eitaa logo
ديانت و عقلانيت
2.7هزار دنبال‌کننده
445 عکس
483 ویدیو
58 فایل
کانال رسمی حجت الاسلام دکتر محمد جعفري؛ دانشيار و مدیر گروه کلام موسسه امام خميني ره ویراستی : https://virasty.com/MJafari_ir تلگرام : https://t.me/mjafari_ir توییتر: https://twitter.com/mjafari125 آپارات: http://www.aparat.com/religion_rationality
مشاهده در ایتا
دانلود
قسمت دوم.mp3
8.5M
درس گفتار عقل و دین 🔸 جلسه بیست و یکم ❇️ دیدگاه نهایی و مختار : عقل گرایی معتدل ❇️ تبیین معنای خردورزی دینی و عقلانیت اسلامی ❇️ تعاضد عقل و دین ؛ نظریه ای کاملا منطقی و قرآنی ❇️اشارتی دیگر در نقد "عقل خود بنیاد سکولار" و "عقل خودبنیاد دینی" حجت الاسلام دکتر محمد جعفری 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ محمد جعفری آقای ملکیان در این سخنان دو نقطه قوت برای بودا ذکر می کند: 1. این که بودا نسخه برای درمان رنج بشر نوشته و نه کتاب قانون بر خلاف دین که کتاب قانون نوشته و در برابر تخلفات، موازین حقوقی و کیفری وضع کرده است!! گویا ایشان آیات متعدد قرآن را که به تجسم اعمال و بالاتر از آن تجسم اخلاق و ملکات در روز قیامت تصریح می کند، نادیده گرفته است که همه کیفر و پاداش انسانها را حاصل کارهای خود آنها می داند . از این رو کار انبیا هم دقیقا به مثابه کار طبیبان است که توجه به عوارض بیماری و آثار سوء عدم درمان می دهند و از همین رو پیامبر اکرم ص عنوان "طبیب دوار بطبه" را گرفته است. او به سان یک طبیب دلسوز و حتی بالاتر از طبیبان، از عدم توجه مردم به زشتی کارهایشان، رنج می کشد. طبیب از بی توجهی بیمار به نسخه اش، باکی ندارد. اما پیامبران همواره غصه دار شقاوت مردمان خود هستند:لَعَلَّكَ باخِعٌ نَفسَكَ 2. نقطه قوت دیگری که او برای بودا ذکر می کند، نقشه نداشتن برای جهان است و این که او صرفا عملگراست و در پی زدودن رنج انسانها! باز گویا ملکیان از یک نکته روشن غفلت نموده است. بودا کل نسخه اش در حقایق چهارگانه اش حول رنج می چرخد. در این نسخه جایی برای خدا نیست و لذا راههای رهایی او از رنج هم بی ربط به مبدا و معاد است. اتفاقا این بزرگترین نقطه ضعف نسخه بودا برای رنج است زیرا بدون یک جهان شناسی و انسان شناسی دقیق و جامع، دارویی به بیمار آشفته از رنج بیرونی و درونی می دهد که ناکارآمد است. مانند طبیبی که هنوز به تشخیص درست بیماری و جوانب آن نرسیده است و نسخه برای بیمار می نویسد. 🆔@mjafari_ir
امام علی علیه السلام: ◽️بخشنده باش اما زياده روى نكن ، در زندگى حسابگر باش اما سخت گير مباش. 📚حکمت 33 نهج البلاغه 🆔@mjafari_ir
آقای علی ضیا در اظهاراتی مشعشع، مقوله همجنس بازی را امری عادی تلقی نموده و شرارت را این می داند که ما بخواهیم نظرمان ( قبح انگاری این عمل شنیع) را به دیگران تحمیل کنیم!!! اینها شروع حرمت زدایی از گناهانی است که غرب را به لجن کشانده و متاسفانه ما هم در صدد ترویج آن هستند. ننگتان باد. اگر از الان با این هنجارشکنی برخورد جدی نشود، شاید مدتی دیگر باید شاهد رژه همجنس گرایان در تهران باشیم. 😔 🆔@mjafari_ir
🔻تعبّد نافلسفی در برابر نظریۀ توسعه: دوباره در باب ماهیّت داوری 🖊مهدی جمشیدی ۱. چندی پیش، نقدی بر یکسانی و انطباقِ انتخاب سیاسیِ رضا داوری‌اردکانی و عبدالکریم سروش نگاشتم و این پرسش را پیش نهادم که پس از آن‌همه غوغا بر سر غرب و ماهیّت و اوصاف و احکام آن و به میدان بازی آوردن هایدگر و پوپر در دهۀ شصت، چگونه این دو به یک نقطۀ سیاسیِ مشترک رسیده‌اند؟! آن یادداشت، بر برخی هوادارن متعصّب وی سخت آمد و زبان به طعنه گشودند، اما قلم به پاسخ متقن نفرسودند. ما نمی‌توانیم از کنار این پرسش گزنده بگذریم که چگونه عاقبت سیاسی این دو، به منزل لیبرال‌های مذهبی رسیده و اگر بنا بود که تفاوت‌ها و تضادهای فکری، مؤثّر و مولّد باشند، چرا دلالت و دنبالۀ سیاسی‌شان، یکسان هستند؟! ا. در دوره‌ها و دولت‌هایی، داوری به‌کلّی کنار می‌کِشد و حاشیه و انزوا را برمی‌گزیند و طریق خاموشی، اختیار می‌کند، و در هنگامه‌های دیگر، در نقش حامیِ بیرونیِ یک جریان سیاسی، ظاهر می‌شود و بار خلاء وجهِ نظری آنها را برعهده می‌گیرد. او نباید متوقع باشد که ناظران و مخاطبان، این رفت‌وبرگشت‌های رندانه را نبینند و بوی تناقض را احساس نکنند. ۲. یک پاسخ من این است که داوری، برخلاف نمودها و دعاوی گذشته‌اش، نه‌فقط در برابر غرب نیست، بلکه به‌طور نامحسوس، به سایۀ تجدّد نقل‌مکان کرده است؛ البته اگر آن گذشته، واقعیّت و اصالتی داشته باشد و برآمده از ضرورت زمانه نبوده باشد. بیّن‌ترین شاهدم بر این مدّعا، اقبال وی به نظریۀ توسعه است؛ او سال‌هاست که توسعه را می‎‌ستاید و آن را تنها راه ممکن می‌شمارد و ازاین‌رو، با اصحاب سیاسیِ توسعه نیز، هم‌داستان و هم‌پیاله است. وقتی از تقابل با توسعه سخن می‌گویم، نباید همچون بیژن عبدالکریمی برآشفته شوید و گمان برید که من با جاده و سد و کارخانه و فن‌آوری و دیگر ظهوراتِ سخت‌افزاری توسعه، مخالفم، بلکه من از سیّدمرتضی آوینی و محمد مددپور و حسین کچویان آموخته‌ام که توسعه، در وجه تکنیکی‌اش منحصر نمی‌شود، بلکه هم ماهیّت تجدّدی دارد و هم یک طرح استعماری برای تداوم وضع پیرامونی ماست. من نمی‌دانم داوری که در دهۀ شصت، آن‌همه دربارۀ باطن و سرشت غرب نوشت و آن را تجلّیِ نفسانیّتِ انسان متجدّد انگاشت، امروز چگونه به بیت‌الغزل طرح تجدّد که نظریۀ توسعه است، تن در داده است، اما می‌دانم او به نقطه‌ای رسیده که سروش در دهۀ شصت در آن قرار داشت. آن‌که جام دگرگونی نوشیده، داوری است و نه سروش. سروش در همان زمان، در پی زدودن ماهیّت از غرب به عنوان یک کلّیّت و همچنین اجزای متنوّع آن بود، اما داوری اصرار داشت که همۀ این تکه‌ها و اجزا را به یک روح کلّی بازگرداند و مظهر و نمود یک تفکّر دیگر معرفی کند. صدالبته، نه موضع آن روز داوری، صواب بود و نه موضع امروز وی، اما مسألۀ من، نوسان و تذبذب معرفتی وی است که درباره‌اش هیچ توضیحی نداده و چه‌بسا ندارد.... 