eitaa logo
ديانت و عقلانيت
2.7هزار دنبال‌کننده
521 عکس
532 ویدیو
63 فایل
کانال رسمی حجت الاسلام دکتر محمد جعفري؛ دانشيار و مدیر گروه کلام موسسه امام خميني ره ویراستی : https://virasty.com/MJafari_ir تلگرام : https://t.me/mjafari_ir توییتر: https://twitter.com/mjafari125 آپارات: http://www.aparat.com/religion_rationality
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
1_5203173508.pdf
20.1M
📗اسرار فضل بن شاذان از امام رضا علیه السلام 📝مولف: فضل بن شاذان نیشابوری/ تعداد صفحات 149 زبان:فارسی 🔹توضیح: کتاب حاضر برگردانی از کتاب «علل ابن شاذان» است. «فضل بن شاذان نیشابوری» در جلسات متعددی خدمت امام هشتم حضرت علی بن موسی‌الرضا علیه السلام حاضر می‌شد و اسرار و علل اعتقادات و احکام دین را از ایشان سؤال می‌کرد. این کتاب مجموعه نفیسی است که او از مطالب این جلسات گردآوری کرده و در اختیار مسلمانان و شیعیان قرارداده است. یکی از دلایل اعتبار این مجموعه، شخصیت والا و جایگاه علمی و معنوی «فضل بن شاذان» در میان شیعیان و ائمه اطهار است. از سوی دیگر امام رضا در این کتاب با بیانی شیوا و عقلانی،سوالات فضل که سوال بسیاری از انسانهای متفکر است، را پاسخ داده اند. از این رو خواندن کتاب فوق برای اهل تفکر بسیار جذاب خواهد بود. 🆔@mjafari_ir
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
✍️ محمد جعفری ✅ پرده ای از عقلانیت در مناظرات امام رضا علیه السلام مناظرات اهل بیت را باید یکی از سرفصهای افتخار آفرین برای مانور عقلانیت دانست. آن فرزانگان، در گفتگوهای علمی و دینی که با ارباب ملل و نحل داشتند، تلاش می کردند با منطقی قوی،معرفتی عمیق و روشی اقناعی و عقلانی، با مخالف فکری خود به بحث بپردازند و او را نسبت به لغرش فکریش مجاب نمایند. یکی از روشهای به کار گرفته در این عرصه هم استفاده از جدل احسن است که امام با تکیه بر اخلاق نقد، با تمسک به مسلمات فکری خود شخص، او را متوجه انحراف و ضعف اندیشه اش می نمایند؛ روشی که دیگر هیچ جای چون و چرا برای شخص باقی نمی گذارد . گفتگوی امام رضا علیه السلام با رهبران دینی مخالف در مجلس مأمون، یکی از مصادیق بارز مناظرات عقلانی اهل بیت است . شاید یکی از زیباترین پرده های این مناظره را باید گفتگوی امام با جاثلیق مسیحی دانست که امام از روش جدل احسن در گفتگو با او بهره می برد :👇👇 ما ننقم على عيسى شيئا إلا ضعفه و قلة صيامه و صلاته قال الجاثليق أفسدت و الله علمك و ضعفت أمرك و ما كنت ظننت إلا أنك أعلم أهل الإسلام قال الرضا ع و كيف ذلك قال الجاثليق من قولك إن عيسى كان ضعيفا قليل الصيام و الصلاة و ما أفطر عيسى يوما قط و ما نام بليل قط و ما زال صائم الدهر قائم الليل قال الرضا ع فلمن كان يصوم و يصلي فخرس الجاثليق و انقطع (‌احتجاج طبرسي، جلد دوم، ص 418). جاثلیق، بزرگ و عالم مسیحیان در زمانه خویش است و مسیحیان عیسی را فرزند خدا می دانند . امام رضا به او می گوید که ما به حضرت عیسی این اشکال را داریم که در نماز و روزه کوتاهی می کرد. جاثلیق که از این حرف شگفت زده شده، رو به امام می نماید و می گوید که من تصور می کردم که شما عالمترین شخص در میان مسلمانان هستید، اما الان برایم واضح شد که از نظر علمی بسیار ضعیف هستید ! ☺️ امام می فرمایند چطور!؟ جاثلیق ادامه می دهد زیرا می گویی عیسی در نماز و روزه کوتاهی داشت و حال آن که عیسی هر روز، روزه بود و هر شب تا به صبح عبادت می نمود . امام با خونسردی تمام رو به جاثلیق نمود و فرمود : عیسی برای چه کسی به نماز و روزه می پرداخت ؟! این جا بود که تازه جاثلیق متوجه شد که امام او را دور زده است و با روش جدل از کلام خود او، بطلان اندیشه مسیحیت را بیرون کشیده است . آری اگر عیسی ابن الله بود که دیگر نیازی به نماز و روزه نداشت! آیا خدا برای خود به عبادت می پردازد؟! امید است سیره عقلانی اهل بیت در مواجهه با اندیشه های نادرست ، همیشه در منظر ما بوده باشد و بدون شعار زدگی و برخورد احساسی، به عمق بخشی به معارف دینی خود و دیگران بپردازیم. 🆔@mjafari_ir
توصیه مهم امام رضا (علیه‌السلام) دربارۀ تأثیر اذان گفتن در خانه ŸŸعنْ مُحَمَّدِ بْنِ رَاشِدٍ قَالَ حَدَّثَنِي هِشَامُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ أَنَّهُ شَكَا إِلَى أَبِي الْحَسَنِ«علیه‌السلام» سُقْمَهُ وَ أَنَّهُ لَا يُولَدُ لَهُ فَأَمَرَهُ أَنْ يَرْفَعَ صَوْتَهُ بِالْأَذَانِ فِي مَنْزِلِهِ قَالَ فَفَعَلْتُ فَأَذْهَبَ اللَّهُ عَنِّي سُقْمِي وَ كَثُرَ وُلْدِي قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ رَاشِدٍ وَ كُنْتُ دَائِمَ الْعِلَّةِ مَا أَنْفَكُّ مِنْهَا فِي نَفْسِي وَ جَمَاعَةِ خَدَمِي وَ عِيَالِي حَتَّى إِنِّي كُنْتُ أَبْقَى وَحْدِي وَ مَا لِي أَحَدٌ يَخْدُمُنِي فَلَمَّا سَمِعْتُ ذَلِكَ مِنْ هِشَامٍ عَمِلْتُ بِهِ فَأَذْهَبَ اللَّهُ عَنِّي وَ عَنْ عِيَالِيَ الْعِلَلَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ. (الكافی، ج3، ص 308) 🔻محمّد بن راشد می‌گوید: هشام بن ابراهیم به من گفت: من از خود و اینکه صاحب فرزند نمی‌گردم به امام رضا «علیه‌السلام» شِکوه کردم. امام رضا «علیه‌السلام» به من فرمودند: در منزل با صدای بلند بگو. هشام بن ابراهیم می‌گوید: من پس از آنکه این کار را انجام دادم. خدای متعال مرا از بیماری شفا داده و فرزندان زیادی به من کرامت فرمود. سپس محمّد بن راشد می‌گوید: من نیز همیشه درگیر و مریضی بودم و کسانی که با من در خانه زندگی می‌کردند نیز بیمار و مریض بودند. به‌گونه‌ای که من تنها می‌ماندم و شخصی نبود که به من خدمت کند. هنگامیکه این حدیث را از هشام شنیدم. به کاری که امام«علیه‌السلام» فرموده بود پرداختم.پس آنگاه خداوند عزّوجلّ بیماری‌ها را از من وخانواده‌ام دور ساخت. 🔹@mjafari_ir
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
