دسترسی به صفحات روزنامه جوان
🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3889
پنجشنبه | ٩ آذر ١۴٠٢ 📆
📥 دریافت تمامی صفحات به صورت یکجا
🌎 @NewsJavan
دسترسی به صفحات روزنامه جوان
🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3890
شنبه | ١١ آذر ١۴٠٢ 📆
📥 دریافت تمامی صفحات به صورت یکجا
🌎 @NewsJavan
امریکازدایی در امتداد انتقام سخت
#سرمقاله #روزنامه_جوان
✍محمدجواد اخوان
رهبر معظم انقلاباسلامی پس از شهادت سردار سلیمانی انتقام اصلی از امریکاییها را «پایان دادن به حضور فسادبرانگیز امریکا در این منطقه» اعلام کردند و سیلی سختتر را «غلبه نرمافزاری بر هیمنه پوچ استکبار» دانستند. تحولات چهار سال گذشته را میتوان اجرای گامبهگام این روند راهبردی دانست. عملیات طوفان الاقصی معادله قدرت در سرزمینهای اشغالی را تغییر داد و ضعفهای بنیادین رژیمصهیونیستی را آشکار کرد. مقاومت در عراق، لبنان و یمن به همافزایی با مقاومت فلسطین روی آورده و منافع امریکا و اسرائیل را به خطر انداخته است.
توسعه روزافزون پیمانهای غیرغربی از قبیل «بریکس» و «شانگهای» و کنش مستقل و خارج از اراده غرب قدرتهای نوظهوری، چون روسیه و چین قرائنی است که ترتیبات جدید بینالمللی را آشکار میسازد. طبیعی است که این تحولات در پیش چشم همه دنیا در حال وقوع است و حتی متحدان سنتی امریکا نیز کمکم با واقعیت مواجه میشوند. کاهش قدرت مداخله امریکا در منطقه خصوصاً در میان متحدان سنتی خودش، شکست پروژه «تطبیع» (عادیسازی روابط با رژیمصهیونیستی) و شکوفایی روزافزون مقاومت همه و همه نشان میدهد که خون پاک شهید سلیمانی در حال ثمر دادن است. اینک نرمافزار شکلدهی به ترتیبات منطقهای و حتی بینالمللی در حال تغییر است و منطقه غرب آسیا در گذار به «امریکازدایی» است.
صهیونیستها امیدوار بودند با افزایش تنش میان برخی کشورهای عربی با جمهوری اسلامی ایران، هم فشار بر محور مقاومت افزایش یابد و هم روند تطبیع شتاب پذیرد. بر این اساس بود که در زمان ترامپ طرح موسوم به صلح ابراهیم طرحریزی شد و هدف آن ایجاد ائتلافی عربی- عبری- غربی علیه مقاومت بود.
اینک، اما هم صلح به اصطلاح ابراهیم شکست خورده، هم مرزهای ساختگی ۱۹۴۸ ناامن شده، هم شکافهای درونی جامعه صهیونیستی تشدید شده و هم روند تطبیع متوقف، بلکه متزلزل، شده و تنشهای در داخل جهان اسلام کاهش یافته است. طبیعی است که صهیونیستها خود را بازنده تحولات منطقهای ببینند، اما آنچه نگرانی بیشتر صهیونیستها را سبب شده، پیامد اصلی این روند است که آن افزایش تمرکز راهبردی محور مقاومت بر موضوع فلسطین است.
در واقع، با کاهش تنش در جهان اسلام اضلاع گوناگون جبهه مقاومت در وضعیت جدید فراغ بال بیشتر یافتند تا بر هدف دیرین خود یعنی ازاله رژیم اشغالگر از فلسطین متمرکز شوند و مهمترین راهبرد این هدف حمایت تمامعیار از مقاومت فلسطینی است. کاهش تنش در منطقه عربی، فرصتهای بینظیری از نظر عملیاتی و حتی تسلیحاتی برای محور مقاومت ایجاد کرد تا حمایت از فلسطینیان چه در غزه، چه در کرانه باختری و چه در داخل سرزمینهای ۱۹۴۸ افزایش یابد. در نتیجه اینک محور مقاومت در منطقه نقشی تعیین کننده و سرنوشتساز پیدا کرده و اراده خود را بر طرف مقابل تحمیل میکند. اکنون تضعیف قدرت امریکا و رژیمصهیونیستی مشهود است و این واقعیت از چشم خود صهیونیستها نیز دور نمانده، چنانکه روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل هم با تلخی اذعان کرد که «ایران در حال ساخت یک خاورمیانه جدید است».
حتی پیش از عملیات اعجابانگیز طوفان الاقصی نیز ترتیبات جدید منطقه بر تحلیلگران بینالمللی روشن شده بود، چنانکه نشریه امریکایی فارنافرز در سالگرد اغتشاشات سال گذشته، بهصراحت به شکست سیاستهای امریکا در قبال جمهوری اسلامی اعتراف کرد و نوشت: «امروز، حال و هوای جمهوری اسلامی در مقایسه با یک سال پیش، پیروزمندانه است. جمهوری اسلامی تحت رهبری [آیتالله]خامنهای از تحریمها و اعتراضات داخلی بهسلامت عبور کرده. این کشور با کمک متحدان قدرتمند خود، اقتصاد خود را تثبیت و شروع به تکمیل نیروهای دفاعیاش کرده است.... پس [آیتالله]خامنهای کاری را انجام داده است که [امام]خمینی نتوانست انجام دهد. او بقای انقلاب را در برابر دشمن اصلی آن، ایالاتمتحده تضمین خواهد کرد. او خاورمیانه را به منطقهای تبدیل خواهد کرد که ایران پس از ۴۴ سال تلاش، قدرت مسلط است».
آن روز که سران کاخ سفید با ترور شهید قدس حاج قاسم سلیمانی، به خیال خود میخواستند منطقه را قبضه کنند، باید فکر چنین روزهایی را نیز میکردند. افسوس که آنها سنتهای الهی را نمیشناسند و از کلام گهربار امیرمؤمنان على علیهالسلام در عهدنامه مشهور خود به مالک اشتر بیخبرند که میفرماید: «وَلَیْسَ شَیْءٌ أَدْعَى إِلَى تَغْیِیرِ نِعْمَه اللَّهِ وَتَعْجِیلِ نِقْمَتِهِ مِنْ إِقَامَهٍ عَلَى ظُلْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ دَعْوَهَ الْمُضْطَهَدِینَ وَهُوَ لِلظَّالِمِینَ بِالْمِرْصَادِ؛ (بدان) هیچ چیز در تغییر نعمتهاى خداوند و تعجیل انتقام و کیفر او از اصرار بر ظلم و ستم سریعتر نیست، زیرا خداوند دعاى مظلومان را مىشنود و در کمین ستمکاران است».
💠 @mjakhavan
دسترسی به صفحات روزنامه جوان
🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3891
یکشنبه | ١٢ آذر ١۴٠٢ 📆
📥 دریافت تمامی صفحات به صورت یکجا
🌎 @NewsJavan
دسترسی به صفحات روزنامه جوان
🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3893
سهشنبه | ١۴ آذر ١۴٠٢ 📆
📥 دریافت تمامی صفحات به صورت یکجا
🌎 @NewsJavan
دسترسی به صفحات روزنامه جوان
🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3894
چهارشنبه | ١۵ آذر ١۴٠٢ 📆
📥 دریافت تمامی صفحات به صورت یکجا
🌎 @NewsJavan
دسترسی به صفحات روزنامه جوان
🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3895
پنجشنبه | ١۶ آذر ١۴٠٢ 📆
📥 دریافت تمامی صفحات به صورت یکجا
🌎 @NewsJavan
دسترسی به صفحات روزنامه جوان
🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3896
شنبه | ١٨ آذر ١۴٠٢ 📆
📥 دریافت تمامی صفحات به صورت یکجا
🌎 @NewsJavan
دسترسی به صفحات روزنامه جوان
🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3897
یکشنبه | ١٩ آذر ١۴٠٢ 📆
📥 دریافت تمامی صفحات به صورت یکجا
🌎 @NewsJavan
دسترسی به صفحات روزنامه جوان
🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3898
دوشنبه | ٢٠ آذر ١۴٠٢ 📆
📥 دریافت تمامی صفحات به صورت یکجا
🌎 @NewsJavan
رقابتمندی و وسعت دایره احراز
✍ محمدجواد اخوان
#سرمقاله #روزنامه_جوان
قسمت۱از۲
رهبر معظم انقلاباسلامی در دیدار ابتدای سال ۱۴۰۲ با مسئولان نظام تعیین راهبردهای انتخاباتی در چهار مقوله را وظیفه نهادهای ذیربط دانستند که یکی از این چهار مقوله، «مشارکت» بود. اخیراً نیز در دیدار با اعضای شورای نگهبان تصریح کردند که «همه وظیفه دارند زمینه برگزاری انتخاباتی پرشور را در اسفندماه امسال فراهم کنند». در خصوص چرایی اهمیت مشارکت در انتخابات به صورت عام و انتخابات پیش رو بهصورت خاص نیاز به توضیح زیادی نیست و در این باب بهاندازه کافی سخن گفته شده است. دستور صریح رهبر معظم انقلاب چه در ابتدای سال و چه در هفتههای اخیر و بعد از اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان در هیئتهای اجرایی روشن است و جای شبههای باقی نمیگذارد.
