eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
817 عکس
1 ویدیو
31 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
📚مدارس اصولی بعد از مرحوم آخوند؟؟!!! استاد سید مصطفی حسینی نسب (دام عزه) می فرماید:در مورد مدارس اصولی معاصر(مدارس اصولی بعد از آخوند خراسانی) و تعداد آنها دیدگاه واحدی وجود ندارد. مثلا آقای محقق داماد به چهار مدرسه اصولی باور دارد. گروهی دیگر به چهار مدرسه اصولی باور دارند. 📱 @mobahathah_ir استاد سید مصطفی حسینی نسب(حفظه الله)می فرماید به نظر این جانب جامع ترین تقسیم، ارائه پنج مدرسه اصولی بعد از آخوند خراسانی است.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2175
📚 رد ادعای فقدان سیاست اقتصادی در اسلام؟؟!!! استاد علیدوست می فرماید این مطلب که گفته شود در اسلام، نظام اقتصادی نداریم اشتباه است؛ اینکه نظام خود به خود حاصل نمی‌شود بحث درستی است زیرا نیازمند روش ویژه است و باید از استنباط اتمیک به سمت خرده نظام و در نهایت به چند کلان نظام برسیم. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2177
📚 عدم ملازمه بین تجویز قانون مجعول از ولی فقیه و تجویز شرعی!!!!؟؟ برخی از معاصرین فرموده اند: از آنجا که ادله ی اصناف دیه نسبت به عصر حاضر اطلاق ندارد، می بایست ولی امر دیه تعیین کند. اشکال این مطلب این است که: اولا: ولی امر دیه را بر چه اساسی تعیین کند؟ ثانیا: چگونه طرفین ملزم به این پرداخت دیه‌ی تعیین شده و قبول آن شوند؟‌ به طور مثال اگر جانی بگوید: «ادله ولایت فقیه نزد ما تمام نیست و اطاعت از قوانین را واجب شرعی نمی دانم؛ فلذا خود را شرعا ملزم به پرداخت دیه‌ی تعیین شده نمی‌دانم»، چه می توان کرد؟!.. رأی ولی امر نیز کارساز نیست چرا که رأی فقیه نمی تواند مجوز اخذ مال دیگران و تصرف در آن شود در حالی که صاحب مال راضی نیست. و اطاعت از ولی امر تنها در مباحات است و نه در محرمات.... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1763
📚 منبع یابی فهرست شیخ طوسی؟؟؟!!! در فهرست شیخ طوسی گاهی یک فهرست نگار در طرق متعدد و متوالی قرار می گیرد. مثلا ابن بطه فهرست داشته است و در باب میم و عین فهرست شیخ طوسی در ده ترجمه‌ی پشت سر هم نام ابن بطه وارد شده است و سند واحدی به ابن بطه می رسد. ملاحظه‌ی این مطلب، موجب شناخت فهرست ابن بطه به عنوان یکی از منابع شیخ طوسی درفهرست می شود. به هم زدن نظم موجود در خود کتاب کار را برای منبع یابی مشکل می کند به عنوان مثال فهرست شیخ در اروپا ( لیدن هلند) توسط اسپرینگر منتشر شده است. در این چاپ ترتیب فهرست را به صورت الفبایی مرتب کرده اند و مشکلاتی در فهرست به وجود آمده است؛ از جمله این که مرجع ضمیرها و اشاره ها به هم ریخته است ( در فهرست، «بهذا الاسناد» بسیار آمده است) 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2005
📚 کیفیت چینش احادیث در کافی در نگاه آیت الله سیستانی؟؟؟!!! آقای سیستانی یکی از قراین ترجیح یکی از نقلهای لا ضرر نسبت به نقل دیگر را این دانسته اند که نقلهای اوایل بابهای کافی از نقلهای اواخر آن باب معتبر تر است به این معنا که مرحوم کلینی در هر باب ابتدا روایات معتبر تر را نقل میکرده استاد در نقد فرمایش ایشان به دو باب قبل و دو باب بعد از حدیث لا ضرر مراجعه نموده و این ادعا را با ذکر مواردی عینی نقض فرمودند. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1981
