سلام علیکم
سپاسگزارم از چالش های بسیار مهیج و آموزنده شما
نگاه مهربانانه ی خدا روزی تان ان شاء ا...
سلام علیکم
با تشکر از شما وعرض خسته نباشید خیلی زحمت کشیدین و زحمت میکشید 😊با آرزوی سلامتی و سربلندی برای شما بزرگوار
♻️IRAN•313•
💠 کارما و کائنات🤔 🔰دیدگاه اسلام نسبت به دو موضوع گفته شده 🚶🏼♂️#کاوهآهنگر 📿🥀 •| پارت های بعدی ویس
543.4K
ادامه کارما و کائنات⚜ پارت1⃣
⭐️❤️⭐️ صفات منتظران ظهور⭐️❤️⭐️
⏩رجوع به راویان حدیث
از امام عسكرى عليه السلام نقل شده که:
مردى به حضرت صادق عليه السلام عرض كرد:
اگر قوم يهود براى شناخت تورات راهى جز اين نداشتند كه آن را از دانشمندان [احبار ]خود بشنوند و فرا گيرند، چرا خداوند آنان را به سبب تقليد از علمايشان و پذيرفتن سخنان آنان نكوهش كرده است؟ جز اين است كه عوام يهود نيز مانند عوام ما هستند كه از علمايشان تقليد مى كنند؟
امام صادق عليه السلام فرمود:
....(شیعیان) اگر بدانند كه فقهايشان آشكارا فسق و گناه مى كنند و به تعصّبات و جانبداريهاى شديد مبتلايند و شيفته متاع دنيا و حرامهاى آن هستند···
اگر از چنين فقهايى تقليد كنند، مانند همان يهوديانى هستند كه خداوند آنان را، به سبب تقليد و پيروى از فقهاى فاسق و بدكارشان، نكوهش كرده است.
اما هر فقيهى كه خويشتندار و نگهبان دين خود باشد و با هواى نفْسش بستيزد و مطيع فرمان مولايش باشد، بر عوام است جایز است که از او #تقلید(پیروی) كنند و البته اين ويژگيها را تنها برخى فقهاى شيعه دارا هستند، نه همه آنها.
📚الاحتجاج : ج۲ ص ۴۵۶
#مرجع_تقلید #رجال
╭┅┈┈┈┈┈╼┅╮
𑁍▹:قالامیرالمؤمنین(ع)◃𑁍
𑁍▹زَڪـاتُالـعِـلـمِنَـشــرُه◃𑁍
╰┅╾┈┈┈┈┈┅╯
🔶⭕️🔶امر به معروف و حکومت🔶⭕️🔶
جابر گويد:
🔶امام باقر عليه السّلام فرمود:
در آخر الزمان گروهى به وجود مىآيند كه در بين خود از فرقهاى پيروى مىكنند كه رياكار، قارى قرآن، اهل انجام عبادات، داراى حالتى زهدگونه، تازه به دوران رسيده و سفيه و ناداناند. امر به معروف و نهى از منكر را واجب نمىدانند مگر در صورتى كه از ضررى در امان باشند، براى خودشان رخصت و بهانه مىجويند، و از لغزشهاى علما و بد عملى آنها پيروى مىكنند. به نماز و روزه و چيزهايى كه به جاه و مالشان لطمهاى نزند روى مىآورند، و اگر نماز و ديگر كارهايى را كه انجام مىدهند نيز به مال و جانشان ضررى برساند، آن را هم همانند فريضهها و واجبات بزرگ ديگرى كه ترك كردند، رها مىكنند. در واقع امر به معروف و نهى از منكر فريضه و واجب عظيم و بزرگى است كه فرايض و واجبات، تنها با آنها برپا مىشود. اينجاست كه غضب الهى بر اين افراد تمام و كامل مىشود و همه را به كيفر خود گرفتار مىكند و نيكان را نيز در سرزمين بدكاران، و كوچكها را در سرزمين بزرگان هلاك و نابود مىكند.