هرچند متغیر مشارکت در انتخابات وابسته به مجموعی از متغیرهای عمومی سیاسی و اجتماعی است، اما در درجه نخست رضایتمندی عمومی و در درجه دوم رقابتمندی نسبی میتواند از مهمترین متغیرهای تعیینکننده بر مشارکت در انتخابات قلمداد شود. البته رقابتمندی لزوماً بهمعنای حزبی یا سیاسی آن نیست، بلکه بسته به نوع حوزههای انتخابیه و وضعیت اجتماعی و سیاسی آنها رقابتمندی قابل تعریف و تبیین است. پیمایشهای اجتماعی نشان میدهد موضوع رضایتمندی عمومی عمدتاً متصل به عملکرد دستگاههای خدمترسان و تغییر معاش جامعه است، اما رقابتمندی ناظر به تحرکات فعالان و جریانهای سیاسی و اجتماعی و نیز بسترهای فراهم شده از سوی نهادهای حاکمیتی برای بالفعل شدن زمینههای لازم اجتماعی در این زمینه است.
اکنون هیئتهای اجرایی بررسیهای اولیه خود را انجام داده و نظر نهایی خود را درباره صلاحیت نامزدها اعلام کردهاند و تصمیمگیری در این مرحله با هیئتهای نظارت و نهایتاً شورای نگهبان است. طبیعی است که شورای نگهبان بر اساس وظایف قانونی خود با معیارهای مصرح در قانون به روال سابق به «احراز صلاحیت» نامزدها میپردازد. اما سؤال مهمی که اینجا مطرح است آن است آیا «احراز» مفهومی ایستا و صرفاً متوقف بر ویژگیهای فرد داوطلب است یا مفهومی پویا و متأثر از شرایط فرد و جمیع نامزدها و شرایط انتخابات؟
اگر احراز را ایستا بدانیم صلاحیت یک فرد تنها با چارچوبهایی بدون انعطاف سنجیده میشود و چهبسا به دلیل معصوم نبودن بشر، هیچکس را لایق پذیرش هیچ مسئولیتی ندانیم! اما احراز پویا در بستر جمعبندی کلی از وضعیت کرسی مورد رقابت، شرایط عمومی انتخابات و سایر نامزدها معنا مییابد. چراکه اساساً انتخابات، پدیداری نسبیتی است و در قیاس چند نفر است که فردی گزینش میشود. اصل آن است که نامزدهای نهایی واجد حداقلی از صلاحیتها باشند که این نصاب حداقلی را نباید تا حدی بالا در نظر گرفت که رقابتمندی در انتخابات ناممکن شود.
ممکن است اینجا گفته شود وظیفه شورای نگهبان صرفاً احراز صلاحیت افراد است و این شورا مسئولیتی در مورد مشارکت در انتخابات ندارد! این تلقی مغایر با سیاستهای کلی انتخابات جمهوری اسلامی ایران است که از سوی رهبر معظم انقلاباسلامی ابلاغ شده است. بر اساس بند ۱۱ این سیاستها «جلب مشارکت حداکثری» از جمله اهداف نظارت شورای نگهبان بر انتخابات تعیین شده و ازاینرو این شورا باید این هدف غایی را نیز در روند نظارتی خود از جمله بر موضوع احراز صلاحیتها مدنظر قرار دهد.
