إنّ الشّـيعـةَ في لبنانَ عُـمـلاءُ،لأنّهم لم يجتمعوا بـشـارون ونـتـنـيـاهو؛ ولم يصافحواالـقـادةالإسـرائيليّين؛ ولم يُخَطِّطوا مع الضُّبّاطِ الصَّهاينة، لاجتيـاح بيروتَ والمناطقِ اللّبنانيّة؛ ولم يَحْظَوْا بـ"رفاهيّةِ" التّجوّلِ على متنِ الـدَّبَّابـات الإسرائيليّـة، أو على "تَرَفِ" الحصولِ على هدايا العَدُوِّ الثّمينةِ،من أسلحةٍ،وخواتِمَ، وبِزّاتٍ عـسـكـريّـة...
ولم يرسلوا المؤَن، والمال،والسّلاح والحفاضات، والحليب،للإرهابـيّـين في سـوريا وفي جرود عـرسـال.
إنّ الشّـ.ـيـ.ـعـة في لبنان عـ.ـمـ.ـلاء، لأنّهم لم يستسلموا لـ"الشّـيـطان الأكبر"،وربيبِهِ "الكيان الـمـؤقّـت"،ولم يقفواعلى الحـياد، خوفًا على رؤوسهم، أو طمعًا بمكتسبات"دنيويّة"،بل آثرواالموت على مـبـايـعـةِ الـظّـالم، والمحتـلِّ، والمُعتدي، فقاوموا، وقـ.ـاتـ.ـلـوا، وبذلـوا أنفسهم وأموالهم، دفاعًا عن وطنهم وخيراته، ولم يـتـنـازلـوا عن حبّةِ تُرابٍ من أرضهم، أو نقطةِ ماءٍ من بحرِهِم، ولم يُساوموا على ذَرَّةٍ من غازِهِم ونفطِهِم، أو على "ميلّمترٍ" واحدٍ من حدودِ بلادِهم.
إنّ الشّـيعةَ في لبنان إرهـ.ـابـيّـ.ـون حقّاً في عيونِ مَن لم يَشْتَمَّ عِطْرَ الكـرامـةِ والعِزّةِ في ثرى بلاده،ومَن لم يأكلْ من خيراتِ أرضِهِ، فاعتادَ على "اللُّقْمَةِ البَرّانيّة"،وعلى "البترو دولار"الـخـلـيـجـيِّ والأموالِ "الـشِّـيـنـْكَرِيَّة"،وأدمـنَ على الذّلّ، والخضوع، والانـبـطاح، والـخـنـوع.
فَلْيَرْحلوا، لأنّهم ليسوا خونةً، ولا عُملاء، ولا أذِلّاء، ولامُتـآمـريـ.ـن...
فليرحلوا، لِأنَّهُمُ الأكرمُ، والأشرفُ، والأطهرُ، والأجملُ، والأعظمُ، والأنظفُ، والأنقى...
فليرحلوا،لأنّهم يـفـضحون الجبناء، والـمُنْبَطِـحـيـنَ، والمُـتـخـاذلـيـنَ، والـمُــطَــبِّــعــيـن؛ ويكشفون عـوراتِـهِـمُ الأخلاقيّةَ، والوطنيّةَ، والعروبيّةَ، والإنسانيّة...
فليرحلوا إلى دُنيا المسيحِ ومحمّدٍ وآلِه، حيثُ رايةُ "هَيْهاتِ مِنّا الذِّلَّة" تُرَفْرِفُ فوقَ السُّطوحِ والقِمَمِ الشّامخة، ولْيَأْخُذوا معهُم كُلَّ مُقاومٍ حُـرٍّ شَـرِيـفٍ، يَأْبَى الـذُّلَّ والهوانَ، ويُؤثِرُ مصارِعَ الكِرَامِ على طاعةِ اللِّئام.
فليرحلوا،وليأخذوا معهم قادتَـهم، وشـ.هـداءَهـم، وجـرحــاهُم، ومُجـاهـديـهِـم، وأبـطـالـَهـُم، ومـُقـاومــتَـهُـم، وصُـمـودَهـم، وإباءَهُم، وعِـزَّتـَهُـم، وكـرامَـتـَهـم، وعُـنْـفُـوانَـهـم...
فَلْيَرْحَلوا، ولْيَأخُذوا معهم مجدَ لُبنانَ الَّذِي صَنَعُوهُ بِدِمـائِـهِـم، وسَواعِدِهِم، وتـَضْـحِـيـاتِـهِـم...
فَلْيَرْحَلُوا...
🔴 شیعیان در لبنان:
مصیبتی بزرگ، پس بروند!!
▪️سرکیس الشیخا الدویهی
نه سال پیش مقالهای نوشتم با عنوان: «شیعیان مصیبتی بزرگ… پس بروند.»
این بحث همچنان ادامه دارد و شاید بیپایان باشد. نظر من ثابت است، دیدگاه و باورهایم تغییر نکردهاند، و اصول و اعتقاداتم هرگز متزلزل نشدهاند.
این مقاله را برای جلب رضایت شیعیان یا کسب مقام از سوی دوگانهی شیعه ننوشتم، بلکه برای بیان حقیقت و تنها حقیقت به نگارش درآوردم. حقیقتی که زمانی کشف کردم که از افکار به ارثرسیده و تعصبات کورکورانه خود را رها ساختم و با طایفهی شیعهی بزرگوار و نقش شیعیان در لبنان آشنا شدم.
رها شدن از افکار موروثی، امری دشوار و نیازمند شجاعت و قدرت فراوان است. با این حال، این کار، عملی قهرمانانه است که انسان را از بند محدودیتهای خانوادگی و اجتماعی آزاد میکند.
من در خانهای بزرگ شدم که به راستگویی و دفاع از حق ارزش داده میشد، هرچند بهای آن سنگین باشد. مقالهای که نوشتم، با شجاعت و صداقت به حقیقت پرداخت و در راه عدالت قربانیهای زیادی دادم. اما این کار را برای رضایت خدا، بیان حقیقت و حمایت از حق انجام دادم.
شیعیان در لبنان، مصیبتی بزرگاند، چون برخی آنان را خطری وجودی برای لبنان و شریکانش در کشور میدانند.
بله، شیعیان برای ما مصیبتی هستند، چون به خفت، خواری، و ذلت تن ندادند. آنان با ارتش اسرائیل، که به شکستناپذیری معروف بود، ابتدا با سنگ و روغن داغ و سپس با سلاحهای پیشرفته و عقولی خلاق جنگیدند، شکستش دادند و جنوب عزیز ما را در سال ۲۰۰۰ از چنگال او آزاد کردند. آنان در جنگ تموز ۲۰۰۶ ثابت کردند که اسرائیل از تار عنکبوت هم سستتر است.
بله، شیعیان در لبنان مصیبتاند، چون با گروههای تروریستی و تکفیری با شجاعت جنگیدند، جان خود را سپر کردند و در کنار قهرمانان ارتش لبنان، کشور را از چنگال تروریسم تکفیری بیرون کشیدند و مردمش را از فجایعی هولناک نجات دادند، فجایعی که هیچ کس و هیچ طایفهای را در امان نمیگذاشت.
شیعیان لبنان را تروریست میخوانند، اما آیا آنان «القاعده»، «داعش»، «جبهه النصره» و دیگر گروههای تکفیری را تأسیس کردند؟ آیا اسامه بن لادن، ابوبکر البغدادی و دیگر رهبران تروریسم از شیعیان بودند؟ قطعاً خیر.
میگویند شیعیان کافرند، اما آنان نه مسیحیان را تکفیر کردند، نه اهل سنت و نه دروزیان را. آنان راهبهها، کشیشها یا رهبران مذهبی را نربودند. کلیساها، صومعهها و مساجد را منفجر نکردند. آنان کسی را به دلیل مذهب یا هویت نکشتند و هیچ طایفهای را آواره نساختند.
میگویند شیعیان مزدورند، اما آنان هرگز با شیمون پرز یا نتانیاهو جلسه نگذاشتند. با افسران اسرائیلی برای اشغال لبنان تبانی نکردند و سلاح و پول از دشمن دریافت نکردند. آنان نه به «شیطان بزرگ» تسلیم شدند و نه در برابر رژیم صهیونیستی زانو زدند.
شیعیان لبنان تروریستاند، چون به دفاع از وطن و مردم خود برخاستند و جان و مال خود را در این راه فدا کردند. آنان یک وجب از خاک وطنشان را تسلیم نکردند، حتی قطرهای از منابع طبیعی کشورشان را هم معامله نکردند.
شیعیان در چشم کسانی تروریستاند که هرگز عطر عزت و کرامت را نچشیدهاند. کسانی که به خفت و خواری عادت کردهاند و برای نان و پول بیگانه سر خم کردهاند.
پس بروند، زیرا آنان خائن، مزدور یا تسلیمشده نیستند.
بروند، چون شریفترین، پاکترین، زیباترین و بزرگتریناند.
بروند، چون وجودشان جبن و خواری را عیان میسازد.
بروند به دنیای محمد و مسیح، جایی که پرچم «هیهات منا الذلة» در بلندیها برافراشته است.
بروند و همراه خود قهرمانان، شهیدان، مجروحان، مقاومت و صلابتشان را ببرند.
بروند و مجدی را که با خون و فداکاریهایشان برای لبنان ساختند، با خود ببرند.
اما لبنان، لبنانی که آنان با عزت خود ساختند، باقی خواهد ماند.
ترجمه
دكتر هادى انصارى
#معرفی_کتاب
📚هنر زنانه زیستن- دکتر جمیله علم الهدی
نشر سمت
💠این اثر نقدی است بر معنای «زن همچون مرد ناقص، که کمالش را باید در مردانه شدن بجوید و خواهان برابری با مرد باشد». کتاب حاضر با معرفی پیشفرضهای چنین برداشتی از زنانه زیستن که حاصل سیطره نگرش اقتصادی به انسان است و در رویکرد اقتصادی علوم انسانی ریشه دارد، راهی برای کشف حقیقت زن به کمک تعالیم انبیای الهی گشوده است. سپس با بررسی آیات قرآن کریم و ملاحظه انسان در حرکت، دلالتهای نگاه تحولی به زنانه زیستن را آشکار کرده است. این کتاب گام نخست از یک رویکرد تحولی در تحقیقات علوم انسانی است که میتواند با الهام از قرآن کریم توسعه یابد.
⚡️ترجمه عربی این کتاب نیز با با همکاری سازمان مطالعه و تدوین و مجمع فرهنگی مصر در قاهره با عنوان «فلسفة الحياة الأنثوية» در مصر منتشر شده است.
#زوجیت
@hamshenasi
♻️نظریه زوجیت و بازشناسی ایتمانی هویت زن♻️
🔅وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا🔅
💠مسئله زن بر مفهوم جنسیت متمرکز است و عمیقترین لایه خشونت علیه زنان در استفاده از مفهوم جنسیت شکل میگیرد. جنسیت همچون بسیاری مفاهیم کلی، به طبقهبندی و تمیز موجودات از یکدیگر کمک میکند. با این همه کاربرد اجتماعی مفهوم جنسیت، چه بسا با مقاصد گروههای پرقدرت گره خورده باشد. در یک نگاه بدبینانه، قشربندی مردم بر اساس جنسیت میتواند به تخصیص ناعادلانه منابع و توزیع ناعادلانه امکانات و خدمات کمک کند، ولی در یک نگاه خوشبینانه قشربندی جنسیتی مردم، مقدمه تامین رفاه بیشتر برای زنان است. در هر صورت، این مفهوم جنسیت است که شرایط خاصی را برای زنان رقم میزند؛ به این معنا که یا زنان به عنوان قشر آسیب پذیر ورد توجه قرار میگیرند و منابع و امکانات جامعه به سودشان توزیع میشود یا به عنوان نیروی کار ارزانتر سودآوری فرآیندهای گردش ثروت و قدرت را تضمین میکنند..
💠به کارگیری مفهوم جنسیت در مطالعات اجتماعی به فردگرایی و از هم گسیختگی جامعه کمک میکند و به طور ضمنی خشونت را دامن میزند. همچنین مفهوم جنسیت خود به خود بحثهای مربوط به تفاوتهای جنسی را برجسته میکند، در نتیجه امتیازات مردانه اغلب وابسته است به خصوصیاتی که به مردان نسبت داده میشود. همچنین نابرابریهای میان زنان و مردان اغلب به کمک تفاوتهای جنسیتی توجیه میشوند. در چنین شرایطی بسیاری از محققان میکوشند ماهیت ساختگی تفاوتهای جنسیتی را نشان دهند و نحوه شکلگیری و عوامل برساختی موثر بر تفاوتهای جنسیتی را آشکار سازند، ولی برخلاف همه این تلاشها باز هم جنسیت زنانه به جز در نسبت با جنسیت مردانه امکانی برای تعریف شدن نمییابد. از این رو به رغم تلاشهای صورت گرفته گروههای جنسیتی زنانه و مردانه در برابر هم، در رقابت با هم و در جبهه دشمنی با هم قرار میگیرند.
💠 جنسیت بر تمایزات تمرکز دارد و ریشه جدایی است جدایی، آغاز بیاعتنایی، تنهایی و تمام امور نفرت انگیزیست که با طبع لطیف و عاطفه قوی زنان تناسب ندارد. زنان بیشتر به دلبستگی، مهربانی، فداکاری و دوستی مایلاند و از قهر، جدایی، تنهایی و بیاعتنایی بیشتر رنج میبرند. برخی راه حل مسئله را در تنوع بخشی به جنسیت میدانند و برای استفاده از فناوریهای پزشکی و تغییر جنسیت توصیههایی داشته اند.
💠«هنر زنانه زیستن» تفسیری تازه از منظر حکمت قرآنی درباره هویت زن است که بر مفهوم #زوجیت به جای مفهوم «جنسیت» متمرکز است. مفهوم زوجیت در تبیین پیدایش انسان، هم در مرحله آفرینش(خلق) و هم گردانش(جعل) و نیز افزایش کمیت و کیفیت همکنش انسانها در جهان نقشی با اهمیت و کلیدی دارد.