🔖 نکته معرفتی... یکی از شواهد آشکار بر عقلانیت تفکر شیعی، اعتدال در منش و روش و توجه به همه نیازهای روحی و روانی انسان از جمله حزن در وقت عزا و شادی به وقت سرور است. ماه ربیع آمده،ماهی که به عنوان فصل شادی اهل بیت شناخته می شود و ما هم به شادی آنها، مسروریم. دهه سازی های ادعایی و تداوم حزن و بکاء، خلاف سیره و عقلانیت اهل بیت است و آسیب آن،تضعیف و کوچک شماری اهمیت ماه‌های محرم و صفر است. 🔻 ما را در ویراستی دنبال کنید 👇 https://virasty.com/MJafari_ir
دو قطبی واقعی؛ بین‌ آن کسانی که به انقلاب علاقه‌مندند و کسانی که اصل انقلاب را قبول ندارند 🔺آیت‌الله خامنه‌ای: 🔹«یکی از ترفندهای دشمنان، ایجاد دوقطبی‌های دروغین است. انتخابات مسابقه است؛ این دشمنی و عناد نیست، این دوقطبی شدن نیست. در ایران اسلامی یک دوقطبی‌ای وجود دارد؛ دوقطبی انقلاب و استکبار. قاطبه‌ی ملّت ایران، انقلابی هستند. بین‌ آن کسانی که به انقلاب علاقه‌مندند و کسانی که اصل انقلاب را قبول ندارند، دوقطبی هست.» ۹۴/۱۲/۵ پ.ن: آقایان! فتنه خط قرمز انقلاب هست! مردم هیچوقت با فتنه گران آشتی نمی کنند! رهبری در مرداد ۸۸ فرمودند: "آنها می‌خواستند از درونِ این نظام، به نظام جمهوری اسلامی ضربه بزنند، نتوانستند موفق بشوند" هیچوقت نمی توان در مقابل کسانی که حاضر نیستند از فتنه اعلام برائت کنند، ساکت بود! با شعارهای آشتی ملی و وفاق و امثال این ها، نمی توان از خط قرمز انقلاب عبور کرد! https://eitaa.com/joinchat/3688300608Cf61f1be155 🆔@mjafari_ir
24.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مثل یه چشم به هم زدن، تو کربلا قدم زدن‌... زود می‌گذره. 🆔@mjafari_ir
بی تردید جناب آقای پناهیان کسی است که از دوره فتنه 88 تا الان همیشه در سنگر جهاد تبیین و روشنگری درخشیده است و تخریب ایشان توسط طیفی از نیروهای انقلابی، قطعا بازی در پازل دشمن است. البته اظهار نظر اخیر ایشان در مورد دو قطبی سازی متاسفانه با ابهام و اجمال همراه بوده که زمینه سوء برداشت‌هایی شده است. به هر تقدیر مطالبه گری و نقد دولت، هیچ یک به معنای دو قطبی سازی نیست. رهبر معظم انقلاب در خرداد 1395 می فرمایند : 🔸ملّت باید با دولت همراه باشد، اتّحاد را حفظ کند؛ این منافات ندارد با انتقاد کردن یا حرف زدن یا مطالبه کردن؛ اینها اشکالی ندارد… قوای سه‌گانه هم باید با هم متّحد باشند -دولت، مجلس، قوّه‌ی قضائیّه- باز این منافات ندارد با اینکه مجلس در قبال دولت به وظایف خودش عمل کند؛ به وظایف قانون اساسی عمل بکند؛ سؤال کند، مطالبه کند، بخواهد، قانونگذاری کند، استیضاح کند و امثال اینها. 🆔@mjafari_ir
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