از طرفی میدانیم که احراز صلاحیت نامزدها در انتخاباتی، چون مجلس با ریاست جمهوری تفاوت جدی دارد، چنانکه مسئولیتی که بر عهده رئیسجمهور است با مسئولیت تکتک نمایندگان مجلس متفاوت است. ازاینرو روشن است که بخشی از معیارها و سختگیریهایی که در احراز صلاحیتها برای انتخابات ریاست جمهوری موضوعیت دارد، در انتخابات مجلس کم اثر و یا گاه بلااثر است. رهبر معظم انقلاباسلامی در سال ۱۳۸۲ در دیدار اعضای شورای نگهبان توصیههایی در این زمینه دارند که بازخوانی آنها مفید است.
ادامه دارد ...
💠 @mjakhavan
رقابتمندی و وسعت دایره احراز
✍ محمدجواد اخوان
#سرمقاله #روزنامه_جوان
قسمت۲از۲
ایشان به وزارت کشور و شورای نگهبان توصیه میکنند «آقایان احراز را حتمی بگیرید؛ اما دایره محرز را خیلی تنگ نگیرید؛ یعنی صلاحیتی که برای مجلس هست، مشخص شود که چگونه صلاحیتی است. واقعاً ببینیم آن مقدار صلاحیتی که برای مجلس در زمینه التزام به قانون اساسی و التزام به دین مبین اسلام و بقیه شرایط وجود دارد، چه اندازه التزامی است. میشود این را یک امرِ مقول به تشکیک دانست که شدت و ضعف دارد. آن التزام شدید کذایی که با اندک چیزی که دیده شود مخدوش میگردد، معلوم نیست که برای نماینده مجلس لازم باشد؛ آن مثلاً فرض بفرمایید برای رهبری یا برای برخی از مقامات عالیرتبه دیگر لازم است. برای مجلس حدی از این خصوصیات و شرایط لازم است که ما اسمش را صلاحیتها میگذاریم. آن حد را باید درست تشخیص داد و آن را احراز کرد».
در ادامه همین دیدار ایشان بهطور خاص در خصوص بررسی صلاحیت افراد بر اساس اظهاراتشان نکتهای قابلتأمل را بیان میکنند: «گاهی مثلاً فرض بفرمایید یک نفر در فضایی قرار میگیرد که هیجانی میشود و حرفی میزند که ممکن است حرف خوب و درستی نباشد؛ اما حاکی از عدم التزام آن شخص به دین یا به جمهوری اسلامی نیست. فرض کنید جوانی است که در محیطی هیجانی قرار گرفته و چند نفر مطلبی گفتهاند و او هم حرفی زده، یا در جلسهای که دو، سه یا پنج نفر از دوستان راجع به کشور و اسلام صحبت میکنند، جملهای گفته که این جمله ممکن است در صحبتی دوستانه قابل قبول باشد - هرچند که انتقادآمیز بوده؛ یا انتقاد از رهبری یا از برخی از مبانی نظام -، اما نمیتوان این جمله و حرف را که به گوش ما رسیده، حاکی بدانیم از اینکه این شخص از صلاحیت ساقط شده است».
از بیان معظم له روشن است که اظهارات هیجانی افراد که بعضاً ناشی از تأثیرپذیری از محیط پیرامونی و یا ناآگاهی نسبت به ابعاد گوناگون یک مسئله است بهتنهایی نمیتواند ملاک و مناطی برای احراز یا عدم احراز صلاحیت یک فرد تلقی شود و از آن گذشته نصاب حداقلی صلاحیتهای لازم برای احراز سمت نمایندگی مجلس متفاوت از سمتهایی، چون ریاست جمهوری یا عضویت مجلس خبرگان رهبری است. با این تفاسیر میتوان انتظار داشت اولاً اعضای محترم شورای نگهبان بر اساس بند ۱۱ سیاستهای کلی انتخابات، مسئله جلب مشارکت حداکثری را در حین بررسیهای خود مدنظر قرار دهند و ثانیاً بر مبنای توصیههای رهبر معظم انقلاباسلامی دایره «محرزین» را وسیعتر در نظر گرفته تا رقابتمندی انتخابات هرچه بیشتر ارتقا یابد.
