اگر نماز خواندیم، از درون انسان، از دل انسان بگیرید تا سطح جامعه و تا سطح حاکمیت بر جامعه، هرچه این جامعه بزرگ باشد، به برکت نماز امان پیدا میکند، امنیت پیدا می کند. دل انسان امنیت پیدا میکند، جسم انسان امنیت پیدا می کند، جامعه انسان امنیت پیدا می کند. نماز خاصیتش این است؛ اقامه صلاه در جامعه این است. اینى که این همه تأکید شده، کار شما این است؛ شما ستادهاى اقامه نماز و ستادهاى ترویج نماز در هر نقطه اى از نقاط کشور، در هر قشرى از اقشار و مهم تر از همه در مجموعه جوانان نخبه و دانشجو. این معنایش کشاندن جامعه به این حالت ذکر همگانى است. همگان متذکر باشند؛ کوچک، بزرگ، زن، مرد، مسئول دولتى، غیر مسئول دولتى، شخصى که براى خودش کار می کند، شخصى که براى یک جماعتى کار می کند، اینها وقتى متذکر پروردگار بودند، کارها سامان پیدا می کند. بیشترِ گناهان ما از غفلت سر میزند. این نماز به طور دائم تکرار می شود.
در این زمینه ها حرف زیاد زده اند، ما هم بارها عرض کرده ایم؛ نماز جسمى دارد و روحى. به این باید توجه بشود. یعنى تک تک ما، خود من و دیگران باید به این توجه کنیم. نماز قالبى دارد و مضمونى؛ جسمى دارد و روحى. مواظب باشیم جسم نماز از روح نماز خالى نماند. نمی گوییم جسم بى روح نماز هیچ اثرى ندارد؛ چرا، بالاخره یک اثرکى دارد؛ اما آن نمازى که اسلام و قرآن و شرع و پیغمبر و ائمه (علیهمالسّلام) این همه روى آن تأکید کردند، نمازى است که جسم و روحش هر دو کامل باشد. این جسم هم متناسب با همان روح فراهم شده؛ قرائت دارد، رکوع دارد، سجود دارد، به خاک افتادن دارد، دست بلند کردن دارد، بلند حرف زدن دارد، آهسته حرف زدن دارد. این تنوع براى پوشش دادن به همه آن نیازهایى است که به وسیله نماز بایستى برآورده شود که هر کدام رازى در جاى خود دارد و مجموعه این ها، قالب و شکل نماز را به وجود مى آورد. این شکل خیلى مهم است، لیکن روح این نماز توجه است؛ توجه. بدانیم چه کار داریم می کنیم. نماز بى توجه، همان طور که عرض کردم، اثرش کم است.
شما از یک تکه الماس چند قیراطىِ خیلى ارزشمند دو جور می توانید استفاده کنید. یک جور این است که مثل یک الماس، مثل یک سنگ قیمتى از آن استفاده کنید، یکى هم این است که آن را به عنوان سنگ ترازو به کار ببرید و به جاى سنگ چند گرمى تو ترازو بگذارید و در مقابلش مثلاً فلفل یا زردچوبه بکشید! این هم استفاده از الماس است؛ اما چه جور استفاده اى؟! این مثل تضییع الماس است. البته باز هم با شکستن الماس فرق دارد؛ باز هم همین قدر، شکستن از او بدتر است؛ اما استفاده از الماس هم این نیست که آدم او را سنگ ترازو قرار بدهد و با او فلفل و زردچوبه وزن کند. با نماز مثل الماسى که سنگ ترازو کرده ایم، نباید رفتار کنیم. نماز خیلى ذى قیمت است.