📚 ثمره بحث از معنای حرفی در مورد امکان تمسک به هیئت !!؟؟ یکی از ثمراتی که برای بحث از معنای حرفی مطرح شده این است که برای نفی وجوب تخییری و کفائی به اطلاق هیئت تمسک می شود. به عنوان مثال وقتی تعبیر «اعتق رقبة» به کار برده می شود، هیئت امر اقتضاء می کند که حتی اگر کار دیگری مثل روزه شصت روز انجام شود، هنوز عتق رقبه واجب است و وجوب تعیینی عتق رقبه ثابت می شود... این اثر مترتب بر این است که هیئت که معنای حرفی است، کلی بوده و قابل تقیید باشد؛ چون اگر هیئت که معنای حرفی است، جزئی باشد، اساساً قابل تقیید نیست و در فرضی که تقیید ممکن نباشد، اطلاق هم ممکن نخواهد بود. استاد شهیدی در پاسخ فرمودند: 1- لازم نیست که در همان صیغه امکان تقیید وجود داشته باشد، بلکه همین که برای مولی امکان وجود داشته باشد که نحوه کلام خود را تغییر داده و از اسم استفاده کرده و تقیید بزند، برای صحت اطلاق کافی است 2- عدم امکان تقیید هیئت از مواردی است که نوع مردم نسبت به آن توجهی ندارند و لذا در نزد عامه امکان تقیید وجود دارد، در نتیجه اطلاق گیری صورت می گیرد؛ زیرا اطلاق گیری فرع بر برهان نیست بلکه متفرع بر ظهور عرفی است... @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://www.mobahathah.ir/showthread.php?tid=1630
📚فرق بین اینکه وجوب بر اساس حکم عقل باشد یا بنای عقلا؟؟!!! استاد قائنی (حفظه الله) می فرمایدفرق بین اینکه وجوب بر اساس بنای عقلاء باشد یا بر اساس حکم عقل باشد مثل تفاوت بین اصل حظر و اصل احتیاط است.. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2164
📚 سند به کتب اصحاب اجازاتی تشریفاتی؟؟!!! استاد شبیری: یکی از روشهای رایج در تحمل و ادای احادیث، روش اجازه بوده است به اینصورت که استاد به شاگرد خود می گوید : به تو اجازه نقل تمام مرویات خود را میدهم . و این اجازه اعم از اینست که استاد نسخه ای از مرویات خود را به شاگرد بدهد یا سماع و قرائتی نسبت به این مرویات بین آن دو صورت بگیرد یا نه پس در حقیقت شاگرد عهده دار تشخیص صغری است. 📱 @mobahathah_ir مثلا در نقل روایات کتاب ابن محبوب، بنابراین آن افرادی که تا ابن محبوب در سند قرار دارند هیچ نقشی درصحت و سقم روایت ندارند چون اساسا نسبت به صغری بیانی نداشته اند و اجازه های کلی را به یکدیگر منتقل کرده بودند و این مرحوم شیخ طوسی است که روایت حسن بن محبوب را تشخیص داده و نقل می کند. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1536
📚 کارائی حمل شایع صناعی در کشف معنای حقیقی!!!!!!؟؟ در مورد علامیت حمل شایع صناعی بزرگانی از جمله محقق عراقی اشکال کرده و فرموده اند: ملاک در حمل شایع صناعی اتحاد وجودی بین دو مفهوم است مثل اینکه وقتی تعبیر «الانسان متعجب» به کار برده می شود، نهایتا روشن می شود که دو عنوان انسان و متعجب در مصداق متحد هستند، اما در مورد مفهوم نفعی حاصل نمی شود. استاد شهیدی در پاسخ از اشکال محقق عراقی فرموده اند: کشف اتحادی وجود بین موضوع و محمول کافی است؛ چون با صحت حمل شایع صناعی مقصود این است که احکام مترتب شده بر محمول، منطبق بر موضوع است.... علاوه بر اینکه در برخی موارد با حمل شایع صناعی و انجام سبر و تقسیم معنای لفظ قابل فهم است. به عنوان مثال اگر در معنای «صعید» شک وجود داشته و مشخص نباشد که معنای آن مطلق وجه الارض است و یا اینکه خصوص تراب است، با استفاده از تعبیر «الحجر صعید» و صحت این حمل در نزد کسی که معنایی از «صعید» در مرتکز او وجود دارد، کشف می شود که مفهوم «صعید» معنای عام است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1756
