eitaa logo
کانال میز معارف
7هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
2.8هزار ویدیو
963 فایل
🔺کانالی برای اطلاع رسانی، اشتراک تجربیات و ارتقا توانمندی استادان معارف دانشگاهها آدرس سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان https://maaref.ecnahad.ir/ منتظر نظراتتان هستیم.. 🔰ارتباط با ادمین: @amoozesh_majazi
مشاهده در ایتا
دانلود
📌یادداشتهای عَلَم 📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 9⃣3⃣ ◀️یادداشت های سال 1347/ بخش ششم▶️ 🔸 دوشنبه 47/4/10 راجع به انتخابات فرانسه بد نيست پيش آمد کوچکي را اين جا بنويسم که حکايت از اين پيروزي بزرگ مي کرد. يکشنبه قبل، يعني درست ده روز پيش که شاهنشاه از زوريخ به مراکش رفتند، اجازه گرفتم براي استراحت دو سه روزه اي که خيلي طرف احتياج من بعد از خستگي مفرط آمريکا بود، ماندم. يک دختر فرانسوي همراه من بود. شب و روز يکشنبه را مي خواستم کاملاً استراحت و تفريح بکنم ولي با کمال سماجت از من بليط طياره گرفت که صبح يکشنبه برود به فرانسه در حوزه خودش رأي بدهد (در دور اول). به علاوه پدر و مادرش را وادار به رأي دادن بنمايد و برگردد. همين کار را کرد و رفت به دوگل رأي داد و عصر برگشت. مي گفت حالا که صحبت کشور است، صحبت شخص نيست. وطن در خطر است. من واقعاً به اين دختر که دوست من نبود و فقط به زيبايي او علاقمند بودم، به اخلاقش سجده کردم. وقتي برگشت، بر پاي او بوسه زدم و مدت ها گريستم. زيرا خيلي مشکوک هستم که در کشور ما چنين علاقه هايي پيدا بشود. البته علاقه بدون ترديد هست، ولي آيا ما که مسئولت هيئت حاکمه هستيم، توانسته ايم چنان از خودگذشتي از خود نشان بدهيم که مردم را اين چنين شيفته وطن بکنيم؟ ... فرمودند: واکسن تب زرد را که براي مسافرت اتيوپي زده ام، قوه مردانگي مرا خيلي تقويت کرده است. عرض کردم، پس افسوس که به آن جا تشريف مي بريد، کاش جاي ديگر مي رفتيم. 🔸چهارشنبه 47/4/12 ... بعد فرمودند: خيال کرده ام همه رؤساي دانشگاه ها وسط تابستان استعفا بدهند که اشخاص ديگري را انتخاب کنم. عرض کردم، عيبي ندارد. چون خودم رئيس دانشگاه پهلوي هستم، نتوانستم حرفي بزنم. 🔸پنجشنبه 47/4/13 ضمن گردش راجع به استادي که [فضل الله رضا] رئيس جديد دانشگاه آريامهر، از آن جا اخراج کرده است. فرمودند: سؤال کن چرا چنين کاري کرده است. در صورتي که هم آن استاد و هم خود رئيس دانشگاه را ما تعيين کرده بوديم. حق نداشت چنين کاري بکند. عرض کردم، وقتي رئيس دانشگاه انتخاب مي فرماييد، اين مسائل حق مسلم اوست، نبايد مؤاخذه بشود. از اني عرض من به هيچ وجه خوششان نيامد، ولي چيزي نفرمودند. دکتر غلامحسين مصدق پسر دکتر [محمد] مصدق، نخست وزير معروف که باعث دوري شاهنشاه از کشور شد که به رم تشريف بردند، بعد کودتاي [سپهبد فضل الله] زاهدي باعث مراجعت شاهنشاه شد، امروز تقاضايي کرده بود که يک قطعه زمين در کنار درياي شمال به رايگان به او مرحمت شود. خيلي باعث تعجب بود. عرض کردم، تعجب ندارد، اينها احساس مي کنند که از بين رفته اند. به هر صورت شاه دريا دل است. امر فرمودند هر قدر هم قيمت آن باشد، مانع ندارد، بدهيد! 🔸دوشنبه 47/4/17 يکي دو فقره کاغذ بدون امضاء رسيده است که نتيجه مستقيم شکست کار من در توزيع زمين ها بين کارمندان است. حالا براي قانون استخدام تهديدم مي کنند. هر کاري بکنم باز عده اي ناراضي خواهند بود. اگر قدرت باشد، ناراضي سکوت مي کند، ولي وقتي شاهنشاه علاقه دارد دندان تيز نزديکترين و صميمي ترين نوکر خودش را هم چنان که سابقاً نوشته ام بکشد، کارها از هم گسيخته مي شود. 📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
🔴 نشریه پرسمان شماره 160 منتشر شد نشریه پرسمان، شماره 160، با عنوان "روایت افول آمریکا در روزگار حماسه آفرینی محور مقاومت" منتشر شد. در این شماره که به دو موضوع "افول قدرت و هژمونی آمریکا" و "پیروزی های جبهه مقاومت، به ویژه در عراق" پرداخته شده است، مطالبی با عناوین زیر را می خوانیم: 🔸انقلابی با آرمان های جهانی 🔸آمریکا چگونه آمرکا شد؟ 🔸آمریکای چلاق! 🔸زوال و افول هژمونی آمریکا 🔸آمریکای جهان سومی 🔸 آغازي بر پايان کدخدا 🔸در جیب آمریکایی ها چه می گذرد؟ 🔸پشت پرده رفاه 🔸ایران جوان، آمریکای پیر 🔸منبع شناسی افول آمریکا 🔸ظهور دنیای جدید 🔸سپاه در قلب ملت های منطقه 🔸الفت ایران و عراق در سه پرده 🔸حشدالشعبی، نسخه عراقی بسیج ایران 🔸عروسک آمریکایی 🔸مرجعیت عراق، جلودار نهضت انقلابی 🔸انقلاب، معادلات آمریکا را در منطقه دگرگون کرد 🔸رستاخیزی که کابوس اسرائیل شد برای دریافت این شماره نشریه به تعداد، با شماره 02532934633 تماس حاصل فرمایید https://eitaa.com/porsemanmag
فراخوان جشنواره قابل استفاده برای استادان حوزه خانواده
در این متن چند پربسامد در موضوع را ابتدا بررسی کرده و سپس به یک راه حل اجمالی می پردازیم. طبیعی است که همه منحصر به این موارد نیست.
⁉️آیا واجب است؟ قریب به اتفاق فقها حجاب را جزء ضروریات دین می دانند. آیه "قل للمومنات یغضضن...." به تعبیر اکثر مفسرین مانند طبرسی و علامه طباطبائی و مکارم شیرازی و...با این شان نزول است که چون زنان پیراهنی می پوشیدند که گریبانشان باز بوده است، این آیه نازل شده است که باید روسری راطوری ببندند که قسمت های یاد شده و مو و دور گردن و غیره پوشیده شود. بعد از نزول این آیات داریم که عایشه زنان انصار را چنین ستایش می کرد که «حتی یک نفر آنان مانند سابق بیرون نیامدند و سر خود را با روسری مشکی می پوشاندند.» ⁉️اما آیا است؟ سوال را باید دقیق کرد. اجبار به چه معنا؟ ما در دین اجبار نداریم. نه در اعتقاد و نه در عمل. پس بدین معنا حجاب اجباری نداریم. اما حجاب قانونی داریم. ⁉️تفاوت این دو چیست؟ فرد مسلمان می‌تواند نماز نخواند و روزه نگیرد. اما در حجاب ماجرا متفاوت است. حجاب برخلاف نماز و روزه، امری فردی و در خلوت نیست و بروز اجتماعی دارد. یعنی فرد می تواند اعتقادی به حجاب نداشته باشد اما به جهت اجتماعی نمی تواند خلاف قانون عمل کند. دین اختیاری است. مردم می توانند دینی که پذیرفته‌اند را عمل نکنند که البته متضمن آثار اخروی است. اما رفتار آنها نباید منجر به ضرر جامعه شود. لذا شرب خمر در خانه یک حکم دارد و در خیابان متضمن ضرر اجتماعی و یک حکم. جلوگیری از ضرر جامعه در مقابل و تعرض فرد، از بینات است و در همه جای عالم نیز همین اصل برقرار است.
⁉️آیا #حجاب در زمان انبیا نیز اجباری بوده است؟ ✅برخی معتقدند در زمان انبیا #حجاب_اجباری نبوده است. اولا در این رابطه اجماع نیست. مثلا به اعتقاد شهید مطهری اساساً دوره‌ای را نمی توان نشان داد که به طور عمومی شدت حجاب بیش از زمان رسول اکرم باشد. و احتمالا این شدت حجاب بیانگر اهتمام حکومت نبوی در اجرای این دستور الهی است. با این حال استدلال ما اینجا نیست. حجاب امری اجتماعی است. احکام اجتماعی و حکومتی عقلا و شرعا جزء اختیارات حاکم است. منحصر به سیره اهل بیت نیست و کاملا منطبق با شرایط زمان و مکان است. یعنی یک مساله می تواند در یک دوره ای موضوعیت نداشته باشد و در دوره دیگر مساله آن روز جامعه باشد. مثل اینکه امیرالمومنین مالیات بر اسب قرار می دهند حال آنکه در زمان پیامبر اینطور نبوده است. یا اینکه برخی ائمه در دوره خود خمس را از شیعیان نمی گرفتند. پس قانون گذاری برای حجاب جزء اختیارات حاکم است و نیازی به انطباق با دوره زعامت اهل بیت ندارد. حجاب می تواند در دوره ای به جهت اجتماعی سخت گیرانه نباشد و در دوره دیگر الزام آور باشد. همین امروز نیز این تفاوت وجود دارد. مثلا زنان روستایی در شالیزار ممکن است آستین لباس خود را تا آرنج هم بالا بزنند اما هیچ گشت ارشادی به آنها تذکر ندهد اما همین حجاب در شهر مورد توجه قانون باشد. هردو خلاف شرع است اما یکی بجهت اجتماعی و عرفی می تواند مساله قانون نباشد و مجری قانون از کنار آن عبور کند. 🔰میزمعارف @Mizemaaref
⁉️وقتی برخورد با بی حجابی در زمان اهل بیت نداشتیم پس این مجازات از کجا آمده است؟ ✅مجازات در حقوق اسلامی 4 عنوان دارد. دیات و قصاص و حدود و تعزیر. حدود در شرع آمده است. دیات و قصاص هم روشن است و برای جرائم عمدی و غیرعمدی و جبران است. اما تعزیر کاملا بر اساس شرایط زمان و مکان است که حاکم وضع می کند. حجاب نیز تعزیری است مثل بسیاری از مجازات های دیگر. 🔰میزمعارف @Mizemaaref
⁉️چرا کشف حجاب تعرض به حقوق اکثریت است؟ ✅ "خب مردها تحریک نشوند" .این حرف برای تنزل دادن مساله است. البته قواعد طبیعی و غریزی سرجای خودش قرار دارد و دستوری نیست، ولی علت اصلی این دست مسائل نیست. توجه کنیم اینکه گفته می شود کشف حجاب، تعرض به حقوق اکثریت است به جهت این است که شرایط برای دینداری سخت می شود. چرا اکثریت باید به مشقت بیافتند که عده ای می خواهند مقابل اراده دینی مردم باشند؟ مثلا نگاه به موی زن نامحرم، بدون تحریک هم حرام است. یعنی حجاب اختیاری یک نفر، مشقت است برای دیگری. اما ماجرا از این نیز فراتر است. شهری که قرار است محیط دین ورزی و بستر معنویت برای جامعه باشد مستعد بی اخلاقی می‌شود. وظیفه یک حکومت، ساخت بستری است که مهیای دینداری باشد نه مروج بداخلاقی. ⁉️اگر قانون حجاب را نخواهیم چه باید کرد؟ مشروعیت این قانون از کجاست؟ ✅اگر بحث درون دینی نکنیم؛ با منطق دموکراسی و حقوق بشری نیز، قانون مشروعیتش را از رعایت مصلحت اکثریت می گیرد. یعنی اقلیت به حکم اخلاق و عقل لازم است حق اکثریت را رعایت کنند. قانون حجاب بر مبنای مصلحت مسلمین نوشته شده است. 🔰میزمعارف @Mizemaaref
⁉️چه کسی گفته طرفداران #حجاب اکثریت اند؟ #رفراندوم بگذاریم. ✅از رفراندوم هراسی نیست. اما منطق این بحث ایراد دارد. انتخاب دین اختیاری است اما انتخاب اجزای دین اختیاری نیست. یعنی یک جامعه می توانند اسلام را با رای کنار بگذارند و البته در قیامت حساب پس می دهند اما اجزای دین را نمی شود به رای گذاشت. انتخاب ملت ایران نیز اسلام است. مهمترین شاهد نیز رفراندم ابتدای انقلاب است که به اسلام در قالب مدل اجرایی جمهوری اسلامی رای دادند. ⁉️آن رای پدران ما بود و ما قبول نداریم. تکلیف چیست؟ ✅پاسخ به این #شبهه دو وجه دارد. سلبی و ایجابی. بخشی ایجابی اش این است که #رفراندوم با #انتخابات ها و مشارکت سیاسی مردم در طول انقلاب بارها تمدید شده است. یعنی اینطور نیست که یک بار رفراندوم برگزار شده باشد و تمام. اما وجه سلبی اش این است که اگر یکی فردای رفراندوم جدید گفت من این را هم قبول ندارم و باید مجدد رفراندوم شود تکلیف چیست؟ این دور باطل است و پایانی ندارد.. 🔰میزمعارف @Mizemaaref