eitaa logo
مجموعه تخصصی معرفان حقیقت
455 دنبال‌کننده
826 عکس
105 ویدیو
22 فایل
و انسان آفریده شد. آزاد و مختار، تا حدی که در اعتقادش حتی خدای خودش را هم قبول نکند. و اما حقیقت چیست؟ راه درست کدام است؟ ما معرفان حقیقت هستیم.🌹 آدمین کانال @montazeran_zohur_2
مشاهده در ایتا
دانلود
مجموعه تخصصی معرفان حقیقت
. 📌در جلسات گذشته ما در رابطه با وجود خدا، و احد و واحد بودن، خدا و قدیم الوجود بودن، خداوند متعال ب
سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما عزیزان و و اعضای محترم کانال مجموعه تخصصی معرفان حقیقت . ان شاءالله تا دقایقی دیگر بحث امشب را شروع می‌کنیم لطفاً افرادی که وقت دارند مباحث جلسه گذشته را دوره نمایند🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 📌بعد از اینکه اهمیت شناخت صفات خداوند متعال در زندگی را خدمت شما عزیزان عرض کردیم. ان شاءالله در این درس می‌خواهیم، راه‌هایی که می‌شود، توسط آن صفات الهی را شناخت خدمت شما عزیزان عرض کنیم.😊 💠ما در اینجا سه راه برای شناخت اوصاف خداوند ذکر می‌کنیم و سپس به بیان و توضیح هر کدام می‌پردازیم : 🔸راه اول : راه عقلی 🔸راه دوم : وحی الهی 🔸راه سوم : کشف و شهود •┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈• 🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد مجموعه تخصصی معرفان حقیقت را دنبال کنید👇 https://eitaa.com/moarfan_hagheghat •┈┈•❀🌸❀•┈┈•‌‌ ‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‌‌
🍃توضیح راه اول🍃 🔶راه عقلی : طریق عقلی محض، که ابتدا ثابت می‌شود؛ خداوند واجب الوجود است، سپس به شیوه برهان «لِمّی» همه صفات جمال و جلال الهی اثبات می‌شود.👌 📌 حال سوالی پیش می‌آید و آن اینکه برهان لِمّی یعنی چه ؟ 🔰درقضایای لِمّی از علت به معلول می رسیم (مثلاً یک پزشک👨‍⚕ در یک روستا به پشه مالاریا 🦟بر می‌خورد و در می‌یابد که بیماری اهالی آن روستا از پشه مالاریا است🧐) ➖هنگامی که انسان به این نتیجه می‌رسد که، خداوند واجب الوجود است؛ همین واجب الوجود بودن خدا دلالت بر سرمدی بودن خدا می‌کند👌 🛑توضیح اینکه: فقط کافیست تا انسان به وجود خدا برسد؛ هنگامی که او خدا را شناخت و به وجود او ایمان پیدا کرد، بعد از کمی تفکر🤔 با خودش می‌گوید: یک چنین خدایی سرمدی است، یعنی حیات ابدی باید داشته باشد. 👌 •┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈• 🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد مجموعه تخصصی معرفان حقیقت را دنبال کنید👇 https://eitaa.com/moarfan_hagheghat •┈┈•❀🌸❀•┈┈•‌‌ ‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‌‌
. 📌و یا اینکه با خودش می‌گوید: یک چنین خدایی که برای بودن، نیاز به هیچ چیزی ندارد؛ قادر «علی الاطلاق» است یعنی برای بودن نیاز به هیچ قدرت دیگری ندارد 💁‍♂ پس قدرت او بالاترین قدرت‌هاست👌 ➖ یا اینکه با خودت می‌گویی: چون، خداوند متعال خودش را از طریق انبیااش به ما معرفی کرد و از خدای دیگری سخن نگفت و خودش را اینگونه معرفی کرد پس او احد و واحد است✅ ➖ یا اینکه با خودت می‌گویی: حالا که معلوم شد سرپرست و مدبر امور ما خداوند متعال است؛ تمام نعمات و رزق‌های، ما از جانب او می‌رسد. پس او رزاق علی الاطلاق است. 👈یعنی هیچ رزق دهنده‌ای بالاتر از او نیست🚫 و همه برای رسیدن به رزق نیاز به او دارند. 🔰 ببینید عزیزان رسیدن به تمام صفات به همین ترتیب است. 🔺 اول شما خدا را می‌شناسی و پس از شناخت آن ، به وجود صفاتش پی می‌بری.✔️ 🔸 به این نوع برهان و رسیدن می‌گویند:«لِمّی» یعنی: اول علت را می‌فهمی و بعد توسط فهمیدن علت به معلول می‌رسی🤔، مثل اینجا که: اول خدا را شناختیم و فهمیدیم و بعد توسط فهمیدن خدا به صفات او رسیدیم✅ •┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈• 🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد مجموعه تخصصی معرفان حقیقت را دنبال کنید👇 https://eitaa.com/moarfan_hagheghat •┈┈•❀🌸❀•┈┈•‌‌ ‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‌‌