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا(نساء 1)
📚هنر زنانه زیستن- دکتر جمیله علم الهدی، نشر سمت ص 1-2
#نظریه_زوجیت
@hamshenasi
#معرفی_کتاب
📚حالة الزواج في العالم العربي
تحریر و تدوین: Doha International Family Institute (DIFI)
تاريخ نشر: ٢٠١٩
⚡کتاب«وضعیت ازدواج در جهان عرب» که به کوشش موسسه بین المللی خانواده دوحه(DIFI) در سال 2019 منتشر شد، تحلیلی جامع و یکپارچه برای درک تمام ابعاد مربوط به ازدواج در بیست و دو کشور عربی ارائه می کند. محققان از تمام مناطق عربی در تهیه این کتاب مشارکت داشتند.
⚡ این کتاب در هفت فصل به همه عوامل زمینهای و کلینگر پیرامون ازدواج و تأثیرگذار بر آن، از جمله انواع متعدد ازدواج اعم از سنتی یا جدید، دیالکتیک ازدواج و سن و تأخیرهای مربوط به سن ازدواج، تجرد، ازدواج زودهنگام، تفاوت سنی بین همسران و هزینه های مربوط به ازدواج، افزون بر آن به روابط زناشویی و بسیاری از موضوعات فرعی مربوط به رضایت زناشویی و عاطفی و خشونت و تعیین ماهیت کار و ازدواج و تأثیر کار زنان در بخش های رسمی یا بازار کار غیررسمی بر ازدواج نیز پرداخته است
⚡ این کتاب همچنین تحلیلی از دو موضوع مهم مرتبط با ازدواج در جهان عرب معاصر ارائه میکند: مهاجرت و تأثیر منفی آن بر نهاد ازدواج و ازدواج با توجه به جنگها و درگیریهایی که برخی از مناطق عربی در معرض آن قرار دارند.
@hamshenasi
حالة الزواج في العالم العربي.pdf
6.76M
فایل کتاب «حالة الزواج في العالم العربي«
⚡شهرآورد تیم های «استقلال» و «آزادی» در روز دانشجو
👨🎓 انقلاب که شد «شاه رفت» و «امام آمد» برخی بهشوخی گفتند دیگر اثر جاودان فردوسی را باید «امامنامه» بنامیم نه «شاهنامه»! برخی نیز بعدها کتاب نوشتند و گفتند با انقلاب اسلامی «تاج» رفت و«عمامه» آمد. برخی نیز شروع کردند به تغییر نام ها از نام خیابانها و دانشگاه ها تا نام تیم ها و باشگاه ها. تیم فوتبال «تاج» به «استقلال» تغییر نام داد و برای پرسپولیس نام «آزادی» انتخاب شد هرچند دومی مقبول بازیکنان آن واقع نشد و بعدها «پیروزی» نام گرفت و در دوران مدیر عاملی یک سردار به همان نام «پرسپولیس» برگشت.
👨🎓 البته ماجرا فقط به اینجا ختم نشد بلکه افزون بر تغییر نام تغییر در محتوا نیز رخ داد. پرسپولیس تیمی بود که از میراث تیم «شاهین» شکل گرفته بود ومردم کوچه و خیابان، شاهین را مرکز جریان ضدشاهنشاهی میدانستند و اکثر هواداران شاهین از مخالفان شاه بودند. پس از انحلال شاهین، هوادارانش به جهت حضور بازیکنان شاهین در پرسپولیس، از سال ۱۳۴۷ به این تیم گرویدند و تا سال ۱۳۵۷، سکوهای پرسپولیس، کمابیش جایگاه مخالفان حاکمیت(شاه) محسوب میشد. تاج که نماد حکومت وقت(شاهنشاهی) محسوب میشد نیز در تقابل و رقابت با پرسپولیس قرار گرفت. در سال1376 در انتخابات ریاست جمهوری پرسپولیس و استقلال بیشتر درگیر سیاست جناحبندیهای آن شدند سرخ پوشان در اقدامی از علیاکبر ناطقنوری حمایت کردند و در آن سو آبی ها به حمایت از محمد خاتمی پرداختند.(رنگ ابی و قرمز فقط اختصاص به این دو تیم ندارد بلکه حضور این دو رنگ در سطح مطبوعات کیهان و اطلاعات هم قابل مشاهده است).
👨🎓 آری «تاج» رفت و امام با «عمامه» امد تا «استقلال» ظهور کند و دانشجویان بلکه همه اهل «پرسپولیس» و آباد شهر ایران شاهد «پیروزی» انقلاب نه شرقی نه غربی بلکه اسلامی و برپایی و شکوفایی جمهوری اسلامی شان باشند اگر چه جای شهدا در بهار «آزادی» خالی بود. امام با «عمامه» آمد تا «رعیت»، نه فقط «عموم» بلکه «امت » شود و با رهبری اش«مدینه فاضله» بلکه «معموره فاضله» را بسازد. «تخت» و «پایتخت»، «پایتخت گرایی» و « جهالت، استکبار، استبداد، وابستگی، تقلیدکورکورانه، تزویر و تملق، چاپلوسی و چپاول» اموال مردم برچیده شود و «منبر»، «مدرسه»، «جامع» ، علم، جهاد، اجتهاد، تواضع و مشورت و ایثار و نوآوری» را گفتمان روزمره ایرانیان شود. و راهبرد دانشجوی مسلمان ایرانی در تعامل و معامله «اطلبو العلم ولو بالصین» شود. غافل از آنکه ساختار و جریان سیاست تصمیم دیگری دارد و دانشجو باید هماره هوادار یکی از دو تیم استقلال و آزادی شود. اصطلاح «تیم» را از آن رو در باره جریان های متقابل سیاسی قابل صدق است که علی رغم اختلاف گفتمانی و سبک بازی رویکردی مشترک به دانشجو دارند. مربیان و کادر فنی دو تیم سیاسی کشور، همواره سعی کرده و می کنند حساسیت دانشجویان را با اهداف سیاسی خود همسو سازند و این تکاپوها هر ساله در شهرآورد هر ساله 16 آذر به اوج خود می رسد مخصوصاً اگر انتخاباتی در پیش باشد.
👨🎓یک تیم، توجه دانشجویان را از مسائل جهانی به مسائل و مشکلات درونی کشور معطوف می کند. و سعی می کند 16 آذر 32 را نماد اعتراض به حاکمیت داخلی و شیوه ی استبدادی آن معرفی نماید. اعتراضی که به وسیله عوامل استبداد(نه استکبار) به خاک و خون کشیده شده است. در نگاه این تیم عنصرِ «آزادی»، ارجمند تر ازعنصرِ «استقلال» و خطر «استبداد» پررنگ تر از «استکبار» ترسیم می شود.تیم دیگر، سعی می کند ذهن دانشجویان را از مشکلات داخلی منصرف و حساسیت آنها را متوجه بیرون از مرزها و استکبار جهانی بکند. و شأن اصلی 16 آذر 32 را اعتراض به ورود یک مقام «امریکایی» و دخالت سلطه گرانه ی استکبار جهانی در امور داخلی کشورمان ارزیابی می نماید. در این تفسیر، ، واژه ی «استکبار» بیش از مفهوم «استبداد» مطرح می شود وعنصر «استقلال» برجسته تر از «آزادی» رخ می نماید.
👨🎓البته هر دو تیم در«ابزار انگاری» دانشجو مشترکند و هیچیک به مشکلات صنفی ، اموزشی و شغلی دانشجویان کاری ندارند و اگرحرکت های دانشجویی درخدمت اهداف تیمی آنان قرار نگیرد، دیگر اهمیتی به جایگاه اجتماعی«دانشجو» قائل نیستند و و ترجیح می دهند صدای دانشجو در درون نرده های دانشگاه محدود بماند. اگر هم از مطالبات رفاهی او دم می زنند، آنها را به عنوان اهرمی بر ضد تیم مقابل تلقی می کنند.
👨🎓با این وصف دانشجوی انقلابی باید خوب بیندیشد و ببیند که هوادار(بخوانیم ابزار بازی) کدام تیم است؟ تیم «آزادی» یا تیم «استقلال»؟ شاید «رهایی بخشی» دراین باشد که به جای تماشاگر و هوادار، کنشگر و بازیکن تیم انقلابی «مقاومت» باشد ضمن آنکه به «حقوقِ» خویش، توجه می کند، از «تکالیف» قانونی و اخلاقی خود نیز غفلت ننماید و هر سه سطح از مطالبات خود(صنفی، ملی وجهانی) توجه داشته باشد.
@hamshenasi
هدایت شده از مجتمعنا
🌕 از اشرف غنی تا بشار اسد
#محسن_دنیوی
🔺 ۱۵ اوت ۲۰۲۱ یعنی سه سال پیش، دولت اشرف غنی که با حمایت کامل آمریکا در افغانستان بر سر کار بود، سرنگون شد و طالبان بعد از ۲۰ سال دوباره بر افغانستان حاکم شد.
اتفاقی که با سرعت خیرهکننده رخ داد و همگان به جای کلمه فتح شهرها، از عبارت کنایهآمیز دانلود شهرها برای نحوه فتح شهرهای افغانستان توسط طالبان استفاده میکردند. شهرها بدون هیچ مقاومتی تسلیم میشدند و خبری از ارتش نبود و اعضای دولت اشرف غنی فرار کردند و با ثروتی که برخی از قبل داشتند و بر آن افزوده بودند به خانههای خود در کشورهای مختلف اروپایی و آمریکا رفتند.
جو بایدن، رئیسجمهور وقت ایالات متحده درباره این سقوط سریع اظهار داشت که اگر نیروهای افغان توانایی کنترل کشور را نداشتند، پس ادامه حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان «تغییری ایجاد نمیکرد»!
حالا با فاصله سه سال، بشار اسد بعد از ۲۴ سال حکومتش پایان یافت و تحریرالشام با همان سرعت شهرها را فتح کرد و به دمشق رسید.
اینجا هم ارتشی برای مقاومت نبود و مردم سوریه مثل مردم افغانستان از وضعیت ناراضی و از سقوط حکومت راضی بودند و رییسجمهور و دولت عزمی برای ماندن نداشتند و مبارزان هم جدی و پاکار بودند!
پس اینجا هم بشار اسد مانند اشرف غنی سقوط کرد و این معادله تکرار شد که وقتی عزمی برای ماندن در راس حاکمیت نباشد و مردم ناراضی باشند و ارتشی مقاومت نکند و نیروی مبارز جدی در برابر دولتهای سست سوریه و افغانستان باشد، سرعت سقوط خیرهکننده است حتی اگر آمریکا پشتوانه افغانستان باشد و یا روسیه و ایران پشتوانه سوریه بوده باشند!
حالا برخی این سوال را دارند که آیا این الگو در عراق و ایران هم تکرار خواهد شد؟
درباره ایران باید به این چهار سوال جواب داد:
آیا میزان نارضایتی مردم به حدی است که راضی باشند جریاناتی مانند طالبان یا تحریرالشام یا افرادی شبیه ریگی یا سازمان منافقین بر ایران مسلط شوند و یا نیروهای خارجی کشور را تصرف کنند؟
آیا ارتش و سپاه و بسیج هیچ مقاومتی نخواهد کرد؟
آیا مسئولان اصلی کشور چمدان به دست شده و به سرعت فرار خواهند کرد؟
با همین سوالات، ماههای پایانی پهلوی را مرور کنید. مردم معترض و مشتاق به رفتن شاه، جریان مبارز جدی و محکم برای ایجاد تغییر، ارتش واداده و ضعیف و شاهی که معروف به شاه چمدان به دست بود و برای سومین بار کشورش را ترک کرد!
اینجا هم در ۴۵ سال پیش، سرعت سقوط بالا بود و آمریکا و انگلیس و اسرائیل نتوانستند حکومت مورد حمایت و همراهی خودشان را نجات دهند و پهلوی تمام شد...
#سوریه
#سقوط_بشار_اسد
#تحلیل_منطقه
#براندازی_ایران
@esharat_57
هدایت شده از حبیباله بابائی
در مسئله سوریه سه گروه را در ایران میتوان مشاهده کرد:
1. جریان نفاق: اینها در هر شرایط از مقاومت ناخشنود هستند: اگر مقاومت در میدان پیروزی به دست آورد، دچار غیظ و نفرت میشوند (قد بدت البغضاء من افواههم و ما تخفی صدورهم اکبر)، اگر هم جایی مقاومت ناکام بماند، زبان به طعنه می گشایند و از جریان انقلابی انتقام میگیرند. اینها بخوبی میدانند که سوریه 2011 بسیار متفاوت بوده از سوریه 2024، لیکن همچنان تلاش می کنند از وضعیت نابسامان امروز مقاومت، تصمیمات دیروز را اشتباهات استراتژیک جبهۀ مقاومت ارزیابی کنند؛
2. مدیران غیرمسئول: کسان دیگری هستند که همیشه در مسند تصمیمگیریهای فکری و فرهنگی برای عرصۀ بینالملل مقاومت بودهاند (نمونههای آن را باید در بسیاری از نهادهای پرخرج بین المللی فرهنگ در جمهوری اسلامی دید)، لیکن ساکت هستند و از پاسخ به کردهها و نکردههای خودشان طفره میروند؛
3. مستضعفین مقاوم: کسان دیگری مثل بسیاری از رزمندگان مقاومت و خانوادههای شهدا و جانبازان هستند که هزینههای زیادی از جان دادهاند، ولی با تبعیت از ولی فقیه زمان دَم برنمیآورند و همچنان صبورانه پای ایمان و آرمانشان ایستادهاند.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
https://virasty.com/Habibollah_Babai/1733845889301312876
بیا تا راه بنمایی
بیا تا چشم مان را روشنا گیریم
بیا تا قلب مان را تازه و آماده بنماییم
بيا ره توشه برداريم.
بيا تا راه بسپاريم.
قدم در راه بگذاريم.
كجا؟
هرجا تو بنمایی.
@hamshenasi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب: من به شما عرض میکنم به حول قوهی الهی گسترهی مقاومت بیش از گذشته تمام منطقه را فرا خواهد گرفت
🔹️رهبر انقلاب اسلامی هماکنون در دیدار اقشار مختلف مردم در سخنان پیرامون تحولات اخیر منطقه:
✏️ مقاومت این است، جبهه مقاومت این است: هرچه فشار بیاورید محکمتر میشود، هرچه جنایت کنید، پرانگیزهتر میشود. هرچه با آنها بجنگید، گستردهتر میشود و من به شما عرض میکنم به حول قوهی الهی گسترهی مقاومت بیش از گذشته تمام منطقه را فرا خواهد گرفت.
✏️ آن تحلیلگرِ نادانِ بیخبر از معنای مقاومت خیال میکند که مقاومت که ضعیف شد، ایران اسلامی هم ضعیف خواهد شد و من عرض میکنم به حول و قوهی الهی، به اذن الله تعالی، ایران قوی مقتدر است و مقتدرتر هم خواهد شد. ۱۴۰۳/۹/۲۱
💻 Farsi.Khamenei.ir
⚡️صهیونیستها حتی «مردانگی ایرانی» را هم مطالعه می کنند⚡️
💠سیوان بالسلو پژوهشگر اسرائیلی تاریخ ایران مدرن و مدرس دانشگاه است. او در مطالعات خود که بر جنسیت، سکسوالیته، مطالعات دوران کودکی و زندگی روزمره تمرکز دارد، به بررسی تاریخ اجتماعی و فرهنگی ایران قرن نوزده و بیست میپردازد.
💠بالسلو در دپارتمان مطالعات اسلام و خاورمیانه دانشگاه عبری اورشلیم به تدریس در حوزهی تاریخ ایران مدرن میپردازد. او در کارنامهی خود ترجمه دو مجموعه شعر «تولدی دیگر» و «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» از فروغ فرخزاد را دارد.
💠کتاب «مردانگیهای ایرانی: جنسیت و سکسوالیته در اواخر قاجار و اوایل پهلوی» که در سال ۲۰۱۹ در انتشارات کمبریج منتشر شد ماحصل پایاننامهی دکتری بالسلو بود.
@hamshenasi
#معرفی_کتاب
کتاب «مردانگیهای ایرانی: جنسیت و سکسوالیته در اواخر قاجار و اوایل پهلوی» که در ترجمهی فارسی به «مردانگی ایرانی در اواخر قاجار و اوایل پهلوی» تغییر نام یافته، روایتی است از شکلگیری و دگرگونی مردانگی مسلط در ابتدای تجدد ایرانی. در پژوهشهای تاریخی دربارهی ایران مدرنْ پیوند میان هژمونی سیاسیاجتماعی و جنسیت اغلب بر زنان متمرکز بوده و کمتر به سکسوالیتهی مردانه و برساخت فیگورهای مختلف مردانه پرداخته است.
در معرفی کتاب «مردانگی ایرانی» گفته شده(کتاب نیوز به نقل از ایبنا) این کتاب با تمرکز بر مفهوم مردانگی در ایران، انگارها و باورها، قوانین و مقررات، جنبشهای سیاسی و رویههای اجتماعی مردان را واکاوی میکند تا نقش آنان را در تاریخ اخیر ایران، از دید مطالعات جنسیتی، روشن کند.
فهرست عناوین فصلهای کتاب شامل هفت فصل با این عناوین است: «آرمانها و رویههای مردانگی در جامعه قاجاری: جوانمرد، لوطی و پهلوان»، «دانش و دانشآموز غربی و ظهور مردانگی ایرانی جدید در اواخر قرن نوزدهم»، «جنسیتبخشی به ملت: مردان مرد سالار و زنان در خطر گفتمان انقلاب مشروطه»، «فرنگی مابها و فکلیها؛ انواع مردانگی و غربیسازی از انقلاب مشروطه تا رضاشاه»، «اصلاحات ازدواج در ایران بین دو جنگ: قاعدهمند ساختن تمایلات جنسی مردان به منظور حفظ سلطه آنها»، «اصلاح پوشش مردانه در دوره رضاشاه» و «روح قوی، بازوی قوی، قلب قوی»: ورزش، پیشاهنگی و سربازی در دروه رضاشاه».
این کتاب با موضوع ظهور و توسعه الگوی جدیدی از مردانگی سر و کار دارد که در اواخر قرن نوزدهم در ایران تطور پیدا کرد و متعاقبا در دوره رضاشاه پهلوی، تفوق و استیلا یافت. این کتاب آرمانها و تصاویری را دنبال میکند که مردانگی مسلط جدید را شکل داد و نمودها و رفتارها و تجارب مردان ایرانی که تجسم این نوع از مردانگی بودند و به آن میپرداختند و تقلیدش میکردند یا اصلا آن را نمیپذیرفتند. در ایرن اواخر قرن نوزدهم «مرد واقعی» به حساب آمدن معنای کاملا متفاوتی داشت تا ایران میانه قرن بیستم. در دوره رضاشاه مردان به شیوههای جدید زندگی میکردند لباس میپوشیدند و رفتار میکردند.
همچنین عقاید و باورهای جدیدی درباره علم، آموزش، میهنپرستی، عشق و ازدواج و تمایلات جنسی و بدن خود داشتند. این تغییرات تصاددفی نبود، همان طور که مردانگی ناشی از طبیعت نیست بلکه متاثر از تاریخ است، این موارد هم مشروط به عملکرد نیروهای اجتماعی – فرهنگی و سیاسی به خصوصی بود به شیوهای فرهنگی تولید میشد و افراد و گروهها آن را فعالانه و از طریق القا و اجبار ترویج میکردند. این کتاب نگاهی دارد به مردانی که حامی این مردانگی جدید بودند و آن را تجسم میبخشیدند و نیز به این که چگونه مجموعهای از تصاویر، عقاید و رویهها در خدمت علایق اعتقادی و مادی قرار گرفت. همچنین نظری میافکند به مردانی که مشمول زندگی جدید نمیشدند و این که مردانگی متفاوت ایشان چگونه تصویر و تصور میشد.