یک وقت انسان نماز می خواند، مثل بقیه عادات روزانه؛ مسواک می زنیم، فرض بفرمابید، ورزش می کنیم، همین جور نماز هم می خوانیم در وقت. یک وقت نه، انسان نماز می خواند، با این احساس که می خواهد حضور در محضر پروردگار پیدا کند. این یک جور دیگر است. ما همیشه در محضر پروردگاریم؛ خواب باشیم، بیدار باشیم، غافل باشیم، ذاکر باشیم. لیکن یک وقت هست که شما وضو می گیرید، تطهیر می کنید، خودتان را آماده می کنید، با طهارت جسم، با طهارت لباس، با طهارت معنوىِ ناشى از وضو و غسل می روید خدمت پروردگار عالم. ما در نماز باید یک چنین احساسى داشته باشیم. رفتیم خدمت پروردگار، عرض کردیم؛ با این حال وارد نماز باید شد؛ خود را در مقابل خدا باید احساس کرد؛ مخاطب باید داشت در نماز. والّا صرف اینکه یک امواجى را که ناشى از کلمات و حروف هست، در فضا منتشر کنیم، این آن چیزى نیست که از ما خواسته شده. می شود همینطور گفت: «الحمد للَّه ربّ العالمین. الرّحمن الرّحیم. مالک یوم الدین …» و امواجش را منتشر کنیم. همین را میشود با قرائت خوب هم خواند، اما بى توجه، که باز هم همان منتشر کردن امواج صوتى است در هوا. این، آن چیزى نیست که از ما خواسته شده. از ما خواسته شده که در حال نماز دلمان را ببریم به پیشگاه پروردگار؛ از دلمان حرف بزنیم، با دلمان حرف بزنیم؛ این ها مهم است. این را در وضع ترویج نماز، در نمازى که خود ما می خوانیم، نمازى که به دیگران تعلیم می دهیم، این نکته روح نماز را باید توجه کنیم.
البته این روح بدون جسم هم به دست نمى آید. اینکه انسان خیال کند اگر این است، مى نشینم صد بار ذکر میگویم و مثلاً نماز دیگر نمی خوانم، نه! همین جور که عرض کردیم، آن جسم، آن کالبد، با توجه به نیازهاى تأمین شونده به وسیله این روح تنظیم شده است. لذا ببینید در روایات براى حالات مختلف نماز یک خصوصیاتى را گذاشتند؛ واجب نیست، مستحب است. 👇
در وقت ایستادن به کجا نگاه کنید؛ در وقت سجده کردن به کجا نگاه کنید؛ در وقت رکوع، بعضى از روایات دارد، چشمتان را ببندید؛ بعضى روایات دارد به جلو نگاه کنید؛ این خصوصیات همه کمک می کند به آن حالت حضور و توجهى که براى انسان لازم است.
حالا اهمیت نماز که واقعاً براى ما توصیفش هم شاید ممکن نباشد. امام صادق (علیهالسّلام) در بیمارىِ رحلت به وصىّشان می فرمایند که: «لیس منّى من استخفّ بالصّلوه»؛(۴) از ما نیست کسى که نماز را سبک بشمارد! استخفاف یعنى سبک شمردن، کم اهمیت شمردن. حالا این نمازِ با همه این خصوصیات، با همه این فضائل، چقدر از انسان وقت می گیرد؟ نماز واجب ما، این هفده رکعت، اگر انسان بخواهد با دقت و با قدرى ملاحظه بخواند، فرض کنید سى و چهار دقیقه وقت می گیرد، والّا کمتر وقت خواهد گرفت. ما گاهى اوقات می شود که پاى تلویزیون در انتظار برنامه اى که مورد علاقه ماست نشسته ایم و قبل از آن، دائم تبلیغات، تبلیغات، تبلیغات، بیست دقیقه، پانزده دقیقه، که هیچ کدام هم به درد ما نمی خورد، مى نشینیم، گوش می کنیم و بیست دقیقه وقتمان را از دست می دهیم، براى خاطر آن برنامه اى که میخواهیم. بیست دقیقه هاى زندگى ما این جورى است. منتظر تاکسى می شویم، منتظر اتوبوس می شویم، منتظر رفیق مان می شویم که بیاید جایى برویم، منتظر استاد می شویم که سر کلاس دیر کرده، منتظر منبرى می شویم که دیر به مجلس رسیده؛ همه اینها، ده دقیقه، پانزده دقیقه، بیست دقیقه، به هدر می رود. خوب، این بیست دقیقه و بیست و پنج دقیقه و سى دقیقه را براى نماز، این عمل راقى، این عمل بزرگ، مصرف کردن مگر چقدر اهمیت دارد.
در جامعه جوان کشور بیش از دیگران باید به نماز اهمیت داد. جوان با نماز دلش روشن می شود، امید پیدا میکند، شادابى روحى پیدا می کند، بهجت پیدا می کند. این حالات بیشتر مال جوان هاست، بیشتر مال موسم جوانى است؛ می تواند لذت ببرد. و اگر خدا به من و شما توفیق بدهد، نمازى بخوانیم که با توجه باشد، خواهیم دید که انسان در هنگام توجه به نماز از نماز سیر نمی شود. انسان وقتى به نماز توجه پیدا کند، آن چنان لذتى پیدا می کند که در هیچ یک از لذائذ مادى این لذت وجود ندارد. این در اثر توجه است. بى توجهى به نماز، کسالت در حال نماز، از خصوصیات منافقین است، نه اینکه حالا هر کسى در حال نماز کسالت داشت، منافق است؛ نه! خدا منافقین را در قرآن معرفى می کند و می گوید این ها را از این بشناس! در زمان پیغمبر منافقینى بودند که براى خاطر این و آن نماز می خواندند و در دل به نماز اعتقادى نداشتند. «و اذا قاموا الى الصّلوه قاموا کسالى یرائون النّاس».(۵) بله، وقتى کسى طرف خطاب ندارد، با خدا حرف نمیزند، خسته می شود و برایش یک کار طولانى به نظر مى آید. چهار رکعت نماز که چهار دقیقه، پنج دقیقه طول می کشد، براى او یک زمان طولانى به نظر مى آید؛ در حالى که چهار دقیقه مگر چقدر است؟ انسان اگر در این حالت با خدا طرف خطاب بشود، آن وقت خواهد دید که مثل برق گذشت؛ دریغ می خورد، افسوس می خورد و دلش می خواهد طولانى تر بشود.
این معنا را در جوان ها، ترویج کنید. جوان ها اگر از حالا عادت کنند به نماز خوب، وقتى به سن ماها رسیدند، نماز خوب خواندن برایشان دیگر مشکل نیست. در سنین ما آدمى که عادت نکرده باشد به نماز خوب، نماز خوب خواندن ممکن است، اما مشکل است. براى آنکه از جوانى عادت کرده به اینکه خوب نماز بخواند؛ یعنى نماز با توجه، نماز خوب معنایش نماز با صداى خوش و قرائت خوب نیست؛ یعنى نمازِ با توجه، با حضور قلب؛ قلبش در محضر پروردگار حاضر باشد؛ از دل و با دل حرف بزند، آن وقت این سجیه او می شود و دیگر برایش زحمت ندارد؛ تا آخر عمر همین جور خوب نماز می خواند.
