eitaa logo
ديانت و عقلانيت
2.7هزار دنبال‌کننده
535 عکس
540 ویدیو
63 فایل
کانال رسمی حجت الاسلام دکتر محمد جعفري؛ دانشيار و مدیر گروه کلام موسسه امام خميني ره ویراستی : https://virasty.com/MJafari_ir تلگرام : https://t.me/mjafari_ir توییتر: https://twitter.com/mjafari125 آپارات: http://www.aparat.com/religion_rationality
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ محمد جعفری 💠 روشنفکران دینی و «عقلانیت حقوق اجتماعی » 🔸 آقاى مجتهد شبسترى معتقد است که مفسِر متن ديني (‌مثل قرآن) بايدحجابِ شكلهاى مربوط به عصر گذشته را از چهره كتاب خداوند بزدايد تا بتواند پيامِ جاودانه دين را كشف كند. وى تاكيد مى‏كند كه شكلهاى ديندارى، ممكن است تفاوت پيدا كند ولى باطن ِديندارى كه همان تعلق به حقيقت متعالى است، هيچ گاه تغيير نمى‏كند. او از اين تعلقِ خاطر به حقيقت متعالى در برخى مواضع به «سلوك توحيدى» تعبير مى‏كندكه با هرگونه حيات اجتماعى و سياسى مى‏تواند خود را وفق دهد و لذا حداكثرتغييرات حقوقى و قانونى در جهت تأمين حقوق همه انسان‏ها، در جامعه اسلامی، قابل تصويب و اجراست . از نظر وى اعلاميه حقوق بشرِ موجود كاملا درراستاى سلوك توحيدى قرار مى‏گيرد. و بر اين اساس حكم قصاص و برترى مسلمانان بر غيرمسلمانان و نابرابرى حقوق زن و مرد را مقتضاى واقعيات اجتماعى و تاريخى عصرهاى گذشته دانسته و آنها را در زمان حاضر به دليل منافات با مفاد حقوق بشر، مشروع نمى‏بيند. 🔸بدیهی است که این رویکرد نه تنها با فقه اجتماعی اسلام و به تعبیر اصطلاحی فقهِ معاملات در ستیز است بلکه عملا دامنة آن به فقه عبادی هم کشیده شده و جایی برای تشّرع و رعایت آداب و مناسک دینی با حدود و ثغور تعیین شده شرعی آن نیز باقی نمی گذارد. آن چه در این رویکرد، محور و اصل است، تفکر مدرن است و بس. بر این اساس این اعلامیه حقوق بشر جهانی است که باید ملاک داوری و قضاوت درباره حقوق اسلامی قرارگیرد و هر چه که با آن اعلامیه ناسازگار افتد، غیر عقلانی است. در این جا در صدد نیستیم که در مورد مبانی عقلانی فقه اجتماعی اسلام سخن بگوییم. صرفا در این مجال، در مورد این ادعایِ پیش گفته یعنی عقلانیتِ اعلامیه حقوق بشر و غیر عقلانی بودن حقوق اسلامی، به چند نکته تامل برانگیز اکتفا می کنم: 1. آیا واقعا حقوق بشر غربی، آخرین نسخه عقلانی بشر در مورد مباحث حقوقی است ؟ اگر این گونه است چرا با خود این اعلامیه هم در بدو تصویب و هم در اجرا، مخالفتهای جدی صورت گرفته است؟ چطور در خود غرب، اندیشمندانی چند مانند مک اینتایر، اساسا این اعلامیه را نه یک ایدة مبتنی بر مبانی فلسفی قوی، بلکه یک گزینه و تنها یک برداشت از حقوق انسان می دانند؟ آقای مجتهد شبستری خود در جايى مى‏نويسد كه حقوق اسلامى، عُقلايى است در عرض ديگر حقوق جهانى است. 2. آیا صرفا عدالت را باید در برابریِ کمّی حقوق انسانها دید یا این که با توجه به ظرفیتها و مسوؤلیتهای متفاوت انسانها در جامعه، می توان از تفاوت حقوق انسانها سخن گفت و آن را عین عدالت دانست؟ تفاوت حقوق زن در برخی عرصه ها مانند دیه، ارث و برخی مسائل دیگر، دقیقا ازهمین تئوری، تبعیت می کند. نمی توان بار سنگینتری را به لحاظ مالی بر دوش مرد گذاشت و در عین حال، خسارت از بین رفتن جان او را برای خانواده وجامعه ، دقیقا برابر با زن دانست؟! تفکر مدرن دیه را قیمت جان انسان می داند و لذا تفاوت دیه زن با مرد را به معنای نیمه انسان تلقی کردن زن در اسلام دانسته و آن را تبعیض تلقی می کند! حال سوال این جاست که آیا واقعا دیه، قیمت جان انسانی است؟ از نظر تفکر اسلامی به هیچ وجه این گونه نیست بلکه دیه، خسارت ازدست رفتن جان یک شخص و جبران آن به نفع افرادی است که ازفقدان آن شخص ، دچار آسیب شد ه اند . 3. در مورد ارث هم قصه از همین قراراست که عقل خود بنیادِ بریده از وحی و گستره مصالح و مفاسد مرتبط با انسان، تفاوت دیه زن و مرد را تبعیض آمیز و ناعادلانه می داند. این عقلانیت خود خوانده، گویا خود را به همه شئونِ حیات انسانی واقف می داند که این چنین با قاطعیت، رأی صادر می کند. شاید توجه دادن برخی نکات به این عقلانیت افراطی، او را متوجه نقص فکری اش بنماید؛ البته در صورتی که گرفتار لجاجت و تعصب نشده باشد. باری، در این جا فقط به یک نکته از هزاران توجه می دهم. اسلام، مسوؤلیت مالی و اقتصادی زندگی را به دوش مرد گذاشته و او را متعهد به نفقه و کفایت امور معیشتی همسرش می نماید. حال با این توصیف، آیا کاملا منطقی و عقلانی نیست که وقتی ارثی به دست این مرد می رسد، نسبت به ارثی که زن می رسد، بیشتر باشد ؟ این چند مورد تنها مشت نمونه خروار بود تا نشان داده شود ادعای عقلانی بودن اندیشه های مدرن و غیرعقلانی بودن اندیشه دینی از چه وزنی برخوردار است و تا چه حد عقلانیت خودبنیاد، در برابر چند سوال جزئی، رنگ می بازد و توان دفاع از کیان خود را از دست می دهد. 🆔@mjafari_ir
معنا و تجلی عدل الهی در مورد انسان.mp3
44.52M
👥 | ظرفیتهای انسانی و عدل الهی 1.تبیین معنای عدالت و تطبیق آن 2. استحقاق بندگان در پیشگاه خداوند. 3. استحاله هم‌طرازی رتبه اشخاص در قیامت 4.تقابل نگاه کلامی و فلسفی در این مسئله 👤 ارائه: استاد 👤 ناقد: استاد 👤 ناقد: استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات 🆔@mjafari_ir
کمیسیون همایش معنویتهای نوظهور و معنویت اسلامی
کمیسیون‌ چهارم کارکردها و راهکارهای معنوی.mp3
25.08M
دومین همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی ✅ کمیسیون‌ چهارم: کارکردها و راهکارهای معنوی 📋 هیئت رئیسه: ▪️هادی وکیلی ▪️حمید نگارش ▪️محمد جعفری / دانشیار موسسه امام خمینی ▪️مهدیه السادات مستقیمی ▪️وحید سهرابی‌فر 🗒 عناوین مقالات: ✍️ محمدرضا صمدی فروشانی (بررسی تطبیقی «حسن ظن و یقین به استجابت خداونـد» و «اطمینـان از پاسـخگوئی کائنـات در قانون جذب» و تأثیر آن بر سلامت معنوی) ✍️احمدرضا کفراشی ( دانشجوی دکترای موسسه امام خمینی)|محمد جعفری چیستي رنج و راه درمان آن در معنویت دیني و معنویت غیر دیني؛ «با تأ کیـد بـر عرفـان بودیسـم و پروژه معنویت و عقلانیت» ✍️یدالله حاجی‌زاده (مقایسه دستیابی به امنیت و آرامش در معنویتهای نوظهور و اندیشه امیرالمؤمنین علیه السلام) ✍️ خانم مریم چراغی (مختصات شناختی جدنها: فروکاهی «دین باوری به معنو یت بی دین» با تکنیک کنترل ذهن) ✍️ ولی‌الله عباسی | محمدمهدی‌عباسی (دین اسلام و رو یکرد جامع نگر به سلامت «با تأکید بر سلامت معنوی») ✍️ مرتضی فیضی‌زاده (تجربه معنوی در دیدگاه داوسن چرچ و مقایسه آن با تجربه معنوی در معنو یت اسلامی) 📆 زمان برگزاری: پنج شنبه 9 آذرماه 1402 🎧 از رادیو پژوهش پژوهش بشنوید http://dte.bz/lwQKg 📍مکان برگزاری: قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، سالن شهید سلیمانی 📁 مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی 🆔@meshkatnoor 🆔@mjafari_ir
🔖 تذکاری سیاسی _ تاریخی ... دشمنِ آمریکا بودن ممکن است که خطرناک باشد اما دوستِ آمریکا بودن،کُشنده است هنری‌کیسینجر 📖یادداشت‌های عَلَم جلد۶ صفحه۴۰۶ 🔻 ما را در ویراستی دنبال کنید 👇 https://virasty.com/MJafari_ir
24.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 معنویت دینی و معنویت 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد 🔺جلسه هشتم 🔸(1) 🆔@mjafari_ir
🚨اخبار موسسه 📢کارگاه علمی- پژوهشی "مساله شناسی تخصصی در کلام اسلامی" (ویژه طلاب سطح ۴، رشته کلام اسلامی) 🔹با حضور استاد ارجمند؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد جعفری ( هیئت علمی و دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)) 📆 پنج شنبه ۱۴۰۲/۹/۱۶ ⏰ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ 🏛مکان: بلوک ۴، طبقه دوم، اتاق ۲۰۶ 🔴 لینک شرکت در جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/zz9-z6s-gfx-yvm 🌺🏴 🌴 @masoumiyeh 🆔@mjafari_ir
8.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کلیپ تصویری | آخرین مصاحبه آنتونی فلو دانشمند مشهور آتئیست دانشگاه آکسفورد که دست از الحاد کشید و به طراحی هوشمندانه در جهان اعتراف نمود. ࿐ྀུ༅༅༅࿇࿇࿇༅༅༅࿐ྀུ 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻بی ارزشی دنیا و نابهنگامی مرگ ... 🔹چند روز پیش حکم اعدام یک زندانی( به دلیل قتل) صادر شده بود. خانواده‌ی این آقا برای ملاقات آخر از مریوان به طرف سنندج راه‌ افتادند که متاسفانه در جاده‌ی سنندج - مریوان به شدت تصادف و هر ۴ سرنشین ماشین در جا فوت کردند. 🔹زندانی با جنازه‌ی عزیزانش در زندان مرکزی سنندج دیدار کرده است. 🔸حالا خبر رسیده اون طرف که قرار بود اعدام بشه پای چوبه دار رضایت گرفت و قراره آزاد بشه حقیقتا دنیا همین قدر بی ارزش است و دل بستن به آن بی ارزشتر. مراقب باشیم که هر آن ممکن است فرصتها را از دست بدهیم و دیگر هیچ... 🆔@mjafari_ir
🔰پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می کند. 💠 نشست علمی: «پژوهش تبلیغ محور، ظرفیت ها و چالش ها» 🔹سخنرانان: 🎙حجت الاسلام والمسلمین جناب دکتر محمد جعفری (مدیرگروه پژوهشی کلام پژوهشگاه مطالعات اسلامی) 🎙سرکار خانم دکتر زهرا روح اللهی امیری (مدیرگروه پژوهشی تاریخ اسلام پژوهشگاه مطالعات اسلامی 🎙دبیر جلسه سرکار خانم زینب مشهودی (مدرس و پژوهشگر حوزه زن و خانواده) ⏰ سه شنبه ۲۱آذرماه، ساعت ۸-۱۰ 🏢 قم، سالاریه، بلوار بوعلی، جامعه الزهرا سلام الله علیها، سالن جلسات طبقه همکف پژوهشگاه مطالعات اسلامی 🖥 لینک شرکت در جلسه‌ی مجازی: Http://online.jz.ac.ir/pajoheshgah ┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅ 🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی 🆔@motaleat_eslami 🆔@mjafari_ir