eitaa logo
ديانت و عقلانيت
2.7هزار دنبال‌کننده
424 عکس
460 ویدیو
54 فایل
کانال رسمی حجت الاسلام دکتر محمد جعفري؛ دانشيار و مدیر گروه کلام موسسه امام خميني ره ویراستی : https://virasty.com/MJafari_ir تلگرام : https://t.me/mjafari_ir توییتر: https://twitter.com/mjafari125 آپارات: http://www.aparat.com/religion_rationality
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ محمد جعفری 💠 یکی از دغدغه های جدی اهل بیت عصمت و طهارت همواره هشدار نسبت به اهل بدعت و تفکرات انحرافی بوده است . یکی از مصادیق بارز این نوع تفکرات ، اندیشه های غلو آمیز در میان شیعیان بوده است. اهل بیت، عقاید غلات را مورد انکار قرار داده و با میزان قرار دادن قرآن برای سنجش نقل ها و گفته های خود، از شیعیان می خواستند ادعاهای نادرست غُلات را نپذیرند. به عنوان نمونه، امام صادق به «مفضّل» فرمودند:"ای مفضل! با غُلات نشست و برخاست نکنید، با آنان هم غذا نباشید و همراهشان چیزی ننوشید و با آنان مصافحه نکنید". ائمه به ویژه نسبت به جوانان شیعه حساسیت زیادتری داشته و می‌ فرمودند: درباره جوانان خویش از این که غلاة آنان را فاسد کنند بترسید، غلاة بدترین دشمنان خدا هستند، عظمت خدا را کوچک کرده و برای بندگان خداوند ادعای ربوبیت می‌ کنند. این هشدارها تا جایی ادامه پیدا می کند که ائمه اطهار اهل غلو را صراحتا لعن و نفرین می کنند و هیچ تقیه و تغافلی نسبت به آنها نشان نمی دهند . اینها همه گواه آن است که رسوخ اندیشه های غلو آمیز در میان مردم و خصوصا جوانها تا چه حد کیان اعتقادات اصیل را به مخاطره می اندازد . این همه باید برای ما انگیزه جدی ایجاد نماید که با تأسّی به سیره معصومان در هر جلسه ای که سخنانی از سنخ مطالب منبر فوق👆👆شنیدیم ، با حفظ احترام جلسه ، به سخنران و یا مداح جلسه , کذب و نادرستی مطالب را متذکر شویم . سکوت در این مواضع، مجاز نبوده و تذکر، وظیفه ای واجب است. منابع : إختيار معرفه الرجال ، ح 525؛ مستدرك الوسائل ، ج 12، ص 315؛ الغيبة طوسى ص 177؛ امالي طوسى، ج 2، ص 264. 🆔@mjafari_ir
🟢 سخن استاد مطهری با ایرانیان بی‌انصاف در قضیه فلسطین در دهه ۱۳۵۰ 🔹 به اندازه‌ای که ما مسلمین خودمان علیه یکدیگر فعالیت می‌کنیم دشمنان ما علیه ما فعالیت نمی‌کنند. چندی پیش دیدم یک آقای محترمی اظهار ناراحتی می‌کرد که فلان شخص گفته است هیچ فرق نمی‌کند که فلسطینی‌ها اسرائیلی‌ها را بکشند یا اسرائیلی‌ها فلسطینی‌ها را بکشند! 🔸 از یک طرف قرآن می‌گوید: «وَالَّذینَ کفَروا بَعْضُهُمْ اوْلِیاءُ بَعْضٍ الّا تَفْعَلوهُ تَکنْ فِتْنَةٌ فِی الْارْضِ وَ فَسادٌ کبیرٌ» [و آنان که کافرند، دوستان و یاران یکدیگرند واگر شما فرمان پیوند (با اهل ایمان و قطع رابطه با کافران) را به اجرا نگذارید فتنه و فسادی بزرگ در زمین پیدا خواهد شد.] از طرف دیگر ما می‌گوییم اسرائیل که «الَدُّالْخِصام» مسلمین است - یعنی مسلمین دشمنی عَنودتر و خطرناک‌تر از اسرائیلی‌ها ندارند - هیچ فرق نمی‌کند که آنها فلسطینی‌ها را بکشند یا فلسطینی‌ها آنها را! بعد هم می‌خواهیم یک ملت سعادتمند باشیم. 🔹 من با شنیدن این حرف یاد آن حدیث افتادم. حدیث معروفی است در تفسیر امام عسکری علیه السلام و از قدیم یادم هست. امام راجع به بعضی از آنهایی که نامشان علماست و در آخرالزمان پیدا می‌شوند می‌فرماید: «هُمْ اضَرُّ عَلی‏ ضُعَفاءِ شیعَتِنا مِنْ جَیشِ یزیدَ عَلَی الْحُسَینِ بنِ عَلِی عَلَیهِ السَّلامُ وَ اصْحابِهِ‏»؛ یعنی ضرر اینها بر امت اسلام از لشکر یزید بر حسین بن علی علیه السلام بیشتر است. 🔸 واقعاً هم همین‌طور است. آدمی که این فکر را در میان مردم تبلیغ بکند، ضررش بر اسلام از لشکر یزید بر امام حسین(ع) کمتر نیست. 📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۳، ص۱۹۷ eitaa.com/motahari_ir 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدا از کجا آمده است؟ 👈 پاسخی کوتاه و جالب به این پرسش را در کلیپ فوق ببینید. 💠 "خدا" از هیچ کجا نیامده است😊زیرا "کجا" یعنی "مکان" و "مکان" داخل "این جهان" معنا پیدا می کند و خدا که خالق این جهان است، نمی تواند داخل جهان باشد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌❁✦🌿🌸🌿✦❁ 🆔@mjafari_ir
28.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ای از "خواب حرم" 🔹به خدا که چاره دردای منه یه "یاحسین" 🆔@mjafari_ir
🔖 تذکاری علمی ... چگونه است که سیاست لیبرال، اخلاق لیبرال ، اقتصاد لیبرال ، هنر لیبرال و در یک کلام علوم انسانی لیبرال با اسرائیل کنار می آید؟! مفاهیمی مثل دمکراسی، حقوق شهروندی، آزادی، کرامت انسانی در قرائت لیبرالیستی، با آنچه امروز در غزه رخ میدهد، همخوان و سازگار است! باطن متوحش انسانی لیبرال را بشناسیم. 🔻 ما را در ویراستی دنبال کنید 👇 https://virasty.com/MJafari_ir
سالروز ولادت حضرت زینب کبری (سلام‌الله علیها) و روز پرستار مبارک باد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 معنویت و معنویت سکولار 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد 🔺جلسه پنجم 🔸(2) ⏱ مدت: 6 دقیقه 🆔@mjafari_ir
⬅️ شخصی به علامه طباطبائی گفت: توصیه یا ریاضت یا ذکری برای پیشرفت معنوی بفرمایید، ایشان فرمودند: بهترین ریاضت، خوش اخلاقی در خانواده است. 🆔@mjafari_ir
💥ارتداد فقط از روی یقین و عناد محقق می شود ✍حضرت آیت الله : 🔹در مورد مرتد نيز قاضى شرع تنها در صورتى مجاز به اجراى حكم مرتد است كه بداند او اسلام را با آگاهى و بينش كامل و از روى درايت و بصيرت پذيرفته، و هيچ‌گونه «شبهه‌ى علمى» باعث رويگردانى او از اسلام نشده است. اگر قاضى شرع در تحقيقات خود به اين نتيجه برسد كه رويگردانى مرتد از اسلام به دليل برخى مشكلات فكرى و مسايل حل نشده براى او بوده است، نمى‌تواند او را «مرتد» شمرده و حكم ارتداد را بر او جارى سازد. 🔸صاحب جواهر از فقهاى برجسته‌ى شيعه مى‌گويد: «... بنابراين نمى‌توان انكار فرد تازه مسلمان و يا دور از محيط اسلامى و مانند آن را، موجب كفر آنان دانست، بلكه انكار هر كس كه بدانيم انكار او به دليل وجود شبهه‌اى بوده است و يا حتى - طبق نظر عده‌اى - احتمال دهيم شبهه‌اى داشته است، موجب كفر نيست». مطابق جمله‌ى اخير صاحب جواهر، حتّى اگر قاضى شرع مطمئن نباشد كه روى گردانى مسلمانى به دليل وجود شبهات علمى و مشكلات فكرى بوده، بلكه تنها «احتمال» اين نكته را بدهد، كافى است كه از مرتد شناختن او و اجراى حد ارتداد بر او دست بكشد. 🔻از دلايلى كه گذشت نتيجه مى‌گيريم كه نه تنها وجود سؤال و ترديد و شبهه علمى - كه اعمالى غير اختيارى هستند - موجب ارتداد نيست، بلكه حتى انكارى كه از روى مشكل فكرى و ناتوانى از پاسخگويى به شبهات و سؤال‌هاى معرفتى و علمى ناشى شده است، موجب مرتد شمرده شدن فرد نمى‌شود. مرتد كسى است كه از روى آگاهى و يقين، به معارف و اصول اسلام پى برده است، و سپس آنها را بدون هيچ‌گونه دليل علمى و منطقى ردّ و انكار مى‌كند. به عبارت ديگر مشكل مرتد، مشكل علمى و فكرى نيست، بلكه مشكل عملى و سربرنتافتن در مقابل برهان و استدلال است كه با عناد و لجبازى در مقابل حقيقت ايستادگى مى‌كند. طبيعى است كه راه برخورد با مشكلات علمى افراد، استفاده از منطق و استدلال، و شيوه‌ى برخورد با افراد لجوج و عنود، استفاده از برخورد عملى است. (1) . «... و من هنا لم يحكم بالكفر بإنكار جديد الإسلام و بعيد الدار و نحوهما، بل وكلّ من علم انّ إنكاره لشبهة بل قيل وكلّ من احتمل وقوع الشبهة في حقّه». جواهر الكلام، حسن نجفى: 46/6. 📚ارتداد و آزادی ، آیت الله جعفر سبحانی ص ۲۱👉 🌐مطالعه برخط کتاب @kashkolenab 🆔@mjafari_ir
🔖 تذکاری در عرصه فرهنگ و تمدن ...  پیکر مرحوم استاد اسلامی ندوشن امروز به کشور بازگشت. یکی از کتاب‌های این نویسنده نامدار، " آزادی مجسمه" "است که حاصل تجربه و مشاهدات وی از آمریکاست و قبل از انقلاب چاپ شده است. متاسفانه کمتر در میان آثار استاد اسلامی ندوشن به این کتاب اشاره می شود. کتابی که حقیقت آمریکا را بی پرده و بدون مجامله،به خوبی بیان نموده است. وی در مقدمه کتاب می نویسد : «آنچه نوشته ام ناشی از کمبود حسن نظر به این کشور بزرگ نیست. برای مردم آمریکا و آزادی پسندی و نیرو و تحرکی که دارند احساس تحسین داشته‌ام منتها آنگونه که بسیاری از افراد دریافته تر از من نیز دریافته‌اند، چنین می‌بینم که نیاز به آزادی در این کشور بیشتر در سطح و در جهت گرایش‌هایی جریان می‌یابد که «ابزار و مصرف» باید فرونشانندهٔ آن بشود در حالیکه آزادی بدون آزادگی و غنای مادی بدون غنای درونی، برخلاف سیری است که بتواند مورد آرزوی بشر باشد و به همین سبب این کتاب را آزادی مجسمه نامیدم. » خواندن این کتاب را به همه دوستداران فرهنگ و اندیشه، توصیه می کنم. 🔻 ما را در ویراستی دنبال کنید 👇 https://virasty.com/MJafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ از جوامع یهودیان حریدی، تندروترین یهودیان رژیم صهیونیستی چه میدانیم؟ 🆔@mjafari_ir
💡 "چــــــراغ" 🎙کارشناس این هفته : استاد دکتر محمد جعفری 📤بامــــــوضوع : پاسخ به شبهات دین ستیزان ⏱ روز چهارشنبه 1 آذر ماه ساعت پخش: 19:30 به وقت تهران 🔹این برنامه از طریق سایت شبکه ولایت به صورت زنده پخش می شود. 👇👇 https://velayat.tv/ 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هوش مصنوعی در واقع نه باهوش است و نه مصنوعی! پاسخ سفارشی درباره و اسرائیل😒 🆔@mjafari_ir
🌐 جنگ غزه؛ جنگ اراده ها ✍محمد قایمی راد 1. با تحقق انقلاب اسلامی ایران، دورانی جدید در عالم رقم خورد که می‌توان از آن با عنوان عصر امام خمینی یاد کرد. عصری که با برخورداری از چند شاخصه از عصر پیشین متمایز می‌شود. یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های عصر جدید را باید تجلی «تعیین‌کنندگی اراده انسان و جوامع انسانی» دانست. در مکتب امام راحل، این اراده‌های انسانی هستند که سرنوشت انسان و عالم را رقم می‌زنند، نه ابزار قدرت و ثروت. حضرت امام صحت این ادعا را با به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی با تکیه بر حضور و اراده مردم به اثبات رسانید. انقلابی که در آن، مردم با دستان خالی، بر حکومتی که ژاندارم منطقه دانسته می‌شد، غلبه کرد؛ «غلبه خون بر شمشیر». این اتفاق در دوران هژمونی تمدن غرب رخ داد که در آن باورهای انسانی آنچنان به پایین‌ترین سطوح تعلق به تن هبوط کرده بود که به تعیین کننده بودن هیچ چیز غیر از عالم ماده و ابزار مادی باور نداشت. در نتیجه این تقابل، دو نگاه اصلی نمودار شد؛ یک نگاه حقیقت انسان را در تن و بعد مادی خلاصه می‌ساخت و بر همین اساس، ابزار مادی را عامل رشد، تعالی و رکن اصلی تمدن‌سازی خود قرار داده بود و نگاهی دیگر، حقیقت انسان را برآمده از قدرت روح وی تعریف می‌کرد و به همین دلیل، قدرت اراده و ایمان را مهم‌ترین عنصر سازنده تمدن غایی خود به شمار می‌آورد. 2. تکیه بر اراده‌های مردم، لازمه باور به قدرت آن‌هاست و اراده‌ها نیز متأثر از شناخت‌ها و باورها هستند. به تبع جریان حق، جریان رقیب نیز متوجه اهمیت جایگاه شناخت و اراده انسان شد و تمام تلاش خود را مصروف آن ساخت که باور انسان را محدود به عالم ماده سازد و غایت مدنظر جوامع انسانی را به توسعه مادی محدود سازد تا سلطه خود را که منوط به اصالت یافتن نگاه مادی و توسعه این‌دنیایی است تثبیت کند. اینجاست که جنگ شناختی و به تبع آن جنگ اراده‌ها آغاز می‌شود. از یک طرف تلاش برای اثبات برتری ابزارهای مادی و از طرف دیگر، تحقق تعیین‌کنندگی قدرت ایمان و اراده. تقابل این روزهای جبهه مقاومت و رژیم اشغالگر اسرائیل، خط مقدم درگیری این دو رویکرد است. ضربه‌های سهمگین مجاهدان فلسطینی، نه تنها بر پیکر خودروهای زرهی دشمن بلکه بر پیکره تمدنی پشتیبان آن وارد می‌شود که با تمام قابلیت‌های مادی و ابزار جنگی خود، در برابر قدرت ایمان و اراده مردم غزه ناتوان است. دستاوردهای امروز مبارزان فلسطینی در جنگ نظامی، بیش و پیش از هرچیز ثمره پیروزی ایشان در جنگ شناختی و رسیدن به دستاورد «ما می‌توانیم»، «غلبه خون بر شمشیر» و «قدرت اراده‌ها» است. پس تغییرات عالم تابع اراده‌های انسانی و اراده‌ها تابع باورهاست و بر همین اساس، دستاوردهای بعدی را نیز باید از همین مسیر جستجو کرد. 3. با توجه به آنچه بیان شد، صحنه امروز تقابل در منطقه را باید به گونه‌ای دیگر ترسیم کرد. نباید انتظار داشت که سلاح‌ها سرنوشت جنگ را مشخص سازند. البته باید توجه داشت که منظور از این سخن، «شمشیر در غلاف» و «پرهیز از مصاف» نیست؛ بلکه مقصود، باور به این مهم است که ایمان و اراده، سوخت موشک‌ها و برد پهبادهای مقاومت را مشخص می‌سازد و سلاح‌های پیشرفته دشمن را از کار می‌اندازد. در حقیقت، اراده‌ها اسباب‌ساز هستند و اسباب زمانی به کار می‌آیند که به اراده‌ها متکی می‌شوند و نه زمانی که اراده‌ها بر آن‌ها تکیه می‌کنند. تکیه فرعون بر شکوه پوشالی سپاهیان و اسباب غلبه ظاهری خود، او را در دریای قهر الهی غرق می‌کند و ایمان موسی و پیروانش، اسباب نجات را پیش روی دست خالی و پای پیاده ایشان فراهم می‌سازد. امروز نیز اراده‌های بر پا خاسته و خون‌های به ناحق ریخته کودکان، زنان و مردان مبارز فلسطینی، لحظه به لحظه آتش بیداری را در جان جهان شعله‌ورتر می‌کند. اثرگذاری و برد «صبر و استقامت مردم فلسطین» و «ایمان و اراده مقاومت» در وجدان بشریت، به مراتب بیشتر از سلاح‌هایش بوده است. 4. رسالت دوست‌داران جبهه مقاومت و چشم‌انتظاران آزادی قدس را مطالب پیش‌گفته روشن می‌سازد. اگر بیداری مردم فلسطین، مرحله‌ای تعیین کننده در گام‌های استوار ایشان در مسیر رهایی بود، بیداری جهان اسلام و بلکه وجدان بشریت در قبال این مظلومیت متراکم، درگیری حق و باطل را در اصلی‌ترین نقطه خود – آن هم در مقیاسی جهانی - قرار خواهد داد. لذا آنچه اکنون در حال وقوع است نه صرفاً تقابل «غزه و اسرائیل»، بلکه تقابل «ایمان و استکبار» است و این بار، وجدان بشریت یک‌صدا خواهد بود. صدایی که می‌تواند به پاسخی در وسعتی به مراتب گسترده‌تر از فلسطین، یعنی فرج نهایی بشریت، متجلی شود. شرط این مهم، متوجه ساختن جامعه جهانی نسبت به این تقابل و تجمیع اراده‌ها در طرف جریان حق است. آن وقت است که مشخص می‌شود چرا در راهبری رهبر انقلاب و در بیانات سید مقاومت، روشن‌گری بیش از سلاح به چشم می‌آید؛ هرچند ذوق عجول ما را خوش نیاید... 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Cheragh 02-09-01.mp3
13.28M
🔊 ✍🏼در این برنامه استاد جعفری به شبهات زیر از ناحیه دین‌ستیزان👇👇 پاسخ می دهند : 1. ظهور ادیان با سوء استفاده از میل به انسانها بوده است و گرنه واقعیتی برای عالم آخرت وجود ندارد. 2. دین موجب عقب ماندگی جامعه می شود و کشورهای غربی با گذر از دین و تکیه بر عقلانیت به پیشرفت رسیدند. : 1402.09.01 💻 لینک مشاهده فایل تصویری 👇👇👇 https://aparat.com/v/QEdNT https://youtu.be/3GZltKsFTPM 📡مرکز رسانه ای ولایت 🔰 @velayattv 🆔@mjafari_ir
گزارش 2.pdf
696.9K
🔸 مناظره در مورد مکتب تفکیک ( قسمت دوم) 💠 سالیانی قبل نشستی مناظره گونه با حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار داشتیم در مورد " نسبت عقل و دین از دیدگاه میرزا مهدی اصفهانی"، پایه گذار مکتب تفکیک و مدرسه معارفی خراسان که قسمت اول آن قبلا تقدیم شده بود اینجا و اینک فایل قسمت دوم 👆👆به همراه صوت جلسه 👇👇برای علاقمندان بارگذاری می شود . 🆔@mjafari_ir
mp3-1.mp3
18.87M
🔸 مناظره در مورد نسبت عقل و دین از منظر میرزا مهدی اصفهانی پایه گذار مکتب تفکیک ( بخش اول) 💠حجت الاسلام دکتر محمد جعفری و حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار 🔸 دبیر جلسه : حجت الاسلام دکتر مرتضی خوش صحبت 🆔@mjafari_ir
mp3-2.mp3
10.67M
🔸 مناظره در مورد نسبت عقل و دین از منظر میرزا مهدی اصفهانی پایه گذار مکتب تفکیک ( بخش دوم ) 💠 حجت الاسلام دکتر محمد جعفری و حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار 🔸 دبیر جلسه : حجت الاسلام دکتر مرتضی خوش صحبت 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نکته‌ای که رهبر انقلاب خطاب به بهداد سلیمی گفتند چه بود؟ توصیه به فرزندآوری👌 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 رابطه دستاوردهای فیزیکی جدید و بحث اثبات خداوند از نگاه «جرالد شودر»؛ فیزیک دان برجسته دانشگاه MIT 🆔@mjafari_ir