. 📌همانطور که خدمت شما عزیزان عرض کردیم، یکی از وجه‌های راه عقلی برهان لِمّی بود. ➖در راه عقلی رسیدن و شناخت پیدا کردن، به صفات الهی ، یک وجه دیگر هم هست که به آن طریق برهان «اِنّی» می‌گویند.👌 🔺 فرقی که این وجه با وجه قبلی دارد این است که، در وجه قبلی اول شما وجود خدا را می‌شناختی و سپس توسط شناخت وجود خدا به صفات او می‌رسیدی ، که به آن برهان لِمّی می‌گویند. 🔹 ولی در این وجه که برهان اِنّی می باشد، از معلول به علت می‌رسند. (مثلاً یک پزشک👨‍⚕ از سرفه‌های خشک😮‍💨 بیمارش پی می‌برد که بیماری او سل است) •┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈• 🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد مجموعه تخصصی معرفان حقیقت را دنبال کنید👇 https://eitaa.com/moarfan_hagheghat •┈┈•❀🌸❀•┈┈•‌‌ ‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‌‌
🛑توضیح بیشتر : شما ابتدا می‌آیی و این جهان منظم و وسیع را نگاه می‌کنی و از آنجا که هیچ مجموعه منظمی، بدون نظم دهنده یافت نمی‌شود 🚫 پی به یک وجودی می‌بری که، برای بودن نیازی به چیز دیگری ندارد و در خلق و ساختن این جهان منظم نیازی به هیچ کس دیگر ندارد❌ چون هیچکس مدعی کمک کردن به او در ساختن این جهان نیست✔️.پس برای آن نظم دهنده و سازنده یک عمر و وجود بی حد و انتها قائل می‌شوی که، همان سرمدییت است و یا اینکه قدرت بی‌پایانی قائل می‌شوی که، همان قادریت است و اینکه برای رسیدن به رزق و روزیت فقط آن وجود را موثرمی‌بینی که همان رازقیت است به همین ترتیب توسط این نشانه‌های او ، به او و صفاتش پی می‌بری.🧐✅ •┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈• 🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد مجموعه تخصصی معرفان حقیقت را دنبال کنید👇 https://eitaa.com/moarfan_hagheghat •┈┈•❀🌸❀•┈┈•‌‌ ‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‌‌
. 💠پس خلاصه کلام : دو وجهی که برای راه عقلی ذکر کردیم 🔺یکی این بود که : خداوند متعال را بشناسیم و پس از شناخت او صفات او را توسط عقل دریابیم🧐.که به آن برهان لِمّی می‌گفتند. 🔺و راه دوم هم این بود که، بیاییم توسط آثار خداوند متعال به او و صفاتش معرفت پیدا کنیم.✔️ مثل آنجا که، از بودن نور پی به وجود خورشید☀️ و صفات او می‌بریم. 🛑 ان شاءالله باقی مطالب باشد برای هفته دیگر 🌟بریم برای برگزاری مراسم قرعه کشی، مسابقه‌ای که برگزار شد و بناست ساعت ۱۰ انجام بشود و اگر خدا بخواهد مطالب مهمی را هم در آن ذکر خواهیم کرد، آماده شویم. 🍃 سلامتی و فرج صاحب الزمان روحی فداه صلوات بفرستید.🍃 •┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈• 🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد مجموعه تخصصی معرفان حقیقت را دنبال کنید👇 https://eitaa.com/moarfan_hagheghat •┈┈•❀🌸❀•┈┈•‌‌ ‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مجموعه تخصصی معرفان حقیقت
. ✍در جلسه گذشته، این بحث را مطرح کردیم که، برای اثبات یک ادعا و رسیدن به آن، بهترین راهی که می‌شود
