eitaa logo
استاد حاج سیدمحمدجواد شبیری
1.1هزار دنبال‌کننده
78 عکس
1 ویدیو
3.8هزار فایل
در کانال استاد معظم حاج سیدمحمدجواد شبیری (دامت برکاته) دروس روزانه فقه و اصول و مقالات ایشان بارگذاری می‌شود؛ شامل: صوت، متن تایپ شده و تقریرات. پشتیبان: حسین یزدانی @yazdani6 شماره تماس: 09127587099
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از استناد
💠 اسحاق بن عمّار صیرفی کوفی 🔸 قسمت دوم: اثبات امامی بودن استظهار امامی بودن اسحاق بن عمّار از کلام نجاشی که فرموده است: «شيخ من اصحابنا، ثقة، و اخوته يونس و يوسف و قيس و اسماعيل، و هو في بيت كبير من الشيعة» (۱) دو بیان دارد: ۱- اطلاق ثقه در کلمات قدما، اقتضا می‌کند که شخص امامی باشد. ثقه به معنای راستگو نیست، بلکه به معنای مورد اعتماد است. حاج آقای والد ذیل «لا يروون و لا يرسلون الّا عمّن یوثق به» (۳) می‌فرمایند: «ثقه به معناى قابل اعتماد مى‌باشد، اين مفهوم در موارد مختلف به تناسب، مورد كاربرد خاصّى مى‌يابد، مثلاً اگر بگوييم فلان پزشک ثقه است، يعنى در امر پزشكى خود مورد اعتماد است و در تشخيص بيمارى و درمان آن مى‌توان به وى تكيه كرد، ولى اگر بگوييم فلان قصّاب ثقه است، ديگر وثاقت در امور پزشكى مطرح نيست، بلكه وثاقت در امور مربوط به فروش گوشت مطرح است، يعنى گوشت مناسب به انسان مى‌دهد و در اين مورد خيانت نمى‌كند، مثلاً گوشت گاو را به عنوان گوشت گوسفند قالب نمى‌كند.» (۳) 🔹 در امور حدیثی، با توجّه به این که صحّت مذهب ولو طبق بعضی از مبانی، در قبول خبر دخالت داشته است، (ولو در فرض تعارض) وقتی کلمه‌ ثقه را به طور مطلق ذکر می‌کنند یعنی راوی دارای همه‌ی صفاتی است که در صحّت حدیث (ولو در بعضی فروض) دخالت دارد. یعنی هم راستگو است، و هم صحّت مذهب دارد. حاج آقای والد از کلمات شیخ طوسی در عُدّه هم، شواهدی می‌آورند که بیانگر این است که مراد از ثقه، امامی صدوق است. ۲- بیان دوم در مورد رجال نجاشی و فهرست شیخ است. شیخ طوسی در مقدّمه‌ فهرست می‌فرماید: «... و إذا ذكرت كلّ واحد من المصنّفين و اصحاب الأصول، فلا بدّ من أن أشير إلى ما قيل فيه من التعديل و التجريح، و هل يعوّل على روايته أو لا، و أبيّن عن اعتقاده و هل هو موافق للحقّ أم هو مخالف له، لأنّ كثيراً من مصنّفي أصحابنا و أصحاب الأصول ينتحلون المذاهب الفاسدة و إن كانت كتبهم معتمدة.» (۴) ✳️ شیخ طوسی می‌فرماید که من مقیّد هستم که هر کس را که ذکر می‌کنم، به صحّت مذهب یا فساد مذهبش اشاره کنم. البته صحّت مذهب را هیچ جا اشاره نکرده، امّا فساد مذهب را اشاره کرده است. ❇️ با توجّه به این‌ که گفته است به صحّت مذهب اشاره می‌کنم و هیچ جا اشاره نکرده است، معنایش این است که با عدم بیان فساد مذهب، به صحّت مذهبش اشاره کرده است. نجاشی در آغاز جلد دوم در معرّفی کتابش می‌فرماید: «الجزء الثاني من كتاب فهرست أسماء مصنّفي الشيعة و ما أدركنا من مصنّفاتهم و ذكر طرف من كناهم و ألقابهم و منازلهم و أنسابهم و ما قيل في كلّ رجل منهم من مدح أو ذم‏.» (۵) 🔸 نجاشی یکی از چیزهایی که در کتابش به آن توجّه دارد، همه‌ مدح و ذم‌هایی است که در مورد روات وجود دارد. یکی از مدح و ذم‌های مهم، مذهب است. در نتیجه اگر نجاشی فساد مذهب را در مورد کسی ذکر نکند، بیانگر صحّت مذهبش است. ممکن است در مورد شیخ طوسی اشکال شود که در بعضی موارد از عدم بیان مذهب راوی، نمی‌توان صحّت مذهبش را نتیجه گرفت، زیرا شیخ طوسی در مورد بسیاری از روات، وارد بحث توثیق و تضعیف نشده است، و هیچ شرح حالی از آن‌ها ذکر نکرده است. در واقع منبعی که در اختیار شیخ بوده، در مقام بیان شرح حال راوی نبوده، بلکه مثلاً به ذکر کتاب اکتفا نموده است، پس در این موارد نمی‌توان صحّت مذهب را نتیجه گرفت، امّا در مواردی که در مقام بیان شرح حال راوی است و یک راوی را توثیق می‌کند، امّا اشاره‌ای به مذهبش نمی‌کند، بدون هیچ اشکالی صحّت مذهب راوی به دست می‌آید. 🔰 نتیجه این‌ که، با توثیق اسحاق بن عمّار توسّط نجاشی، صحّت مذهب او ثابت می‌شود. نکته‌ دیگر این‌ که در نوع موارد، اسحاق بن عمّار بدون مشخّصه است، در حالی که اگر دو اسحاق بن عمّار داشتیم، باید با مشخّصه ذکر می‌شد. ———————————————————————— 1️⃣ رجال النجاشی: ص۷۱، رقم۱۶۹. 2️⃣ العدّة فی أصول الفقه، ج۱، ص۱۵۴. 3️⃣ کتاب نکاح (زنجانی)، ج۱، ص۵۵. 4️⃣ الفهرست: ص ۳-۴. 5️⃣ رجال النجاشی: ص۲۱۱. 🔺درس خارج فقه استاد معظّم آقای حاج سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی، تاریخ: ۱ مهر ۱۳۹۸ @ketabe_Estenad
14030230.docx
63.5K
📖 📚درس خارج اصول استاد سید محمد جواد شبیری 📝موضوع: مبحث اوامر/مادۀ امر/ دلالت امر بر وجوب 💼 جلسه: 115 🗓 تاریخ: 1403/02/30 🆔 @mj_shobeiri
14030230.pdf
235.7K
📖 📚درس خارج اصول استاد سید محمد جواد شبیری 📝موضوع: مبحث اوامر/مادۀ امر/ دلالت امر بر وجوب 💼 جلسه: 115 🗓 تاریخ: 1403/02/30 🆔 @mj_shobeiri
14030305.docx
59.9K
📖 📚درس خارج اصول استاد سید محمد جواد شبیری 📝موضوع: مبحث اوامر/مادۀ امر/ دلالت امر بر وجوب 💼 جلسه: 116 🗓 تاریخ: 1403/03/05 🆔 @mj_shobeiri
14030305.pdf
249.2K
📖 📚درس خارج اصول استاد سید محمد جواد شبیری 📝موضوع: مبحث اوامر/مادۀ امر/ دلالت امر بر وجوب 💼 جلسه: 116 🗓 تاریخ: 1403/03/05 🆔 @mj_shobeiri
14030306.docx
58.3K
📖 📚درس خارج اصول استاد سید محمد جواد شبیری 📝موضوع: مبحث اوامر/مادۀ امر/ دلالت امر بر وجوب 💼 جلسه: 117 🗓 تاریخ: 1403/03/06 🆔 @mj_shobeiri
14030306.pdf
201.8K
📖 📚درس خارج اصول استاد سید محمد جواد شبیری 📝موضوع: مبحث اوامر/مادۀ امر/ دلالت امر بر وجوب 💼 جلسه: 117 🗓 تاریخ: 1403/03/06 🆔 @mj_shobeiri
▪️مجلس سوگواری شهادت جانسوز حضرت امام جواد علیه‌السلام همراه با سخنرانی و بیان معارف اهل بیت علیهم‌السلام و مرثیه‌سرایی و توسل به عترت طاهرین علیهم‌السلام ● زمان: جمعه (۱۸ خرداد ۱۴۰۳) _ ساعت ۱۰:۴۵ ● مکان: بلوار آیت‌الله حائری، کوچه۶، دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠 دلالت حدیث «بنی الاسلام علی خمس ...» بر اعتبار قصد قربت در زکات 👤 آیت الله به حدیث «بنی الإسلام علی خمس ...» برای اثبات اعتبار قصد در استدلال نموده است: «بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‏ءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ». بدین تقریب که اعمال مذکور در این روایت، هستند، روایت اقتضا دارد که زکات نیز عبادت باشد. چند مساله در مورد این روایت باید مورد بررسی قرار گیرد. یکی از آن مسائل این است که آیا نیز عبادی و متفرّع بر قصد قربت است یا چنین نیست. اشکالات دیگری نیز بر این نظریه وارد است. ابتدا در مورد مساله ولایت نکاتی بیان می‌گردد و در ادامه سایر اشکالات این نظریه ذکر می‌گردد. 📚 درس خارج فقه، ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3450 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
▪️مجلس سوگواری شهادت مظلومانه حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام همراه با سخنرانی و بیان معارف اهل بیت علیهم‌السلام و مرثیه‌سرایی و توسل به عترت طاهرین علیهم‌السلام ● زمان: جمعه (۲۵ خرداد ۱۴۰۳) _ ساعت ۱۰:۴۵ ● مکان: بلوار آیت‌الله حائری، کوچه۶، دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
1403-02-23__109.docx
48.8K
