eitaa logo
ديانت و عقلانيت
2.8هزار دنبال‌کننده
408 عکس
444 ویدیو
52 فایل
کانال رسمی حجت الاسلام دکتر محمد جعفري؛ دانشيار و مدیر گروه کلام موسسه امام خميني ره ویراستی : https://virasty.com/MJafari_ir تلگرام : https://t.me/mjafari_ir توییتر: https://twitter.com/mjafari125 آپارات: http://www.aparat.com/religion_rationality
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
28.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 تعبد و عقلانیت 🔸ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد 🔺جلسه یازدهم 🔸 ⏰ مدت زمان : 8 دقیقه 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥آیا در اسلام، مساوات میان زن و مرد مراعات نشده است ؟ 🎤حجت الاسلام دکتر محمد جعفری 🔻تفکر غربگرا مدعی آن است که اسلام حقوق زن را در نظر نگرفته و آن را پایمال کرده است!!. در این کلیپ در مورد این سوال که چرا اسلام حقوق یکسانی را برای زن و مرد در نظر نگرفته است ، سخن می گوییم . 📽 شبکه قرآن سیما ⏰ مدت زمان : 3 دقیقه 🆔@mjafari_ir
📚معرفی کتاب «عقل و دین از منظر روشنفکران دینی معاصر» 🔸نظری اجمالی به گفتمان اندیشه دینی در چند دهه اخیر، از تاثیر گذاری روشنفکران دینی در این عرصه خبر می دهد. بی تردید روشنفکران دینی در دهه های اخیر به ویژه دوران پس از انقلاب در برانگیختن برخی مباحث فلسفی - دینی سهم وافری داشته اند ؛ مباحثی که غالبا نظرات موافق و مخالف زیادی را بر می انگیخت و گاه به چالشهای اساسی در صحنه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هم منجر می گشت . با این توصیف، این کتاب بر آن است که نسبت عقل و دین را که بنیادی ترین مبنای نظری و فکری روشنفکران در نظریه پردازی و ایده پردازی آنهاست، از منظر شاخصترین چهره های این جریان در سه دهه اخیر ، به نقد و بررسی بگذارد . 🔸در این کتاب ضمن بررسی نگرشهای مختلف در مورد نسبت معارف عقلانی و معارف وحیانی، به بیان اندیشه‌های روشن‌فکران دینی در این زمینه پرداخته شده و چالش‌هایی که این افراد در زمینه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و اعتقادی در جامعه اسلامی ایجاد کرده‌اند، بررسی گردیده است. نویسنده به نقد و بررسی دیدگاه‌های عبدالکریم سروش، محمد مجتهد شبستری و ... در زمینه ایمان و عقلانیت، نقش عقل در تبیین و تکامل باورهای دینی، هرمنوتیک قرآن و سنت، عقل و توجیه باورهای دینی و تجزیه و تحلیل گزاره‌های دینی توسط عقل پرداخته و نحوه برداشت آنان در این عرصه را به چالش کشیده است. 🔻مولف : محمد جعفری 🔸 چاپ انتشارات بوستان کتاب ، 1390 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ مثل چمران بمیرید... 🌀 امروز سالگرد شهادت شهید مصطفی چمران است . جمله فوق از امام خمینی بسیار کوتاه اما نغز و پر نکته می باشد. شاید کمتر کسی بداند که این نخبه بی بدیل تا در دهه 40 سابقه گرایش به جبهه ملی و عضویت در نهضت آزادی را دارد که نگرش لیبرالی در آن موج می زند و حتی تا یکی دو ماه قبل از انقلاب از ایده « شاه بماند اما سلطنت کند نه حکومت»، دم می زند اما مصطفی از این اندیشه لیبرالی گذر کرد . 🌀او در ناسا به استخدام درآمد و می توانست با تکیه بر نبوغ فوق العاده اش مراتب رشد و ترقی را به راحتی طی نماید و در زمره عالی رتبگان تکنوکرات درآید اما مصطفی از این عرصه نیز گذر کرد و به لبنان رفت تا در برابر دشمن صهیونیستی بایستد . 🌀او پس از انقلاب، وزیر دفاع شد و می توانست در مقام مدیریت و وزرات به صندلی خود در تهران بچسبد و مانند برخی محافظه کاران مذهبی و انقلابی، عافیت پیشه نماید اما مصطفی از این هم گذر کرد و با گذر از همه تعلقات به کردستان و خوزستان و اهواز و نهایتا دهلاویه رفت و شهادت را برگزید . 🌀او فرمانده ای شجاع بود، اما طریق عرفان را پیشه نمود و به جای عرفان عزلت نشین و زهد مآبانه ، سلوک را با حماسه آمیخت و آسمانی شد. حال جمله امام را مجددا مرور نمایید : مثل چمران بمیرید. ✍️ محمد جعفری 🆔@mjafari_ir
این آمار را باید جدی گرفت. بی حجابی بسیاری از خانم‌ها ناشی از عدم مسوولیت شناسی و اهمیت ندادن به حفظ حریم خانه و خانواده از سوی همسران آنهاست. یکی از مظاهر فرهنگ غربی، تضعیف مفهوم غیرت که امری فطری و روان شناختی است، در فضای جامعه می باشد. طبعا توجه به این نکته، ایجاب می نماید در لایحه حجاب، قوانین بازدارنده ای با تمرکز بر مسوولیت همسران و پدران و جرایم قاطعی در صورت تخلف آنها، دیده شود. 🆔@mjafari_ir
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆👆👆👆👆 🔷 تبیین رذائل اخلاقی از دیدگاه دعای هشتم : اعوذ بک ... ان نعضد ظالما او نخذل ملهوفا او نروم ما لیس لنا بحق او نقول فی العلم بغیر علم 🔸جلسه پنجم : 👈نکات ویژه این جلسه 1. نادیده گرفتن حق و حقیقت و لو اندک، گامی به سوی کفر است. 2. فوروارد کردن هر چه در فضای مجازی می بینیم، مصداق دروغگویی است. 🎤 با بیان حجت الاسلام جعفری ⏰ مدت زمان : 16 دقیقه eitaa.com/BEYTOSAJJAD 🆔@mjafari_ir
27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔗 آزمایش اجتماعی حجاب با دوربین مخفی در تاکسی 🔴 میزان تأثیر پوشش خانم‌ها بر رفتار آقایان 🔻یکی از مباحث مهم در حوزه فلسفه دین و کلام جدید، موضوع آزمون پذیری تعالیم دین است. نمی خواهم وارد بحث تخصصی بشوم اما فقط به این نکته توجه می دهم که قطعا آن دسته از گزاره های دینی که خداوند برای آن آثاری را در این دنیا مطرح کرده است، می توانند به آزمون و خطا گذاشته شوند و بی تردید هم در این آزمون تجربی، حقانیت و درستی آموزه های دینی بهتر عیان می شود. 🔷در مورد این که حجاب امنیت می آورد، قرآن در آیه 59 احزاب تصریح می کند که اگر با حجاب باشید، از اذیت و تعرض ( کلامی یا جسمی) مردان هرزه در امان خواهید بود (ذٰلِكَ أَدْنىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلاٰ يُؤْذَيْنَ). حال در فیلم فوق این حقیقت قرآنی با یک آزمایش اجتماعی ساده به اثبات می رسد. البته از این قبیل آزمونها هم در داخل کشور و هم خارج کشور زیاد صورت گرفته است و این مشت نمونه خروار است. ✍️ محمد جعفری 🆔@mjafari_ir
