هدایت شده از فرهنگستان علوم اسلامی
🔰 #گزارش ارائه مقاله توسط دکتر #محمدرضا_قائمی_نیک با عنوان "جامعهشناسی معرفت از منظر ماکس وبر و #سیدمنیرالدین_حسینی" در کمیسیون ارتباطات و جامعهشناسیِ هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی
🔻 #گزارش_ارائه
هدایت شده از فرهنگستان علوم اسلامی
🔰 #گزارش ارائه مقاله توسط دکتر #محمدرضا_قائمی_نیک با عنوان "جامعهشناسی معرفت از منظر ماکس وبر و #سیدمنیرالدین_حسینی" در کمیسیون ارتباطات و جامعهشناسیِ هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی
▪️ محمدرضا قائمی نیک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی به این موضوع اشاره کردند که؛ #ماکس_وبر در مقالۀ علم به مثابه حرفه، با اشاره به نیچه، صورتهای معرفت انسانی را پدیدههای منحصربهفرد تاریخی میداند که تحت تاثیر جریان زندگی شکل میگیرند. به همین جهت، وبر برخلاف دیدگاه پوزیتیویستی که علم اجتماعی را همچون علوم طبیعی، قابل تبیین میداند، معتقد است که قلمرو علوم اجتماعی، قلمرو تفهم است. با اینحال وبر برای گریز از نسبیگرایی ناشی از تاریخیت، با طرح ایدههایی نظیر قرابت گزینشی، علیت تاریخی و معنای خاصی از عینیت، از ابزار روشیِ ایدهآلتایپ برای فهم پدیدههای اجتماعی بهره میگیرد.
▫️ وی افزود: در این مقاله پس از توضیح مبسوط دیدگاه وبر دربارۀ جامعهشناسی معرفت، اشاره خواهیم کرد که راهکار وبر برای عبور از نسبیگرایی معرفت، گرفتار بحران خواهد شد. در پاسخ به این بحران، به طرح دیدگاه استاد #سیدمنیرالدین_حسینی در حوزۀ جامعهشناسی معرفت خواهیم پرداخت.
▫️در نظر مرحوم حسینی، اگر چه معرفت، امری اجتماعی است و هستی جامعه هم ذیل هستی تاریخی تعین مییابد، اما هیچگاه معرفت تبدیل به امری نسبی و غیرثابت نمیگردد، چرا که از منظر ایشان، قواعدی ربوبی وجود دارد که حاکم بر ساحات تاریخی و اجتماعی و فردی انسان است و امکان برونرفت از قاهریت آن قواعد هم وجود ندارد.
▫️قائمینیک در ادامه سخنانش تصریح کرد: با این حال موضوع این مقاله بررسی جامعهشناسی معرفت ماکس وبر نیست، بلکه به دنبال انجام پژوهشی تطبیقی هستیم تا در ذیل آن، نظریۀ جامعهشناسی معرفت ماکس وبر را با دیدگاه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی مقایسه کنیم. سیدمنیرالدین حسینی یکی از متفکرین معاصری است که با نوآوری در سنتِ علمی اسلامی، سعی کرده است تا نوعی نظریۀ جامعهشناسی علم و معرفت ارائه کند.
▫️عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی تأکید کرد: به تعبیر دیگر اگر در جامعهشناسی علم و معرفت، چنان که در ادامه به تشریح خواهد آمد، به تأثیر زمینههای اجتماعی – تاریخی بر معرفت تأکید میشود، منیرالدین حسینی کوشیده است تا با تحفظ بر نگاه اسلامی به علم و معرفت، تأثیر این زمینههای تاریخی – اجتماعی بر علم و معرفت را در یک نظریۀ منسجم صورتبندی کند. تلاش وبر برای خروج از نسبیگرایی نیچهای، چندان کامیاب نیست و بینشهای استادمنیرالدین حسینی میتواند بر اساس دیدگاهی اسلامی، راهکارهایی برای آن ارائه کند.
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
💢 معیار های کدر را مفتضح کنید!
نبايد ملاك ما در ميزان بهرهدهی يك زن فقط تحصيلات و اطلاعات وی باشد. نگوئيد اين زنِ روستايی مجموعه چيزی كه میتواند توليد كند با واحد ريال اين قدر است و آن زنِ متخصصِ بیايمان چند برابر اين زن ساده تولید ریال میکند! بلكه بگوئيد كدام يك از آنها در بالا بردن نسبت تأثير اسلام به كفر و نفوذ قدرت الهی در جامعه موثرترند...