💠 @mjakhavan
دسترسی به صفحات روزنامه جوان
🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3899
سهشنبه | ٢١ آذر ١۴٠٢ 📆
📥 دریافت تمامی صفحات به صورت یکجا
🌎 @NewsJavan
دسترسی به صفحات روزنامه جوان
🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3900
چهارشنبه | ٢٢ آذر ١۴٠٢ 📆
📥 دریافت تمامی صفحات به صورت یکجا
🌎 @NewsJavan
دسترسی به صفحات روزنامه جوان
🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3901
پنجشنبه | ٢٣ آذر ١۴٠٢ 📆
📥 دریافت تمامی صفحات به صورت یکجا
🌎 @NewsJavan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 جامعهی فاطمی
📝رهبر انقلاب: به توفیق الهی، به فضل الهی بعد از انقلاب، نام مبارک فاطمهی زهرا نسبت به قبل از انقلاب -که ما یادمان هست- نمیشود گفت ده برابر، شاید دهها برابر، صد برابر تکرار میشود و برده میشود؛ یعنی جامعه، جامعهی فاطمی است.
👈باید فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) اسوه باشد، الگو باشد در همهی جهات، از جمله در حرکت بزرگ اجتماعی و انقلابی و مبارزاتی ما.
💻 @mjakhavan
علیرغم تلاشهای ۴۰ ساله بچههای #تفحص، هنوز بیش از ۱۳ هزار شهید مفقودالاثر داریم و این یعنی ۱۳هزار پدرومادر و برادر و خواهر منتظر پیکر عزیزانشان هستند.
حتی اگر ۱۰ هزار #شهید_گمنام دفن شده را هم در نظر بگیریم باز حدود ۳ هزار پیکر باید تفحص شوند.
همچنان تفحص باید ادامه یابد...
پاسخ به شبهه تقویمی شهادت حضرت زهرا (س)
قسمت۱از۲
#سرمقاله #روزنامه_جوان
✍ محمدجواد اخوان
در سالهای اخیر در ایام فاطمیه، تصاویری از یک تقویم مربوط به سالها پیش در فضای مجازی بازنشر میشود که در آن عبارت «وفات» حضرت زهرا (س) به چشم میخورد. ظاهراً قصد بازنشرکنندگان این تصویر تقویم سال ۱۳۷۲ آن است که ثابت کنند در گذشته همه به وفات حضرت زهرا (س) اعتقاد داشتهاند و در سالهای اخیر موضوع «شهادت» ایشان مطرح شده است. البته در ورای این شبهه شیطنتی دیگر هم هست که در جای خود به آن خواهیم پرداخت.
اما آیا واقعاً شهادت حضرت زهرا سابقهای در تاریخ ندارد و ساخته سالهای اخیر است؟ مراجعه مختصری به کتابهای تاریخی مختلف تشیع و تسنن خلاف این ادعا را ثابت میکند. در بسیاری از کتابهای اهلسنت مستنداتی به چشم میخورد که حاکی از وجود اعتقاد به شهادت و نه مرگ طبیعی حضرت (س) است.
بهعنوان نمونه ابراهیم بن محمد جوینی (۶۴۴- ۷۳۰) عالم اهلسنت پیرو شافعی در کتاب «فَرائدُ السِّمْطَین» از پیامبر اکرم (ص) نقل میکند که فرمود: «.. فتکون اوّل من یلحقنی من اهلبیتی فتقدم علی محزونه مکروبه مغمومه مقتوله. (فاطمه) اولین کسی از اهلبیتم است که به من ملحق میگردد، پس بر من وارد میشود، محزون، مکروب، مغموم، مقتول...» وجود کلمه «مقتول» در این روایت بهروشنی نشانگر شهادت و غیرطبیعی بودن درگذشت حضرت است.
ابنابیشیبه در کتاب «المصنف»، ابنقتیبه دینوری در کتاب «الامامهوالسیاسه» و بسیاری از مورخان معروف اهلسنت در کتابهای خود ماجرای حمله به خانه حضرت را که به شهادت محسن فرزند آن حضرت نیز منجر شد با ذکر جزئیات تلخ آن نقل کردهاند. محدثان و مورخان شیعه نیز در طول ۱۴ قرن گذشته در هزاران کتاب روایی و تاریخی خود مصائب و رنجهایی را که بر حضرت صدیقه کبری (س) در روزهای تلخ پس از رحلت پیامبر (ص) رفته با جزئیات ذکر کردهاند. در واقع شهادت حضرت زهرا امری است که در طول قرنهای متمادی برای محبان اهلبیت (ع) ثابت شده است.
پس ماجرای درج کلمه «وفات» در تقویمها چیست؟ واقعیت آن است که مناسبتهای مذهبی مندرج در تقویمها عمدتاً ریشه در تقویمی دارد که پیش از پیروزی انقلاباسلامی رسمیت داشته و پس از انقلاب فقط مناسبتهای مربوط به خاندان پهلوی حذف شد. ازاینرو مناسبتهای مذهبی تا مدتها بر اساس مندرجات تقویم پیش از انقلاب بود و بهتدریج اصلاح گردید. بنابراین، وجود کلمه «وفات» در تقویمهای سالهای اول انقلاب به این معنا نیست که لزوماً علمای مبرز تاریخ اسلام از حوزههای علمیه آن را وضع کردهاند، بلکه صرفاً غفلتی نسبت به تقویمی بوده است که از قبل از انقلاب رسمیت داشته است.
اینها در حالی است که حضرت امام خمینی (ره) در همان سالهای اول پیروزی انقلاب در ایام فاطمیه در ۱۸ اسفند ۱۳۶۰ مطابق با ۱۳ جمادیالاول ۱۴۰۲ قمری با لفظ شهادت از این مناسبت یاد میکنند و میفرمایند: «من هم وفات و شهادت بانوی بزرگ اسلام را بر همه مسلمین و بر شما برادران عزیز ارتشی، سپاهی و بسیج و بر حضرت بقیه الله - ارواحنافداء - تسلیت عرض میکنم».
اما آیا، چون در تقویم به میراث رسیده از رژیم پهلوی، عبارت وفات حضرت زهرا درج شده، دلیلی بر مستند بودن این گزاره است؟ آیا اساساً سردمداران و کارگزاران رژیم پهلوی معرفت عمیق و دقیقی نسبت به مناسبتهای تاریخ اسلام داشتند که آنچه در تقویم نگاشتهاند مبنایی برای قضاوت باشد؟ برای پاسخ به این سؤال باید به مستندات تاریخی مراجعه کرد. بر اساس صوتی که از جلسه ۲۸ دیماه ۱۳۵۷ شورای امنیت ملی رژیم پهلوی در دست است، شاپور بختیار آخرین نخستوزیر شاهنشاهی در آستانه برگزاری راهپیمایی گسترده اربعین سال ۱۳۵۷، ابراز امیدواری میکند که راهپیمایی اربعین آخرین فرصت برگزاری تظاهرات سازماندهیشده انقلابیون باشد و تأکید میکند: «چون ماه محرم هم که تمام شده [ماه]صفر هم که داره تمام میشه...» یکی از حضار به او میگوید «۲۸ صفر در پیش هست.» در کمال شگفتی بختیار میپرسد: «۲۸ صفر چه خبره؟» و پاسخ میشنود که سالروز رحلت پیامبر و شهادت امام حسن (ع) است.
اینکه آخرین نخستوزیر رژیم پهلوی که از قضا با مخالفان لیبرال شاه هم پیوندهایی داشت و درعینحال تحصیلکرده فرانسه بود، یکی از مشهورترین مناسبتهای تاریخ اسلام یعنی تاریخ رحلت پیامبر اکرم (ص) را نمیداند و بر کشوری با اکثریت مسلمان حکومت میکند، خود نشانگر میزان توجه رژیم پهلوی و حتی بسیاری از تحصیلکردگان لیبرال به مناسبتهای مذهبی است!
ادامه دارد...