یک نکته اى را آقاى قرائتى الان اشاره کردند، قبلاً هم مکرر گفته اند، ما هم گفته ایم؛ در مورد کمبود مسجد و نمازخانه در مراکز پرجمعیت. این را باید دوستانى که از دولت اینجا تشریف دارند، وزراى محترم که اینجا تشریف دارید، در دولت به طور جد مطرح کنید. همه کارهاى مهندسى بزرگ بایستى یک پیوست مسجد و نمازخانه داشته باشد. وقتى مترو طراحى می کنیم، براى ایستگاه مترو، مسجد در آن ملاحظه شود؛ ایستگاه قطار طراحى می کنیم، فرودگاه طراحى می کنیم، مسجد در آن حتماً دیده شود. شهرک طراحى می کنیم، مسجد در مراکز لازم که ممکن است بیش از یکى لازم باشد، در او حتماً ملاحظه شود. آیا ممکن است ما یک شهرک را طراحى کنیم، خیابان کشىِ او را فراموش کنیم؟ میشود شهرکِ بدون خیابان؟ با این چشم باید به مسجد نگاه کرد. شهرک بدون مسجد معنى ندارد. وقتى انبوه سازان ساختمان می خواهند مجوز بگیرند براى انبوه سازى و ساختمان بسازند، در نقشه اى که ارائه می دهند که مجوز بر اساس او صادر می شود، باید نمازخانه دیده شود. ما باید با نمازخانه این جورى برخورد کنیم. 👇
اشاره کردند به پروازها؛ نه فقط پروازهاى حج، در پروازهاى گوناگون، داخلى، خارجى، دوردست، که وقت نماز را پوشش میدهد، حتماً رعایت مسئله نماز بشود. اگر امکان دارد قبل از پرواز و بعد از پرواز، وقت نماز وجود داشته باشد؛ اینجور نباشد که مثلاً فرض بفرمائید از قبل از اذان صبح راه بیفتند و بعد از آفتاب به مقصد برسند؛ نه، برنامه را جورى تنظیم کنند که مردم بتوانند نمازشان را بخوانند؛ یا قبل، یا بعد. اگر امکان ندارد،گاهى ضرورت هائى از لحاظ پروازهاى داخلى، خارجى، خطوط هوایى، پیدا میشود که امکان ندارد، در داخل هواپیما امکانات نماز خواندن را فراهم کنند که البته کاملاً میشود قبله را تشخیص داد؛ یعنى خلبان ها واردند، می فهمند، می دانند؛ تا افرادى که مایلند در داخل هواپیما نماز بخوانند، بتوانند. البته مسئله حرکت قطارها هم به طریق اولى این جور است.
امروز در کشور ما این جهات قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. شماها اغلب قبل از انقلاب را یادتان نیست. عجیب بود! هم اینجا، هم بعضى جاهاى دیگر. ما عراق رفته بودیم، یک سفر عتبات مشرف شدیم، هر کار کردیم براى نماز صبح، توقف نکرد؛ یعنى اصلاً نمی شد؛ جورى تنظیم کرده بودند که نمی شد. و بنده مجبور شدم از اواخر قطار، که نزدیک ایستگاه یا اوائل ایستگاه بود، خودم را از پنجره بیندازم بیرون که بتوانم نماز بخوانم؛ چون در داخل قطار کثیف بود و نمی شد نماز خواند. به هر حال، این چیزها هیچ رعایت نمی شد. حالا خیلى تفاوت کرده؛ منتها بیش از این ها انتظار هست. اهمیت نماز باید معلوم باشد.
ما بارها، مکرر به آقایان ائمهى جمعه، ائمه جماعت و روحانیون محترم در شهرستانها، در تهران توصیه کردیم که مساجد باید آباد باشد؛ صداى اذان باید از مساجد بلند شود. باید همه نشانههاى توجه به نماز و اقامه نماز را در شهر اسلامى، بخصوص در شهرهایى مثل تهران و شهرهاى بزرگ کشور ببینند، باید احساس کنند؛ هم مردم خودمان، هم کسانى که وارد این شهرها میشوند. نشانه هاى اسلامى باید واضح و آشکار باشد؛ کما اینکه در مهندسى هاى ما باید نشانه هاى اسلامى آشکار باشد. صهیونیست ها هر نقطه دنیا که خواستند یک ساختمانى بسازند، آن علامت نحس ستاره داوود را سعى کردند یک جورى رویش تثبیت کنند. کار سیاسى شان اینجورى است. ما مسلمان ها نشانه هاى اسلامى و مهندسى اسلامى را باید در همه کارهای مان، از جمله در باب مهندسى بایستى مراعات کنیم.
به هر حال، امیدواریم خداوند متعال توفیق بدهد. کار نماز، کار کوچکى نیست؛ کار بسیار بزرگى است. همه دست اندرکاران این کار انشاءاللَّه جزو «و المقیمین الصّلوه»(۶) هستند که در قرآن بخصوص «و المقیمین الصّلوه» درباره ى مؤمنان پاک و پاکیزه و خالص اسم آورده شده.
انشاءاللَّه همه تان در عداد مقیمین الصّلوه باشید و خداى متعال کمک کند، توفیق بدهد و همه ى ما را از برکات نماز انشاءاللَّه برخوردار کند.
