1402-11-15__079.docx
46K
📖 #فقه_متن_ویرایش_شده_word
📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: زکات/نحوه تعلّق حقّ مستحقّین/ بررسی مساله تقطیع روایات
💼 جلسه: 79
🗓 تاریخ: 1402/11/15
🆔 @mj_shobeiri
1402-11-15__079.pdf
413.5K
📖 #فقه_متن_ویرایش_شده_pdf
📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: زکات/نحوه تعلّق حقّ مستحقّین/ بررسی مساله تقطیع روایات
💼 جلسه: 79
🗓 تاریخ: 1402/11/15
🆔 @mj_shobeiri
1402-11-16__080.docx
47.9K
📖 #فقه_متن_ویرایش_شده_word
📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: زکات/نحوه تعلّق حقّ مستحقّین/ ثمرات کشف تقطیع روایات
💼 جلسه: 80
🗓 تاریخ: 1402/11/16
🆔 @mj_shobeiri
1402-11-16__080.pdf
422K
📖 #فقه_متن_ویرایش_شده_pdf
📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: زکات/نحوه تعلّق حقّ مستحقّین/ ثمرات کشف تقطیع روایات
💼 جلسه: 80
🗓 تاریخ: 1402/11/16
🆔 @mj_shobeiri
1402-11-23__081.docx
52.8K
📖 #فقه_متن_ویرایش_شده_word
📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: زکات/نحوه تعلّق حقّ مستحقّین/ تقطیع روایات، تاریخچه کتب حدیثی، بحث از کتب حسین بن سعید، بررسی مساله تشریفاتیبودن طرق به کتب
💼 جلسه: 81
🗓 تاریخ: 1402/11/23
🆔 @mj_shobeiri
1402-11-23__081.pdf
452.7K
📖 #فقه_متن_ویرایش_شده_pdf
📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: زکات/نحوه تعلّق حقّ مستحقّین/ تقطیع روایات، تاریخچه کتب حدیثی، بحث از کتب حسین بن سعید، بررسی مساله تشریفاتیبودن طرق به کتب
💼 جلسه: 81
🗓 تاریخ: 1402/11/23
🆔 @mj_shobeiri
1402-11-25__082.docx
46.7K
📖 #فقه_متن_ویرایش_شده_word
📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: زکات/نحوه تعلّق حقّ مستحقّین/ روش منبعیابی روایات، اجازات عام، تعویض سند، طرق به کتب
💼 جلسه: 82
🗓 تاریخ: 1402/11/25
🆔 @mj_shobeiri
1402-11-25__082.pdf
451.7K
📖 #فقه_متن_ویرایش_شده_pdf
📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: زکات/نحوه تعلّق حقّ مستحقّین/ روش منبعیابی روایات، اجازات عام، تعویض سند، طرق به کتب
💼 جلسه: 82
🗓 تاریخ: 1402/11/25
🆔 @mj_shobeiri
💠 سلسله مطالبی پیرامون احادیث مرسل
قسمت اوّل: عوامل موجب استعمال تعبیر «بعض أصحابنا»
🔸 عامل اوّل: در مقام نقد بودن
یکی از عوامل استعمال تعبیر «بعض أصحابنا» این است که متکلّم در مقام نقد مطلب منقول است، و برای احترام، نام ناقل را نمیبرد.1️⃣ در این موارد، نام نبردن به علّت احترام است و مطلب حاجی نوری در این که مراد از «بعض أصحابنا»، بعض زعما و بزرگان است، مطلب صحیحی است.2️⃣
———————————————————-
1️⃣ آقای بیگدلی میگفت: ما نزد حاج شیخ عبدالحسین وکیلی از شاگردان آیت الله بروجردی درس میخواندیم. ایشان پیش از درس آیت الله بروجردی به ما درس میداد و درس را تا شروع شدن درس آیت الله بروجردی ادامه میداد. همین باعث میشد که ما در بین جمعیّت شاگردان مرحوم بروجردی قرار بگیریم و به همین دلیل درس ایشان را گوش میدادیم. در یکی از روزها، آقای بروجردی مطلبی را بدون نام بردن عالمی نقل کرده و در مقام اشکال به آن بودند. یکی از شاگردان میگوید: مراد شما سیّد مرتضی است؟ آقای بروجردی گفت: آقا خودم میدانستم و چون در مقام نقد بودم، نخواستم اسمشان را ببرم. ایشان در ادامه شروع به نصیحت کردن دربارهی شأن علما کردند و همین باعث شد، درس تمام شود و ادامهی درس به نصیحت بگذرد.
2️⃣ خاتمة مستدرک الوسائل، ج۳، ص۵۱۰: «... و أمّا ثانياً: فلأنّهم قديماً و حديثاً، إذا رأوا في كلام أحد من العلماء: عند الأصحاب، أو عند أصحابنا، أو قال بعض أصحابنا، و نظائر ذلك، لا يشكّون في أنّ المراد بهم الفقهاء العدول، و العلماء الثقات الذين يحتجّ بقولهم في مقام تحصيل الإجماع أو الشهرة أو غير ذلك، نعم لم يختصّوا ذلك بالإماميّة، بل يطلقون الأصحاب على سائر فرق الشيعة، الذين هم في الفروع كالإماميّة، كالواقفيّة و الفطحيّة و أضرابهما، لا الزيديّة الذين صاروا عيالاً لأبي حنيفة في الفروع.»
🔺درس خارج اصول استاد معظّم آقای حاج سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی، تاریخ: ۷ مهر ۱۳۹۸
@ketabe_Estenad
هدایت شده از استناد
💠 تحریف برخی ناسخین در عبارتی از زیارت جامعه کبیره / لزوم تبحّر برای حدس تصحیفات و تحریفات در متون روایی
🔸 در بحث فلسفه علم، یکی از تواناییهای نظریه علمی را، قدرت پیشبینی میدانند. در بحث تصحیف و تحریف نیز قدرت پیشبینی سقط، اهمّیت زیادی در کشف آن دارد و این قدرت برای آشنایان به اسناد و تصحیفات و تحریفات، در مرتبه بالایی وجود دارد.
▪️ به تناسب، ذکر این مطلب سودمند است که زمانی از حاج آقای والد دربارهی معنای «حُجَجِ اللَّهِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ الْأُولَى» در زیارت جامعه کبیره سؤال کردم.
ایشان فرمودند: باید در اینجا بین نسخه بدل و نسخه اصلی جمع شده باشد، زیرا در مقابل آخرت، گاه دنیا قرار گرفته و گاه اولی قرار میگیرد. برای روشن شدن این امر، باید تمام نسخ موجود از جامعه کبیره را مشاهده کرد.
بنده با مراجعه به نسخ زیارت، مشاهده کردم که «حُجَجِ اللَّهِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ الْأُولَى» نقل کتاب من لا یحضر الفقیه است ولی در عیون اخبار الرضا علیه السلام «حُجَجِ اللَّهِ عَلَى أَهْلِ الْآخِرَةِ وَ الْأُولَى» است و دنیا در آن وجود ندارد. (۱)
🔹 هر چند در اصطلاحات قرآنی، در مقابل آخرت، گاهی اولی قرار میگیرد، امّا در استعمالات متأخّر، مانند استعمالات روایی، به طور متعارف در مقابل آخرت، دنیا قرار میگیرد، و همین باعث میشود ناسخ با دیدن کلمهی آخرت، به دنیا منتقل شده و دنیا را بنویسد، یا در حاشیه، اولی به دنیا تفسیر شده باشد و در نسخ بعدی، این تفسیر به گمان حذف شدن، به متن اصلی منتقل شده باشد.
برای حاج آقای والد که به نسخ آشنایی دارند، در نگاه اوّل، حدس و گمان به تحریف ایجاد شد و اگر کسی غیر از ایشان بود، شاید برای او حدس هم تحقّق پیدا نمیکرد.
————————————————-
1️⃣ کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۲، ص۶۱۰؛ عیون أخبار الرضا علیه السلام: ج۲، ص۲۷۳.
🔺درس خارج اصول استاد معظّم آقای حاج سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی، تاریخ: ۱۰ مهر ۱۳۹۸
@ketabe_Estenad
هدایت شده از استناد
💠 نظر آیت الله بروجردی پیرامون روایات قریب المضمون از راوی واحد، و تاثیر آن در اطلاق و تقیید
مرحوم آقای بروجردی در بسیاری اوقات، وقتی با دو یا چند نقل نزدیک به هم که از یک راوی نقل شده، برخورد می کردند؛ می فرمودند که این ها روایت واحده است، و به توسّط نقل به معنا، تفاوت های اندکی پیدا کرده و کم و زیاد شده است.
🔸 اگر روایات متعدّد باشد، بحث های اصولی همچون اطلاق و تقیید موضوعیت مییابد، ولی اگر روایات واحد باشد، این بحثها پیش نمیآید، زیرا در جایی که دو روایت باشد، میتوان گفت که یک روایت که از امام علیه السلام صادر شده، روایت دیگر را تقیید می زند، ولی در جایی که هر دو در واقع یک روایت باشند، و ندانیم که «ما صدر» به نحو مطلق بوده یا مقیّد، قهراً نمیتوان روایت مقیّد را قرینه برای روایت مطلق قرار داد.
🔺درس خارج فقه آیت الله سیّد موسی شبیری زنجانی (بحث نکاح)، تاریخ: ۱۱ مهر ۱۳۷۸
@ketabe_Estenad