🔅 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی
۱۳۶۹٫۸٫۷
☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از اطلاعرسانیدورهتمدننویناسلامی
⭕️#اطلاعیه
🔰چهارمین جلسه دوره تمدن نوین اسلامی و نظام فکری توحیدی با عنوان:
مأموریت تمدنی انقلاب اسلامی
👤مدرس:حجت الاسلام و المسلمین دکتر جمالی
⏱️زمان:فردا سهشنبه مورخ۱۴۰۲/۰۹/۱۴،رأسساعت۱۸:۳۰
📍مکان:دانشگاه فرهنگیان،پردیس آیت الله طالقانی(ره)،ساختمان آموزش،کلاس ۲۰۵
34.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گام دوم / مصطفی جمالی,
مهندسی تمدن نوین اسلامی ـ جلسه 19
🌐آدرس کانال گام دوم:
🔸https://eitaa.com/mo_jamali_110
36.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گام دوم / مصطفی جمالی,
مهندسی تمدن نوین اسلامی ـ جلسه 20
🌐آدرس کانال گام دوم:
https://eitaa.com/mo_jamali_110
38.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گام دوم / مصطفی جمالی,
مهندسی تمدن نوین اسلامی ـ جلسه21
🌐آدرس کانال گام دوم:
https://eitaa.com/mo_jamali_110
40.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گام دوم / مصطفی جمالی,
مهندسی تمدن نوین اسلامی ـ جلسه 22
🌐آدرس کانال گام دوم:
https://eitaa.com/mo_jamali_110
38.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گام دوم / مصطفی جمالی,
مهندسی تمدن نوین اسلامی ـ جلسه 23
🌐آدرس کانال گام دوم:
https://eitaa.com/mo_jamali_110
🔰 دوره تخصصی مجازی و آفلاین «تربیت مربی تمدن اسلامی»
🌺 حجج اسلام قرائتی، یاوری، بابائی، جمالی و دکتر نوروزی
📝 اطلاعاتبیشتر و ثبتنام تا ۱۸ آذر:
B2n.ir/t35753
••✦•┈┈┈••❅✾❅••┈┈┈•✦••
🆔(اطلاع رسانی کارگاه، ضمن خدمت، همایش، مسابقات، جشنواره ها و ...)
🔸https://eitaa.com/esf_anjoman
🔹https://t.me/+99Cgbb7inScyZTc0
🔸http://rubika.ir/esf_anjoman
بسم الله الرحمن الرحیم
امروز کلمهای در غـزه شـهید شد.
شما دارید به عکس #رفعت_العریر نگاه میکنید. او نـظامی نبود. اگر بخواهم کامل صدایش کنم، باید بگویم استاد دکتر رفعت العریر.
رفعت در دانشگاه ادبیات درس میداد. شعر میگفت. داستان مینوشت. رفعت کلمات را میفهمید. وزن واژهها را حس میکرد.
در صفحهاش به میوهها و گلها دقیق میشد. ظرافتشان را ادراک میکرد.
رفعت زبان میدانست. به شاگردانش انگلیسی درس میداد. داستان نوشتن یادشان میداد.
رفعت، شصت روز مداوم، پشت یک صفحه ایستاده بود [که نزدیک به ۹۰ هزار نفر عضو داشت]
این ایدهٔ او بود: «ما عدد نیستیم.»
او شصت روز، لاینقطع، قصهٔ شـهدای غـزه را برای دنیا تعریف میکرد. با چشم خیس مینوشت و مینوشت و مینوشت تا دنیا بداند بیست هزار نفر شـهید طی دو ماه، یک گزارش آماری از غـزه نیست، بیستهزار زندگی، بیستهزار روایت، بیستهزار داستان است که در گور دستهجمعی زیر خاک رفته.
امروز، دکتر رفعت العریر، تبدیل شد به شـهید رفعت العریر. امروز اسـرائیل خانهٔ او را بمــباران کرد و رفعت و هر شش نفر عضو خانوادهاش با هم شـهید شدند.
امروز، تمام شاعران آزادهٔ جهان، تمام نویسندگان روشنضمیر جهان در غـزه شهید شدند. امروز کلمهای در غـزه زیر آوار ماند که مثلش نبود و نیست. واژهای به آسمان رفت که بلند بود، خیلی بلند، آنقدر که به سرانگشت آرزو، دستم به بلندای قامت نستوهش نرسد؛ رفیع، درست مثل اسمش.
رفعت العریر، اسطورهٔ من بود. تقلا میکردم بین او و خودم قرابتی پیدا کنم از جنس ادبیات و کلمات و زبان. آرزوبهدل بودم مثل او مؤثر باشم. او نظامی نبود، اما کلمه را مثل سـلاحی بیمانند میان انگشتانش میچرخاند و سمت ظالمان جهان شـلیک میکرد. رفعت، حاشیهنگار رنج فلـسطین بود.
عکسش را ورق بزنید. به کلماتش برسید. این شعر اوست. رفعت نوشته «اگر من باید بمیرم، پس تو باید زنده بمانی تا داستانم را برای بقیه تعریف کنی. تا خرتوپرتهایم را بفروشی… و از لباسهایم، از بند کفنم، نخ بلند بادبادکی بسازی تا بچهای در غـزه که بهشت در نگاهش خانه کرده در جستوجوی پدری که در چشمبههمزدنی شـهید شده، این بادبادک را، بادبادکی را که تو از من ساختی، ببیند و شده برای لحظهای تصور کند فرشتهایست که عشق را به او بازگردانده. اگر من باید بمیرم، بگذار این مرگ امیدی بیافریند، بگذار این مرگ افسانهای باشد.»
کلمهٔ عزیز من که امروز شـهید شدی
تو کلمهای. عدد نیستی.
دنیا شاید اعداد را فراموش کند، اما کلمات را هرگز از یاد نخواهد برد؛ بهخصوص اگر این کلمات، حماسهای باشند، چنان که تو بودی.
نوشتهی: پرستو علیعسگرنژاد
@hamshenasi
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
الکساندر دوگین، تحلیلگر مسائل تمدنی روس:
یمن چهره و حیثیت تمام تمدن اسلامی را حفظ کرده است
شیعه خالص همیشه آماده قربانی شدن و تحمل سختی های بیشتر برای دفاع از حق است و این قانون تشیع است!
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat