eitaa logo
گام دوم|مصطفی جمالی
217 دنبال‌کننده
201 عکس
187 ویدیو
9 فایل
بیانیه گام دوم، نقشه حرکت تمدنی انقلاب اسلامی ذیل نقشه نبی اکرم(ص) در هدایت تاریخی بشریت می باشد. این کانال به دنبال تبیین الزامات تحقق این دو نقشه از ایده تا عینیت اجتماعی می باشد ارتباط با مدیر کانال @jamali_110
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 سخنان جالب حاج مهدی رسولی در سالگرد مراسم شهید حججی؛ ابی عبدالله شهید انقلاب اسلامی است. ✍️ بیداری ملت @bidariimelat
. و سیعلم الذین ظلموا ای منقلبٍ ینقلبون 🖤
39.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 نوحه و عرض ارادت ارسنجانیها به حضرت شاهچراغ و شهدای شاهچراغ (این سینه سرشار...). @rezwan_ir ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🔰 انجمن علمی معارف اسلامی و اقتصاد با همکاری فرهنگستان علوم اسلامی قم برگزار می‌کند: 💠 *اَنْدِیشِهـ مُنِیرْ* 🔸 طرح اندیشه علامه سید منیر الدین حسینی الهاشمی 👤 مدرس: *حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی جمالی* معاون آموزشی فرهنگستان علوم اسلامی قم 🕰️ زمان برگزاری جلسات: شنبه ها | ساعت ۱۴ الی ۱۶ 📎 لینک ثبت‌نام: yun.ir/andisheh_monir ❌ دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام این امکان را دارند که این درس را به عنوان موضوع انتخابی با کد 501252401 در سامانه گلستان اخد نمایند. _ ❇️ انجمن‌ علمی دانشجویی معارف اسلامی و اقتصاد 🆔 @isef_isu
✅ دکتر در برنامه مصیر (99/3/18): ، به معنی واقعی کلمه، یک بود. رویکرد ایشان در اقتصاد با رویکردهای دیگران کاملاً متفاوت بود. ایشان استقلال فکری داشت و نظام‌مند فکر می‌کرد.‌ وزارت علوم باید همان سال‌ها به منیرالدین حسینی یک در بهترین دانشگاه‌های ایران می‌داد تا محققان را به پژوهش و تفکر بکشاند؛ هم‌چنان‌که در دنیا به نوابغ و فیلسوفان کرسی تدریس می‌دهند و به آنها بسیار احترام می‌گذارند. امروز باید بر روی اندیشه‌های منیرالدین حسینی کاوش‌های فکری صورت گیرد. 📎 لینک ثبت‌نام: yun.ir/andisheh_monir ❌ دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام این امکان را دارند که این درس را به عنوان موضوع انتخابی با کد 501252401 در سامانه گلستان اخد نمایند. _ ❇️ انجمن‌ علمی دانشجویی معارف اسلامی و اقتصاد 🆔 @isef_isu
مهندسی تمدن اسلامی از نگاه حکیم تمدن (آیت الله خامنه ای) دوفصل نامه علمی _پژوهشی تمدن نوین اسلامی نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسنده مصطفی جمالی استادیار فرهنگستان علوم اسلامی قم، قم، ایران چکیده افق حرکت انقلاب اسلامی، رسیدن به تمدن نوین اسلامی است و در سخنان رهبر معظم انقلاب به زیبایی ابعاد گوناگون این افق تاریخی و فرایند دستیابی به آن ترسیم شده است و با اندک مقایسۀ این بیانات با دیگر سخنان اندیشمندان در حوزۀ تمدن‌شناسی به‌حق می‌توان از ورای حجاب معاصرت، نام «حکیم تمدن» را بر رهبر معظم انقلابa نهاد. این نوشتار بر این هدف است که با روش تحلیل محتوا، تحلیلی جامع و عمیق از فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب در حوزۀ مهندسی تمدن ن وین اسلامی ارائه دهد. در نگاه آیت‌الله خامنه‌ای، مهندسی تمدن اسلامی در دو حوزۀ زیرساختی و سبک زندگی باید دنبال شود. زیرساخت نرم‌افزاری مهندسی این تمدن، اعم از نرم‌افزار‌های دینی (فقه تمدنی، کلام و فلسفۀ کاربردی و اخلاق اجتماعی)، نرم‌افزارهای علمی (علوم انسانی، علوم پایه و تجربی) و نرم‌افزار‌های عینی اداره (الگوی اسلامی ـ ‌ایرانی پیشرفت، مهندسی فرهنگی و پیوست فرهنگی) در هماهنگی باهم باید به‌صورت کارآمد و عینی بستر تحقق سبک زندگی در ساحت‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی را فراهم آورند. مهم‌ترین چالش تمدن‌سازی در عصر انقلاب اسلامی، عبور هوشمندانه از تمدن مادی دنیای امروز (غرب) است. استفاده از وجوه مثبت تمدن غربی و انحلال آن در تمدن اسلامی، وجه جمع دو دسته از فرمایش‌های آیت‌الله خامنه‌ای در باب نحوۀ تعامل با مدرنیته و تمدن غربی است که این نگاه با نگاه غرب‌گرایی، غرب‌گریزی و غرب‌گزینی تفاوت دارد؛ هرچند تمدن مادی امروز، تمدنی روبه‌افول است و بشر تشنۀ امروز در پیچ تاریخی نیاز به نسخه‌ای جدید در زیست اجتماعی خود دارد و «تمدن نوین اسلامی» نسخۀ درمان بشر امروز است.   کلیدواژه‌ها تمدن نوین اسلامی ،آیت‌الله خامنه‌ای ،فقه تمدنی ،علوم اسلامی ،الگوی پیشرفت ،سبک زندگی 🌐آدرس کانال گام دوم: 🔸https://eitaa.com/mo_jamali_110
«امید معکوس» مصطفی ملکیان جناب استاد ملکیان اخیرا پرسشی را مطرح کرده‌اند که «چرا به آیندۀ ایران امیدوارم؟» ایشان بهانۀ امیدواری به آینده ایران را در این می‌دانند که نسل جوان ما غرب، فلسفه غرب، علوم غربی،هنر غربی و فنون غربی را شناخته است به گونه‌ای برتر و بالاتر از دیگر کشورهای اسلامی و حتی بیشتر از اندازۀ خودِ غربیان. اینکه مثل ایشان به مقوله «امید» می‌پردازند واقعا جای امیدواری است، ولی آنجا که می‌بینید همین امید، زمینه را برای انحطاط و پس‌رفت می‌گشاید مایۀ ناامیدی و حسرت است. از این رو، باید نکاتی را متذکر شد: 1. آیا خواندن مدرنیته (آنهم ترجمه‌های مغلوط مدرنیته در ایران، آنهم هم گزیده‌های سکولار از مدرنیته، و نیز آنهم قسمت‌های تاریخ‌گذشتۀ از غرب) به شناخت از غرب منتهی می شود یا ما را به تعبیر برخی از محققان «انباردار کالاهای مصرفی غرب» قرار می‌دهد. چه‌طور جامعه‌ حوزوی و دانشگاهی که اندازۀ یک واحد درسی، غرب‌شناسی نمی خواند و به اندازه یک کتاب محققانه در باره شناخت غرب (نه مدرنیته) نمی‌نویسد، می تواند ادعای غرب‌شناسی پیدا ‌کند؟ 2. از استاد ملکیان باید پرسید که آینده ما در گرو کدامین نسل است، نسلی که غرب را شناخته است، یا نسلی که «خود» را می‌شناسد؟ در میانۀ «خود» و «غرب» اولویت ما برای آینده کدام است؟ چرا ایشان در این امیدواری، هیچ و هیچ به شناخت «خود» اشاره نمی‌کند. اساسا از نظر ایشان، نسبت شناخت ما از غرب با شناخت ما از خود چیست و ما چسان از مسیر شناخت غرب به شکوفایی و آیندۀ درخشان خود می‌رسیم؟ 3. از نظر جناب ملکیان، ما در مدرن شدگی ترقی کرده ایم و باید به آینده‌ای بازتر همچنان امیدوار باشیم. مثال‌های ایشان را توجه کنید: اینکه چون الان خانم‌های ما مجبور نیستند پوشیه بزنند پس رو به رشدیم؛ اینکه ما در خانه ویدئو داریم پس آینده‌ای خوب در انتظار ماست. جناب ملکیان به این سئوال پاسخ نمی دهند که غرب در ایران کدامین امیدهای ما را در حوزه آموزش، در حوزه فرهنگ عمومی و اخلاقیات اجتماعی، در تأمین ارزش‌های خانوادگی، در ساخت عدالت اجتماعی، در عرصه رفاه عمومی و اقتصادی، برآورده کرده است؟ همین‌طور معلوم نیست جناب ایشان در امیدواری‌شان و در میزان ترقی انسان ایرانی در این چهل و اندی سال چرا به «استقلال سیاسی و استقلال اجتماعی»، به «رشد علمی»، به «امنیت فراگیر در منطقه» و نیز به «رشد و توسعۀ معنویت» اشاره‌ای نمی‌کند و آنها را در پازل امیدواری خود نمی‌گنجاند و از آنها الهامی برای خوشینی دریافت نمی‌کند؟! 4. آقای ملکیان، در مورد کشورهای اسلامی واقعا به گزاف سخن گفته است. به نظرم جناب ملکیان اندیشه‌های نوین ترک‌های امروز در دانشگاه های جدید ترکیه، محققان مسلمان در موسسات علمی جهان عرب، پژوهشگران شبه قاره و نیز اندیشمندان شرق آسیا در جاهایی مثل ISTAC را نمی‌شناسد و از این رو خود را به راحتی بالا می‌بیند. برخی از نخبگان جهان عرب در همین کشورهای عربی مثل قطر، مثل تونس، حتی مثل سوریه گاه چندین دهه از امثال ماها و نیز از اساتیدی مثل ملکیان جلوتر، غربی‌تر (در ادبیات سکولار) و مسلمان‌تر (در ادبیات دینی‌شان) هستند. اساتیدی مثل جناب ملکیان که به تواضع شهرت دارند، نباید مخاطبین و دانشجویان خود را متوهم بار بیاورند و در غرور تاریخی‌ و گاه جهل مرکب‌ نسل امروز، که از کشورهای پیرامون و از زبان آنها هیچ نمی‌داند، بدمند. 5. دوگانۀ «تجدد» و «تمدن» را همواره باید در نظر داشت. واقعیت این است که «تجدد» در ایران در یک فرایند کاریکاتوری شکل گرفته است به گونه‌ای که به جدّ می‌توان گفت که «تجدد غربی در غرب» تفاوت‌های بنیادین و اساسی‌ای دارد با «تجدد غربی در شرق» از جمله در ایران. یعنی همان میزان از پیشرفت غربی در غرب، برای شرقیِ در شرق حاصل نشده است. آنچه جناب ملکیان همچنان بدان امیدوار است، تجدد شکسته‌ و آب‌رفته‌ای است که نه مدرنیتۀ اورجینال غربی است و نه مدرنیتۀ بومی شدۀ شرقی (ببینید همین وضعیت حجاب ما را که از پوشیه عبور کرده‌ایم و پوشش استاندارد لیبرال را هم پیدا نکرده ایم و حالا از جناب ملکیان بخواهید هویت یا بی هویتی همین حجاب موجود امروز را که نه غربی است و نه شرقی، تعریف کند و آینده‌ای برای آن ترسیم نماید.) حال در این سیر معیوب تجدد، جناب استاد ما را به چه آینده‌ای از غربی شدن امیدوار می‌سازد؟ 6. بله باید به آینده امید داشت، ولی نه به آینده تجدد غربی در ایران، بلکه باید به آینده تمدن ایرانی و اسلامی امیدوار بود. تمدنی که صبغۀ ایرانی بودن، مسلمان بودن، و معاصر بودن در آن جامعه، شاخص و برجسته باشد. ما امید داریم به ساخت آیندۀ خود، آینده‌ای که از رهگذر شناخت خود (نه از رهگذر صِرف ترجمۀ دیگران) و تکیه بر دارایی‌های خود و الگوهای خودی حاصل می‌شود. @Habibollah_Babai
