان كار داشته باشد، در خانواده او نباشد. ⚪️ در بینش الهی، حیا از برجسته‌ترین كمالات برای زن به شمار می‌رود. ⚪️ خانواده‌ای که دختر دم بخت دارد، اگر مرد شایسته‌ای برای دامادی یافت، منتظر خواستگار نشود و خود پیش‌قدم امر خیر شود.
8. حجاب3.docx
22.4K
🔵 فایل word 🔶 آموزه‌های قرآنی عفاف و در داستان ملاقات شعیب(ع) و موسی(ع) https://eitaa.com/mizeavval
8. حجاب3.pdf
234.4K
🔴 فایل pdf 🔶 آموزه‌های قرآنی عفاف و در داستان ملاقات شعیب(ع) و موسی(ع) https://eitaa.com/mizeavval
🔶 ؛ فریضه اول برای بانوان مسلمان ⚪️ به بیان قرآن هم یوسف(ع) مبتلا شد و در اثر عفاف، نجات پیدا كرد، و هم مریم(س) امتحان شد و در پرتو عفاف، نجات یافت. مهم عكس‌العمل هر یك از این دو معصوم علیهما السلام است كه چگونه بوده است. ⚪️ حضرت مریم(ع) از لحاظ ملكه عفاف بودن، یا هم‌سطح یوسف صدیق(ع) است كه خدا از او به‌عنوان عبد مُخْلَص یاد كرد، و یا از او بالاتر است. در این‌جا مریم(ع) به این فرشته متمثّل می‌فرماید: اگر باتقوایی دست به این كار نزن، من كه دستم بسته است، تو هم دستت را ببند. این تعبیر لطیف‌تر از تعبیر یوسف(ع) است. درباره یوسف(ع) می‌فرماید: «اگر برهان ربّ را نمی‌دید، به این قصد بود، ولی چون برهان رب را دید، قصد نكرد»، ولی درباره مریم(ع) نه‌تنها درباره خودش، سخن از قصد نیست، بلكه فرشته متمثل را نیز از این قصد نهی می‌كند. ⚪️ این نکته نشان می‌دهد، میدان‌دار فرهنگ‌سازی عفاف و حجاب در حوزه‌های فردی و اجتماعی جامعه، ابتدائاً بانوان هستند. و این بانوان هستند که باید مریم‌وار(ع) وارد میدان مطالبه و پیگیری در حوزه الهی عفاف و حجاب شوند و «جهاد عفاف» نمایند. ⚪️ مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید گفته بودند: در بعضی دیدارها، برخی بانوان درخواست دارند تا عبای مرا ببوسند، من به آنها می‌گویم چادر شما از عبای من مقدس‌تر است. زنی که چادر بر سر دارد، به نوعی امر به معروف می‌کند و ارزشش بسیار بیشتر از عبای علماست.
9. حجاب4.docx
22.8K
🔵 فایل word 🔶 ؛ فریضه اول برای بانوان مسلمان https://eitaa.com/mizeavval
9. حجاب4.pdf
248.4K
🔴 فایل pdf 🔶 ؛ فریضه اول برای بانوان مسلمان https://eitaa.com/mizeavval
🔶 توفیق عظیم نصرت امام(ع) به‌مناسبت سالروز شهادت حضرت بن عقیل(ع) ⚪️ هنگامی که امیرالمؤمنین(ع) در جنگ جمل پیروز شدند، یکی از یاران به حضرت عرض کرد: دوست می‌داشتم برادرم فلانی همراه ما بود تا شاهد پیروزیهای الهی بر دشمنان که خدا نصیب شما کرده است، بوده باشد) امام(ع) فرمود: آیا قلب و فکر و علاقه برادرت با ماست؟ او در پاسخ عرض کرد: آری. امام(ع) فرمود: او نیز به طور مسلّم در این صحنه حضور داشته است. نه‌تنها او حضور داشته بلکه گروه‌هایی در لشکر ما حضور داشتند که هم‌اکنون در صلب پدران و رحم مادرانند. کسانی که زمان‌های آینده آنها را آشکار می‌سازد و ایمان به‌وسیله آنها قوی و نیرومند می‌شود. ⚪️ امام(ع) مهمترین پیوند در میان مؤمنان را پیوند مکتب(ولایت) می‌شمرد که از هر پیوند دیگری (نژاد، زبان، ملیت، حزب، خانواده و...) برتر و والاتر است و شعاع این پیوند الهی تمام زمان‌ها و مکان‌ها را فرا می‌گیرد و همه انسان‌های گذشته و امروز و آینده را در مجموعه الهی ولایت گرد می‌آورد. ⚪️ در آیات قرآن کراراً «یهودِ» معاصر پیامبر اسلام را که در مدینه می‌زیستند مخاطب قرار داده و آنها را به‌خاطر اعمالی که معاصران موسی(ع) نسبت‌به او انجام دادند سرزنش و مؤاخذه می‌کند، در حالی که قرن‌ها بلکه هزاران سال میان آنها فاصله بود ولی چون آنها نسبت‌به اعمال نیاکانشان علاقه‌مند و پایبند بودند تمام فاصله در نور دیده شده و همه در یک صف در برابر موسی(ع) قرار گرفتند.
10. مسلم.docx
23.5K
🔵 فایل word 🔶 توفیق عظیم نصرت امام(ع) به‌مناسبت سالروز شهادت حضرت بن عقیل(ع) https://eitaa.com/mizeavval
10. مسلم.pdf
277.9K
🔴 فایل pdf 🔶 توفیق عظیم نصرت امام(ع) به‌مناسبت سالروز شهادت حضرت بن عقیل(ع) https://eitaa.com/mizeavval