امر به معروف و نهى از منكر در حقيقت راه انبيا، روش روشن صالحان، و فريضهاى است بزرگ كه فرايض با آن زنده و پابرجا مىشود و مسلكهاى دين با آنها (از بدعتها) در امان مىماند، تجارتها حلال مىشود، آنچه به ستم گرفته شده باز مىگردد و زمين آباد مىشود و از دشمنان انتقام گرفته مىشود و امور (دين و دنيا) به راه راست كشيده مىشود.
پس، با دلهايتان منكر و كار بد را انكار كنيد و زشت بدانيد، و با زبانهاى خود اين مطلب را بگوييد، و به شدّت بر روى آنها بزنيد، و در راه خدا از سرزنش هيچ سرزنش كنندهاى مترسيد. پس اگر پند گرفتند و به حقّ بازگشتند ديگر اجازۀ آزار آنها را نداريد (و راهى نيست) بلكه:«اجازه تنها در مورد كسانى است كه به مردم ستم مىكنند، و در زمين به ناحق طلب و درخواست مىكنند؛ عذابى دردناك براى اينان خواهد بود.»
در چنين موردى با بدنهايتان به جهاد با آنها بپردازيد،
و با دلهايتان بر آنان خشم بگيريد،
بدون اين كه در پى حكومتيابى باشيد،
و يا مالى را به ستم بگيريد يا بخواهيد با ستمگرى (و بدون عدالت) بر آنان پيروز شويد؛ اين كار را بكنيد تا به دستور الهى بازگردند و مشغول اطاعت و فرمانبردارى از او شوند.
خداى عزّ و جلّ به شعيب پيامبر عليه السّلام وحى كرد:«من يكصد هزار نفر از قوم تو را عذاب مىكنم، چهل هزار نفر از بدهايشان و شصت هزار نفر از بهترينهايشان را. شعيب عليه السّلام عرض كرد: اى پروردگار من! اينان اشرارند، ولى نيكان به چه سبب؟ خداوند عزّ و جلّ به او وحى فرمود: با معصيتكاران كنار آمدند و به خاطر خشم و غضب من، خشمگين نشدند.
📚کافی ج۵ ص ۵۵
روایات مرتبط با هشتک #الله_اعلم✌️
وحدت و تفرقه در قرآن و احادیث:
انتخابات یا انتصابات؟
#حکمتهای_علوی
و قال عليه السلام: وَاعَجَبَاهُ! أَتَكُونُ الْخِلاَفَةُ بِالصَّحَابَةِ وَلا تَكُونُ بِالصَّحابَةِ وَالْقَرَابَةِ؟
🔸امیرالمومنین صلوات الله علیه: عجبا! آيا خلافت با صحابه بودن (همنشينى پيامبر صلى الله عليه و آله) محقق می شود ولی با صحابه بودن و خويشاوندى حاصل نمى شود؟
نهج البلاغه حکمت 190
قال الرضي: و روي له شعر في هذا المعنى
فَإِنْ كُنْتَ بِالشُّورَى مَلَكْتَ أُمُورَهُمْ
فَكَيْفَ بِهذَا وَ الْمُشِيرُونَ غُيَّبُ؟
وَ إِنْ كُنْتَ بِالْقُرْبَى حَجَجْتَ خَصِيمَهُمْ
فَغَيْرُكَ أَوْلَى بِالنَّبِيِّ وَ أَقْرَبُ
🔸سيّد رضى رحمه الله مى گويد: از آن حضرت شعرى در همين زمينه نقل شده است (خطاب به غاصب اوّل).
اگر تو از طريق شورا مالك امور مردم شدى. اين چه شورايى است كه طرفهاى مشورت (امثال من) غايب بودند؟
و اگر از طريق قرابت با پيامبر صلى الله عليه و آله در برابر مخالفانت استدلال كردى ديگران از تو به پيامبر صلى الله عليه و آله نزديكتر و سزاوارترند!
قابل توجه یک عده جاهل کذاب که می گویند امیرالمومنین صلوات الله علیه به خاطر #وحدت ، سکوت کردند.
تهمت فتنه انگیزی و تفرقه اندازی به مولا امیرالمومنین صلوات الله علیه
قال الامام الصادق صلوات الله علیه: أَ لَمْ یَنْسُبُوا سَیِّدَ الْأَوْصِیَاءِ (صلوات الله علیه) إِلَی أَنَّهُ كَانَ یَطْلُبُ الدُّنْیَا وَ الْمُلْكَ وَ أَنَّهُ كَانَ یُؤْثِرُ الْفِتْنَةَ عَلَی السُّكُونِ وَ أَنَّهُ یَسْفِكُ دِمَاءَ الْمُسْلِمِینَ بِغَیْرِ حِلِّهَا.
🔸امام صادق صلوات الله علیه: آیا به سید اوصیا (صلوات الله علیه) نسبت ندادند که او طالب دنیا و در پی حکومت است و اینکه او همیشه فتنه را بر آرامش ترجیح می دهد؟ و اینکه او خون مسلمانان را غیر حلال می ریزد.
الأمالي (صدوق) صفحه 165 مجلس 23 حدیث 3
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار جلد 67 صفحه 3
#احادیث_تبری_و_تولی
سزای کسی که محبت آن دو نفر را در دل داشته باشد...
••፨፨༅═┅┅┄•
⫸وعن سلام بن سعيد المخزومي ، عن أبي جعفر علیه السلام ، قال : ثلاثة لا يصعد عملهم إلى السماء ولا يقبل منهم عمل : من مات ولنا أهل البيت في قلبه بغض ، ومن تولى عدونا ، ومن تولى أبابكر وعمر.
امام باقر علیه السلام فرمودند :
عمل سه دسته به سوی آسمان صعود نمیکند و اعمالشان مورد قبول قرار نمی گیرد:
❶كسی كه بمیرد و در قلبش بغض اهل بیت باشد ؛
❷كسی كه دوستی با دشمن ما داشته باشد ؛
❸کسی که دوستدار ابوبکر و عمر باشد.
📚بحارالأنوار-ط دارالاحیاء التراث ج۳۰،ص۳۸۳
••፨፨༅═┅┅┄•
𖣐اللّٰهُمَــ؏َجِـلْ لِوَلیــِـــڪَ الـْفَرَّج𖣐
♡⠀ 〇⠀ ⎙⠀ ⌲
ˡⁱᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
вυʟ
➢@rafezi_bul_313
#وحدت یعنی امیرالمومنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیه
قال رسول الله صلی الله علیه و آله: مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَمَرَنِی وَ نَهَانِی وَ قَدْ أَمَرْتُ عَلِیّاً (صلوات الله علیه) وَ نَهَیْتُهُ فَعَلِمَ الْأَمْرَ وَ النَّهْیَ مِنْ رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَاسْمَعُوا لِأَمْرِهِ تَسْلَمُوا وَ أَطِیعُوهُ تَهْتَدُوا وَ انْتَهَوْا لِنَهْیِهِ تَرْشُدُوا وَ صِیرُوا إِلَی مُرَادِهِ وَ لَا تَتَفَرَّقُ بِكُمُ السُّبُلُ عَنْ سَبِیلِهِ
🔸رسول خدا صلی الله علیه و آله در خطبه غدیر می فرماید: ای مردم، خداوند مرا به اموری امر و از اموری نهی فرموده و من نیز علی (صلوات الله علیه) را امر و نهی نمودم؛ بنابراین، او امر و نهی را از پروردگارش عزّوجل دریافت کرده است، پس گوش به فرمان او باشید تا سالم بمانید و از او اطاعت کنید تا هدایت یابید و نواهی او را به کار بندید تا به راه راست راهنمایی شوید و خواسته او را برآورید تا دچار #تفرقه و پراکندگی نشوید و از حرکت در مسیر او باز نمانید.
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار جلد 37 صفحه 212
با جدا شدگان از ولایت حیدر کرار صلوات الله علیه هیچ گونه پیوند و برادری نداریم
#وحدت #تفرقه
إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا لَّسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْءٍ إِنَّمَا أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّـهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُوا يَفْعَلُونَ (انعام 159)
مسلماً کسانی که دینشان را بخش بخش کردند، و گروه گروه شدند، تو را هیــــــــچ پیوندی با آنان نیست، کار آنان فقط با خداست، سپس به اعمالی که همواره انجام می دادند، آگاهشان می کند.
علي بن إبراهيم،قال في قوله: إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَ كٰانُوا شِيَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْءٍ إِنَّمٰا أَمْرُهُمْ إِلَى اللّٰهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِمٰا كٰانُوا يَفْعَلُونَ قَالَ فَارَقُوا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام وَ صَارُوا أَحْزَاباً.
⫸منصور دوانیقی ملعون به امام صادق (علیه السلام) گفت :
يَا جَعْفَرُ عَلَیْهِ السَّلَام أَ مَا تَسْتَحِي مَعَ هَذِهِ اَلشَّيْبَةِ وَ مَعَ هَذَا اَلنَّسَبِ أَنْ تَنْطِقَ بِالْبَاطِلِ وَ تَشُقَّ عَصَا اَلْمُسْلِمِينَ تُرِيدُ أَنْ تُرِيقَ اَلدِّمَاءَ وَ تَطْرَحَ اَلْفِتْنَةَ بَيْنَ اَلرَّعِيَّةِ وَ اَلْأَوْلِيَاءِ.
آیا با این محاسن سپید و با وجود انتساب به رسول الله (صلی الله علیه و آله)حیاء نمیکنی که کلام باطل بر زبان جاری نموده و بین مسلمین تفرقه ایجاد میکنی؟
آیا قصد ایجاد خونریزی داری؟
و میخواهی بین ما و مردم فتنه کنی؟
📚 منابع :
مهج الدعوات، صفحه ۱۹۵
انوار البهیة، صفحه ۱۶۷
منتهی الآمال، جلد ۲، صفحه ۲۳۵
بحار الانوار، جلد ۴۷، صفحه ۱۹۷
بحار الانوار، جلد ۹۱، صفحه ۲۹۰
الدمعة الساکبة، جلد ۶، صفحه ۴۳۲
×┄┄┅━✺•🔥•✺━┅┄┄×
𖣐اللّٰهُمَــ؏َجِـلْ لِوَلیــِـــڪَ الـْفَرَّج𖣐
♡⠀ 〇⠀ ⎙⠀ ⌲
ˡⁱᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
вυʟ
➢@rafezi_bul_313
........ آنچه که شدیداً مایه ی تأسف است این است که مشاهده می شود افرادی که یک عُمر از سفره گسترده ی اهل بیت اطهار (علیهم السلام) ارتزاق کرده اند و به حکم عقل و شرع ، موظّف به تحکیم اساس مکتب آن انوار مقدّس عرشی می باشند ، مع الاسف ، نمک نشناسی کرده و با قیافه ای حق به جانب و با حربه ی موذیانه و غلط انداز دفاع از حریم (وحدت اسلامی !) دست به کار تضعیف و بلکه تخریب ارکان مذهب حقّ تشیّع گردیده و یکی از دو رکن اصیل مذهب را که ((تبرّی)) یعنی بیزاری جستن و اظهار تنفّر از دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) است زیر سئوال برده و آن را مخالف قرآن و سنّت ! قلمداد می کنند.
گاهی منصب امامت را جدا و مستقلّ از منصب خلاف ارائه می نمایند و گاهی در اصول اعتقادی نیز اعتقاد اصلی و فرعی ساخته و اعتقاد به امامت را یک اعتقاد فرعی اجتهاد پذیر معرّفی می کنند که منکر آن نیز مجتهد معذور است و در نزد خدا مأجور !! و احیاناً رفتار و گفتار امام امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) را در برخورد با خلفا توجیه افترا آمیز کرده و آن حضرت را کاملاً راضی از خلاف آنها نشان می دهند !
گوئی فریادهای آن امام مظلوم را که از قلب دردناکش برخاسته است نشنیده اند که می فرماید :
حَتَّى إِذَا قَبَضَ اللَّهُ رَسُولَهُ - صلی الله علیه و آله - رَجَعَ قَوْمٌ عَلَى الْأَعْقَابِ وَ غَالَتْهُمُ السُّبُلُ وَ اتَّكَلُوا عَلَى الْوَلَائِجِ وَ وَصَلُوا غَيْرَ الرَّحِمِ وَ هَجَرُوا السَّبَبَ الَّذِي أُمِرُوا بِمَوَدَّتِهِ وَ نَقَلُوا الْبِنَاءَ عَنْ رَصِّ أَسَاسِهِ فَبَنَوْهُ فِي غَيْرِ مَوْضِعِهِ مَعَادِنُ كُلِّ خَطِيئَةٍ وَ أَبْوَابُ كُلِّ ضَارِبٍ فِي غَمْرَةٍ قَدْ مَارُوا فِي الْحَيْرَةِ وَ ذَهَلُوا فِي السَّكْرَةِ عَلَى سُنَّةٍ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ مِنْ مُنْقَطِعٍ إِلَى الدُّنْيَا رَاكِنٍ أَوْ مُفَارِقٍ لِلدِّينِ مُبَايِن ( نهج البلاغه فیض ، خطبه 150 پایان قسمت دوم )
( تا هنگامی که خداوند ، رسول خود - صلی الله علیه و آله - را قبض روح فرمود ، گروهی به قهقرا برگشتند و راهها(ی گمراهی) آنان را به هلاک انداخت ، بر آراء و افکار نادرست خویش اعتماد نمودند و از غیر رَحِم و خویشاوند (رسول اکرم) متابعت کردند ( امام به حق را خانه نشین کرده و دیگران را که شایستگی خلافت نداشتند روی کار آوردند) و از سبب (وسیله ی هدایت یعنی اهل بیت رسول ) که مأمور به دوستی او بودند ، دوری کردند و ساختمان (دین و ایمان) را از بنیاد استوارش انتقال داده و آن را در جائی که سزاوار نبود بنا کردند ؛ آنان معدن های همه ی گناهان و درهای ورود به هرگونه جهالت و حیرتند. با سرگردانی و حیرت در رفت و آمد بودند و در بیهوشی (نادانی) به روش پیروان فرعون (از عذاب اخروی) غافل بودند. گروهی از آخرت چشم پوشیده به دنیا متوجّه شدند و گروه دیگر از دین دست کشیده (از هدایت) جدا گشتند).
توجه به این نکته بسیار لازم است که مسئله ی تحقیق درباره ی مذهب حق که ضروری ترین عامل حیاتی برای جامعه اسلامی است و ارائه ی مدارک صحّت و اصالت آسمانی آن مذهب به مردم و روشن نمودن فکر نسل جوان نسبت به اصول و مبانی آن و دفاع از حریم مقدّسات آن ، غیر از مسئله ی ایجاد اختلاف و تولید تشتّت در افکار و فتنه انگیزی بین گروهها است که متأسفانه افرادی به بهانه ی حفظ وحدت و اتّحاد ، از بحث درباره ی حقایق مذهبی و تجزیه و تحلیل مسائل مربوط به معتقدات و معارف ، سخت می گریزند و احیاناً بحث کنندگان در این گونه مطالب را هم متّهم به فتنه انگیزی و تفریق کلمه ی امّت و ایجاد رخنه و شکاف در حصار جمعیّت می نمایند.
#تفرقه