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 آخرین صحبت‌های شهید اسماعیل هنیه پیش از شهادتش در تهران؛ مقاومت یعنی افتخار و غرور در سرزمین‌های تمدنی رئیس دفتر سیاسی حماس در جریان بازدید از تم‌پارک «سرزمین تمدن‌ها» در برج میلاد: 🔺️از قدس تا برج میلاد تهران، این پیام روشن است که تمدن‌های واقعی از ارزش‌های انسانی و شریعت آسمانی برخاسته‌اند، نه از خونریزی و غارت. 🔺️تمدن‌های جعلی دوام نخواهند داشت، اما تمدن‌های اصیل جاودانه خواهند بود. 🔺️نکته : گفتار هنیه نشان از عمق نگاه معرفتی و بصیرتی وی دارد. رحمت و رضوان خدا بر این شهید سعید باد. 🙏🙏 🆔@mjafari_ir
شهادت هنیه و پیام قاطع رهبر معظم انقلاب در خونخواهی او، نقطه عطف و فصل جدیدی در قصه فلسطین و جبهه مقاومت خواهد گشود ان شا الله.. خبرها در راه است... وَيُخْزِهِمْ وَيَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ، وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ. (توبه ١۴) https://virasty.com/MJafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳بیانات امام خامنه ای درباره چرایی به دار کشیدن شهید شیخ فضل الله نوری رحمت الله علیه ▪️١١مرداد سالگرد شهادت شیخ فضل الله نوری ▪️ واجد نکاتی درس آموز برای حیات سیاسی و اجتماعی امروز ما 🆔@mjafari_ir
اولین اثر شهادت هنیه : تصاویر اقامه نماز امام خامنه ای بر پیکر مطهر شهید هنیه و تفقد ایشان از وابستگان شهید، با بیش از 27 میلیون بازدید در شبکه های اجتماعی بازتاب یافته است. کاربران داخلی و خارجی و بعضا صهیونیست با تعابیری همچون «نمازِ ولی‌فقیه شیعه بر مُجاهدِ اهل تسنن»، این امر را نشانه "وحدت مسلمین دربرابر یهود غاصب"، دانستند. اقامه نماز با آداب فقه امامیه بر رهبر مقاومت فلسطین، پیام‌هایی بسیار در دل خود دارد. شاید این مساله به نظر برخی کوچک آید، اما ابعاد این اتفاق و خسارت آن برای سردمداران کفر، بعدها بیشتر آشکار خواهد شد. https://virasty.com/MJafari_ir
قسمت اول (2).mp3
6.84M
درس گفتار عقل و دین 🔸 جلسه بیست و دوم ❇️ دیدگاه نهایی و مختار : عقل گرایی معتدل ❇️ خدمات متقابل عقل و دین ❇️ تبیین نظریه تداخل عقل در دین ( دیدگاه آیت الله جوادی) ❇️نقد های روشی و دینی به نظریه تداخل حجت الاسلام دکتر محمد جعفری 🆔@mjafari_ir
🔴 کم شدن حساسیت رسانه‌ی ملی به پخش شدن زنان نیمه عریان، به چه علت است؟! 🔹«المپیک ۲۰۲۴» از شبکه ورزش پخش می‌شود و تماشاگران زن که بخش اعظم آنان نیمه عریان هستند، غالبا دیده می‌شوند، مطمئنا بعضی از صحنه‌ها سانسور می‌شود اما جا دارد که بیشتر به این موضوع حساسیت نشان داده شود! 🔹 ما مالک چشم‌هایمان نیستیم، ما امانت‌دار چشم‌هایمان هستیم! رسانه‌ی ملی در جمهوری اسلامی ایران حق ندارد زمینه را برای آلودگی چشمان فراهم کند! ترس آن است که نکند وجود اندک زنان نیمه‌عریان در اجتماع باعث کاهش غیرت ملی‌_دینی در رسانه‌ی ملی شده باشد! 🔹نکته‌ی دیگر آنکه، ارزش یک مسابقه‌ی المپیک که فرد ایرانی در آن نیست چقدر است؟ آیا می‌توان ارزشش را چنان بالا دانست که از شعاری چون اذان در رسانه‌ی ملی‌ای که بناست شعارهای اسلامی را عظیم کند، گذشت؟! این مورد تعجب‌برانگیز حتی قبل المپیک از شبکه ورزش دیده می‌شد که برای یک فوتبال نه چندان مهم به زیرنویس کردن وقت اذان کفایت می‌شد! 🔹اگر نمی‌توان پخش را قطع کرد، می‌توان صدای گزارشگر نباشد و اذان به جای آن پخش شود و یا اذان زنده در محلی که گزارشگر در حال گزارش دادن است اجرا شود که صدای این شعار مهم، شنیده شود! 🔹 اگر حدودالهی و شعائر توحیدی مهم باشد قطعا راهی خلاقانه برای جمع میان پخش بازی‌ها و عدم تخطی از حدود الهی یافت خواهد شد! 📝زهرا خندان 🆔@mjafari_ir
هرچند مسیر مشکل و باریک است با این که به ظاهر آسمان تاریک است در چشم تو پرچم فلسطین پیداست یعنی به امید حق سحر نزدیک است ✍ 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 یک کار اقناعی خوب در مورد حجاب یک بام و دو هوای بی حجابان 🆔@mjafari_ir
دینی‌سازی قانون جذب.pdf
684.8K
| نقدی بر دینی‌سازی قانون جذب ✍ مهدی پیچان و مهدی مطیع چکیده 🔹 مروّجان داخلیِ قانون جذب، آن را تأییدشدۀ متون دینی معرفی کرده‌اند؛ تا جایی که دعا در معارف دینی را همان قانون جذب دانسته‌اند؛ به طوری که اصرار و توجه به خواسته‌ها در دعا برای تحقق آنها در عالم خارج است. 🔸 در این نوشتار بیان می‌شود تسلط‌نداشتن علمی بر معارف دینی و سوء برداشت از مفهوم و هدف دعا و اجابت آن و نیز تقطیع و تأویل غیرعلمی آیات، ایشان را به راه ناصواب کشانده است. 🔹رهبران قانون جذب، خواست انسان را اصل و اساس در رسیدن به خواسته‌ها می‌دانند؛ اما برخلاف نظر رهبرانِ قانون جذب، طبق برخی از آیات و روایات، خواست و ارادۀ خدا در هر دو عالم حکم‌فرما بوده است و آن مقدار از خواستۀ انسان که به آن می‌رسد نیز به ارادۀ خدا و به‌واسطۀ تلاش اوست، نه به دلیل تجسم و تصورش. 🔸 در دعا نیز برخلاف ادعای قانون جذب، آدمی خدا را عطاکننده می‌داند، نه اینکه ذهن و باور خود را معطی بداند. همچنین هدف از دعا فقط خواستن حاجت نیست، بلکه هدف اصلی، اظهار فقر و مسکنت و بندگی به درگاه خداست. 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ عملیات غیر ممکن ایران علیه اسرائیل ➖عملیات غیر ممکنی که ممکن شد ... لِلَّهِ الأَمرُ مِن قَبلُ وَمِن بَعدُ وَيَومَئِذٍ يَفرَحُ المُؤمِنونَ بِنَصرِ اللَّهِ يَنصُرُ مَن يَشاءُ وَهُوَ العَزيزُ الرَّحيمُ ( 4 و 5 روم) 🆔@mjafari_ir
قسمت دوم.mp3
7.65M
درس گفتار عقل و دین 🔸 جلسه بیست و سوم ( جلسه آخر) ❇️ دیدگاه نهایی و مختار : عقل گرایی معتدل ❇️ رابطه عموم و خصوص من وجه بین حوزه عقل و حوزه دین ❇️ عقل مفتاحی،کلید ورود به بنیادهای دین ❇️ نقد و نقبی دیگر به ایمان گرایان اسلامی ( مکتب تفکیک) ❇️حوزه های اختصاصی و اشتراکی عقل و دین حجت الاسلام دکتر محمد جعفری 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زن مسلمان را در مسابقات المپیک با پوششی بدن نما،به داوری مسابقه مردان فرستاده اندکه دست نامحرم را بگیرد! اینها نماد اسلام لیبرالی و معنوی بدون التزام به شریعت است که به صورت حساب شده توسط نظام سلطه و سکولار در این نوع صحنه هایی که در معرض دید جهانیان است، ترویج می شود تا دین بی شریعت و معنویت بدون دین را تثبیت نماید. بهتر است پیامبری مبعوث نماییدکه برایتان شریعت جدید بیاورد. اگر هم مسلمانید و باور به ختم نبوت دارید، این اسلامتان، اموی و پیرو خاندان ابوسفیان است. 🔻 ما را در ویراستی دنبال کنید 👇 https://virasty.com/MJafari_ir