سلام و عرض ادب و احترام خدمت اعضای محترم کانال ان شاءالله تا دقایق دیگر بحث معادشناسی امشب را آغاز می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم برای عزیزانی که مقدور است جلسه گذشته را یک مروری داشته باشند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 📌در جلسه گذشته، به بررسی دلیل دوم، خداوند متعال برای اثبات معاد پرداختیم. ➖ان شاءالله در این جلسه قصد داریم تا دلیل سوم و آخرین دلیل را ، در رابطه با اثبات معاد از طرف خداوند متعال ، خدمت شما عزیزان عرض کنیم. 💠دلیل اول : مصونیت آفرینش از عبث و بیهودگی بود. یعنی اینکه اگر بخواهیم آفرینش خلقت را بیهوده و بی‌هدف نبینیم، باید معاد را در نظر بگیریم ✅ و الا، اگر این دنیا آخرین مقصد برای افراد باشد، آفرینش عبث و بیهوده خواهد بود.🤨 💠دلیل دوم : این بود که معاد مقتضای عدل الهی ⚖است. یعنی اگر خداوند متعال می‌خواهد به عدالت بین بندگانش رفتار کند، باید معادی در کار باشد تا بندگان نتیجه اعمال و رفتار خودشان را ببینند👌، این می‌شود : عدالت⚖ 💠دلیل سوم : که در این جلسه قصد بررسی و شرح آن را داریم : معاد جلوه‌گاه تحقق وعده‌های خداوند متعال است. ✔️ •┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈• 🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد مجموعه تخصصی معرفان حقیقت را دنبال کنید👇 https://eitaa.com/moarfan_hagheghat •┈┈•❀🌸❀•┈┈•‌‌ ‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‌‌
. 📌همان گونه که شما عزیزان اطلاع دارید، خداوند متعال از طریق قرآن📖 در آیات متعدد و روایات که همان کلام پیامبران و امامان می‌باشند، بندگان مطیع را وعده پاداش🎁 داده است. و بدون شک هر عقل سلیمی می‌داند که، عمل به وعده حسن و کاری نیکو می‌باشد✅ و خلف وعده یعنی عمل نکردن به وعده قبیح و کار زشت و ظلم می‌باشد❌. ➖ و همانطور که ما در جلسات گذشته خدمت شما عزیزان توضیح دادیم، عمل زشت و و قبیح نشانه نقص و عدم کامل بودناست.🤨 چون اگر وجودی نقصی در کارهایش نبود و یا اینکه کامل بود، دیگر از او عمل زشت و قبیح سر نمی‌زد. 🤷‍♂ •┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈• 🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد مجموعه تخصصی معرفان حقیقت را دنبال کنید👇 https://eitaa.com/moarfan_hagheghat •┈┈•❀🌸❀•┈┈•‌‌ ‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‌‌
. گفتیم که، خداوند متعال بدون نقص و وجودی کامل می‌باشد✅ که همه عالم از او سرچشمه می‌گیرد. یعنی اگر قدرتی هست سرچشمه آن قدرت اوست، اگر حرکتی هست سرچشمه و منبع و منشا آن حرکت اوست، اگر زیبایی هست، این زیبایی به خاطر زیباآفرینی اوست . قوام تک تک سلول‌ها و مولکول‌های اشیا، همه و همه ، سبب و علت استحکامشان ،وجود و اراده خداست👌 و همه چیز به او بستگی دارد و برای وجود پیدا کردن به او نیازمند است. 💯 حال چگونه ممکن است که، در وجود خداوند نشانه و علامات نقصان و یا عدم کمال را بتوانیم فرض کنیم ، تا به این کلام معتقد بشویم که، خداوند متعال خلف وعده می‌کند، هرگز اینگونه نیست.🚫 •┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈• 🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد مجموعه تخصصی معرفان حقیقت را دنبال کنید👇 https://eitaa.com/moarfan_hagheghat •┈┈•❀🌸❀•┈┈•‌‌ ‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‌‌
. ➖و مطلب دیگر اینکه خلف وعده غیر از قبیح و زشت😬 بودن به معنای واقعی یک ظلم محسوب می‌شود، نسبت به کسانی که مورد خطاب وعده‌های یک وعده دهنده قرار گرفته‌اند.✅ 📌 یعنی اینکه اگر خداوند متعال در رابطه با وعده‌هایی که به، افراد و بندگان خودش داده، خلف وعده بکند، این ظلم است، در حق بندگان و ما در جلسات گذشته عنوان کردیم که، ظلم از جانب خداوند متعال محال است🚫 چرا⁉️ 🔰 چون دلیل انجام یک ظلم نیاز ظالم می‌باشد. ➖و ما گفتیم که، خداوند متعال بی‌نیاز مطلق است. یعنی به هیچ چیز نیاز ندارد و همه چیز نیازمند او می‌باشد، پس دلیلی را نمی‌توانیم در نظر بگیریم که او به ما ظلم کند.🧐 و ما با جرات و قطع و یقین می‌توانیم بگوییم که، در این عالم از طرف خداوند متعال به هیچ یک از مخلوقات، هیچ گونه ظلمی صورت نپذیرفته است و اگر کسی در این بحث می‌خواست با ما صحبتی داشته باشد ما در خدمتیم. ☺️ •┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈• 🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد مجموعه تخصصی معرفان حقیقت را دنبال کنید👇 https://eitaa.com/moarfan_hagheghat •┈┈•❀🌸❀•┈┈•‌‌ ‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‌‌
