eitaa logo
✍ یادداشت‌های محمدجواد اخوان 🇮🇷 ☫
392 دنبال‌کننده
521 عکس
43 ویدیو
12 فایل
تاملاتی در اندیشه، فرهنگ و سیاست . به قلم محمدجواد اخوان پژوهشگر انقلاب اسلامی و فعال رسانه . . .
مشاهده در ایتا
دانلود
‎دسترسی به صفحات روزنامه جوان ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3821 ‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دو‌شنبه | ١٣ شهریور ١۴٠٢ 📆 📥 دریافت تمام صفحات به صورت یکجا ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‎‌‏🌎 @NewsJavan
‏درسی که قرار است ‎ در دانشگاه تدریس کند "متون نظم ادبیات پایداری" است که دقیقا او از خبره‌های این حوزه است. حتی اگر دکتری و سابقه مدرسی در دانشگاه نداشت؛ صلاحیت خبرگی چنین تدریسی را دارد.
‎دسترسی به صفحات روزنامه جوان ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3822 ‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سه‌شنبه | ١۴ شهریور ١۴٠٢ 📆 📥 دریافت تمام صفحات به صورت یکجا ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‎‌‏🌎 @NewsJavan
مشکلتان با اربعین بر سر چیست؟ ✍ محمدجواد اخوان درحالی‌که میلیون‌ها نفر از دوستداران اهل‌بیت در ایران و سایر کشور‌ها یا خود را به خیل اقیانوس اربعین رساندند یا به غبطه جاماندن از این سفر، در شهر و دیار خود قدم در این راه نهادند، اما بودند معدودی از افرادی که در رسانه‌ها و فضای مجازی خواستند خلاف این رود خروشان شنا و در آن تشکیک کنند. مقصود، افراد بی‌دین و ضدانقلاب خارج‌نشین که با هرگونه رفتار دینی خصومت می‌ورزند نیست، که آنان تکلیفشان روشن است، مقصود برخی از به‌اصطلاح اصلاح‌­طلبان، روشنفکران و روزنامه‌نگاران داخلی است که از سر مقاصد سیاسی با مظاهر دینداری مردم عناد می‌ورزند. از آن مدرس بازنشسته دانشگاه که با کتاب نوشتن (آن هم بدون هرگونه رفرنس) در مدح پهلوی در فضای مجازی کاسبی می‌کند گرفته تا آن دیگر روزنامه‌نگاری که روزی سه سرمقاله (بی‌نام و بانام) برای روزنامه‌های اصلاح‌طلب می‌نویسد، امسال طبق روال سالیان گذشته شروع به مخالف‌خوانی با عشق و ارادت مردم به اهل‌بیت در ایام اربعین حسینی پرداخته و حرف‌های کلیشه‌ای سال‌های گذشته‌شان را تکرار کردند. امسال البته عمامه‌به‌سری هم پیدا می‌شود و علیه اربعین فتوا می‌دهد! سعی می‌کنند این حرکت عظیم مردمی را حکومتی یا فاقد سابقه تاریخی قلمداد کنند. البته این‌ها اثر چندانی در افکار عمومی ندارد و رشد همه‌ساله تمایل و همراهی مردم با اربعین نشان می‌دهد که بیهوده در هاون می‌کوبند. اما مشکل اینان با اربعین بر سر چیست؟ مشکل البته به اربعین هم ختم نمی‌شود، مهمانی کیلومتری «غدیر» را هم تخطئه می‌کنند و باتجربه‌تر‌ها یادشان هست که در دوره دوم‌خرداد با کلیدواژه «پروژه محرم» به مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) حمله می‌کردند. عادتشان این است که به هر آنچه حاکی از دینداری جامعه ایرانی باشد، حمله کنند و با طرح شبهات مختلف از شکوه آن بکاهند. ریشه این رفتار را باید در مشی سیاسی فرصت‌طلبانه آنان جست‌وجو کرد. اینان در شکاف‌های اجتماعی لانه گزیده‌اند و می‌کوشند با تحریک اختلافات و تفاوت‌ها جای خود را بازتر کنند. دکان دونبش این‌ها در بازار مکاره سیاست زمانی رونق می‌گیرد که جامعه را چندپاره نشان بدهند و حرفه خود را بندزن این قوری می‌دانند. کسب‌وکار سیاسی ایشان ایجاب می‌کند که با بی‌دین نمایی