💠 @mjakhavan
پاسخ به شبهه تقویمی شهادت حضرت زهرا (س)
قسمت۲از۲
#سرمقاله #روزنامه_جوان
✍ محمدجواد اخوان
اما شیطنتی هم در ورای این شبهه تقویمی درباره شهادت حضرت زهرا (س) هست. در واقع برخی به دنبال القای این گزاره هستند که مثلاً بعد از پیروزی انقلاب میزان گرایش مردم به شناخت اهلبیت (ع) بیشتر شده و این تغییرات تقویمی نه بر اساس واقعیات تاریخی که بر اساس دلخواه مردم و نظام رخ داده است. اینکه گرایش مردم به اهلبیت و شناخت فضائل و سیره آن بزرگواران در سالهای اخیر رشد چشمگیری یافته، واقعیتی انکارناپذیر است و روشن است که دلیل عصبانیت شبههپردازان هم همین است. از نظر آنها مطلوب آن است که مردم چیزی از اسلام و معارف آن ندانند تا افرادی بتوانند بر کرسی قدرت تکیه زنند که اولیات تاریخ و معارف اسلامی را هم نمیدانند و مثلاً ۲۸ صفر برایشان غریب و ناآشنا است.
توجه کمسابقه مردم ایران به وجود نورانی حضرت صدیقه طاهره (س) و این محبت چشمگیر و حضور مافوق تصوری مردمی که در رویدادهایی، چون اربعین و سایر مناسبتهای مذهبی اعجاب جهانیان را به همراه دارد، طبیعتاً موجب غلیان خشم آنانی میشود که دینداری جامعه، دکان دونبش غارتگری و چپاولشان را تخته کرده است. آیینهایی که راه استقلالطلبی، سلطهستیزی و ولایتمداری را برای ملت ایران بازخوانی میکند، حتماً برای پادوهای استعمار و استکبار تلخ است و با تقویم یا بدون آن سعی میکنند آنها را تخطئه کنند.
💠 @mjakhavan
دسترسی به صفحات روزنامه جوان
🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3902
دوشنبه | ٢٧ آذر ١۴٠٢ 📆
📥 دریافت تمامی صفحات به صورت یکجا
🌎 @NewsJavan
دسترسی به صفحات روزنامه جوان
🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3903
سهشنبه | ٢٨ آذر ١۴٠٢ 📆
📥 دریافت تمامی صفحات به صورت یکجا
🌎 @NewsJavan
دسترسی به صفحات روزنامه جوان
🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3912
شنبه | ٩ دی ١۴٠٢ 📆
📥 دریافت تمامی صفحات به صورت یکجا
🌎 @NewsJavan
دو روی سکه تحقیر زن در غرب
✍ محمدجواد اخوان
#سرمقاله #روزنامه_جوان
آنچه تمدن غربی بر سر انسان و انسانیت آورد، قصه پرغصهای است که در وصف آن کتابها میتوان نوشت و باز هم حق مطلب ادا نمیشود، اما یکی از تلخترین صفحات این کتابهای تلخ مربوط به نوع مواجهه این تمدن با «زن» است. آنچه بر سر زن امروز در جهان غرب آمده برآیند دو نوع نگاه افراطوتفریطی است که هر دو برخلاف فطرت بشر و مسیر آفرینش و در جهت نابودی خانواده و اخلاق در جامعه بشری است. در واقع زن امروز جهان غربی در میانه کشمکش دو نوع رویکرد متضاد، و البته کاملاً غلط، گرفتار آمده که بر هر سوی این دو رویکرد گرایش یابد، در مسیر انحطاط خود و در نهایت بشریت گام نهاده است.
یک روی سکه نگرش غربی به زن، نگاه لذتجویانهای است که تأمین هوای نفس مردان هوسباز و البته در سطحی بالاتر تأمین منافع مادی صاحبان کارتلهای بزرگ سرمایهداری را دنبال میکند. این رویکردی که تقریباً بر فضای فرهنگی و رسانهای جهان غرب حاکم است، زن را بسان کالایی برای التذاذ و ابزاری جهت ثروتاندوزی سرمایهداران مینگرد. «جنسیت» ابزاری است برای تغافل هرچه بیشتر بشر غربی از واقعیتهای جهان، افزایش نفوذ زورمداران بینالمللی و به عقبراندن هرچه بیشتر معرفت عقلانی و وحیانی انسان. انسانی که غرق در این لذتطلبی حیوانی است، عملاً فرصتی برای فهمیدن حقایقی که رسانههای جریان اصلی از او پنهان میکنند، نمییابد و بهسادگی در مسیر مطلوب قدرتمندان حرکت میکند. لذتهای حیوانی در بستهبندی «سرگرمی» ابزار حکمرانی نوین نظام سرمایهداری است و زن اینجا بهعنوان اصلیترین عنصر سرگرمیساز بسان کالایی در دست اربابان تخدیر افکار عمومی قرار میگیرد.
در روی دیگر سکه، البته نگرشی افراطی قرار دارد که ظاهراً خود را مدافع حقوق زنان میخواند، اما در واقع آن نیز در مسیری گام برمیدارد که نتیجهای مشابه نگرش کالایی و جنسیتی خواهد داشت. فمینیسم هرچند واکنشی به ظلم ساختاری بود که در جهان غرب نسبت به زنان روا داشته میشد، اما در عمل به ورطه تضاد افراطی افتاد و به جریانی ضدخانواده تبدیل شد. فمینیستها هرچند مدعی برابری حقوق زن و مرد هستند و گرایشهای افراطی آنان حتی زن را برتر از مرد میداند، اما به دلیل بنیان غلط معرفتی در واقع به برتری مرد قائل هستند. از نگاه آنان زنی نمونه و الگو است که هرچه بیشتر شبیه مردان باشد و رفتار کند، گویی مردبودن اصالت دارد و اگر زنی مسیری جز این برود درجه ۲ مانده است.
فمینیستها حتی گاه تمایلات ذاتی زنانه را نیز سرکوب میکنند و عاطفه مادری را که برخاسته از فطرت انسانی است و حتی در سایر جانداران نیز به چشم میخورد، تخطئه میکنند. فمینیستها هرچند مدعی حقوق زناناند، اما در واقع از زن بودن خجالت میکشند و میخواهند با شبیه شدن هرچه بیشتر زنان به مردان، حتی تفاوتهای برخاسته از نظام آفرینش انسان را نیز انکار کنند. در نتیجه ازدواج و فرزندآوری از سوی اینان تخطئه میشود و به نام نقشآفرینی زنان در جامعه، نقش تربیتی و مادرانه بهطورکلی منکوب میشود. نتیجه نهایی چنین رویکردی فروپاشی نظام خانواده و اخلاق در جامعه بشری است. در چنین نقطهای دو رویکرد ضدانسانی به یکدیگر میرسند و هر دو جامعه بشری را به انحطاط میکشند و قربانی اصلی چنین انحطاطی در نهایت خود «زنان» هستند.
نقطه همگرایی نگرش لذتجویانه و فمینیسم در دشمنی با نهاد خانواده است. هر دو از دو سو به مقام والای زن حمله و سعی میکنند زن غربی و غربزده را به یکی از این دو ورطه سقوط بکشانند. زن غربی یا غربزده در تحیر میان این دو نگاه ظاهراً متضاد، و البته با نتیجه واحد، گرفتار آمده یا باید به کالایی در دست هوسبازان تبدیل شود، یا باید به مبارزه بیدلیل با تمایلات فطری خود، از جمله حس مادرانه و خانوادهدوستی بپردازد. این کشاکش برای زن دوسرباخت است و هرکدام را که برگزیند بازنده خواهد بود. آنچه امروز در جوامع غربی بر سر زن و خانواده آمده و پیش چشم ماست، هنوز از نتایج سحر این انحطاط است. تلخترین وجه ماجرا آنجاست که غربزدگانی که غرب را قبله آمال خود میدانند، با آنکه نتایج این انحطاط بزرگ تمدنی را میبینند، باز دنبالهروی از همان راه غلط را برای جامعه ما و دیگر جوامع غیرغربی تجویز میکنند. به قول امیرمؤمنان علی علیهالسلام «مَا أکثرَ العِبَرَ وَ أقَلَّ الإعتِبارَ؛ عبرتها چه بسیار است و عبرت گرفتن چه اندک!»
💠 @mjakhavan
دسترسی به صفحات روزنامه جوان
🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3913
یکشنبه | ١٠ دی ١۴٠٢ 📆
📥 دریافت تمامی صفحات به صورت یکجا
🌎 @NewsJavan
دسترسی به صفحات روزنامه جوان
🔗 Javann.ir/fa/pb/1/1/3914
دوشنبه | ١١ دی ١۴٠٢ 📆
📥 دریافت تمامی صفحات به صورت یکجا
🌎 @NewsJavan