👓 اخیرا گروهی تحت عنوان شورای عالی اجتهاد!! به زبان انگلیسی سر بر آورده و اعضای آن حکم به طهارت سگ داده اند!!! که خلاف حکم اجماعی درمیان فقهاست. از اعضای این گروه می توان به روشنفکرانی با نگرشهای ساختار شکن نظیر آقایان سیدمصطفی محقق داماد، حیدر حب الله و ابولقاسم فنایی اشاره نمود که نوشته هایشان مشحون از تفکر اسلام رحمانی و گریز از مسلمات شریعت است. MEMBERS - International Centre for Collective Ijtihad https://www.collectiveijtihad.org/members جالب است که این بزرگواران در مورد نجاست سگ دست به اجتهادات عجیبی زده اند. غیر از تحلیل‌های غیر متعارفی که در مورد روایات ارائه می نمایند، سخنشان در مورد نظر قرآن درباره نجاست سگ هم شنیدنی است! 😐 می‌گویند در قرآن هیچ دلیلی بر نجاست سگ نداریم و اتفاقا سوره کهف، سگ‌ را عضوی از خانواده دانسته است !😳😳 (سَيَقُولُونَ ثَلاثَةٌ رابِعُهُمْ كَلْبُهُمْ وَ يَقُولُونَ خمسه سادسهم کلبهم... از اینکه گفته ششمی سگشان است، یعنی جزء خانواده گرفته است😐)!! 🔸تامل : سوالی که می شود مطرح کرد این است که چه ربطی بین وفاداری سگ و فواید متعددش برای انسان و پاکی او وجود دارد؟ متاسفانه این نوع اظهار نظرات سلیقه ای و سطحی، ثمره ای جز دور شدن از از احکام قطعی اسلام ندارد. برای مطالعه تفصیلی در مورد نجاست سگ و پاسخ به شبهات پیرامونی آن به مقاله ارزشمند ذیل مراجعه نمایید. 👇👇 https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=1&lid=0&mid=252816&catid=0&start=1&PageIndex=0 🆔@mjafari_ir
🔹با عنایات خداوند و توجهات حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداء، اصطلاح‌نامه فلسفه دین به زیور طبع آراسته شد. 🔹با همکاری: آقایان حسن یوسفیان، محمد جعفری، ابوالفضل ساجدی،احمدحسین شریفی،حمید رضا شاکرین،محمد صمدپورآذرشربیانی، محمود فتحعلی، رمضان علی‌تبار فیروزجایی،محمد کریمی،یوسف دانشور،محمد فتحعلی خانی 🔷 این كتاب که به همت مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تهیه و چاپ شده است شامل 1282 اصطلاح است. این اصطلاحات که برگرفته از حدود 300 منبع‌اند، در 19 رده زیر دسته‌بندی شده‌اند: 🔶 فلسفه دین، چیستی دین، منشأ دین، قلمرو دین، کارکرد دین، متون دینی، زبان دین، معرفت دینی، علم دینی، کثرت‌گرایی دینی، خدا، ایمان، تجربه دینی، مسئله شر، انسان‌شناسی دینی، حیات پس از مرگ، عقل و دین، علم و دین، دین و اخلاق 📕 این اصطلاح‌نامه از سه بخش کلی تشکیل شده است: 1️⃣ بخش اول، تعاریف و مستندات اصطلاحات است. 2️⃣ بخش دوم اصطلاح‌نامه از روابط اصطلاحات موجود در اصطلاح‌نامه تشکیل شده است. 3️⃣ بخش سوم، نمودار درختی اصطلاحات مندرج در متن اصطلاح‌نامه است. 🆔@mjafari_ir 🌹❤️🌹
🔷پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می کند: 💠 نشست علمی «الحاد عملگرا؛ گونه ها و چالش ها» 🎙سخنران: جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد جعفری ⏰ دوشنبه ۵ تیرماه، ساعت ۱۰ 🏢 قم، بلوار بوعلی سینا، جامعه الزهرا سلام الله علیها، ساختمان پژوهشگاه مطالعات اسلامی، طبقه همکف، سالن جلسات. 🖥لینک ورود به جلسه مجازی: http://online.jz.ac.ir/pajoheshgah ┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅ 🆔@mjafari_ir
🌹 بهار پیشرفت و معنویت اخبار و اتفاقات خوب را بگوییم تا روح ایمان و امید در جامعه تقویت شود. https://virasty.com/MJafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تعبد و عقلانیت 🔸ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد 🔺جلسه دوازدهم ⏰ مدت زمان : 7 دقیقه 🆔@mjafari_ir
1402.01.26-OstadJafari 00_00_00-00_12_05.mp3
2.9M
⭕️چرا هر چقدر جلو می رویم، مشکلات و سختیها بیشتر می شود؟ 👈 پاسخ این سوال را از زبان حضرت امیر در خطبه قاصعه ( خطبه 193 نهج البلاغه) بشنوید . 🔹 خداوند گام به گام امتحانات خود را دشوارتر می نماید تا نامها و عنوانها ( مومن ، صبور، مجاهد، امیدوار به فضل الهی ) معنای خود را پیدا نماید. 🔹اگر الان در نظام جمهوری اسلامی ، هیچ مشکلی ( اعم از فرهنگی، اقتصادی ، سیاسی) وجود نداشت ، چه بسا همه انقلابی بودند و افراد مخلص از افراد دنیا طلب تشخیص داده نمی شدند. 🎤 با بیان حجت الاسلام جعفری ⏰ مدت زمان : 12 دقیقه 🆔@mjafari_ir
✍️ مراقب رخنه تفکرات سکولار در فرهنگ و جامعه باشیم. https://virasty.com/MJafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆👆👆👆👆 🔷 تبیین رذائل اخلاقی از دیدگاه دعای هشتم : الهی اعوذ بک ... من ایثار الباطل علی الحق... و من تعاطی الکلفه 🔸جلسه ششم : 👈 نکات ویژه 1. ایستادن بر سخن و کار حق، هزینه دارد و خود این یک امتحان الهی است. 2. تکلف و به زحمت انداختن خود نه در امور دینی رواست و نه امور دنیوی. 3. بیان برشهایی از سیره امام باقر علیه السلام ( به مناسبت شب و روز شهادت آن حضرت) 🎤 با بیان حجت الاسلام جعفری ⏰ مدت زمان : 16 دقیقه eitaa.com/BEYTOSAJJAD 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تعبد و عقلانیت 🔸ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد 🔺جلسه سیزدهم 🔸 (1) 🆔@mjafari_ir
به گزارش ایکنا حجت الاسلام دکتر محمد جعفری در نشست « الحاد عملگرا؛ گونه ها و چالشها» با بیان اینکه ما الحاد را به معنای عدم باور به وجود خداوند و یا سایر آموزه‌های دینی که مسلم و قطعی هستند در نظر می‌گیریم، و لذا حتی کسی که خدا را قبول داشته باشد ولی روح انسانی را قبول نداشته باشد چون از تبعات عدم باور به روح، انکار قیامت و معاد و آخرت است، در زمره ملحدین قرار می گیرد. وی با بیان اینکه الحاد گاهی سلبی و گاهی ایجابی است، اضافه کرد: الحاد سلبی به معنای خداناباوری و الحادِ ایجابی به معنای ناخداباوری است؛ الحاد سلبی به این معناست که فرد باور به وجود خدا ندارد و لذا کسی که «لا ادری‌گر» و ندانم‌گراست، نیز در زمره الحاد سلبی قرار می گیرد؛ زیرا نه ادله‌ای دارد که خدا را تایید کند و نه ادله‌ای دارد که خدا را منکر شود و لذا او خدا ناباور است و در زمره ملحدین ( سلبی) قرار می گیرد. اما در الحاد ایجابی یا ناخداباوری، فرد معتقد است که خدایی وجود ندارد. مراد ما از الحاد، معنای عام است که شامل خدا ناباوری و ناخداباوری و نیز انکار آموزه‌های مسلم دینی می شود که نمونه آن مکتب دئیسم است که در برابر تئیسم قرار دارد؛ افرادی هستند که خدا را قبول دارند ولی شریعت را نمی‌پذیرند و اینها، دئیسم هستند و در زمره ملحدین هستند و ما هم در غرب و هم در فضای اسلامی چنین افرادی را داریم. این پژوهشگر و استاد حوزه علمیه با بیان اینکه الحاد در قرن بیستم شامل سه شاخه الحاد علمی، عملی و فلسفی است، اظهار کرد: الحاد فلسفی الحادی است که مبتنی بر ادله عقلی و برهانی و قیاسی و فلسفی است یعنی ملحد فلسفی، مدعی است که ادله ای در رد وجود خدا دارد یا ممکن است ادله اثبات وجود خدا را زیر