eitaa logo
ديانت و عقلانيت
2.7هزار دنبال‌کننده
491 عکس
525 ویدیو
63 فایل
کانال رسمی حجت الاسلام دکتر محمد جعفري؛ دانشيار و مدیر گروه کلام موسسه امام خميني ره ویراستی : https://virasty.com/MJafari_ir تلگرام : https://t.me/mjafari_ir توییتر: https://twitter.com/mjafari125 آپارات: http://www.aparat.com/religion_rationality
مشاهده در ایتا
دانلود
مجلسیان حق داشته و دارند که به هر وزیری که صلاح دانستند، رای دهند اما ما هم حق داریم که رای اعتماد مجلس به وزرای حاضر در های گذشته را نقد کنیم. نمی تواند و نباید به شاخصه های یک جمهوری اسلامی ( 12 معیار مورد اشاره رهبر معظم) بی توجه باشد. باشد که در نظارت جبران کنند. 🔻 ما را در ویراستی دنبال کنید 👇 https://virasty.com/MJafari_ir
🔻نقلیّاتِ‌ رأی‌ساز و شبهه‌تراش: استفاده‌ی ابزاری از رهبر انقلاب 🖊مهدی جمشیدی ۱. رهبر انقلاب در در طول دهه‌های گذشته، بارها تصریح کرده‌اند که بنای ورود در امور اجرایی را ندارند و ولایت فقیه، به معنی «هدایت کلّی انقلاب» است و نه به معنی حضور در جزئیّات. رهبر انقلاب به دلیل «مطلقه‌بودنِ» ولایت فقیه، از حق مداخله برخودار است و می‌تواند در همه‌ی امور حضور یابد و نباید تصوّر کرد که اختیارهای ولیّ‌فقیه، محدود به مواردی است که در اصل صدوده قانون اساسی آمده است، اما مسأله این است رهبر انقلاب می‌خواهد قانون و کارگزاران، تعیین‌کننده باشند و ساختار سیاسی، وابسته به شخص نباشد و بتواند به صورت طبیعی و روندی، به حرکتش ادامه بدهد. از طرف دیگر، بر اساس نظریه‌ی «مردم‌سالاری دینی»، برخی از انتخاب‌ها و تصمیم‌ها به مردم واگذار شده و رهبر انقلاب در این قلمرو، به نظر مردم احترام می‌گذارد و به تعبیر خودشان، از نظر مردم، «پیروی» می‌کند. ایشان نمی‌خواهد بخش‌های مختلف حاکمیّت، بی‌اختیار و بی‌اراده باشند و همه‌چیز، از یک شخص برخیزد و مردم نیز از اثرگذاری واقعی، برکنار بمانند. ولیّ‌فقیه می‌خواهد هم حاکمان و هم مردمان، رشد سیاسی بیابند و این از مسیر تجربه و نظرورزی و مسئولیّت و اختیار، ممکن است. این نظامِ سلطنت است که شاه، به جای همه فکر می‌کند و تصمیم می‌گیرد و برای هر امری باید به سراغ شاه رفت. ولایت فقیه، صورتِ‌ دینیِ ‌سلطنت نیست و استبداد آشکار و پنهان، هرگز با ولایت فقیه جمع نمی‌شود. ۲. ارجاعات متعدّد و صریح رئیس‌جمهور به رهبر انقلاب در جلسه‌ی رأی اعتماد، توانست بسیاری از نمایندگان را منفعل سازد و در نهایت، همه‌ی وزرای پیشنهادی رأی آوردند؛ چنان‌که متأسفانه حتی وزیر خارجه‌ی پیشنهادی نیز خودش را به رهبر انقلاب ارجاع داد و مخالفت با خودش را به معنی ناولایی بودن مجلس تفسیر کرد. من از جلسه‌ی خصوصیِ رهبر انقلاب با رئیس‌جمهور، اطلاعی ندارم، اما می‌دانم سنّت و سیره‌ی رهبر انقلاب، هیچ‌گاه مبتنی بر «فضاسازی» در برابر اختیارهای قانونیِ‌ مجلس نبوده و ایشان نخواسته با بیان نظراتش، مسیر و مدار انتخاب واقعی و تصمیم مستقل را تغییر بدهد؛ اما کسانی همواره کوشیده‌اند با بیان «نقلیّات» و «شنیده‌ها» از