کانال میز معارف
⁉️ #گشت_ارشاد تا امروز چه کسی را باحجاب کرده است؟ چرا اصرار به اجرا داریم؟
📚گفته شده است قوه قهریه در موضوع برخورد با #بدحجابی بی تاثیر است. بی تاثیر در چه چیز؟
برخی تصور می کنند با گشت ارشاد قرار است بی حجاب ، باحجاب شود. غلط فاحشی است.
برخی تصور می کنند با گشت ارشاد قرار است #حجاب در جامعه رشد کند. این نیز غلط فاحشی است.
⁉️پس گشت ارشاد چیست؟
گشت ارشاد دفاع از حق الناس است؛ چیزی فراتر از حق الله. حجاب فردی، تکلیف شرعی و حق الله است ولی وظیفه نظام، دفاع از حق الناس است.
اشتباه سوال کننده این است که تصور می کند رفتار قهری برای اصلاح بدحجاب است. آن نیز هست ولی اولویت اول نیست. برخورد قهری برای صیانت از جامعه دینی است.
قوانین حکومت باید به نحوی باشد که نه تنها اهل #حجاب احساس غربت نکنند، بلکه فضای اجتماعی نیز به خودی خود مشوق آنها باشد. قانونی شدن حجاب یکی از روشهایی است که فضای اجتماعی را با خواست درونی اهل حجاب، هماهنگ میکند.
کسانی که معتقدند حجاب باید اختیاری باشد که هرکس هرطور تمایل داشت به خیابان بیاید احتمالا حاضر نیستند عواقب این حرف شان را بپذیرند. اگر حجاب محدودیت نداشته باشد، آنگاه نباید انتظار داشته باشند خانواده به سبک شرقی و اسلامی اش حریم و حرمت داشته باشد. رهاسازی جامعه و اباحه گری روی دیگرش روابط نامشروع زن و مرد و به هم خوردن کانون خانواده و... است. آنچنان که امروز در غرب شاهدیم. حجاب اختیاری یک زنجیره است که روی دیگرش ابزاری شدن زن در جامعه است. پای عوارض این زنجیره می مانیم؟
پس قهریه صیانت از جامعه ایست که قرار است بستر ذکر و معنویت و تدین باشد نه الزاما #باحجاب کرد.
🔰میزمعارف
@mizemaaref
کانال میز معارف
⁉️برای #مساله_حجاب در جامعه چه باید کرد؟
📚امر به معروف و نهی از منکر، چه فردی و چه حاکمیتی اش دارای یک پیش نیاز ضروری و اولیه است و اینکه فرد خاطی باید آن امر را معروف یا منکر بداند. مساله #حجاب هنوز برای بخشی از جامعه روشن نیست.
اینجاست که مساله مدارا در اسلام مطرح می شود. مدارا یک اصل تربیتی است که با فرد همدلی و همراهی می کند تا در گام های بعدی مساله برایش روشن شود. مدارا با تسامح و تساهل متفاوت است. مدارا یک صبر فعال و آگاهانه است و تسامح و تساهل، غفلت و بی اعتنایی ناشی از اباحه گریست.
به همین جهت اجرای قانون تنها محصور به #گشت_ارشاد نیست و 23 نهاد دیگر باید در این خصوص نقش آفرینی کنند که متاسفانه تعطیلند.
توجه شود که امر مدارا برای متن مردم است و ساختارشکنی هایی شبیه کمپین چهارشنبه های سفید از این موضوع خارج است و نیازمند مواجهه قهری است. مقصد در چهارشنبه های سفید، به گفته سرشاخه اصلی آن، براندازی است نه حجاب اختیاری یا اجباری..
🔰میزمعارف
@mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬خرمشهرها در پیش است، نه در میدان جنگ نظامی، بلکه درمیدانی که از جنگ نظامی سختتر است ..