سؤال ببرد. مثلا راسل یا هاسپرس، ملحد فلسفی هستند و کتبی در رد اثبات وجود خدا نوشته اند. آنچه ما تا قرن 20 با آن مواجه بودیم عمدتا همین الحاد فلسفی بوده است. دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی ره بیان کرد: اما الحاد علمی که از قرن 20 به بعد شکل گرفته است، الحاد علم‌بنیاد و مبتنی بر علم تجربی است یعنی علمدار و سردمدار الحاد، فلاسفه نیستند بلکه دانشمندان تجربی در رشته‌های مختلف هستند مثلا یک زیست‌شناس، مباحث زیست‌شناسی را بستری برای الحاد قرار می‌دهد که جرقه این رویکرد از زمان نظریه انتخاب طبیعی داروین زده شد و در قرن بیستم با طرح مباحث نئوداروینیسم شدت گرفت. داروین معتقد بود طبیعت به صورت شانسی و تصادفی پیش می‌رود. البته داروین خودش ملحد نبود و خود را ندانم‌گرا می‌دانست. امروزه سردمدار ملحدان علمی دوران ما داوکینز است که در حوزه زیست شناسی، زمینه های الحادی را دنبال می نماید و در حوزه فیزیک کوآنتوم هم هاوکینگ فعالیت زیادی داشت و البته سم هریس ، هیچنز و دِنِت هم از دیگر فعالان حوزه الحاد علمی هستند . مدیر گروه پژوهشی کلام پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا ادامه داد: الحاد نوع سوم عمل‌گراست؛ این الحاد کاری به ادله معرفتی ندارد و می‌گوید من دنبال این هستم که آیا جهان‌بینی توحیدی به زندگی بهتر در این دنیا کمک کرده است یا الحاد؟ مدیر گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت با اشاره به تفکر دینی، تصریح کرد: ما در ساحت نظری می‌توانیم به اثبات خدا و آموزه‌های مهم اسلامی مانند نبوت و معاد و قرآن و ... بپردازیم ولی می‌خواهیم ببینیم که در مقام عمل، آیا این عقاید فایده‌ و کارکردی برای ما دارد یا ندارد؟ این نگاه عمل گرایانه حتی در تاریخ اندیشه اسلامی هم سابقه و پیشینه دارد؛ مثلا برهان شرط‌‌بندی را پاسکال مطرح کرد یعنی ما باید بسنجیم که اگر کافر باشیم ریسک بییشتری کرده‌ایم یا اگر مؤمن باشیم؟ و پاسکال به این نتیجه رسید که ریسک ایمان کمتر است زیرا اگر حیات جاودانی باشد انسان کافر ریسک بسیار بدی کرده است. وی با بیان اینکه این نگرش اصالتا برای پاسکال نیست و در لسان امام علی(ع) و امام صادق(ع) و امام رضا (ع) با عنوان دفع ضرر محتمل بیان شده است، گفت: امام صادق(ع) در برخورد با ابن ابی العوجا که در مسجد الحرام حجاج را تمسخر می‌کرد، فرمودند اگر مومنین راست می گویند، که به سعادت خواهند رسید ولی اگر واقعیت آن است که شما ملحدین می‌گویید یعنی خدا وجود نداشته باشد، شما و ما مساوی هستید و ما که ملتزم به یکسری اعتقادات هستیم، چیزی از دست نداده‌ایم ولی اگر حرف ما درست باشد شما خسران ابدی، خواهید داشت. این مسئله دقیقا نگاه پراگماتیستی و عمل گرایانه است. استاد حوزه علمیه افزود: در نقطه مقابل تفکر عملگرایی در حوزه ایمان، ما با الحاد عملگرا مواجه هستیم؛ اینها می‌گویند دین خسارتها و آسیب‌هایی زیادی برای ما دارد و نسبت به دین قضاوت منفی می‌کنند که ما از آن تعبیر به الحاد عملگرا می‌کنیم. این حوزه فکری طبعا نیازمند تاملات بیشتری از ناحیه محققان الهیات است و ما چالش‌های جدی در مورد ادعای آنها داریم. 🆔@mjafari_ir
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا