eitaa logo
مباحثات
1.7هزار دنبال‌کننده
213 عکس
99 ویدیو
2 فایل
@ahmadnajmi ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹پاسخی به کانال روزنه اخیرا کانال روزنه مطالب خلاف واقعی پیرامون سایت مباحثات مطرح کرده‌است.‌ https://eitaa.com/rozaneebefarda/1875 پاسخ ذیل برای این کانال ارسال شده که باتوجه به گذر زمان و عدم انتشار آن در کانال فوق توسط مباحثات منتشر می‌شود: مدیر محترم کانال روزنه سلام علیکم پیرو انتشار مطلبی پیرامون سایت مباحثات، مستدعی است توضیح ذیل را منتشر فرمایید. ۱-خاطره‌ی نقل شده از حضرت‌آیت‌الله یزدی و یکی دیگر از مراجع تقلید در صدد بیان این نکته‌ی مهم بود که دیدارکنندگان با بزرگان بویژه اگر حوزوی باشند باید در انتشار مطلب بیان شده در جلسات خصوصی تدبیر داشته باشند. چه‌بسا بزرگواری مطالبی بیان کرده‌است که منحصر و فقط مناسب آن جلسه بوده و شاید توجهی به انعکاس رسانه‌ای آن نداشته باشد. ۲-تصویر روزنامه آرمان مربوط به یادداشت اخیر مدیر مسئول مباحثات نیست که بخواهیم با ذوق‌زدگی! منتشر کنیم. بلکه مربوط می‌شود به انعکاس رسانه‌ای سخنان آیت‌الله یزدی که در سال ۱۳۹۲ رخ داده‌است و تقرببا همه‌ی روزنامه‌ها منتشر کردند. چنانچه نویستده محترم روزنه یک‌بار به تیتر و تاریخ روزنامه فوق دقت می‌کردند متوجه می‌شدند. http://mobahesat.ir/21439/amp در این بین بدون هیچ‌گونه قضاوت یا نیت‌خوانی این اشتباه محرز را فقط نتیجه‌ی عجله نویسنده محترم می‌دانیم و امیدواریم در سایر نقل‌ها این اشتباه رخ ندهد. ۳-در ساعات نخست ‌انتشار بیانات آیت‌الله یزدی، مباحثات با انتشار مطلبی ضمن گلایه از رسانه‌ای کردن یک جلسه خصوصی و احترام به هردو بزرگوار از بزرگان جامعه مدرسین و سایرتاثیرگذاران درخواست کرد تا با ورود به این ماجرا تلاش کنند با حداقل‌ترین حاشیه‌ی ممکن پایان یابد. باید دید کدام کانال‌ها با انتشار صدها مطلب به شعله‌ورتر شدن این قضیه کمک کرده‌اند. ۴-مصاحبه‌ی آیت‌الله گرامی مانند همه‌ی نظرات بزرگان بویژه خاطرات تاریخی قابل نقد و خدشه است. مطلبی توسط یکی از مخاطبان در نقد مصاحبه ایشان ارسال و منتشر شد. اصل گفت‌ونیز در سایت موجود است و حذف نشده است. http://mobahesat.ir/15449 ۵- همانگونه که از نام مباحثات برمی‌آید این سایت معرکه‌ی آرای گوناگون درموضوعات مختلف حوزوی است. برای نمونه در ماه‌های اخیر بحث‌های جدی میان فلاسفه و عرفا و مکاتب مخالف آنان منتشر شده‌است. در همین‌جا از همه‌ی مخاطبان دعوت می‌شود چنانچه درباره مطالب منتشره در سایت نقد یا نظری دارند ارسال نمایند. https://eitaa.com/mobahesat https://t.me/mobahesatmagz ۶- در یادداشت روزنه متاسفانه برخی تحلیل‌ها و قضاوت‌های دیگری درباره مدیر مسئول سایت از جمله عدم همکاری با جامعه مدرسین و ... مطرح شده‌است که اگرچه کاملا نادرست اما دیدگاه نویسنده بوده و در جای خود می‌تواند محترم شمرده شود. ۷-در پی دعوت‌های مکرر پیشین، مجددا از مدیر کانال روزنه دعوت می‌شود دغدغه‌های خود را به صورت حضوری با سایت مباحثات مطرح نموده تا انشاء‌الله در فضایی منطقی و به دور از سوءتفاهمات رسانه‌ای مورد بحث قرار گیرد. باتشکر مباحثات سایت تحلیلی فکری حوزه و روحانیت 🔻🔻🔻 @mobahesat پی‌نوشت: پاسخ کانال روزنه به پاسخ مباحثات در این آدرس متتشر شده‌است https://eitaa.com/rozaneebefarda/1884
🔸به مناسبت ۸ شهریور سالروز شهادت: محمدجواد باهنر روحانی پاک‌نهاد انقلاب http://mobahesat.ir/4260 🔻🔻🔻 @mobahesat
🔸۹ شهریور سالروز ربوده شدن امام موسی صدر 🔹 مثل مسیح بود و محمد http://mobahesat.ir/14866 🔹مروری بر زندگی امام موسی صدر http://mobahesat.ir/8437 🔻🔻🔻 @mobahesat
18.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 روضه‌خوانی مرحوم کوثری در اولین محرم پس از رحلت امام خمینی در محضر رهبر معظم انقلاب 🔹السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ 🔻🔻🔻 @mobahesat
🔹بازنشر گفت‌وگوی مباحثات با حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی مباحثات در ۱۳۹۷ طی گفت‌وگوئی به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب سوالات صریح خود را مطرح کرد: 🔸فراتراز آمارهای کلیشه‌ای میزان تاثیرگذاری دفتر تبلیغات اسلامی در جامعه هدف چه بوده است؟ 🔸میزان توانمندی مدیران چه میزان بوده است؟ 🔸دفتر تبلیغات را نهادی نخبه‌گرا می‌دانیم اما نتوانسته است پاسخ‌گوی نیازهای موجود باشد 🔸 چرا پژوهش های دفتر تبلیغات کاملا تئوری و آکادمیک است؟ 🔸چرا دانشنامه‌هایی که تولید کرده‌اید مورد استقبال قرار نمی گیرد؟ و .... مشاهده متن کامل گفت‌وگو http://mobahesat.ir/18029 🔻🔻🔻 @mobahesat
5.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 بریده‌ی گفت‌وگوی پیشین مباحثات با حجت‌الاسلام نعیمیان: 🔹چه نقدهایی به دفتر تبلیغات وارد است؟ عرصه نواندیشی دینی در این نهاد چه مشکلاتی دارد؟ مشاهده‌ی متن کامل گف‌وگو: http://mobahesat.ir/20286/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
تحوّل خواهی و مبانی علمی و حوزوی آن 🔸مهدی برزگر 🔹حقیقت این است که تحوّل خواهی سنّت جدایی ناپذیر زندگی انسان به عنوان یک موجود هدفمند است؛ چرا که موجود هدفمند در راستای نیل به اهدافش و با توجّه به میل فطری به تسهیل و تسریع در این راستا، دائماً در تلاش است تا متناسب با پیشرفت‌های روز و قدرت بیشتری که بر تسخیر امکانات طبیعت به دست می آورد، روش‌های نیل به اهداف خویش را آسان‌تر نموده و قابل دسترس‌تر نماید. با این بیان هم تعریف تحوّل روشن می‌شود هم مرز تحوّل صحیح از غلط به دست می‌آید. 🔹نکته مهمّ درباره ضرورت تحوّل این است که پیشرفت زمان و نو به نو شدن حوادث و امکانات و تغییر اقتضائات روزگار، منجر به زایش نیازها و پیدایش پرسش هایی می شود که با شیوه های کهنه و پیشین نمی توان پاسخگوی آن ها بود و همین راز است که تحوّل را امری گریز ناپذیر قرار داده است. چرا که همه عقلا اذعان دارند که اگر تن به تحوّل متناسب با شرایط ندهند، چاره ای جز انزوا یا مرگ ندارند و نیک دریافته اند که اگر افسار تحوّل را به دست نگیرند و مدیریّتش نکنند، تحوّلی نامطلوب بر آنان تحمیل خواهد شد. 🔹مرز تحوّل صحیح از غلط را باید در سنجش با نیل به هدف تعریف کرد. تحوّل مطلوب و صحیح آن است که ما را به هدف اصلی و نهایی که از ابتدا مدّ نظر داشتیم نزدیک می کند و تحوّل غلط دور. تحوّل نباید با «تبدّل» اشتباه شود. تحوّل به منظور تسهیل و تسریع در نیل به هدف است، ولی تبدّل منجر به تغییر هویت اصیل می شود. در تحوّل صحیح هدف اصلی دائماً مدّ نظر است و شیوه ها و ابزارها به روز می شود خواه رفع زوائد باشد یا تکمیل نواقص یا اصلاح روش ها، ولی در تحول غلط یا همان تبدّل، هدف تغییر می کند، بحران هویت رخ داده و سر از بیراهه در می آوریم! 🔹هدف اصلی از تشکیل حوزه های مبارک علمیه تربیت عالمان مهذّب و زمان شناسی است که پارسایان شب و شیران روز باشند، با فهم عالمانه دین و اجرای آن در جامعه، دین داری مردم را تضمین کنند و با تشکیل حکومت دینی، دین را در همه عرصه های زندگی تحقق بخشند تا جز پروردگار عالم عبادت نشود و مجالی برای عرض اندام طاغوت ها در عالم باقی نماند. وقتی افق نگاه ما به حوزه های علمیه این گونه باشد و چنین افق بلند و هدف والایی را برای حوزه های علمیه ترسیم کنیم، ضرورت تحوّل و هماهنگی با اقتضائات روزگار نیز به خوبی روشن می شود. 🔹در این جا ممکن است شبهه ای مطرح شود و آن مساله «قداست» دین و حوزه های علمیه است. توضیح مطلب این که انسان از دیرباز برخی امور را امور قدسی دانسته و در مواجهه با آنها و ایجاد هر گونه تغییر و دگرگونی در آنها دست به عصا و محتاط بوده است. از این رو حفظ اصالت و سنت های اصیل در حوزه ها ضروری است و نباید حوزه های علمیه را نیز به سان سایر اجزای جامعه بشری محکوم قانون تحول خواهی دانست. به دیگر سخن حوزه امری قدسی است و امور قدسی هر چه سنتی تر و کهن تر بهتر و نزد مردم قابل اعتمادتر! متن کامل یادداشت: http://mobahesat.ir/21542/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات/به بهانه‌ی هفته‌ی امر به معروف و نهی از منکر 🔸فریضه‌‌ای همگانی با چاشنی حمایت حاکمیتی 🔹هفته‌ی نخست ماه محرم هرسال به عنوان «هفته امر به معروف و نهی از منکر» نام‌گذاری شده است، اما امسال خبر ضرب‌وشتم یک بانوی طلبه‌‌ی همدانی به علت انجام وظیفه‌ی شرعی خود جلوه‌ی دیگری به خود گرفت. 🔹امام خمینی در سال ۱۳۵۸ با ارسال نامه‌ای به دولت موقت، تقاضای وزارتخانه‌ای جدا اما در کنار دولت با عنوان (امر به معروف و نهی از منکر) نمودند که این برنامه اجرایی نشد. 🔹پس از پایان جنگ و رحلت امام خمینی رهبر معظم انقلاب طی سخنانی در محرم ۱۳۷۲ ش در جمع بسیجیان کشور مطالب مهمی درباره‌ی هدف از قیام امام حسین علیه السلام که همانا امر به معروف و نهی از منکر بود، بیان کرد. ایشان در قسمتی از سخنان خود بحث تهاجم فرهنگی، غارت فرهنگی و شبیخون فرهنگی را مطرح و بعد از آن، احیای دو فریضه‌ی امر به معروف و نهی از منکر را در کشور خواستار شدند. بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری، جلسه‌ای با حضور تعدادی از بزرگان کشور، از ‌جمله: آیت‌الله قرائتی، آیت‌الله جنتی، آیت‌الله رئیسی، زرگر، محمدی عراقی … در حضور مقام معظم رهبری تشکیل ‌شد و ایشان طی حکمی دستور تشکیل ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر را صادر و آیت‌الله جنتی را به عنوان مسئول ایجاد تشکیلات امر به معروف و نهی از منکر انتخاب نمود. مقام معظم رهبری طی سخنانی، افراد حاضر در جلسه را بهترین افراد برای احیای امر به معروف و نهی از منکر خطاب می‌کند؛ متعاقب آن ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شد. 🔹این ستاد در دو دهه فعالیت خود فراز و نشیب‌های گوناگونی را داشت اما هیچ‌گاه نتوانست فراتر از برنامه‌های تبلیغی و سطحی عمل نماید. با تغییراتی که در ساختار این ستاد پیش آمد طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در تیر ۱۳۹۳ از سوی هیئت رئیسهٔ مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد، کلیات آن در ۱۶ مهر همان سال و جزئیاتش در ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ به تصویب مجلس رسید. 🔹خوشبختانه در دو سال اخیر با قرار گرفتن نیروهای جوان و خوش‌فکر در این ستاد و تغییر رویکرد‌ها می توان گفت «امر به معروف و نهی از منکر» وارد عرصه‌ی جدیدی شده‌است. تلاش این نیروها بر نهادینه کردن این فریضه‌ی مهم به عنوان یک فرهنگ عمومی است. همه باید نسبت به ناهنجاری‌های گوناگون چه در سطح شهروندی و چه مقامات کشوری خود را موظف به تذکر بدانند. 🔹هر از چندی اخبار تلخی از واکنش‌ها به آمران به معروف و نهی از منکر منتشر می‌شود. نمونه‌ی اخیر آن ضرب‌وشتم بانوی طلبه در همدان است. در این بین سوالات جدی درباره وظیفه‌ی نهادهای انتظامی و قضائی پیش می‌آید که خوشبختانه قانون حدود آن را به خوبی مشخص کرده‌است. 🔹چنانچه فریضه‌ی امربه معروف و نهی از منکر براساس همان نگاه کلان به وظیفه‌ي شهروندی بویژه در جامعه‌ی اسلامی نهادینه شود قطعا فضای عمومی جامعه نیز در مقابل هنجارشکنان با - با تمام مصادیق‌اش ـ خواهند ایستاد. لازمه‌ی ایجاد چنین فرهنگی تلاش مضاعف دست‌اندکاران ستاد امر به معروف و نهی از منکر و همچنین ایجاد فضای رسانه‌ای اثرگذار است. 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات / پرونده ویژه محرم (بازنشر): 🔹سیره علما در عزاداری امام حسین (ع) 🔸عزاداری در نگاه امام خمینی 🔸عزاداری در منظومه فکری آیت الله العظمی فاضل لنکرانی 🔸آموزه‌های نیکِ عزاداری در اندیشه آیت الله صافی گلپایگانی 🔸عاشورا؛ محور گسترش تفکر تشیع سیاسی 🔸سیره آیت الله بهجت در عزاداری 🔸شیعه‌ستیزی و راه‌کار‌های دفاعی مطلوب http://mobahesat.ir/21574/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
🔹پایان داستان صدرالساداتی‌ها! 🔸با انتشار لایو در صفحه‌ی اینستاگرام سیدمهدی صدرالساداتی و اعترافات صریح برادر وی که عضو مجلس خبرگان است تکلیف این ماجرا مشخص شد. وی اعلام کرد درپی برخی تهدیدات و فشارها تصمیم به خاموش کردن موبایل‌ها و حضور در مکان نامشخصی را گرفتند! 🔻اگرچه این داستان به پایان رسید اما هزینه‌ی زیادی به مجلس خبرگان، شورای نگهبان و فعالیت‌های عدالت‌خواهی و انقلابی تحمیل شد که در جای خود باید بررسی شود 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️یادداشت وارده/ به بهانه‌ی ماجرای غم‌انگیز صدرالساداتی‌ها 🔸خروج علیه عدالت محمدصابر صادقی 🔹درگیری با ناکارآمدی‌ها، درگیری با نهادهای امنیتی و نظامی، شکایت به بیت بردن، عدم واکنش، ناامیدی و بقیه ماجرا! خطی که در این چند سال برای زدن رهبری در جامعه شکل گرفت، از پازل مذکور خارج نیست. خطی که آن را اولین بار احمدی‌نژاد در سال‌های اخیر آغاز کرد. نامه‌ها و ناامیدی‌های وی جامعه را در تب و تاب برد و انگشت اتهام را به سمت رهبری نشانه رفت. اما احمدی‌نژاد در این سال‌ها از لطف رهبری بی‌نصیب نبود، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام به رغم مخالفت تعدادی از اعضای آن. 🔹تکرار این خط در استعفا و کتاب خاطرات محمد سرافراز -رئیس سابق صدا و سیما- رخ داد، تحت فشار قرار گرفتن، مواجهه با نهادهای امنیتی و نظامی، عدالت‌خواهی، مراجعه به بیت، ناامیدی و استعفا. البته سرافراز هم از لطف رهبری بی‌نصیب نبود، دفتر و ماشین و راننده در کنار عضویت در شورای عالی فضای مجازی (هرچند او با ریاست بر صدا و سیما بار دیگر لطف رهبری را چشیده بود). 🔹 اما این بار برادران سادات، حضور در خبرگان رهبری، درگیری با نهادهای نظامی و امنیتی، شکایت به بیت، ناامیدی و بقیه داستان تکراری. نکته اصلی این خط بی‌خبری ما از آن طرف داستان است. این که چه شنیده‌اند؟ این که چه تخلفاتی احتمالا داشته‌اند؟ این که چه نقدهایی بر ایشان وارد بوده؟ 🔹نگارنده عقیده ندارد که این سه شخصیت حتما با اراده و تصمیم قبلی در این خط و پازل شرکت کرده‌اند. چه بسا وارد خطی شویم که از انتها و سرانجام آن بی‌اطلاع باشیم! شاید کانونی پنهانی، از عناصری که ظرفیت ورود به این خط و پازل را دارند استفاده می‌کند و برنامه‌های خویش را به اجرا می‌گذارد. 🔹شباهت این چند نفری که ظاهرا با هم هیچ ارتباطی ندارد، بسیار شک برانگیز است. شکی که ما را به این کانون پنهانی رهنمون می‌سازد! این خط به قیمت انتحار و از بین بردن خود، خطی را می‌شکند که ما از او به عنوان سد محکم جامعه یاد می‌کنیم. این حرکت‌های انتحاری، برنامه‌ای‌ است برای تقویت این خط و شکستن رهبری. چون نتیجه‌ای غیر از این ندارد و در پایان همه این داستان‌های انتحاری، نوشتن نامه به رهبری قرار دارد. خط انتحاری که همه چیز به او ختم می‌شود. 🔹مغالطه‌ای نیز همیشه در اذهان ضعفای جامعه جولان دارد، چرا هر کس وارد این مسیر می‌شود با رهبری مشکل پیدا می‌کند؟ شبیه مغالطه‌ای که می‌گفتند چرا همه روسای جمهور فاسدند و بعدا مشکل پیدا می‌کنند! این خط همان خط مقابله با رهبری است که بعد از سال‌ها تلاش و فکر به یک نتیجه مطلوب رسیده. زدن رهبری با نام عدالت‌خواهی و زیر پرچم او. زدنی غیرمستقیم، زدنی از جنس خودی‌ها. زدنی که در جامعه صدا می‌کند و بر جان و روان مردم می‌نشیند و در ذهن‌ها رسوب می‌کند! 🔹 اینگونه نیست که هر کس در نهادهای امنیتی و نظامی است، لاجرم مرتکب اشتباه نمی‌شود و یا اعضای بیت بی‌نقص و اشتباه هستند. آن کانون پنهانی که افراد را وارد این جریان می‌کند، اتفاقا در خیلی از نهادهای حساس و مهم کشور نفوذ دارند. 🔹عدالت‌خواهی که رهبری و نقش آن را در جامعه نمی‌بیند، عدالت‌خواهی که در منظومه خود ولایت و اثر او را نمی‌بیند، خود عین ظلم به عدل و جامعه و عدالت‌خوهان است. نگارنده معتقد به جواز نقد رهبری است و خیرخواهی و منح نصح، اما فشار به رهبری و نان قرض دادن به دشمنان او عین ظلم و خروج علیه عدالت‌خواهی است. ادامه مطلب در سایت مباحثات 👇👇👇 http://mobahesat.ir/21582 🔻🔻🔻 @mobahesat
9.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️بیان دلنشین استاد مهدوی‌راد درباره شفا یافتن همسر از تربت اباعبدالله الحسین(ع) 🔹مشاهده نسخه کامل گفت‌وگو: https://www.aparat.com/v/wasEN 🔻🔻🔻 @mobahesat