📚 دوران بین تقیه بودن کبری و تقیه بودن تطبیق آن ؟؟؟!!! در برخی روایات حضرات معصومین علیهم السلام کبریاتی را به شکل کلی بیان می کنند که تطبیقش بر مورد تقیه ای است. برخی گفته اند: تقیه در کبری مسلم نبوده و اصل عدم تقطه در مورد کبری جاری میشود استاد در رد این بیان فرمودند: در اینجا علم داریم یک خلاف اصل رخ داده است که معلوم نیست در اصل کبراست یا در تطبیقش بر مورد و تعینی برای هیچ یک را طرفین وجود ندارد چون اگر تقیه در کبری باشد این گونه نیست که در تطبیقش نیز خلاف اصلی دیگر رخ داده باشد تا بگوییم خلاف اصل در تطبیق علی ای حال وجود دارد و در وقوع خلاف اصل در کبری شک داریم بلکه تنها یک خلاف اصل است که معلوم نیست در کدام طرف است... 📱 @mobahathah_ir اشکالات و بحثهایی درضمن این بیان مطرح شده و تفصیل این مساله در تالار علمی مطرح شده؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2233
📚 دیدگاه فقه درباره بورس و خرید سهام شرکت‌های سهامی عام؟؟!!! عضو شورای فقهی بانک مرکزی و کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار: در فقه ما به اهمیت قراردادها توجه شده و عمدتاً مراد قرارداد بین دو یا چند نفر است که به صورت تفصیلی مورد بحث واقع شده است اما شرکت‎های سهامی عام موضوع جدیدی است که افراد بنا بر صلاح و اختیار خود به صورت مشترک در آن‌ها سرمایه‎گذاری می‎کنند. همین موضوعات در چند دهه اخیر مورد بررسی قرار گرفته و ایراد شرعی به آن‌ها وارد نشده است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2133
📚 بر دویست «حله» در اصناف دیه دلیلی جز تسالم وجود ندارد؟؟!!! در نظر مشهور فقهاء یکی از اصناف دیه‌ی کامل، «دویست حله» است. محقق خوئی مستند این مطلب را تنها تسالم اصحاب دانسته و فرموده‌اند: تنها دو روایت «حله» را در عداد اصناف دیه ذکر کرده‌اند که هر دو روایت مخدوش بوده و دلالتی بر این مطلب ندارند. روایت دوم صحیحه‌ی جمیل است؛ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَیرٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ فِي الدِّيَةِ قَالَ أَلْفُ دِينَارٍ أَوْ عَشَرَةُ آلَافِ دِرْهَمٍ وَ يُؤْخَذُ مِنْ أَصْحَابِ الْحُلَلِ الْحُلَلُ وَ يُؤْخَذُ مِنْ أَصْحَابِ الْإِبِلِ الْإِبِلُ وَ مِنْ أَصْحَابِ الْغَنَمِ الْغَنَمُ وَ مِنْ أَصْحَابِ الْبَقَرِ الْبَقَرُ . محقق خویی فرموده است: صحیحه‌ی مذکور اولا مقطوعه است، ثانیا: چه‌بسا این‌که دویست حله از اصناف دیه باشد، نظر جمیل بوده باشد؛ زیرا در هیچ کجای روایت تعبیر «قال الامام علیه السلام» نیامده است. نتیجه این‌که هیچ دلیل روایی معتبری دال بر صنفیت دویست حله وجود ندارد و تنها دلیل بر این‌ مطلب، تسالم اصحاب است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1592&pid=6513#pid6513
📚 آثار فقهی شافعی محور خلاف و مبسوط شیخ طوسی ؟؟!!!؟؟ یکی از نکات مهم در استفاده درست از کتب شناخت آن کتب و نحوه تالیف آن و منابع آن می باشد محور اصلی کتاب خلاف و مبسوط برخی از آثار شافعیه است و فقهی که ایشان با توجه آن، این دو کتاب را نگاشته، برخی از شرح های کتاب الام شافعی است. سایر آثار ایشان نیز از نظر چارچوب، به آثار شافعیه نزدیک است. ایشان یا به علت اعتقاد به علمیت شافعی، کتب او را محور قرار داده یا در خراسان که زادگاه شیخ طوسی بوده، فقه شافعی مرسوم بوده و به علت انس با این فقه، ترتیب فقه شافعی برای او آسان تر بوده است... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1762
📚 نقش مردم در ولایت فقیه، مشروعیت یا مقبولیت؟؟!!! بر اساس کتاب «مفاهیم القرآن» آیت الله سبحانی این برداشت به ذهن برخی از پژوهشگران خطور کرده که ایشان بر خلاف نظر استادشان (مرحوم امام خمینی ره) قائل به نظریه انتخاب هستند و رأی مردم را جزء العلّه حقانیت و مشروعیت فقیه می‌دانند. 📱 @mobahathah_ir آیت‌الله ‌‌سبحانی دامت برکاته می فرماید:ما مشروعیت را به نصب الهی می‌دانیم و مقبولیت را به پذیرش مردم. من ولایت فقیه را از دو راه تعقیب کرده‌ام.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1997
📚 از جهت فنی علم اصول تعریف کاملی ندارد؟؟!!! استاد شهیدی فرموده اند: به نظر ما از نظر فنی نمی توان تعریفی جامع و مانعی مطرح کرد. اما اگر تفاوت به صورت عرفی مطرح شود، مشکل حل خواهد شد و طبق آن علم اصول علمی است که در آن از قواعد مربوط به دلیلیت دلیل حکم شرعی بحث می شود.....دلیلیت دلیل اعم از ظهور و حجیت است در حالیکه عرفا بحث از قواعد رجالی مربوط به دلیلیت دلیل حکم شرعی نیست، بلکه صرفا مربوط به وثاقت افراد است... . 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1522
📚 رمز نگاری های متون قدیمی، از مناشئ خطا و تصحیف ؟؟؟؟!!! سید یزدی در برخی مواضع قولی را به ابن ادریس نسبت داده اند در حالی که چنین قولی در سرائر یافت نمی شود اما در تحریر علامه آمده است. منشا این اشتباه چه بوده است؟ در گذشته، از کتاب تحریر، با رمز "یر" و از سرائر، با رمز "ئر" یاد می شده است. میبینیم که گرچه تصحیف بین دو واژه ی تحریر و سرائر مستبعد است اما تحریف بین "ئر" و "یر" کاملا طبیعی است. لذا مثلا سید یزدی در نقل اقوال که به جواهر مراجعه کرده اند و در جواهر، از این علائم اختصاری استفاده شده بوده، چنین خطائی ایجاد شده است... نمونه ی دیگری از این امر مطلبی است که استاد، سابقا بیان کرده بودند که در بحار، رمز "ل" برای خصال و رمز "لی" برای امالی است و تصحیف بین ل و لی طبیعی است و لذا حاجی نوری که در تالیف مستدرک، از بحار استفاده کرده اند گاهی مثلا حدیثی که در خصال بوده را به امالی نسبت داده اند. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://www.mobahathah.ir/showthread.php?tid=2134&pid=7733#pid7733
📚 خلاف مروت می تواند عدالت را از بین ببرد ؟؟!!! مشهور فقهاء گفته اند: عدالت علاوه بر اجتناب از کبائر متقوم به اجتناب از امور منافی مروّت نیز است.استاد به تبع از مرحوم آقای خوئی از کلام مشهور تعجب کرده و فرموده اند: دلیلی بر اعتبار این امر وجود ندارد به علاوه مشهور ارتکاب صغایر را منافی عدالت نمی دانند، اما امری مثل بیرون کردن مهمان از خانه که معصیت نبوده بلکه صرفا منافی مروّت است را مخلّ به عدالت می دانند!!!؟؟ 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1515