ناسرکوبگری تمدن، زندگی و اربعین ✍مریم منصوری نوربرت الیاس آن‌گاه که "فرآیند متمدن‌شدن" را می‌نگاشت، کوشید تا نشان دهد در چه سیری، انسان، تحت فرآیندهای منضبط و با رویکردی سرکوبگرانه به بدن و با درونی‌شدن آداب این انضباط، متمدن شد. یکی از سلوک‌های ویژه‌ی این فرآیند، در غذاست. مقوله‌ی غذا در اربعین، جای پژوهش‌های مفصل تمدنی دارد. این‌که اربعین، نه تنها در ابعاد مجرد و روحمندش، کشش تمدنی‌ دارد، که ابعاد بدنمندش ازجمله مقوله "غذا" نیز محلی از الگویابی تمدنی متفاوت با آن‌چه تا کنون بوده، را داراست. با وجودیکه مناسک پیاده‌روی اربعین به مناسبت بزرگترین سوگ جهان اسلام انجام می‌شود، اما این موضوع باعث نمی‌شود تا در طعام و اطعام زهد مسیحی‌گونه ترویج شود. اکرام و اعزاز عزادارن، گوی سبقتی است که ملیت‌های مختلف،با تکثر فرهنگی خود ذیل تمدن حسینی، بخشی از آن را در اطعام عزادارن به نمایش می‌گذارند. جای الیاس خالیست تا ببیند، امکان تحقق تمدنی هم هست که انسانی بسازد که فردی‌شدن را در عین تمایز، تا حد ممکن کمرنگ ساخته و ناسرکوبگرانه، به بدن نیز زندگی می‌بخشد! @azmanegasht
طرح فوق تصور خانه طراحان انقلاب اسلامی در نقد رژیم سفاک بانکی دیوار نگاره میدان ولیعصر (عج) تهران بیش باد! این طرح به نام خانه طراحان می آید. تشکر صمیمانه از خانه طراحان و آرزوی ثبات قدم و عدم عقب نشینی. @aghaeimohsen
بسم الله قلب تپنده ایران ، مرکز قلب تهران ۱- توفیق اربعین دیگری حاصل شد و هر چند از ابتدای مسیر سوزشی در سینه حس کردم که سنگین می رفتم اما با نسخه غلط، رفلکس معده و نسخه غلطتر ، نوشابه، مسیر را ادامه دادیم اما گویا باز این لطف ارباب بود که مسیر را با این قلب گرفته بروم و محروم نشوم از این اوج زیبایی ها ۲- در کربلا در مسیر زیارت وداع ،سوزش به اوج رسید و بعد از چندین لیوان شربت و خنکی در مسیر خود با تدبیر همسر و رفیق همیشگی اربعینم درمانگاهی پیدا شد عربی - ایرانی ، سریع تست قلب گرفتند منتقل کردند به بیمارستان امام حسین (ع) و سریع آنژیو کردند و با ذکر صلوات های مکرر در اتاق عمل یکی از رگ ها به لطف ارباب ودکتر بیمارستان باز شد و به اذعان دکتر های تهران، کار خوب بود .راحت شدم ولی گفتند رگ اصلی گرفته باید عمل باز کنی و تقدیر این بود راهی تهران شویم و با آمبولانس نعش کش شهدای حشد الشعبی راهی شدیم و چه مسیری و چه جاده هایی و چه راننده ای که به تشخیص من نه تنها همه رگها بلکه همه مویرگها هم باز و حتی پاره شدند و بلاخره به مهران و بعد تهران ۳- یه حاشیه دلی، خیلی دوست داشتم کنار ارباب برای همیشه بخوابم اما گویا آن ارباب بی کفن تقدیرش بر این قرار گرفته بود که یه نوکر بی ارزشی بتواند چند صباح دیگری برای او و فقط برای او در جمع دوستانم گریه کند دوستانی که با این مریضی به عمق وفا و عشقشان پی بردم و عجب سرمایه ای هست دوست خوب و اساتید و سید الاستاد میر اقیانوس باقرالعلوم (علیه الاف تحیه و الاسلام) سید الاستاد میرباقری (دام عزه) تنها وحشت من از رفتن ، دست خالی و باغ وحش دلم بود که هنوز رام نشده بودند و اینکه چگونه به محضر اربابانم برسم؟ قلبی که قرار بود عرش الهی شود کجا و قلب من .... بی خیال ۴- اما غرض اصلی از این دلگفته ، بازگویی یک تجربه جدید است و آن آشنا شدن با مرکز قلبی که ابعاد مختلف درس آموزی دارد برای دوستانی که می خواهند در متن تمدن سازی و تولید علم قرار گیرند ۵-از قبل عمل با جمع فرشتگانی مواجه شدم از دختر و پسر های جوان که مثل پروانه دور مریض می گشتند و مراقبت و چک کردن و نوشتن و سنگین ترین کارها که میکردند و انصافا این همه مراقبت و کار مستمر تحسین و تعجب برانگیز بود و چه سرمایه انسانی دارد این کشور و بیخود نیست قطب توریست پزشکی در منطقه و انشالله در جهان شویم ۶- در این مرکز به عمق لزوم کمّی شدن علوم اسلامی (چه تجربی و چه انسانی )توجه پیدا می شود و خدا رحمت کند استاد الاساتید ما سید منیر را که در کار عظیم خود و مدل سازی های کاربردی از جمله مدل پرستاری به این ضرورت رسیده بود و دون هذا الأمر خرط القتاد؛ باید در طب اسلامی به این شاخص ها و مراقبت ها و کمیت ها دست پیدا کنیم و الا مایه مسخره دیگران می شویم و ضربه به حرکت میمون و مبارک تولید علم ، هر ساعت شاخص های متعدد بدن ارزیابی میشه و روزی ۴ بار آزمایش و مراحل مختلف آسیو و سیسیو و.... ۷- اما سرمایه انسانی نظام و ما ادراک این سرمایه ، و ندانم کاری ما و غفلت و غلط کار کردن ما و سوزاندن این تنه مستحکم نظام یعنی مردم . در جمع این فرشتگان با حجاب و بی حجاب (البته به تعداد کم و باز با قلبی رئوف) تنها سخن از پر کشیدن و مهاجرت از دارالسلام به دارالکفر هست از دکتر و پرستارو خدمه و چه زجری کشیدم و چه به حق سخن می گفتند با این حقوق ۱۵ میلیونی در تهران و ندادن تعرفه قول داده شده ، تمام حق با اینان است اما چکنم زبان الکن و قلب یاری و زمان تاب گفتگو نداشت ۸_ همه از فساد می نالیدند و البته به غلط تبعیض قانونی را هم فساد می نامیدند که به لطف ساختارهای نظام سرمایه دچار این فاصله طبقاتی شده ایم و باید زودتر چاره ای اندیشید و نگذاشت فرشته ها پر بکشند و ما بمانیم هزار حسرت ۹- توفیق صحبت با چند نفری حاصل شد و در لایه های عمق وجودشان برای ایران و نظام دغدغه داشتند و در شب کشتی ایران و آمریکا حس ملی گرایی و ایرانی موج می زد و انگار میشود با روی باز و لبی خندان و قلبی خاض (البته نه رگ گرفته ) قلبی را تکان داد و برای آنها تبیین کرد که به خدا رهبری و اکثر مسئولین‌خود را خادم شما ، با هر رنگ و شمایل ، بد حجاب و بی حجاب می دانند و هر عیب هست از ما هست و شما ولی نعمت ما هستید و مسیر سخت و طاقت فرسا و باز ندانم کاری اکثر مسئولین ما و مخصوصا مسئولان فرهنگی ما که عوضی سرجای دیگران نشسته اند نتیجه: باید هم با شناخت زمین فرهنگی و هم‌ کار فرهنگی و هم تشکیل جبهه فرهنگی سریع و با تلاش مستمر کاری کرد . جهاد تبیین ، انقلاب علمی و به قله رسیدن 🌐آدرس کانال گام دوم: 🔸https://eitaa.com/mo_jamali_110