. 📌پس همانگونه که خدمت شما عزیزان عرض کردیم، وفای به وعده ، که از طرف خداوند به بندگان داده شده است، اقتضای وقوع معاد را دارد.✅ ➖پس در اینجا، معنای کلام محقق طوسی« رحمت الله علیه» را متوجه شدیم که در کتاب کشف المراد، مقصد ششم، مسئله چهارم، می‌فرماید: 🔰وجوب وفا کردن به وعده و همچنین حکمت، اقتضای وجوب معاد را دارند.✔️ 🔺 پس از شرح و توضیح و بیان این مطالب و مقدمات به کلام و دلیل خداوند متعال برای اثبات معاد در قرآن کریم می‌پردازیم.👇👇 و ان شاءالله ۴ آیه از آیات قرآن را که دربردارنده، این مطالب می‌باشد ، و خداوند متعال خلف وعده را از خودش دور کرده و معاد را به خاطر وعده‌هایی که داده است قطعی می‌شمارد ، خدمت شما عزیزان عرض می‌کنیم. 🔶اولین آیه : از سوره زمر آیه ۲۰ می‌باشد آنجا که خداوند متعال می‌فرماید: 📖﴿لَٰكِنِ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ غُرَفٌ مِنْ فَوْقِهَا غُرَفٌ مَبْنِيَّةٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۖ وَعْدَ اللَّهِ ۖ لَا يُخْلِفُ اللَّهُ الْمِيعَادَ﴾ (ولی كسانی كه از پروردگارشان پروا داشتند، برای آنان غرفه‌هایی است كه از فراز آنها غرفه‌هایی دیگر بنا شده و از زیر آنها نهرها جاری است. خدا این وعده را داده است؛ خدا خلف وعده نمی‌كند) •┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈• 🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد مجموعه تخصصی معرفان حقیقت را دنبال کنید👇 https://eitaa.com/moarfan_hagheghat •┈┈•❀🌸❀•┈┈•‌‌ ‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‌‌
🔶آیه دوم در سوره رعد آیه ۳۱ می‌باشد آنجا که خداوند متعال می‌فرماید: 📖﴿وَلَوْ أَنَّ قُرْآنًا سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الْأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَىٰ ۗ بَلْ لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعًا ۗ أَفَلَمْ يَيْأَسِ الَّذِينَ آمَنُوٓا أَنْ لَوْ يَشَآءُ اللَّهُ لَهَدَى النَّاسَ جَمِيعًا ۗ وَلَا يَزَالُ الَّذِينَ كَفَرُوا تُصِيبُهُمْ بِمَا صَنَعُوا قَارِعَةٌ أَوْ تَحُلُّ قَرِيبًا مِنْ دَارِهِمْ حَتَّىٰ يَأْتِيَ وَعْدُ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ﴾ و اگر قرآنی بود كه به وسیله آن كوه‌ها به حركت می‌آمدند،یا زمین پاره‌پاره‌ می‌گشت،یا به وسیله آن با مردگان سخن گفته می‌شد باز هم این كافران لجوج، ایمان نمی‌آورند، زیرا وقتی با مشاهده قرآن كه بزرگ‌ترین معجزه است ایمان نیاورند با مشاهده هیچ معجزه‌ای ایمان نمی‌آورند!كار هدایت و ایمان اینان ارتباطی به معجزه ندارد بلكه همه كارها فقط در اختیار خداست. پس آیا آنان كه ایمان آورده‌اند، ندانسته‌اند كه اگر خدا می‌خواست همه مردم را از روی اجبار هدایت می‌كرد؟! ولی هدایت اجباری فاقد ارزش است‌ و همواره به كافران به كیفر آنچه كه انجام دادند،حادثه‌ای كوبنده و بسیار سخت می‌رسد یا حادثه نزدیك خانه‌هایشان فرود می‌آید كه شهر و دیارشان و اطرافش را ناامن می‌كند تا وعده قطعی‌ خدا كه شكست كامل كافران و عذاب آخرت است‌فرا رسد؛ بی‌تردید خدا از وعده تخلف نمی‌كند 🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد مجموعه تخصصی معرفان حقیقت را دنبال کنید👇 https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