✍️ محمد جعفری 📮آسیب شناسی آثار فردی و اجتماعی دو ماه مناسک عزا 🔶 در تمام رواياتى كه سخن از فلسفه احكام به ميان آمده، اشاره به تأثير عبادت در تهذيب نفوس و پالايش روح و صفاى دل شده است؛ از جمله، در كلمات قصار اميرمؤمنان على(عليه السلام) آمده است: «فَرَضَ اللّهُ الاْيِمانَ تَطْهِيراً مِنَ الشِّركِ، وَالصَّلوةَ تَنْزيهاً عَنِ الْكِبْرِ وَ الزَّكاةَ تَسْبيباً لِلرِّزْقِ، وَ الصِّيامَ اِبتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ»( نهج البلاغه، کلمات قصار)؛ خداوند ايمان را براى تطهير دل از شرك واجب فرموده، و نماز را براى پاك شدن از تكبّر، و زكات را سبب روزى قرار داده، و روزه را وسيله اى براى پرورش اخلاص بندگان ... شبيه همين معنى با مختصر تفاوتى در خطبه معروف بانوى اسلام فاطمه زهرا(عليها السلام) ديده مى شود آنجا كه مى فرمايد: «فَجَعَلَ اللّهُ الاْيمانَ تَطْهيراً لَكُمْ مِنَ الشِّركِ، وَ الصَّلوةَ تَنْزِيهاً لَكُمْ عَنِ الْكِبْرِ، وَ الزَّكاةَ تَزْكِيَةً لِلنَّفْسِ وَ نِماءً فِى الرِّزْقِ، وَ الصِّيامَ تَثْبِيتاً لِلاِْخْلاصِ ... »( بحار الانوار، جلد 43)؛ خداوند ايمان را سبب پاكسازى شما از شرك قرار داده است و نماز را وسيله اى براى تطهير قلوب از كبر، و زكات را موجب تزكيه نفس [از بخل و حرص و دنيا پرستى] و نموّ روزى، و روزه را عامل تثبيت خلوص نيّت. با این وصف، ارزش و تاثیر اعمال عبادی، باید در آثار و پیامدهای فکری و عملی پس از آن دیده شود. 🔺 بی تردید دو ماه عزاداری محرم و صفر، از برکات و اختصاصات سبک زندگی دینی ما در مذهب شیعه امامیه است که به پیرایش و پالایش معرفتی، اخلاقی و رفتاری ما بسیار کمک می نماید. اما آن چه موجب دغدغه است، عدم توازن و تناسب رفتار و عملکرد افراد جامعه ما با انتظارات برآمده از معارف و مناسک محرم و صفر است. مراد و منظورم مشخصا این است که هم از جنبه فردی، باید اخلاق و عمل ما بعد از این دو ماه تغییر محسوس یابد و هم در بعد اجتماعی باید، آثار روشن و محسوسی را در جامعه از نظر تحول در ارتباطات خانوادگی و اجتماعی احساس کنیم که مع الاسف احساس نمی کنیم. توجه داریم و دارید که قطعا امتداد خط مشی حسینی و اربعینی پس از این دو ماه در فرد و اجتماع ما قابل انکار نیست؛ اما سخن در حجم و وزن و کم و کیف آن است که با انتظارات فاصله دارد. 🔶 با این توصیف، مضاف بر ضرورت بازبینی که تک تک ما باید در تحول اخلاقی و رفتاری مان در عرصه زندگی فردی و اجتماعی ( خصوصا خانوادگی) داشته باشیم، بر دین اندیشان وفرهنگ پژوهان لازم است که آسیب شناسی دقیق و عمیقی نسبت به چرایی این فاصله و چگونگی حل و اصلاح آن داشته باشند. بعدا هم در کانال، این مساله و دغدغه را دنبال خواهیم نمود. 🆔@mjafari_ir
📸 تصویری از یک بنر درخصوص بدحجابی در شهرستان بهارستان مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت! 📎 📎 📎 🆔@mjafari_ir
33.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺نقدی کلی بر اندیشه ها و روش علمی آیت الله سید کمال حیدری 🎤 استاد ابوالقاسم تاریخ ضبط این کلیپ اواخر سال ۹۹ می باشد. 🆔@mjafari_ir