#استاد_سید_محمدجواد_شبیری
📚 دوران بین تقیه بودن کبری و تقیه بودن تطبیق آن ؟؟؟!!!
در برخی روایات حضرات معصومین علیهم السلام کبریاتی را به شکل کلی بیان می کنند که تطبیقش بر مورد تقیه ای است.
برخی گفته اند: تقیه در کبری مسلم نبوده و اصل عدم تقطه در مورد کبری جاری میشود
استاد در رد این بیان فرمودند:
در اینجا علم داریم یک خلاف اصل رخ داده است که معلوم نیست در اصل کبراست یا در تطبیقش بر مورد و تعینی برای هیچ یک را طرفین وجود ندارد چون اگر تقیه در کبری باشد این گونه نیست که در تطبیقش نیز خلاف اصلی دیگر رخ داده باشد تا بگوییم خلاف اصل در تطبیق علی ای حال وجود دارد و در وقوع خلاف اصل در کبری شک داریم بلکه تنها یک خلاف اصل است که معلوم نیست در کدام طرف است...
📱 @mobahathah_ir
اشکالات و بحثهایی درضمن این بیان مطرح شده و تفصیل این مساله در تالار علمی مطرح شده؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2233
#مطلب_علمی
📚 دیدگاه فقه درباره بورس و خرید سهام شرکتهای سهامی عام؟؟!!!
عضو شورای فقهی بانک مرکزی و کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار:
در فقه ما به اهمیت قراردادها توجه شده و عمدتاً مراد قرارداد بین دو یا چند نفر است که به صورت تفصیلی مورد بحث واقع شده است اما شرکتهای سهامی عام موضوع جدیدی است که افراد بنا بر صلاح و اختیار خود به صورت مشترک در آنها سرمایهگذاری میکنند. همین موضوعات در چند دهه اخیر مورد بررسی قرار گرفته و ایراد شرعی به آنها وارد نشده است.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2133
#استاد_شهیدی
📚 بر دویست «حله» در اصناف دیه دلیلی جز تسالم وجود ندارد؟؟!!!
در نظر مشهور فقهاء یکی از اصناف دیهی کامل، «دویست حله» است. محقق خوئی مستند این مطلب را تنها تسالم اصحاب دانسته و فرمودهاند: تنها دو روایت «حله» را در عداد اصناف دیه ذکر کردهاند که هر دو روایت مخدوش بوده و دلالتی بر این مطلب ندارند. روایت دوم صحیحهی جمیل است؛
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَیرٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ فِي الدِّيَةِ قَالَ أَلْفُ دِينَارٍ أَوْ عَشَرَةُ آلَافِ دِرْهَمٍ وَ يُؤْخَذُ مِنْ أَصْحَابِ الْحُلَلِ الْحُلَلُ وَ يُؤْخَذُ مِنْ أَصْحَابِ الْإِبِلِ الْإِبِلُ وَ مِنْ أَصْحَابِ الْغَنَمِ الْغَنَمُ وَ مِنْ أَصْحَابِ الْبَقَرِ الْبَقَرُ .
محقق خویی فرموده است: صحیحهی مذکور اولا مقطوعه است، ثانیا: چهبسا اینکه دویست حله از اصناف دیه باشد، نظر جمیل بوده باشد؛ زیرا در هیچ کجای روایت تعبیر «قال الامام علیه السلام» نیامده است.
نتیجه اینکه هیچ دلیل روایی معتبری دال بر صنفیت دویست حله وجود ندارد و تنها دلیل بر این مطلب، تسالم اصحاب است.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1592&pid=6513#pid6513
#استاد_سید_محمدجواد_شبیری
📚 آثار فقهی شافعی محور خلاف و مبسوط شیخ طوسی ؟؟!!!؟؟
یکی از نکات مهم در استفاده درست از کتب شناخت آن کتب و نحوه تالیف آن و منابع آن می باشد
محور اصلی کتاب خلاف و مبسوط برخی از آثار شافعیه است و فقهی که ایشان با توجه آن، این دو کتاب را نگاشته، برخی از شرح های کتاب الام شافعی است. سایر آثار ایشان نیز از نظر چارچوب، به آثار شافعیه نزدیک است. ایشان یا به علت اعتقاد به علمیت شافعی، کتب او را محور قرار داده یا در خراسان که زادگاه شیخ طوسی بوده، فقه شافعی مرسوم بوده و به علت انس با این فقه، ترتیب فقه شافعی برای او آسان تر بوده است...
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1762
#مطلب_علمی
📚 نقش مردم در ولایت فقیه، مشروعیت یا مقبولیت؟؟!!!
بر اساس کتاب «مفاهیم القرآن» آیت الله سبحانی این برداشت به ذهن برخی از پژوهشگران خطور کرده که ایشان بر خلاف نظر استادشان (مرحوم امام خمینی ره) قائل به نظریه انتخاب هستند و رأی مردم را جزء العلّه حقانیت و مشروعیت فقیه میدانند.
📱 @mobahathah_ir
آیتالله سبحانی دامت برکاته می فرماید:ما مشروعیت را به نصب الهی میدانیم و مقبولیت را به پذیرش مردم. من ولایت فقیه را از دو راه تعقیب کردهام.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1997
#استاد_شهیدی
📚 از جهت فنی علم اصول تعریف کاملی ندارد؟؟!!!
استاد شهیدی فرموده اند: به نظر ما از نظر فنی نمی توان تعریفی جامع و مانعی مطرح کرد. اما اگر تفاوت به صورت عرفی مطرح شود، مشکل حل خواهد شد و طبق آن علم اصول علمی است که در آن از قواعد مربوط به دلیلیت دلیل حکم شرعی بحث می شود.....دلیلیت دلیل اعم از ظهور و حجیت است در حالیکه عرفا بحث از قواعد رجالی مربوط به دلیلیت دلیل حکم شرعی نیست، بلکه صرفا مربوط به وثاقت افراد است... .
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1522
#استاد_سید_محمدجواد_شبیری
📚 رمز نگاری های متون قدیمی، از مناشئ خطا و تصحیف ؟؟؟؟!!!
سید یزدی در برخی مواضع قولی را به ابن ادریس نسبت داده اند در حالی که چنین قولی در سرائر یافت نمی شود اما در تحریر علامه آمده است. منشا این اشتباه چه بوده است؟ در گذشته، از کتاب تحریر، با رمز "یر" و از سرائر، با رمز "ئر" یاد می شده است. میبینیم که گرچه تصحیف بین دو واژه ی تحریر و سرائر مستبعد است اما تحریف بین "ئر" و "یر" کاملا طبیعی است.
لذا مثلا سید یزدی در نقل اقوال که به جواهر مراجعه کرده اند و در جواهر، از این علائم اختصاری استفاده شده بوده، چنین خطائی ایجاد شده است...
نمونه ی دیگری از این امر مطلبی است که استاد، سابقا بیان کرده بودند که در بحار، رمز "ل" برای خصال و رمز "لی" برای امالی است و تصحیف بین ل و لی طبیعی است و لذا حاجی نوری که در تالیف مستدرک، از بحار استفاده کرده اند گاهی مثلا حدیثی که در خصال بوده را به امالی نسبت داده اند.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://www.mobahathah.ir/showthread.php?tid=2134&pid=7733#pid7733
#استاد_شهیدی
📚 خلاف مروت می تواند عدالت را از بین ببرد ؟؟!!!
مشهور فقهاء گفته اند: عدالت علاوه بر اجتناب از کبائر متقوم به اجتناب از امور منافی مروّت نیز است.استاد به تبع از مرحوم آقای خوئی از کلام مشهور تعجب کرده و فرموده اند: دلیلی بر اعتبار این امر وجود ندارد به علاوه مشهور ارتکاب صغایر را منافی عدالت نمی دانند، اما امری مثل بیرون کردن مهمان از خانه که معصیت نبوده بلکه صرفا منافی مروّت است را مخلّ به عدالت می دانند!!!؟؟
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1515
هدایت شده از Hossein.szd
#مطلب_علمی
📚 عصمت هم جنبه اختیاری دارد و هم عنایت الهی است؟؟!!!
استاد سید مصطفی حسینی نسب(زید عزه) می فرماید: عصمت هم جنبه اختیاری دارد و هم عنایت ویژه الهی است. عصمت ملكه نفسانىای است كه انسان را از اينكه مرتكب گناه گردد، باز مىدارد. بنابر اين از یک سو، عصمت مستند به اختيار آدمى است، و در انسانهايى يافت مى شود كه با حسن اختيار خود آن را كسب كنند و از سوی دیگر هم موهبتي است که خداي متعال به حكمت بالغه خويش اين صفت را به كساني عطا نموده تا بدون اشتباه و خطا، راهنمايان بشر به سوي سعادت باشند.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2033
هدایت شده از Hossein.szd
#استاد_شهیدی
📚 نگاهی به علامیت صحت حمل بر معنای حقیقی و وابستگی آن بر معنای اراده شده!!!!!!؟؟
صحت حمل از جمله علائمی است که برای کشف معنای حقیقی مورد استفاده قرار می گیرد؛ چون گاهی تبادر مشکل را حل نکرده و حدود معنا به صورت دقیق با تبادر مشخص نمی شود. به عنوان مثال با استفاده از لفظ «آب» معنایی به ذهن خطور می کند، اما برای فهم صدق عنوان «آب» بر سیلی که به جهت اختلاط با خاک تغییر رنگ داده است، تبادر نافع نبوده و تحیر ایجاد می شود. در نتیجه برای تعیین حدود معنای لفظ «آب»، از صحت حمل یا عدم صحت سلب استفاده می شود
مرحوم آقای خویی در اشکال به علامیت صحت حمل اشکال کرده اند که صحت حمل بستگی به معنای اراده شده از سوی متکلم دارد؛ چون وقتی در مورد رجل شجاع، تعبیر «هذا أسد» به کار برده شود، در صورتی که از لفظ «أسد»، رجل شجاع اراده شده باشد، صحت حمل خواهد داشت و در صورتی که از «أسد»، حیوان مفترس اراده شده باشد، صحت حمل نخواهد داشت...
استاد شهیدی در پاسخ از اشکال مرحوم آقای خویی فرموده اند: صحت حمل در صورتی علامت حقیقت است که لفظ با همان معنای مرتکز حمل شود ...
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1755
هدایت شده از Hossein.szd
#استاد_سید_محمدجواد_شبیری
📚 بررسی حکم به قلع نخل سمره به جهت لا ضرر ؟؟؟؟!!!
تفریع حکم به قلع درخت سمره بر لا ضرر؛ دال بر این نیست که از نفس لا ضرر این حکم استفاده شده و در نتیجه لا ضرر بیش از صرف تحریم را افاده کند چون اگر لا ضرر صرفا دال بر تحریم باشد مثل اینست که بگوییم ضرر زدن حرام است پس اقلع نخلها... که این جمله در واقع یک کبرای مطوی دارد و این کبرای مطوی میتواند بگونه ای باشد که این تفریع را درست کند بدون اینکه دلالت بر بیش از حرمت داشته باشد مثلا میتواند اینگونه باشد ضرر زدن حرام است و شارع می تواندبرای جلوگیری از حرام هر جا صلاح دید اقدام کند...
ولی انصاف اینست که این توجیه تکلف داشته و ظاهرا از خود لاضرر اقدام شارع برای دفع ضرر استفاده میشود.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2135&pid=7735#pid7735
هدایت شده از Hossein.szd
#استاد_شهیدی
📚 نکات فقهی پیرامون آیه ی «تجویز اکل از بیوت دیگران !!!؟؟
﴿لَيْسَ عَلَى الْأَعْمَى حَرَجٌ وَ لاَ عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَ لاَ عَلَى الْمَرِيضِ حَرَجٌ وَ لاَ عَلَى أَنْفُسِكُمْ أَنْ تَأْكُلُوا مِنْ بُيُوتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ آبَائِكُمْ ... ﴾
1. مشهور در رابطه با جواز أکل از بیوت این افراد فرموده اند: اکل حتی در صورتی که شاهد حالی بر رضای مالکین وجود نداشته باشد، جایز است...
2. کما این که نظر صدوق در مقنع به انحصار جواز اکل به خصوص مواردی که خوف خراب شدن آنها وجود دارد خلاف اطلاق آیه است ...
3. بسا بتوان به اتکاء تعبیر «فاما ما خلا ذلک من الطعام فلا» در روایت زراره قائل شد که تجویز اکل مطلق نبوده و تنها در طعام های متعارف و میوه های متعارف جایز است. ...
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1766
✅ فراخوان دومین جشنواره پژوهشی امام محمدباقر علیه السلام
🔸️در این دوره از جشنواره،
مقالات بخش طلاب مدرسه فقهی در ۳ سطح تقریری، علمی-ترویجی و علمی-پژوهشی و مقالات بخش دانش آموختگان تنها در سطح علمی-پژوهشی در حوزه های فقه، اصول و رجال قابل ارائه به جشنواره خواهد بود.
📆 مهلت ارسال آثار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
🌐اطلاعات بیشتر از طریق:
🆔️ https://fa.mfeb.ir/?p=18573
#فراخوان_جشنواره
🌐کانال جشنواره پژوهشی
امام محمد باقر علیه السلام
🆔️ @jashnvare_mfeb
#استاد_شهیدی
📚 آیه دال بر اکل از خانه اقوام بدون اجازه، مطلق است؟؟!!!؟؟
در رابطه اطلاق و تقیید جواز اکل در آیه نسبت به رضایت مالک، اقوال متعددی مطرح است:
قول أول) نظر مرحوم صاحب جامع المدارک است به اینکه آیه مطلق است؛ فلذا أکل از منزل مذکورینِ در آیه جائز است مطلقا ولو علم به نارضایتی مالک وجود داشته باشد؛ مگر این که اجماعی بر خلاف این مطلب تمام شود.
قول دوم) جواز اکل تنها در فرضی ثابت است که شاهد حال بر رضایت مالکین وجود داشته باشد.
قول سوم) نظر جمعی چون صاحب جواهر بر آن است که لااقل می باید ظن به رضایت مالک وجود داشته باشد.
قول چهارم) رای برخی همچون کاشف اللثام است که صاحب عروه نیز بدان تمایل دارد با اینکه: دو فرض از اطلاق آیه خارج است، یکی علم به کراهت مالک و دیگری ظن به کراهت او
قول پنجم) نظر کثیری از بزرگان است به اینکه: جواز أکل مطلق بوده و فقط به دلیل قیام اجماع صورت وجود علم و وثوق به کراهت مالک، از اطلاق مزبور خارج است.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1767&pid=6838#pid6838
#مطلب_علمی
📚 بورس قمار است؟؟!!!
آیا تحولات اخیر بازار بورس با موازین فقهی انطباق دارد؟غلامعلی معصومینیا عضو شورای فقهی بورس:
نمیخواهیم بگوییم بورس قمار است، اما حاکمیت فضای موجود در بورس شباهت زیادی به این پدیده دارد. 📱 @mobahathah_ir
قمارباز با پذیرش ریسک بالا با سودای درآمد بادآورده اقدام میکند و این روحیه در فضاهای هیجانی نیز نمود پیدا میکند. آیا این وضعیت مطلوب اسلام است؟ آیا این عاقلانه است؟ مقصر اصلی این جریان مردم نیستند بلکه کسانی هستند که مروج این مسایل هستند.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2022
#استاد_سید_محمدجواد_شبیری
📚 تحریف حدیث انا معاشر الانبیاء لا نورث ؟؟!!!؟؟
«إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ لَا نُورِثُ مَا تَرَكْنَاهُ صَدَقَة» منسوب به ابوبکر است که با تمسک به این که این جمله از پیامبر است فدک را تصاحب کرد.
اصل این عبارت از فرمایشات پیامبر است، إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ لَا نُورِثُ در روایات ما هم وجود دارد اما «ما ترکناه صدقة» جعل شده است.إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ لَا نُورِثُ به این معناست که هدف اصلی انبیاء ترویج علم است و نیامده اند برای مردم مال به ارث بگذارند...
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1838
#استاد_شهیدی
📚 آیه دال بر اکل از خانه اقوام بدون اجازه، مطلق است؟؟!!!؟؟
در رابطه اطلاق و تقیید جواز اکل در آیه نسبت به رضایت مالک، اقوال متعددی مطرح است:
قول أول) نظر مرحوم صاحب جامع المدارک است به اینکه آیه مطلق است؛ فلذا أکل از منزل مذکورینِ در آیه جائز است مطلقا ولو علم به نارضایتی مالک وجود داشته باشد؛ مگر این که اجماعی بر خلاف این مطلب تمام شود.
قول دوم) جواز اکل تنها در فرضی ثابت است که شاهد حال بر رضایت مالکین وجود داشته باشد.
قول سوم) نظر جمعی چون صاحب جواهر بر آن است که لااقل می باید ظن به رضایت مالک وجود داشته باشد.
قول چهارم) رای برخی همچون کاشف اللثام است که صاحب عروه نیز بدان تمایل دارد با اینکه: دو فرض از اطلاق آیه خارج است، یکی علم به کراهت مالک و دیگری ظن به کراهت او
قول پنجم) نظر کثیری از بزرگان است به اینکه: جواز أکل مطلق بوده و فقط به دلیل قیام اجماع صورت وجود علم و وثوق به کراهت مالک، از اطلاق مزبور خارج است.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1767&pid=6838#pid6838
#استاد_شهیدی
📚 حل معضلات اصولی با ادعای حصه توأمه !!!!؟؟
حصه توأمه همان قضیه حینیه است که محقق عراقی قصد داشته اند با استفاده از آن معضلات اصول را حل کنند...
در مورد اسم اشاره «هذا» وضع برای حصه توأمه از ذات مبهم است؛ یعنی حصه ای از ذات مبهم که تضیّق قهری به حال اشاره به آن پیدا کرده است، مورد وضع واقع می شود.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1732
#مطلب_علمی
📚 حقیقت انشاء؟؟!!!
استاد سید مصطفی حسینی نسب (زید عزه) می فرماید:امروزه، دو دیدگاه درباره حقیقت انشا وجود دارد: الف) دیدگاه طرفداران خطابات قانونیه ب) دیدگاه طرفداران انحلال
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2002
#استاد_شهیدی
📚 وضع اسماء اشاره برای معنای واقع شده در طرف اضافه !!!!؟؟
محقق اصفهانی در تفسیر اسماء اشاره فرموده اند: معنای «هذا»، مفرد مذکری است که طرف اشاره واقع شده است.
استاد شهیدی فرمودند: معنای «هذا» مفهوم کلی مفرد مذکر مخاطب نیست، بلکه مصداق و واقع مفرد مذکر که طرف اشاره قرار گرفته است؛ یعنی وضع عام موضوع له خاص است...
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1733
#استاد_شهیدی
📚 عدم وجوب پرداخت خمس زمین پردیسان و.. !!!!؟؟
مشهور زمین احیاء شده را ملک محیی دانسته و بالطبع آن را متعلق خمس میدانند؛ در مقابل محقق خوئی فرمودهاند: از آن جا که زمین احیاء شده ملک محیی نمیباشد، لذا خمسی به زمین تعلق نخواهد گرفت؛ ...
این فرمایش محقق خویی عجیب است؛ زیرا تلامذه ایشان نظیر آیت الله تبریزی به تبع استادشان بیان کرده اند که صدق «فایده عرفی» در تعلق خمس کفایت میکند...
در قبال ایشان آقای سیستانی تعلق خمس را منحصر در فرضی میداند که حق شرعی در بین باشد؛ فلذا از آنجا که ثبت سند بدون احیاء زمین نه موجب ملکیت میشود و نه موجب ثبوت حق شرعی، خمس زمین به ذمهی شخص مزبور نخواهد آمد...
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1752
#استاد_شهیدی
📚 حقیقت انشاء !!!!؟؟
مشهور فقهاء در مورد حقیقت انشاء بیان کرده اند که حقیقت انشاء ایجاد معنا به وجود انشائی توسط لفظ است...
بنابراین انشاء به صورت «کون الشخص بصدد ایجاد المعنی باللفظ فی عالم الاعتبار العقلائی بحیث اذا لم یکن موجودا سابقاً یوجد فعلا» تعریف می شود....
به عنوان مثال وقتی تعبیر «لیت زیدا قائم» مورد استعمال قرار می گیرد،متکلم به صدد ایجاد تمنی در عالم اعتبار عقلائی است و بعد از این تعبیر عقلاء اعتبار کرده و تعبیر «آرزو کرد» را به کار می برند.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1717
#مطلب_علمی
📚 عقد خطایی، عقد نیست؟؟!!!
از روایت «عَمْدُ الصَّبِيِ وَ خَطَأُهُ وَاحِد» برای اشتراط بلوغ در عقود و ایقاعات استفاده کرده اند. مرحوم اصفهانی فرموده است این روایت قابل تطبیق بر مقام نیست.
📱 @mobahathah_ir
حضرت آیت الله شبیری زنجانی(دامت برکاته) به ایشان اشکال کرده اند که وقوع عقد خطایی ممکن است و شما عقد خطایی را منحصر در مواردی مانند عقد شخص نائم کرده اید.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2027
#استاد_شهیدی
📚 عدم جواز خرید و فروش زمین های پردیسان و امثال آن!!!!؟؟
ثمره اختلاف بین قول به ملکیت محیی نسبت به زمین موات و قول به حق اولویت وی در دو مورد روشن می شود:
1- بنابر قول به عدم ملکیت محیی حق خرید و فروش زمین را ندارد. کما این که طبق رأی آقای سیستانی خرید و فروش زمین هایی که موات می باشند و مورد کشاورزی نبوده اند -مثل زمین های پردیسان- باطل است و اگر شخصی بخواهد زمینی را به دیگری منتقل کند می بایست ثمن را در مقابل امضاکردن خویش اخذ کند و بگوید این سند را در قبال 500 میلیون تومان امضاء میکنم(پول در قبال عمل محترم)
2- بنابر عدم ملکیت بعد از خرابی زمین و رها کردن آن توسط محیی، شبهه این مطلب وجود دارد که دیگری بتواند آن را احیاء کرده و نسبت به آن حق اولویت پیدا کند
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1746
#مطلب_علمی
📚 رویت هلال ماه رمضان موضوعیت ندارد؟؟!!!
استاد سید مصطفی حسینی نسب(زید عزه) می فرماید : رویت هلال ماه رمضان موضوعیت ندارد، بلکه طریقی برای اثبات اول ماه است.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2021