🌹 بهار پیشرفت و معنویت
اخبار و اتفاقات خوب را بگوییم تا روح ایمان و امید در جامعه تقویت شود.
#ایمان
#امید
#اخبار_خوب
https://virasty.com/MJafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تعبد و عقلانیت
🔸ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد #جعفری
🔺جلسه دوازدهم
#تعبد_و_شبهه_آزمون_ناپذیری
⏰ مدت زمان : 7 دقیقه
🆔@mjafari_ir
1402.01.26-OstadJafari 00_00_00-00_12_05.mp3
2.9M
⭕️چرا هر چقدر جلو می رویم، مشکلات و سختیها بیشتر می شود؟
👈 پاسخ این سوال را از زبان حضرت امیر در خطبه قاصعه ( خطبه 193 نهج البلاغه) بشنوید .
🔹 خداوند گام به گام امتحانات خود را دشوارتر می نماید تا نامها و عنوانها ( مومن ، صبور، مجاهد، امیدوار به فضل الهی ) معنای خود را پیدا نماید.
🔹اگر الان در نظام جمهوری اسلامی ، هیچ مشکلی ( اعم از فرهنگی، اقتصادی ، سیاسی) وجود نداشت ، چه بسا همه انقلابی بودند و افراد مخلص از افراد دنیا طلب تشخیص داده نمی شدند.
🎤 با بیان حجت الاسلام جعفری
⏰ مدت زمان : 12 دقیقه
#ایمان_و_امید
#جهاد_تبیین
🆔@mjafari_ir
✍️ مراقب رخنه تفکرات سکولار در فرهنگ و جامعه باشیم.
https://virasty.com/MJafari_ir
هدایت شده از ✅ مجموعه بیت السجّاد علیه السلام
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ديانت و عقلانيت
👆👆👆👆👆
🔷 تبیین رذائل اخلاقی از دیدگاه دعای هشتم #صحیفه_سجادیه :
الهی اعوذ بک ... من ایثار الباطل علی الحق... و من تعاطی الکلفه
🔸جلسه ششم :
👈 نکات ویژه
1. ایستادن بر سخن و کار حق، هزینه دارد و خود این یک امتحان الهی است.
2. تکلف و به زحمت انداختن خود نه در امور دینی رواست و نه امور دنیوی.
3. بیان برشهایی از سیره امام باقر علیه السلام ( به مناسبت شب و روز شهادت آن حضرت)
🎤 با بیان حجت الاسلام جعفری
⏰ مدت زمان : 16 دقیقه
eitaa.com/BEYTOSAJJAD
🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تعبد و عقلانیت
🔸ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد #جعفری
🔺جلسه سیزدهم
🔸 #آثار_و_فواید_تعبد_(1)
🆔@mjafari_ir
ديانت و عقلانيت
🔷پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می کند: 💠 نشست علمی «الحاد عملگرا؛ گو
به گزارش ایکنا حجت الاسلام دکتر محمد جعفری در نشست « الحاد عملگرا؛ گونه ها و چالشها» با بیان اینکه ما الحاد را به معنای عدم باور به وجود خداوند و یا سایر آموزههای دینی که مسلم و قطعی هستند در نظر میگیریم، و لذا حتی کسی که خدا را قبول داشته باشد ولی روح انسانی را قبول نداشته باشد چون از تبعات عدم باور به روح، انکار قیامت و معاد و آخرت است، در زمره ملحدین قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه الحاد گاهی سلبی و گاهی ایجابی است، اضافه کرد: الحاد سلبی به معنای خداناباوری و الحادِ ایجابی به معنای ناخداباوری است؛ الحاد سلبی به این معناست که فرد باور به وجود خدا ندارد و لذا کسی که «لا ادریگر» و ندانمگراست، نیز در زمره الحاد سلبی قرار می گیرد؛ زیرا نه ادلهای دارد که خدا را تایید کند و نه ادلهای دارد که خدا را منکر شود و لذا او خدا ناباور است و در زمره ملحدین ( سلبی) قرار می گیرد. اما در الحاد ایجابی یا ناخداباوری، فرد معتقد است که خدایی وجود ندارد.
مراد ما از الحاد، معنای عام است که شامل خدا ناباوری و ناخداباوری و نیز انکار آموزههای مسلم دینی می شود که نمونه آن مکتب دئیسم است که در برابر تئیسم قرار دارد؛ افرادی هستند که خدا را قبول دارند ولی شریعت را نمیپذیرند و اینها، دئیسم هستند و در زمره ملحدین هستند و ما هم در غرب و هم در فضای اسلامی چنین افرادی را داریم.
این پژوهشگر و استاد حوزه علمیه با بیان اینکه الحاد در قرن بیستم شامل سه شاخه الحاد علمی، عملی و فلسفی است، اظهار کرد: الحاد فلسفی الحادی است که مبتنی بر ادله عقلی و برهانی و قیاسی و فلسفی است یعنی ملحد فلسفی، مدعی است که ادله ای در رد وجود خدا دارد یا ممکن است ادله اثبات وجود خدا را زیر سؤال ببرد. مثلا راسل یا هاسپرس، ملحد فلسفی هستند و کتبی در رد اثبات وجود خدا نوشته اند. آنچه ما تا قرن 20 با آن مواجه بودیم عمدتا همین الحاد فلسفی بوده است.
دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی ره بیان کرد: اما الحاد علمی که از قرن 20 به بعد شکل گرفته است، الحاد علمبنیاد و مبتنی بر علم تجربی است یعنی علمدار و سردمدار الحاد، فلاسفه نیستند بلکه دانشمندان تجربی در رشتههای مختلف هستند مثلا یک زیستشناس، مباحث زیستشناسی را بستری برای الحاد قرار میدهد که جرقه این رویکرد از زمان نظریه انتخاب طبیعی داروین زده شد و در قرن بیستم با طرح مباحث نئوداروینیسم شدت گرفت. داروین معتقد بود طبیعت به صورت شانسی و تصادفی پیش میرود. البته داروین خودش ملحد نبود و خود را ندانمگرا میدانست. امروزه سردمدار ملحدان علمی دوران ما داوکینز است که در حوزه زیست شناسی، زمینه های الحادی را دنبال می نماید و در حوزه فیزیک کوآنتوم هم هاوکینگ فعالیت زیادی داشت و البته سم هریس ، هیچنز و دِنِت هم از دیگر فعالان حوزه الحاد علمی هستند .
مدیر گروه پژوهشی کلام پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا ادامه داد: الحاد نوع سوم عملگراست؛ این الحاد کاری به ادله معرفتی ندارد و میگوید من دنبال این هستم که آیا جهانبینی توحیدی به زندگی بهتر در این دنیا کمک کرده است یا الحاد؟
مدیر گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت با اشاره به تفکر دینی، تصریح کرد: ما در ساحت نظری میتوانیم به اثبات خدا و آموزههای مهم اسلامی مانند نبوت و معاد و قرآن و ... بپردازیم ولی میخواهیم ببینیم که در مقام عمل، آیا این عقاید فایده و کارکردی برای ما دارد یا ندارد؟ این نگاه عمل گرایانه حتی در تاریخ اندیشه اسلامی هم سابقه و پیشینه دارد؛ مثلا برهان شرطبندی را پاسکال مطرح کرد یعنی ما باید بسنجیم که اگر کافر باشیم ریسک بییشتری کردهایم یا اگر مؤمن باشیم؟ و پاسکال به این نتیجه رسید که ریسک ایمان کمتر است زیرا اگر حیات جاودانی باشد انسان کافر ریسک بسیار بدی کرده است.
وی با بیان اینکه این نگرش اصالتا برای پاسکال نیست و در لسان امام علی(ع) و امام صادق(ع) و امام رضا (ع) با عنوان دفع ضرر محتمل بیان شده است، گفت: امام صادق(ع) در برخورد با ابن ابی العوجا که در مسجد الحرام حجاج را تمسخر میکرد، فرمودند اگر مومنین راست می گویند، که به سعادت خواهند رسید ولی اگر واقعیت آن است که شما ملحدین میگویید یعنی خدا وجود نداشته باشد، شما و ما مساوی هستید و ما که ملتزم به یکسری اعتقادات هستیم، چیزی از دست ندادهایم ولی اگر حرف ما درست باشد شما خسران ابدی، خواهید داشت. این مسئله دقیقا نگاه پراگماتیستی و عمل گرایانه است.
استاد حوزه علمیه افزود: در نقطه مقابل تفکر عملگرایی در حوزه ایمان، ما با الحاد عملگرا مواجه هستیم؛ اینها میگویند دین خسارتها و آسیبهایی زیادی برای ما دارد و نسبت به دین قضاوت منفی میکنند که ما از آن تعبیر به الحاد عملگرا میکنیم. این حوزه فکری طبعا نیازمند تاملات بیشتری از ناحیه محققان الهیات است و ما چالشهای جدی در مورد ادعای آنها داریم.
🆔@mjafari_ir
هدایت شده از ✅ مجموعه بیت السجّاد علیه السلام
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 جلسه هفتم #صحیفه_سجادیه 👆👆
✍️ بررسی و تبیین فرازهایی از دعای سیزدهم صحیفه سجادیه ( متناسب با روز عرفه )
🤲 √وَ يَا مَنْ عِنْدَهُ نَيْلُ الطَّلِبَاتِ
اى كه رسيدن به آرزوها به دست توست
√وَ مَنْ تَوَجَّهَ بِحَاجَتِهِ إِلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ أَوْ جَعَلَهُ سَبَبَ نُجْحِهَا دُونَكَ فَقَدْ تَعَرَّضَ لِلْحِرْمَانِ، وَ اسْتَحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَوْتَ الْإِحْسَانِ.
و هر كس دست حاجت سوى يكى از آفريدگان دراز كند و او را سبب رستگارى خويش داند، نه تو را؛ خود را در معرض نوميدى آورده، و سزاوار حرمان از نعمت تو شده است.
🔹 نکات ویژه این جلسه :
* ضرورت بردن حاجات و نیازمندی ها به درگاه خدای متعال و دوری از تکیه به غیر خدا
* این سخن که اول خدا و دوم شما و یا این که فلانی مشکل مرا حل کرد ( بدون این که او را سبب و واسطه ببیند) ، نوعی شرک است!
eitaa.com/BEYTOSAJJAD 🆔@mjafari_ir
ديانت و عقلانيت
به گزارش ایکنا حجت الاسلام دکتر محمد جعفری در نشست « الحاد عملگرا؛ گونه ها و چالشها» با بیان اینکه
ادامه نشست الحاد عملگرا 👇
الحاد عملگرا مدعی است که دینداری به شدت برای انسان تبعات و آثار منفی دارد و به همین دلیل باید دین را کنار نهاد .
معتقدین به این نگرش ، زمینه ها و بسترهای مختلفی را برای الحاد عملگرا مطرح می کنند که به صورت مجمل برخی را اشاره و نقد می نماییم :
1. انسان دیندار آزادی شناختی و کنشی ندارد. کامو و سارتر روی این مساله تاکید دارند. ما این رویکرد را در فضای روشنفکری خودمان هم زیاد مشاهده میکنیم. ادعای روشنفکرانی مانند آقای ملکیان این است که انسان مومن دیگر فرمانفرماست و باید به تشخیص دیگران و تعبد دینی عمل کند و تسلیم اولیاء و انبیاء باشد اما انسان غیر مومن خود فرمانفرماست و ظرفیتهای فکری خودش را شکوفا می کند و به اصالت طبع خود عمل می کند که ما در ضمن یک مقاله با عنوان « مساله تعبد و چالشهای عقلانی فرارو » که در نشریه قبسات چاپ شده است، به همه این ادعاها پاسخ داده ایم . اساسا انسان دیندار واقعی بر اساس نگرش عقلانی باید به سوی دین بیاید و اگر به این دعوت بی اعتنا باشد ، ظرفیت های عقلانی خود را نادیده گرفته است. هیچ منافاتی میان تعید و تسلیم در برابر فرامین الهی نیست و این از باب رجوع غیر متخصص به متخصص است که در همه عرصه های زندگی ما مشاهده می شود.
2. موضوع دیگری که اینها روی آن دست میگذارند این است که دینباوران، دینداران را انسانهای درجه یک و دیگران را درجه دو میداننند و این باعث تبعیض بین افراد است. پاسخ این شبهه هم این است که در جامعه اسلامی همه انسانها ( چه مومن و چه غیر مومن)، از حقوق انسانی برابر برخوردارند اما مسوولیتهای یک جامعه ایمانی باید به افراد غیر متعهد به اصول و ارزشهای دینی داده شود زیرا با اصل هدف گذاری این جوامع که سعادت انسانها باشد ، منافات دارد .
3. سخن دیگر آنها این است که دین را در برابر علم میدانند؛ البته این مسئله به خاطر مخالفت ارباب کلیسا با پیشرفت علم و دانش بود که در فضای قرون وسطی شکل گرفت و برخی مصادیقِ تعارض علم و دین که بعد از رنسانس و مدرنیته پدیدار شد و لذا به هیچ وجه قابل تعمیم به سایر ادیان و نیز سایر جوامع دینی نیست . در اسلام خود دین، سرمدار دعوت به علم تجربی بوده و همین زمینه رشد علوم تجربی در دوره تمدن اسلامی شد . آن چه از مصادیق تعارض علم و دین در فضای اسلامی مورد استناد قرار گرفته است ، یا در بعد علمی ، علم نیست و یا در زاویه دینی ، جزو ظنیات دینی و یا معرفتهای دینی نا معتبر قرار می گیرد والا هیچ گاه دین قطعی با علم معتبر تجربی تعارضی نداشته و نخواهد داشت .
4. ادعای دیگر آنها این است که ایمان باعث اختلال روانی میشود یعنی انسان با ایمان همیشه عذاب وجدان و استرس دارد. فروید روی این موضوع مانور میداد؛ اشو هم میگوید شما تا وقتی ایمان داری همیشه استرس دارید که آیا بر اساس واجبات دینی عمل کرده باشید ولی وقتی سیطره خدا از بالای سر انسان دور شود آزادی برای ما ایجاد میشود . جالب است که شیطانپرستان و در راس آن آنتوان لاوی هم به این موضوع در انجیل شیطانی خود تصریح کرده است. پاسخ اجمالی این ادعا این است که اشراف و سیطره خدا نه تنها برای انسان خوف و استرس نمی آورد بلکه آرامش زاست زیرا او قدرت مطلق و عالم مطلق است که با تکیه بر رحمت او انسان می تواند از دشواریها و مصائب روزگار به آسانی عبور نماید زیرا به حمایت و پشتیبانی خدا ایمان دارد .
5. در سویه ای دیگر، الحاد عملگرا، ایمان را باعث فرقهگرایی، خشونت و .. میدانند، افزود: داوکینز که کتاب «ساعتساز نابینا» و «توهم خدا » را نوشته و در فضای الحاد علمی از او یاد کردیم، در کتاب «توهم خدا» معتقد است ایمان باعث تنفر و عدم تساهل و خشونت بین مردم میشود و منشا خیلی از جنگها را به دینباوری میداند؛ او در ترویج الحاد به صورت عملی هم خیلی فعال است زیرا وضع مالی خوبی دارد و حتی فیلمهای متعدد در رواج الحاد ساخته است و به صورت شهری هم به تبلیغ آن میپردازد و در فضای ماهوارهای و فضای مجازی فعال است. پاسخ ساده این ادعا این است که بزرگترین جنگهای تاریخ بشر ، جنگ جهانی اول و دوم است که 100 میلیون کشته به جای گذاشت و هیچ یک صبغه دینی نداشت .. بله منشا جنگ، تعصب، خودخواهی و منفعت طلبی است که می تواند از دین هم مانند سایر چیزها در این راستا سوء استفاده صورت گیرد . 👇👇👇
6. دانشیار فلسفه دین موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره افزود: مولفه دیگر الحاد عملگرا این است که ایمان ضد اخلاق است و بر روی مقوله جهاد دست میگذارند و میگویند جهاد، خشونت دارد؛ حتی در رواج اسلامهراسی از این مقوله زیاد استفاده میکنند؛ یا میگویند دین باعث ایجاد اخلاق ذلیلانه میشود و انسان همیشه در برابر خدا احساس رقیت و بندگی و خواری و زبونی دارد که نیچه خیلی روی این مسئله تاکید می کند. یا مارکس میگفت، دین افیون تودهها است و مردم را به صبر و تسلیم در برابر رضا و قضای الهی دعوت میکند و انسانها در برابر ظلمی که به آنها میشود دعوت به صبر و رضا و تسلیم میشوند و این باعث تخدیر انسانها است. بدیهی است که همه این نوع اشکالات به برداشت نادرست از دین بر می گردد نه معرفت دینی صحیح و دیندرای مبتنی بر معرفت عقلانی .
7. هزینهکردهایی که با دستور دین انجام میشود هم یکی از نمونههای آسیب دینداری از ناحیه ملحدین عمگراست که میگویند این همه هزینه برای حج و کربلا و مراسمات دینی صرف میشود و خوب است که آن را صرف فقرا و مساکین و سایر خدمات اجتماعی بکنیم و این را هم جزء مضرات دینداری میدانند . پاسخ اجمالی این ادعا این است که واجبات دینی و اجتماعی و انسانی در کنار هم باید دیده شود؛ مناسک دینی ما هیچ منافاتی با سایر واجبات انسانی و اجتماعی ندارد بلکه این مناسک مشوق این واجبات است و بیشترین زمینه را برای انجام خدمات اجتماعی در همین عرصه های مذهبی می توان یافت . مضاف بر این که این اشکال ناشی از عدم درک ماهیت اعمال و مناسک دینی و نقش آنها در سعادت انسان است .
استاد جعفری در پایان تاکید نمود که همه شبهات ملحدین عملگرا ، صرفا ادعاست که با رنگ و لعاب زیبا به خورد جوانان و مردم می دهند و در فضای مجازی رواج میدهند و از آن با عنوان جاذبه الحاد یاد میکنند و قصد دارند چهره دین را تخریب نمایند . دین دارای کارکردهای فردی و اجتماعی بی شمار است که حتی اندیشمندان سکولار هم به وجود این آثار مثبت دینداری در بهبود زندگی ، اشاره یا تصریح کرده اند.
🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ محمد جعفری
🔸دکتر بیژن عبدالکریمی این سالها نزد جوانان دانشجو، خوب جا باز کرده است. وسعت اطلاعات و قدرت تحلیل فلسفی او قابل تحسین است . او ادبیات فاخری دارد و خوب سخن می گوید اما هر کسی که خوب سخن می گوید، لزوما سخن خوب نمی گوید . عبدالکریمی با نوشتن دو کتاب «پایان تئولوژی» و «امکان امر دینی در جهان معاصر » ثابت نمود که به صورت مطلق به اندیشه پست مدرن و تفکر نسبی گرای آن ملتزم است و لذا در این کلیپ هم در این راستا دو خبط و خطای اساسی دارد :
1. وی تفسیر ایدئولوژیک از دین را دلیل انحطاط فرهنگ دینی در جامعه ما می داند. باید در پاسخ ایشان خاطر نشان کنیم که ما تفسیر ایدئولوژیک از دین ارائه نمی دهیم بلکه دین در ذات خود ایدئولوژیک است . اساسا دینی که در آن دین هیچ نقشی در نظامات اجتماعی ندارد، دین نیست و در جامعه سکولار، نهایتا دین حتی از بعد فردی نیز به محاق می رود کما این که در جوامع غربی این پروسه به خوبی مشاهده می شود . جالب است که ایشان که مدعی فروکاسته شدن دین در ایران به دلیل دخالت در سیاست است ، در کتاب امکان امر دینی ، تاکید می کندکه اساسا دنیای مدرن دنیای عرفی است و دین و امر دینی در این دنیا نقشی نمی تواند داشته باشد. البته وی در آن کتاب تاکید دارد که نظریه اش نافی اعتقادات و مناسک دینی نیست بلکه صرفا جهان دینی و قدسی را نفی می کند اما کاملا روشن بود که نفی جهان قدسی یعنی نفی حضور و ضرورت تحقق دین در دنیای معاصر. 👇👇👇
2. عبدالکریمی می گوید ما برداشتهای خودمان را به خدا و دین نسبت می دهیم و الا جنگ و صلح و مذاکره و ... سخن خدا نیست . این سخن نیز ناشی از همان تفکر پست مدرن و هرمنوتیک فلسفی غلیظِ نهفته در آن است که اساسا دست یابی به واقعیت را میسر نمی داند و این تفسیر واقعیت است که جای واقعیت را می گیرد . از نظر ایشان، شما حتی یک خط از قرآن را هم نمی توانید به خداوند نسبت دهید . این گمانه که عبدالکریمی شاید آیات جهاد و معارف اجتماعی قرآن را ندیده، بسیار مُضحک است . خیر او بیشتر و بهتر از ما نسبت به این آیات اشراف دارد لکن وی بر این باور است که این شما هستید که با نگرش و تفسیر خاص خود ، برداشتها و قرائت خود را به قرآن تحمیل می کنید !! و الا سخن خدا ( اگر برای او جایی بتوان در این عالم در نظر گرفت!! ) قابل فهم و دستیابی نیست .
🔺 آقای عبدالکریمی عزیز فکر نمی کنید که این حرفها دیگر زیادی کهنه شده باشد !!! 😊😊😊 آقای سروش در کتاب «فربه تر از ایدئولوژی » و آقای شبستری در کتاب « هرمنوتیک ؛ کتاب و سنت » ، بسی کاملتر و عمیقتر از شما این حرفها را زده اند و نقدهای بسیاری دریافت کردند . ای کاش دست کم نگاهی به جریان پرتکاپوی دانش و پیشینه مباحث تنازع آمیز دین و تجدد در همین چند دهه گذشته می نمودید که در اثر آن ، برخی از این همین اسلاف شما از تصلب تمام عیار به اندیشه های مدرن و پست مدرن تنزل کردند !!!
🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹من از آقاییت خیلی جاها گفتم
#شب_زیارتی
#شب_جمعه
🔴 نوع مقابله با گناه علنی از نظر شهید مطهری
🔰شهید مطهری ره:
" #شیوع گناه تنها چیزی است که عظمت #گناه را از دیدهها میبرد و آن را در نظر فرد ناچیز جلوه میدهد . و لذا اسلام میگوید هنگامی که گناهی انجام گرفت و این گناه در خفاء کامل نبود و افرادی بر آن آگاهی یافتند باید گناهکار مورد سیاست قرار گیرد یا #حد بخورد و یا #تعزیر شود .
در فقه اسلامی به طور کلی گفتهاند ترک هر واجب و انجام هر حرامی اگر حد برای آن تعیین نشده تعزیر دارد . " تعزیر " کیفر کمتر از مقدار " حد " است که بر طبق نظریه حاکم تعیین میگردد .
در اثر گناه یک فرد و اشاعه آن ، اجتماع یک قدم به گناه نزدیک شد و این از #بزرگترین_خطرات است برای آن .پس باید گناهکار را به مقتضای اهمیت گناهش کیفر داد تا باز اجتماع به راه بر گردد و عظمت گناه از دیدهها بیرون نرود .
بنابر این خود کیفر و نقمت ، مهری است که نسبت به اجتماع مبذول میگردد "
🔖جاذبه و دافعه علی (علیه السلام)، ص 25 و 26
✍️پ.ن:
🔹شهید مطهری این سخنان را قبل از اینکه جمهوری اسلامی ای وجود داشته باشد، گفته است. آنگاه عده ای از مسئولین در جمهوری اسلامی برای مقابله با ولنگاران و ناامنی اخلاقی در شک و تردید به سر می برند❗️
👈 این در حالی است که به برکت جمهوری اسلامی و خون شهدا، در کشورمان امکانات، راهکارها و ظرفیت های فراوان برای مبارزه با بی بند و باری وجود دارد.
🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تعبد و عقلانیت
🔸ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد #جعفری
🔺جلسه چهاردهم(جلسه پایانی)
🔸 #آثار_و_فواید_تعبد_(2)
🆔@mjafari_ir
32.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️ مبلغ عید بزرگ غدیر باشیم و برای آن سنگ تمام بگذاریم.
#غدیری_ام
🔰 پاداش اطعام در روز عید غدیر
حضرت آیت الله مصباح(ره):
🔹وقتی که هدف من از زندگی کردن، تأمین سعادت آخرت و رضای خدا و قرب الهی باشد. آن وقت نان خوردنم هم عبادت میشود، افطار کردن در ماه رمضان هم عبادت می شود و ثواب دارد، سحری خوردن هم مستحب می شود، اطعام دیگران که الی ماشاءالله، مخصوصا اگر روز غدیر باشد.
🔸[درست است که]خوردن است اما نیتم این است که چون خدا دوست دارد، چون خدا علی را دوست دارد، احترام به علی باعث افتخار من و سعادت من میشود.
🔹[با این اطعام دادن که] چیزی از دست من نمیرود جز مهمانی چند تا همسایه و دوستان. این کار که ران ملخی برای سلیمان است. اگر نیت، فقط تقرب به خدا باشد خداوند متعال همین ران ملخ را برای سعادت ابدی موثر میکند.
بیانات حضرت آیتالله مصباح(ره) در تاریخ 1398/6/2
🔰@mjafari_ir
هدایت شده از ✅ مجموعه بیت السجّاد علیه السلام
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ديانت و عقلانيت
🔷 جلسه هشتم #صحیفه_سجادیه 👆👆
✍️ بررسی و تبیین فرازهایی از دعای سیزدهم صحیفه سجادیه
🤲 اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ احْمِلْنِي بِكَرَمِكَ عَلَى التَّفَضُّلِ، وَ لَا تَحْمِلْنِي بِعَدْلِكَ عَلَى الِاسْتِحْقَاقِ، فَمَا أَنَا بِأَوَّلِ رَاغِبٍ رَغِبَ إِلَيْكَ فَأَعْطَيْتَهُ وَ هُوَ يَسْتَحِقُّ الْمَنْعَ، وَ لَا بِأَوَّلِ سَائِلٍ سَأَلَكَ فَأَفْضَلْتَ عَلَيْهِ وَ هُوَ يَسْتَوْجِبُ الْحِرْمَان
بار خدايا پس بر محمّد و آل او درود فرست، و با كرم و جود خود با من به تفضّل و احسان رفتار فرما، و با عدل و دادگريت با من به قدر استحقاقم رفتار مكن كه من اوّل روآورنده اى نيستم كه به تو رو آورده و با اينكه سزاوار منع است، تو به او بخشش نموده اى؛ و نه اوّل سائلی كه از تو درخواست كرده و با اينكه سزاوار نوميدى است، به او احسان كرده ای!
🔹 نکات ویژه این جلسه :
🔺چرا بسیاری از دعاهای امام سجاد با صلوات بر محمد و آل او آغاز می شود و پایان می پذیرد؟
🔺زبان بسیاری از مناجاتهای اهل بیت، زبان دَلال و زبان ناز است .
eitaa.com/BEYTOSAJJAD 🆔@mjafari_ir