جامعه، حکومت را ناچار به تن دادن به سکولاریزاسیون نشان دهند و مدعی تعارض تمایل عمومی جامعه و اهداف انقلاب اسلامی باشند. جامعه دیندار کابوس این‌ها است و ۲۴ ساعته مدعی دین‌گریزی مردم و به‌ویژه جوانان هستند. بنابراین از هر رویدادی که واقعیت گرایش اکثریت جامعه ایرانی را – که خلاف میل اینان است- نمایان سازد بیزارند. مضحک‌تر آنکه حتی تسهیلگری مختصری را که دستگاه‌های اجرایی نسبت به برگزاری مراسم انجام می‌دهند نشان از افت دینداری جامعه می‌دانند که مثلاً حکومت با این حمایت‌های ناچیز بخواهد مردم را دیندار کند! بهترین تعبیر برای توصیف آنان این است که «به‌جای آنکه سیاستشان دینی باشد، دینشان سیاسی‌کاری است.» حتی ممکن است در زندگی شخصی خودشان به مناسک دینی ملتزم باشند، اما حیات و منافع سیاسی‌شان ایجاب می‌کند که جامعه را بی‌دین به تصویر بکشند! ذره‌بینی در دست می‌گیرند تا کوچک‌ترین آسیب فرهنگی اجتماعی را بزرگنمایی کنند و آن را نشانه‌ای از اینکه عموم مردم از این راه برگشته‌اند، بدانند. جملاتشان هم طبیعتاً برای رسانه‌های بیگانه تیترساز است. کسب‌وکار سیاسی ایشان در «بی‌دین‌نمایی» و «دین‌گریزپنداری» جامعه است. مرتباً در پی مصداق‌سازی برای این دروغ القایی خود هستند و در مقابل مظاهر گرایش عمومی جامعه به دین را که خلاف ادعای آنان را ثابت می‌کند، تخطئه می‌کنند. چنان خود را مشغول تردیدافکنی در مظاهر عمومی دینداری کرده‌اند که ناخودآگاه باقی ادعاهایشان نیز به دست خودشان رد می‌شود. گاف بزرگ اینان این است که حضور میلیونی مردم در یک مراسم دینی را «حکومتی» یا متأثر از «رسانه‌های حکومتی» قلمداد کردن، اتفاقاً تأیید اتکای حکومت به مردم و اقبال عمومی به رسانه‌های آن است. رفتار اینان یادآور سلوک امویان است که هنگامی‌که امیرالمؤمنین (ع) معاویه را به تبعیت و بیعت فراخواند، معاویه با گستاخی تمام به این مضمون مدعی شد که این مردم شام هستند که خلافت تو را نمی‌پذیرند و من هم طرف آنان هستم! این نوع بازی سیاسی، تازگی ندارد، اما کاش اینان به خود آیند و صف خود را از دشمنان اهل‌بیت (ع) در بیرون مرز‌ها که در حال حمله به مقدسات مردم هستند جدا کنند! کاش در کاسبی سیاسی‌شان یک خط قرمز هم برای مقدسات مردم قائل می­‌شدند و آن را تخطئه نمی‌کردند! 💠 @mjakhavan
‎دسترسی به صفحات روزنامه جوان ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3823 ‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه | ١٨ شهریور ١۴٠٢ 📆 📥 دریافت تمام صفحات به صورت یکجا ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‎‌‏🌎 @NewsJavan
‎دسترسی به صفحات روزنامه جوان ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3824 ‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یک‌شنبه | ١٩ شهریور ١۴٠٢ 📆 📥 دریافت تمام صفحات به صورت یکجا ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‎‌‏🌎 @NewsJavan
‎دسترسی به صفحات روزنامه جوان ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3825 ‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دو‌شنبه | ٢٠ شهریور ١۴٠٢ 📆 ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‎‌‏🌎 @NewsJavan
۳ سال پیش و در این فرسته صوتی ماجرای دالان پان‌تورانیستی زنگه‌زور را توضیح دادم و بار دیگر موضوع آن در رسانه‌ها مطرح شده است. مبانی تحلیل همچنان همان است و باید در مقابل این سناریو هوشیار بود.