📖 📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری 📝موضوع: زکات/ اعتبار قصد قربت / ادله دال بر اعتبار قصد قربت: بررسی کلام آیت الله هاشمی 💼 جلسه: 109 🗓 تاریخ: 1403/02/23 🆔 @mj_shobeiri
1403-02-23__109.pdf
523.2K
📖 📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری 📝موضوع: زکات/ اعتبار قصد قربت / ادله دال بر اعتبار قصد قربت: بررسی کلام آیت الله هاشمی 💼 جلسه: 109 🗓 تاریخ: 1403/02/23 🆔 @mj_shobeiri
1403-02-24__110.docx
40.3K
📖 📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری 📝موضوع: زکات/ اعتبار قصد قربت / معنای قصد قربت 💼 جلسه: 110 🗓 تاریخ: 1403/02/24 🆔 @mj_shobeiri
1403-02-24__110.pdf
525.6K
📖 📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری 📝موضوع: زکات/ اعتبار قصد قربت / معنای قصد قربت 💼 جلسه: 110 🗓 تاریخ: 1403/02/24 🆔 @mj_shobeiri
1403-02-25__111.docx
42.6K
📖 📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری 📝موضوع: زکات/ اعتبار قصد قربت / زمان نیّت: بررسی مساله عزل زکات 💼 جلسه: 111 🗓 تاریخ: 1403/02/25 🆔 @mj_shobeiri
1403-02-25__111.pdf
380K
📖 📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری 📝موضوع: زکات/ اعتبار قصد قربت / زمان نیّت: بررسی مساله عزل زکات 💼 جلسه: 111 🗓 تاریخ: 1403/02/25 🆔 @mj_shobeiri
1403-02-26__112.docx
57.7K
📖 📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری 📝موضوع: زکات/ اعتبار قصد قربت / زمان نیّت: بررسی روایات عزل زکات 💼 جلسه: 112 🗓 تاریخ: 1403/02/26 🆔 @mj_shobeiri
1403-02-26__112.pdf
551.5K
📖 📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری 📝موضوع: زکات/ اعتبار قصد قربت / زمان نیّت: بررسی روایات عزل زکات 💼 جلسه: 112 🗓 تاریخ: 1403/02/26 🆔 @mj_shobeiri
هدایت شده از حقیقی
1403-02-29__113.docx
52K
📖 📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری 📝موضوع: زکات/ اعتبار قصد قربت / زمان نیّت: بررسی روایات عزل زکات، بررسی عنوان "علی بن محمد" در اسناد کافی 💼 جلسه: 113 🗓 تاریخ: 1403/02/29 🆔 @mj_shobeiri
1403-02-29__113.pdf
458K
📖 📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری 📝موضوع: زکات/ اعتبار قصد قربت / زمان نیّت: بررسی روایات عزل زکات، بررسی عنوان "علی بن محمد" در اسناد کافی 💼 جلسه: 113 🗓 تاریخ: 1403/02/29 🆔 @mj_shobeiri
1403-02-30__114.docx
44.4K
📖 📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری 📝موضوع: زکات/ اعتبار قصد قربت / زمان نیّت: بررسی روایات عزل زکات، بررسی عنوان "علی بن محمد" در اسناد کافی 💼 جلسه: 114 🗓 تاریخ: 1403/02/30 🆔 @mj_shobeiri
1403-02-30__114.pdf
407.5K
📖 📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری 📝موضوع: زکات/ اعتبار قصد قربت / زمان نیّت: بررسی روایات عزل زکات، بررسی عنوان "علی بن محمد" در اسناد کافی 💼 جلسه: 114 🗓 تاریخ: 1403/02/30 🆔 @mj_shobeiri
1403-03-05__115.docx
47.5K
📖 📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری 📝موضوع: زکات/ اعتبار قصد قربت / زمان نیّت: روایات عزل زکات، بررسی اسناد روایات 💼 جلسه: 115 🗓 تاریخ: 1403/03/05 🆔 @mj_shobeiri
1403-03-05__115.pdf
602.8K
📖 📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری 📝موضوع: زکات/ اعتبار قصد قربت / زمان نیّت: روایات عزل زکات، بررسی اسناد روایات 💼 جلسه: 115 🗓 تاریخ: 1403/03/05 🆔 @mj_shobeiri
1403-03-06__116.docx
45.7K
📖 📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری 📝موضوع: زکات/ اعتبار قصد قربت / زمان نیّت: روایات عزل زکات، بررسی اسناد روایات، بررسی ابو الحسن الاحمسی 💼 جلسه: 116 🗓 تاریخ: 1403/03/06 🆔 @mj_shobeiri