🔰میزمعارف
@mizemaaref
#شرح_احادیث_اخلاقی_در_بیان_مقام_معظم_رهبری
موضوع : 🔅 خوشرویی و خوشبرخوردی🔅
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله ربّ العالمین
📝متن و شرح:
من مواعظ علی علیه السلام:
إنّ أحسن ما یألف به الناس قلوب اودّائهم ونفوا به الضّغن عن قلوب أعدائهم حسن البشر عند لقائهم و التفقد فی غیبتهم و البشاشة بهم عند حضورهم.
خوشرویی و خوشبرخوردی، سبب جلب محبت افراد و تألیف قلوب است. در روایت وارد شده که: «التودّد نصف العقل». این حدیث برای همه مسئولین در نظام اسلامی و بالاخص روحانیونی که مسئولیتی را در اداره یا نهادی عهدهدار هستند بسیار قابل توجه است. زیرا افرادی که برای انجام کاری مراجعه میکنند، از نظر ایمان در یک سطح نیستند چه بسا یک برخورد سرد و یا یک بیاعتنایی به ارباب رجوع موجب شود که او از دین زده شود و اعتقادش سست شود. و بالعکس اخلاق خوش موجب میشود که او به دین و اسلام خوشبین شده و جذب شود. «المؤمن بشره فی وجهه و حزنه فی قلبه.»
تحفالعقول ص 218
📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/hadis-content?id=17162
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
🔰#گزیده_بیانات_مقام_معظم_رهبری🔰
✅ انگیزه انقلابی؛ شرط دوام جمهوری اسلامی
شرط دوام حیات جمهوری اسلامی وجود انگیزههای انقلابی و وجود روحیهی انقلابی است. اگر روحیهی انقلابی نباشد، جمهوری اسلامی نخواهد بود؛ بله، یک حکومتی سرِ کار خواهد بود، امّا آن حکومت، دیگر جمهوری اسلامی نیست. (۳۰ /شهریور/ ۱۳۹۶ بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری)
✅ توجه به نیروهای انقلابی
قدر نیروهای انقلابی و پُرانگیزه را هم بدانید؛ من به همهی مسئولین سفارش میکنم. نیروهای مؤمن، پُرانگیزه و انقلابی، کسانی هستند که در مشکلات، کشور را حفظ میکنند، دفاع میکنند، سینه سپر میکنند؛ قدر اینها را بدانیم. (۱۲ /مرداد/ ۱۳۹۶ بیانات در مراسم اعطای حکم تنفیذ ریاست جمهوری به حجّتالاسلام حسن روحانی)
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#گفتار_پژوهی
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است.
این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد:
✅ حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی شجاع منظری
✅ عضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علم و صنعت ایران
✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایشهای مبانی نظری اسلام و اخلاق اسلامی و آشنایی منابع اسلامی
📌فایل پیوست: محورهای اساتید ممتاز (حجت الاسلام شجاع منظری) ⬇️
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
1_67537084.pdf
985.8K
#گفتار_پژوهی
✅ حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی شجاع منظری
✅ هیأت علمی گروه معارف دانشگاه علم و صنعت
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مبانی قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
نگارش حجت الاسلام قرائتی
🆔 @eisavim
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای
📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 8⃣3⃣
◀️ آغاز مذاکرات و زمینه ای برای ایجاد فرصت/ بخش اول ▶️
🔸پس از امضاي توافق پاريس، براي آغاز مذاکرات و تشکيل کارگروه ها، عجله فراواني از طرف ايران بود... پس از هماهنگي هاي لازم با طرف اروپايي، روز 13 دسامبر 2004 (23 آذر 1383) براي مذاکره با سه وزير تعيين شد. عصر اين روز، مذاکره به سه وزير در بروکسل آغاز شد. (ص 371)
🔸مشکل اصلی ما در کارگروه هسته ای بود که بتوانيم اروپا را قانع کنيم و به توافقی برسيم که برای دو طرف، قابل قبول باشد. اين توافق، همان تضمين عينی بود. اروپايی ها می دانستند اگر بدون هماهنگی با آمريکا در مورد هر گونه تضمين عينی با ما توافق کنند، آمريکا زير بار نخواهد رفت. رياست کارگروه هسته اي به عهده فرانسوي ها بود. آنها هم به صراحت گفته بودند که به نحوي بايد توافق آمريکا نيز جلب شود. گويي اين موضوع در توانايي اروپايي ها نبود و لذا مي خواستند به نحوي آمريکا را هم وارد کنند. قبلاً البرادعي به من گفته بود که بالاخره بايد آمريکا به مذاکرات وارد شود تا اين پرونده حل شود و اروپا به تنهايي نمي تواند کار را فيصله دهد. اين مشکل اصلي ما در اين کارگروه بود. (ص 372)
🔸بحث مهم ديگر موضوع تضمين عيني بود. به آنها گفتم تضمين عيني از لحاظ حقوقي همان NPT و دست بالا هم پروتکل است؛ از لحاظ ديني و اجتماعي هم فتواي رهبري است؛ به لحاظ سياسي و اقتصادي هم اين است که روابط فيمابين را ارتقاء بخشيم. اگر روابط سياسي، اقتصادي، تکنولوژيکي، تجاري و دفاعي ارتقاء يابد و به نقطة مطلوبي برسيم، براي ما اين رابطه به قدري ارزشمند خواهد بود که ديگر انحراف از مسير هسته اي بي معنا خواهد شد. اگر به رابطه جامع و بلندمدتي برسيم، همين رابطه تضمين عيني است. به وزرا گفتم يک راه بيشتر براي تضمين عيني نيست و آن اينکه به سطحي از روابط برسيم که هر گونه انحراف از مسير صلح آميز به صرفه ما نباشد. (ص 372)
🔸هنگامي که ساورز مدير کل وزارت امور خارجه انگليس، در زمستان 1383، به تهران آمده بود، در ملاقات با من مباحث مربوط به عراق و فلسطين را مطرح نمود، که به او گفتم قبلاً به استراو هم گفته ام که کليد ورود به اين گونه مباحث، حل مسئله هسته اي است. تا مسئله هسته اي حل نشود، ما با شما وارد گفتگوي جدي در اين گونه مسائل نخواهيم شد. شما مي خواهيد با وقت کشي مذاکرات هسته اي را طولاني کنيد و اين شيوه، قطعاً مذاکرات را به شکست مي کشاند. چرا طرح تضمين عيني را پيشنهاد نمي دهيد؟! ساورز گفت پيشنهاد اوليه ما در تضمين عيني، توقف است. گفتم پس شما مي خواهيد به قبل از بيانيه تهران برگرديد؟ چون پيش از بيانيه تهران، در اوت 2003 نظر سه کشور توقف بود که در مذاکرات و بيانيه تهران آن را کنار گذاشتند و در توافق پاريس پذيرفتند که به هيچ عنوان حرفي از توقف نزنند. (ص 375)
🔸در حوزه اقتصادي هم کار به اين دليل پيش نمي رفت که ما مي گفتيم تحريم ها بايد شکسته شود، اما آنها مي گفتند اينها مراحلي دارد و در کوتاه مدت نمي توان به نتيجه رسيد. ما ديديم گويي مي خواهند بحث را چند سال ادامه دهند. در ضمن، اروپايي ها مي گفتند بر فرض که اين تحريم ها را برداريم، شما بايد مشکلتان را با آمريکا نيز حل کنيد، براي اينکه در شرايط تحريم آمريکا، شرکت هاي ما با شما کار نمي کنند. پيشنهادهاي اقتصادي آنها هم در حد دادن وام و خريد گاز از ايران و يا ادامه مذاکرات در خصوص موافقتنامه تجارت و همکاري (TCA) بود. (ص 376)
📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای
#حسن_روحانی