رهبر معظم انقلاب: «اگر آن مصوباتی که در اوائل دهه‌ی ۸۰، که بنده آمدم بلوچستان، تصمیم‌گیری شد اگر دولتها آن مصوبات را عمل میکردند امروز چهره‌ی استان فرق میکرد. تنبلی شد، بی‌توجهی شد از طرف بعضی از دولتها ...» مروری بر مصوبات آن سفر تاریخی در اسفند 1381، ترک فعل دولت ها در محرومیت زدایی از سیستان و بلوچستان را به خوبی نشان می دهد: https://khl.ink/f/11767
‎دسترسی به صفحات روزنامه جوان ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3826 ‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سه‌شنبه | ٢١ شهریور ١۴٠٢ 📆 📥 دریافت تمامی صفحات به صورت یکجا ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‎‌‏🌎 @NewsJavan
‎دسترسی به صفحات روزنامه جوان ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3827 ‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چهار‌شنبه | ٢٢ شهریور ١۴٠٢ 📆 ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‎‌‏🌎 @NewsJavan
ماه فروماند از جمال محمد/ سرو نباشد به اعتدال محمد قدر فلک را کمال و منزلتی نیست/ در نظر قدر با کمال محمد وعدهٔ دیدار هر کسی به قیامت/ لیلهٔ اسری شب وصال محمد آدم و نوح و خلیل و موسی و عیسی/ آمده مجموع در ظلال محمد عرصهٔ گیتی مجال همت او نیست/ روز قیامت نگر مجال محمد وآنهمه پیرایه بسته جنت فردوس/ بو که قبولش کند بلال محمد همچو زمین خواهد آسمان که بیفتد/ تا بدهد بوسه بر نعال محمد شمس و قمر در زمین حشر نتابد/ نور نتابد مگر جمال محمد شاید اگر آفتاب و ماه نتابند/ پیش دو ابروی چون هلال محمد چشم مرا تا به خواب دید جمالش/ خواب نمی‌گیرد از خیال محمد سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی/ عشق محمد بس است و آل محمد @mjakhavan
‎دسترسی به صفحات روزنامه جوان ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3828 ‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یک‌شنبه | ٢۶ شهریور ١۴٠٢ 📆 📥 دریافت تمامی صفحات به صورت یکجا ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‎‌‏🌎 @NewsJavan
‏اول ‎ روز هجرت پیامبر اعظم(ص) به مدینه و در واقع سالروز برپایی حکومت اسلامی و بناگذاری ‎ نبوی در ‎ النبی بود. سزاوار است این روز را که مبدا تقویم تاریخ اسلام هم هست، روز ‎ بدانیم.
‎دسترسی به صفحات روزنامه جوان ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3829 ‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دو‌شنبه | ٢٧ شهریور ١۴٠٢ 📆 📥 دریافت تمامی صفحات به صورت یکجا ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‎‌‏🌎 @NewsJavan
حتی مردم آمریکا هم دیگر این کشور را قدرت برتر جهان نمی‌دانند بر اساس نظرسنجی موسسه پیو، از هر ۱۰ آمریکایی، تنها ۲ نفر عقیده دارند که آمریکا از سایر کشورهای جهان برتر است. متن کامل این گزارش خواندنی است: https://pewrsr.ch/3PgApml
دو روی سکه تحریم‌های رسانه‌ای ✍️ محمدجواد اخوان برای ما ایرانیان تحریم دیگر چیز تازه و ناشناخته‌ای نیست و عادت کرده‌ایم که دشمنان این مردم عصبانیت خود را از به سرانجام نرسیدن نیاتشان با تحریم نشان دهند. تحریم‌ها در طول این سال‌ها عمدتاً ماهیت اقتصادی داشته‌اند که در واقع می‌توان آن‌ها را عقوبت اقتصادی تسلیم نشدن دولت و ملت ایران در برابر سیاست‌های غرب دانست، اما در سال‌های اخیر سنخ جدیدی از تحریم‌ها هم مشاهده می‌شود که ماهیتی کاملاً متفاوت دارد. از جمله این تحریم‌های گونه جدید می‌توان به تحریم‌های رسانه‌های ایرانی و گاه برخی فعالان ایرانی رسانه اشاره کرد. تفاوت این تحریم‌ها با تحریم‌های اقتصادی در آن است که تحریم‌های اقتصادی برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی جامعه ایران وضع شده، اما تحریم‌های رسانه‌ای برای جلوگیری از تأثیرگذاری رسانه‌های مستقل بر افکار عمومی ایران و جهان است. در واقع همان‌طور که «جنگ اقتصادی» در ذیل «جنگ ترکیبی» کارکردی در مهندسی شناختی دارد، در قالب «جنگ رسانه» هم تضعیف رسانه‌های حریف پیگیری می‌شود. هدف آن است که رسانه‌ها و فعالان رسانه نتوانند صدای خود را به مردم برسانند و این بزرگ‌ترین مصداق «دیکتاتوری رسانه‌ای غرب» و روی اصلی «سکه تحریم رسانه‌ای» است. دیکتاتوری رسانه‌ای همچنین به دنبال جلوگیری از شنیده شدن صدای ملت ایران در غرب است که با تحریم رسانه‌های برون‌مرزی ایرانی این هدف را پیگیری می‌کند. در واقع غرب با تمام قدرت دست‌های خود را بر گوش افکار عمومی خود گذارده تا صدایی جز آنچه می‌پسندد، نشنوند و این‌ها همه در حالی است که ادعایشان در مورد «آزادی» گوش فلک را کر کرده است. این ناشکیبی و بی‌صبری امریکایی‌ها در برابر صدای انقلاب‌اسلامی البته چیز جدیدی نیست و به همان روز‌های ابتدایی پیروزی انقلاب بازمی‌گردد. چنانکه رهبر معظم انقلاب‌اسلامی نقل می‌کنند که «مرحوم حاج احمد‌آقا می‌گفت: به نظرم رسید یکی از پیام‌های امام را - به گمانم پیام حج بود - در یکی از روزنامه‌های امریکا چاپ کنیم. ایشان خیال می‌کرد امریکا جای آزادی است و می‌شود این پیام امام را آنجا ترجمه کرد و در روزنامه‌ای به چاپ رساند تا امریکایی‌ها بخوانند و بگویند «عجب! امامی که این‌قدر درباره‌اش می‌گویند، این حرف‌ها را می‌زند!» می‌گفت هرچه پول خرج کردیم، نشد. به نظرم گفت حاضر شدیم حدود صدهزار دلار خرج کنیم که این یک یا دو صفحه پیام در روزنامه‌ای از روزنامه‌های امریکا چاپ شود؛ اما نشد که نشد!» سکه تحریم رسانه‌های ایرانی البته روی دیگری دارد و آن‌هم بطلان تمام ادعا‌های غرب و مؤسسات و رسانه‌های آن مبنی بر ناکارآمدی رسانه‌های انقلاب اسلامی است. اگر واقعاً این‌گونه که شما ادعا می‌کنید این رسانه‌ها مخاطب چندانی نداشتند و دیده نمی‌شدند، پس دلیل این‌همه عصبانیت شما از چیست؟ اگر رسانه ملی و دیگر رسانه‌های انقلابی دامنه تأثیری ندارند، پس این تحریم‌های متعدد و روزافزون را چرا وضع می‌کنید؟ چرا از شنیده شدن صدای انقلاب‌اسلامی در عمق جوامع غربی واهمه دارید؟ چرا از گفتگو و همکاری خبرنگاران و روشنفکران مستقل اروپایی و امریکایی با رسانه‌های ایرانی خوف دارید؟ این تقلای نظام سلطه در سانسور تحریمی صدای مخالف، نقطه‌ضعف جدی رژیم‌های غربی در مدیریت افکار عمومی خود را نیز نشان می‌دهد. اگر بگوییم این تقلا‌های نافرجام غرب برای مهار رسانه‌های مستقل خود نشانه مهمی از «افول امریکا» است، گزافه نگفته‌ایم. اگر از جانب افکار عمومی خود آسوده‌خیال بودند، وقت خود را مصروف تضعیف رسانه‌های مستقل نمی‌کردند. به‌بیان‌دیگر تحریم‌های هرروزه غرب علیه رسانه‌های انقلابی نشان از جهت‌گیری درست و البته کارآمد این رسانه‌ها در مواجهه با جنگ ترکیبی دشمن دارد. اینجاست که باید به برادران و خواهرانمان در رسانه‌های انقلابی که اخیراً هدف تحریم‌های نظام سلطه قرار گرفتند و همه رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای که در طی سال‌های اخیر آماج جنگ تحریمی دشمن شده‌اند، خداقوت و دست‌مریزاد گفت. عصبانیت و خشم دشمن از عمل انقلابی شما نشان از جهت درست شما و مؤثر بودن اقداماتتان دارد. پس همت را مضاعف کنید و بیش از این فریاد دشمن را برآورید! و کلام آخر را باید از جانب همه فعالان رسانه‌ای جبهه انقلاب‌اسلامی به ساکنان کاخ‌سفید و متحدانشان گفت. زیباترین پاسخ به شمارا شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی (ره) گفت که نتوانستید آزادگی او را تحمل کنید و او را جفای تروریست‌های دست‌آموزتان به شهادت رساند. چه زیبا گفت او و این پاسخ جاودانه همه‌ما به شما خواهد بود که «به امریکا بگویید که از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر!» 💠 @mjakhavan
‎دسترسی به صفحات روزنامه جوان ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3830 ‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سه‌شنبه | ٢٨ شهریور ١۴٠٢ 📆 📥 دریافت تمامی صفحات به صورت یکجا ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‎‌‏🌎 @NewsJavan
‎دسترسی به صفحات روزنامه جوان ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3831 ‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چهار‌شنبه | ٢٩ شهریور ١۴٠٢ 📆 📥 دریافت تمامی صفحات به صورت یکجا ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‎‌‏🌎 @NewsJavan
‎دسترسی به صفحات روزنامه جوان ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3832 ‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پنج‌شنبه | ٣٠ شهریور ١۴٠٢ 📆 📥 دریافت تمامی صفحات به صورت یکجا ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‎‌‏🌎 @NewsJavan
در سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع)، هشتمین سالروز شهادت مظلومانه شهدای منا و به‌خصوص شهید حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدصادق اخوان را گرامی می‌داریم. به امید آن که حضرت بقیة‌الله‌الاعظم ارواحنافداه خود خونخواه این شهیدان مظلوم و تشنه‌لب باشد، ان‌شاءالله. @shahidemena
‎دسترسی به صفحات روزنامه جوان ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3833 ‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دو‌شنبه | ٣ شهریور ١۴٠٢ 📆 📥 دریافت تمامی صفحات به صورت یکجا ‌‎‌‏‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‌‎‌‏‌‎‌‏🌎 @NewsJavan
«جهاد» را پایانی نیست ✍️محمدجواد اخوان روز‌های نخستین سال نهم هجری بود که عده­‌ای از مسلمانان – مغرور از فتح مکه و پیروزی در حنین و به طمع اقتصادی- به فروش سلاح خود روی آوردند. تصور آنان این بود که با این پیروزی‌های بزرگی که نصیب اسلام و مسلمین شده، باب «جهاد» بسته‌شده و دیگر نیازی به ابزار‌های آن هم نیست. منقول است که اینجا پیامبر اعظم (ص) اصحاب را از چنین برداشت غلطی نهی کردند و فرمودند: «وَ اَلْجِهَادُ مَاضٍ مُنْذُ بَعَثَنِی اَللَّهُ إِلَی أَنْ یقَاتِلَ آخِرُ أُمَّتِی اَلدَّجَّالَ»؛ جهاد از زمان بعثت من تا زمانی که آخرین فرد امتم با دجال بجنگد، برقرار است. این حدیث نشان داد که جهاد را پایانی نیست و پایداری دین خدا به‌واسطه جهاد مسلمین تحقق می‌یابد. فقط پس از تشکیل دولت حق به دست حضرت ولی‌عصر (عج) است که این تکلیف الهی بلاموضوع می‌شود. البته روشن است که جهاد مستمر فقط به معنای جهاد دفاعی و مسلحانه نیست و مجاهدت به معنای عام آن در راه خدا از همه روش‌های ممکن و برای تحقق اهداف الهی در هر زمان و مکان موضوعیت دارد. این‌چنین است که در سیره ۲۵۰ ساله ائمه