ایشان، به تصمیم‌گیری‌هایی که در مدار رایج قانونی هستند، جهت بدهند و به نام «اراده‌ی رهبر انقلاب»، اراده‌ی خودشان را حاکم کنند. دراین‌حال، روشن است که رهبر انقلاب، هزینه‌ی گرایش‌ها و سلایق سیاسی می‌شوند و اگر حاصل این تصمیم‌ها ناصواب باشد، ایشان نیز در افکار عمومی، «شریک» و «سهیم» شمرده خواهند شد. از این گذشته، اثرگذاری نقلیّات از رهبر انقلاب بر مجلس در جایی که امور، مطابق قانون در حال انجام هستند و مجلس باید از اختیار خویش استفاده کند و آزادانه و مستقل نظر بدهد، به «صوری»‌ و «سفارشی» شدن مجلس خواهد انجامید. تصمیم‌هایی که در سایه‌ی این نقلیّات گرفته می‌شوند، دیگر تصمیم نیستند و دیری نخواهد گذشت که جریان روشنفکریِ سکولار بر اساس همین بدعت‌های ناصواب، این‌گونه تصویرسازی خواهد گرفت که در پشت‌صحنه‌ی سیاست ایران، رهبر نشسته و کارگزاران، همچون «عروسک‌های خیمه‌‌شب‌بازی» هستند و «جمهوریّت» با نظریه‌ی ولایت فقیه، سازگار نیست. ۳. در دوره‌ی حاکمیّت اصلاح‌طلبان بارها گفته شد که رهبر انقلاب، عملکرد فراقانونی دارد و ولایت فقیه، قانون را بلعیده و نهادهای انتصابی، نهادهای انتخابی را تهی کرده‌اند و جمهوریّت، به یک انتخابات حداقلی فروکاهیده شده است و دولت و رئیس‌جمهور، بیش از یک تدارکات‌چی نیست. نیروهای فکری جریان اصلاحات، با تعابیری همچون «دولت پنهان» و «هسته‌ی سخت قدرت» و «سلطانیسم»، به رهبر انقلاب کنایه زدند و ایشان را در برابر مردم‌سالاری تعریف کردند. این‌که در اغتشاش‌های اخیر، نسبتِ «دیکتاتوری» به ایشان داده شد، حاصل بذری بود که دهه‌ها، رسانه‌های اصلاح‌طلبیِ‌سکولار در ذهن برخی کاشته بودند. ادعای جریان اصلاح طلبی سکولار این است که رهبر انقلاب، «مداخلات پنهان» دارد، اما «مسئولیّت تصمیم‌ها» را متوجّه دیگران می‌کند. 🆔@mjafari_ir
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
18.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️همایش عظیم اربعین حسینی آرام آرام نام امام حسین علیه السلام را جهانی و عالمگیر می کند تا آن که اسم و حماسه سید الشهدا زبانزد عام و خاص در کل گیتی می گردد و از همین جاست که حضرت ولی عصر در هنگام ظهور، خود را به عنوان فرزند امام حسین علیه السلام معرفی می نماید: الا یا اهل العالم ان جدی الحسين قد قتلوه عطشانا 🆔@mjafari_ir
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
15.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حال و هوای از نگاه دوربین توریست‌ها و بلاگرهای اروپایی و آمریکایی: 🔺این حجم از سخاوت باورنکردنی است! موکب‌ها نشانی از انسانیت، سخاوت و محبت است؛ آرمان‌هایی که (علیه‌السلام) با آن شناخته می‌شود. ✍️ اگر می گوییم که کنگره عظیم اربعین، فطرتها را برمی انگیزد و ارزش‌های عالی انسانی را زنده می کند و این تجمع 20 میلیونی، نمادی از جامعه زیبای بعد از ظهور است، سخنی به گزاف نگفته ایم. این اعتراف افراد بی طرف و غیر مسلمان است. خوشتر آن باشد که سر دلبران گفته آید از زبان دیگران 🆔@mjafari_ir
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
✍️ در زیارت اربعین می خوانیم : و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبدک من الجهاله و حیره الضلاله. بله امام حسین جان خود را فدا کرد تا مردم از جهالت و ضلالت خارج شوند. در واقع امام پروانه وار سوخته تا به دیگران روشنایی بدهد. حال راز و رمز حماسه اربعین آشکار می شود. این ملت و جماعت، همه خود را مدیون حسین می دانند. https://virasty.com/MJafari_ir
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
✍️ مشایه اربعین پایان پذیرفت اما مشایه زندگی ما، مدتهاست آغاز شده و ادامه دارد. درسهای مشایه اربعین را باید بازشناسی کرد و در مشایه زندگی به کار گرفت. مهمترین ویژگی مشایه اربعین، صراط مستقیم بودن آن بود چون به سمت و سوی امام بود. جهت نمای مشایه زندگی مان را به سمت امام تنظیم کنیم تا ره را گم نکنیم. 🆔@mjafari_ir
✳️ سفر اربعین و مساله رنج ✍️ محمد جعفری یکی از مهمترین دغدغه های انسان معاصر، مساله رنج آدمی در زندگی مدرن است. دنیای جدید با رشد ابزار و تکنولوژی، گرچه رنجهای عینی ( objective) و جسمی انسان را کاهش داد اما در درمان رنجهای درونی (subjective)، روحی و روانی نه تنها توفیقی نیافت بلکه روز به روز بر استرس، اضطراب، افسردگی و تنهایی انسان افزود. در این میان روان شناسان مدرن، تلخی ها و سختی های زندگی و حوادث تراژیک را لازمه زندگی دانسته و بدون آن که توجیهی برای آن بیابند، صرفا تلاش کردند که با تکنیک‌های ذهنی و روانی، این واقعیت و وجه تراژیک زندگی را برای او قابل تحمل کرده و تاب آوری او را بالا ببرند. این نگاه، رنجها را به دو دسته " رنج از" و " رنج برای" تقسیم می کند. "رنج برای"، رنجی است که انسان‌ها برای رسیدن به هدف والاتر تحمل می کنند و "رنج از"، رنجهای عمدتا ناخواسته‌ای است مانند بیماری ها و اتفاقات ناگواری که زندگی انسان را با اختلال مواجه می کند. آنها "رنج از" را منفی و "رنج برای "، را مثبت جلوه می دهند و راه گریزی از" رنج از" نمی ببینند. اما در نگاه دینی و جهان بینی الهی، اساسا چیزی به نام" رنج از" وجود ندارد و همه رنجها از نوع، " رنج برای" است که یا خود انسان و یا خداوند منان برای رشد و تعالی انسان رقم زده است. " رنج برای" در معنویت دینی و نگرش آفرینی برای انسان متدین، نقشی اساسی دارد و سفر اربعین یکی از مصادیق بارز و خاص آن است. این سفر با توجه به مشکلاتی بسیارش مانند تراکم جمعیت و شلوغی و بی خوابی و تحمل گرما و سرما و...، حقیقتا آسوده و ساده نیست و هر کسی که یک بار به آن طریق رفته باشد، بدین واقعیت اذعان می کند. اما احدی از زائران اربعینی را نمی یابید که بعد از سفر، از تحمل این شدائد خود خواسته، پشیمان باشد بلکه جز با خاطر و خاطراتی زیبا و قلبی مالامال از آرامش، توشه ای از این سفر به منزل نمی رساند. انسان مدرن لذت گرا و سوداگر، هیچ درکی از این امر ندارد چرا که شاکله شناختی و ذهنی او، زاویه دید او را نسبت به این امر، کور کرده است. آری اربعین سفری آمیخته به "رنج برای رسیدن به حسین بن علی" است. او که خود "رنجی غیر قابل تصور برای رسیدن به معشوق حقیقی" کشید که بشریت در تحلیل آن درمانده است. باری، سید الشهدا ذوب در عشق زیبای مطلق شد و رنجها را همه زیبا دید و عاشقان او هم ذوب در او گشته و درکی نسبت به رنج این سفر نداشته و لذا منتظر اربعین های بعدند تا دوباره و چندباره این رنج، و لذت بی پایان و مانا و پایای نهفته در آن را، با تمام وجود، تجربه کرده و بچشند. گوارای وجودشان! 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر خواستید تمدنی رو نابود کنید این سه کار را انجام بدهید! 🆔@mjafari_ir
📣 بسته 13جلدی فلسفه برای کودک (بخش معرفت شناسی) 🔺نویسنده : سیدمحمدمحسن میرمرشدی 🔹 فلسفه برای کودک از دغدغه های بسیار مهم و جدی اندیشمندان و خردورزان جامعه خصوصا رهبر معظم انقلاب بوده است که بارها بر آن تاکید کرده اند. مجموعه های مختلف مانند بنیاد صدرا، مجمع عالی حکمت، جامعه الزهرا و برخی نهادهای دانشگاهی، مقوله فابک ( فلسفه اسلامی برای کودک) را در سالیان اخیر دنبال کرده و کتابهایی هم منتشر کرده‌اند که البته بیشتر در جهت پیش نیازها و روش ها بوده است. اما اینک موسسه امام خمینی با محوریت سلسله درس های مبانی اندیشه اسلامی(طرح ولایت)، به این عرصه گام گذاشته و در گام اول مباحث معرفت شناسی برای کودکان را در قالب داستان رقم زده است. مباحث بعدی نیز ان شا الله در راه است. 🔹فهرست جلدها و مطالب👇👇 1-میهمانی خرگوش (اهمیت شناخت) 2-دارویی برای پدر (اهمیت معیار در معرفت) 3-ماجرای کرم کوچولو (خطاناپذیری علم حضوری) 4-شربت خوشمزه (اهمیت مشخص بودن معیار) 5-نقاشی خرس کوچولو (ارزش علم حضوری در حالات درونی) 6-موش کور و قاشق (ارزش معرفت) 7-پرسش کفشدوزک (خطا در معرفت حسی) 8-دایره چهار گوش (ارزش قضایای بدیهی) 9-صدای عجیب (ارجاع علوم نظری به بدیهی) 10-شیرینی گمشده (ارزش تجربه نسبت به علوم عقلی) 11-پرنده کم حافظه (نقل و ارزش معرفتی آن) 12-شکارچی و برکه آب (ارزش کارشناسی و مرجعیت) 13-نمک شیرین (تعارض معرفت ها و راه های ترجیح) 🔅 لینک خرید آنلاین مجموعه 🔅 ┄┅═══••✾••═══ 🖥 @iki_ac_ir 🆔@mjafari_ir
حق نداریم در دعاها و اعمال چیزی اضافه کنیم 🌸حضرت صادق علیه السلام فرمود: «بزودی شبهه ای برای شما پدید می‌آید که نه علامتی برای یافتن راه (حق) هست و نه امامی که (حاضر باشد و شما را) راهنمایی کند. کسی از آن فتنه ها نجات پیدا نمیکند مگر اینکه دعای غریق را بخواند. عرض کردم: «دعای غریق چگونه است؟ » فرمود: می گویی: یا اللَّه یا رحمان یا رحیم یا مقلّب القلوب ثبّت قلبی علی دینک، من هم تکرار کردم «یا مقلب القلوب و الابصار (ابصار را اضافه کردم) ثبت قلبی علی دینک. » فرمود: «خداوند مقلب القلوب و الابصار است، ولی این طور که من می‌گویم بگو,(و چیزی اضافه نکن) 📚کمال الدین: ۳۳۰ - 🔻وقتی امام راضی نمی شوند به دعا یک کلمه اضافه شود چطور بعضی از کانالها در روز اربعین اعمالی که وارد نشده جعل می کنند و آدرس دروغ هم بنام وسایل الشیعه زیر آن می نویسند؟🤔 🆔@mjafari_ir