هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔸 #اصول
💠 برهان آیت الله العظمی شبیری دام ظله بر نادرست بودن انصراف از فرد نادر
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻آیت الله والد برای اثبات دخالت تناسبات حکم و موضوع در انصراف و صحیح نبودن انصراف از فرد نادر، برهانی را ذکر نمودند، مبنی بر اینکه اگر قرار باشد مطلقات از فرد نادر منصرف باشند، به دلیل این که هر فردی یک سری خصوصیات شخصیه دارد، مطلق باید از هر فردی منصرف باشد و حال آن که ... .
📚 درس خارج اصول،۱۰ بهمن ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#انصراف
#تناسبات
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
هدایت شده از استناد
💠 اسحاق بن عمّار صیرفی کوفی
🔸 قسمت اوّل: توحید مختلفات
در کتب اوّلیه رجال، دو اسحاق بن عمّار آمده است:
یکی اسحاق بن عمّار صیرفی، که در رجال نجاشی آمده و توثیق شده است: «إسحاق بن عمّار بن حیّان، مولی بنی تغلب، أبو یعقوب الصیرفی، شيخ من أصحابنا، ثقة، و إخوته يونس و يوسف و قيس و إسماعيل، و هو في بيت كبير من الشيعة» (۱)
دیگری اسحاق بن عمّار ساباطی که در فهرست شیخ طوسی ذکر شده است: «إسحاق بن عمّار الساباطی، له أصل. و كان فطحياً إلّا أنّه ثقة، و أصله معتمد عليه» (۲)
🔹 مرحوم علّامه حلّی در خلاصه، اینها را یک نفر دانسته است و بین کلمات نجاشی و شیخ به این صورت جمع کرده است که اسحاق بن عمّار، فطحی ثقه است، (۳) بنابراین روایات اسحاق بن عمّار را موثّقه میداند.
💠 موثّقه بودن وی در دو جا اثر دارد:
یکی در مورد کسی که روایات موثّقه را به طور کلّی حجّت نمیداند.
دیگری در مورد کسی که روایات موثّقه را در تعارض با روایات صحیحه، حجّت نمیداند.
کلام علّامه که این دو را یکی دانسته، تا زمان شیخ بهایی مقبول بوده است، ولی شیخ بهایی قائل است که دلیلی نداریم که اسحاق بن عمّار ساباطی و اسحاق بن عمّار کوفی صیرفی یک نفر باشند. اسحاق بن عمار ساباطی، فطحی ثقه است و اسحاق بن عمّار کوفی صیرفی، امامی ثقه است. (۴)
▪️ بنابراین طبق این مبنا که بین خبر موثّقه و صحیحه تفاوت در حکم است، نیازمند تمییز مشترکات در مورد اسحاق بن عمّار هستیم.
کلام شیخ بهایی تا زمان سیّد بحرالعلوم مورد قبول واقع شد. ولی سیّد بحرالعلوم در کتاب رجالش معتقد است که این دو، یک نفر هستند ولی نه یک نفری که فطحی است، بلکه امامی ثقه است و اصلاً اسحاق بن عمّار ساباطی نداریم. (۵)
🔸 منشأ اشتباه شیخ طوسی
شیخ طوسی تصوّر کرده که اسحاق بن عمّار، ساباطی است و این اشتباهش به خاطر این است که گمان کرده، اسحاق بن عمّار، فرزند عمّار ساباطی است، زیرا عمّار معروفی که در اصحاب بوده، عمّار ساباطی است. از طرفی در شرح حال عمّار ساباطی مطرح شده است که اهل و قومش، فطحی باقی ماندند. به همین دلیل، شیخ طوسی تصوّر کرده که اسحاق بن عمّار فطحی است.
سیّد بحرالعلوم میفرماید: هیچ جا اسحاق بن عمّار به عنوان ساباطی شناخته نمیشود. همین بیانگر این است که شیخ طوسی دچار اشتباه شده است. نجاشی هم هیچ اشارهای به فطحی بودنش نمیکند، پس امامی بوده است.
✳️ تأییدی برای کلام سیّد بحرالعلوم وجود دارد که مشخّص میشود ارتباط اسحاق بن عمّار با عمّار ساباطی در ذهن شیخ، ارتباط دور از ذهنی نیست. شیخ طوسی در بعضی موارد در سند، به جای عمّار ساباطی، اسحاق بن عمّار آورده است. یکی دو روایت وجود دارد که مربوط به عمّار ساباطی است، ولی شیخ به جای عمّار ساباطی، اسحاق بن عمّار نوشته است. چنین اشتباهی در جایی رخ میدهد که بین دو شیء، نوعی ارتباط مفهومی و تداعی معانی باشد. هر چیزی به چیز دیگر تبدیل نمیشود، بلکه نیازمند ارتباط مفهومی است.
🔰 نتیجه اینکه، حق با سیّد بحرالعلوم است و اسحاق بن عمّار، صیرفی و کوفی است و هیچ ارتباطی با ساباط ندارد، همچنین فطحی هم نیست بلکه امامی ثقه است.
————————————————————
1️⃣ رجال النجاشی: ص۷۱، رقم۱۶۹.
2️⃣ الفهرست: ص۳۹، رقم۵۲.
3️⃣ خلاصة الاقوال: ص۲۰۰.
ابن شهرآشوب و آقای خویی نیز قائل به اتّحاد اسحاق بن عمّار ساباطی و اسحاق بن عمّار صیرفی هستند. ر.ک: معالم العلماء: ۲۶/۱۳۳؛ معجم رجال الحدیث: ج۳، ص۲۲۳-۲۲۴
4️⃣ مشرق الشمسین مع تعلیقات الخواجوئی: ص۹۵.
همچنین برای دیگر قائلین به این قول ر.ک: الوافی: ج۱، ص۲۱؛ روضة المتّقین: ج۱۴، ص۵۱؛ مجمع الرجال: ج۱، ص۱۸۸؛ الدرر النجفیّة: ج۲، ص۱۸۲.
5️⃣ الفوائد الرجالیّة: ج۱، ص۳۰۶.
همچنین ر.ک: الرسائل الرجالیّة سیّد شفتی، رساله حول اسحاق بن عمّار.
🔺درس خارج فقه استاد معظّم آقای حاج سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی، تاریخ: ۱ مهر ۱۳۹۸
@ketabe_Estenad
هدایت شده از استناد
💠 اسحاق بن عمّار صیرفی کوفی
🔸 قسمت دوم: اثبات امامی بودن
استظهار امامی بودن اسحاق بن عمّار از کلام نجاشی که فرموده است: «شيخ من اصحابنا، ثقة، و اخوته يونس و يوسف و قيس و اسماعيل، و هو في بيت كبير من الشيعة» (۱) دو بیان دارد:
۱- اطلاق ثقه در کلمات قدما، اقتضا میکند که شخص امامی باشد. ثقه به معنای راستگو نیست، بلکه به معنای مورد اعتماد است.
حاج آقای والد ذیل «لا يروون و لا يرسلون الّا عمّن یوثق به» (۳) میفرمایند: «ثقه به معناى قابل اعتماد مىباشد، اين مفهوم در موارد مختلف به تناسب، مورد كاربرد خاصّى مىيابد، مثلاً اگر بگوييم فلان پزشک ثقه است، يعنى در امر پزشكى خود مورد اعتماد است و در تشخيص بيمارى و درمان آن مىتوان به وى تكيه كرد، ولى اگر بگوييم فلان قصّاب ثقه است، ديگر وثاقت در امور پزشكى مطرح نيست، بلكه وثاقت در امور مربوط به فروش گوشت مطرح است، يعنى گوشت مناسب به انسان مىدهد و در اين مورد خيانت نمىكند، مثلاً گوشت گاو را به عنوان گوشت گوسفند قالب نمىكند.» (۳)
🔹 در امور حدیثی، با توجّه به این که صحّت مذهب ولو طبق بعضی از مبانی، در قبول خبر دخالت داشته است، (ولو در فرض تعارض) وقتی کلمه ثقه را به طور مطلق ذکر میکنند یعنی راوی دارای همهی صفاتی است که در صحّت حدیث (ولو در بعضی فروض) دخالت دارد. یعنی هم راستگو است، و هم صحّت مذهب دارد.
حاج آقای والد از کلمات شیخ طوسی در عُدّه هم، شواهدی میآورند که بیانگر این است که مراد از ثقه، امامی صدوق است.
۲- بیان دوم در مورد رجال نجاشی و فهرست شیخ است.
شیخ طوسی در مقدّمه فهرست میفرماید: «... و إذا ذكرت كلّ واحد من المصنّفين و اصحاب الأصول، فلا بدّ من أن أشير إلى ما قيل فيه من التعديل و التجريح، و هل يعوّل على روايته أو لا، و أبيّن عن اعتقاده و هل هو موافق للحقّ أم هو مخالف له، لأنّ كثيراً من مصنّفي أصحابنا و أصحاب الأصول ينتحلون المذاهب الفاسدة و إن كانت كتبهم معتمدة.» (۴)
✳️ شیخ طوسی میفرماید که من مقیّد هستم که هر کس را که ذکر میکنم، به صحّت مذهب یا فساد مذهبش اشاره کنم. البته صحّت مذهب را هیچ جا اشاره نکرده، امّا فساد مذهب را اشاره کرده است.
❇️ با توجّه به این که گفته است به صحّت مذهب اشاره میکنم و هیچ جا اشاره نکرده است، معنایش این است که با عدم بیان فساد مذهب، به صحّت مذهبش اشاره کرده است.
نجاشی در آغاز جلد دوم در معرّفی کتابش میفرماید: «الجزء الثاني من كتاب فهرست أسماء مصنّفي الشيعة و ما أدركنا من مصنّفاتهم و ذكر طرف من كناهم و ألقابهم و منازلهم و أنسابهم و ما قيل في كلّ رجل منهم من مدح أو ذم.» (۵)
🔸 نجاشی یکی از چیزهایی که در کتابش به آن توجّه دارد، همه مدح و ذمهایی است که در مورد روات وجود دارد. یکی از مدح و ذمهای مهم، مذهب است. در نتیجه اگر نجاشی فساد مذهب را در مورد کسی ذکر نکند، بیانگر صحّت مذهبش است.
ممکن است در مورد شیخ طوسی اشکال شود که در بعضی موارد از عدم بیان مذهب راوی، نمیتوان صحّت مذهبش را نتیجه گرفت، زیرا شیخ طوسی در مورد بسیاری از روات، وارد بحث توثیق و تضعیف نشده است، و هیچ شرح حالی از آنها ذکر نکرده است.
در واقع منبعی که در اختیار شیخ بوده، در مقام بیان شرح حال راوی نبوده، بلکه مثلاً به ذکر کتاب اکتفا نموده است، پس در این موارد نمیتوان صحّت مذهب را نتیجه گرفت، امّا در مواردی که در مقام بیان شرح حال راوی است و یک راوی را توثیق میکند، امّا اشارهای به مذهبش نمیکند، بدون هیچ اشکالی صحّت مذهب راوی به دست میآید.
🔰 نتیجه این که، با توثیق اسحاق بن عمّار توسّط نجاشی، صحّت مذهب او ثابت میشود. نکته دیگر این که در نوع موارد، اسحاق بن عمّار بدون مشخّصه است، در حالی که اگر دو اسحاق بن عمّار داشتیم، باید با مشخّصه ذکر میشد.
————————————————————————
1️⃣ رجال النجاشی: ص۷۱، رقم۱۶۹.
2️⃣ العدّة فی أصول الفقه، ج۱، ص۱۵۴.
3️⃣ کتاب نکاح (زنجانی)، ج۱، ص۵۵.
4️⃣ الفهرست: ص ۳-۴.
5️⃣ رجال النجاشی: ص۲۱۱.
🔺درس خارج فقه استاد معظّم آقای حاج سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی، تاریخ: ۱ مهر ۱۳۹۸
@ketabe_Estenad
14030230.docx
63.5K
📖 #اصول_متن_ویرایش_شده_word
📚درس خارج اصول استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: مبحث اوامر/مادۀ امر/ دلالت امر بر وجوب
💼 جلسه: 115
🗓 تاریخ: 1403/02/30
🆔 @mj_shobeiri
14030230.pdf
235.7K
📖 #اصول_متن_ویرایش_شده_pdf
📚درس خارج اصول استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: مبحث اوامر/مادۀ امر/ دلالت امر بر وجوب
💼 جلسه: 115
🗓 تاریخ: 1403/02/30
🆔 @mj_shobeiri
14030305.docx
59.9K
📖 #اصول_متن_ویرایش_شده_word
📚درس خارج اصول استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: مبحث اوامر/مادۀ امر/ دلالت امر بر وجوب
💼 جلسه: 116
🗓 تاریخ: 1403/03/05
🆔 @mj_shobeiri
14030305.pdf
249.2K
📖 #اصول_متن_ویرایش_شده_pdf
📚درس خارج اصول استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: مبحث اوامر/مادۀ امر/ دلالت امر بر وجوب
💼 جلسه: 116
🗓 تاریخ: 1403/03/05
🆔 @mj_shobeiri
14030306.docx
58.3K
📖 #اصول_متن_ویرایش_شده_word
📚درس خارج اصول استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: مبحث اوامر/مادۀ امر/ دلالت امر بر وجوب
💼 جلسه: 117
🗓 تاریخ: 1403/03/06
🆔 @mj_shobeiri
14030306.pdf
201.8K
📖 #اصول_متن_ویرایش_شده_pdf
📚درس خارج اصول استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: مبحث اوامر/مادۀ امر/ دلالت امر بر وجوب
💼 جلسه: 117
🗓 تاریخ: 1403/03/06
🆔 @mj_shobeiri
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 #فقه
💠 دلالت حدیث «بنی الاسلام علی خمس ...» بر اعتبار قصد قربت در زکات
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
آیت الله #خویی به حدیث «بنی الإسلام علی خمس ...» برای اثبات اعتبار قصد #قربت در #زکات استدلال نموده است:
«بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ».
بدین تقریب که اعمال مذکور در این روایت، #عبادی هستند، #سیاق روایت اقتضا دارد که زکات نیز عبادت باشد. چند مساله در مورد این روایت باید مورد بررسی قرار گیرد. یکی از آن مسائل این است که آیا #ولایت نیز عبادی و متفرّع بر قصد قربت است یا چنین نیست. اشکالات دیگری نیز بر این نظریه وارد است. ابتدا در مورد مساله ولایت نکاتی بیان میگردد و در ادامه سایر اشکالات این نظریه ذکر میگردد.
📚 درس خارج فقه، ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3450
#زکات
#ولایت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
▪️مجلس سوگواری شهادت مظلومانه حضرت امام محمد باقر علیهالسلام
همراه با سخنرانی و بیان معارف اهل بیت علیهمالسلام
و مرثیهسرایی و توسل به عترت طاهرین علیهمالسلام
● زمان: جمعه (۲۵ خرداد ۱۴۰۳) _ ساعت ۱۰:۴۵
● مکان: بلوار آیتالله حائری، کوچه۶، دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
@zanjani_net
1403-02-23__109.docx
48.8K
📖 #فقه_متن_ویرایش_شده_word
📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: زکات/ اعتبار قصد قربت / ادله دال بر اعتبار قصد قربت: بررسی کلام آیت الله هاشمی
💼 جلسه: 109
🗓 تاریخ: 1403/02/23
🆔 @mj_shobeiri
1403-02-23__109.pdf
523.2K
📖 #فقه_متن_ویرایش_شده_pdf
📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: زکات/ اعتبار قصد قربت / ادله دال بر اعتبار قصد قربت: بررسی کلام آیت الله هاشمی
💼 جلسه: 109
🗓 تاریخ: 1403/02/23
🆔 @mj_shobeiri
1403-02-24__110.docx
40.3K
📖 #فقه_متن_ویرایش_شده_word
📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: زکات/ اعتبار قصد قربت / معنای قصد قربت
💼 جلسه: 110
🗓 تاریخ: 1403/02/24
🆔 @mj_shobeiri
1403-02-24__110.pdf
525.6K
📖 #فقه_متن_ویرایش_شده_pdf
📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: زکات/ اعتبار قصد قربت / معنای قصد قربت
💼 جلسه: 110
🗓 تاریخ: 1403/02/24
🆔 @mj_shobeiri
1403-02-25__111.docx
42.6K
📖 #فقه_متن_ویرایش_شده_word
📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: زکات/ اعتبار قصد قربت / زمان نیّت: بررسی مساله عزل زکات
💼 جلسه: 111
🗓 تاریخ: 1403/02/25
🆔 @mj_shobeiri
1403-02-25__111.pdf
380K
📖 #فقه_متن_ویرایش_شده_pdf
📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: زکات/ اعتبار قصد قربت / زمان نیّت: بررسی مساله عزل زکات
💼 جلسه: 111
🗓 تاریخ: 1403/02/25
🆔 @mj_shobeiri
1403-02-26__112.docx
57.7K
📖 #فقه_متن_ویرایش_شده_word
📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: زکات/ اعتبار قصد قربت / زمان نیّت: بررسی روایات عزل زکات
💼 جلسه: 112
🗓 تاریخ: 1403/02/26
🆔 @mj_shobeiri
1403-02-26__112.pdf
551.5K
📖 #فقه_متن_ویرایش_شده_pdf
📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: زکات/ اعتبار قصد قربت / زمان نیّت: بررسی روایات عزل زکات
💼 جلسه: 112
🗓 تاریخ: 1403/02/26
🆔 @mj_shobeiri
هدایت شده از حقیقی
1403-02-29__113.docx
52K
📖 #فقه_متن_ویرایش_شده_word
📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: زکات/ اعتبار قصد قربت / زمان نیّت: بررسی روایات عزل زکات، بررسی عنوان "علی بن محمد" در اسناد کافی
💼 جلسه: 113
🗓 تاریخ: 1403/02/29
🆔 @mj_shobeiri
1403-02-29__113.pdf
458K
📖 #فقه_متن_ویرایش_شده_pdf
📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: زکات/ اعتبار قصد قربت / زمان نیّت: بررسی روایات عزل زکات، بررسی عنوان "علی بن محمد" در اسناد کافی
💼 جلسه: 113
🗓 تاریخ: 1403/02/29
🆔 @mj_shobeiri
1403-02-30__114.docx
44.4K
📖 #فقه_متن_ویرایش_شده_word
📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: زکات/ اعتبار قصد قربت / زمان نیّت: بررسی روایات عزل زکات، بررسی عنوان "علی بن محمد" در اسناد کافی
💼 جلسه: 114
🗓 تاریخ: 1403/02/30
🆔 @mj_shobeiri
1403-02-30__114.pdf
407.5K
📖 #فقه_متن_ویرایش_شده_pdf
📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: زکات/ اعتبار قصد قربت / زمان نیّت: بررسی روایات عزل زکات، بررسی عنوان "علی بن محمد" در اسناد کافی
💼 جلسه: 114
🗓 تاریخ: 1403/02/30
🆔 @mj_shobeiri