مطالعه شکلگیری تغییرات مردانگی سلطهگر در ایران به خودی خود مهم است؛ البته کتاب حاضر مطالبی بیش از این ارائه میدهد. جستوجوی آرمانهای مردانه متغیر و نمودها، رفتارها و هنجارهایش به ما امکان میدهد برخی از مهمترین و پژوهیدهترین فرایندها را در تاریخ ایران نوین، از منظر جنسی جدیدی بیازماییم: منظری که زنان در مرکز توجهش نیستند. ایران در طول دورههای که در اینجا بررسی میشود، ظهور میهنپرستی، پدیده آمدن طبقه ممتاز جدید شهری و پیدایش و توسعه شیوههای جدید آموزش را تجربه میکند.
@hamshenasi
📣 انجمن علمی مطالعات زوجیت و فرهنگ دانشگاه باقرالعلوم (ع) با همکاری اداره پژوهش برگزار می کند:
🔰 نشست ششم از سلسله نشست های جهان مادری
با موضوع:
از اقناع پدر سالارانه تا دعوت مادرمنشانه؛ ارائه و نقد نظریه رتوریک فمنیستی سونجافوس
🎙 با ارائه جناب آقای دکتر علی اصغر اسلامی تنها
هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم ع
⏱زمان:دوشنبه 26 آذر 1403 ؛ ساعت 13
مکان: دانشگاه باقرالعلوم ع
ساختمان علامه طباطبایی سالن همایشها
💡در قسمت دوم این نشست استاد در مورد انجمن علمی مطالعات زوجیت و فرهنگ و ظرفیت ها و برنامه های این انجمن توضیحاتی ارائه میدهند و دبیر انجمن انتخاب خواهد شد.
🌐 لینک: http://dte.bz/res1
به شرکت کنندگان حضوری گواهی حضور اعطا میشود.
🔰#حکمت_برای_زندگی
—•—•—•—•—•—•—•—•—•—
🆔 @BouNews
🌐 http://www.bou.ac.ir
همشناسی(تعارف) فرهنگی الگوی ارتباطات میان فرهنگی
📣 انجمن علمی مطالعات زوجیت و فرهنگ دانشگاه باقرالعلوم (ع) با همکاری اداره پژوهش برگزار می کند: 🔰
بنابر اعلام دانشگاه، دوشنبه تعطیل است، لذا برنامه مذکور به زمان دیگری موکول شد.
💠 امروز سالروز عقد ازدواج پدر و مادرم است و امسال اولین یلدای بدون آنها.
صورت قباله نکاحیه(سند ازدواج) پدر و مادرم که در ۲۸ جمادی الاول سال۱۳۷۷قمری برابر با جمعه ۲۹ آذر ۱۳۳۶ شمسی با تعیین ششصد و پنجاه تومان مهریه که مبلغ سیصد و پنجاه تومان نقد پرداخت شده، نوشته شده است. متن این سند ازدواج بدین صورت است.
🔸الحمد لله الذی احل النکاح و المهور و حرم الزناء و الفجور و صلی علی محمد و آله الی یوم النشور اما بعد
فالناکح
هو رجل العاقل البالغ الرشيد نصرت اله ولدي ارشد موسی ساکن قره بلاغ
و المنکوحه
هی المرئة العاقلة البالغة الرشیدة خدیجه خانم بنت حسن ساکن القریه
وکیله ابوه موسی
وکیلها ابوها حسن
الصداق مبلغ ششصد و پنجاه تومان، الآن مبلغ سیصد و پنجاه رسیده و مبلغ سیصد تومان در ذمه و رقه زوج دین ثابت و لازم است و عند القدرة و الاستطاعة بی عذر و بهانه ادا و کارسازی تمامه
اللهم اللف بینهما واجمع شملهما و اکثر اولادهما بحق محمد و آله الطاهرین
وکان وقوع ذالک فی ۲۸شهر ج ۱ س۱۳۷۷
@hamshenasi
هدایت شده از حبیباله بابائی
اگر بخواهم به پرسش صاد احمد (در کتاب «اسلام و پستمدرنیسم»)، مبنی بر اینکه «دنیای اسلام چه آوردهای برای تمدن جهانی و تمدن غرب دارد؟» پاسخی بدهم، میگویم:
...«عشق الهی به زنان، به مادران، به همسران، و به دختران»...
https://virasty.com/Habibollah_Babai/1734891476871585853
https://eitaa.com/Habibollah_Babai