📚 عصمت هم جنبه اختیاری دارد و هم عنایت الهی است؟؟!!! استاد سید مصطفی حسینی نسب(زید عزه) می فرماید: عصمت هم جنبه اختیاری دارد و هم عنایت ویژه الهی است. عصمت ملكه نفسانى‌ای است كه انسان را از اينكه مرتكب گناه گردد، باز مى‏دارد. بنابر اين از یک سو، عصمت مستند به اختيار آدمى است، و در انسانهايى يافت مى شود كه با حسن اختيار خود آن را كسب كنند و از سوی دیگر هم موهبتي است که خداي متعال به حكمت بالغه خويش اين صفت را به كساني عطا نموده تا بدون اشتباه و خطا، راهنمايان بشر به سوي سعادت باشند. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2033
📚 نگاهی به علامیت صحت حمل بر معنای حقیقی و وابستگی آن بر معنای اراده شده!!!!!!؟؟ صحت حمل از جمله علائمی است که برای کشف معنای حقیقی مورد استفاده قرار می گیرد؛ چون گاهی تبادر مشکل را حل نکرده و حدود معنا به صورت دقیق با تبادر مشخص نمی شود. به عنوان مثال با استفاده از لفظ «آب» معنایی به ذهن خطور می کند، اما برای فهم صدق عنوان «آب» بر سیلی که به جهت اختلاط با خاک تغییر رنگ داده است، تبادر نافع نبوده و تحیر ایجاد می شود. در نتیجه برای تعیین حدود معنای لفظ «آب»، از صحت حمل یا عدم صحت سلب استفاده می شود مرحوم آقای خویی در اشکال به علامیت صحت حمل اشکال کرده اند که صحت حمل بستگی به معنای اراده شده از سوی متکلم دارد؛ چون وقتی در مورد رجل شجاع، تعبیر «هذا أسد» به کار برده شود، در صورتی که از لفظ «أسد»، رجل شجاع اراده شده باشد، صحت حمل خواهد داشت و در صورتی که از «أسد»، حیوان مفترس اراده شده باشد، صحت حمل نخواهد داشت... استاد شهیدی در پاسخ از اشکال مرحوم آقای خویی فرموده اند: صحت حمل در صورتی علامت حقیقت است که لفظ با همان معنای مرتکز حمل شود ... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1755
📚 بررسی حکم به قلع نخل سمره به جهت لا ضرر ؟؟؟؟!!! تفریع حکم به قلع درخت سمره بر لا ضرر؛ دال بر این نیست که از نفس لا ضرر این حکم استفاده شده و در نتیجه لا ضرر بیش از صرف تحریم را افاده کند چون اگر لا ضرر صرفا دال بر تحریم باشد مثل اینست که بگوییم ضرر زدن حرام است پس اقلع نخلها... که این جمله در واقع یک کبرای مطوی دارد و این کبرای مطوی میتواند بگونه ای باشد که این تفریع را درست کند بدون اینکه دلالت بر بیش از حرمت داشته باشد مثلا میتواند اینگونه باشد ضرر زدن حرام است و شارع می تواندبرای جلوگیری از حرام هر جا صلاح دید اقدام کند... ولی انصاف اینست که این توجیه تکلف داشته و ظاهرا از خود لاضرر اقدام شارع برای دفع ضرر استفاده میشود. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2135&pid=7735#pid7735
📚 نکات فقهی پیرامون آیه ی «تجویز اکل از بیوت دیگران !!!؟؟ ﴿لَيْسَ عَلَى الْأَعْمَى حَرَجٌ وَ لاَ عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَ لاَ عَلَى الْمَرِيضِ حَرَجٌ وَ لاَ عَلَى أَنْفُسِكُمْ أَنْ تَأْكُلُوا مِنْ بُيُوتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ آبَائِكُمْ ... ﴾ 1. مشهور در رابطه با جواز أکل از بیوت این افراد فرموده اند: اکل حتی در صورتی که شاهد حالی بر رضای مالکین وجود نداشته باشد، جایز است... 2. کما این که نظر صدوق در مقنع به انحصار جواز اکل به خصوص مواردی که خوف خراب شدن آنها وجود دارد خلاف اطلاق آیه است ... 3. بسا بتوان به اتکاء تعبیر «فاما ما خلا ذلک من الطعام فلا» در روایت زراره قائل شد که تجویز اکل مطلق نبوده و تنها در طعام های متعارف و میوه های متعارف جایز است. ... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1766
✅ فراخوان دومین جشنواره پژوهشی امام محمدباقر علیه السلام 🔸️در این دوره از جشنواره، مقالات بخش طلاب مدرسه فقهی در ۳ سطح تقریری، علمی-ترویجی و علمی-پژوهشی و مقالات بخش دانش آموختگان تنها در سطح علمی-پژوهشی در حوزه های فقه، اصول و رجال قابل ارائه به جشنواره خواهد بود. 📆 مهلت ارسال آثار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ 🌐اطلاعات بیشتر از طریق: 🆔️ https://fa.mfeb.ir/?p=18573 🌐کانال جشنواره پژوهشی امام محمد باقر علیه السلام 🆔️ @jashnvare_mfeb
📚 آیه دال بر اکل از خانه اقوام بدون اجازه، مطلق است؟؟!!!؟؟ در رابطه اطلاق و تقیید جواز اکل در آیه نسبت به رضایت مالک، اقوال متعددی مطرح است: قول أول) نظر مرحوم صاحب جامع المدارک است به اینکه آیه مطلق است؛ فلذا أکل از منزل مذکورینِ در آیه جائز است مطلقا ولو علم به نارضایتی مالک وجود داشته باشد؛ مگر این که اجماعی بر خلاف این مطلب تمام شود. قول دوم) جواز اکل تنها در فرضی ثابت است که شاهد حال بر رضایت مالکین وجود داشته باشد. قول سوم) نظر جمعی چون صاحب جواهر بر آن است که لااقل می باید ظن به رضایت مالک وجود داشته باشد. قول چهارم) رای برخی همچون کاشف اللثام است که صاحب عروه نیز بدان تمایل دارد با اینکه: دو فرض از اطلاق آیه خارج است، یکی علم به کراهت مالک و دیگری ظن به کراهت او قول پنجم) نظر کثیری از بزرگان است به این‌که: جواز أکل مطلق بوده و فقط به دلیل قیام اجماع صورت وجود علم و وثوق به کراهت مالک، از اطلاق مزبور خارج است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1767&pid=6838#pid6838
📚 بورس قمار است؟؟!!! آیا تحولات اخیر بازار بورس با موازین فقهی انطباق دارد؟غلامعلی معصومی‌نیا عضو شورای فقهی بورس: نمی‌خواهیم بگوییم بورس قمار است، اما حاکمیت فضای موجود در بورس شباهت زیادی به این پدیده دارد. 📱 @mobahathah_ir قمارباز با پذیرش ریسک بالا با سودای درآمد بادآورده اقدام می‌کند و این روحیه در فضاهای هیجانی نیز نمود پیدا می‌کند. آیا این وضعیت مطلوب اسلام است؟ آیا این عاقلانه است؟ مقصر اصلی این جریان مردم نیستند بلکه کسانی هستند که مروج این مسایل هستند.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2022
📚 تحریف حدیث انا معاشر الانبیاء لا نورث ؟؟!!!؟؟ «إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ لَا نُورِثُ‏ مَا تَرَكْنَاهُ صَدَقَة» منسوب به ابوبکر است که با تمسک به این که این جمله از پیامبر است فدک را تصاحب کرد. اصل این عبارت از فرمایشات پیامبر است، إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ لَا نُورِثُ در روایات ما هم وجود دارد اما «ما ترکناه صدقة» جعل شده است.إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ لَا نُورِثُ به این معناست که هدف اصلی انبیاء ترویج علم است و نیامده اند برای مردم مال به ارث بگذارند... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1838