✅ در کانال حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد جعفری ، دانشيار و مدیر گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مطالب ذیل ارائه می شود :👇👇 1️⃣ تبیین معارف اهل بیت علیهم السلام در مسائل مورد نیاز جامعه 2️⃣پاسخ به شبهات دینی و اعتقادی روز 3️⃣يادداشت‌ها و گفتارها پیرامون مسائل فرهنگی و اجتماعی 4️⃣ پادکستها و کلیپهای کوتاه و جذاب در حوزه مباحث تمدنی و نقد مدرنیته 5️⃣ پاسخ به اندیشه های روشنفکران و دین ستیزان 6⃣ درس گفتارها و نشستهای علمی به دوستانتان معرفی نمایید. 👇👇👇عضویت https://eitaa.com/joinchat/907739518Cd71c9162ef
 ✳️ نحوست ماه صفر؛ آری یا نه؟! در برخی از منابع آمده است که ماه صفر، معروف به نحوست است؛ به ویژه چهار روز آخر ماه که رحلت رسول الله صلی الله علیه و آله در آن واقع شده است. در چرایی منحوس بودن ماه صفر، دلایلی از جمله رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت امام حسن (ع) و امام رضا (ع) در این ماه را ذکر می‌کنند. همچنین ابتدای ماه صفر با ورود کاروان اسرای کربلا به شهر شام مصادف است و نیز آغاز جنگ صفین در نخستین روز صفر بوده است. در برخی از روایات اسلامی آمده است که مسلمانان از انجام کارهای مهم در ماه صفر، پرهیز کنند و برای دفع آفات و بلایای این ماه بسیار صدقه دهند. به همین دلیل مسلمانان از این ماه به عنوان ماهی نحس و بد یُمن یاد می‌کنند، چرا که در این ماه وحی قطع می‌شود. حضرت علی علیه السلام در این مورد فرموده است: با رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله چیزی قطع شد که با فوت هیچ احدی قطع نشد. شیخ عباس قمی هم در مفاتیح الجنان، در بخش اعمال ماه صفر و هم در وقایع الایّام به موضوع نحوست ماه صفر، اشاره کرده است. در اینجا، متن گفتار این محدث بزرگ را از وقایع الایّام بیان می‌کنیم: «بدان که این ماه (صفر) معروف به نحوست است و شاید سبب آن، واقع شدن وفات رسول خدا صلی اللّه علیه و آله است در آن، همچنان که نحوست دوشنبه به این سبب است و یا به جهت آن است که این ماه بعد از سه ماه حرام (ذی القعده، ذی الحجه و محرم) واقع شده که در آن سه ماه، حرب و قتال نبوده و در این ماه (صفر)، شروع به قتال می‌نمودند و خانه و منازل از اهلش خالی می‌شد.» به هر ترتیب، نمی توان نحوست ماه صفر را به دلیل عقلی انکار یا اثبات کرد. آری اگر روایت قاطعی در مورد نحوست این ماه داشتیم، می توانستیم به همان تکیه کنیم اما نحوست ماه صفر صرفا یک امر مشهور است و دلیل روایی بر آن یافت نشده است. با این همه جا دارد برای احتیاط و دفع برخی اتفاقات ناگوار و محتمل در این ماه صدقه بسیار بدهیم. 🆔@mjafari_ir