والسّلام علیکم و رحمه اللَّه و برکاته
سیدعلی خامنه ای
بیست و نهم آبان ماه ۱۳۸۷
#نماز
#دبیرخانه_اجلاسیه_سراسری_نماز_نیروهای_مسلح
https://eitaa.com/mnegahban
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴وزیر دفاع: ایران همهجانبه پشتیبان سوریه است
♦️ امیر نصیرزاده:سوریه نقش راهبردی و پررنگی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد.
♦️بنا به توصیه رهبرمعظم انقلاب همهجانبه پشتیبان سوریه خواهیم بود.
✅با ما همراه شوید.
🔗ایتا:
نگهبان
https://eitaa.com/mnegahban
☑️ فعالیت کنسولگریهای ایران در مونیخ، هامبورگ و فرانکفورت تا ۲۸ آبان
اطلاعیه سفارت ایران در آلمان:
🔹️کنسولگریهای ایران در شهرهای مونیخ، هامبورگ و فرانکفورت تا ۱۸ نوامبر (۲۸ آبان) خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم این کشور ارائه میکنند.
🔹️پس از ۲۸ آبان تمامی خدمات کنسولی در آلمان به صورت متمرکز از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین انجام خواهد شد.
✅با ما همراه شوید.
🔗ایتا:
نگهبان
https://eitaa.com/mnegahban
✅ روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
موضوع امروز: «#مادر_مقاومت (٢)»
مناسبت روز: در ایام #فاطمیه قرار داریم و دیروز عرض کردیم که عامل شهادت حضرت زهرا (س) فقط چند نفر خاص نبودند، بلکه عامل اصلی آن، خیانت و سکوت و غفلت مردم بود و سپس به یکی از دلایل مهم این سکوت شرمآور پرداخته و آن را سطحینگری مردم دانسته و عرض کردیم که متأسفانه مردم به آینده اسفبار عدم حمایت از ولایت، و عدم مبارزه با استکبار زمان دقت نکردند و همین موضوع علاوه بر ایجاد فاجعه فاطمیه، تمامی سختیها و گرفتاریها را گریبانگیر آنها نمود.
در ادامه، تدبّر در قرآن کریم و عبرت از سرگذشت پیشینیان را به عنوان بهترین راه برای عدم تکرار این جنایت تاریخی و ایجاد نگاه عمیق و کلان دانستیم و با اشاره به آیه ١٣٩ آلعمران که بعد از شکست مؤمنان در جنگ احد نازل شده، وعده بزرگ الهی در رابطه با برتری و پیروزی مؤمنین را متذکر شدیم: «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»: «نه سستی کنید و نه کم کاری و نه غصه بخورید، چرا که شما برتر هستید! البته به شرطی که مؤمن باشید» و سپس گفتیم ممکن است مؤمنین مانند «جنگ احد» در زمانی هم به ظاهر شکست بخورند؛ اما باید بدانند که این وعده صادق الهی است که: «فَإِنَّ حِزْبَاللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ» و همهی قدرتها در برابر قدرت خداوند هیچ هستند: «يَدُاللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِم»؛ لذا انسان مؤمن، هرگز از دشمن نهراسیده و ولیِّ زمان خود را تنها نخواهد گذاشت.
✍️ چنین ایمان و شجاعتی اثر قرآن در وجود انسان است؛ چراکه قرآن شبیه یک استاد اخلاقِ تمام، درجا اثر میگذارد و عمل میکند! لذا به انسان نمیگوید حالا نسخههای مرا عمل کن تا ببینم چه میشود؟!
«قرآن» تمامی محاسبات دنیوی و معادلات ذهنی آدمی در مسائل سیاسی و اجتماعی را دگرگون میکند؛ نظام محاسباتی انسان را نسبت به رفاهطلبی و لذتهای واهی و زودگذر دنیا تغییر داده و لذتهای واقعی همچون ایثار و شهادت را معنا میکند و آن را بهعنوان بهترین زندگی معرفی میکند: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ»: «هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردهاند! بلکه آنان زندهاند و نزد پروردگارشان (بهترین) روزی داده میشوند» (آلعمران/۱۶۹)
در این نظام محاسباتی، دیگر شهادت مرگ و نابودی نیست، بلکه عالیترین مقام زندگی است!
با این نگاه قرآنی، دیگر از شهادت سرداران مقاومت متأسف نمیشویم و به سمت ناامیدی و ترس نمیرویم، بلکه غبطه خورده و میفهمیم که شهدای مقاومت، هماکنون دستشان بازتر است و بهتر و بیشتر میتوانند به جبهه مقاومت کمک کنند؛ چنانچه رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: «روح شهدای مقاومت نه تنها ناظر بلکه در میدان مبارزه حضور جدی دارند» و فرمودند: «شهید سلیمانی برای آمریکا بسیار خطرناکتر از سردار سلیمانی است»؛ این اثر آن زندگی جاودانه نزد خداوند است که در قرآن بشارت داده شده؛
لذا اگر کسی از استکبار واهمه داشته و از کشته شدن میترسد، باید نگاهش را تغییر دهد و به قول سهراب سپهری، «چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید»؛ آنوقت معنای «وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ» درک میشود، چراکه در مقابله با استکبار یا پیروزی ظاهری حاصل میشود و یا به شهادت میرسیم؛ که هر دوی اینها برای انسان مؤمن، برتری، و معادله دو سر بُرد است.
بر این اساس سلیمانیها، نصراللهها و سنوارها، مصداق واقعی «وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ» هستند و همواره زنده و شادمانند! چنانچه قرآن میفرماید: «فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه»؛ «شهدا بخاطر نعمتهای فراوانی که خداوند از فضل خود به ایشان بخشیده است همواره شادمانند». (آلعمران/١٧٠)
آنها پیام خوشی هم به ما میدهند: «وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ»: «شهدا به کسانی که از پی ایشانند و هنوز به آنان نپیوستهاند، مژده میدهند که از مرگ نترسند، چراکه غمی برایشان نیست!»
لذا ترس از دشمن، ناشی از خطای محاسباتی است! وگرنه کسی که به خدا اطمینان داشته باشد، اگر همهی دشمنان هم جمع شوند، نمیترسد: «الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَااللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ»: «اينها کسانی بودند که به آنان گفتند: دشمنان برای حمله به شما اجتماع کردهاند؛ پس از آنها بترسید! اما این سخن بر ایمانشان افزود و گفتند: خدا ما را کافی است و او بهترین حامی ماست».
✍️ در پایان بدیهی است که اگر انصار و مهاجرین چنین نگرش قرآنی داشتند، هرگز حادثه بزرگ فاطمیه و شهادت حضرت زهرای مرضیه به وجود نمیآمد!
✅با ما همراه شوید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅با ما همراه شوید.
🔗ایتا:
نگهبان
https://eitaa.com/mnegahban
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅با ما همراه شوید.
🔗ایتا:
نگهبان
https://eitaa.com/mnegahban
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تلاوت بسیار زیبای سوره بروج ،
باصدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد
✅با ما همراه شوید.
🔗ایتا:
نگهبان
https://eitaa.com/mnegahban
📖 تقویم شیعه
شمسی: یکشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۳ شمسی
میلادیSunday 17 november 2024
قمری: الأحد ۱۵ جمادی الاولی ۱۴۴۶ هجری قمری
🌹 امروز متعلق است به:
🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام
🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها)
📿 اذکار روز:
👈صد مرتبه یا ذَالجَلالِ و الاِکرام تا به فتح و نصرت برسی
🙏بارالها در فرج حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف تعجیل فرما و گره از مشکلات همه مردم باز کن
✅ تقویم روز:
💐 ولادت حضرت امام سجاد علیه السلام به روایتی (۳۸ه ق)
🗓 روز شمار تقویم:
⬛️⏳۱۸ روز سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها (۱۱ه ق)
#ایام_فاطمیه
#اَللّهُــمَّ_عَجـِّـل_لِوَلیِّــکَ_الفَــــرَج
#لبیک_یا_خامنه_ای
✅با ما همراه شوید.
🔗ایتا:
نگهبان
https://eitaa.com/mnegahban
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تقویم_معارفی_شیعه
☀️ یکشنبه ٢٧ #آبان ١۴٠٣
🌙 الأحد ١۵ #جمادیالاولی ١۴۴۶
🌲 نوامبر 2024 17 Sunday
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 ایام #فاطمیه
🌙 سالروز ولادت حضرت #سجاد (ع) به روایتی (٣٨هق)
☀️ سالروز شهادت سرلشکر پاسدار مهدی #زينالدّين به همراه برادرش مجید (۱۳۶۳ ش)
💠حدیث روز 💠
💎 امیرالمؤمنین (ع): «أحسَنُ العَدلِ نُصرَةُ المَظلومِ»
«زيباترين عدالت، يارى دادن ستمديده است»
📚 غررالحكم، ح٢٩٧٧
✅با ما همراه شوید.
🔗ایتا:
نگهبان
https://eitaa.com/mnegahban
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع: «#زینالدین #سردار_عشق»
✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم دفاع مقدس، بهعنوان سالروز شهادت فرمانده رشيد لشکر ١٧ علی بن ابیطالب (ع) «#شهید_مهدی_زینالدین» ثبت شده است، لذا سخن روز را با سلام و صلوات به روح بلند این سردار سرافراز آغاز مینمائیم؛
شهید مهدی زینالدین در سال ١٣٣٨ شمسی در خانوادهای متدین در تهران متولد شد و در پنج سالگی به دلیل فعالیتهای مبارزاتی پدرش، ابتدا به خرم آباد مهاجرت و سپس در شهر مقدس قم ساکن شد؛
او از کودکی دارای نبوغ ویژه بود و در کنار تحصیل در بیشتر فعالیتهای سیاسی، فرهنگی و مذهبی با پدر همراهی مینمود؛
زینالدین پس از اخذ دیپلم، در کنکور سراسری شرکت کرده و در رشته پزشکی با رتبه چهارم قبول شد و در دانشگاه شیراز مشغول به تحصیل گردید؛ اما پس از مدتی به دلیل حفظ دین و ناموس و میهن خود، حضور در جبههی حق علیه باطل را اَقدَمِ بر تحصیل دانست و عازم جبههی نبرد شد؛
او ابتدا عضو جهادسازندگی و سپس به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و از زمان آشوبِ کردستان در جبهه حق علیه باطل حضور داشت؛
زینالدین در سن ٢٠ سالگی مسئول اطلاعات سپاه قم و سپس مسئولیت اطلاعات سپاه دزفول را برعهده گرفت و پس از چند سال فعالیت خالصانه و اثبات زکاوت و درایت خود، در سن ٢٣ سالگی به عنوان فرمانده لشگر ١٧ علی بن ابیطالب (ع) منصوب شد و سرانجام پس از چند سال رشادت و افتخار، در چنین ایامی در سال ١٣۶٣ به آرزوی دیرینه خود یعنی شهادت نائل شد.
✍️ درباره سبک زندگی شهید مهدی زینالدین، خاطرات زیادی توسط همسر، خانواده و همرزمان او ثبت شده، که میتوان «قلب مؤمن و سرشار از آرامش و عشق به خدا و اهلبیت (ع)، مهر و محبت فراوان به پدر و مادر و همسر، شجاعت و صلابت، موفقیت و نبوغ، برنامهریزی و فرماندهی کمنظیر جنگی» را بهعنوان بخش کوچکی از خصوصیات این سردار بزرگ نام برد؛
👈 تواضع و دوری از «غرور و تکبر»، یکی دیگر از ویژگیهای شهید زینالدین بوده است، چنانچه همرزمان او نقل میکنند که: آقا مهدی، مردی خاکی و بی غرور بود، همیشه لباس بسیجی به تن داشت، پوتین هایش رنگ و رو رفته بود و موهای سرش را مانند سربازان عادی میتراشید؛ او بسیار متواضع بود، توجه زیادی به زیردستان داشت و همواره در گفتار و رفتار رعایت ادب را مینمود؛ او هرگز به دنبال تشریفات و در بند پُست و مقام نبود؛ با آنکه فرمانده لشگر بود، اما راحت و بی تکلّف در جمع رزمندگان حضور داشت؛ با آنها غذا میخورد؛ درد دلهایشان را میشنید و از همه مهمتر، به آنان بسیار احترام می گذاشت لذا همه رزمندگان شیفته او بودند؛
در وجود او، به جای تکبر و غرور، سَرتاپا «عزّت و آزادگی» بود، گویی با اقتداء به سالار شهیدان، مصداق این کلام الهی شده بود که: «وَلِلّهِ العِزَّهُ وَلِرَسولِهِ وَلِلمُؤمِنینَ: و عزّت از آن خدا و پیامبر او و مؤمنان است» (منافقون/۸) لذا دشمنان بعثی با همهی کثرت و توانمندی، و سلاحهای پیشرفته و سنگرهای مستحکم، در برابر قدرت ایمان و عزت او، ذلیل و حقیر بودند؛ بهگونهای که صلابت و آرامش او در جنگ، همه را متعجب کرده بود؛
او عاشق امام حسین (ع) بود، لذا او را «سردار عشق» نامیدهاند؛ چنانچه در بخشی از وصیتنامه خود آورده: «اولین شرط لازم برای پاسداری از اسلام، اعتقاد داشتن به امام حسین(ع) است؛ هیچ کس نمیتواند پاسداری از اسلام کند، در حالی که ایمان و یقین به اباعبداللّه (ع) نداشته باشد... اگر امروز ما پاسدار خون شهدا هستیم و اگر مشیت الهی بر این قرار گرفته که به دست شما رزمندگان و ملت ایران، اسلام در جهان پیاده شود و زمینه ظهور حضرت امام زمان(عج) فراهم گردد، به واسطه عشق، علاقه و محبت به امام حسین(ع) است؛ لذا من وصیت میکنم شما را، به عمل به وظیفه (و تکلیف) و حسین وار، زندگی کردن...»
💠 یادش گرامی، نامش جاودان، راهش پر رهرو، و زندگی پرافتخارش الگوی جوانان ایران اسلامی باد.
📚 منبع: کتاب «تنها زیر باران» اثر مهدی قربانی
✅با ما همراه شوید.
🔗ایتا:
نگهبان
https://eitaa.com/mnegahban
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: سالروز شهادت #شهید_مهدی_زینالدین (ره)
موضوع: #زینالدین #سردار_عشق
✅با ما همراه شوید.
🔗ایتا:
نگهبان
https://eitaa.com/mnegahban
با رفتنت خالی مکن دور و برم را
پاشیده تر از این مگردان لشگرم را
ای نیمه ی مجروح من ای کاش با تو
در خاک بگذارند نیم دیگرم را
بعد از تو ای سرو شکسته تا قیامت
از خجلتم بالا نمی گیرم سرم را
باور نمی كردم كه روزی پيش چشمم
از پا بيندازد غلافی همسرم را
تو بین آتش رفتی و من گُر گرفتم
حالا بیا و جمع کن خاکسترم را
هرشب حسن در خواب میگوید مغیره
دست از سرش بردار کشتی مادرم را
ديروز اگر در پيش طفلانم حرم سوخت
فردا بسوزانند با طفلان حرم را
از كربلا ديشب صدایی را شنيدم
انگار طفلی گفت عمه معجرم را...
#نـوكــر_نـوشــت:
#زهرا_جان💔
غربتم با بودن زهرا نمی آمد به چشم
روزگاری تکیه گاهی داشتم یادش بخیر
#صلی_الله_علیک_ياسيدناالمظلوم_يااباعبدالله_الحسين
سلام عليكم و رحمة الله، صبحتون بخير، روزتون معطر بنام #خامس_آل_عبا
#به_یاد_شهیدان
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد_و_عجل_فرجهم
✅با ما همراه شوید.
🔗ایتا:
نگهبان
https://eitaa.com/mnegahban