هدی، نیز چه آن زمانی که مانند دوره امام علی (ع) و امام حسین (ع) دست به شمشیر برده و در برابر دشمنان خدا ایستادند و چه مانند سایر امامان که با ابزار تبلیغ فرهنگی و علمی، دین خدا را یاری کردند، در همه حال «جهاد» جاری و ساری بوده است. نکته مهمی که اینجا باید به آن اشاره کرد که در آخرالزمان (از زمان بعثت خاتم‌الانبیا تا ظهور خاتم‌الاوصیا) شرایط عالم هیچ‌گاه عادی نیست و جبهه حق همواره باید خود را در مبارزه با باطل بداند و برای آن جهاد کند. گاه به مزاح یا جدی می‌پرسند چرا ما همواره در این «برهه حساس» هستیم و چرا این برهه پایان نمی‌یابد. پاسخ آن است که این برهه فراتر از انقلاب اسلامی است و اصولاً خصوصیت دوره پس از بعثت است و همه پیروان راستین رسول‌الله (ص) باید خود را در این برهه حساس بدانند. دوران پس از بعثت در واقع دوره جهادی مستمر میان اهل حق و اهل باطل در همه زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و دفاعی است که به فراخور شرایط تحقق می‌یابد و در کلیت آن به پیشروی یا پسرفت جبهه حق در عالم هستی می‌انجامد. ویژگی انقلاب اسلامی آن بود که این آوردگاه اساسی جلوه بیشتری یافت و برای اولین‌بار پس از غیبت کبری اهالی حق متشکل شدند و خود را در صفی واحد یافتند. به این دلیل بود که اهل باطل نیز اختلافات خود را کنار گذارده و در یک صف برای خاموش کردن چراغ حق به میدان آمدند. عرصه جنگ تحمیلی میدان بارز صف‌آرایی حق و باطل و دفاع مقدس در برابر زیاده‌خواهی شیاطین عالم بود. هنگامی‌که دفاع مقدس پایان یافت برخی معاصران امام (ره) همچون برخی اصحاب پیامبر تصور کردند جهاد نیز پایان یافته از تعطیلی بسیج سخن به میان آوردند، اما حضرت اما (ره) با ضمیر روشن خویش، نصیحت کرد که «بزرگ‌ترین ساده‌اندیشی این است که تصور کنیم جهانخواران‏ از ما و اسلام عزیز دست برداشته‌اند؛ لحظه‌ای نباید از کید دشمنان غافل بمانیم.» امام در مقابل وسوسه‌هایی که مطرح می‌شد، با قاطعیت تصریح کرد: «بسیج باید مثل گذشته و باقدرت و اطمینان خاطر به کار خود ادامه دهد.» و خطاب به بسیجیان فرمود: «شما باید بدانید که کارتان به پایان نرسیده است، انقلاب‌اسلامی در جهان نیازمند فداکاری‌های شماست.» به‌این‌ترتیب جهاد پس از دفاع مقدس نه‌تن‌ها پایان نیافت، بلکه در ساحاتی به‌مراتب گسترده‌تر از عرصه دفاعی و امنیتی توسعه یافت. پس از پایان جنگ تحمیلی، عرصه‌های مهمی از جنس فرهنگی، اقتصادی و بین‌المللی گشوده شد که نیازمند مجاهدت همه‌جانبه بود. در سال‌های اخیر جدیدترین نسل تهاجم دشمن از جنس «جنگ ترکیبی» است که در واقع کشاندن جنگ به همه عرصه‌ها، زمان‌ها و مکان‌ها است. حریف در میدان‌های مختلف به انقلاب‌اسلامی هجوم آورده که جهاد مواجهه با این تهاجم نیز باید از سنخ ترکیبی باشد. اکنون مجموعه‌ای از جهاد تبیین (به دست اهل رسانه و فرهنگ)، جهاد علمی (به دست نخبگان و فناوران)، مقاومت اقتصادی (به دست مدیران اجرایی و فعالان اقتصادی)، عمق‌بخشی برون‌مرزی به مقاومت و ارتقای بازدارندگی دفاعی و امنیتی، چارچوب کلی جهاد ترکیبی در برابر تهاجم همه‌جانبه نظام سلطه را مشخص می‌کند. بهره‌گیری از الگو‌های موفق و کارآمد دوره «دفاع مقدس» و به‌ویژه به میدان آمدن عموم مردم و جوانان می‌تواند هم این الگوی جهاد ترکیبی را به نتیجه دلخواه برساند و هم ملت و نظام را از رهاورد‌های آن بهره‌مند سازد. 💠 @mjakhavan
ای پادشـــــــــه خوبان داد از غــــــم تنــــــــــهایی دل بی تو به جان آمد وقت است که بازآیی