🔶سومین آیه در سوره آل عمران آیه ۹۱ آنجا که خداوند متعال می‌فرماید : 📖﴿رَبَّنَا وَآتِنَا مَا وَعَدْتَنَا عَلَىٰ رُسُلِكَ وَلَا تُخْزِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ إِنَّكَ لَا تُخْلِفُ الْمِيعَادَ﴾ (ای پروردگار ما! آنچه را كه به وسیله فرستادگانت به ما وعده داده‌ای به ما عطا فرما و روز قیامت، ما را رسوا و خوار مكن؛ زیرا تو خلف وعده نمی‌كنی؟) 🔶آخرین و چهارمین آیه در سوره آل عمران آیه ۹ آنجا که خداوند متعال می‌فرماید : 📖رَبَّنَآ إِنَّكَ جَامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ لَا رَيْبَ فِيهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ ای پروردگار ما قطعاً تو در روزی كه هیچ شكی در آن نیست، گردآورنده همه مردمی؛ مسلماً خدا خلف وعده نمی‌كند. •┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈• 🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد مجموعه تخصصی معرفان حقیقت را دنبال کنید👇 https://eitaa.com/moarfan_hagheghat •┈┈•❀🌸❀•┈┈•‌‌ ‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🍃پس طبق این آیات قرآن خداوند متعال، به دلیل وعده‌هایی که به بندگانش داده است و خودش را وجودی معرفی می‌کند که، ممکن نیست از وعده‌ای که داده است تخلف کند ، وجود معاد را قطعی دانسته است.💯 🔺و اما مطلب آخری که خود خداوند متعال شخصا در قرآن به آن پرداخته است ، پاسخ به شبهات مخالفان معاد، به صورت رسا و آشکار می‌پردازد.✔️ و نکته‌ای که در این آیات قابل دقت و قابل توجه می‌باشد این است که، در تمام این آیات خداوند بر قدرت و علم بی‌نهایت خودش تاکید می‌ورزد👌، ➖چرا که عمده شبهاتی را که افراد ضعیف الایمان ( دارای ایمان ضعیف ) نسبت به معاد مطرح می‌کردند 🤨، همه ناشی از غفلت یا جهل🙄 آنان نسبت به قدرت مطلق و علم بی‌نهایت خداوند متعال بود ، زیرا زنده کردن مردگان، از محالات ذاتی نیست و امری نیست که، بگوییم برای خداوند انجامش غیر ممکن است ، پس اگر کسی آن را انکار کرده و یا بعید می‌شمارد، این انکار و بعید شمردن او از روی جهل به قدرت و علم بی‌نهایت خداوند متعال است .✅ 🔸در اینجا به بعضی از این آیاتی که، خداوند متعال در پاسخ به شبهات این مخالفینِ جاهل ، در رابطه با موضوع معاد فرموده را ، خدمتتان عرض می‌کنیم.⬅️ •┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈• 🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد مجموعه تخصصی معرفان حقیقت را دنبال کنید👇 https://eitaa.com/moarfan_hagheghat •┈┈•❀🌸❀•┈┈•‌‌ ‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‌‌
. 💠آیه اول آنجا که خداوند متعال در سوره روم آیه ۲۷ می‌فرماید : 📖﴿وَهُوَ الَّذِي يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ وَهُوَ أَهْوَنُ عَلَيْهِ ۚ وَلَهُ الْمَثَلُ الْأَعْلَىٰ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ﴾ اوست كه مخلوقات را می‌آفریند سپس آنان را پس از مرگشان‌ باز می‌گرداند؛ و این كار برای او آسان‌تر است. و برترین وصف‌ها در آسمان‌ها و زمین ویژه اوست؛ و او توانای شكست‌ناپذیر و حكیم است. 📌همانطور که مستحضر هستید، خداوند در این آیه به منکرین معاد می‌فرماید:« آغاز یک کار و آغاز یک آفرینش از نظر عقل شما تا بازگرداندن آن سخت تر است🧐. چون با سنجش عقل شما انسان ها ، خَلْقِ اولیه بدون بودن و تصورات قبلی انجام می‌شود،(پس هنگامی که بخواهد دوباره برای مرتبه دوم آن را خلق کند ، یعنی همان حقیقت معاد ) کاری آسان‌تر خواهد بود» 😏✅ •┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈• 🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد مجموعه تخصصی معرفان حقیقت را دنبال کنید👇 https://eitaa.com/moarfan_hagheghat •┈┈•❀🌸❀•┈┈•‌‌ ‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا