eitaa logo
ديانت و عقلانيت
2.7هزار دنبال‌کننده
535 عکس
540 ویدیو
63 فایل
کانال رسمی حجت الاسلام دکتر محمد جعفري؛ دانشيار و مدیر گروه کلام موسسه امام خميني ره ویراستی : https://virasty.com/MJafari_ir تلگرام : https://t.me/mjafari_ir توییتر: https://twitter.com/mjafari125 آپارات: http://www.aparat.com/religion_rationality
مشاهده در ایتا
دانلود
| فصل برکت 2️⃣ ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ معنویت و اخلاق پژوهی 🔸سلسله نشست‌های اندیشه‌ورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان نقش روزه در شریعت و معنویت دینی و نسبت آن با اخلاق و معنویت سکولار، دکتر محمد جعفری، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره). ⏰ یک شنبه 27 اسفند 6 رمضان ساعت 15:30 💠 اتاق نشست: لینک ورود به نشست 🔻جهت ثبت‌نام به آی‌دی @madrese_fekrat پیام بدهید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
10.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بریم یه افطار، کربلا مشتاق دیدار، کربلا یه قبر خالی، تو حرم واسم نگه دار، کربلا 🤲🏼 🆔@mjafari_ir
6.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کاشت ناخن حرومه؟! این مساله یکی از پر چالش ترین مسایل فقهی است که امروزه بسیار مورد سوال خانمها قرار می گیرد. 🆔@mjafari_ir
🌀 قرار است اشرار بر قم مسلط شوند؟! 🖋 علی ثقفی آخوند اگر می‌بیند دارد سیل می‌آید باید اهل محل را خبر کند. اگر خوابیده‌اند فریاد بکشد. فحش می‌دهند که بگذار بخوابیم، خب بدهند. اتفاق خبر از سیل است. سیل که آمد اشرار مسلط می‌شوند؛ هرچه از خدا نجات بخواهیم اثر نخواهد داشت. سیل‌بند اگر شکست دیگر هیچ‌جا در امان از سیل نخواهد بود. چرا دست پلید را در ماجرای درمانگاه قم نمی‌بینند؟ چراعده‌ای غفلت می‌کنند؟ چرا برخی برای پنجه‌کشیدن به صورت نظام فرصت را مغتنم شمرده‌اند؟ چرا نمی‌فهمند خاکریز اول است؟ چرا نمی‌فهمند قم سد محکم ایران است که طمع کرده‌اند بشکنند؟ چرا گذاشتیم کار به اینجا برسد؟ پروردگارا ما را بیدار کن. اگر قورباغه را به یک‌‌باره در آب جوش بیندازید بلافاصله بیرون می‌‌پرد. اما اگر در آب معمولی باشد و‌ حرارت را کم‌کم زیاد کنیم زنده‌‌زنده می‌پزد. سبک زندگی به‌ تدریج تغییر می‌کند. وضعیت در قم یک پروژه‌ی ویژه است. ناگهان می‌‌بینیم کار از کار گذشته است. قورباغه‌پزمان نکنند. 🆔@mjafari_ir
1400-03-1-Shobahat-OstadJafari.mp3
2.43M
🖋 باز نشر 🔹پاسخ به شبهات مربوط به برنامه زندگی پس از زندگی 🔹تجربه‌هاي نزديک به مرگ تا چه حد اعتبار داشته و قابل اطمينان هستند؟ 🔹اين تجربه‌ها تا چه ميزان با حقايق ديني در مورد مرگ تطبيق دارند؟ 🎧 حجت الاسلام و المسلمين جعفري 🆔@mjafari_ir
file0088.mp3
12.36M
🖋 باز نشر 🔹پاسخ به شبهات مربوط به برنامه زندگی پس از زندگی 🔹تجربیات نزدیک به مرگ تا چه حد می تواند مورد تایید دین باشد؟ 🎧 حجت الاسلام و المسلمين دکتر جعفري 🆔@mjafari_ir
☑️ «فصل بـرکت» ✔️ معنویت و اخلاق پژوهی 🔸سلسله نشست‌های اندیشه‌ورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان 1️⃣ واکاوی بسط تجربه مدرن از دین از سلوک دینی تا NDE ( تجربیات نزدیک به مرگ) و نقد رسانه ملی در بسط تجربه مدرن از دین با حضور دکتر مجتبی رستمی‌کیا، پژوهشگر فلسفه زبان ساعت ۱۵ 2️⃣ روزه در برابر معنویت سکولار نقش روزه در شریعت و معنویت دینی و نسبت آن با اخلاق و معنویت سکولار، دکتر محمد جعفری، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ساعت ۱۵:۳۰ 3️⃣ اخلاقِ سیر و سلوک مفهوم اخلاق در اوصاف الاشراف خواجه نصیر طوسی، دکتر سیدمهدی موسوی، استاد حوزه و دانشگاه ساعت: ۱۶ 4️⃣ اخلاق عملی در ادعیه مأثور روایتی از بررسی گزاره‌هایی از اخلاق عملی در مبانی دینی و دعاهای مأثور، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی ربانی، رئیس انجمن مهدویت حوزه ساعت: ۱۶:۳۰ دبیر نشست: محمدجواد رحمانی، پژوهشگر علوم قرآن و حدیث ⏰ یک شنبه ۲۷ اسفند ۶ رمضان ساعت ۱۵ 💠 اتاق نشست: لینک ورود به نشست 🔻جهت ثبت‌نام به آی‌دی @madrese_fekrat پیام بدهید. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت 🆔@meshkatnoor
21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸می شود محاورات روزمره را به زبان قرآن سخن گفت 🌸 🆔@mjafari_ir
چند نکته فقهی در حاشیه بحث نهی از منکر درمانگاه قم 🖋 محمد تقی نصر اللهی ▫️پیرامون بحث‌های مرتبط با ماجرای نهی از منکر درمانگاه قم و ناظر به مواضع مخدوش برخی حوزویان، نکاتی فقهی قابل ذکر است: ۱. احتمال تاثیر صرفا به «تاثیر نهی خود شخص» نیست بلکه گاهی ناهی منکر می داند که اگر به فرض مثال پدر شخص گناهکار او را نهی کند او قبول می کند. در اینجا چه بسا واجب باشد از پدر شخص چنین درخواستی کند(مرحوم امام در تحریر الوسیله اصل این نکته را بیان می‌کنند ج1ص479 مسئله9 ) . در بحث مورد نظر اگر ناهی از منکر در نهی خود احتمال تاثیر ندهد یا احتمال مفسده باشد می تواند یا چه بسا واجب است که از نهاد حکومتی بخواهد که آنها شخص گناهکار را نهی کنند. و این مطلب از واضحات است زیرا امر و نهی به تصریح بسیاری از فقها «وادار کردن» است نه «امر و نهی لسانی» و «وادار کردن» یا به تعبیری: «الحمل علی المعروف و المنع من المنکر»(۱) صرفا با رفتار شخصی حاصل نمی شود و چه بسا نیازمند کمک دیگری یا دیگران یا نهاد حکومتی باشد. ۲. اصولا نهی از منکر منحصر به نهی از منکر در اصطلاح مرسوم نیست بلکه گاهی اعم از آن است. توضیح اینکه: برخی خیال می کنند «نهی از منکر» صرفا «بازداشتن گنهکار از گناه» است در حالیکه این یک اصطلاح است و در اصطلاح اعم «هرگونه رفتار برای اقامه دین» از جمله «مجازات گناهکار» هم امر به معروف و نهی از منکر است. که در اینجا لزوما شروط «نهی از منکر در اصطلاح اول» وارد نمی شود. به عنوان مثال در روایات زیادی داریم که گاهی جهاد را نهی از منکر نامیده اند در حالیکه در جهاد لزوما شروط «نهی از منکر در اصطلاح اول» وارد نیست. مثلا در اصطلاح اول احتمال ضرر موجب رفع وجوب است اما در جهاد گاهی شخص یقین به شهادت دارد اما وظیفه دارد در جهاد شرکت کند. لذا در شریعت مقدس «مجازات گنهکار» وارد شده است و در «اصطلاح اعم» می توان آن را نهی از منکر دانست اما اینجا مجازات مشروط به نتیجه در مورد «شخص گنهکار» نیست، بلکه مجازات گنهکار حکمی است و حکمت هایی دارد، که از جمله آن «ترک کردن گناه توسط خود شخص» است و چه بسا گاهی «ترک گناه توسط دیگران» و چه بسا «تطهیر گناهکار» یا هر چیز دیگری. در هر حال حکومت اسلامی در حکم اولیه موظف به تعزیر گناهکار است و در اینجا با فرض محقق نشدن یک «حکمت» اجرای حکم الهی تعطیل نمی شود. آری گاهی چه بسا با تشخیص ولی فقیه اجرای حکمی موقتا به علت مفاسدی تعطیل شود اما این باید با «صلاح دید ولی فقیه» و «به اندازه ضرورت» باشد نه اینکه هر شخصی حتی «مجتهد» احساس وظیفه کند و علیه اجرای حکم اولیه شرع شانتاژ ایجاد کند. ۳. اما شبهه «ایذاء گنهکار» از آن دست مطالب عجیب است زیرا فقها تصریح فرموده اند که غالبا «نهی از منکر» همراه با «ایذاء» است زیرا نفس «نهی لسانی گنهکار از کار مورد علاقه» یا «ترش کردن چهره» یا حتی «قطع ارتباط با او» تا برسد به «مرتبه سوم» و «جلوگیری یدی و فیزیکی» از گناه» غالبا موجب «ایذاء» می شود اما اگر بنا باشد این «ناخوش شدن گنهکار» باعث ترک «نهی از منکر» شود این نهایتا به تعطیلی «نهی از منکر» می انجامد. به بیان روشن تر ادله حرمت ایذاء مومن با ادله وجوب نهی از منکر تخصیص می خورد. (۲) لذا گمان نمی کنم هیچ فقیهی «نهی از منکر» را مشروط به «ناراحت نشدن گنهکار» دانسته باشد. آری ممکن است برخی کسانی که تصمیم دارند به گمان خویش «فقه» را در بستر «مبانی و اصول لیبرالی» معنا کنند دچار چنین خبطی بشوند که پاسخ آنان همان است که برخی روشنفکران گفته اند که «اگر چنین شود دیگر فقهی باقی نمی ماند.». @rozaneebefarda 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🪴🪴🪴🪴🪴🪴🪴 الهی حول حالنا به ظهور الحجه(علیه السلام)🤲🌹 بهار شوق‌انگیز بر قامت سبز وجودتان شکوفه باران باد🌷 لبتان پر خنده ، قلبتان از مهر آکنده🌷 دولتتان پاینده و نوروزتان فرخنده باد🌷 🆔@mjafari_ir