تحوّل خواهی و مبانی علمی و حوزوی آن
🔸مهدی برزگر
🔹حقیقت این است که تحوّل خواهی سنّت جدایی ناپذیر زندگی انسان به عنوان یک موجود هدفمند است؛ چرا که موجود هدفمند در راستای نیل به اهدافش و با توجّه به میل فطری به تسهیل و تسریع در این راستا، دائماً در تلاش است تا متناسب با پیشرفتهای روز و قدرت بیشتری که بر تسخیر امکانات طبیعت به دست می آورد، روشهای نیل به اهداف خویش را آسانتر نموده و قابل دسترستر نماید. با این بیان هم تعریف تحوّل روشن میشود هم مرز تحوّل صحیح از غلط به دست میآید.
🔹نکته مهمّ درباره ضرورت تحوّل این است که پیشرفت زمان و نو به نو شدن حوادث و امکانات و تغییر اقتضائات روزگار، منجر به زایش نیازها و پیدایش پرسش هایی می شود که با شیوه های کهنه و پیشین نمی توان پاسخگوی آن ها بود و همین راز است که تحوّل را امری گریز ناپذیر قرار داده است. چرا که همه عقلا اذعان دارند که اگر تن به تحوّل متناسب با شرایط ندهند، چاره ای جز انزوا یا مرگ ندارند و نیک دریافته اند که اگر افسار تحوّل را به دست نگیرند و مدیریّتش نکنند، تحوّلی نامطلوب بر آنان تحمیل خواهد شد.
🔹مرز تحوّل صحیح از غلط را باید در سنجش با نیل به هدف تعریف کرد. تحوّل مطلوب و صحیح آن است که ما را به هدف اصلی و نهایی که از ابتدا مدّ نظر داشتیم نزدیک می کند و تحوّل غلط دور. تحوّل نباید با «تبدّل» اشتباه شود. تحوّل به منظور تسهیل و تسریع در نیل به هدف است، ولی تبدّل منجر به تغییر هویت اصیل می شود. در تحوّل صحیح هدف اصلی دائماً مدّ نظر است و شیوه ها و ابزارها به روز می شود خواه رفع زوائد باشد یا تکمیل نواقص یا اصلاح روش ها، ولی در تحول غلط یا همان تبدّل، هدف تغییر می کند، بحران هویت رخ داده و سر از بیراهه در می آوریم!
🔹هدف اصلی از تشکیل حوزه های مبارک علمیه تربیت عالمان مهذّب و زمان شناسی است که پارسایان شب و شیران روز باشند، با فهم عالمانه دین و اجرای آن در جامعه، دین داری مردم را تضمین کنند و با تشکیل حکومت دینی، دین را در همه عرصه های زندگی تحقق بخشند تا جز پروردگار عالم عبادت نشود و مجالی برای عرض اندام طاغوت ها در عالم باقی نماند. وقتی افق نگاه ما به حوزه های علمیه این گونه باشد و چنین افق بلند و هدف والایی را برای حوزه های علمیه ترسیم کنیم، ضرورت تحوّل و هماهنگی با اقتضائات روزگار نیز به خوبی روشن می شود.
🔹در این جا ممکن است شبهه ای مطرح شود و آن مساله «قداست» دین و حوزه های علمیه است. توضیح مطلب این که انسان از دیرباز برخی امور را امور قدسی دانسته و در مواجهه با آنها و ایجاد هر گونه تغییر و دگرگونی در آنها دست به عصا و محتاط بوده است. از این رو حفظ اصالت و سنت های اصیل در حوزه ها ضروری است و نباید حوزه های علمیه را نیز به سان سایر اجزای جامعه بشری محکوم قانون تحول خواهی دانست. به دیگر سخن حوزه امری قدسی است و امور قدسی هر چه سنتی تر و کهن تر بهتر و نزد مردم قابل اعتمادتر!
متن کامل یادداشت:
http://mobahesat.ir/21542/amp
🔻🔻🔻
@mobahesat
مباحثات/به بهانهی هفتهی امر به معروف و نهی از منکر
🔸فریضهای همگانی با چاشنی حمایت حاکمیتی
🔹هفتهی نخست ماه محرم هرسال به عنوان «هفته امر به معروف و نهی از منکر» نامگذاری شده است، اما امسال خبر ضربوشتم یک بانوی طلبهی همدانی به علت انجام وظیفهی شرعی خود جلوهی دیگری به خود گرفت.
🔹امام خمینی در سال ۱۳۵۸ با ارسال نامهای به دولت موقت، تقاضای وزارتخانهای جدا اما در کنار دولت با عنوان (امر به معروف و نهی از منکر) نمودند که این برنامه اجرایی نشد.
🔹پس از پایان جنگ و رحلت امام خمینی رهبر معظم انقلاب طی سخنانی در محرم ۱۳۷۲ ش در جمع بسیجیان کشور مطالب مهمی دربارهی هدف از قیام امام حسین علیه السلام که همانا امر به معروف و نهی از منکر بود، بیان کرد. ایشان در قسمتی از سخنان خود بحث تهاجم فرهنگی، غارت فرهنگی و شبیخون فرهنگی را مطرح و بعد از آن، احیای دو فریضهی امر به معروف و نهی از منکر را در کشور خواستار شدند.
بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری، جلسهای با حضور تعدادی از بزرگان کشور، از جمله: آیتالله قرائتی، آیتالله جنتی، آیتالله رئیسی، زرگر، محمدی عراقی … در حضور مقام معظم رهبری تشکیل شد و ایشان طی حکمی دستور تشکیل ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر را صادر و آیتالله جنتی را به عنوان مسئول ایجاد تشکیلات امر به معروف و نهی از منکر انتخاب نمود. مقام معظم رهبری طی سخنانی، افراد حاضر در جلسه را بهترین افراد برای احیای امر به معروف و نهی از منکر خطاب میکند؛ متعاقب آن ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شد.
🔹این ستاد در دو دهه فعالیت خود فراز و نشیبهای گوناگونی را داشت اما هیچگاه نتوانست فراتر از برنامههای تبلیغی و سطحی عمل نماید. با تغییراتی که در ساختار این ستاد پیش آمد طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در تیر ۱۳۹۳ از سوی هیئت رئیسهٔ مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد، کلیات آن در ۱۶ مهر همان سال و جزئیاتش در ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ به تصویب مجلس رسید.
🔹خوشبختانه در دو سال اخیر با قرار گرفتن نیروهای جوان و خوشفکر در این ستاد و تغییر رویکردها می توان گفت «امر به معروف و نهی از منکر» وارد عرصهی جدیدی شدهاست. تلاش این نیروها بر نهادینه کردن این فریضهی مهم به عنوان یک فرهنگ عمومی است. همه باید نسبت به ناهنجاریهای گوناگون چه در سطح شهروندی و چه مقامات کشوری خود را موظف به تذکر بدانند.
🔹هر از چندی اخبار تلخی از واکنشها به آمران به معروف و نهی از منکر منتشر میشود. نمونهی اخیر آن ضربوشتم بانوی طلبه در همدان است. در این بین سوالات جدی درباره وظیفهی نهادهای انتظامی و قضائی پیش میآید که خوشبختانه قانون حدود آن را به خوبی مشخص کردهاست.
🔹چنانچه فریضهی امربه معروف و نهی از منکر براساس همان نگاه کلان به وظیفهي شهروندی بویژه در جامعهی اسلامی نهادینه شود قطعا فضای عمومی جامعه نیز در مقابل هنجارشکنان با - با تمام مصادیقاش ـ خواهند ایستاد. لازمهی ایجاد چنین فرهنگی تلاش مضاعف دستاندکاران ستاد امر به معروف و نهی از منکر و همچنین ایجاد فضای رسانهای اثرگذار است.
🔻🔻🔻
@mobahesat
مباحثات / پرونده ویژه محرم (بازنشر):
🔹سیره علما در عزاداری امام حسین (ع)
🔸عزاداری در نگاه امام خمینی
🔸عزاداری در منظومه فکری آیت الله العظمی فاضل لنکرانی
🔸آموزههای نیکِ عزاداری در اندیشه آیت الله صافی گلپایگانی
🔸عاشورا؛ محور گسترش تفکر تشیع سیاسی
🔸سیره آیت الله بهجت در عزاداری
🔸شیعهستیزی و راهکارهای دفاعی مطلوب
http://mobahesat.ir/21574/amp
🔻🔻🔻
@mobahesat
🔹پایان داستان صدرالساداتیها!
🔸با انتشار لایو در صفحهی اینستاگرام سیدمهدی صدرالساداتی و اعترافات صریح برادر وی که عضو مجلس خبرگان است تکلیف این ماجرا مشخص شد.
وی اعلام کرد درپی برخی تهدیدات و فشارها تصمیم به خاموش کردن موبایلها و حضور در مکان نامشخصی را گرفتند!
🔻اگرچه این داستان به پایان رسید اما هزینهی زیادی به مجلس خبرگان، شورای نگهبان و فعالیتهای عدالتخواهی و انقلابی تحمیل شد که در جای خود باید بررسی شود
🔻🔻🔻
@mobahesat
✔️یادداشت وارده/ به بهانهی ماجرای غمانگیز صدرالساداتیها
🔸خروج علیه عدالت
محمدصابر صادقی
🔹درگیری با ناکارآمدیها، درگیری با نهادهای امنیتی و نظامی، شکایت به بیت بردن، عدم واکنش، ناامیدی و بقیه ماجرا! خطی که در این چند سال برای زدن رهبری در جامعه شکل گرفت، از پازل مذکور خارج نیست. خطی که آن را اولین بار احمدینژاد در سالهای اخیر آغاز کرد. نامهها و ناامیدیهای وی جامعه را در تب و تاب برد و انگشت اتهام را به سمت رهبری نشانه رفت.
اما احمدینژاد در این سالها از لطف رهبری بینصیب نبود، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام به رغم مخالفت تعدادی از اعضای آن.
🔹تکرار این خط در استعفا و کتاب خاطرات محمد سرافراز -رئیس سابق صدا و سیما- رخ داد، تحت فشار قرار گرفتن، مواجهه با نهادهای امنیتی و نظامی، عدالتخواهی، مراجعه به بیت، ناامیدی و استعفا. البته سرافراز هم از لطف رهبری بینصیب نبود، دفتر و ماشین و راننده در کنار عضویت در شورای عالی فضای مجازی (هرچند او با ریاست بر صدا و سیما بار دیگر لطف رهبری را چشیده بود).
🔹 اما این بار برادران سادات، حضور در خبرگان رهبری، درگیری با نهادهای نظامی و امنیتی، شکایت به بیت، ناامیدی و بقیه داستان تکراری. نکته اصلی این خط بیخبری ما از آن طرف داستان است. این که چه شنیدهاند؟ این که چه تخلفاتی احتمالا داشتهاند؟ این که چه نقدهایی بر ایشان وارد بوده؟
🔹نگارنده عقیده ندارد که این سه شخصیت حتما با اراده و تصمیم قبلی در این خط و پازل شرکت کردهاند. چه بسا وارد خطی شویم که از انتها و سرانجام آن بیاطلاع باشیم! شاید کانونی پنهانی، از عناصری که ظرفیت ورود به این خط و پازل را دارند استفاده میکند و برنامههای خویش را به اجرا میگذارد.
🔹شباهت این چند نفری که ظاهرا با هم هیچ ارتباطی ندارد، بسیار شک برانگیز است. شکی که ما را به این کانون پنهانی رهنمون میسازد! این خط به قیمت انتحار و از بین بردن خود، خطی را میشکند که ما از او به عنوان سد محکم جامعه یاد میکنیم. این حرکتهای انتحاری، برنامهای است برای تقویت این خط و شکستن رهبری. چون نتیجهای غیر از این ندارد و در پایان همه این داستانهای انتحاری، نوشتن نامه به رهبری قرار دارد. خط انتحاری که همه چیز به او ختم میشود.
🔹مغالطهای نیز همیشه در اذهان ضعفای جامعه جولان دارد، چرا هر کس وارد این مسیر میشود با رهبری مشکل پیدا میکند؟ شبیه مغالطهای که میگفتند چرا همه روسای جمهور فاسدند و بعدا مشکل پیدا میکنند! این خط همان خط مقابله با رهبری است که بعد از سالها تلاش و فکر به یک نتیجه مطلوب رسیده. زدن رهبری با نام عدالتخواهی و زیر پرچم او. زدنی غیرمستقیم، زدنی از جنس خودیها. زدنی که در جامعه صدا میکند و بر جان و روان مردم مینشیند و در ذهنها رسوب میکند!
🔹 اینگونه نیست که هر کس در نهادهای امنیتی و نظامی است، لاجرم مرتکب اشتباه نمیشود و یا اعضای بیت بینقص و اشتباه هستند. آن کانون پنهانی که افراد را وارد این جریان میکند، اتفاقا در خیلی از نهادهای حساس و مهم کشور نفوذ دارند.
🔹عدالتخواهی که رهبری و نقش آن را در جامعه نمیبیند، عدالتخواهی که در منظومه خود ولایت و اثر او را نمیبیند، خود عین ظلم به عدل و جامعه و عدالتخوهان است. نگارنده معتقد به جواز نقد رهبری است و خیرخواهی و منح نصح، اما فشار به رهبری و نان قرض دادن به دشمنان او عین ظلم و خروج علیه عدالتخواهی است.
ادامه مطلب در سایت مباحثات
👇👇👇
http://mobahesat.ir/21582
🔻🔻🔻
@mobahesat
9.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️بیان دلنشین استاد مهدویراد درباره شفا یافتن همسر از تربت اباعبدالله الحسین(ع)
🔹مشاهده نسخه کامل گفتوگو:
https://www.aparat.com/v/wasEN
🔻🔻🔻
@mobahesat
✔️مفهوم «نواندیشی» برای معرفی جریانهای حوزوی گویا نیست/ آزاداندیشی در حوزه باید روشمند باشد
🔸پرونده نواندیشی در حوزه (6)
♦️حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالمجید اشکوری در گفتگو با مباحثات:
🔹وقتی میخواهیم در داخل ایران جریانشناسی کنیم، این جریانها را براساس نظامهای فکریشان تقسیمبندی میکنیم. وقتی وارد حوزه نظام فکری میشویم – یعنی از موضوعات معرفتشناسی، هستیشناسی و انسانشناسی شروع میکنیم تا فلسفههای مضاف و حوزههای اندیشهای و غیره- موضوع را به صورت کلی میبینیم و در تقسیمبندی آن اینگونه عنوان میکنیم:
🔹جریان اول جریانی است که نظام فکریاش را براساس متون دینی اسلام و بر پایه اجتهاد شیعی شکل میدهد. جریان دوم، جریانی است که نظام فکریاش را براساس آموزههای متون دینی اسلام، اما بر پایه مکاتب اهلسنت شکل میدهد. یک جریان اهل سنت میبینیم که بسیار گسترده است. جریان سوم، جریانی است که نظام فکریاش را از غرب میگیرد. آنها را تقسیم میکنیم به لیبرالیستها و مارکسیستها و بعد لیبرالها را تقسیم میکنیم به لیبرال دموکراتها، لیبرال سوسیالها.
🔹بعد میگوییم جریانهای ادغامی- یا به عبارتی که در جامعه ما شهرت دارد جریانهای التقاطی- از ادغام آموزههای دینی اسلام با مکاتب غربی شکل میگیرد، که یا التقاط لیبرالیستی هستند و یا التقاط مارکسیستی. بخش دیگر جریانهای تحریفی هستند. جریانهایی که به صورت غیرروشمند چیزی را به دین اضافه یا کم میکنند.
🔹وقتی من از این منظر به موضوعات نگاه میکنم مفهوم نواندیشی دینی را، همانطور که شما عنوان کردید، مفهومی گویا نمیبینم که بخواهم بر اساس آن تقسیمات حوزوی داشته باشم. من اینگونه میگویم: یا این فرد التقاطی است یا التقاطی نیست. مجددا در خود این جریانها نیز اختلافاتی وجود دارد. یعنی آنهایی که در جریان «اجتهاد شیعی» قرار میگیرند اختلاف دارند. این اختلافات از اختلاف در فتاوا شروع میشود و تا حوزه اعتقادی را در برمیگیرد.
🔹اما آن روشمندی برای من مهم است که با روش اجتهاد شیعی به سراغ موضوعات میآیند. بدین صورت، وقتی جریان نواندیشی دینی را ملاحظه میکنم میبینم گویا نیست که بخواهم جریانهای حوزوی را با آن تقسیمبندی کنم.
🔹ما آن روشمندی را هنوز پیدا نکردهایم. مثلا روشمندی کرسی آزاداندیشی چگونه است؟ برای برگزاری کرسیهای آزاداندیشی چه روشی را باید به کار بگیریم؟ چگونه یک فکر را نقد کنیم؟ چگونه اجازه دهیم یک فکری مطرح شود که آسیب اجتماعی نزند؟ مشکلاتی که ما در مناظرات دانشگاهی داریم را به وجود نیاورد. ما اگر بخواهیم در حوزه بستری برای آزاداندیشی داشته باشیم، باید روشمند باشد.
🔹اینکه بگوییم آزادی بیان باشد و هر کسی هرچه خواست به نام حوزه بگوید، این ذهن جامعه را مشوش میکند. حتی ذهن طلبه را هم مشوش میکند. طلبهای که سال اول-دوم است و یا لمعتین میخواند میگوید ما که نفهمیدیم چه شد؟ این یک چیزی میگوید، آن یک چیز دیگری میگوید. هنوز هم با مبانی آشنایی ندارد و لذا دچار مشکل میشود. کسی که لمعتین میخواند یک دوره معرفتشناسی کار نکرده است، اصلا نمیداند که حجیت در مقام عمل چیست؟ روش حجیت چیست؟ اینها را نمیداند.
🔹وقتی این طلبه به یکباره وارد این فضا شود، دچار تشویش فکری میشود. بعد میگوییم آزادی بیان! در حالیکه آزادی بیان روشمندی لازم دارد و این روشمندی در حوزههای علمیه ما باید شکل بگیرد که اگر بخواهد نظریهای مطرح شود در یک محیط علمی و دقیق مطرح شود. باید موضوع مشخص باشد و شخص صاحب نظر باید کار تحقیقاتی انجام دهد و نتایج تحقیقات خود را به کسانی که قرار است نظرات او را بشنوند ارائه دهد. جلسات نقد برگزار شود و ناقدین نظرات خود را اعلام کنند و در نهایت یک جلسه مناظره هم برگزار شود به طوری که مخاطب همه این مراحل را بگذراند.
🔹اما در حال حاضر ما چگونه نوآوری را عرضه میکنیم؟ میگوییم طب اسلامی! یک دفعه کسی پیدا میشود، عمامه به سر، میگوید طب اسلامی! در افکارعمومی هم به او مجتهد و آیتالله میگوییم. معلوم هم نیست این چگونه حضرت آیتالله شد؟! میآید و میگوید طب اسلامی و حرف عجیب و غریب و غیر روشمند میزند.
🔸متن کامل این گفتگو را در لینک زیر مشاهده کنید:
👇👇👇
http://mobahesat.ir/21450/amp
🔻🔻🔻
@mobahesat
پادکست_تورق_دوازده_روحانیت_و_اندیشه.mp3
19.55M
مباحثات/#تورق
🔹 پادکست معرفی کتاب
قسمت دوازدهم:«روحانیت و اندیشههای چپ در ایران معاصر»
🔸 تالیف: محمد صدرا
(نویسندگان کتب در موضوع حوزه و روحانیت _ترجیحا تازه منتشره_ میتوانند یک نسخه از کتاب خود را برای معرفی به ما ارسال کنند)
🔸پادکستهای تورق را میتوانید در ناملیک هم پیگیری کنید
@mobahesat
✔️مرام فکری ِشیخ انقلابی
🔸بازنشر | به مناسبت 25 شهریور، سالروز درگذشت آیت الله ابوالقاسم خزعلی
👇👇👇
http://mobahesat.ir/21644/amp
🔻🔻🔻
@mobahesat
✔️اخلاق مداری نمایندگان رهبری در بعثه حج میتواند الگوی دیگر نهادها باشد/ آخرین نشرهای بازار کتاب عربستان پیرامون تشیع
🔸حجت الاسلام و المسلمین معراجی در گفتگو با مباحثات مطرح کرد:
🔹بعثههای بزرگان حوزه علمیه قم و چه بزرگان حوزه علمیه نجف، توجه و تاکید دارند که حتما همراهی و همکاری و یک صمیمیتی میان آنها و بعثه رهبری باید برقرار باشد که این جلوه را در مراسم متعددی که ما در مدینه و مکه داریم، بارها و بارها دیدهایم. آقایان تاکید دارند- هم در زبان و بیان - بارها به من گفتهاند که ما مایل هستیم که به تمام معنا با بعثهای که به نام جمهوری اسلامی ایران است هماهنگ باشیم و در عمل هم، همینطور نشان دادهاند.
🔹نکته جالب توجه و بسیار اخلاقی برای بنده این بود که نماینده جدید ولی فقیه در بعثه رهبری مرتب مقید بودند که در اغلب جلسات و سخنرانیهایشان، مدیریت خوبی که در بعثه وجود دارد، همه را به نام خودشان ثبت نکنند یعنی یک نکته خیلی زیبایی بود که در این فضای وانفسایی که در کشور مدیران طراز اول که میآیند، گاهی یک مرتبه تمام سوابق مدیران قبلی را نادیده میگیرند، یکی میگوید که ویرانهای تحویل گرفتیم، یکی میگوید که ما با فاجعههای اختلاسی روبه رو بودیم و ... . جناب آقای نواب مقید بود که هر کار خوبی که در زمان حضرت آقای قاضی عسگر و سابق بر ایشان آقای ری شهری بوده است، اینها را میگفت و تصریح میکرد.
🔹جالب این بود که آقای قاضی عسگر هم که مدیر سابق این تشکیلات بودند با وجودی که امسال نبودند، بارها و بارها هم به بنده و هم به دیگرانی که من خبر دارم، تاکید میکردند که حتما حاج آقای نواب را بیشتر از سابق کمک کنید و سعی کنید که ایشان امسال بدرخشد .یعنی نگاه ایشان این بود که بحث من و آقای نواب نیست، بحث رهبری این نظام است، بحث بعثه جمهوری اسلامی است، بحث خیمهای است که به نام جمهوری اسلامی و رهبری میباشد.
🔹سال های قبل در این عربستان سعودی که فهمیدهاند که من ایرانی و شیعه هستم، خود من مورد توهین مستقیم قرار گرفتم، اما امسال برعکس.وقتی میگفتم که ایرانی هستم، میگفتند، ماشاالله ایرانی، ایران قوی، ایران مهم، ایرانی شجاع.حتی یک مورد من ندیدم که بگویند که مثلا چرا ایران اینگونه عمل میکند. وقتی اسم ایران را میگفتیم، احساس میکردیم که باعث سربلندی نه تنها خودمان هستیم، آنها هم احساس میکردند که ایران یک کشور اسلامی است و این همه عزت آفرین است. مشخصا دست روی قضیه پهباد میگذاشتند، اینکه بچههای سپاه که موشک را شلیک کردند و یک پهباد امریکایی را سرنگون کردند، آنها احساس افتخار و خوشحالی میکردند. یک آمار موثقی به دست من رسید که گفتند علاقهمندی به رهبری و شخص آقای خامنهای به صورت قابل توجهی افزایش داشته است.
🔸متن کامل این گفتگو را در لینک زیر مشاهده کنید:
👇👇👇
http://mobahesat.ir/21647/amp
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از حسام [حوزه سرباز نظام]
9.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 رسمِ عدالتخواهی | همه ی آنچه که در راه عدالتخواهی لازم است بدانیم و عمل کنیم.
#عدالتخواهی_انحرافی
#انحراف
#عدالتخواه_جنجالی
➕لینک دریافت با کیفیت بالا: https://b2n.ir/78020
@HowzehSN | حِسـام، رسانه حوزه انقلابی